PDA

View Full Version : 4Runnerin V6:seen löylyä lisää???


Daddy's Toy
28.08.2010, 20:32
Onkos palstalla V6-gurua?

Ostin tuossa kesällä vaihtokoneen ja talven aikana koneremonttia pukkaa.

Korjaus-sarjakin tuli mukaan sisältäen 0,5 ylikoon männät,laakerit,tiivisteet yms.

Joten antakaas tulla vinkkiä miten tosta bensahirmusta otetaan piilossa olevat hepat esille:confused:

Peltisarjat kuulemma on hyvä alku.Siis koneistamon jälkeen.

Ja mitään turboja eikä remmejä laiteta.

Kiittää ja kumartaa

Jani

SuurSyömäri
28.08.2010, 21:10
Tosta 3VZ-E koneesta ovat kaivelleet ihan kivoja heppoja varsinkin porttaamalla.

Daddy's Toy
29.08.2010, 11:09
Vielä kun joku porttaaja-specialisti löytyis:D

Lisää tietotaitoa,vinkkejä ja ehdotuksia.

Greenday
29.08.2010, 11:32
Vielä kun joku porttaaja-specialisti löytyis:D

Lisää tietotaitoa,vinkkejä ja ehdotuksia.

Minulla olisi sellainen ehdotus,että ota porkkana käteen ja ala porttamaan,mutta
älä hio puhki:D:D

Daddy's Toy
29.08.2010, 11:39
Siinä vaan kokematon voi saada virtaukset vielä huonommaksi;)

Greenday
29.08.2010, 11:52
Siinä vaan kokematon voi saada virtaukset vielä huonommaksi;)

No,ei varmasti,jos ei hio puhki.

Elikkäs kansien avartaminen,pikkasen isomat venttiilit,nokka-akseli hivenen jyrkempi
kansien lasku ja männät vaihtaa taottuihin,imusarja kolmelle weberille tai yhdelle nelikurkuiselle ja ne peltipakosarjat.
vauhtipyörän sorvaa ja/tai vaihtaa aluminiseen,isompi kytkin asetelma ja automaattiaski mäkeen ja manuaali tilalle = 104kw takuuvarmasti:D:D

Daddy's Toy
29.08.2010, 12:03
Lähinnä vääntöjä kaipailis lisää.

No eikä nuo lisähepatkaan haittais.

Ruisku täytynee jättää ja automaatista ei luovuta(mukavuus syistä:D)

Greenday
29.08.2010, 12:21
Lähinnä vääntöjä kaipailis lisää.

No eikä nuo lisähepatkaan haittais.

Ruisku täytynee jättää ja automaatista ei luovuta(mukavuus syistä:D)

Silloin olisi vaihtoehtona isommat venttiilit ja kanavien kiilotus ja kansien lasku ja
ruiskun suuttimet isommat(ehkä joutuu ohjelmaa rukkamaan).
Nokka-akseleilla saadaan vääntöä myös lisää...

_LM_
29.08.2010, 14:25
-Kyllä vakio venttiilitkin varmasti melko pitkälle riittävät... On meinaan kallista puuhaa niiden vaihto isompiin.
-Kansien laskeminen on sieltä halvimmasta päästä. Hyöty???
-Viri-nokkia tuskin löytyy valmiina --> alkuperäisistä kyllä pystyy hitsaamalla + hiomalla saamaan nostoa ja ajoitusta paranneltua.

sisua45
29.08.2010, 16:48
-Kansien laskeminen on sieltä halvimmasta päästä. Hyöty???


Puristussuhde kasvaa, palopaine kasvaa, eli vääntömomentti lisääntyy.

Maastoauton vauhtipyörää en lähtisi kauhesti keventämään, tahtoo kadota alakierros vääntö.

_LM_
29.08.2010, 18:51
Puristussuhde kasvaa, palopaine kasvaa, eli vääntömomentti lisääntyy.

Maastoauton vauhtipyörää en lähtisi kauhesti keventämään, tahtoo kadota alakierros vääntö.

Näinhän se on teoriassa, mutta saavutettu hyöty vaihtelee paljonkin koneesta riippuen.

toyota4x4
29.08.2010, 19:23
ihan alkuperästen venttiilien koneistus+muu viilaus

-MaTTi-
29.08.2010, 19:32
Minoon kuullu että peltipakosarjat jeesaa tähän koneeseen aika huomattavasti. Eli semmottiset ja puristusta lisää pataan.

sisua45
29.08.2010, 20:42
Näinhän se on teoriassa, mutta saavutettu hyöty vaihtelee paljonkin koneesta riippuen.

