PDA

View Full Version : hilux kytkin


joodik
13.09.2010, 07:30
hiluxista hajosi normi kytkin ja tilailin uuden sport exydy paketin laiteltiin paikalle meni ihna ok.
tuli vaan sellainen lisä ongelma että ei oikein irrota.Vaihteita ei saa helposti päälle takkuaa. vaihdettiin pääsylinterin tiivisteet ja työsylinterin tiivisteet säädetty on suuntaan jos toiseenkin olisko mitään ideaa mikä mättää. Ei kuuluu mitään ylimääräistä ääniä lootan suunnalta

Samppa79
13.09.2010, 16:15
Mittasitko suoran tason päällä että kytkinasetelma on samanlainen mitoiltaan?
Väsäilin joku vuosi sitten nurkissa pyörineistä rojuista runneriin kytkinasetelman.Hienosti meni osat paikoilleen ja testiajolle lähdettäessä ei kytkin irroittanut. Tarkempi mittailu suoran tason päällä osoitti että asetelma ei ollut samoilla mitoilla vaikka kävi paikoilleen kuin nenä päähän->kytkin ei irroittanut. Homma on helppo testata tunkemalla jotakin työsylinterin yhdystangon väliin ja kokeilla sitten irroittaako.

Greenday
13.09.2010, 18:32
Voikohan siihen vaihtaa pitkäiskuiseman työsylinterin?

joodik
13.09.2010, 20:58
mittailin tossa sitä työsylinterin ja kytkin haarukan väliä.sylinteri ei vaan työnnä sitä tarpeeksi taakse.rakentelin siihen haarukkaan säädönon muuten sitten aika kovaa kamaa porailla.
Tämä ns aura vetureihin tarkoitettu kytkin tulee hieman taaemmas eli on varmaan hieman paksumpi. sain kyllä toimimaan paremmin mutta täytyy käydä testaamassa paremmin. onhan noissa hiluxin kytkin koppiakin monenlaisia ja mallisia. Kytkin sylinterit on kyllä kaikki samanlaisia mitä vertailin .

Jappi
14.09.2010, 03:29
mittailin tossa sitä työsylinterin ja kytkin haarukan väliä.sylinteri ei vaan työnnä sitä tarpeeksi taakse.rakentelin siihen haarukkaan säädönon muuten sitten aika kovaa kamaa porailla.
Tämä ns aura vetureihin tarkoitettu kytkin tulee hieman taaemmas eli on varmaan hieman paksumpi. sain kyllä toimimaan paremmin mutta täytyy käydä testaamassa paremmin. onhan noissa hiluxin kytkin koppiakin monenlaisia ja mallisia. Kytkin sylinterit on kyllä kaikki samanlaisia mitä vertailin .

Olikohan niin että painelaakereita oli eri korkeuksisia...

turhuus
14.09.2010, 16:17
Olikohan niin että painelaakereita oli eri korkeuksisia...

Mä taannoin taisin käpistellä vissiinkin kolmea erilaista painelaakeria... Oli muistaakseni eri ulkohalkaisijaa ja sit oli korkeuksissakin eroa.

OneAndOnly
07.01.2011, 06:35
Täälläkin olisi sellaista ongelmaa Taron kytkimen kanssa kun vasta ostin auton ja ostaessa kytkin irroitti vasta sitten kun poljin oli melkein lattiassa, noh ajattelin että kytkin on vaan kaput ja ostin motonetista uuden kytkimen ja äskettäin asenneltiin se paikoilleen mutta mikään ei muuttunut ja samalla huomattiin että ei se entinenkään kytkin ollut loppuun kulunut.

jatkettiin sitä tankoakin mikä on työsylinterin luona mikä painaa painelaakerille menevää haarukkaa mutta silläkään ei ollut mitään vaikutusta, eli tällä hetkellä kun kytkintä polkee niin alkuun on sellainen löysän oloinen puolenvälin jälkeen rupeaa luistamaan ja vasta viimeinen about 3cm ennen lattiaa kytkin irroittaa, mikähän tässä voisi olla ongelma, on kokeiltu myös ilmata ja vaihdettiin nesteet.

Purettiin myös pääsylinteri mutta siinäkään ei nyt mitään niin selvää vikaa huomattu, voisiko olla mahdollista että vaikka pääsylinteri tai työsynteri olisi joskus vaihdettu ja se olisi nyt vaikka väärän mallinen niin järjestelmä ei saa tarpeeksi nestettä toimiakseen? Hieman ollaan nyt ymmyrkäisenä asian suhteen niin olisiko kenelläkään ideoita heittää kehiin?

