PDA

View Full Version : Touareg - "vollotus"


180578
26.08.2010, 12:49
Ajattelinpa laittaa kysymykseni tänne, koska uskoisin täällä asiantuntemusta riittävän. Kysehän ei ole varsinaisesti mistään "offipelistä" mutta kuitenkin...

Eli ongelma koskee Touaregista (3.0 V6 TDI) lähtevää "vollotusta" 40-60 km/h nopeudessa. En tiedä häviääkö tuo suuremmissa nopeuksissa vai eikä sitä vain kuule taajuuden muuttuessa. En ole aivan varma onko tuo ääni vain moottorin ominaisuus vai kuuluuko se kenties kardaaneista tai peristä. Ääntä on hyvin vaikea auton sisältä korvakuulolta paikallistaa.

Tietääkö joku siis, mikä olisi todennäköisin äänen lähde?

Rytari
26.08.2010, 15:27
40-60.... vollotus, aika usein laakerivikaa, kuuluuko kaikilla vaihteilla, onko rinnastettavissa moottorin kierroksiin tai muuhun, siitä voi jo päätellä

jos kuulu tietyllä vaihteella niin vika on laatikon lakeroinnissa, jos taas kulkee moottorin kierrosluvun mukaan niin se on joku apulaitteista, laturi/vesipumppu tjsp. ja jso kuuluu aina tuossa vauhdissa niin se on sitte pyöränlaakeri, tai joku vetolaitteisiin liittyvä jutska, en tiedä yhtään millasia kardaneja/periä/muita tuommosessa laitessa kulkee, mutta esim pyöränlaakeria voi metsästää vähän kaartelemalla, äänen pitäsi silloin muuttua, pinjoninlaakeriin, kardaanin ulostuloakseliin yms. se kaartelu kun ei vaikuta.

Kuljukka
26.08.2010, 20:02
Takakardaanin tukikumi/laakeri kannattaa tarkastaa, joskus niitä mennyt. Tukilaakeri viat on nuissa aiheuttanut kolinaa/jumpsutusta.. Ei muistu kyllä mieleen että oisin nähny pyöränlaakereita vaihdettavan, mutta kaikki on mahdollista:o Äänen lähdettä ois hyvä paikallistaa ajamalla esim. nosturilla renkaat ilmassa.

180578
27.08.2010, 11:18
Kiitoksia vastauksista!

Ääni tuntuu kulkevan kierrosten/nopeuden mukana, eikä kuulu vain tietyllä vaihteella. En usko, että kyse on pyörän laakerista, koska ääni elää sen verran auton menon mukana. Esim. moottorilla jarruttaessa tuo "vollotus" hieman aaltoilee, jos joku nyt ymmärtää mitä sillä tarkoitan... Taajuus ei siis laske/nouse lineaarisesti nopeuden tai kierrosten kanssa, vaan se hieman aaltoilee ylös alas. Toivottavasti kyse ei ole laatikosta...

Bj Andy
27.08.2010, 14:17
Onhan siellä oikeaa öljyä oikea määrä joka paikassa missä pitääkin?

Vetopyörästöltä vaikuttaisi tuo kuvaus,mutta näin netin välityksellä sitä on vaikea sanoa kuulematta,ja tutkimatta.

Tarkista,ja/tai vaihda/vaihdata ne öljyt sinne voimansiirtoon,varsinkin jos ei ole tietoa milloin ne on vaihdettu.

Onko se muuten huollettu niin kuin kuuluu???Paljon ajettu???

Tuollaisen voimansiirto ei kyllä ole kovin tuttu mutta olettaisin perusasioiden pätevän noissakin.

Entäs renkaat, ovatko saman kokoiset? Jos siinä on joku jatkuva/automaattinen neliveto jollain viskokytkimellä,niin renkaiden kokoero saattaa aiheuttaa sen että että neliveto pyrkii kytkeytymään omia aikojaan. Jo se että ne ovat kuluneet epätasaisesti saattaa aiheuttaa sen.(puhumattakaan kesä/talvi seka rengastuksesta).

Tässä hieman arvauksia.

180578
30.08.2010, 11:33
Öljyistä en oikein osaa sanoa mutta auto on huollettu niinkuin kuuluukin. Mitään nestettä ei mistään vuoda.

Auto on -06 ja mittarissa kilometrejä 107tkm. Voimansiirto on sama kuin V10 TDI (750Nm) mallissa, joten pitäisi olla kohtalaisen jämäkkä.

Renkaat ovat 285/35 R22 joka kulmassa. Neliveto on toteutettu Torsen tyyppisellä keskitasauspyörästöllä.

