View Full Version : aloitteleva ''maastoautoilia'' kyselee tyhmiä (landcruiser hj60)
maurichia
31.08.2010, 19:47
eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta.:)
Korpikumpu
31.08.2010, 20:06
eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta.:)
Jaa, kaippa tuota voi omat mielipiteensä heittää tähän alkuu. Edestä siis murros kakkana. Eipä kai tuossa sen kummempaa.
Uudet jouset, apujouset, vanhat jouset takomalla terhakammaksi (kestää jonkun aikaa terhakkana, mutta ei yhtä kauan kun uudet). Joa korotusta tahtoo enemmän, niin uus jousisarja, akselit jousten toiselle puolelle (minkä ite varmaan tekisin jos olis vetelät jouset), löytyy sitten korotuslehteä noille alkuperäsillekin jousille, mutta ei vissiin norra kestä kunnolla jos on vanhat jouset. Kai. Mitäpäs muuta sitä olis? :P Apujousilla ajo on kuulemma, kun kivireellä ajais.
Kulutusta tuo napalukkojen päälläpito ainakin lisää ja vaikuttaa ajettavuuteen. Ainakin itsellä näin. Eipä noita tule kun talvella pidettyä.
Viimeseen en kyllä osaa sanoa, mutta eipä tuo Turbotus kai iso homma ole.
Searchillä löytyy aika hyvin sitten valmiita vastauksia. Turbotukseen, jousiin, napalukkoihin yms.
Hannes123
31.08.2010, 20:55
kyllä se pakosarja käy, onnea hienon auton johdosta!
maurichia
31.08.2010, 23:21
kiitos nopeista vastauksista, mites mistä noita lehtijousia kannattaa uutena kysellä kun motonetin sivuilta ei ainakaan löytynyt muita kuin iskareita, käytettyjen ostossa kun on se että sitä on vähän paha sanoa kuinka vetelät ne sitten on...
maurichia
31.08.2010, 23:25
niin joo ja sitten piti vielä kysyä sitä että miten hyvin toi hj60 kone kestää ahtamisen kun koneen kilometreistä tai mistään muustakaan ei oikeastaan ole tietoa kun on vaihettu joskus, ja sitten että tarviikko pumppuun vaihtaa isompaa nestepäätä ahtamisen yhteydessä jos nyt ei mitään kauhean huimia tehoja turbotuksella haeta vaan ihan jotain hj61 vakio tehojen luokkaa (jotka ovat käsittääkseni 170heppaa) tai hieman enemmän... ja paljos tuossa hj60 on vakiona muuten edes tehoa?
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_category
savolaisten ei niinkään mikään motonet....
niin joo ja sitten piti vielä kysyä sitä että miten hyvin toi hj60 kone kestää ahtamisen kun koneen kilometreistä tai mistään muustakaan ei oikeastaan ole tietoa kun on vaihettu joskus, ja sitten että tarviikko pumppuun vaihtaa isompaa nestepäätä ahtamisen yhteydessä jos nyt ei mitään kauhean huimia tehoja turbotuksella haeta vaan ihan jotain hj61 vakio tehojen luokkaa (jotka ovat käsittääkseni 170heppaa) tai hieman enemmän... ja paljos tuossa hj60 on vakiona muuten edes tehoa?
eix hj61 tehot mahd olla 136hv luokkaa..??
Jos jousia alkaa uusimaan, niin en nää oikein vaihtoehtoa paboolisille jousille.
HooJii on melkoinen kivireki, vaikka pirullisen vakaa ajettava onkin, mutta mukavuutta toisi lisää.
Ittekkin kun vielä joskus tuommoiset saisin.
http://www.parabolicsuspension.com/toyota/lc60.htm
Aloitteleville cruiseristeille suosittelen:
http://www.slck.net/
, josta löytyy mm. ohjeistus murroksen vaihtoon:
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=9198
E: unohtui mainita ameriikan cruiserifoorumi; http://forum.ih8mud.com
Jep , tuo parabolinen alusta on kyllä aikas mukava jopa 410:n alla maantiellä ajettaessa ...suosittelen !
Ongelmaksi muodostuu maahantuojan puute Suomen kamaralla , tosin myyvät tehtaalta kyllä ON LINE ympäriinsä maapalloa .
Itse pikkasen kyselin jousia BJ-75:een ja kyllä tuo Heysteen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi UUSISTA jousisarjoista.
Ameriikan cruiseripalstalta selkisi, että ollut jotain materiaaliongelmaa. Arvatenkin tuotanto ulkoistettu Kiinaan, jossa jouset tehty kattilateräksestä. :D
Liekkö tämä syy miksei jousia tehtaan nettikaupassa ole näkyvillä.
Korpikumpu
01.09.2010, 10:21
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_category
savolaisten ei niinkään mikään motonet....
Hmph...Savolaiset...Pohjois-Karjalaisiahan nuo on :P
Hmph...Savolaiset...Pohjois-Karjalaisiahan nuo on :P
no joo, sinnepäin... itse asun "satakunnan lapissa" ja kuiteskin pirkanmaalla.... OT....
eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta.:)
Niin kuin joku sanoikin, niin edestä on on todennäköisesti murrosnivel hajalla, sekä pronssiholkki kulunut, napalukot päällä ajosta ei ole muuta haittaa kuin kasvanut löpön kulutus ja noiden pronssiholkkien kuluminen.
Itse laittaisin kyllä noiden lehtijousien kaveriksi jotkut pikku auton kierrejouset noin niinku ensiavuksi.
maurichia
01.09.2010, 17:48
selvä, onkos tuohon lisäjousien laittamiseen olemassa täällä mitään hyvää ja mielellään kuvien kera olevaa ohjetta ja minkä auton jouset sinne kannattaisi laittaa? sitte siitä murroksesta sen verran että saako niitä mistään tarvikkeena ja kestääkö ne mitään kun metsässä ajo muutenkin aika satunnaista ainakin vielä, tuolla offroad tarvikkeen sivuilla kun ei näkynyt muita murroksia kuin niitä tml chronojako ne nyt oli mutta kuitenkin, budjetti melko rajallinen tällä hetkellä kun satun omistamaan myös henkilöautoista sen yhden laadukkaimmista nelikoista eli evon niin koittakaa ymmärtää tätä meikäläisen budjetti jorinaa myös:)
RalliJari
01.09.2010, 18:23
Hyvinhän tähän jo vastauksia tullu mutta ku kerran hj on tuntematon laite niin heitänpä ite vielä kymysyksen että tiiäthän maurichia ettei sitä nelivetoo sitten pidä asfaltilla pitää päällä? Kun on umpipuuta keskeltä sillon.
maurichia
01.09.2010, 18:37
juu tuo oli tiedossa ettei pidetä asfaltilla sitä nelivetoa päällä, mutta edelleen kaipailisin hieman tietoa noista apu/lisäjousista että onko jonkun tietyn auton jousta suosittu näissä piireissä ja kuinka se asennus sitten oikeaoppisesti tapahtuu...
maurichia
01.09.2010, 18:47
tässä kuva auton tämän hetkisestä ryhdistä vielä, kontissa on kyllä jonkun verran romua mm. mdf levyä kontin kokoinen pala melkein yms romua mutta eipä se tuosta kauheasti nouse vaikka ne ottaa poiskin
http://img713.imageshack.us/img713/1061/hojo.th.jpg (http://img713.imageshack.us/i/hojo.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Korpikumpu
01.09.2010, 19:22
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65893&highlight=lis%E4jouset+hj
Tuossa on aika kattava setti lisäjousista, kun unohtaa joutavat jorinat :) Ihan kelpo ohjeistus on tuo siis.
Korpikumpu
01.09.2010, 19:23
tässä kuva auton tämän hetkisestä ryhdistä vielä, kontissa on kyllä jonkun verran romua mm. mdf levyä kontin kokoinen pala melkein yms romua mutta eipä se tuosta kauheasti nouse vaikka ne ottaa poiskin
http://img713.imageshack.us/img713/1061/hojo.th.jpg (http://img713.imageshack.us/i/hojo.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Jos vaihdat kokonaan uudet lehdet joka nurkkaan, niin mulle sitten halvalla myyt nuo etujouset :D
Näyttäisi sama vaivaavan peräkoukkua, kun omassa vaivasi. Eli mätimys maximus (asennosta päätellen). Takarungosta meinas lähteä siitä poikittaispalkista lähtien kaikki irti, kun kaverin volvoa riuhtasin lumipenkasta talvella. Tuossa muutama viikko takaperin jaksoin purkaa ja tehdä uuden takapuskurin/poikittaisen runkopalkin jne. Kärsii ainakin jo kärriä vetää. Niin siinä sitä runkoa muuten purkaessa huomasin, että likimain paljain käsin lähti ne ylimääräset osat irti niittejä lukuun ottamatta.
sitte siitä murroksesta sen verran että saako niitä mistään tarvikkeena ja kestääkö ne mitään kun metsässä ajo muutenkin aika satunnaista ainakin vielä, tuolla offroad tarvikkeen sivuilla kun ei näkynyt muita murroksia kuin niitä tml chronojak
Jos noissa on sama nivel kuin Läjissä (niinkun offroadtarvikkeen mukaan ois) niin alle 80 eurolla saa varaosaliikkeestä Open Parts vetoniveliä :-D Laatu mahtaa olla melkonen :-P
Korpikumpu
01.09.2010, 21:10
Jos noissa on sama nivel kuin Läjissä (niinkun offroadtarvikkeen mukaan ois) niin alle 80 eurolla saa varaosaliikkeestä Open Parts vetoniveliä :-D Laatu mahtaa olla melkonen :-P
Niin tähän piti sen verran, että Mätänetistä saa alle sadalla eerolla kanssa osia, mutta ite ostasin kyllä nuo cromot, kun ei kovin montaa kymppiä ole eroa. Enemmän se V*tuttaa tehdä sama homma uusiksi :D
Niin siis itellä sama remppa edessä ennen seuraavaa metsään lähtöä, mutta eipä oo jaksanu tehä asialle vielä mitään.