Auto on -90 4wd taro 2.4d

Jappi
07.01.2011, 14:26
Onko paljon välystä ts.vapaaliikettä polkimella?Siellä polkimen yläpäässä on säätö.

Akipell
07.01.2011, 16:22
sitten yksi kanssa vaikuttaa että onko kytkinpolkimen palautus jousi paikallaan ,jos ei ole tai on liian pitkä niin saattaa juurikin painettaessa vaihtua kohta mistä rupeaa irroittaan . tai painelaakeri on samallainen kuin edellinen omistajakin on vaihtanut ,mutta väärän korkuinen ,,liian ohut eli ei irroita.:confused:

OneAndOnly
07.01.2011, 20:04
Onko paljon välystä ts.vapaaliikettä polkimella?Siellä polkimen yläpäässä on säätö.

Vapaaliikettä ei ole juurikaan, poljin on sellainen "velton" tuntuinen jonnekkin puoleen väliin saakka, mutta varsinaista välystä siinä ei ole kuin ehkä pari senttiä alussa.

Painelaakeri oli silmin katsotuna samanlainen mitä entinen ei kyllä mitalla katsottu, että jos entinen on liian ohut niin varmaan tämäkin on. Paljonko se oikea mitta painelaakerille olisi? Voisiko olla mahdollista että se haarukka/vipu mikä painaa painelaakeria olisi jotenkin väärässä asennossa, lähinnä sitä ajan takaa kun se vipu näytöstäisi olevan jonkin tapin varassa (eli kiikkuu siitä) mikä on vaihteistoon päin niin voisiko se tappi olla vaikka kulunut,katkennu tai jotain että sitten sen vivun keskitys olisi väärin ja sylintereillä ei riitä enää vara painaa vipua ja painelaakeria tarpeeksi pohjaan. Lienekköhän kukaan ymmärtänyt mitä ajoin takaa... :D

wr-range
07.01.2011, 20:18
ettei olis se siirtohaarukka antanut periksi (taipunut) tai sen tapin kohdalta painunut sisään
jos on uusi ja jäykempi asetelma ,siirtohaarukka antaa helposti periksi.

OneAndOnly
07.01.2011, 22:13
tai sen tapin kohdalta painunut sisään
jos on uusi ja jäykempi asetelma ,siirtohaarukka antaa helposti periksi.

Ainakin kun siitä luukusta mikä on kytkinkopassa katsoo niin se tappi on sen siirtohaarukan sisässä, minä luulin että sen pitäisikin olla sillälailla että tapissa on puolipallo ja haarukassa kuoppa sen tapinkohdalla.

Perkeles, ei kehtaisi uudelleen taas sitä laatikkoa irroittaa kun painaa enemmän kun tavallisen immeisen synti... :o

Siitä haarukasta en kyllä osaa sanoa jos se olis taipunut kun ei tiedä minkälainen sen pitäisi olla ja nyt on sen näkeminen jo hankalaa kun on kasassa.

Jappi
08.01.2011, 05:03
Vapaaliikettä ei ole juurikaan, poljin on sellainen "velton" tuntuinen jonnekkin puoleen väliin saakka, mutta varsinaista välystä siinä ei ole kuin ehkä pari senttiä alussa.



Vapaaliikkeen oikea määrä on muutamia millejä poljinpinnasta mitattuna.Sen verran että sen juuri tuntee.

Optime
10.01.2011, 11:14
Tällä on läjän kanssa samanlaista vaivaa, eli kytkin irrottaa vasta juuri ennen kuin poljin tapaa lattian.
Kytkinpolkimessa ei ole löysiä tai välyksiä. Työsylinterin jatkoksi laitoin fyllipalan, koska siellä pientä välystä oli havaittavissa. Nyt ei enää ole. Työsylinteri tekee työtä, eli liikkuu koko polkimen painalluksen matkalla.
Omissa tutkimuksissa olen päätynyt myös epäilemään tuon haarukan "nivelpisteessä" olevaa tappia, tai itseasiassa sen kuluneisuutta. Tiettyjä räjäytyskuvia katsellessa saa nimittäin sellaisen kuvan, että tappi olisi kärjeltään terävämmän muotoinen, kun nyt se taas on hyvinkin pyöreän oloinen.

Nyt kysymykset kuuluvatkin:
- Onko joku joutunut vaihtamaan ko. tappia, ja omaa näin ollen arvokasta tietoa alkuperäisestä muodosta?
- Vaihtoehtoisesti tiedustelen, omaako joku autenttista valokuva (tai digikuva) -materiaalia ko. kokoon panosta tai sen osista?

