View Full Version : Rangen korotuksen laillisuus?
Morjesta.
Yritin muutoskatsastaa tuota korotusta mutta eipä se tietenkään kelvannut, katsastus sedän mielestä jousilautasen ja akselin väliin ei saa laittaa tornimaisia rakennelmia?!? vaan korotus pitää tehdä pidemmillä jousilla tai jousen ja lautasen väliin tavaraa lisäämällä?
Mutta lappuun kirjoitti kuitenkin että lautasen korotus tehty hitsaamalla ja siittä hylky :confused:
Joten kysymys kuuluu että eikö tosiaan saa laittaa lautasen ja aksilan välliin mittään, etes pultilla?
Mitähän tuon kans nyt oikeen tekis ku edestä on tuhottu alkuperäinen lautasen kiinnitys...
Eikä etes 245/75-16 renkaiden muutos onnistunu, yli 30mm muuttu raideväli :mad:
Auto on siis -77 range
Minä mitään tiedä mut olikos työn jälki vähääkään alkuperäistä vastaavaa ku olen saanut käsityksen kun tehdään siistiä ja vahvan oloista ni eipä pahemmin ole nuristu.Esim soan kun tekee niin on pakko hitsailla akseliin jousen paikka ja onhan noita jokunen tässä maassa leimattu.
Heh joo työn jälki on suoraan sanottuna perseestä, edessä on vain kaksi suoraa lattaa pystyssä joten se näyttää aika hepposelta... Takana on neliöputki pystyssä ja se on asiallisemman näkönen mutta ei kelvannut kun oli hitsaamalla kiiinni ja ei saa olla tornimaista rakennelmaa lautasen alla.
Fiksummin minä nuo aattelin tehä mutta miten? jos ei saa hänen mielestä hitsata eikä lautasen alle laittaa mitään...:confused:
Onkos kellään muuten tietoa vakio rangen korkeudesta, vaikka navasta kaareen?
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=167803&postcount=10
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=167803&postcount=10
No tuommonen on kyllä helppo tehä ja tukeva mutta onko tuo lakipykälien mukainen?
No tuommonen on kyllä helppo tehä ja tukeva mutta onko tuo lakipykälien mukainen?
Eiköhän tuo lainkirjaimen aika mukavasti täyttäne:
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet.
Eli laki on tässäkin asiassa katsastusmiehen omassa harkinnassa, tämän kyseisen setän mielestä ei saa tehä ite vaan pitää olla tehdastekoinen tai muullatavoin todistettu kestävyys...
Just tuollaisia Zei Zein tekemiä korotus paloja on leimattu useita. Jousi lautanen alkujaan 3mm kamaa ja neliönputken seinämä vahvuus taitaa peräti 4mm.
Niin pitää muistaa että pelkkä jousien korotus ei tuo alustaan paljoa lisää liikettä. Pitäis laittaa pidemmät iskarit tai muuttaa kiinnitys paikkaa ym. ym.
Mutta se kerkee se mopo lähtee lapasesta myöhemminkin.
Muista vaihtaa myös konttoria !
Just tuollaisia Zei Zein tekemiä korotus paloja on leimattu useita. Jousi lautanen alkujaan 3mm kamaa ja neliönputken seinämä vahvuus taitaa peräti 4mm.
Niin pitää muistaa että pelkkä jousien korotus ei tuo alustaan paljoa lisää liikettä. Pitäis laittaa pidemmät iskarit tai muuttaa kiinnitys paikkaa ym. ym.
Mutta se kerkee se mopo lähtee lapasesta myöhemminkin.
Eikait se auta muutako tehä fiksun näköiset palikat ja kokeilla onnea...
Iskareiden paikkaa on jo muutettu edellisien omistajien toimesta, kuten tuo korotuksen räpöstys.
Ja mopo on jo karkaamassa, vinssi on jo laitettu ja reilusti laittomat renkaat kattelussa ja ehkä lukko taakse ja, ja, ja :D
Muista vaihtaa myös konttoria !
Joo muuten hyvä mutta ei kiinnosta maksaa taas satasta turhasta.
Ehkä turha yrittää millään pystyssä olevilla lattaraudan pätkillä, en minäkään todellakaan leimaa antaisi! :D
Tekee ensin kunnolliset palikat millä on edes teoreettiset mahdollisuudet kestää ensimmäisessä kunnon montussa ennenkuin menee itsensä sinne konttorille nolaamaan?