Rekisteröimätön
30.08.2010, 12:18
Öljyistä en oikein osaa sanoa mutta auto on huollettu niinkuin kuuluukin. Mitään nestettä ei mistään vuoda.

Auto on -06 ja mittarissa kilometrejä 107tkm. Voimansiirto on sama kuin V10 TDI (750Nm) mallissa, joten pitäisi olla kohtalaisen jämäkkä.

Renkaat ovat 285/35 R22 joka kulmassa. Neliveto on toteutettu Torsen tyyppisellä keskitasauspyörästöllä.

Jollotus löyty = Renkaat ovat 285/35 R22 joka kulmassa

petr
30.08.2010, 13:29
Niin, ehkä maltillisempi vannekoko ja enemmän rengasta = kumea voisi auttaa asiaa? Maasturiin tietenkin suosittelemme esim. super swamperin renkaita...sekakäyttöön ehkä TSL ? ;)

180578
30.08.2010, 14:49
Jollotus löyty = Renkaat ovat 285/35 R22 joka kulmassa
Mikäs tuossa rengastuksessa sen äänen aiheuttaa? Kehän pituus on täsmälleen sama kuin vakiorengastuksessa.

-MaTTi-
30.08.2010, 18:41
Etuperä paskana. Ei vaines, mutta on varmaan melkosta hakuammuntaa jos täällä meinaat moisesta vikakohteita arvuutella.

Työnnä ensiavuksi RVS:ää etuperän öljyn sekaan ja ajele muutama viikko.

Bj Andy
30.08.2010, 19:49
Hakuammuntaa kylläkin mutta jatketaan kyselyä,eli alkoiko yllättäen ? Kenties huollon jälkeen ? Vai onko kehittynyt pikkuhiljaa?

Saako sen torseenin lukkoon ja jos niin kuuluuko ääni vieläkin?

Kuumeneeko jompi kumpi perä enemmän,entäs joku pyörännavoista ? (eli jonkun pitemmän lenkin jälkeen joko kädellä koittaen tai jos on niin jopa infrapuna mittarilla mitaten).

Niin ja onko tuossa vaihteisto,ja etuperä yhtä möykkyä vai mitä hä?

toyovoima
30.08.2010, 20:45
Ääni ei siis kuulu auton ollessa paikallaan, kaasua poljetessa?
Äsken ranskalaisesta hävitetty samanlainen ongelma hitsaamalla vaihdelaatikon kiinnike kuntoon...

KoniJeep
30.08.2010, 22:41
Muuttuuko vollotus jos ajelet eri kohalla asfalttia, siis pois urista tasasemmalle asfaltille ja takas karheemmalle asfaltille?
Monesti nuo matalaproffiili kortongit pilataan ajamalla liian pienillä paineilla, paas kolme killloo painetta ja kokeile vollottaako erilailla.
Jos ei kumeksista johdu, niin sitte varmaanki voimanjakokepin tukilaakerissa (jos on) tai ristikossa/vak.nopeusnivelessä klapia :confused:

Taitaa volskis olla aika uus hankinta?

180578
31.08.2010, 11:44
Bj Andy:
Ääni ei alkanut yllättäen mutta on mielestäni ehkä voimistunut ajan myötä. Lukkoja on keskitasauspyörästössä ja taka-akselilla. En ole kokeillut kuuluuko ääni myös lukkojen ollessa kiinni.
Lämpötiloja en ole mittaillut enkä edes käsikopelolla kokeillut mutta seuraavan reissun jälkeen kokeilen.
Vaihteistosta ja etuperästä en osaa myöskään sanoa ovatko yhtä möykkyä...

toyovoima:
Ääni ei kuulu auton ollessa paikallaan, kaasua poljettaessa.

28CRDKJ
Ääni ei ole riippuvainen alustasta. Paineita on joka renkaassa hieman yli kolme kiloa.
Auto on ollut minulla vuoden.


Kiitoksia teille asiallisista vastauksista! Ehkä äänen lähde vielä pikkuhiljaa selviää :)

pee
31.08.2010, 12:50
oleks koittanu ? ajat jollotusvauhtia, heität vapaalle, kaartelet loivasti puolelta toiselle, eli loivaa s kurvia suoralla tiellä, jos muuttuu, todnäk pyöränlaakeri, jollei keksitään lisää...

180578
31.08.2010, 13:06
oleks koittanu ? ajat jollotusvauhtia, heität vapaalle, kaartelet loivasti puolelta toiselle, eli loivaa s kurvia suoralla tiellä, jos muuttuu, todnäk pyöränlaakeri, jollei keksitään lisää...
Pitääpä kokeilla.

