View Full Version : Diagnostiikkatesterit
Luulisin että palstalla on muitakin autoasentajataustaisia ja jotka työkseen pelaavat autojen parissa.
Eli onko kellään kokemuksia diagnostiikkatestereistä? Erimerkkisistä?
Minkälaisia ominaisuuksia ja kuinka suuria eroja eri laitteilla on?
Ja mitä olisi helpoin ja kätevin käyttää?
Jos jollain sattuisi olemaan kokemusta ja vielä haluaisi jakaa sitä niin olisin kiitollinen.
Töihin haussa siis uutta testeriä ja pääasiassa käyttö painottuu volkkari-konsernin tuotteille.
1Chevy80
30.08.2010, 17:15
Tolasella Ross-Techin piuhalla ja läppärillä tuli joku vuos takasin ihmeteltyä Audin sielunelämää.
http://www.turbotec.com/_cs/cat/product_details.php?p=1
Tavalliselle tallaajalle liikaa ominaisuuksia ;)
t.haapala
30.08.2010, 17:56
Eli meil on otsikon mukainen testeri käytössä. Niin helppo käyttöinen et osaa apinaki käyttää (nimim.kokemusta on :)). Aika kaiken kattava vehje, eli näkee melkeempä kaikesta kaiken. Ja volkkareihin pääsee tosi hyvin sisälle, jostain -97 vuodesta eteenpäin (OBD2 piuhalla).
Huono puoli kyl et jos tarvii päästä vanhempiin vehkeisiin, ni ne piuhat maksaa aivan stanasti. Ja hankinta hinta kans aika tyyris mut ohan se hyvä peli.
Ja aika käteensopiva kokonsa puolesta.
Meillä käytössä bosch KTS 520 ja FSA650 sekä Ross-Tech. nuilla pääsee aika kattavasti tutkimaan autoa kuin autoa. Ross-tech on hyvä noissa VAG:n autoissa kun pystyy myös ohjelmoimaan. Kts muuten ihan jees välillä kaatuilee ja hinnakas ylläpitää päivitykset.
VAG-COM 908 ja AGV 4500 Käytössä
http://www.obd.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=24&category_id=12&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=29
Autocom, kts. vagcom . sit oli viel japsi kalikka minkä merkkiä en muista . niin ja vatasen oskiloskooppi, jotenkin näillä jo pärjää
eberin ja webaston testerit viel lisäksi. tuntuu vaan et yks ei ole kaikkeen hyvä,
salamanteri
30.08.2010, 19:44
Autocom, kts. vagcom . sit oli viel japsi kalikka minkä merkkiä en muista . niin ja vatasen oskiloskooppi, jotenkin näillä jo pärjää
eberin ja webaston testerit viel lisäksi. tuntuu vaan et yks ei ole kaikkeen hyvä,
Aivan oikein,yhdellä laitteella ei voi tehdä kaikkea.Olen käyttänyt montaa erilaista kuten:
kts 650-sopii hyvin melkein kaikkiin eurooppalaisin autoihin,mutta kallis
tech2-ehdoton laite saabeihin,ooppeleihin ja uusimpiin amerikkalaisiin,helppo käyttää,mutta sopii vain noihin.
carman-japsien ja aasialaisten autojen paras laite,saa myös uudempien amerikkalaisten lisävarustuksen.helppo käyttää.
sun-vanhempiin amerikkalaisiin toimiva kone.yksinkertainen.
Mutta kts on pätevä monitoimilaite,jolla pärjää pitkälle
Rekisteröimätön
31.08.2010, 23:22
Mites muuten noissa KTS-Bossilaisissa menee lisenssipolitiikka, kun niitä näkyy olevan jonkun verran ebayssä myynnissä?.
Eli toimiiko vehjes maailman tappiin asti samalla lailla kun ostohetkellä uutena, vai pitääkö ostella lisää käyttöaikaa tjsp?.
