View Full Version : Jeep Grand Cherokeeta maastokelpoisemmaksi
Rekisteröimätön
15.09.2010, 17:53
Hei!
Omistan Jeep Grand Cherokeen vuosimallia 98.
5. 9l sun muut herkut.
Mutta se maastokyky ei kovin hyvä vakiona ole.
Tässä pitäisi olla jotain parempaa kuin 5.2 versiossa ainakin netin mukaan
# A stronger 46RE transmission than the 5.2
# Quadratrac heavy duty NV249 transfer case
# Standard trac-lock rear differential
Eli takanako on jo lukko?
Miten saisin 33" pyörät mahtumaan alle helpoiten?
Mikä on suurin koko mikä menee lievällä muutoksella alle ja mikä ilman muutoksia?
Tarviiko silloin jo levikkeet jos leveys on 12.5"?
Miten voimansiirto ja akselit kestää isoja pyöriä?
Mistä lievä korotussarja tai jotain?
Miten tuota lähtisi jalostamaan?
Ideoita?
Auto toimisi silloin tällöin perhekäytössä ja silloin tällöin lievää offailua/metsällä käyntiä.
Viskolaatikoista mikään ei ole erityisen hyvä metsäkäyttöä silmällä pitäen - viskolaatikoita kun ovat. Jos haluat paremman niin laita sinne mieluiten yli '96 mallisesta Cherokeesta 242 jakoaski niin saat oikeasti kiinteät nelivedot hidas/nopea, takavedon ja jatkuvan nelivedon jolla voi ajaa missä vain kelissä.
Takana ei ole kuin kitkalukko, mutta kyllä sillä johonkin asti pärjää. Määrittele "ei kovin hyvä metsässä vakiona"? Ei se tietysti mikään erinomainen ole kun on kohtalaisen matala, mutta kyllä yllättävän kulkeva peli on kuitenkin. Jos otat etuvakaajan auki metsässä, niin menokyky paranee huimasti.
Itsellä on vastaava peli ollut nyt tiekulkineena/ kärrynvetoautona pari kuukautta, ja ihan tyytyväinen olen ollut. Vielä en ole kovin paljoa sielunelämään tutustunut korotusten osalta, mutta väittäisin että jos lähinnä on normiajossa ja satunnaista offailua niin max. 2"-3" korotusta että pysyy ajettavuus kohdallaan, ja 31"-32" renkaat alle. 31" renkaat saat muutoskatsatettua suoraan alkuperäisen rengaskoon perusteella. 32" taitaa jollain kikkailulla onnistua, 33" rengasta en usko että laillisesti saa alle ihan helpolla.
Padassa kun on ruutia aika hyvin, niin 33"-> renkailla saa varmasti hajotettua niin etu- kuin taka-akselin. Ristikot/ vetonivelet, ja itse vetoakselit ja edessä välitys on kovilla (varsinkin koska nämä on kaikki low-pinion D30- aksuloilla). Cherokeen tai Wrangelrin alla 35" kumeilla 4.0 koneella etuakseli kestää vielä ihan ok, kunhan ei liikaa innostu joka paikassa kaasun kanssa.
Takana Granidssa on D44a, mikä on ikäänkuin D44:n ja D35:n hybridi - ainakin vetarin stefat ja ulommat laakerit on molemmissa samat, joten vetareiden täytyy olla myös yhtä paksut (D35:n heikko kohta). Banjokoppa on alumiinia, akseliputkien paksuutta en ole mitannut mutta ei ne ihan ekana taivu mutkalle. Lukemani perusteella jos etukardaani on vakionopeusnivelellä tavallisen ristikon sijaan (akselin puoleinen pää), niin voi tulla korotuksen kanssa ongelmia kardaanin kestävyydessä. Jos on normiristikko niin ei huolta.
Itsellä on mielessä käynyt 2" korotus, 31" tai 32" kumit ja homma sillä selvä. Varsinainen metsäauto kun löytyy niin tämän pitäisi mielellään mahd. siistinä.
Miten tuota lähtisi jalostamaan?
Ideoita?
Asiaa !
Eipä ole Jeep ZJ:tä pahemmin metsissä näkynyt vaikka se on mielestäni mukavuudeltaan yliveto mihin tahansa muuhun.