maurichia
01.09.2010, 21:49
joo se on tosiaan päässyt tuo takapuskuri mätänemään muttei ole sinne runkopalkkiin asti kirinyt tuosta, vaan on pelkästään ruostunut ja vääntynyt tuo puskuriosa, meinasin sinne jostain teräspalkista tehdä uuden takapuskurin ni kärsis tosiaanki kärryä vetää sen jälkeen:) eteen pitää kanssa vaihtaa yks u-palkki mikä tukee vinssiä samalla, laitampa vaikka kuvan vielä kohta.
maurichia
01.09.2010, 21:53
joo eli tuosta kuvasta jokainen varmaan näkee sen mädän osan tuossa vinssipedissä:D
[URL=http://img163.imageshack.us
maurichia
01.09.2010, 21:55
miksikäs tuo linkki ei nyt toiminu niinku piti, kokeillaas uusiks
http://img163.imageshack.us/img163/6679/hojota2.jpg (http://img163.imageshack.us/i/hojota2.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Skaleton
01.09.2010, 23:25
Lykkyä tykö HJ:n kanssa. Jos halvalla haluat perää nostaa niin romiksilta saanee jousilehtiä. Dynankin lehdet varmaan käy kunhan on samaa leveyttä. Tuskin tulee liian kovat jos olevat on jo letkeyden vuoksi laskeneet perän. U-pulttien riittävyys siinä tulee tarkastettavaksi. Vielä halvempi väliaikaisratkaisu on vähän pidemmät riiput.
Sitten kun alat oikeen rakentaa niin soa on ehdottomasti hyvä vaihtoehto jos on mahdollisuutta sen tekoon hyvin. Jousitus vanhoilla jousilla on pehmeä ja auto nousee juuri sopivasti kun liikaa ei saa nostaa jos tieliikenteesä pitää.
Napalukot voi tosiaan pitää eessä kiinni jos käyttää sitten vaan nelivetoo kun luistaa. Ja mielestäni juuri silloin ei pronssiholkit kulu kun vetarit kiertää napojen/holkkien kanssa yhtä matkaa. Mutta jäisillä teillä se varmaan vasta kannattaa koko ajan pitää kytkettynä. Kulutuksen takia ne saa kytkettyä irti mutta ei niillä mahdottoman isoo vaikutusta ole, Tojota on kokosekseen pihi naftalle.
Perus nivelillä vetoakseleilla pääsee aika pitkälle mutta chromo-nivelet ja vetoakselit on tietty parhaasta päästä. Nivelen vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa ne pronssiholkit ja stefat joita saa evomallia esim Tamgearsilta. Se tiivistää vaikka olisi vähän kulumaa tiivistyskohdassa.
oma hj ei apukierrejousilla tullut liian jäykäks ja oli tosi hyvä ajaa tiellä mutta kannattaa samalla vaihtaa kaikki puslat ja väljät raidetangon päät ettei ala woplaamaan ihan hyvä budjetti projekteihin :)
Lykkyä tykö HJ:n kanssa. Jos halvalla haluat perää nostaa niin romiksilta saanee jousilehtiä. Dynankin lehdet varmaan käy kunhan on samaa leveyttä. Tuskin tulee liian kovat jos olevat on jo letkeyden vuoksi laskeneet perän. U-pulttien riittävyys siinä tulee tarkastettavaksi. Vielä halvempi väliaikaisratkaisu on vähän pidemmät riiput.
Sitten kun alat oikeen rakentaa niin soa on ehdottomasti hyvä vaihtoehto jos on mahdollisuutta sen tekoon hyvin. Jousitus vanhoilla jousilla on pehmeä ja auto nousee juuri sopivasti kun liikaa ei saa nostaa jos tieliikenteesä pitää.
Napalukot voi tosiaan pitää eessä kiinni jos käyttää sitten vaan nelivetoo kun luistaa. Ja mielestäni juuri silloin ei pronssiholkit kulu kun vetarit kiertää napojen/holkkien kanssa yhtä matkaa. Mutta jäisillä teillä se varmaan vasta kannattaa koko ajan pitää kytkettynä. Kulutuksen takia ne saa kytkettyä irti mutta ei niillä mahdottoman isoo vaikutusta ole, Tojota on kokosekseen pihi naftalle.
Perus nivelillä vetoakseleilla pääsee aika pitkälle mutta chromo-nivelet ja vetoakselit on tietty parhaasta päästä. Nivelen vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa ne pronssiholkit ja stefat joita saa evomallia esim Tamgearsilta. Se tiivistää vaikka olisi vähän kulumaa tiivistyskohdassa.
Niin no mulla ei olekaan kokemusta oikeastaan muusta kuin tuosta mun ruma hoojiistä, mutta siinä ainakin pronssiholkki on laakeripukin sisällä ja se ei kyllä pyöri mihinkään, mutta sen kuitenkin tiedän,että jos sun autossa pronssiholkki pyörii vetarin mukan niin kannattaa purkaa se napa asap ja vähän tutkia miten niiden osien siellä pitää olla. Murrosnivelen vaihto kestää puoli tuntia ja Motonetin nivel kestää ihan hyvin normikäytössa 31" renkailla, mutta jos laittaa esim.39,5 bokkerit niin ainoat oikeat murrokset on longfieldin chromot.
maurichia
02.09.2010, 16:22
tänks ty jyy, sit vielä semmonen kiinnostaa että tuossa kun on 24v sähköt niin eikö sieltä pitäis pystyä rystämään pelkästään toiselta akulta se 12v esim mankalle kun mulla on tuolla kapiinissa kojelaudan alla huonosti kiinnitetty muunnin joka muuntaa 24v->12v ja sieltä on otettu mankalle sähköt kun kerran tutkailin... mietin vaan kun suunnitelmissa olisi laittaa pari kaijutinta eteenkin ja sitten ehkä joku 8 tai 10'' aktiivisubi penkin alle niin mielestäni olisi parempi ottaa ehkä virta subille suoraan akulta, sitten oli kerran suunnitelmissa että hamassa tulevaisuudessa kun rikastun niin ''tuunaan hojon keulailmettä päiväajovaloilla ja niitä en ole nähnyt muuta kuin 12v järjestelmiin myytävänä.
IironSika
02.09.2010, 16:52
ÄLÄ ota virtaa 12V akulta! Vaikka kuinka houkutteleva vaihtoehto onkin. Molempien akkujen käyttöikä on sen jälkeen jotain surullisen ja naurettavan väliltä. Toinen ylilataa ja toinen alilataa kokoajan.
Hanki suosiolla ISO jänitteenalennin, varsinkin jos subbareita rupeat asentamaan. Vielä parempi vaihtoehto on kokonaan erillisen 12V järjestelmän teko toisella 12V laturilla.
Skaleton
02.09.2010, 17:03
pronssiholkki on laakeripukin sisällä ja se ei kyllä pyöri mihinkään, mutta sen kuitenkin tiedän,että jos sun autossa pronssiholkki pyörii vetarin mukan niin kannattaa purkaa se napa asap ja vähän tutkia miten niiden osien siellä pitää olla.
Joo, ajatusvirhe mulla tuossa, eli silloin ei kulu kun neliveto on kytketty pois ja napalukot auki
Keulahan tuossa sinisessä ruiserissa ompi mukavasti kohollaan:) Taakse e36 bemun käytetyt vieterit. Omassa taitavat olla dieselmallin etujouset joka nurkalla, aika sopivat, riiput pystyasennossa. Iskarit kävi lyhyiksi, uudet pitäis vielä investoida.
Kivirekisyys saattoi jopa vähentyä, vieterin varassa enempi ilman kuormaa, eikä vemputa minnekkään.
Kontissa jos on 150 kiloa roinaa niin huomattavasti herkempi ajella:)
maurichia
02.09.2010, 21:48
katsoinkin erään päiväajovalojen valmistajan sivuilta että käyttöjännite päiväajovaloille on 12-24v joten voinkin huoletta niille ottaa virran akuilta, ja täytyy sitten ilmeisesti se aktiivi subi kytkeä sitten muuntajaan mikäli sellainen tulee hommattua, voi olla että meneepi aikaa ku huomen pitäis käydä kattelemas jotain 35 renkaita mitkä ois tojon vanteilla ja halavat.. että jos vaikka talveks isompaa rengastusta, ja tosiaan jos olisi jollain myydä tuohon ehyet jousipakat taakse niin tarjotkaa ihmeessä, ja myös käytettyjä korottavia alusta settejä saa tarjota mikäli on tarjolla ehjää tavaraa.
mulla oli 12 volttinen järjestelmä erikseen en vaan koskaan saanut hihnoja kestämään senyt on oma vika mutta kannattaa ehottomasti laittaa 12v järjestelmä rinnalle jos jostain löydät sellasen ISON jännitteen alentimen joka kestää kunnon vahvaria ni sellanen saattaa maksaa maltaita ja sillä jo ostaa muutaman laturin tai vahvarin :D on myös jotakin 24v vahvareita tarjolla eikä kovinpaljo enemmän maksa kun 12v. sellaset aktiivi subit on iha paskoja ainakin ne mitä mie olen testannu ei tuukkun pahamieli.. hj:seen kuitenkin pitäs mahtuu ihan normaali subit joista on paljon enemmän iloa :)
niin vielä nois apukierrejousissa niin edessä mullakin loppu iskarit kesken tein vaan sellasen 5sentin jatkopalikan iskarin yläpäähän takana kyllä riitti.
jos turbo urpo lukee miten sulla muuten oli virta otettu sun subeille ? aika mahtava patteri :D
maurichia
03.09.2010, 14:29
no tuli sitten ostettua 35-12,5-15 kumhot toyotaan vanteiden kanssa, renkaat ovat melkein kuin uudet mutta joutuu varmaan ainakin sen 40mm korinkorotuksen tekemään että mahtuvat pyörimään kunnolla ja sitten ehkä hieman etulokarista joutuu rälläkällä leikkaamaan mutta saas nyt nährä, ajattelin että takapäähän teen nyt väliaikaisesti niin että jatkan takaata riippuja 5cm niin sais vähän edes ryhdin paranemaan.