Lisenssipolitiikka menee niin että kun lisenssi vanhenee niin toiminta loppuu. Ainakin KTS200 vehkeeseen on ollut kyllä saatavissa ikuista lisenssiäkin, mutta siinä ei oo kauheasti järkeä koska se ei sisällä päivityksiä vaan päivitykset pitää ostaa erikseen ja ne maksavat niin paljon että jos sitä aikoo pitää edes vähän ajan tasalla niin ei se ainakaan halvemmaksi tule. Neljä kertaa vuodessahan noihin Boschilaisiin tulee päivityksiä.
Itse olen räpeltänyt KTS200 ja KTS540 ja lyhyesti tutustunut myös KTS340. 200 on sellain aihan 'alottelijatason all-in-one laite', samat diagnostiikkatoiminnot siinä kyllä on kuin isommissakin. Niin simppeli vehje että tekniikasta juurikaan tajuamattomat pitkän linjan asentajatkin ovat sitä oppineet käyttämään.
KTS540 on tietokoneeseen piuhalla tai bluetoothilla liitettävä aparaatti. Boschillahan on ihan hiton laajat ohjelmistot, jos vaan rahaa riittää niin samaan pakettiin saa diagnostiikkaohjelmistot, korjausohjeet, kytkentäkaaviot, huolto-ohjelmat, varaosaluettelot ja muut, ja ne pelaa sitten 'sujuvasti' kaikki yhteen. Teoriassa homma pitäisi pelata niinkin hienosti että testeri autoon kiinni ja jos vikaa löytyy niin tietokoneen pitäs osata kertoa suoraan oikeat tuotenumerot ja antaa korjausohjeetkin asialle (siis jos on ostettu tarpeeksi laaja softa/lisenssi). Käytäntö saattaa sitten olla kuitenkin jotain muuta :-D
Oma suosikkilaite on sitten toi KTS340. Se on KTS200 tapaan all-in-one -laite, mutta se sisältää sitten jo ihan 'tavallisen tietokoneen' itsessäänkin eli noi kaikki mahdolliset lisäsoftatkin pelaavat siinä kivasti eikä tarvii pelata erillisen tietokoneen kanssa.
Hinnoista en muista oikein mitään, mutta muistikuva ois että KTS200 3 vuoden lisenssillä taisi olla reilu 4000 euroa tossa pari vuotta sitten.
Kaikki nää testerit vaatii jonkun verran perehtymistä eikä niitä opi käyttämään kuin tekemällä. Kursseilla toki oppii perusteet mutta käytäntö se vasta opettaa mitä ja miten noilla voi tehdä. Eri merkeilläkin on kannattajansa, ykskin Volvoihin erikoistunu korjaamo vannoo Autocomin nimeen kun Bosch ei aina pelaa kauhean hyvin Volvojen kanssa mutta sitten taas joku korjaamo Autocomin hankittuaan tuumaa parin vuoden päästä et ois pitäny kuitenkin ostaa Bosch :-)
Ite käytän autocomia joka päivä, tulee kyllä toimeen mutta ohjausyksiköiden ohjelmointeja ei voi tehdä..
Ja nykyään niin ihanat hiukkassuodattimella varustetut autot---> puhdistus ei onnistu kaikille automerkeille ko. testerillä..
Boschia olen käyttänyt ja pidän sitä monipuolisempana.
Hessu_Hopo
29.03.2013, 16:25
Nostellaan tätä ylöspäin:
Olisi tarkoitus hankkia testeri. Esim. Autocom CDP+, Launch X431 tai joku muu vastaava.
Hintoja kun katselee niin Suomen vähittäismyyjillä esim. 3000 €, "sama" laite Kiinasta 300 €.
Nämä halvat laitteet ovat ilmeiseti kopioita alkuperäisistä tuotteista? Vai kuinka? Onko kukaan ostanut ja testannut toimivuutta?
Hessu
Mersujen kanssa jos touhuaa niin ainoa oikea testeri niille on mersun "oma" Star diagnosis.
wuntzikka
29.03.2013, 19:28
mites nuo motonetin kaltaiset laitteet, tekeekö niillä yhtään mitään...?
mites nuo motonetin kaltaiset laitteet, tekeekö niillä yhtään mitään...?