Laita 31x10x5 renkaat ja unohda muut muutokset tai sitten:
Helpoiten maastokelpoisemmaksi tekeminen onnistuu 33x10.5 renkailla. Laitat vaikka Mud Terrain renkaat, ovat mukavat myös kadulla (kesällä). Tosin niitä ei saa leimattua, mutta sehän ei haittaa, kun niillä ei ajele vuosikatsastukseen. Renkaat menee Jeepin 4.0L 15" vakiovanteille (5.9L ja 5.2L taitaa olla vakiokoko 16") ja ovat sen verran kapoiset, että ristiriipunnassa menevät takana lokasuojan ulkoreunan sisäpuolelle. Sisäänjoustoa tarvitsee rajoittaa edessä ja takana 5cm. Etu ja takapuskuskuri pitää avartaa renkaan puolelta n.4cm ja lisäksi takalokasuojan etureunan pellin poistamista myös n. 4cm eli sen mitä sitä nyt siinä on. Edessä pitää antaa hienosäätölekaa sinne tänne minne lekalla näyttää pystyvän nääpärästi lyömään. Leveämmät renkaat vaativat jo sitten n.10cm sisäänjouston rajoitusta ja lokasuojien avartamista myös ylhäältä tai vaihtoehtoisesti n.15cm sisäänjouston rajoitusta. Kummassakin tapauksessa sisäänjoustovara loppuu alkuperäisillä jousilla käytännössä kokonaan eli vaatii vastaavasti pidemmät jouset. Pidemmillä jousilla taas loppuu etukardaanistä liikevara ja takakardaanin eturistikko menee liian jyrkään kulmaan ja vaatii siis tuplaristikon.
Takaata voi ottaa kallistuksenvakaimen kokonaan pois ja ilman sitä voi mennä vuosikatsastukseen, koska sitä ei ole tehtaan Grand Cherokeen (jeep zj) Up-country lisävaruste optiossa. Samainen optio sisältää n.1.5" korottavat jouset, joten tätä kautta maksimaalinen katulailinen korotus vakiosta on luokkaa 4-5". Lain mukaan saa korottaa 3" ja siihen päälle sis tuo tehtaan optiokorotus. Etuvakaajan voi pitää paikallaan, mutta irroittaa sen päistään ja sitoo sen vaikka narulla yläasentoon.
Omasta mielestäni jousikorotus on sopiva silloin, kun sisään ja ulosjoustoa on suurinpiirtein yhtä paljon. Puuttuvan ulosjouston havaitsee mutkissa, kun takapää pompottaa iskari tapissaan ja sisäänjouston puutteen kun kaikenmaailman hidastetöyssyt lyö jousituksen pohjaanlyöntikumeihin. Korotusjousia on sitten ainakin kahta erityyppiä: Saksan moottoriteille tehtyjä jäykkiä ja metsään tehtyjä löysiä. Suosittelen ehdottomasti löysiä. Löysien liiallisen katulöysyyden saa balanssiin jäykkyyssäädöllä olevilla iskareilla. Kivikossa ajellesssa myös mukavuus on huipussaan kun laittaa jäykäksi, normi metsäajossa iskarit taas on mukavimmillaan kun ovat vetelät. Vakioiskaripituuksia voi käyttää, kun siirtää akselinpään iskarin kiinnikettä ylöspäin.
Seuraavaksi voi sitten laittaa keulille vinssin kiinteäksi tai pikakiinnityksellä vaikka.
Akselilukoilla ei Grand Cherokeessa ole mielestäni hirveästi tarvetta (ainakaan aluksi), koska Jeep ZJ:n 4-linkki akselituenta sallii akseleille erittäin hyvän liikevaran. Mutta eikös kaikissa 5.9L ole vakiona viscolukot myös akseleissa?
Panssareita kannattaa tehdä tankille, jakolaatikolle ja automaattilaatikolle. Koneen öljypohja on sen verran suojassa ettei siihen ole pakko laittaa lisäsuojausta. Helmapakit jostain 60x120 palkista alkuperäisten peltikoteloiden tilalle. Alkuperäiset peltikotelot kun ei kestä ainuttakaan kivikosketusta ilman vaurioita,
Tuossa noi niinkuin pääpiirteittäin, millä Jeep ZJ:n saa metsäkelpoisemmaksi. Tai anakin noin minä olen tehnyt ja vähän muutakin, tai itseasiassa paljon muutakin. Tutkaile tuota minun ZJ rakentelutopiikkia: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38737
Ensi viikolla varmaan lisäilen tuonne tarinaa, kun Jeeppini on kolmen vuoden seisoskelun jälkeen taas ajokunnossa ja tullut taas vähän muutettua sitä sun tätä.