Vaikkapa tästä 24V vahvari
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuote=636&merkki=5&mallisto=38&teksti=GZTA_4.24VDC
maurichia
08.09.2010, 23:04
joo eli nyt on sitten päätetty laittaa ensiavuksi hoojiihin kierrejouset taakke apujousiks jos niillä sais perän nousemaan edes lähelle vakiota sekä 40mm korinkorotus tulee ennen talvea että mahtuupi sitten 35 paremmin pyörimään alla. ja jos jollain on edes kohtalaisen hyvässä kunnossa olevaa alustankorotus sarjaa myynnissä (esim ome) niin saa tarjota, sekä saa tarjota myös ehyitä vakio jousipakkoja taakse mikäli löytyy:)
mutta jos laittaa esim.39,5 bokkerit niin ainoat oikeat murrokset on longfieldin chromot.[/QUOTE]
Emmie vaan saanu hj:sa vakiomurroksia rikki vaikka kuinka poljin 39.5 pokkerilla:D:D:eek:
maurichia
11.09.2010, 01:00
no tänään sitten hain piilteemasta jatkeen jouset ja lyötiin ne tonne taakke, ryhti parani aika paljon parempaan suuntaan... jos nyt vielä sen korinkorotuksen tekis ja laittais ne kolmevitoset alle ni sais niillä mennä aikalailla ens talven yli sitte.. niin ja herra kemppiä unohtamatta:)
niin ja herra kemppiä unohtamatta:)
Eikai tämä viittaa kemppi-lukkoon? :eek: Vihoviimeinen teko jos talvella ja tiellä meinaa ajaa. Mutta jospa tämä tarkoittikin vain ruostepeikon pitämistä loitolla.
maurichia
11.09.2010, 11:24
kyllä se nyt vaan oli viittaus takaperään tulevasta kertakytkettävästä lukosta joka ei luista:) ollut ennenkin kemppiperiä mm. 4wd hiluxissa viime talvena ja kyllä siitä enemmän apua oli kuin harmia.
On ainakin jännitystä talviliikenteessä.Korotettu hj maastokumeilla ja kemppiperällä...
no tänään sitten hain piilteemasta jatkeen jouset ja lyötiin ne tonne taakke, ryhti parani aika paljon parempaan suuntaan... jos nyt vielä sen korinkorotuksen tekis ja laittais ne kolmevitoset alle ni sais niillä mennä aikalailla ens talven yli sitte.. niin ja herra kemppiä unohtamatta:)
Miksi kemppi???? Varsinkin jos meinaat kilvissä pitää.
Jos on liukasta niin lukkoperällä ei saa muuta aikaan kuin ei toivottuja sivuttais siirtymiä,ja näyttäviä sladeja,mjutta niitä saa kyllä ilmankin.
maurichia
12.09.2010, 01:47
no voin mie toki paineilmalukotkin ostaa jos joku vaan laittaa mun tilille sopivan summan rahaa...:rolleyes: koittakee nyt ymmärtää tätä meikäläisen tiukkaa budjettiakin vähän, ja äkkiäkös leimalle vaihtaa avoimen perän että ei se siitäkään kiinni ole.:)
maurichia
17.09.2010, 20:39
onko oikeesti totta että 83 ja 84 vuoden cruiserien ohjaustehostajan hihnat on erimittaisia.. meni tänään mulla meinaan ruiserista hihna poikki ja motonetin luettelosta en ainakaan huomannu muita sopivia hihnoja kuin HJ60/61 vm. 84-90 ohjaustehostajan hihna ja se oli sitten liian lyhyt tuohon 83vuoden ruiseriin...:mad:
Rekisteröimätön
17.09.2010, 20:50
remmejä on ainakin kahta eri mittaa..
T. joskus väärän remmin ostanut
Pitäs sen mennä sinne, kun löysää kunnolla kiristinrullan ja pyöräyttää startilla hihnan paikoilleen. Tuossa välissä vaihtuu myö laturin kiinnikkeet ja laturinhihna.
On ainakin jännitystä talviliikenteessä.Korotettu hj maastokumeilla ja kemppiperällä...
Been there, done that. On kuulemma kaunista katottavaa, kun kammokorkee HJ etenee ajokoiraa 37" renkailla :P
Testattu myös märällä asfaltilla, sekä unohtamatta montaa kahdella renkaalla kallistelua...
maurichia
17.09.2010, 21:16
no eipäs menny se hihna kyllä edes ILMAN kiristin rullaa paikoilleen, siis kampiakselin ja ohjaustehostimen hihnapyörien yli... eli liian lyhyt armotta
SuurSyömäri
17.09.2010, 21:23
kyllä se nyt vaan oli viittaus takaperään tulevasta kertakytkettävästä lukosta joka ei luista:) ollut ennenkin kemppiperiä mm. 4wd hiluxissa viime talvena ja kyllä siitä enemmän apua oli kuin harmia.
Kuin olisi jos pitäisit sen takaperän ihan avoinaisena ja tuumailisit HJ61 akseleiden ostamista.... hinta haarukka niille on jossain 600 - 1200 erkin korvissa. Riippuu varustetasosta.
Kun mullakin on sellainen kokemus näistä malmikasoista notta kun lähtevät liukkaalla menemään niin sitten mennään kans. Ja kenppilukko auttaa siihen kovasti. Sitä apua en itse ainakaan kaipaa. Kenpitettynä pelkkä kaasun löysääminen liukkaass mutkassa riittää muutamaan piruettiin :D:D:p
EDIT: Oletkos ollut PähäMan porukkaan yhteydessä? Meinaan että kannattas käydä sen porukan kahvikekkereissä kyselemässä. Sieltä löytyy useita kultivoituneita Cruiserharrastajia jotka osaa neuvoa mihinä tehä ja mitä. Seurojen yhteystiedot osiossa taitaa olla yhteystietoja mihin yhtyä...
maurichia
17.09.2010, 21:32
no enpähän oo pähämän porukoihin ollut oikein muuten yhteyksissä muutaku teron nyt tiiän/tunnen(huonosti) ja tuollahan noi käy aina viikarilla iltasin kahvittelemassa täällä lahden seudulla.. ja noista lukoista sen verran niinkuin jo sanoin että pudjetti on mitä on ja kun ei itsellä ole edes hitsauskonetta niin kaikki tollasset akselien vaihot sun muut pitäis toteuttaa jonkun kaverin hallilla sitte... ees apujousia en saanut kotonani laitettua juurikin tuon hitsauskone ongelman takia ja budjetistakin sen verran että evosta meni toissa päivänä kytkin paskaks ku nostettiin ahtopaineita että siihen on nyt ihan ens hätään menossa se eka tonni... toki kyllä hj61 akselit himottaisi. mutta ei mulla muuta.
SuurSyömäri
17.09.2010, 21:38
no enpähän oo pähämän porukoihin ollut oikein muuten yhteyksissä muutaku teron nyt tiiän/tunnen(huonosti) ja tuollahan noi käy aina viikarilla iltasin kahvittelemassa täällä lahden seudulla.. ja noista lukoista sen verran niinkuin jo sanoin että pudjetti on mitä on ja kun ei itsellä ole edes hitsauskonetta niin ......
Mieti ankarasti tässä välissä se mihin olet sitä malmijunaa käyttämässä. Mielestäin normi mettätiereissuille tai muuhun ns. keskikovaan ajoon EI tarvitse lukkoja akseleihin. Toimiva vinssi kiskoo sut pois jontkasta tarpeen tullen. JA Hi- lift. Eli vinssi ja renkaat sullon ja tarviit vain Hi- Liftin siihen rinnalle 60-100€. Koeta mennä sällien kanssa joskus ajopäiville kahtelemaan ja tuumailemaan. Luulen että n. 57 asiaa valkenee samantien sillä reissulla.
Nii ja talvea,ja hankiajeluita ajatellen ja muutenkin ,niin jonkinlaiset ketjut on myös kova sana,tai sitten semmoiset vaikka kulmaraudasta valmistetut irroitus rampit.
Ja niiden ketjujen ei ensihätään tarvi olla edes sopivat vaan joku mytty jonka heittää pyörien alle.
Lukollisella maasturilla en ole ajanut sitten armeijan(enkä varmaan sielläkään) mutta noissa tavan kuorma-autoissa ym.kapistuksissa nimen omaan liukkaalla lukosta ei ole juurikaan hyötyä,ennenkuin on jostain hommattu sitä pitoa eli hiekkaa,ketjut,tms. Usein ainoa vaikutus menemisen loputtua lukkopäällä on se että vetävät pyörät luiskahtivat pois urilta,ja se taas useimmiten tietää lapiointia(ilmanlukkoa pääsee kenties vielä taaksepäin).
