View Full Version : Aloittelin kysymyksiä Suzukista.
-Rayton-
19.09.2010, 14:00
Moro! Maasturiharrastuksesta kovin kiinnostuneena ajattelin ostaa itselleni suzuki sj410/413. Ajattelin tehdä suoraan sellaisen pelin, että pärjää sittenkin kun nälkä kasvaa. Elikkäs SOA ja 31" olisi aluksi suunnitelmissa. Kysymys onkin, mitä kaikkea tuossa SOA tekemisessä pitää ottaa huomioon ja mitä kaikkia muutoksia täytyy tehdä? Jostain highsteer ja traction bar jutuista olen lukenut, mutta en vielä iha perillä ole mitä nämä tarkoittavat/ auttavat. Rekisteriin ei varmaankaan ole tulossa, mutta jos joskus laitan niin saako tuon SOA:n leimaan?
Ja myös joku halpa vinssi tarvisi hommata. Hinta ehkä max 500e? Miten nuo käytetyt, kannattaako niihin koskea?
Myös jakolaatikon välitys ja lukot varmaan olisi hyvä tehdä? Mikä on halvin tapa välittää tuo jakis? Jossain näin että välitys sarja maksaisi suolaiset 600e :confused: Ja mites jos pistäisi ihan vaan köyhänmiehen kemppilukot?
Saa toki myös ehdottaa jotain muuta offipeliä, ei mieluusti mitään isoa 6litran blazeria, vaan joku pieni ja ketterä. Esim Daihatsu rocky?
Autojen parissa en ole ennen puuhaillut, mutta peukalo ei ole keskellä kämmentä, opin nopeasti ja kaksipyöräisten parissa monta vuotta puuhanneena olen huomannut että asiat sujuu vaikka ei ikinä ennen olisi tehty.
Jos joku jaksaisi vastata kysymyksiin niin SUURI kiitos!
Moro! Maasturiharrastuksesta kovin kiinnostuneena ajattelin ostaa itselleni suzuki sj410/413. Ajattelin tehdä suoraan sellaisen pelin, että pärjää sittenkin kun nälkä kasvaa. Elikkäs SOA ja 31" olisi aluksi suunnitelmissa. Kysymys onkin, mitä kaikkea tuossa SOA tekemisessä pitää ottaa huomioon ja mitä kaikkia muutoksia täytyy tehdä? Jostain highsteer ja traction bar jutuista olen lukenut, mutta en vielä iha perillä ole mitä nämä tarkoittavat/ auttavat. Rekisteriin ei varmaankaan ole tulossa, mutta jos joskus laitan niin saako tuon SOA:n leimaan?
Ja myös joku halpa vinssi tarvisi hommata. Hinta ehkä max 500e? Miten nuo käytetyt, kannattaako niihin koskea?
Myös jakolaatikon välitys ja lukot varmaan olisi hyvä tehdä? Mikä on halvin tapa välittää tuo jakis? Jossain näin että välitys sarja maksaisi suolaiset 600e :confused: Ja mites jos pistäisi ihan vaan köyhänmiehen kemppilukot?
Saa toki myös ehdottaa jotain muuta offipeliä, ei mieluusti mitään isoa 6litran blazeria, vaan joku pieni ja ketterä. Esim Daihatsu rocky?
Autojen parissa en ole ennen puuhaillut, mutta peukalo ei ole keskellä kämmentä, opin nopeasti ja kaksipyöräisten parissa monta vuotta puuhanneena olen huomannut että asiat sujuu vaikka ei ikinä ennen olisi tehty.
Jos joku jaksaisi vastata kysymyksiin niin SUURI kiitos!
Suzuki kannattaa tottakai hankkia, ja muita merkkejä ei tarvitse edes harkita:D:D
Mutta jos 31" renkailla aiot ajella, niin turhaan käytät aikaasi soa:n tekoon, koska 31" rengas mahtuu kyllä lokareita avartamalla pyörimään ilmankin. Soalla et saa kuin kaatumatautisemman auton...
Jakolaatikon välitykset duunaa nimimerkki Tossu jos hommaat 410:n, ja 413:sta ja samuraihin löytyy kalliimpia ja tiheämpiä jenkkivälityksiä.
jos suzukin meinaat ostaa niin ehdottomasti 413 tai samurai
eikä 600€ välityksestä oo paljoon tuntuu vaan noin ensalkuun
pastirolli
19.09.2010, 17:07
Ja daihatsut saa heti unohtaa. :D
Saa toki myös ehdottaa jotain muuta offipeliä, ei mieluusti mitään isoa 6litran blazeria, vaan joku pieni ja ketterä. Esim Daihatsu rocky?
Ostat rätti Uazin, siihen Volvon porttaalit ja keulille joku piilofarkun pikkulohko, jakikseksi vaikka GAZ 69:stä tai sitten tekee siitä uazin omasta. Tuolla pärjää aika pitkälle, saattaa saada kilpiin ja hinta jää vielä alle kympin. Ei ne suzukin välitykset, lukot yms nekään nimittäin mitään ilmasia ole. Uazissa on vielä rumpujarrut joka pyörässä joten Volvon jarrut saattaisi kelvata sellaisenaan.