Piti nopsasti lyhyesti vastata, mutta tulihan tuohon tuota tekstiä kohtuu paljon näköjään, varsinkin kun tein esikatselun jälkeen mijoona korjausta ja lisäystä.
/Joukka
Asiaa !
Eipä ole Jeep ZJ:tä pahemmin metsissä näkynyt vaikka se on mielestäni mukavuudeltaan yliveto mihin tahansa muuhun.
Eipä ole ei, pitäis noita uudempia kasikoneellisia Jeeppejä saada Suomen metsiin enemmän. Alkaa kuitenkin jo ZJ:t olla sen verran vanhoja kikottimia että saa varsinkin ulkomailta todella kohtuuhintaan. Täytyy kattoa kun saan tuon oman XJ- projektin valmiiksi että mitä keksii.. ..kai siihen joskus kyllästyy :D
Jeepin 4.0L 15" vakiovanteille (5.9L ja 5.2L taitaa olla vakiokoko 16") ja ovat sen verran kapoiset, että ristiriipunnassa menevät takana lokasuojan ulkoreunan sisäpuolelle. Sisäänjoustoa tarvitsee rajoittaa edessä ja takana 5cm. Etu ja takapuskuskuri pitää avartaa renkaan puolelta n.4cm ja lisäksi takalokasuojan etureunan pellin poistamista myös n. 4cm eli sen mitä sitä nyt siinä on.
Olikos muuten XJ:n (Cherokee) ja ZJ:n 15" x 7" vakiovanteet samalla ET:llä? Meinaan vaan että olisi tuo vanteiden etsintä helpompaa. Mihis kohti renkaat asettuu kun auto on tasaisella, eli vakio 15" vanteilla ja 10.50" kumeilla? Mulla on nyt 0ET:llä 16" x 7" peltivanteet (perushalpis jenkki black-d:t) 245/75 R16 kumeilla, ja kuvion reuna on mukavasti juuri levikkeen reunan kohdalla. Luulisi että vakiovanteilla 10.50" rengas jää hieman sisemmäs?
Edessä pitää antaa hienosäätölekaa sinne tänne minne lekalla näyttää pystyvän nääpärästi lyömään. Leveämmät renkaat vaativat jo sitten n.10cm sisäänjouston rajoitusta ja lokasuojien avartamista myös ylhäältä tai vaihtoehtoisesti n.15cm sisäänjouston rajoitusta.
Kun en ole tutkinut asiaa tarkemmin, niin onko ZJ:ssä tosiaan noin pienet pyöräkotelot edessä ja takana, ettei pelkällä kaarien reilulla avarruksella saa mahtumaan esim. 33" x 10.50" renkaita kunnolla alle ilman noin rajua sisäänjouston rajoitusta? XJ:ssä menee 35" rengas ilman suurempia murheita 75mm jouston rajoituksella edessä. Auttaisiko ZJ:n tapauksessa akseleiden siirto johonkin suuntaan asiassa yhtään? Pikaisesti vilkaistuna jos siirtää etuakselia vähän eteen ja taka-akselia taakse, niin olisi tyhjää tilaa paljon paremmin? Tarttisi toki korotussarjan jossa on säädettävät tukivarret, mutta jos 3"-4" korottaa niin tartteehan ne olla silloin joka tapauksessa..
Takaata voi ottaa kallistuksenvakaimen kokonaan pois ja ilman sitä voi mennä vuosikatsastukseen, koska sitä ei ole tehtaan Grand Cherokeen (jeep zj) Up-country lisävaruste optiossa. Samainen optio sisältää n.1.5" korottavat jouset, joten tätä kautta maksimaalinen katulailinen korotus vakiosta on luokkaa 4-5".