Eli ekaksi ne liftit,lapio,puunsuojaliina(vetoliina),jokumyttyke tjua tms. ja ämpärillinen hiekoitus sepeliä takapaksiin ennenkuin hitsaat sen lukon.
Ja noilla ketjuilla,ja sepeli ämpärillähän saa tarpeen tullen hoidettua pois omalta tieltä esim jonkun jumiutuneen rekan tms.naapurin micran.
Tässä Karpontalviajovinkittälläkertaatäältätähänhän...
santikko
18.09.2010, 21:07
löytyykö jostain budjettihintaan 37" renkaalle koplinkeja? jos tuolla malmimuodostelmalla koittais aurata talvella niin helpottaisivat asiaa. on muuten uskomattoman huono pito creepyissä liukkaalla.
http://www.sisua.net/gallery/d/1138-12/04022007_002_.jpg
mulla on ainaki jokku ton tapaiset ikh:n myymät trukin tjsp. tikapuumalliset piikkuketjut, sopivat 35" 12.5" rattaisiin, luulis että kehämitalla löytyy 37"sopivaa kun se on tavallaan ihan metritavaraa ja siitä pätkästy ja lukot päihin...
maurichia
20.09.2010, 17:49
nonniin tänään sitten kävin tuolla lahden traktorivarusteessa ja sieltä löytyi sopiva ohjaustehostimen hihna, koko oli 17x900 ja maksoi 18euroa... nonniin ja kyllähän rupes taas viikonlopun jälkeen tuntumaan todella kevyeltä ohjaus:)
maurichia
20.09.2010, 17:53
jahas huomasin etten ollutkaan tänne kirjoittanut mitään edelliseen postaukseen liittyen:D mutta siis perjantaina meni ohjaustehostimen hihna poikki ja motonetissä myytävä hihna ei käynyt koska oli liian lyhyt 17x850 ja sitten seuraava hihna oli liian pitkä 17x980 ja sitte viimein tänään löysin tuon oikeanmittaisen traktorivarusteesta:) oli meinaan mielenkiintonen ajaa koko viikonloppu ilman ohjaustehostinta 35kumeilla ja momon ralliratilla:rolleyes:
maurichia
23.09.2010, 16:48
no uskotaan nyt sitten ku isot pojat sanoo ettei mitään kemppilukkoa... tai ainakin yritän pärjätä nyt ilman ja tosiaan osaisko kukaan sanoa että mistä kannattais hakee täällä lahden seudulla ketjut noille 35x12,5x15 renkuloille... piti jo hiluun hommata mikä mulla edellisenä talvena oli mutta aina se sitten jostain syystä jäi ja nyt tekis mieli koittaa kuinka paljon ne ketjut vaikuttaa siihen hangessa etenemiseen...:)
maurichia
28.09.2010, 20:43
edelliseen kaipaillaan vastausta edelleen ja sitten uusi kysymys notta miten on soan laillisuus ja mitä erityisesti pitää ottaa huomioon sitä tehdessä?
miten on soan laillisuus ja mitä erityisesti pitää ottaa huomioon sitä tehdessä?http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75457
maurichia
30.09.2010, 16:21
tätäkin on varmasti kysytty täällä mutta kun en haulla asiaa löytänyt minun automalliini liittyen niin mites tässä hj:ssä nyt on jos autoa ajetaan esim pukeilla takaveto päällä ja napalukot auki niin silloin pyörii vain takapyörät/toinen takapyörä ja sitten neliveto päällä napalukot kiinni pitäisi vetää vähintään takana 1 ja edessä yksi ilman lukkoja? no mites kun olin tuossa ajamassa pehmeässä hiekassa mäkeä ylöspäin ja ei sitten takavedolla mennyt vaan jäi sutimaan mäkeen niin pysäytin auton ja kytkin hitaan nelivedon ja kun nostin kytkintä niin kuului vain pamaus edestä ja edelleen sudittiin paikallaan... murros on paukkunut jo jonkun aikaa oikealta edestä mutta hajosiko se nyt sitten kokonaan kun en sitä pystynyt siinä yksin katsella että vetikö etupyörät lainkaan sen pamauksen jälkeen vai ei, neliveto päällä ajaessa murros kyllä ruksuttaa samallalailla kuin ennenkin mutta pystyykö tätä nyt jollain helpolla konstilla testaamaan että antautuiko murros kokonaan vai onko vielä tsäännssiä päästä lauantaina mettään?
Paat napalukot kiinni ja kardaani nakeliin, nosta se hajonneeksi epäilty etugummi ilmaan ja pyöritä käsin.
Jos pyörii niin nivel tuusan nuuskana?
maurichia
01.10.2010, 15:11
eli toisin sanoen napalukot päälle ja jakolootan keppi neliveto asentoon ja pelkästään oikee etupyörä ilmaan ja jos pyörii käsin ni paskana ja jos ei ni sit todennäkösesti viel jotenki kasassa? ja mites tosta soasta jos kaikki jutut tekee siihen ite ni onko sillon laillinen jos korkeutta oo liikaa ku joku puhu joskus jotain et pitäis ostaa valmiiks soaan tarkotetut jotku jousen kiinnikkeet tms et ois sit täysin laillinen?
maurichia
04.10.2010, 00:15
nooh, auttakaa nyt miestä mäessä:confused:
Nehän on valmiina akselissa ne jousen kiinnikkeet,irrottaa vain ja siirtää toiselle puolen.Tai sitten ottaa mallia niistä alkuperäisistä ja tekee ite uudet.Jos kaikki on tehty hyvin,ei siinä ole muuta kuin tuo korkeus ja ohjauslaitteiden toiminta.
maurichia
04.10.2010, 07:38
selvä kiitän tästä tiedosta
Joko selvisi se murros oire???
Tuosta soa:sta sen verran että se kuuluu myös niihin toimenpiteisiin että tietoa,ja taitoa on syytä olla riittävästi ennenkuin ryhtyy toimeen,tai joku kaveri jolla on sitä oikaa tietoa ja taitoa oikeasti(ei pelkkää kahvipöydässä kuulin tietoa).
Eli sama juttu kuin kemppilukossa,kannattaa miettiä onko se sen vaivan väärti.Ja jos tulee siihen tulokseen että on niin ei muuta kuin toimeen.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49233&highlight=milsimmer
Tuossa projektissa on aika paljon pieleen menneitä asioita,tuli tuossa mieleen että elääkö tämä kaveri edes enää????
maurichia
04.10.2010, 16:59
en oo murrosta kerenny katteleen tässä ku päivät on menny töissä ja koulutuksessa ja viikonloppuna otin muutaman oluen ja podin yhden elämäni pahimmista rapuloista. takaveto päällä ja napalukot auki toimii normaalisti, pitäisi kattoo tossa ehkä tänään tai huomenna illalla että pyöriikö se rengas vai ei..
maurichia
04.10.2010, 17:01
niin ja tuosta soasta että jos nyt ruvetaan tekemään niin teen sen kaverin kanssa kenellä on erittäin paljon kokemusta ajoneuvon asentajan hommista ja tällä kaverilla pysyy myös hitsivehkeet lapasessa. maastoautoja hän ei ole koskaan rakentanut mutta uskoisin että kun netistä kattelee ohjeita ja tekee rauhassa ja maltilla homman niin se voisi ehkä onnistuakkin.. mittailujen kanssahan tuossa joutuu aika tarkka olemaan mutta niinkuin sanoit että taitoa ja tietoa on syytä olla riittävästi niin jostainhan se pitää alottaa että se tieto ja taito rupeaa karttumaan:)
maurichia
04.10.2010, 18:14
hitto tulikin tuossa mieleeni että kun testaan tuota murrosta niin onko vaikutus sama mikäli multa oiskin tikku katkennut? koska murros kuitenkin paukkui entiseen tapaan kun ajoin pois neliveto päällä paikasta jossa paukahdus kävi...?
maurichia
05.10.2010, 22:14
noniin pamauksen syy ilmeisesti selvitetty tänään, eli nostin tuon oikeanpuoleisen pään ilmaan ja pyöritin rengasta ilman napalukkoa->pyöri hyvin ja sitten napalukko päälle->tarraa kiinni ja hieman kolahtaa eli kaikki siellä suunnalla ilmeisesti kuten ennenkin. mutta sitten ajattelin kuitenkin vielä testata toisella etupyörällä saman ja rengas rullasi hyvin napalukko auki ja sitten kokeilin laittaa napalukon kiinni niin rengas rullasi edelleenkin hyvin ilman mitään ääniäkään... eli jos nyt oikein oletin niin se pamaus on kuulunut napalukosta joka on sanonut sopimuksen irti?
Tai sitten se murros,taikka vetari.
maurichia
06.10.2010, 17:46
murros on paukkunut aikaisemmin oikealla puolella ja paukkuu siellä edelleenkin, epäilen silti vahvasti tuota napalukkoa koska renkaan pyörimisivastus ei muutu ollenkaan eikä kuulu mitään ylimääräistä ääntäkään kun pyörittää napalukko kiinni. jos siellä olisi vetari poikki niin luulen että se saattaisi pistää hieman hanttiin tai edes ääntää jos on poikki ja murroksen kanssa sama juttu että luulisi rohisevan tms...
Sitten kun rupeat avaamaan sitä napalukkoa niin maltti on taas valttia.
