View Full Version : Akselilukon toimintaperiaate
Rekisteröimätön
09.09.2010, 22:01
Iltaa !
Haaveilen akselilukkoa Nivaan ja tekijäkin saattaisi olla tiedossa mutta ongelma on seuraavanlainen : Olen nähnyt valokuvia lukoista joissa on siirtohaarukka vaihteistojen tapaan. Tätä siirtohaarukkaa käytetään sitten kuvien perusteella joko vaijerin sähkön tai paineilman avulla.Mitä tämä siirtohaarukka siirtää lukon kytkemiseksi ? Eli olisiko jollakulla periaatepiirustusta tai jopa räjäytyskuvaa jonkun oikean maasturin akselilukosta ?
Kiitos !
Nyypi Kurikasta
Ite tekemisestäki on moni puhunu, mutta ei oo viä kuvia näkyny...
Paitsi kemppilukosta, mutta se ei ole kytkettävä, kuin kerran.
Nivamiehet palstalla vois kertoa löytyykö mitä valmiita lukkoja ja mistä.
Lukon toimintaperiaatteesa saa paremman kuvan kun kattelet linkin osumia:
http://www.google.fi/images?hl=fi&q=differential%20lock&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi
Toinen vetoakseleista lukitaan tasauspyörästön kuoreen, jolloin vetoakselit pyörii aina samaa nopeutta lautaspyörän kanssa.
Alkuperäislukoissa toisessa vetarissa pitkä poori, jossa siirtohaarukka liikuttaa lukkoholkkia. Holkin päässä hampaat jotka vastaavat tasauspyörästön kyljessä oleviin hampaisiin. Arb:n paineilmalukossa sama homma on tehty tasauspyörästön sisällä lukitsemalla poskiratas kuoreen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2205&pictureid=66096
Siinä on oikeen räjäytyskuva vähän kärsineestä toyotan lukosta. Vasemmalla tasauspyörästön pääty, oikealla lukkoholkki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2910&pictureid=56048
Ja arbbi osina. Suurin osa on tasauspyörästön kuori, jossa näkyy musta lukitseva holkki. Pohjalla näkyy hampaat. Oikealla puolella näkyy toisessa poskirattaassa lukkohampaat johon lukkoholkki pyydettäessä osuu.
Junnikkalalta Oulusta on joskus saanu Ladaan lukkoja ja varmaan saa vieläkin, ei vaan tänään toimi sivut.
http://www.autotuontijuhajunnikkala.fi/hinnasto.htm
Lainaa:
Lada 5,1 perävälitys……………………….500,00
Ladan lukko………………………………..600,00
huhujen mukaan joku fiatin kitkalukko kävis nivan perään mutta ei oo varmaa tietoa
¤Offi-Osku¤
10.09.2010, 16:34
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3&pictureid=32738
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3&pictureid=17423
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3&pictureid=17148
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3&pictureid=14221
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3&pictureid=14224
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3&pictureid=1908
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3&pictureid=922
Muutama kuva jos apua.. Karkasun kanssa kannattaa olla tarkkana ps. repullisen noita osia teettänyt
Rekisteröimätön
12.09.2010, 22:02
Hei !
Erittäin paljon kiitoksia hyvistä linkeistä.Baxxter räjäytti tajuntani erittäin hyvällä toimintaselostuksella...vieläkin keräilen aivonpaloja lattialta ! Mutta nyt offi-osku lisää tietoa, mittoja , missä teetit osia,onko vakiovetareihin vain jatkettu pooria?
Eikö haljennutta holkkia voi tehdä pidempänä/kasvattaa halkaisijaa ? Näin aluksi...?
LISÄÄ KUVIA! (Tein jakiksen välitystä puolitoista vuotta, kun kukaan ei tiennyt mitään.Kun sain sen valmiiksi ,totesin että oli helppo nakki kun vain olisi ollut ennemmin neuvojia.Nyt olisi mukava päästä joutuisammin liikkeelle!
Kiitoksia!
Nyypi Kurikasta
Rekisteröimätön
15.09.2010, 21:05
Ehtoja !
Olisiko Oskulla ollut lisäinfoa lukkoasiaan...?
Nyypi Kurikasta
Ehtoja !
Olisiko Oskulla ollut lisäinfoa lukkoasiaan...?
Nyypi Kurikasta
Naapurimaasta saa ostaa kaupasta.
¤Offi-Osku¤
16.09.2010, 19:54
Joo en ole huomannut lukasta tätä.. Ei ole enään noita osia, kun myin pois.. Ja osat teetetty tutun sorvaamon kautta jossain. Suzukiin ei mahtunut isompi halkaisijaista.
Rekisteröimätön
17.09.2010, 18:16
Näkyy olevan joissain traktorin etuperissä vaihtoehtona tollanen märkäkytkinlukko.
Jos on talenttia ja vehkeitä alkaa lukkoja tekemään omalla pajalla, tossa olis jotain mitä kokeilla.
Olis vaan aika ässä homma kun vois periaatteessa pedaalilla lyödä lukkoa kehiin kesken tilanteen
hidastelematta ja pelkäämättä tollasta sulkasatoa kun tossa tojon palalukossa aikasemmin
oli esitetty.
Näkyy olevan joissain traktorin etuperissä vaihtoehtona tollanen märkäkytkinlukko.
Jos on talenttia ja vehkeitä alkaa lukkoja tekemään omalla pajalla, tossa olis jotain mitä kokeilla.
Olis vaan aika ässä homma kun vois periaatteessa pedaalilla lyödä lukkoa kehiin kesken tilanteen
hidastelematta ja pelkäämättä tollasta sulkasatoa kun tossa tojon palalukossa aikasemmin
oli esitetty.
Aikoinaan mirafiorin kitkalukkoa sovittelivat latan axeliin ja ootkos muuten kattonu hiluksin/hiasen periin? Siäl on se LSD eli luiston rajoitin eli kitkalukko. Ralliautoissakin käytetään tojotan periä juurikin sen lukon takia.
Rekisteröimätön
17.09.2010, 22:01
Iltaa !
Ensiksi kiitoksia tähänastisista neuvoista.Itsellä ei ole vehkeitä eikä juuri mitään käsitystä koneistustöistä,tarkoitus olisi neuvoa tekijää akselilukon rakenteesta ( josta on nyt hyviä kuvia tässä topicissa ! ) Haen tässä nimenomaan kytkettävää 100 % lukkoa, koska hirvittää ajatuskin Nivasta Saharoilla ja esim. kitkalukolla...Lisäksi isot pojat on kertoneet että ne kitkalukot luistaa kumminkin pahassa paikassa, tiedä sitten ? Olisikohan mahdollista muokata Nivan jakolaatikon sisällä olevaa keskitasauspyörästönlukkoa perään sopivaksi ?
Rekisteröimätön
19.09.2010, 19:55
Toi märkäkytkinhomma ei tosiaan ollu mikään lsd
vaan ulkopuolisella vivustolla tai hytkikalla kytkettävä juttu.
Ainakin carraron akseleissa sellasta on tarjolla.