Tarvinnee lupalapun maahantuojalta kuten myös Cherokeen (XJ) tapauksessa? Osmo Hagelberg noita edelleen myynee kohtuuhintaan. Onneksi kyseinen henkilö on ollut varsin suvaitsevainen kirjoittamaan todistuksia USA- mallien eroista :) Miten muuten metsäkäytössä, ainakin TJ:ssä suosittelevat monesti että pitäisi takavaakajan paikallaan ja vain edestä pois, että ei kori kallistele liikaa? Optimaalinen varmaan olisi esim. Currien anti-rock toiseen- tai molempiin päihin, mutta menee vähän extremen puolelle vähemmän rakennetussa vermeessä.
Mutta eikös kaikissa 5.9L ole vakiona viscolukot myös akseleissa?
Ei ole, vari-loc akselit tulivat vasta WJ- korimalliin. Niissäkin taisi Euroopassa olla vain Overland- malleissa vakiona, muissa varustetasoissa optiona. Toisaalta ihan hyvä, koska niiden toimivuudesta ja varsinkin kestävyydestä on ollut jonniin verran kysymysmerkkejä ilmassa Jenkkilän foorumeilla.
Ittellä on käynyt mielessä Detroitin truetrackien (torsen- lukko) asennus molemmille akseleille ja viskojakoaskin tilalle 242. Luulisi toimivan varsin mukavasti niin tiellä kuin tarvittaessa metsässäkin. Omaa 5.9:iä en viitsi alkaa metsässä tuhoamaan, mutta tarttis sillä jotain kuitenkin tehdä että kulkee paremmin mökkitiellä :D
..ai juu, sulla on kyllä asiallisen oloinen ZJ! :) Pitänee minunkin kysellä jossain vaiheessa lisää ZJ:n sielunelämästä jos/kun törmäilee Kulmakorvessa tai FJDC:n tapahtumissa.
Rekisteröimätön
17.09.2010, 23:07
Kiitos vastauksista.
Tuli paljon hyvää tietoa!
Taidan alkuun tilata jamantilta 2" jousikorotuspalikat ja laittaa noihin vakio 16" aluvanteille 245/75 r16(vai isommat?) pyörät.
Miltä kuulostaa?
Mahtuuko pyörimään hyvin ja pysyykö lokasuojien sisällä renkaat?
Eikös tuo koko vastaa jotain 31"
Puskuri ja siihen vinssi voisi olla seuraava päivitys.
Ota samantien OME:n jouset ja iskarit, sarja maksaa Cros4wd:ltä noin 900€. Löytyy kahta jäykkyyttä. Jos siihen haluat vielä lisää korkeutta niin sitten vaikka korotuspalikat lisäksi. Tosin jos enemmän korottaa kuin pari tuumaa niin sitten tosiaan tarvii jo säädettävät tukivarret, panhardin kiinnityspaikkaa akselilla pitää muuttaa (tai mieluummin järeämpi säädettävä panhardi), takana tarvinnee uuden kiinnikkeen panhardille, jos edessä on vakionopeusnivelellä kardaani niin sekin täytyy suurella todennäköisyydellä vaihtaa (sellaiseen missä on kunnon liuku ja tavallinen ristikko akselinpäässä -> akselin yoke myös menee tällöin vaihtoon), jne. jne...
Mulla on korottamattoman ZJ:n alla 245/75 R16 kumit 7" x 16" 0ET vanteilla (ts. 4" backspacing, orkkiksissa myös ZJ:ssä tietääkseni 5,25" eli nuo levittää ~30mm ulospäin orkkiksiin verrattuna), pysyy lokareiden sisällä ja on paljon paremman näköiset kuin orkkisvanteilla. Ainoa paikka mihin raapii on peruuttaessa ja renkaita jonkin verran kääntäessä sisälokarin etureunaan muutaman sentin alueelta. Sen voi dremelillä tai rälläkällä ottaa huoletta pois, en vain ole jaksanut :D Sen mitä kävin metsässä ison kiven päällä taivuttelemassa, niin ainakaan vakaajat kiinni nuo renkaat ei ota mihinkään korin rakenteisiin kiinni ja tilaakin jäi vielä hieman.