Siellä mutterien alla on kartioprikat jotka on sitte kasvaneet kiinni siihen lukon runkoon.
Ne lähtee irti taltalla,tai tuurnalla ,ja pienellä vasaralla koputtelemalla siihen prikan juureen poikittais suunnassa ja siinä prikassa olevan halkion kahta puolta.
Ja tietysti sinne voi ruiskutella jotain irroitus spräytä tms.
Gravedigger
06.10.2010, 18:35
Niin ja napalukko piti plla muistaakseni auki asennossa, että ei ole paljon palasia käsissä, kun koko palikka purkaantuu.
Heikki L
06.10.2010, 19:13
parhaitenhan ne lähtee kun sellasella jatko mutterilla ja M8 pultilla jatkaa napiksen pinnapulttia sitten terävä isku pultin päähän niin prikka irtoo.
Meeppäs sitten purkamaan ei ole kun parin vartin homma niin näet mitä on rikki. Ei se vika täältä netistä löydy:)
Skaleton
06.10.2010, 22:49
Aivan tosi tuo, että täällä kyselemällä ei vika korjaannu mutta esim juuri tuo lukkoprikkojen purkuohje on kullan arvoinen. Kierteet säästävä ruuvin pitkittäissuntainen terävä isku on todella tehokas irrottaja verrattuna sivulta tapahtuvaan leipomiseen
maurichia
06.10.2010, 22:58
joo pitäisi purkaa kun ois aikaa ja paikka... vähän hölmö kun olin tuossa jokin aika sitten kun sanouduimme irti pienestä ja kalliista vuokrahallista, no jätkät muutti tilavempaan ja en sitten ite lähteny mukaan ku aattelin koko ajan et nyt saa sitte motivaation alkaa kunnostamaan tuota omaa tallia joka on vielä suht tilava (noin 6 henkilöautoa mahtuu sisälle) ja kun siellä on 2 rasvamonttuakin eikä muuta tarvitsisi tehdä kuin uudet sähköt ja joku lämmitys keksiä talveksi mutta empähän oo saanu sitä siltikään aikaan niin sovin sitten jätkien kanssa että tuun niien halliin niinsanotulle juoksupaikalla että pääsee öljyjä vaihteleen ja tällästä pientä remonttia tekeen ja sekin paikka tavallaan virallisesti tulee ens kuun alusta ku maksan oman osani siitä niin varmaan joutuu sinne asti varttumaan ennen ku pääsee mitään tekemään ku ulkona on niin pirun kylmä ja pimeetä:) mutta kiitos taas kerran kaikille hyvistä neuvoista, eiköhän näillä eväin jo purkaminen helpotu jonnin verran jo.
miksikäs tuo linkki ei nyt toiminu niinku piti, kokeillaas uusiks
http://img163.imageshack.us/img163/6679/hojota2.jpg (http://img163.imageshack.us/i/hojota2.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
kattos anopin ex kauppakassi on löytäny tiensä lahteen :)
maurichia
11.10.2010, 14:52
jep täällähän tuo saattaapi vastaan tulla... sais vaan rahaa jostain ku edelleenkin tätä manaten että kun kahta autoa pitää laittaa samaan aikaan ni loppuu fyrkat kesken.
maurichia
11.10.2010, 14:54
ainiin ja jos jollain on tarjolla tuohon ehjää sivupeiliä niin saa tarjota:) meni mettässä kuskin puolelta peili ni on hanurista peruutella ku ei nää taakkepäin. ja ihan sama kumman puolen se peili on kun itekki otin sitte apparin puolelta kuskin puolelle peilin.
maurichia
13.10.2010, 01:02
noniin ja tänään jo sitten pääsin harjoittelemaan purkamista ja kasaamista, purin siis kuskin puolelta kaiken niin että minulla oli vetari ja murros käsissäni ja niissä ei ollut mitään vikaa eikä myöskään napalukssa... eli tässä on nyt vain käynyt jotain kummallista ja pamaus johtui jostain kummallisesta asiasta sillä tänään kokeilin niin kaikki toimii niinkuin pitääkin, ja kun kokeilin pyöritellä rengas ilmassa napalukko päällä niin siinä todennäköisesti oli käynyt niin että oli jäänyt apparin puolelta napalukko pois päältä jolloinhan toinen pyörä pyörii vapaasti periaatteessa myös vaikka napalukko oli päällä... no mutta olihan se perseestä näin arki-ilta puuhina tehdä ja pääsin jo kotiinkin tuossa 1 aikaan yöllä että näin että. tulihan siinä myös samalla huitastua parit työvalot katolle ja kattellaan johdotuksia sitten vaikka huomenna:)
Siperia opettaa:D
Jos ei muuta niin sen että kannattaa ennen purkamista varmistaa että hantaakit on oikeissa asennoissa.
Ja ei nyt mikään putsaus rasvaus,ym huolto pahitteeksi ole koskaan.
Ja jos ny vielä jotain hyvää hakee , niin tiedätpähän nyt mitä se napa pitää sisällään.
maurichia
13.10.2010, 21:07
juu kyllähän tuo tuli otettua enemmän kokemuksen kannalta kun en aikaisemmin ole tälläisen maasturin voimansiirtoa tutkinut noin tarkasti mutta kyllähän siellä näytti kaikki kondiksessa olevan, tuli sitten tänään kaverin kanssa johdoteltua hieman työvalojakin:) huomenna vielä rykästään 2 työvalolle johot ni avot... sitten yks kysymys kun siellä jarrukilven vieressä navan päällä on se neliö kantainen pultti niin onko tämä sitä varten siellä että sieltä saa työnnettyä rasvaa laakereille vai mikähän tarkoitus sillä on??
Murrosnivelelle saapi lisättyä rasvaa.
maurichia
13.10.2010, 21:41
selvä.. mutta rasva ei kuitenkaan mene laakereille sieltä sitten, mites oletteko rasvanneet laakerit samalla kamalla ku mitä työnnetään esim kartaanin ristikoihin?
Nyt en juuri ,muista mutta laakereille sopivaa rasvaa pitää tiedustella myyjältä,ja sama käy kyllä ristikoihin.
Pointti on siinä että sen rasvan pitää sopia vierintä laakereille,eli se ei saa olla sellaista joka rullat,tai kuulat "laahaamaan"(tappirasva).
Oikeat rasvalaadut löytyvät mm.ohjekirjasta,tai voitelu oppaasta.
maurichia
16.10.2010, 17:14
eilen oli sitten talven eka hinauskeikka, elikkäs audi tuli vetästyä penkasta ylös ja komeestihan se tuli sieltä mutta sitten kun kelattiin vinssin vaijeri takaisin ja laitettiin siillee siististi niin kun sitten siirsin autoa niin kuului pamaus ja vaijeri poikki:mad: elikkäs koitetaan muistaa se voimanulosotto...
Rekisteröimätön
16.10.2010, 18:24
Erikoista että meni vaijeri, Toyotan mekaanisessa vinssissä on sokka joka on tarkoitettu rikkoontumaan liian kovassa vedossa..
Tämä nyt on tälläistä päivittelyä mutta voisi olla vaijerin vaihto aika
Edelleenkin mennään sillä siperia opettaa linjalla:D:D:D:D
Jos ja kun sen laitteen on omistanut joku joka on sitä vinssiä tykästy käyttämään niin sinne on kai vaihdettu sokan tilalle pultti tms..
Niin ja tuohan on käynyt myös itellekkin pari kertaa...
maurichia
17.10.2010, 03:05
juu siellä oli edellisen omistajan toimesta porattu reikä toiselta puolelta puoleenväliin saakka ja siinä m6 pultti ja joku aika sitten kun tuli käytyä lammilla mettässä niin siellä kun suosta sitä vinssattiin ni meni sitte se pultti poikki ja sen jälkeen tehtiin myös toiselle puolelle m6 mentävä reikä ja sieltä toiselta puolelta kans m6 pultti läpi että on se nyt vahvempaa tekoa kuin alunperin..
maurichia
20.10.2010, 15:36
kattos anopin ex kauppakassi on löytäny tiensä lahteen :)
juu ja tuosta muuten tulikin vielä mieleeni että oliko tuosta anoppisi aikana jo korjattu takalokarit korjauspaloilla? ne kun on joku vaan vetäny hienosti ruuveilla kiinni ja kittiä päälle joka on sittemmin lohkeillut ja ruuvit ja kaikki paistaa alta:D
Jos ja kun sen laitteen on omistanut joku joka on sitä vinssiä tykästy käyttämään niin sinne on kai vaihdettu sokan tilalle pultti tms..
Katkotapin tilalle usein paukuteltu tiukalle myös poranteriä. ja tuossakäytössähän se nyt ei sitten tietenkään katkea yhtä herkästi kuin poratessa, mutta jämät saattavat olla "mielenkiintoisia" poistaa...
Katkotapin tilalle usein paukuteltu tiukalle myös poranteriä. ja tuossakäytössähän se nyt ei sitten tietenkään katkea yhtä herkästi kuin poratessa, mutta jämät saattavat olla "mielenkiintoisia" poistaa...
Niin,ja sitten se haarukka kuitenkin halkeaa kun alkaa tappi kestää...
Rekisteröimätön
21.10.2010, 17:25
Parhaiten asiat selviää kun osallistut ajoihin ja ongelmien tullessa kokeneemmat kaverit auttaa ja ohjeistaa,
Kysehän on ainoastaan kulkuneuvon liikkuttamista pahoissa oloissa.
