View Full Version : liima lasin vaihtoa
tapsa4x4
02.09.2010, 12:43
mitenkäs tollanen liimalla kiinni olevan tuulilasin vaihto homma onnistuis koti konstein suht helposti vanhaan autoon .autolasi liikkeessä veloittaa yli 100e asennuksesta ja sanoo tekevänsä alta tunnissa sen homman.
onnistuu se jos jaksaa stilettimallin mattopuukolla sisäpuolelta leikata liimat auki.Tahtoo vaan olla aika hankalaa.
Tai sit käyt ostaan sen manuaalimallin lasiveitsen, mutta se ja etenkin terät maksaa ihan kipeesti.sillä pystyy ulkopuolelta leikkaan sen lasin pois.
Kaiverretaan johonkin helppoon kohtaan liimaan sellainen reikä josta saa ujutettua polkupyörän vaihdevaijerin läpi. Pyöräytetään vaijerinpäät kapuloiden ympäri ja aletaan "sahata". Helppo homma 2 mieheen mutta täytyy olla todella varovainen ettei pilaa sisustuksia/maalipintoja. Jotku on käyttänyt samaan hommaan miggilankaa mutta omasta mielestä vaijeri toimii paremmin.
Mittaa ennen vanhan poistoa lasin paikka ja korkeus kehyksestä. Helpottaa kummasti mahdollisien listojen laittoa jos lasi on oikeassa korossa ja keskellä.
lasiliikkeestä saa ostettua ihan leikkuu lankaa tohon hommaan eikä maksa kuin euron pari.
mulla on tainnu olla fileerausveitsi jolla on leikannu sisäpuolelta lasia pitkin. taipuisa ja erittäin terävä!
mika kun kippasi jeepin ekan kerran, niin lasin irroitukseen lainattiin siihen tarkoitettu leikkuri.
sillä lähti hyvin, tosin katto oli sen verran alhaalla että että terävät vekit kiinnityspinnassa vaikeutti hieman leikkaamista
Lasin leikkaamiseen myydään sellaista neliskulmaista rautalankaa jolla on helppo leikata lasi irti. Tosin lasin reuna tuppaa menee säröille. Pitäis onnistua veitselläkin. Varot vaan verhoiluja, tulee helpolla jälkiä.
artsi777
02.09.2010, 15:47
Paikallisesta autolasiliikkeestä voi myös käydä kysymässä lainaksi "sähköveistä" jolla liimat saa leikattua muutassa minuutissa kätevästi :)
tapsa4x4
02.09.2010, 21:12
joo kyllä sen irti saan että mitens uuden laitto sitten onnistuu ja mistä liimaa ja mitä liimaa?
Eiköhän sika perheestä löydy apuja tuohonkin.
http://www.sika.fi/ind_te_sikaflex_296.pdf
Liekkö sika uudistunu? Ite liimailin pari vuotta sitten 265:llä, kun sitä suosittelivat...
IironSika
02.09.2010, 21:30
Eiköhän sika perheestä löydy apuja tuohonkin.
Joo, kyllä voidaan tulla jeesaamaan tarvittaessa. :D
http://www.sika.fi/home/industry/ind-ajoneuvoteollisuus-jalkimarkkinat/ind-lasinliimausohjeet.htm
mettäsika
03.09.2010, 10:20
ja kannattaa sitten kanssa käyttää primeria ennen liimaamista...
meillä liimattiin traktorin tuulilasi ilman primeria niin vajaassa vuodessa irtos lähes kokonaan, sit liimattiin uudelleen primerin kanssa niin toistaiseksi on pysynyt mukana
ja kannattaa sitten kanssa käyttää primeria ennen liimaamista...
meillä liimattiin traktorin tuulilasi ilman primeria niin vajaassa vuodessa irtos lähes kokonaan, sit liimattiin uudelleen primerin kanssa niin toistaiseksi on pysynyt mukana
Meinaat varmaan aktivaattoria kun tota primeria ei sika tackdrive liimalla tarvita muihin kuin maalivaurioihin. Joo ja ei kannata ruveta liimailee millään yleis rakenne liimoilla saattaa vanhetessa ruveta irtoilee ja vuotamaan eli ihan oikeata tuulilasi liimaa ohjeiden mukaan, paras liima omasta mielestä sika tackdrive! Meidän firmalla kokemusta tuulilasien vaihdosta melkein 30 vuotta!
Meinaat varmaan aktivaattoria kun tota primeria ei sika tackdrive liimalla tarvita muihin kuin maalivaurioihin. Joo ja ei kannata ruveta liimailee millään yleis rakenne liimoilla saattaa vanhetessa ruveta irtoilee ja vuotamaan eli ihan oikeata tuulilasi liimaa ohjeiden mukaan, paras liima omasta mielestä sika tackdrive! Meidän firmalla kokemusta tuulilasien vaihdosta melkein 30 vuotta!
Ei kun joihinkin liimoihin pitää olla primeri,ennen kaikkea lasin puolelle.
Primer lasin pintaan jotta liima tarttuu
Aktivaattoria taas maalipintaan, jotta on "tuore" ja puhdas pinta johon liima tarttuu. Lisäksi sulkee kemiallisesti maalista nousevat kemikaalit!
ja pysyy... KENT:llä hyvää yleisliimaa, samoin SIKA:lla. Itse suosin KENT:ä kun on pidempään notkeata, eikä tee "nahkaa" niin nopeasti kuin muut merkit.
ja semmonen juttu vielä et ei kannata kynsiä sitä vanhaa liimaa siitä auton kopasta kokonaan irti vaan matto puukolla vaan leikkaa sen tasaiseksi!