Ite ostin honkkarista testiin = palautan. Ei ainakaan toyota päästä sisälle. Taitaa kyllä olla kranttu muutenkin. :D
wuntzikka
29.03.2013, 21:25
itelläin ois varmaan lähinnä mennyt huoltovalojen nollauksessa
mites nuo motonetin kaltaiset laitteet, tekeekö niillä yhtään mitään...?
Pösöstä se osasi lukea vikakoodin mutta ei kyennyt sitä nollaamaan. Eli toimii ja ei :)
Tomppaa_
30.03.2013, 23:30
Nostellaan tätä ylöspäin:
Olisi tarkoitus hankkia testeri. Esim. Autocom CDP+, Launch X431 tai joku muu vastaava.
Hintoja kun katselee niin Suomen vähittäismyyjillä esim. 3000 €, "sama" laite Kiinasta 300 €.
Nämä halvat laitteet ovat ilmeiseti kopioita alkuperäisistä tuotteista? Vai kuinka? Onko kukaan ostanut ja testannut toimivuutta?
Hessu
Firmalla autocom, ja itsellä kiinasta tilattu vastaava. Toimii ihan yhtä hyvin molemmat ei ole valittamista. Vanhempiin mersuihin ei pääse sisään muuilla kuin juurikin edellä mainituilla Starin boxeilla. Autocomilla voi aika kattavasti tehdä kaikkea. Hyvin harvoin tarvitsee tehdä sellaista mihin ei autocom kykene.
Hessu_Hopo
31.03.2013, 08:03
Tuo oli kiinnostava tieto, taidan ottaa riskin ja kokeilla tuollaista halpismallia. Lähinnä on arveluttanut että vosiko joku toimintahäiriö esim. halvaannuttaa Ecu:n
Virtanen
31.03.2013, 09:11
Nostellaan tätä ylöspäin:
Olisi tarkoitus hankkia testeri. Esim. Autocom CDP+, Launch X431 tai joku muu vastaava.
Hintoja kun katselee niin Suomen vähittäismyyjillä esim. 3000 €, "sama" laite Kiinasta 300 €.
Nämä halvat laitteet ovat ilmeiseti kopioita alkuperäisistä tuotteista? Vai kuinka? Onko kukaan ostanut ja testannut toimivuutta?
Hessu
Tallissa pyörinyt Launch X431 toiminut hyvin ja pääsee melkein kaikkiin automerkkeihin. Lukee dieselit ja bensa mallit, ei mene lukkoon vaikka lisenssin jättää maksamatta. Vanhempaa mallia ei vissiin saa enää, korvaava uusi kai saman hintainen. Suosittelen vaikka rankempaakin käyttöön.
Tomppaa_
31.03.2013, 13:37
Itseltäni löytyy tällainen paketti. Uusimmat päivitykset 2011 asti ja saa toimimaan joko usbin kautta piuhalla tai sitten bluetootilla. Todella tyytyväinen olen ollut. Maksoi tuon piuhasarjan kanssa hieman alle 400€
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4926&pictureid=126811
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4926&pictureid=126810
Hessu_Hopo
31.03.2013, 17:16
Diagun X431 III tilaus lähti, nyt vaan pakettia odotellen...
Eipä tämä silti mikään halpa ostos ollut. Myyjä ilmoittaa olevan originaali Launch mutta mene ja tiedä. Suomen maahantuoja varoittelee kovasti ostamasta näitä ulkomailta ja uhkaa takavarikoinnilla mikäli lähettää heille huoltoon. Ilmeisesti kyse ei niinkään ole piraateista vaan harmaatuonnista mikä tietysti maahantuojaa pännii. Mutta ei kai siinä sinänsä mitään laitonta ole?
Tomppaa_
31.03.2013, 17:43
Onhan se niiltä iso raha pois ja ne megakatteet, UUH :D:D
Virtanen
31.03.2013, 18:38
Diagun X431 III tilaus lähti, nyt vaan pakettia odotellen...