Ja mielipide notta vaijeri on helpompi solmia,kuin sokka vaihtaa...Ja parin solmun jälkeen sitä on jo sen verran oppinut että älyää painaa kytkintä ja keksiä vaikka jotain muutakin konstia jos auto ei liiku,ja sitähän kannattaa auttaa pyörillä pehmeässä paikassa.
maurichia
25.10.2010, 22:38
kysästään tässä nyt sitten pari tyhmää kysymystä väliin, mulla ei töimi 1 ja 2 asentö lämppärin puhaltimessa mutta tämän syy taisi öllä tuö etuvastus hömma mistä näytti juttua ölevan eli se ön öököö mutta sitten tihkuasentö pyyhkijöissä töimii mutta kun viiksi ön tihkulla niin kuuluu semmönen ömityinen pieni ujellus/vinkuna jöstain sulakerasia läheltä eli önkö mitään tietöä mikä se ääni ön ja saakö sitä pöistettyä kun ärsyttää ajaa tihkusateessa pyyhkijät siinä 2 asennössä ettei se ääni kuulu. ja sitten minulta puuttuu sieltä ratin vasemmalta puölelta alhaalta se sulakerasia kansi niin öiskö kellään kuvaa siitä niin näkis mikä sulake ön minkäkin laitteen. sitten vielä semmösta että kiekkamittari ja söppämittari ei töimi, tyyppivika? kiekkamittari ön kökönään mykkä ja söppamittari näyttää mitä millönkin ja välillä kun ajaa töyssystä niin nöusee söppämittari näyttämään täyttä ja lämpömittari näyttää et öis lämmöt tapissa, muuten töi lämpömittari töimii suht nörmisti eli kun köne ön lämmin niin ön ehkä nöin puöli senttiä viiva sentin nöussu sieltä alhaalta. ja ilmöitan tännekkin nyt että valitan kirjöitus asua mutta läppärin näppäimistöstä lakkas jötku merkit töimimasta kun kaadöin vettä siihen, kiitös ja anteeksi.
Ominaisuuksia taitavat olla, mulla samat oireet... Mittarit alkaa toimia kun käyttää virrat pois, kiekkamittari ei. Tihkusysteemi ulvoo kans toisinaan, pitäs aukasta se ja kokeilla jos esim. pieni tuhaus crc:tä tai vastaavaa auttais.
Useimmiten siellä tankilla on anturin maadoitushäikkää, eli kannattaa kokeilla putsata liittimiä sieltä kontin pohjasta löytyvän pienen luukun alta. Kierroslukumittarilla saattaapi olla niinkin hankala vika, kuin johto poikki. Anturi on vaihteiston kauluksessa lukemassa starttikehää kuskin puolella, suoraan sivulla. Siitä johtoja seurailemaan ja liittimiä putsailemaan.
maurichia
02.11.2010, 22:11
ja kyllä, taas kyselen. elikkäs te jotka olette jälki-asentaneet 2H moottoriin ilmapumppuja niin minkäkokoista olette laittaneet ja mitkä ovat olleet passelin kokoisia alaväännön ja maltillisten pakopaineiden kannalta? ostin eilennä kaverilta turbon koska se oli oikeasti halpa ja hyvässä hapessa mutta se vaikuttaa ehkä hivenen liian pieneltä tuohon moottoriin. ahdin on otettu 530tdi bemarista ja jos oikein osasin mittailla sitä niin pakopuoli on ~61mm ja kompurapuoli noin ~41mm. kuullostaako armotta liian pieneltä jos vaikka ajelen pienillä (0,5bar) ahtopaineilla?
Koska bemareista ei ole muuta kokemusta kuin että niitä joutuu sammuttelemaan,ja hinailemaan,niin minkä kokoisesta koneesta on kyse???
Ja toinen juttu että se 0.5 baria ei tee vielä hauskaa,vaan 0.8-1.0 baria on sopiva.
Kokeile jos on aikaa ja tarmoa...
Ja seuraavaksi kannattanee alkaa katselemaan 12 H-T:n syöttöpumppua ennen puhaltimen asentamista... ;)
Ja sittenhän sitä karannutta mopoa voikin alkaa etsiä jostain lähimetsästä.:D:D:D
maurichia
03.11.2010, 05:47
viiskolmekymppisen kone on 3.0l suora kutonen, joo ja pumpun vaihto olikin jo tiedossa muutenkin:)
viiskolmekymppisen kone on 3.0l suora kutonen, joo ja pumpun vaihto olikin jo tiedossa muutenkin:)
laita vaan se turbo siihen , vaikuttaa ihan hyvänkokoiselta.
Eikä sitä pumppua tartte vaihtaa, ennenkun alkaa lisää tehoa kaipailemaan.
maurichia
03.11.2010, 23:19
no mutta eikös se oo alipaineella säätyvä pumppu ni ei taida oikein toimia ahtimen kanssa ellei sitten koko ajan aja pakkosyöttö päällä:confused:
no mutta eikös se oo alipaineella säätyvä pumppu ni ei taida oikein toimia ahtimen kanssa ellei sitten koko ajan aja pakkosyöttö päällä:confused:
Ei, vaan se toimii läpän ylä- ja alapuolen paine-erolla. eli turbo paikoilleen ja pikkusen lisää perussyöttöä, niin se on siinä.
Pumpun nahkakalvo saattaa ottaa itseensä, mikäli vanha ja hauras, mut uus maksaa 25e ja kestää 1,5 bar ahdoilla taas jopa vuosikymmeniä.
Nahkakalvon rikkonaisuuden huomaa sitten reippaasti nousseesta tyhjäkäynnistä (1500-2000rpm) ja huonosta kaasun palautumisesta.
maurichia
03.11.2010, 23:37
no selvähän se, täytyis vaan saada eka laipat turbolle ni sit sitä vois ruveta sovittelemaan ja ahtoputkia rakentelemaan... ainut ongelma vaan et ku se on tällä hetkellä mun ainut ajokuntonen kulkine ni pitäis keksii joku toinen vehe millä pääsis sit ajeleen ne ajot mitä tarvii.:)
Hommaat sopivat osat ja alat töihin siinä menee ekakertalaisella n. 6h47min.
Korpikumpu
04.11.2010, 08:47
no selvähän se, täytyis vaan saada eka laipat turbolle ni sit sitä vois ruveta sovittelemaan ja ahtoputkia rakentelemaan... ainut ongelma vaan et ku se on tällä hetkellä mun ainut ajokuntonen kulkine ni pitäis keksii joku toinen vehe millä pääsis sit ajeleen ne ajot mitä tarvii.:)
Itellä on ihan sama ongelma tuon vehkeen kanssa. Kun auto on jokapäiväisessä ajossa, niin pitää varoa, että ei tee mitään minkä korjaamiseen menee 2 viikkoa :D
Joo ei muuta kuin hankit kaikki osat valmiiksi ja sitten vääntämään,olettaen tietenkin että se "vääntäminen" on tuttua.
Omaan berttaan laitoin sen turbon myös siten että sillä piti päästä joko aamuksi,tai illaksi töihin.
Ja ennen työhön ryhtymistä käy tuolla slck:n puolella lukemassa moisen homman topicit läpi.
Se säätökalvo kannattaa hankkia jo ennakkoon,ja järjestelmäään asentaa dumppi,koska se sen pöksytkastekevan suhahtelun lisäksi säästää sitä,kalvoa,ja turboakin.
Ja paineet max 1 bar,tai tietysti voi laittaa enemmänkin mutta ei se ilma sitä konetta pyöritä.Ja koska kyseessä on vapari kone niin siellä on jo 22-23 puristuksia valmiiksi(tehas turboissa 17-18)
maurichia
04.11.2010, 20:36
ihan pikkupaineilla ajattelin nyt ensin koittaa ja kattoa et jos se nyt yhtään kestää... varmaan menee viel kytkin vaihtoon turbon asennuksen jälkeen. niin ja tuosta vääntämisestä sen verran että jo tässä muutaman vuoden ajan pyörinyt aktiivisesti japanilaisten turboautojen ympärillä ja niitä laitellut mutten kumminkaan mikään guru ole ja hitsaaminenkin on vaikeaa harjoittelun puutteen vuoksi, yhtään autoa en ole jälkikäteen turboahtanut mutta oon ollu kyllä kavereita jeesaamassa isompien puhalitimien vaihtamisessa ja sillee... mut tosiaan osat ku saan nii aattelin varata rakentelulle viikonlopun verran aikaa ettei tuu sitte juostenkustua. mitenhän paljon tulee turboviivettä (verraten vakio hj61) kun laitan tonne syylärin eteen väliläähättimen?
Jaa-a.
Jos moottori on tilavuudeltaan 4 litranen,ja pyörii 2000 kierrosta minuutissa,niin ilmaa se käyttää n.4000 litraa minuutissa(opitmi täytöllä),niin siihen se 1 kilon ylipaine,eli n.tuplataan se ilman kulku,ja siitä kun mietit mikä on se välijäähyn tilavuus,ja osa koko paketissa niin vastaus on että ei niin merkittävä että asiaa kannattaisi miettiä,sen kannalta. Vaan asenna se.
Ja kommenttia...
