View Full Version : D4D 4wd "naputtelee"?
Rekisteröimätön
16.09.2010, 20:08
Mikäs D4D hiasea vaivaa kun "ykkösen" kohdalla venttiilikopassa knaputtaa niinkuin "Horizon" merkkiset autot ennen vanhaan, siis ihan selvä dik dik dik kuuluu jo tyhjäkännillä ja tasakaasulla kuuluu säksätys, tosi pirullisen kuuloinen, ääni tuntuu vaimenenvan kun laittaa vetoa päälle.
Mites noissa venttiilit säätyvät?
Autolla ajettu alle 100thkm.
Laitoin rally formulat sisään kun ei tiennyt mitä entinen litku oli,muttei vaikutusta ääneen!
Mikäs D4D hiasea vaivaa kun "ykkösen" kohdalla venttiilikopassa knaputtaa niinkuin "Horizon" merkkiset autot ennen vanhaan, siis ihan selvä dik dik dik kuuluu jo tyhjäkännillä ja tasakaasulla kuuluu säksätys, tosi pirullisen kuuloinen, ääni tuntuu vaimenenvan kun laittaa vetoa päälle.
Mites noissa venttiilit säätyvät?
Autolla ajettu alle 100thkm.
Laitoin rally formulat sisään kun ei tiennyt mitä entinen litku oli,muttei vaikutusta ääneen!
Ettei olis suutin? Venttiilit paloilla.
ihan normaalia toi "säklätys" ja nakutus jne äänet niissä D4D koneissa. Töissä on 4 hiacea vm 07-10 aj. 20 tkm- 100 tkm. Sekä Mitubishin L200 2.5 Did -09 ja Pajero 3.2 Did -07. Kaikista kuuluu mitä erilaisempia ääniä, mut aina on käyntiin lähteny ja ei kuluta öljyjä juurikaan vaihtovälillä.Eikä ne kaikki voi olla rikki, ainakaan omasta mielestäni :D
Rekisteröimätön
17.09.2010, 08:42
ihan normaalia toi "säklätys" ja nakutus jne äänet niissä D4D koneissa. Töissä on 4 hiacea vm 07-10 aj. 20 tkm- 100 tkm. Sekä Mitubishin L200 2.5 Did -09 ja Pajero 3.2 Did -07. Kaikista kuuluu mitä erilaisempia ääniä, mut aina on käyntiin lähteny ja ei kuluta öljyjä juurikaan vaihtovälillä.Eikä ne kaikki voi olla rikki, ainakaan omasta mielestäni :D
Olen kyllä kuullut tuostakin että metelöivät, mutta mielestäni tuo tikitys/naputus kuuluu vain "yhden" pytyn tekemänä ja kannesta eli "tikityksen" rytmi ja sijainti on niin harva että sopii yhdelle pytylle/"apulaitteille"!
jäiskö 1 suutin hiukka tiputtaan? Ilkeintä on että se tekee mäntään reiän jonkin ajan kuluessa.
Kokeileppa Valvolinen Syn Poweria tms... Kullan värisest pöntöstä, tai sit Castrolin Diesel Edgeä... Valvolineä kaveri käyttää kaikkiin autoihin, mitä se huoltaa ja on käyttänyt kisakireessä Mantassakin sitä... Muilla öljyillä kuulemma antanut ylimäärästä ääntä, ja Valvolla ei sitä oo tehnyt.
Ja sit ÄLÄ missään nimessä Nesteen öljyä sinne laita, kun sillä kuulemma on monta moottoria mennyt.
Suuttimelle ääni täältäkin.
Kannattanee tarkistaa vaikka ihan varmuuden vuoksi. Saattaa jossakin tiukassa pidemmässä vedossa hajottaa männän.
Suutin on hyvä vaihtoehto... Ku kyseessähän voi olla jo sähkötoiminenkin jo... Avensiksissa on pietzo-sähköstä suutinta, ja taitaapa venttiilit säätyä itekseen... En oo omaa D4D:tä tutkinu sillai, un ei oo tarvetta ollu ja mittarissa nyt jokseenkin 446tkm... Öljypumppu latettu siin 300tkm kohilla, joka niissä menehtyykin siin seudussa...
Rekisteröimätön
18.09.2010, 06:47
Nojjoo, eli suutin saa äänet (eikö se olekkaan enää suihku?).
Mutta oliko venttiilien säätö öljynpaineilla vai "mekaaninen" ?
Rekisteröimätön
18.09.2010, 08:05
Hydrauliset venttiilin nostajat voi kokeilla purkaa ja putsata ja kasata uudestaan.. Ei ole paha homma kunhan saa venttilikoneiston kannen pois. Siihen on myös "puhdistavia öljyn lisäaineita kuten forte litku.
Niiden litkujen toimivuus kuitenkin on vähintäänkin kyseenalaista.
Rekisteröimätön
18.09.2010, 10:20
Nyt lätkäisin aamusella koneen tulille "kylmänä", niin sitä ärsyttävää tikitystä ei kovinkaan esiintynyt, ja kuitenkin "tikitys/knaputus" kuuluu lämpimässä moottorissa!?
Olisiko kuitenkin viisainta hakea kossupullo, viddu tässähän sekoaa kohta noiden koneen naputuksien kanssa!?
Selvennykseksi: ota kaksi ruokalusikkaa käteen ja hakkaa niitä yhteen, siinä on suhteellisen sama ääni !
Mutta oliko venttiilien säätö öljynpaineilla vai "mekaaninen" ?
Vastasin jo heti ekassa viestissä että paloilla eli mekaaninen. Onko joku muu eri mieltä?
Vastasin jo heti ekassa viestissä että paloilla eli mekaaninen. Onko joku muu eri mieltä?
kyllähän se paloilla on säädettävä
Rekisteröimätön
20.09.2010, 06:14
No kun venttiilien säätö on mekaaninen/paloilla niin eikös tuon lämpimänä esiintyvän "napinan" pitäisi saada pois säätämällä kohdilleen!?
Muuten tuo kiesi tuntus toimivan, 8 litraa menee matka-ajossa gps mitattuna n.105km/h nopeudella.
Pitää vaan alkaa etsimään korkeampaa rengastusta alle.
Venttilien välysten tsekkaus 100 tkm välein, joten kohtahan tuo olisi edessä muutenkin. Siitähän tuo on hyvä aloittaa, jos kaikki ok niin suutinta sitten pöydälle.
Millanen homma tuo venttiilien säätö on. Pitääkö purkaa enemmänkin?
Jazzuli80
31.03.2025, 16:33
Kuulemma kannatta sihti puhdistaa ölyphjasta,ollut tukkoisuutta noissa. Kaverilla meni moottori kyseisen ongelman johdosta. Lieköi öljynvaihdossa ollut pitempi väli.