PDA

View Full Version : BJ:n laatikko metelöi tavallista enemmän


piipari
04.09.2010, 16:58
Oiskohan jollain vankka käsitys mistä mahtais johtua, että vapaasti pyöriessä BJ:n laatikko pitää sellasta "rattaat kolisee" räminää? Elikkä vedättäessä ja moottorijarrutuksella tätä ääntä ei ole, ainoastaan yli 30km/h vauhdeissa ja kun polkee kytkimen tai vaihtaa vapaalle. Tuota ääntä laatikko on pitänyt jo vuodenpäivät, eli kilometrejä on tullu ainakin se 20tkm. Luultavasti sieltä samoilta suunnilta tänään hajos jotain enempi, kun rullailin reilun 200km dynottamaan tuota Woimamoottoria. Viimesen 30km aikana tuntui että jotain isoa tulee jommastakummasta laatikosta hetkenä minä hyvänsä lattian läpi. Ja kun bertassa 80km/h vauhdissa, nekin vähäiset äänieristykset poisrevittynä mitä siellä vakiona oli, ja luonnollisesti korvatulpat päässä se ääni kuului kovasti kaiken läpi, niin voisi kuvitella että jotain hajosi. Ajelin kuitenkin määränpäähän laatikko meteliä pitäen ja kanssa-autoilijoita ilahduttaen maksimissaan viittäkymppiä ja pikkuinen dynotettiinkin vielä (98,3hv ja 350Nm :rolleyes:). Molemmat laatikot oli aivan tulikuumat kun kokeilin tienpäällä. Toyotan tekniikkaan luottavana ihmisenä ajoin vielä kotimatkan, 235km, takaisin noin 70km/h. Hetikohta kotiinpäin mennessä mekkalointi väheni huomattavasti ja jäljelle jäi vaan taas tuo perinteinen rälinä silloin kun lodjut pyörii vapaasti. Joku laakerihan siellä tietty on leiponu ja perinteisesti noista kai se etummainen apuryhmäpyörästön(?) laakeri menee? Sen laakerin varasin jo aikoja sitten vaihtoa varten, mutta nuo oireet ei oikein viittais kuitenkaan siihen.

Kyselen tyhmiä, koska autolla olis tarkotus lähteä torstaina vennäälle safaroimaan ja itellä ei oo ennen sitä oikeestaan ollenkaan aikaa, joten neuvot olis kivoja. Lodju menee purkuun/vaihtoon joka tapauksessa lähiaikoina, jolloin vika toki selviää, mutta jos joltain löytyis valmiiks jo osviittaa vikakohteesta, niin helpottas suuresti. Saattais päästä vielä safarille matkaankin. Sen jälkeen hommalla ei taas oo mikään kiire ja ehtii rauhassa muutaman tupukkiaskin kanssa tutkimaan lodjut perinpohjin.

Tietty jos joltain löytys joutava laatikko esim. Joensuun läheltä, niin saa tarjotella. Auto on -77 BJ40, mutta tuo laatikko ei kyllä oo ainakaan samanlainen ku kaverin -77 ja -78:ssa, vaan kiinnitysrauta on taaempana ja muoto on erilainen. Olisko tuo sitten uudempaa H42(?):sta? Vai mikä se nyt siinä BJ42:ssa onkaan...Laatikon perässä on split-case jakis HJ:sta.

Akipell
05.09.2010, 09:41
vastaava ääni oli mun bjssä. kytkin asetelman ja painelaakerin välissä, oli semmoinen rikka joka pääsi vapaasti kytkin akselilla pyörimään .kun kytkintä painoi ääni loppui. kuulosti juurikin joltain rikkoutuneelta laakerilta. kun kytkin lopulta antautui rikka oli kolmessa osassa kopan pohjalla. no kovaa ajoa kyllä ne sitten hajoaa kun aika on..

mikjus
05.09.2010, 10:33
Mulla piti vanha 1 osanen jakis rallatusta kun yhdistelmärattaan akselin neulalaakerit oli lopussa. Aika kauan ajoin senkin vian kanssa ja veto päällä ei kuulunut mitään. Pitää mun päälaatikkokin ihme rallatusta. Äänet tuli sen jälkeen kun laakeroin laatikon mutta ilmeisesti liian rajusti nuijin siitä irti osia (synkrot?). Toimii kyllä muuten täysin moitteettomasti.

piipari
05.09.2010, 10:58
Kytkin on vaiheltu tään äänen läsnäoloaikana, ei pitäis sieltä kuulua.

Tuota jakista kuutioin itekin vaihtoehdoks, koska kuitenkin molemmat lootat kuumuu aika huolellisesti. Jos jakiksessa kahnais joku ni se aiheuttas enempi rasitusta päälaatikkoon jne...Sen taitais saada vaihettuakin ilman, että purkaa koko autoa.