Joo muuten hyvä mutta ei kiinnosta maksaa taas satasta turhasta.[/QUOTE]
Kalliit on leimat teilläpäin... :o
Osta multa valmiix rakennettu Range, olis sopivasti ny myynnissä...
Ehkä turha yrittää millään pystyssä olevilla lattaraudan pätkillä, en minäkään todellakaan leimaa antaisi! :D
Tekee ensin kunnolliset palikat millä on edes teoreettiset mahdollisuudet kestää ensimmäisessä kunnon montussa ennenkuin menee itsensä sinne konttorille nolaamaan?
:D :D No onhan nuissa vahvuutta ku on hitsattu kaksi 4mm x 60mm lattaa yhteen ja niitä on 2 per jousi. mutta se ei olekkaan jutun pointti että mitä siellä on nyt vaan se että minkälaiset palikat siihen pitäs tehä että on kestävä ja leimaukon mieleen..
Kalliit on leimat teilläpäin... :o
Osta multa valmiix rakennettu Range, olis sopivasti ny myynnissä...
Niin no muutoskatsastus ja vuosikatsastus maksaa tuon satkun.
En osta:D Paaljon mukavempaa rakentaa ite, kunhan saa ensin muitten jälet korjattua...:rolleyes:
Rekisteröimätön
02.09.2010, 22:29
joo,kainuussa on maasturi harrastus vaikeaa,olen kokenut tämän,niinpä päätin tämän nykyisen köpöttimen hakea valmiina kaukaa kotoa,muutokset kaikki otteessa,korotukset ja renkaat yms,no olen varautunut seuraavaan leimaan,ja sitä voi näillä korkeuksilla tulla piiiiitkä taisto,kainuun mitat ei ole samoja kuin jossakin kaupungeissa. vaikka ko.autoon muutokset on tehty hyvin,ei mitenkään pikaisesti tai rakenteita heikentävästi.
Ei meistä kukaan leimaa maasturia kajaanissa jos ei ole AIVAN pakko. iisalmessa kolmanneksen maksaa ja on mukavia katsastajia, joilla järki päässä. tai sitten sotkamo jossa kaverikäyttää, on lähempänä. itsellä siitä ei kokemuksia muuta kuin katsatusmiehen sanonta "minä en aina jaksa poijaat teidän autoja"
Koposen veljekset kajaanissa touhuaa noiden rangejen ja muiden sumuisten saarten vehkeiden kanssa. abc:lle torstaina klo 18.00 niin saat numeron.
Ei meistä kukaan leimaa maasturia kajaanissa jos ei ole AIVAN pakko. iisalmessa kolmanneksen maksaa ja on mukavia katsastajia, joilla järki päässä. tai sitten sotkamo jossa kaverikäyttää, on lähempänä. itsellä siitä ei kokemuksia muuta kuin katsatusmiehen sanonta "minä en aina jaksa poijaat teidän autoja"
Koposen veljekset kajaanissa touhuaa noiden rangejen ja muiden sumuisten saarten vehkeiden kanssa. abc:lle torstaina klo 18.00 niin saat numeron.
Kävi kyllä tuo iisalmi mielessä ja ennenkin ollut noitten vajaavetoisten kanssa ongelmia juurikin samalla konttorilla ja vielä saman ukon kanssa, mutta ei auta ku tehä semmonen että kelpaa tuollekkin setälle ja ompahan viimesenpäälle laillinen ja turvallinen range sitten:D
Joo Juten kanssa on tullu paskaa joskus aikonaan jauhettuakin, ja kyllähän tuota joku torstai vois käyvä pistäymässä tuolla aakkosilla...
Mutta tietäskö joku tuota orkkis korkeutta?
1800mm korkeus.
Tuota kaaren korkeutta ei tietenkään missään ole ilmoitettu virallisesti ja hankala mitatakkin luotettavasti (ettei tule liian matalaa :) )
Tuohon rengasmuutokseen, käytä vertailurenkaana uudempien mallien 215/75R16 kokoa josta saa tarvittavan leveyden tuolle 245/75R16 tai 31x10,5x15 renkaalle
http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm#LR_koot
Pystytkö laittamaan kuvia siitä `virityksestä` mikä ei kelevannu :p:p
1800mm korkeus.
Tuota kaaren korkeutta ei tietenkään missään ole ilmoitettu virallisesti ja hankala mitatakkin luotettavasti (ettei tule liian matalaa :) )
Tuohon rengasmuutokseen, käytä vertailurenkaana uudempien mallien 215/75R16 kokoa josta saa tarvittavan leveyden tuolle 245/75R16 tai 31x10,5x15 renkaalle
http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm#LR_koot
Eiku sillä vaan tuota kyselin että tietäs kuin paljon tota on loppupeleissä korotettu nyt, noista korotuspaloistahan sen voi laskea mutta kun jousetkin on vaihettu...