Edittiä sen verran että raketti siitä ei tule turbolla eikä väli jäähylläkään,ja se dyno käppyräkin on hieman oudonmuotoinen nyky tehasvehkeisiin verraten.Mutta käytettävyys paranee niin paljon että homma kannattaa. Eli oikealla tarpeeksi pienellä ahtimella moottorin luonne muuttuu totaalisesti,ja kohta huomaat että on mukava ajella jollain 1200-2000 kierroksilla,ja tämä on tarpeen varsinkin jos autoon on laitettu isompaa rengasta.
maurichia
05.11.2010, 15:59
joo mulla on 35 renkaat ja huomannu tuolla soramontulla ja mettässä sen että ei jaksa hitaalla nelikolla oikein 2 vaihteella nousta jyrkimpiä mäkiä ku puhti loppuu kesken:D joutuu sittee ottaa vauhin ja 1 vaihteella lappu lattiassa niin ettei puutuis:)
maurichia
05.11.2010, 17:04
nyt taas kysymys elikkäs snorkkelista ajattelin kysästä sen verran et oisko kellään laittaa kuvia oma tekosesta hj snorkkelista myös konehuoneen puolelta? kun itse mietin et jos semmosen värkkäis tos ahtamisen yhteydessä, onnistuuko helposti ihan vakioilmanputsarin ilman otto suulta jos vetää putken katolle ja tiivistää liitokset tarpeeksi hyvin. mites sitten ilmansuodattimen kansi, pitääkö vettä?
Keskity olennaiseen,eli yksi asia kerrallaan,niin asennuksen jälkeisten komplikaatioden kanssa pärjää paremmin.
Ja kohta on lumet ja jäät eli sitä snorkkelia tarvii vasta keväällä(toivottavasti vasta sitten).
no kai sen nelivedon ja ja takvedon huomaa hyvinkin.tekase soa alusta ja jos jouset ryhdissä niin edestä 1kpl latoja ja takaa 2kp lattoja pois ni kuuttuu kuin kierrejousilla ajaisi ja katsastuskin onnistuu.
maurichia
06.11.2010, 01:50
soa on sitte joskus listalla ku uskaltaa ruveta tekemään ja saa vaikka ton evon taas toimimaan ja leimaan ni pääsee sitte sillä liikkumaan... sitte vaan menee kyl leimajumppaamiseks varmaankin että leimalle lehtiä pois koska kyllähän maastoautossa maavaraa pitää olla ja jos rahaa on niin jotkut 38 swamperit sitten alle:cool: niin ja snorkkelissa ajattelin nyt ensin lähinnä ulkonäköä kun ois kiva jos ihmiset ei luulis tota joksku jenkki farkuks:D puskuritkin on silleen valmiit ettei tarvis enää hommata ku materiaali ja tehä ne...
Ja jossain jenkki farkussa on sitten paremmat joustot kun missäänlehtijousicruiserissa.
Mutta...jos jatketta haet niin joku H2 hummeri olisi kai semmoinen...
maurichia
06.11.2010, 02:17
no eipä oikein hummerit nappaa, rumia. mutta lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna cruiseri olisi tarkoitus saada maasta ylös että erottuu sitimaastureista, isompaa pyörää, hieman enempi vääntöä ainakin ja sitten se maasturin ulkonäkö. ruma mutta kaunis:) ja sillä on edelleenkin tarkoitus ajaa myös maastossa;)
No mitä matalampi , niin sitä paremmin pysyy se kumipuoli maatavasten...
Mut jos oikeesti sitä ulkonäköä hakee jenkkityyliin, niin ekana SOA ja sit lisänä pitkät riiput ja apuvieterit.
Mut oikeesti! et kais sie halua mitään tän näköstä lahnaa?
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/mikjus-helavapputorstai08_003.JPG
Koska kohta se näyttää tältä:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/tapsa4x4-helatorstai%20-08%20024.jpg
ja sitten tältä:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/burton-hela.JPG
maurichia
06.11.2010, 11:22
no totta on tuo painopiste hommakin, mutta nyt on ainakin maavaraa pikkusen liian vähän vielä, ja kaaria ollaan sunniteltu autoon sisälle, ois helppo tehä ku tekis pelkästään etupenkkien ylle kaaret
maurichia
18.11.2010, 23:50
hei te jotka ootte ahtanut hojojanne niin oiskos teillä laittaa kuvia toteutuksesta ja miten ootte hukkaportin taiteillu paikoilleen, sais vähän sit mallia siittä miten tekee:D tuli hommattua tänään joku garretti mikä olis vissiinki 65 pakosiivet ja 45 kompura:)
maurichia
24.11.2010, 21:08
eikös kellään oo oikeesti ulkosella hukkiksella ahdinta? oman ahdin tulossa vakiopakosarjaan, sarja jää alkuperäiseen asentoon koneen kylkeen (en siis aijo kääntää sitä) ja sitten siitä ajattelin tehdä laipalla jonkun 90'' mutkan siihen koneen vierelle missä on hyvin tilaa ja ahdin siihen kiinni, talveksi suora ahtoputki koneeseen ja sitten kun kesä lähenee niin kaavaillaan se välijäähdytin paikoilleen mutta nyt vaan tarttis saaha joku idea miten sen hukkiksen sais fiksusti sinne. ja jos jollain ois jotain sopivaa ulkosta hukkista tarjolla niin yyveetä vaan, varmaan joku 40mm hukkis 0,8 - 1,0bar ahdoille ois ihan hyvä.
Nii mistä tuo ahti on kotoisin,Eli ei se välttämättä edes tarvitse sitä hukkista:eek::eek::eek:.
valtatie
24.11.2010, 21:27
Rohviilissa kuvia tbo kuuskympissä. Ei kylläkään ulkoista hukkista. mutta jos jotain ajatusta saisit.
maurichia
25.11.2010, 22:16
Nii mistä tuo ahti on kotoisin,Eli ei se välttämättä edes tarvitse sitä hukkista:eek::eek::eek:.
ahtimesta tiedän sen verran että on ollut jossain kiinni ja sitten vissiinkin patrollissa ja nyt ois menossa mun cruiseriin, garret siinä lukee kompuran kyljessä:D ei vaan voin ottaa kuvaa vaikka huomenna kun vien cruiserin tallille oijottavaks ku lipsahti toisen takavalon kohalta muutaman sentin sisään päin tänään...:mad: ja edittii sen verran että kaveri meinas ainaki et pakopesä ois jostain kuorma-auton ahtimesta kotoisin koska outletille ei oo mitään laippaa vaan ainoastaan siinä pakosiipien ympärillä on pieni ura muttei kuitenkaan mitään huullosta että vpandilla sais outletin kiinni, aateltiin hitasata outletti siihen sitte...
maurichia
01.12.2010, 14:56
siinä on nyt pari kuvatusta siitä ahtimesta.:)
Uskallan väittää ettei tarvitse hukkaporttia.Melkein uskallan sanoa senkin että heräämisen kanssa tulee ne ongelmat ennemminkin kuin mitä liian suurien paineiden...
Uskallan väittää ettei tarvitse hukkaporttia.Melkein uskallan sanoa senkin että heräämisen kanssa tulee ne ongelmat ennemminkin kuin mitä liian suurien paineiden...
Tuota juuri tarkoitin...
maurichia
01.12.2010, 21:06
no kysytääs sitte että jos koitan ilman hukkista ni missäs menee se raja mitä toi vakiokone kestää pitemmän päälle paineita? (1,5bar?) ja sitten meinasin kysyä tohon patelta sellasta läppätsydeemiä mikä tulis tohonne pakopesään kun on 2 osanen (siis se osa mistä turbo kiinnittyy pakosarjaan) niin sellanen että se peittää sen toisen reijän ja vasta kun pakopaineet nousee riittävästi niin sitten se läppä avautuis että sais sen heräämään alempaa. toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin kun noin epäselvästi selitin.:) mites muuten leimalla ton vehkeen kaa ku katsuri laitto eilen vikalistaan myös korissa olevista ruostevaurioista niin esim takakontin luukun alaosassa keskellä on muutaman sentin matkalta reikä niin onkos teilläkin herjannut vastaavista? kun on rungollinen peli eikä kori oo kantava osa niin mietin vaan...:confused: ainiin ja työvalot pitää kuulemma olla taaksepäin suunnattu koska huoltoautossa se työn pitää kuulemma tapahtua takakontin luona eli edestä pitää kääntää 2 työvaloo kun on suunattu sinne etuviistoon notta näkee mettässä kannot yms paremmin...:D
maurichia
01.12.2010, 21:10
ainiin ja mitäs tuo AR juttu tossa nyt oikein tarkottaa sitten?
Kyllä se koppakin pitää suunnilleen kuosissa olla jos on kilpien välissä (esim. kaaret,oven reunat yms.). "Teräviä reunoja" ei saa olla rungollisessakaan. On sitten insinjöörisedästä kiinni miten tarkka se noista haperkuoriaisen puremista kohdista on.
maurichia
01.12.2010, 21:28
hitto tulee ihan sitä hiluxia ikävä kun siitä ole pidetty todella hyvää huolta, siinä ei ollut rungossa mitään sanomista kun oli läpikäyty ja korissakin ruostetta ole melko vähän sekä konehuone ja kone ei ollut joka puolelta öljyssä niinku tässä.. siinä oli vehe paikallaan ja aina laakin peli:(
Jos meinaa ajella kolkyt vuotta vanhalla autolla niin parempi asennoitua siten että jossain vaiheessa joutuu hitsaushommiin.
Muutenkin ennen leimalle menoa pitää kaikki olla jotensakkin kunnossa,eli kaikki valot toimia,ja ylimääräiset pois/suunnata oikein.Jarrut herkistettynä ym. Nuo asiat saattaa madaltaa kynnystä yllättävän paljon.
Ja noista A/R :stä tiedä mutta noiden siipien perusteellä se on jostain työkoneesta,ja luulen että tuskin tuottaa yli 0.5 baria hojossa,jos sitäkään.