Toi olis kyllä kaunis http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75488
Vilkutin
20.09.2010, 06:18
itellä pysyy sj pystyssä varsin hyvin soallakin, eikä se kaatunu ole vieläkään vaikka laitoin soan lisäksi OMEn korottavat jouset.
Mielestäni soalla saapi lisää joustoa, helmojen ja perän alle kivasti maavaraa, jousipakat pois akselin alta haittaamasta etenemistä.
Higsteer tarkoittaa tätä,
http://puresuzuki.com/hi_steer_system.htm
käytännössä:
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/SJ+Testiajoa+23.8.09/riippu+ja+panssari.JPG
vakiona näyttää tältä, eli varret kiinni jousissa:
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2008/18.10.08+takapuskuri+ja+enduro+reittia/PA170004.JPG
ensimmäinen versio traction barista:
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Uudet/Suzuki+tractionbar+08/PB080080.JPG
Nyt on tollanen kotelo malliseks kantattu versio, joka kestää.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/kartaanin+kulma.jpg
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Uudet/Suzuki+tractionbar+08/tractionbar+evo2.jpg
tässä myös pieni video mihin tuolla tractionbarilla pyritään, eli estämään jousien kiertymistä S mutkalle, ja sitä myötä särki.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Uudet/Suzuki+tractionbar+08/sj+ilman+tractionii.wmv
Ja kyllä käsittääkseni asiallisesti tehdyn soan saapi leimaan, takanahan se on helppo tehdä kartaania jatkaa perän puolelta tuollaisella lätkällä, ettei jää lyhyeksi. Ja katsoo perän asennon niin että perästä lähtevä kartaani on oikeassa linjassa, eli vähän yläviistoon.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2008/tractionbar.jpg
Edessä joudutkin tekeen enempi jos oikein vimpan päälle tehet, eli leikkaat akselin päädyt irti ja käännät asennon sellaiseksi että olkatappilinja on pystyssä, tai sitten jätät akselin samaan asentoon ja kärsit kartaanin huonosta kulmasta.
Takana toi kemppilukko vielä menee, jos et palalukko laita, taitaa 400€ irrota moinen. Niin SJ410 kuin SJ413. Eteen en laittaisi keula hakee aikalailla joka mäessä, ja vaikeuttaa toki kääntämistä.
Välityksinä on itselläni kait calminin 6.5 sarja, ja on todella hyvä. Suosittelen, vaikkakin maksaa sen noin 200€ enempi kuin kotimainen joka sekin on kyllä ihan toimiva.
JA TUOSTA AUTOSTA MUIA VAIHTOEHTOJA EI OLE KUIN SUZUKI
Täältä näät omia rojekti kuviani:
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Uudet/
-Rayton-
20.09.2010, 14:18
Juu, mitään portali vehkeitä en ala tekemään..
Kuinkas hyvin tommonen susse sit menee pelkillä 31" nakeilla? Tosiaan mitään hc-offia tai venäjän safareita ei olla tekemässä.
Hmm, ei tuo SOA olekaan ihan niin helppo kuin ajattelin. Paljonkos tommosista muokatuista akseleista pyydetään? Entäs paljolla saa korottavat lehtijouset käytettynä/ halvimmillaan? Riipuilla vissiin saa myös hieman maavaraa? Luin vaan että kun oikein paljon pidennetään niin tulee ongelmia. Mutta jos tekis jotkut +0.5" tai 1" riiput? Pieninkin maavara ois plussaa. Ikää 16v niin ei tuota rahaa liiaksi ole joten suht halvalla yritetään selvitä :rolleyes:
Jos nuo Tossun sarjat ovat ihan toimiviksi todettu niin se olisi ihan varteenotettava vaihtoehto. Paljonkos kustantaa tuollainen kitti?
Lukot taidan aluksi jättää pois, jos tarvetta tulee niin voisi taakse jonkun hommata.
Juu, mitään portali vehkeitä en ala tekemään..
Kuinkas hyvin tommonen susse sit menee pelkillä 31" nakeilla? Tosiaan mitään hc-offia tai venäjän safareita ei olla tekemässä.
Hmm, ei tuo SOA olekaan ihan niin helppo kuin ajattelin. Paljonkos tommosista muokatuista akseleista pyydetään? Entäs paljolla saa korottavat lehtijouset käytettynä/ halvimmillaan? Riipuilla vissiin saa myös hieman maavaraa? Luin vaan että kun oikein paljon pidennetään niin tulee ongelmia. Mutta jos tekis jotkut +0.5" tai 1" riiput? Pieninkin maavara ois plussaa. Ikää 16v niin ei tuota rahaa liiaksi ole joten suht halvalla yritetään selvitä :rolleyes:
Jos nuo Tossun sarjat ovat ihan toimiviksi todettu niin se olisi ihan varteenotettava vaihtoehto. Paljonkos kustantaa tuollainen kitti?