Eipä tämä silti mikään halpa ostos ollut. Myyjä ilmoittaa olevan originaali Launch mutta mene ja tiedä. Suomen maahantuoja varoittelee kovasti ostamasta näitä ulkomailta ja uhkaa takavarikoinnilla mikäli lähettää heille huoltoon. Ilmeisesti kyse ei niinkään ole piraateista vaan harmaatuonnista mikä tietysti maahantuojaa pännii. Mutta ei kai siinä sinänsä mitään laitonta ole?
Muistat vaan olla laittamatta muistikortti kenenkään toisen koneeseen, menee lukkoon eikä saa auki muuten kuin myyjän kautta.
Hessu_Hopo
31.03.2013, 18:47
Tämähän on mielenkiintoista! Onko se jokin kopiointisuojaus tms? Eli muistikorttia jossa ohjelma on ei voi laittaa esim. muistikortinlukijaan?
Mitenkäs muuten, noi Launchit ja muut halpikset, niin voiko niillä tehdä muuta kuin lukea ja nollailla vikakoodeja? Kun Boschilla jopa halvimmasta mallista - joka on paljon kalliimpi kuin noi halpikset - löytyy kaikenlaisia ohjainlaitetestejä sun muita, niin onko näissä sellaisia? Esimerkiksi Transporterissa pystyy mm. naksuttamaan hehkun relettä ja Vectra B:ssä ohjaamaan sähköikkunoita ja näin sitten kaventaa vianhakua jos jotain ropleemaa haetaan.
Entä sitten VAGilaisten vehkeiden huolto-ohjelman valinta, longlife vai km -perustainen, vetokoukun ohjelmointi ym?
Hessu_Hopo
31.03.2013, 20:04
Nettisivuja lainaten: http://www.elekma.com/x431_diagun_vikadiagnostiikkatesteri
Ominaisuudet:
ECU tietojen näyttö
Vikakoodien luku ja poisto
Anturitietojen seuranta
Huoltoilmoitusten kuittaus
Kykenee suorittamaan erikoistoimintoja (aktivointi / sopeutus / koodaus)
Ei lisenssimaksuja. Päivitykset vapaaehtoisia päivitysajan umpeuduttua
Ainoa diagnostiikkatesteri, jolla voidaan tarkastella kahta autoa yhtäaikaa
Langaton liitäntä Bluetoothin kautta
Tomppaa_
31.03.2013, 20:31
Mitenkäs muuten, noi Launchit ja muut halpikset, niin voiko niillä tehdä muuta kuin lukea ja nollailla vikakoodeja? Kun Boschilla jopa halvimmasta mallista - joka on paljon kalliimpi kuin noi halpikset - löytyy kaikenlaisia ohjainlaitetestejä sun muita, niin onko näissä sellaisia? Esimerkiksi Transporterissa pystyy mm. naksuttamaan hehkun relettä ja Vectra B:ssä ohjaamaan sähköikkunoita ja näin sitten kaventaa vianhakua jos jotain ropleemaa haetaan.
Entä sitten VAGilaisten vehkeiden huolto-ohjelman valinta, longlife vai km -perustainen, vetokoukun ohjelmointi ym?
Autocomilla saa ainakin ihan kaikki perushommat tehtyä, eli koodien luvut ja nollaukset, reaaliaikainen data, komponenttien aktivointi, ohjailaitetiedot, kääsuläpän ja EGR venttiilin perusasetukset, vaginoista ja volvoista dynaamisen ajoituksen tarkastus, can väylän diagnostiikka, ja tuon huoltovälin pystyy kans muuttamaan vähän tapauksesta riippuen. Vetokoukkua ei voi ohjelmoida eikä asentaa vakkaria tms, mutta ei taida noihin possilainenkaan pystyä?