Epäilen, että joillain saattaa nurkissa pyöriä kalustoa irrallaan, josta se olisi helppo tarkistaakin. Itsellä valitettavasti ei ole.

OneAndOnly
13.01.2011, 20:09
Nyt on meidän kytkin ongelma ratkaistu, eli tankoa mikä on kytkinpolkimen luona piti jatkaa. Siinä oleva säätö ei riittänyt niin tehtiin muutaman millin jatko niin avot, kytkin muuttui sellaiseksi niinkuin pitääkin.

Karvapöpö
12.01.2013, 17:26
Itsellä rupes justiinsa eilen tulee semmosii oireita et kytkinpoljin on paljon pehmeämpi ku ennen ja kunnon vastus tulee vasta ihan pohjassa. Ts. tuntuu, että se männän liike on huomattavasti lyhyempi kuin ennen.
No tänään kävin sitte vähä ajelemassa ja huomasin, että pienemmälle kun yrittää laittaa nii ei millään suostu menee sisään. Välikaasulla kun laittaa nii kyl se vähän väkisin runnomalla menee pienemmälle. Mutta sitte ajelin vähän lisää ja nyt ei taho päästää ees vapaalle ku jonkun vaihteen sisään saa. Keppi on ku kiinnihitsattu. Sitten kun palasin kotiin ja ajattelin vähän peruutella niin ei menny pakki millään sisään. Kauhea rutina vaan pääs kun yritti pakille laittaa.
Onko mulla nyt kytkin menossa vai missä mahtaa vika olla? Kun kaikki oireet tullu niinku päivässä.

hitoy
12.01.2013, 17:40
Omassa luxissa (110) oireita ollut kokoajan ajossa että poljin ottaa pirun alhaalta. Metsässä vaihteet menee hankalasti päälle mutta normi ajossa viellä pärjäsi jotenkin.Ajattelin irrottaa askin kun paketti on näppärästi nyt irtonaisena. Säädin polkimen luota liki tappiin ja parani hiukan mutta lämmettyä sama homma tuli takasin. Ei kyllä huonontunut eikä parantunut sen aikana kun tuolla ajelin.

Syöttö hakkuri
12.01.2013, 20:40
Kytkinta näihin on ainakin useita eriversiota.
91-92 4x4 Dieseliin vaihtuu halkaisija 225-236mm. löytyy erilaista paineasetelmaa ja eri korkuista laakeria. Toiset brosuurit väittää 2x4 ja 4x4 malleihin samaa kytkintä toiset eriversioo.
Ittellä 91 nelikko jossa 92 kone,on eri kytkimet,225-236mm. 97 hiasen 2x4 kytkin sama kuin tuon 4x4: 91:sen. eli 225mm.
Ostin tuohon 91 4x4 kytkimen ja ainakin neljää erilaista löytyi.
Nyt paikallaan 225mm levy ja asetelma. <itse kytkin levyn poorin holkin korkeus paljon pienempi kuin noisaa muissa 3:ssa purkamassani kytkimessä,toimii kuitenkin moitteetta.

Jos joku kertoo miten ymppään kuvan tähän palstaan,voisin kuvat eroista laittaa...

Karvapöpö
13.01.2013, 00:29
Omassa luxissa (110) oireita ollut kokoajan ajossa että poljin ottaa pirun alhaalta. Metsässä vaihteet menee hankalasti päälle mutta normi ajossa viellä pärjäsi jotenkin.Ajattelin irrottaa askin kun paketti on näppärästi nyt irtonaisena. Säädin polkimen luota liki tappiin ja parani hiukan mutta lämmettyä sama homma tuli takasin. Ei kyllä huonontunut eikä parantunut sen aikana kun tuolla ajelin.

Onko sulla ollut eroa onko ollut takaveto tai nelikko päällä? Nimittäin ihme ja kumma mul oli tänää et takavedol en saanu pakkia millään sisään, mut sit ku koitin nelivedolla nii meni heti.

hitoy
13.01.2013, 00:37
Ei ollut muistaakseni eroa. Välikaasulla meni aina ja pienellä kikkailulla. Metsässä pakki --> ykkönen --> pakki --> kakkonen ja keppiä sai survoa reilusti että meni pykälät.