Yli kilon paineista ei liene hyötyä.
Sinuna ettisin jonkun sopivamman hukkaportillisen turbon tuohon suosiolla.
Tuosta voit lukaista tuosta A/R lukemasta.
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Uskon, että tuo ahdin ei ole mikään mahdoton ole? Meinasitko vakiopakosarjaa muokata laipalla vai tehdä kokonaan uuden? Paras vaihtoehto olisi yksinkertainen pulssisarja, kollektorista voi tehdä senverran korkean, että siihen saa ulkoisen hukkaportin molemmista nieluista helposti, tai sitten tehdä hukkaportin lähdön kuten itse tein allaolevassa kuvassa.
Tuossa omaa kötöstystä bensavehkeeseen:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1334.snc4/162599_10150354046795473_631470472_16063836_200831 3_n.jpg
Läppäsysteemi kollektoriin helpottaa ahtojen nousua, kaikkihan on vaan siitä kiinni mitä ahtimelta haet... Muutenkin iso esikammiodiesel (HJ:n kone) herättää noita ahtimia aika kivasti verrattuna moneen muuhun moottoriin.
maurichia
02.12.2010, 21:33
ihan vakiopakosarjaan meinasin ja niin että pakosarja jää pakoputken laippa alaspäin ja siitä tulis sitten laipalla turbolle joku 90'' kurvi kun siinä on turbolle aika hyvin tilaa, ja turbolla haen tehoa kun on kaverin kanssa veto menossa kun se ahtaa vanhan nelikko hiacen ja mä ahdan ruiserin jahka saan siihen leiman niin se veto pitäis ainakin voittaa:D se on voittaja kummalta penkitetään enemmän hevosia ja siis pelkkiä hevosvoimia:) mutta oishan se kiva jos sillä sais alavääntöäkin lisää niin ois mukavampi ajaa:cool:
maurichia
08.12.2010, 16:50
onkos toi muuten oikeesti jossain lakikirjoissa ihan määritelty että työvaloja ei sais olla sitten eteenpäin/sivuille vaan olisivat aina oltava auton taakse suunnattu..
maurichia
08.12.2010, 16:56
ja kysästääs vielä ihan uteliasuudesta että onkos siitä mun vanhasta hiluxista mitään tietoa missäpäin menee ja mitä sille kuuluu:D rekkari siinä on UUS-xxx minun aikana se oli oranssi ja 75mm korinkorotus+31'' renkulat... kuvaa mulla ei siitä nyt tällä koneella tähän hätään oo mutta koitetaan näillä eväillä.:) ainiin ja tää oli LN65 koppaa
onkos toi muuten oikeesti jossain lakikirjoissa ihan määritelty että työvaloja ei sais olla sitten eteenpäin/sivuille vaan olisivat aina oltava auton taakse suunnattu..
Kyllä, ja tarkennuksena vielä että ajoneuvolaji ratkaisee...
Finlex:iä ja tarfia vaan selaamaan niiin sieltä löydät itsesi semmoiseen pykälä viidakkoon että tuntuu...
maurichia
09.12.2010, 16:48
löysimpä tälläsen ja tässä ei vielä ainakaan puhuta mitään työvalojen suunnasta...
''- M- luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, poliisin virkatehtävissä olevassa autossa ja Nluokan
autossa, traktorissa ja perävaunussa saa olla tarvittavat työvalot. ARVA 71 §.''
Kyllä, ja tarkennuksena vielä että ajoneuvolaji ratkaisee...
Meillä on ollut defenderin katolla työvalot eteenpäin jo kymmenisen vuotta ilman ongelmia. Katsastusmies vaan on vähän rutissut joskus. Henkilöautoksi on siis rekisteröity.
AKE:lla ainaki oli aikanaan semmonen valo-ohjeita -pdf sivuillaan, siinä oli sekä vaadituissa että sallituissa valaisimissa viimeisenä kohtana "ajoneuvon käytöstä johtuvat tarvittavat valaisimet"
maurichia
25.12.2010, 01:07
hei nyt taas kaivaittaisiin vinkkejä ja apuja kun hoojii ei oikein taho lämmetä sisätiloiltaan kun pakkasta yli 20 astetta, lisälämmitin apparin penkin alla puhaltaa kyllä ihan lämmintä ja kunnolla mutta etulämppäristä ei tule lämmintä muuta kuin etusivulaiselle puhaltavista suuttimista ja niistäkin sellasta ehkä hieman haaleaa verrattuna lisälämppärin ilmaan, jaloille ja tuulilasille tuleva ilma on todella haaleaa ehkä jopa hieman viileää. kone lämpenee hyvin mittarin mukaan ja olen vetänyt sen originellin rullaverhonkin syylärin eteen. en oikein usko että järjestelmässä olisi ilmaa kerta lisälämppärikin puhaltaa hyvin lämmintä eli missä siis on vikaa vai onko vaan ominaisuus johon auttaa ainoastaa väliseinä etupenkkien taakse ja kunnollinen lämmöneristys ohjaamoon ja tiivisteet uusiks ettei vedä enää vilposta sisälle:D
löysimpä tälläsen ja tässä ei vielä ainakaan puhuta mitään työvalojen suunnasta...
''- M- luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, poliisin virkatehtävissä olevassa autossa ja Nluokan
autossa, traktorissa ja perävaunussa saa olla tarvittavat työvalot. ARVA 71 §.''
Kyllä, lain mukaan ne saa olla mihin suuntaan tahansa, myös henkilöautossa kun niitä tarttee.
ote siitä pykälästä:
48 a) Direktiivin 76/757/ETY ja E-säännön numero 48 mukaan pakollisina vaadittujen valaisimien ja heijastimien lisäksi
vaaditaan:
v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa
ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa,
sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta,
purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet;
Poliisit ja katsastusmiehet puuttuu kaukopitkiin katolla, mutta työvalot (huom. rihlattu lasi, ei e-hyväksyntää) saa olla katolla joka suuntaan.
Joskus voipi tosin olla hankala saada asiaansa läpi konttorilla, vaikka kuinka oikeassa tietää olevansa ja vaikka kuinka lakikirjaa lukee insseille. Vasta tällä viikolla tuli kaverille leimalla otteeseen maininta pystyputkesta: korjattava kuukauden kuluessa...
hei nyt taas kaivaittaisiin vinkkejä ja apuja kun hoojii ei oikein taho lämmetä sisätiloiltaan kun pakkasta yli 20 astetta, lisälämmitin apparin penkin alla puhaltaa kyllä ihan lämmintä ja kunnolla mutta etulämppäristä ei tule lämmintä muuta kuin etusivulaiselle puhaltavista suuttimista ja niistäkin sellasta ehkä hieman haaleaa verrattuna lisälämppärin ilmaan, jaloille ja tuulilasille tuleva ilma on todella haaleaa ehkä jopa hieman viileää. kone lämpenee hyvin mittarin mukaan ja olen vetänyt sen originellin rullaverhonkin syylärin eteen. en oikein usko että järjestelmässä olisi ilmaa kerta lisälämppärikin puhaltaa hyvin lämmintä eli missä siis on vikaa vai onko vaan ominaisuus johon auttaa ainoastaa väliseinä etupenkkien taakse ja kunnollinen lämmöneristys ohjaamoon ja tiivisteet uusiks ettei vedä enää vilposta sisälle:D
Isällä oli aikanaan vuosia uutena ostettu HJ60 eikä se kaukaisten muistikuvieni mukaan talvella ollut mikään sauna. Kyllä siellä tarkeni mutta villapaitaa piti olla päällä. Se takalämppäri puhalsi niin kuumaa, jotta jalat meinasi palaa. Mutta onhan nuo oireet vähän omituisia, kyllä edestäkin pitää tulla lämmintä ilmaa joka suuttimesta. Ilmavuotoja jossain ? Varsinaisen lämppärin kenno rikki/tukossa/täynnä pikkulintuja ? Avaako ohjaamon lämmönsäädin kokonaan vesikiertoventtiilin ?
Sieltä apukuskin jalkatilasta ku irrottaa sen ilmaputken, niin pääsee imuroimaan kennon ja tarkastamaan että se ilmaläppä sulkee kunnolla kylmän puolen.
Heikki L
25.12.2010, 19:50
ja sieltä takalattia lämppäristä tulee siks kuumempaa ilmaa kun se imee auton sisältä jo valmiiks lämmintä ilmaa eikä ulkoa -20 asteista
maurichia
26.12.2010, 02:39
okei kiitoksia näistä, pitää tosiaan tutkia tota lämppärin kennoo että onko paskaa täys vai mikä on, ja jos tulis sieltä tuulilasin/jalkojen/kojelaudan keskeltä edes yhtä lämmintä ilmaa ku mitä tulee etusivu ikkunoille ni varmaan jo tarkenis ihan ok mut nyt meinaa jalat jäätyä aina muuten kyllä tulee toimeen. mut se on kyllä jännä et laitto mihin asentoon vaan puhaltamaan ni ainut mistä tulee niinku jotain mitä voi edes lämpimäks ilmaks kutsuu on just ne reunimmaiset suuttimet etusivulaseille:)
maurichia
26.12.2010, 13:07
niin ja taisinkin jo aikaisemminkin tätä kysyä mutta ei kukaan vastannut, eli ratin vasemmalla puolella kojelaudassa on sulakkeita ja minulta puuttuu tästä kohtaa kansi etten tiedä mikä sulake on mikäkin.. eli voisikos joku jeesata ja laittaa vaikka kuvan siitä sulakekotelon kannesta.