Noilla pikkusilla testereillä missä on softa sisällä ja ottaa virran OBD pistokkeesta ei kyllä tee oikein mitään, ainakaan niillä halvoilla (itsellä on yksi eikä mene oikeen mihinkään autoo sisään)
Virtanen
01.04.2013, 17:48
Tämähän on mielenkiintoista! Onko se jokin kopiointisuojaus tms? Eli muistikorttia jossa ohjelma on ei voi laittaa esim. muistikortinlukijaan?
Tarkoitin toista testeriä, vissiin varkauden tähden. Eli jos pidät muistikortin pois koneesta säilytyksen aikana,kone on arvoton kun ei saa toisen kortilla käymään.
zuitsisti
20.03.2021, 21:29
Onko kenelläkään tästä komemusta: PicoSope 2204A ?
Tuntuu olevan juttua tämän käytöstä youtubessa jonkin verran.
Tuosta laitesarjasta on autokorjaamokäyttöön tarkoitettu versio mutta se on jo suhteelisen hinnakas.
Eikö tuo pico ole ihan vaan oskilloskooppi, eikä testeri? En nyt jaksa käydä tarkistaan.
Ei sillä, kyllähän oskilloskoopille on korjaamolla käyttöä jos sen päälle älyää.
Olikohan just tuo boschin kts540, eli mokkula ja erillinen läppäri, jossa anturiarvoja sai valittua vain 8 kerrallaan näkyville ja niitä ei saanu sujuvasti vaihdettua. Kyllä savusi pää, kun jeesuksen vanha tech2 näytti ne paljon sujuvammin.
Toki edellisen työmaan kts:sän mokkulassa oli myös 2 kanavainen oskilloskooppi joka toimi samasta softasta kuin diagnostiikkakin. Uusissa tais olla supistunu 1 kanavaiseen?
Edit: se tossa boschiss oli myös hyvää, että mokkulan ja läppärin välillä bluetoothyhteys joka toimi hyvin. Ei tarvinnu välijohdon kans värkätä.
zuitsisti
21.03.2021, 22:14
Juu, se on oskiloskooppi.
Toi ilmeisesti pystyy tulkkaamaan can väylästä tietoo, siitä en tiedä onko mitään hyötyä :D.
Obd mokkula jos tietenkin halua tietää mitä siellä liikkuu.
Lähinnä kiinnosti käyttökokemuksia kysyä jos kyseistä härveliä olis jollain kaytössä.
Juu, se on oskiloskooppi.
Toi ilmeisesti pystyy tulkkaamaan can väylästä tietoo, siitä en tiedä onko mitään hyötyä :D.
Obd mokkula jos tietenkin halua tietää mitä siellä liikkuu.
Lähinnä kiinnosti käyttökokemuksia kysyä jos kyseistä härveliä olis jollain kaytössä.
Onhan siitä paljonkin hyötyä. Mutta jos ei ole kokemusta oskilloskoopin käytöstä "lue koulutusta"niin ei sitten mitään hyötyä.;) Normi tallaaja ei moisesta ymmärrä hönkäsen pöläystä.
BJ-40/76
22.03.2021, 00:26
Onhan siitä paljonkin hyötyä. Mutta jos ei ole kokemusta oskilloskoopin käytöstä "lue koulutusta"niin ei sitten mitään hyötyä.;) Normi tallaaja ei moisesta ymmärrä hönkäsen pöläystä.
Minulla on jonkin verran käyttökokemusta Oskilloskoopista, ja viimmeaikoina olen käyttänyt usb- liitäntäistä " 2 kanavaista purkkia" kannettavalla:
Ei koskaan ole käynyt mielessä lukea esim. vikakoodeja tuolla okilloskoopilla:
Vikakoodit, ja muu Can-väylän tieto on käsittääkseni Bittitietoa, siis joko "1 tai nolla"
Toki, kun/jos oskilloskoopissa on "nauhoitus" niin saahan sieltä esiin nuo "nollat ja ykköset"
Mutta miten nuo miljoonat/miljardit nollat ja ykköset kertoo mikä vikana?
Toki, jos "oskilloskooppi" on varustettu tietokoneella, jossa sopivat ohjelmat, niin silloin onnistuu, mutta sitä kutsuttiin taannoin analysaattoriksi....