Ja nuo rengas hommelit on tiedossa, koon puolesta nuissa ei mitään ongelmaa mutta en älynny ottaa huomioon tuota raideleveyttä vanteita ostaessa. Vanteet siis liian ulos levittävät, pysyy kyllä kaaren sisällä mutta levittää enemmän kuin sen sallitun 30mm:mad:
Noh vaiko renkaat alle katsastukseen ja nuo 245 vaihetaa reilusti laittomiin ja ajellaan niillä :)
Pystytkö laittamaan kuvia siitä `virityksestä` mikä ei kelevannu :p:p
Ei nyt omasta oo kuvaa mutta tuon näköinen se on http://www.kolumbus.fi/baxxter/range/blingbling_korotussarja.JPG aavistuksen korkeampi vaan..
Ei nyt omasta oo kuvaa mutta tuon näköinen se on http://www.kolumbus.fi/baxxter/range/blingbling_korotussarja.JPG aavistuksen korkeampi vaan..
:o Kumma juttu kun ei kelvannu. Mää suorastaan tosiaan ihmettelen inssien jyrkkyyttä...
Fjs-Amilo
04.09.2010, 09:46
:o Kumma juttu kun ei kelvannu. Mää suorastaan tosiaan ihmettelen inssien jyrkkyyttä...
Inssi johtaa, 1-0 .. Ja, tuota,,, syystäkin... :rolleyes:;):p
Juu eipä siinä, ihan aiheesta tuon hylkäsi mutta eipä se tämän jutun pointti olekkaan vaan se että minkälainen toteutus on laillinen että voin tehä semmosen..
Siinä on nyt kyseisestä keksinnöstä kuvat eestä ja takaa. Tuo takapalikkakaan ei ollu mieleinen.
Miten noista saa lailliset että ei tee hitsaamalla eikä lautasen alle laita tornimaisia rakenteita??? Tekemällä palkista ja konttoria vaihtamalla?
Mikä estää tekemästä tota viritystä yläpäähän tai vielä parempi PIDEMMÄT jouset
Racingrabbit
04.09.2010, 11:56
Tuolta asialliset jotka kelpaa katsastusinsinöörille:
http://www.mailorder4x4.com/acatalog/Bushes___Other_Components.html
Eli tälläiset:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=66101
tai tälläiset:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=66100
Tuolla hyvää juttua Rovereiden korotuksesta:
http://www.offroadpaja.fi/Landrover/muutostyot.htm
.
Mikä estää tekemästä tota viritystä yläpäähän tai vielä parempi PIDEMMÄT jouset
Joo niin tosiaan, täytyy käydä vähän suunnittelemassa..
Pitemmät jouset kyllä helpottaisi mutta mistäs löytyis tarpeeksi pitkät ja edulliset?
Racingrabbit
04.09.2010, 12:08
Joo niin tosiaan, täytyy käydä vähän suunnittelemassa..
Pitemmät jouset kyllä helpottaisi mutta mistäs löytyis tarpeeksi pitkät ja edulliset?
Tilaa Englannista,valikoimaa ainakin riittää:
http://www.mailorder4x4.com/acatalog/Range_Rover_Classic_Suspension_Packages.html
Kyllähän tuolla olisi vaikka mitä sopivaa palikkaa mutta ei tahdo riittää kate lompakossa...:D
Siinä on nyt kyseisestä keksinnöstä kuvat eestä ja takaa. Tuo takapalikkakaan ei ollu mieleinen.
Toi etupään korotussysteemi ainakin olis parempi jos siinä olis "etuseinä". Tuollaisenaan saattaa mennä salmiakiksi. Joo, mun kuvassa on samanlainen mutta lisäsin siihen "etuseinän" eli vain yksi syrjä auki jotta pääsee iskarin mutteriin käsiksi.
Toi takapään palikkahan ihan oikeesti on virityksen näköinen. Näyttäis olevan korotuspalan ja alkuperäsen jousijalan välissä vähän "prikkaa" välissä, kiinnityspultit M8 kun alkuperäisenä 3/8" eli M10? Jos vaan noilla pulteilla kiinni niin ihme että edes pysyy kiinni ;)
Ja vielä mitä korkeampi torni jousen alla on, sitä enemmän jousen alapää liikkuu ristijoustossa sivusuunnassa. Että saattaa jossain kohtaa maastoajossa vääntyä jousikin hassun näköisesti, en tosiaan tiedä onko tässä kohdassa ongelmana.