Sanoisin että vielä 265/75 R16 renkaat pitäisi mennä aika helpolla, tosin siinä joutunee vähän rajoittamaan sisäänjoustoja ja/tai antamaan lekaa/ rälläköimään jostain. Mutta pystyisi vielä sovittamaan ja ei nekään pitäisi tulla kaarista ulos. Itsellä on vakavassa harkinnassa Kumhon KL71:t kokoa 265/75 R16, ja pari tuumaa korotusta. Toinen olisi sitten esim. BFG M/T KM2 32" x 11.50" x 15".
Tossa alla olis huono kuva mun 5.9:stä 245/75 R16 renkailla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2216&pictureid=63134
Olikos muuten XJ:n (Cherokee) ja ZJ:n 15" x 7" vakiovanteet samalla ET:llä?Mielestäni on samat vanteet molemmissa, koska akselit ovat saman levyiset ja raideväli on sama eli ET +25,4
Kun en ole tutkinut asiaa tarkemmin, niin onko ZJ:ssä tosiaan noin pienet pyöräkotelot edessä ja takana, ettei pelkällä kaarien reilulla avarruksella saa mahtumaan esim. 33" x 10.50" renkaita kunnolla alle ilman noin rajua sisäänjouston rajoitusta?Noh, onhan tuosta omasta rengasjumpasta jo vuosia, joten voin muistaa muutaman millin väärinkin. ZJ:ssä tuo on kuitenkin helppo ja nopea todeta. Sen kun ottaa jouset pois ja laskee auton piohjaanlyöntikumein varaan ja siitä sitten ristiriipuntaan. Ristiriipuntatilanne tuo rengasta lokasuojaa kohti n.5cm verrattuna tasamaalla oleiluun.
Oisko tuo ristiriipuntatilanteen lisä 5cm se, joka ei kaikki heti tajua ottaa huomioon. Sehän monesti valkenee vasta sitten todellisessa tilanteessa kun rengas jää jumiin ja vetarit sanoo poks. Tai no, yleensä taidetaan tällöin haukkua vetareita.
Toiset väittää Jeepn ZJ:n vetareita heikoksi, mutta itse en ole saanut rikki ainuttakaan vetaria tai ristikkoa vaikka on tullut harjoiteltua. Renkainahan minulla on tosin ollut aiemmin vain pienet 33x13.5x15 LTB:t
Tarvinnee lupalapun maahantuojalta kuten myös Cherokeen (XJ) tapauksessa?Ei tarvitse lupalappua, jos katasastusmies on sen jo aiemmin nähnyt jonkun muun ZJ:n yhteydessä.
Miten muuten metsäkäytössä, ainakin TJ:ssä suosittelevat monesti että pitäisi takavaakajan paikallaan ja vain edestä pois, että ei kori kallistele liikaa?Taitaa olla makuasia, minun mielestä kaikki jousitusta rajoittavat vermeet kuten vakaajat ja lehtijouset, aiheuttaa vaan turhaa korin kallistelua puolelta toiselle, kun se voisi pysyä siinä keskilinjalla kierrejousilla. sivurinteessä tietty kallistuu enemmän ja tämäkin on makuasia onko se kivaa vai ei, toiset tykkää tasamaasta enemmän. Katuajossakin pudän mukavampana ajella ilman vakaajia, mutta taas on kyse makuasiasta.
..ai juu, sulla on kyllä asiallisen oloinen ZJ! :)Kiitos. Ensi kesäksi toivottavasti myös taas tyylikkän näköinen myös.
Miten mahtuu pyörimään 31*10.5 renkaat Gradissa ilman korotusta tai paljonko korotuksia vaatii?
Aikasemmasta päätelleen saa leimaan nuo, mutta vaatiiko muutoskatsastuksen?
On taasen rengaskikkailuja menossa ja tollaiset voisi jäädä yli. En tietenkään ole grandin kanssa metsään menossa.
[QUOTE=Jos haluat paremman niin laita sinne mieluiten yli '96 mallisesta Cherokeesta 242 jakoaski niin saat oikeasti kiinteät nelivedot hidas/nopea, takavedon ja jatkuvan nelivedon jolla voi ajaa missä vain kelissä.
[/QUOTE]
Onko tuosta tietoa. Sopiiko 5.9l versioon. Jostain luin, että vaihdelaatikossa ja jakolaatikossa on pakusumpi akseli (siksi HD malleja).