Niitä mjoottoreita mitä me ollaan fiilattu, niin vääntö on parantunut puristuksia nostamalla. Se on vähän niinkuin köyhän miehen ahtamista. :D Tuolla pihalla seisoo 60-luvun tekniikalla oleva henkilöauto, siinä on noin 11 puristus suhde. Ja vetää hienosti jo 1000 kierroksesta lähtien. Vaikka on 290 asteinen viriviri-nokka, ja vauhtipyörästä sorvasin 1.5 kiloo pois. On siihen tietysti muutakin tehty. Vauhtipyörän keventäminen ei tuo yhtään hevosvoimaa lisää, mutta kierrosherkkyys, ja sitä kautta kiihtyvyys pienillä vaihteilla paranee. Painaviin autoihin ei niin hyvä viritys.

Toki perusmoottori täytyy olla kunnossa. Puristuksien lisääminen ei paljoa hyödytä, jos mäntien ohipuhallus on suuri. Silloin saadaan korkeintaan lisää kampikammio painetta, ja öljyvuotoja... :cool:

BJ-40/76
29.08.2010, 22:53
Ja maltillisessa offroadissa, niin silloin olisi varmaan sopivin viritys seuraava:
Moottori: -nostetaan puristussuhdetta maltilllisesti(muista laskea myös välikansi)
siivotaan kanavat ja välikansi valuepätasaisuuksista,kohdistetaan em. 1,5 mm portaalla ja muotoillaan venttiilit/seetit uusiksi.
peltisarjat ja pakoputkisto uusiksi. (parantaa maksimivääntöä ja tehoa)
nokka-akseli väääntönokaksi
polttoaineen syötön ja sytytyksen ohjelma uusiksi.
Summamutikassa tapahtuva avartaminen on vain osien ja ajan hukkausta, pitää tietää mitä tekee!
Voimansiisrto: perävälitykset/ hidaspuoli hitaammaksi rengaskoon kasvamista vastaamaan. Automaattiin sift kit, ja mahdollisesti sopivampi turbiini.
Ja tuo vauhtipyörän keventäminen katu/offroad autossa ei käsittääkseni tule kysymykseen, pikemminkin päinvastoin! toki automaatissahan sitä ei yleensä tehdäkkään...
Ja jos jonkin muutoksen vaikutus on alle 20% alkuperäistä heikentävä, niin silloin on onnistuttu:D

Daddy's Toy
30.08.2010, 16:15
Alkoihan niitä ideoita/tietoa tulla,kiitoksia vain kaikille.

Kannenlasku on varmaan edessä ensimmäisenä,kunhan saan lohkon porattavaksi.

Tuo kannenavartaminen hiukan jännittää mutta täytyy saas nyt nähdä josko sitä ihan hiukan siistisi kanavia.:o

Peltisarja tietenkin tulee ja siinähän se koko putkisto samalla uusiutuu.

Pepe haasteli jotain että englannissa muokkaileevat noita nokkia.Varmaan hinnat kohdallaan:mad:

Ja pakkohan noille välityksille on jossain vaiheessa tehtävä jotain.
Alkaa olla jokseenkin pitkähköt;)

Mika R
31.08.2010, 00:53
kun kerran viet lohkon porattavaks ni vie kannet samalla, kyl ne siellä koneistamolla osaa ne kannet portata ja vetää siivut pois.

Jan Stick
31.08.2010, 09:56
Sitten kun olet tilaamassa peltipakosarjaa nii oon mukana kans, ni pistetää rahti puoliks.. :) Ni sais ittekki hiluu pikkase lisäpotkuu..! :D

Jenkkilässä oli oli joku pulju joka myi noita avarrettuja kansia ja isompia ¨Throttle Bodies¨, muutenki viriosia toho 3VZ-E koneesee...

HiluxMan
31.08.2010, 10:26
Sitten kun olet tilaamassa peltipakosarjaa nii oon mukana kans, ni pistetää rahti puoliks.. :) Ni sais ittekki hiluu pikkase lisäpotkuu..! :D

Jenkkilässä oli oli joku pulju joka myi noita avarrettuja kansia ja isompia ¨Throttle Bodies¨, muutenki viriosia toho 3VZ-E koneesee...