Lukot taidan aluksi jättää pois, jos tarvetta tulee niin voisi taakse jonkun hommata.
Kyllä se susuki menee kolmeykkösillä pahemmista paikoista kuin moni isompi renkainen, ja voimansiirto alkaa olla isommilla renkailla jo koetuksella vakioakseleilla...
Tossun välitykset taisivat olla jotain 350 euron pintaan kun lähettää vaihdossa ratasaihiot, ja kyllä on toimivaksi todettu sarja jo monen toimesta. Tossun välitykset siis käyvät vain ja ainoastaan 410:n merkkivalottomaan jakikseen.
Itse jos olisin nyt rakentamassa vakiosta metsäkelpoisempaa, niin se tapahtuisi reseptillä: ei korotuksia, jakolaatikon välitykset, lokarien suurennus ottamaan vastaan 31" renkaat, ja kunnon panssarit pohjaan + helmapalkit. Noilla eväillä saat jo alkuun erittäin maastokykyisen auton, ja sitten voit alkaa vasta miettimään vinssejä ja lukkoja, ja ehkä pientä korotusta jos siltä enään tuntuu siinä vaiheessa...;)
Meillä on pojan samurailla ajeltu vähän kevyttä offia, ja sellaista nyt ainakin vois todeta että niitä riippuja ei kannata ainakaan pidentää, tai titten tulee tosi helposti kaikkeen (mm ojien vastapenkat) tökkäävät etenemisen hidastimet.
Vakiosuska on varmaan ylivoimaisesti parhaasta päästä jo tehtaan jäljiltä, mitä maastossa menemiseen tulee. Kolmeykköset renkaat ja jakiksen välitykset tekee todella paljon, ja seuraavaksi itse laittaisin sen vinssin. Takalukkoa tollanen jäykkäalustainen hyppykoppi jossain kohtaa kaipaa, mutta ne puskurit, TUKEVAT vetopisteet ja helmapalkit on kans ihan pop.
Panssarien tarve riippuu maastosta kans, suolla ei niinkään tartte, mutta jakis ja tankki on aika alhaalla jos kivikossa pomppii.
-Paavo
Vilkutin
20.09.2010, 20:35
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/SJ+Testiajoa+23.8.09/riippu+ja+panssari.JPG
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2010/Oma+SJ413/SJ+maalaus+6.2.2010/valamis/P2070142.JPG
auttaa muuten paljon riippujen tökkimiseen ojanpenkkoihin yms..
-Rayton-
20.09.2010, 21:16
Kiitos todella paljon vastanneille, erityisesti vilkuttimelle noista kuvista! Laitetaan nyt sitten aluksi 31" ja jakiksen välitys (jahka tuollaisen pihalle saa kärrättyä ensin) ja katsotaan miten etenee! Tuota SOA:ta voi sitten myöhemmin pällistellä.
Niin muuten vielä, mitäs vinssiä ehdottelette ja uskaltaako käytettynä vinssiä ostaa? Hinta ehkä max 500-600e. Ja suskan vakiovanteillehan menee 31-10.5-15 gummit? Jos vielä spacerit tekasis ja heittäis väliin ettei ota käännöksissä kiinni mihinkiin alustan osiin?
Niin muuten vielä, mitäs vinssiä ehdottelette ja uskaltaako käytettynä vinssiä ostaa? Hinta ehkä max 500-600e. Ja suskan vakiovanteillehan menee 31-10.5-15 gummit? Jos vielä spacerit tekasis ja heittäis väliin ettei ota käännöksissä kiinni mihinkiin alustan osiin?
Melkolailla samanlaisiahan nuo vinssit ovat, joten eipä sillä merkillä niinkään merkitystä ole. Ja mitä sitä käytettyä ostamaan, ku jo alkaen 400€ saa uusiakin...
Vakiovanteella kyllä 31" ottaa kiinni joka paikkaan kääntäessä, joten kyllä se ainakin ne spacerit vaatii, mutta mieluiten uudet levittävämmät vanteet.
Vilkutin
21.09.2010, 06:31
-44ET niin ei ota edes toi 12.5 pokkeri kiinni, ja saa vähän leveyttä autoon, ettei koko ajan kippaa.
kysyppä tarjousta atlokilta jostain warnista, vois lähtee etusasti, samoin cros4wd:ltä jyväskylästä.
Melko etenevän kamppeen saa ihan OMEn alustalla, joka tietty maksaa n. 1400€ ja lukko taakse, vaikkapa kemppi. Ja välitykset on tietty ihan ensin oltava muuten ajaminen on aika tuskaisaa.
tossa yks versio riipukesta
estää ympäritaitumisen jos pääse täkäämän johonkin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1235&pictureid=29294
säästää norria kumasti
Vilkutin
22.09.2010, 08:08
tuokin on varsin mainio ratkasu kyllä, OMEllahan noita on vissiin kaikissa toyotan riipukkeissa.
ikuisesti katkera että OME ei tehe susuki miehellä rasvattavia riipukkeita. Ite askartelin moiset mutta ei taida rasvaus toimia kovin hyvin.