Minä ole hakenut Oskilloskoopilla vikoja, yleensä sillä periaatteella että "nauhoitan" molempia kanavia, ja siitä näkee sen, että jos joku anturi lähettää "virheellistä" dataa, ja sekunnin osan kuluttua tulee vikatila....
Toinen, mitä olen oskilloskoopilla yrittänyt hakea; on laturin diodivika, siis tuosta tasasuunnatusta 3-vaihesähköstä löytyy "kuoppa" kun diodi on palanut...
zuitsisti
22.03.2021, 07:09
Jos noita netin höpinöitä uskoo, tämän (Picoscope 2204A) pitäisi siis niistä nollista / ykkösistä saada aikaan ihan teksitä, tosin tähän hommaan varmaankin toi obd mokkula hoitaa varmaan kyllä tehtävänsä.
Edit: Jaa niin tässä tapauksessa toi tietokone varmaan hoitaa tuon tulkauksen varmaan...
Missä henkilökohtaisesti lähti kiinnostamaan tuo oskiloskoopin autohommisa käyttö kun porukka on esimerkiksi käyttänyt sitä vaikka vertailevaan puristuspainemittaukseen (mitataan vaikka startterin virtaa [virtapihdeillä] ja katsotaan että joka sylinterin kohdalla on käppyrä samanlainen). Toki toi laturitesti on varmaan just niitä hommia mitä oskiloskoopilla pystyy hyvin tekemään.
Näitä eri käyttökohteita (liittyen ihan minkälaisia antureita tohon härveliin liittää) tuntu löytyvän netistä erilaisia joten tämä takia kiinnostuin nimenomaan tuosta Picoscope:sta.
Autokäytössä oskilloskooppi on näppärä selvittämään can väylän sielunelämää.Väyläsignaalia kun ei oikein yleismittarilla saa todennettua. Itse en osaa oskilloskooppia käyttää, mutta muutaman kerran olen joutunut pyytämään asiantuntiaa oskilloskooppeinen paikalle, kun on epäilty can väylän sekoilevan. Ja kyllä sillä ongelmat on saatu selvitettyä. Kyseisissä tapuksissa jälkiasennettu can väylämuunnin on sekoillut joten obd testeristä ei ollut mitään hyötyä.
Millä tahansa oskilloskoopilla näkee väyläsignaalin sinällään, ja varnaan jotkut osaa nolliksi ja ykkösiksi sen avata, mut se on vaan väylässä silä hetkellä liikkuvaa tietoa. Nollien ja ykkösten muuttaminen ihmisen ymmärtämään muotoln on vielä oma lukunsa.
Vikakoodien luvussa lukija keskustelee ohjainlaitteen kanssa, eikä vaan seuraa liikennettä.
Eri käyttään suunniteltujen oskillolpien eroina on vaikkapa se, että autokäyttöön tarkoitetuissa on sopivia esiasetuksia valittavissa eri mittauksille ja mittajohtimien kytkentäohjeita vastaavasti, joissain jopa esimerkkikuvia hyvästä signaalista.
Tai ainakin niissä skoopeissa on mitä mulla on.
HJ60_Jussi
22.03.2021, 20:21
Mulla on töissä debuggaukseen tommonen https://www.saleae.com/ ja on todella kätevä. En vaan oikeen ymmärrä miten tuota vois käyttää can väylän debuggaukseen? Eli jos laitteella kaappaa liikkuvaa dataa ja se sanoo että 05 77 88 75 82 niin mitä sitten?
Mulla on töissä debuggaukseen tommonen https://www.saleae.com/ ja on todella kätevä. En vaan oikeen ymmärrä miten tuota vois käyttää can väylän debuggaukseen? Eli jos laitteella kaappaa liikkuvaa dataa ja se sanoo että 05 77 88 75 82 niin mitä sitten?Lähinnä sitä että milloin data liikkuu, vai liikkuuko ollenkaan.
https://www.aeswave.com/uScope-Basic-Kit-p9621.html
Tuolla pääsee alkuun, eikä tarvi olla nälkälakossa kuukausikaupalla.