Et satu muistaa puljun nimeä?

Nuhapumppu
31.08.2010, 11:22
Saanko kysyä että miksi et asenna remmiahdinta. Ei tarvitse muutoskatsastaa eikä kalliita VTT mittauksia kunhan et pidä hihnaa paikoillaan yleisessä liikenteessä. Muutaman henkilöauton tiedän jossa näin on ja ahtimen saattaminen toiminta kuntoon on noin 15min homma. Käsittääkseni katsastuksessa papereihin tulee kuitenkin merkintä että ahdin on muttei remmi saa olla paikoillaan yleisessä liikenteessä.
Vaparin virittäminen kun on hyvin paljon kalliinpaa ja tarkempaa kuin ahdetun moottorin,ja remmillä sen voiman saisi mille alueelle haluaa kunhan pelaa vain välitykset oikein.
En nyt yritä tuputtaa,mutta tarkoitan vain että kun virität vaparia niin 1000€ ja saat esim 70hv lisää vakioon,ahtamalla tuolla budjetilla voidaan puhua jo 100-150hv kevyesti jos vai moottori kestää sen.

Rekisteröimätön
31.08.2010, 14:22
Saanko kysyä että miksi et asenna remmiahdinta. Ei tarvitse muutoskatsastaa eikä kalliita VTT mittauksia kunhan et pidä hihnaa paikoillaan yleisessä liikenteessä. Muutaman henkilöauton tiedän jossa näin on ja ahtimen saattaminen toiminta kuntoon on noin 15min homma. Käsittääkseni katsastuksessa papereihin tulee kuitenkin merkintä että ahdin on muttei remmi saa olla paikoillaan yleisessä liikenteessä.
Vaparin virittäminen kun on hyvin paljon kalliinpaa ja tarkempaa kuin ahdetun moottorin,ja remmillä sen voiman saisi mille alueelle haluaa kunhan pelaa vain välitykset oikein.
En nyt yritä tuputtaa,mutta tarkoitan vain että kun virität vaparia niin 1000€ ja saat esim 70hv lisää vakioon,ahtamalla tuolla budjetilla voidaan puhua jo 100-150hv kevyesti jos vai moottori kestää sen.

Kuinka kone saa ilmaa, jos ahdin on paikoilaan, mutta se ei pyöri? Mad Maxilla ei pyörinyt ahdin aina, mutta se oli elokuvaa :D

sisua45

Jappi
31.08.2010, 15:26
Esimerkiksi Toyotan 4A-GZE koneessa on ohituskanava+venttiili ahtimen ohi ja magneettikytkin ahtimen hihnapyörällä,toimii vaparina osakaasulla.

sisua45
31.08.2010, 16:37
Esimerkiksi Toyotan 4A-GZE koneessa on ohituskanava+venttiili ahtimen ohi ja magneettikytkin ahtimen hihnapyörällä,toimii vaparina osakaasulla.

No nyt mä hjummarsin. :)

Daddy's Toy
31.08.2010, 18:30
Et satu muistaa puljun nimeä?

Pulju tais olla LC-Engineer tuolla jenkkilässä:

http://www.toyotacatalog.net/M1WebGear/ProductSearch.aspx?Class=1545&Page=3

Saanko kysyä että miksi et asenna remmiahdinta. Ei tarvitse muutoskatsastaa eikä kalliita VTT mittauksia kunhan et pidä hihnaa paikoillaan yleisessä liikenteessä. Muutaman henkilöauton tiedän jossa näin on ja ahtimen saattaminen toiminta kuntoon on noin 15min homma. Käsittääkseni katsastuksessa papereihin tulee kuitenkin merkintä että ahdin on muttei remmi saa olla paikoillaan yleisessä liikenteessä.
Vaparin virittäminen kun on hyvin paljon kalliinpaa ja tarkempaa kuin ahdetun moottorin,ja remmillä sen voiman saisi mille alueelle haluaa kunhan pelaa vain välitykset oikein.
En nyt yritä tuputtaa,mutta tarkoitan vain että kun virität vaparia niin 1000€ ja saat esim 70hv lisää vakioon,ahtamalla tuolla budjetilla voidaan puhua jo 100-150hv kevyesti jos vai moottori kestää sen.