Toi etupään korotussysteemi ainakin olis parempi jos siinä olis "etuseinä". Tuollaisenaan saattaa mennä salmiakiksi. Joo, mun kuvassa on samanlainen mutta lisäsin siihen "etuseinän" eli vain yksi syrjä auki jotta pääsee iskarin mutteriin käsiksi.
Toi takapään palikkahan ihan oikeesti on virityksen näköinen. Näyttäis olevan korotuspalan ja alkuperäsen jousijalan välissä vähän "prikkaa" välissä, kiinnityspultit M8 kun alkuperäisenä 3/8" eli M10? Jos vaan noilla pulteilla kiinni niin ihme että edes pysyy kiinni ;)
Ja vielä mitä korkeampi torni jousen alla on, sitä enemmän jousen alapää liikkuu ristijoustossa sivusuunnassa. Että saattaa jossain kohtaa maastoajossa vääntyä jousikin hassun näköisesti, en tosiaan tiedä onko tässä kohdassa ongelmana.
Eipä oo tullu katottua että miten ne vääntyilee, mutta ainakin pauketta ne pitää.:D
Helpostippa tuohon kestävän palikan tekee mutta kun ei kerran minkäänlainen omatekoinen kelpaa tuolle katsurille ollenkaan niin taidan puottaa tuon vakiokorkeuteen ja haen leiman, jos nyt ei satu pitempiä jousia löytymään jostaki suht halvalla...
Eipä oo tullu katottua että miten ne vääntyilee, mutta ainakin pauketta ne pitää.:D
Helpostippa tuohon kestävän palikan tekee mutta kun ei kerran minkäänlainen omatekoinen kelpaa tuolle katsurille ollenkaan niin taidan puottaa tuon vakiokorkeuteen ja haen leiman, jos nyt ei satu pitempiä jousia löytymään jostaki suht halvalla...
Johan tässä on jo muutamaan kertaan todettu että kelpaa ne omatekoisetkin, mutta ne pitää olla järkevän ja turvallisen näköisiä. Nuo tekemäsi tornit eivät sitä todellakaan ole!
Tee ton kaltaiset mitä nuo mailorder4x4:n palikat on, niin alkaa kelvata. Ite en vaan viittis alkaa ite turailemaan jos satasella saa valmiit tehdastekoiset.
Johan tässä on jo muutamaan kertaan todettu että kelpaa ne omatekoisetkin, mutta ne pitää olla järkevän ja turvallisen näköisiä. Nuo tekemäsi tornit eivät sitä todellakaan ole!
Tee ton kaltaiset mitä nuo mailorder4x4:n palikat on, niin alkaa kelvata. Ite en vaan viittis alkaa ite turailemaan jos satasella saa valmiit tehdastekoiset.
Minkä ihmeen takia sitten katsuri sano että mikään omavalmiste ei käy jos kerran sitä ei lue missään pykälässä? Siinä tapauksessa kuulemma käy jos pystyy todistamaan kestävyyden, eli käytännössä mahdotonta..
Noh eikait se auta ku nöyrtyä ostamaan valmista palikkaa.
Niin ja tuo korotus ei todellakaan ole minun tekemä vaan edellisestä edellisen omistajan.
Minkä ihmeen takia sitten katsuri sano että mikään omavalmiste ei käy jos kerran sitä ei lue missään pykälässä? Siinä tapauksessa kuulemma käy jos pystyy todistamaan kestävyyden, eli käytännössä mahdotonta..
Näin sanotaan 11§ kohdassa f: "muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu."
Eli ei mahdotonta, mutta aikaa vievää. Lisäaineet ja hitsaustyö on helppo kirjata itsekin, ja jos ei lujuuslasklemat suju niin siihen tarvii ettiä osaaja.
Näin sanotaan 11§ kohdassa f: "muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu."
Eli ei mahdotonta, mutta aikaa vievää. Lisäaineet ja hitsaustyö on helppo kirjata itsekin, ja jos ei lujuuslasklemat suju niin siihen tarvii ettiä osaaja.
Tuo pykälä ei sattunut itsellä silmään kun kahtelin tuota pykäläviidakkoa. kiitos!
Joo kyllä minä puran nuo korotukset pois ja haen leiman, saapahan rauhassa kerätä rahaa että saa ostettua korottavat jouset, pitemmät iskarit ja mutkaset tukivarret.