En itse ole käyttänyt, näin yhden videon jolla tuollaista käytettiin.
Ammattikäytössä 2 kanavaa on minusta minimi, mut perusjuttuihin tuo vois olla ihan hyvä laajennus yleismittarin kylkeen.
https://www.aeswave.com/uScope-Basic-Kit-p9621.html
Tuolla pääsee alkuun, eikä tarvi olla nälkälakossa kuukausikaupalla.
En itse ole käyttänyt, näin yhden videon jolla tuollaista käytettiin.
Ammattikäytössä 2 kanavaa on minusta minimi, mut perusjuttuihin tuo vois olla ihan hyvä laajennus yleismittarin kylkeen.
Tuosta linkistä löytyi tuommoinen linkki, missä kerrotaan oskilloskoopin käytöstä can väylätietojen selvittämiseen.https://www.youtube.com/watch?v=Ftm3HlqTg4w&t=904s&ab_channel=TrainedbyTechs
Mikäs näiden laitteiden tilanne on nykyään, että mikä on se "the laite" joka tänä päivänä kannattaisi hommata vikakoodien lukuun?
Pienellä googletuksella löyty esim. tällänen
https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/icarsoft-fd-v1-0-ford-gm-chrysler-jeep-vikakoodinlukija/p/86/#description
Riippuu aika paljon laitteesta, mistä koodeja haluat lukea...
Riippuu aika paljon laitteesta, mistä koodeja haluat lukea...
Tuossa linkittämässäni laitteessa lukee "Vikakoodien luku ja poisto kaikista ajoneuvossa olevista järjestelmistä" niin se varmaan riittää mulle hyvinkin.
Tarkoitin siis mistä autosta koodeja luet. Ihan kaikkiin järjestelmiin yleislaitteilla ei pääse.
Mulla on tämä samalta firmalta ja tähän saa monelle eri automerkille softan.
https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/icarsoft-us-v2-0-gm-ford-chrysler-jeep-holden-vikakoodinlukija/p/106/
On minun mielestä yksinkertainen käyttää kun on tälläiseltä tumpeloltakin onnistunut.
On myös suomenkielinen käyttis ladattavissa siihen joka on osittainen joten siinäkin mielessä hyvä itselle.
Ja aikahyvin saanut omasta jeepistä vuosimallia 2005 luettua ja poistettua koodit .
Ja työnatajan transiititkin jotka on uudempia on tunnistanut ja löytänyt koodit ja poistotkin onnistunut.
Vähän on työnantaja ollut että hä kun sanonut että vuosimallit on yleensä vanhempia kun rekisteriotteessa on.:D
Tarkoitin siis mistä autosta koodeja luet. Ihan kaikkiin järjestelmiin yleislaitteilla ei pääse.
Autoni on Jeep Wrangler JKU vuosimallia 2007 3.8L bensakoneella
Mulla on tämä samalta firmalta ja tähän saa monelle eri automerkille softan.
https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/icarsoft-us-v2-0-gm-ford-chrysler-jeep-holden-vikakoodinlukija/p/106/
Tuo v2 on kyllä paljon vakuuttavamman näköinen kuin v1. Pitäisköhän sitä sitten sellaseen sijoittaa.
Kiinasta vaan autocomin softa läppärille niin on helppo päivittää uusimmat softat tarpeen vaatiessa, eikä ole edes kallis. Subaru on itsellä tällä hetkellä ainoa mikä ei ole Autocomin kanssa toiminut. Se ei tajua Subarusta lukea oikeastaan mitään. Muita autoja ei ole tullut vielä vastaan mistä se ei osaisi lukea. Päässyt tuoreempien autojen nelivetojärjestelmiin, ajeleen testejä, diagnostiikkaa jne. Tosin tuolla varmaan melko nopeasti myös paskoo sen auton järjestelmät jos yhtään ei mieti mitä on tekemässä. Siellä kun pystyy tuolla softalla myös joitain järjestelmiä muokkaamaan.