Ei ollut tarkoitus kuin hiukan kutitella kateissa olevia heppoja.Ja ne jäljellä olevat ovat turhankin janoisia:mad:

Eli ei mitään vimpanpäälle viritettyä tehdä vaan ennemminkin piristellään;)

On nuo ahdinsarjat aikas kovissa hinnoissa tuolla ameriikassakin, 3000$ pyytävät:eek:

Vaikkakin jos olis niin paljon ylimääräistä niin LC-Engineeriltä tulis kyllä aikas iso paketti tilattua:D

Jan Stick
31.08.2010, 18:52
Yks pulju joka myi osia http://www.doaracingengines.com/index.html ...

Sit oli yks mikä myi viel enemmä noit viri osii mut en oo löytäny sitä sivua enää..

Ja jos joku on ostamassa jenkkilästä viriosia toho 3VZ-E koneesee ni minä olen ainakin mukana tilailemassa osia... !!

Jappi
31.08.2010, 21:03
Downey myi Tojotan maastureihin viriosia mutta taitaa olla kaput koko lafka...

Maajussi
01.09.2010, 12:50
Ihan mitä vaan nyt teetkin autollesi(vapari/ahdettu),niin hommaat siihen ekana kunnon seos suhde mittarin ettei se vaan vahingossakaan mee laihalle ja kilahda.

Rekisteröimätön
01.09.2010, 19:21
Tere

Mielestäni ei kannaa portata kansia, ennenkuin kuin teet jotain imusarjalle. Orkkis imusarja on sen verran aerodynaaminen, että sotkee virtaukset vaikka olisi millaset kannet.
Aloita porttaamalla plenumi, heitä vakiolla imusarjalla vesilintua ja hommaa kunnon läppärungot. Sitten porttaat kannet.
Peltisarjat kannattaa hommata Summit racingistä, omat maksoi rahdin kanssa n.650€+145€tulli/verot. Palvelu oli hyvää ja nopeaa, peltisarjat perille tuli viikossa. Samalla poistin EGR:n, imuilman vaimentimet ja ylimääräiset romut imusarjasta, autosta tuli ihan eri vehje.
kuvia omasta löytyy nettiautosta ID: 3467018.

Jan Stick
21.12.2010, 22:13
Yks pulju joka myi osia http://www.doaracingengines.com/index.html ...

Sit oli yks mikä myi viel enemmä noit viri osii mut en oo löytäny sitä sivua enää..

Ja jos joku on ostamassa jenkkilästä viriosia toho 3VZ-E koneesee ni minä olen ainakin mukana tilailemassa osia... !!


http://www.doaracingengines.com/index.html

RIPAX
21.12.2010, 22:40
Ja maltillisessa offroadissa, niin silloin olisi varmaan sopivin viritys seuraava:
Moottori: -nostetaan puristussuhdetta maltilllisesti(muista laskea myös välikansi)
siivotaan kanavat ja välikansi valuepätasaisuuksista,kohdistetaan em. 1,5 mm portaalla ja muotoillaan venttiilit/seetit uusiksi.
peltisarjat ja pakoputkisto uusiksi. (parantaa maksimivääntöä ja tehoa)
nokka-akseli väääntönokaksi
polttoaineen syötön ja sytytyksen ohjelma uusiksi.
Summamutikassa tapahtuva avartaminen on vain osien ja ajan hukkausta, pitää tietää mitä tekee!
Voimansiisrto: perävälitykset/ hidaspuoli hitaammaksi rengaskoon kasvamista vastaamaan. Automaattiin sift kit, ja mahdollisesti sopivampi turbiini.
Ja tuo vauhtipyörän keventäminen katu/offroad autossa ei käsittääkseni tule kysymykseen, pikemminkin päinvastoin! toki automaatissahan sitä ei yleensä tehdäkkään...
Ja jos jonkin muutoksen vaikutus on alle 20% alkuperäistä heikentävä, niin silloin on onnistuttu:D

Tää olis aikalailla mun resepti kans,Kansiset Kirkkonummella tekee järkevään hintaan porttauksia virtaus penkissä eikä kainalossa. GT motors työstää nokkia ja alkaen jotai 100€/kärsä. Ja jos oikee amerriikan malliin ruvetaan pröystäilemään ni ainaki LCengineering myy jotain krääsää noihin. Sen exoottisempiin muutoksiin tarvitaan sit rutkasti rahnaa et varmaa tulis halvemmaks tilaa koko pannu siält jenkeist,muistaakseen TRD kioski myi joskus jotain 3.4 litrasta remmiahdettuu versioo täst koneest. Halpaki oli varmaa...