Joutuu vaan eteen tekemään uuden lautasen kiinnityksen, toivottasti siittä ei tuu napinaa kun pakkopa se on hitsillä laitettava akseliin kiinni.
BJ-40/76
05.09.2010, 11:26
Mitään epätouivoisia räpellyksiä ei kannattas mennä tyrkyttämään, sillä kun tulee tuo hylsy, niin silloin
teettää korjaus ylimäärästä työtä, sillä katsurin ennakkoasenne on ettei kestä!
Kun tuokin olisi tehty alunperin kunnolla ja ajatuksella, niin tätäkään tobikia ei olisi aloitettu.
Siis kun teette/suunnittelette noita muutoksia, niin pyrkikää tekemään hivenen alkuperäistä tukevampi ja lujempi.
Yksinkertaisin lujuussuunnittelu ohje kuuluu suuruusluokkaa näin: kuvitelkaa että iso käsi repii tuota teidän
suunnittelemaa muutosta, ja mistä kohtaan se antaisi ensimmäiseksi periksi?
ja tulisiko tuommoista tilannetta/voimaa vastaan?
Tuossa tornirakenteessa tulee varmaan ongelmaksi että nuo lattaraudat kaatuu jo pienehköllä voimalla.
ja toinen ongelma on tuo ristiinjoustossa tuleva jousen vääntyminen s:lle
-> olisiko mahdollista laskea jousen ja iskarin yläpäätä alaspäin?
Ja kuten jo totesit, uudet korottavat jouset ja iskarit on kyllä parempi vaihtoehto.
Kyllä tuon saat ennallistettua niin että kelpaa katsurille, teet vain huolella hitsaukset ruosteettomaan
rautaan, ja maalaat kevyesti pohjamaalilla, että näkee että hitsattu kestävästi.
Ja tietysti matriaalivahvuudet pitää olla vähintään alkuperäisen vastaavaa.
(tuo hitsaussaumat esitettä viimmeistelemättömänä tarkoittaa ainakin täälläpäin käytännössä sitä, että
että ei peitetä pakkelilla tai alustamassalla, eikä myöskään hiota näkymättömaksi.)
Mitään epätouivoisia räpellyksiä ei kannattas mennä tyrkyttämään, sillä kun tulee tuo hylsy, niin silloin
teettää korjaus ylimäärästä työtä, sillä katsurin ennakkoasenne on ettei kestä!
Kun tuokin olisi tehty alunperin kunnolla ja ajatuksella, niin tätäkään tobikia ei olisi aloitettu.
Siis kun teette/suunnittelette noita muutoksia, niin pyrkikää tekemään hivenen alkuperäistä tukevampi ja lujempi.
Yksinkertaisin lujuussuunnittelu ohje kuuluu suuruusluokkaa näin: kuvitelkaa että iso käsi repii tuota teidän
suunnittelemaa muutosta, ja mistä kohtaan se antaisi ensimmäiseksi periksi?
ja tulisiko tuommoista tilannetta/voimaa vastaan?
Tuossa tornirakenteessa tulee varmaan ongelmaksi että nuo lattaraudat kaatuu jo pienehköllä voimalla.
ja toinen ongelma on tuo ristiinjoustossa tuleva jousen vääntyminen s:lle
-> olisiko mahdollista laskea jousen ja iskarin yläpäätä alaspäin?
Ja kuten jo totesit, uudet korottavat jouset ja iskarit on kyllä parempi vaihtoehto.
Kyllä tuon saat ennallistettua niin että kelpaa katsurille, teet vain huolella hitsaukset ruosteettomaan
rautaan, ja maalaat kevyesti pohjamaalilla, että näkee että hitsattu kestävästi.
Ja tietysti matriaalivahvuudet pitää olla vähintään alkuperäisen vastaavaa.
(tuo hitsaussaumat esitettä viimmeistelemättömänä tarkoittaa ainakin täälläpäin käytännössä sitä, että
että ei peitetä pakkelilla tai alustamassalla, eikä myöskään hiota näkymättömaksi.)
Siinäpä tuli asiallista tekstiä.
Omaa tyhmyyttänihän tuo on kun ajattelin että käypi kokeilemassa ja korjaa sitten mitä katsuri sanoo, ei ihan onnistunut...:)
No positiivistä tässä on kuitenkin että itse autossa ei ollut mitään vikaa, vain "itse" aiheutettuja vikoja
Melko pomppuutusta nuo on kuitenkin kestänyt..:D