Eskimo
05.09.2010, 21:15
Mulla piti vanha 1 osanen jakis rallatusta kun yhdistelmärattaan akselin neulalaakerit oli lopussa. Aika kauan ajoin senkin vian kanssa ja veto päällä ei kuulunut mitään. Pitää mun päälaatikkokin ihme rallatusta. Äänet tuli sen jälkeen kun laakeroin laatikon mutta ilmeisesti liian rajusti nuijin siitä irti osia (synkrot?). Toimii kyllä muuten täysin moitteettomasti.

Ekaa kommenttia lukiessani asemoin vian just tähän samaan laakeriin mutta mikjus kerkesi ensin.

Useita bertan lootia purkaneen lähtisin sitä vikaa hakemaan just jakolootasta. Päälootat on harvemmin rikki...

BJ-40/76
05.09.2010, 22:58
Jos bj:n 4 vaihteinen päälaatikko kuumuu sikana, maantiellä 4.lla ajaessa niin silloin jotain uutta ja ennenkokematonta.
Olisiko mahdollista että jakis lämmittäs päälaatikkoa? jakis alumiinia ja päälaatikko valurautaa,
joten jos samanlämpöiset, niin jakis tuntuu kuumemmalta.
normaalistikkin nuo askit lämpenee, ja jos ulkoilma on plussalla, niin minusta tuollainen kestää
pitää sormea yli 30 sekunttia, lämpö on normaali maantiellä 80km/h nopeudessa.

Ja jakiksessa se väliakseli on epäilys numero 1, akseli itsessään vois olla noin 1 mm kuopalla molemmilla puolin,
ja kun tuo "nollaveto" on päällä, niin silloin painovoima ja vääntömomentti mittelee, ja syntyy ääntä:p

Ja koska ongelma on ollut jo hetken, niin öljyt lienee ok?

Paljonko öljypropussa on metallia?

Jari

P.S jos metallia liikenteessä, niin muista putsata ulosotto...:eek:

Viipo
06.09.2010, 06:22
Öljyt laskettiin pihalle ja vaihettiin. Molempien laatikoiden magneettipropuissa oli hivenen metallijauhoa, muttei mitenkään normaalia enempää. Päälaatikon pohjalla hyvin pieniä metalliskögöjä. Kummassakaan ei varsinaisesti mitenkään metallihohtoiset öljyt, jakiksessa vähä tummemmat. Jakikseen vaihettu uudet laakerit pari vuotta sitten.

Eskimo
06.09.2010, 09:07
Öljyt laskettiin pihalle ja vaihettiin. Molempien laatikoiden magneettipropuissa oli hivenen metallijauhoa, muttei mitenkään normaalia enempää. Päälaatikon pohjalla hyvin pieniä metalliskögöjä. Kummassakaan ei varsinaisesti mitenkään metallihohtoiset öljyt, jakiksessa vähä tummemmat. Jakikseen vaihettu uudet laakerit pari vuotta sitten.

Onhan jakolootaan samalla vaihdettu se väliakseli ja ulosottoon myös laakerit?
Pelkkä laakereiden vaihto ei auta.

Viipo
06.09.2010, 09:33
Onhan jakolootaan samalla vaihdettu se väliakseli ja ulosottoon myös laakerit?
Pelkkä laakereiden vaihto ei auta.

Väliakselissa ei ollut kulumaa, joten pelkät neulalaakerit on sinne vaihettu. Mites se ulosotto voimansiirtoon liittyy?

piipari
06.09.2010, 09:56
Kyllähän se ulosoton eka ratas siellä pörrää kokoajan, mut tuskin siitä on kiinni. Eilen kokeilin heittää lennosta jakiksen vapaalle, ni sillon loppuu meteli, eli ei ainaka jakiksen pääakselin laakereista oo kiinni. Nelivedolla tuntu nyt olevan meteliä enemmän ku takavedolla, kun aikaisemmin silläkään ei tuntunut olevan merkitystä. Nyt vaan pitäs löytää joku köyhä, joka tekis nopsaan jakisremonttia.

Appari tuossa vieressä justiin miettii, että sinne HJ:n jakolaatikkoon tais mennä bertan originaalirattaat ja sen väliakselin laakerit kun vuos sitten availtiin hupina niitä...:rolleyes:

piipari
06.09.2010, 21:06
Jakolaatikko avattu, kaikki laakerit oli ok. Siinä keskimmäisen tuplarattaan päissä olevista lätkistä toinen oli lähteny pyörimään ja tehny pientä naarmuu koppaan. Mahollisesti asennusvaiheessa menny huonosti tai sit muutenvaan ei oo tykänny olostaan paikallaan. Nyt on uus päätylärpäke ja siinä keskirattaassa pari millii päittäisvälystä. Vapaalla rullaillessa ääni justiin samanlainen ku ennenki. Mie arvelin että se ratas vois siellä hakkailla joutessaan päittäin, mut Virpi arveli että pakin ratas häröilis päälaatikossa kun kuunneltiin rälinää..Mäne tiijjä, kait sillä uskaltaa yhen safarin ajaa, tuleehan se vika sieltä ajamalla ulos.:o