BryGgi
13.01.2013, 08:34
ite tullut näiden toyotan kytkimien kanssa pelattua, niin omatekele asetelmat (M5 race) asettunut juurikin tuolla kytkinpolkimessa olevalla säädöllä, säätö todella herkkä ja sillä olen saanut liikeradat kuntoon. Nykyisellä Toycedes sekasikiöllä muuttui asetelman paikka sen verran, että kytkinkopassa olevaa puolipallon mukaista niveltä piti liikutta ulospain parimilliä. Jolloin myös työsylinterin liike pieneni. Ja laiskana en edes jaksanut purkaa laatikkoa pois vaan sen muutoksen voi kokeilla sielät käpälän reiästä kun sen kumin heittää pois. Listaavaimella aukaisee sen tapin ja ruuvaa aukipäin ja testaa millon hyvä. Sitten sen alle pujottaa vaseliinilla höystetyn rikan josta leikattu reunat auki että sen voi pujoittaa paikoilleen. ja kirii tapin sitten sen päälle. Helppo homma valkoihoiselle

Karvapöpö
13.01.2013, 12:20
Ei ollut muistaakseni eroa. Välikaasulla meni aina ja pienellä kikkailulla. Metsässä pakki --> ykkönen --> pakki --> kakkonen ja keppiä sai survoa reilusti että meni pykälät.

Joo välikaasulla mäki sain niitä tungettua sisään kyllä. Oli vaan vähän orpo olo seistä liikennevaloissa ku keppi ei liiku muuten ku sivusuunnassa. Ja tosiaan väkisin saa tunkea sitä keppiä sinne että menee.

opelman
25.01.2016, 12:33
Pikku ot.. Mistä halvalla jäykkä kytkin hiluxiin? (ln46)

juuri
25.05.2016, 22:40
Pistetään nyt vaikka tän ketjun jatkoksi..

Tilanne on se, että Hiluxin kytkin otti hyvin jyrkästi ylhäällä kiinni, eli luistattaminen oli vaikeeta/mahdotonta. Sitten se alkoi tehdä sitä, että ei irrottanut ollenkaan, ja vaihteen joutui lyömään kuin varkain sisää, jonka jälkeen irrotti kyllä pienen nytkähtämisen jälkeen. Tämä tapahtui vain paikalla ollessa vapaalta - vauhdissa vaihteet sai silmään ihan ok. Nyt on kytkin auki ja levyn vaihtotarve on ilmeinen, mutta osaako joku sanoa, että kannattaako ehdottomasti saman tien vaihtaa koko paketti, vaikka levyn lisäksi näkyvää vikaa ei muualla ole. En huvikseni viitsisi koko pakettia vaihtaa (kun hintaero paketilla ja pelkällä levyllä melkeen satanen), mutta toisaalta, kun haluais saada kerralla kuntoon, niin että mitä tässä nyt osaa tehdä tä? Onko painelaakeri kuinka kuluva osa? Kiitos.

hiluvitkutin
26.05.2016, 06:57
Pistetään nyt vaikka tän ketjun jatkoksi..

Tilanne on se, että Hiluxin kytkin otti hyvin jyrkästi ylhäällä kiinni, eli luistattaminen oli vaikeeta/mahdotonta. Sitten se alkoi tehdä sitä, että ei irrottanut ollenkaan, ja vaihteen joutui lyömään kuin varkain sisää, jonka jälkeen irrotti kyllä pienen nytkähtämisen jälkeen. Tämä tapahtui vain paikalla ollessa vapaalta - vauhdissa vaihteet sai silmään ihan ok. Nyt on kytkin auki ja levyn vaihtotarve on ilmeinen, mutta osaako joku sanoa, että kannattaako ehdottomasti saman tien vaihtaa koko paketti, vaikka levyn lisäksi näkyvää vikaa ei muualla ole. En huvikseni viitsisi koko pakettia vaihtaa (kun hintaero paketilla ja pelkällä levyllä melkeen satanen), mutta toisaalta, kun haluais saada kerralla kuntoon, niin että mitä tässä nyt osaa tehdä tä? Onko painelaakeri kuinka kuluva osa? Kiitos.

Jos kerran meininki on kerralla kuntoon niin onko tuossa vaihtoehtoa?
Ite ainaki vaihtasin kaikki kerralla.
Mutta ihan oman maun mukaan.

juuri
26.05.2016, 11:40
No niinhän se on. Mutta aina kato pitää pihinä miehenä koittaa vähän venkslata. Mutta totta juu, laitetaan koko paketti.

"Speedy"
03.06.2016, 05:34
Ei sattuis kukaan tietämään noita vauhtipyörän ja asetelman kiristys monentteja?? Autona ln65