KoniJeep
31.08.2010, 23:45
Bj Andy:
Ääni ei alkanut yllättäen mutta on mielestäni ehkä voimistunut ajan myötä. Lukkoja on keskitasauspyörästössä ja taka-akselilla. En ole kokeillut kuuluuko ääni myös lukkojen ollessa kiinni.
Lämpötiloja en ole mittaillut enkä edes käsikopelolla kokeillut mutta seuraavan reissun jälkeen kokeilen.
Vaihteistosta ja etuperästä en osaa myöskään sanoa ovatko yhtä möykkyä...

toyovoima:
Ääni ei kuulu auton ollessa paikallaan, kaasua poljettaessa.

28CRDKJ
Ääni ei ole riippuvainen alustasta. Paineita on joka renkaassa hieman yli kolme kiloa.
QUOTE]Auto on ollut minulla vuoden.

Kuis kauan toi vollotus on kuulunut?

180578
01.09.2010, 09:34
oleks koittanu ? ajat jollotusvauhtia, heität vapaalle, kaartelet loivasti puolelta toiselle, eli loivaa s kurvia suoralla tiellä, jos muuttuu, todnäk pyöränlaakeri, jollei keksitään lisää...
Tänä aamuna töihin tullessa kokeilin - ei vaikutusta.

180578
01.09.2010, 09:35
.

Kuis kauan toi vollotus on kuulunut?
Hmmm...No sanotaanko, että ainakin puoli vuotta.
Jännä juttu on myös, että nyt ilmojen kylmettyä ääni on hieman hiljentynyt. Kesähelteillä se oli pahimmillaan.

Bj Andy
01.09.2010, 11:24
No tuo ainakin puolivuotta viittaisi kyllä myöskin renkaisiin eli kesärenkaiden vaihdon tietämille.
Mutta tuosa tuskin on kovin karkeat renkaat?

Niin Ja renkaan merkki ja malli ?

180578
01.09.2010, 14:30
No tuo ainakin puolivuotta viittaisi kyllä myöskin renkaisiin eli kesärenkaiden vaihdon tietämille.
Mutta tuosa tuskin on kovin karkeat renkaat?

Niin Ja renkaan merkki ja malli ?
Itse renkaista ääni ei kuulu. Siitä olen 100% varma. Jostain voimansiirrosta se vollotus kuuluu, tai sitten se voi jopa kuulua moottorista. Kuten sanoin sitä on erittäin vaikea paikallistaa auton sisältä. Joskus kuuluu tulevan takaa ja joskus edestä.

Renkaat ovat Michelin Diamaris 4x4.

Mikki
04.09.2010, 15:40
Ei millään pahalla, mutta tuo autohan on paremmin varusteltu transportteri, ja niiden nelivetoisissa on ollut ihan riittävästi etuvetarien kanssa temmeltämistä, joten kannattaa nostaa ylös ja tutkia nuo vetarit. ja laakereita on mennyt myös kiitettäviä määriä, tosin tuolla rengaskoolla ei alusta paljon armoa saa, joten merkin huoltoedustajana sanoisin NÄKEMÄTTÄ ja KUULEMATTA laakeri/vetari/murros vialta.

JOS ravistamista esiintyy yli 90kmh nopeudella, niin vikana renkaat...

180578
06.09.2010, 13:07
merkin huoltoedustajana sanoisin NÄKEMÄTTÄ ja KUULEMATTA laakeri/vetari/murros vialta.

JOS ravistamista esiintyy yli 90kmh nopeudella, niin vikana renkaat...
Kiitos vastauksesta. Pitääpä varmaan käydä näyttämässä autoa jollain pajalla. Mitäköhän kyseinen remppa tulee mahdolisesti kustantamaan ?

Ravistamista ei esiinny millään nopeudella (sen mitä nyt rajoitusten mukaan uskaltaa ajaa).

180578
05.11.2010, 13:12
No niin, auto kävi huollossa ja selitystä äänelle ei löytynyt. Kuulemma kuuluu "ominaisuuksiin". Niin kai sitten...

Bj Andy
05.11.2010, 16:26
Ja kohta kun vaihdat talvikumit niin varmistuu sekin vaihtoehto.

180578
05.11.2010, 16:29
Talvirenkaat on ollut alla jo pari viikkoa. Ei vaikutusta ääneen.
Rengaskoko 275/40/20.

sisua45
05.11.2010, 17:15
Ei millään pahalla, mutta tuo autohan on paremmin varusteltu transportteri

Ei millään pahalla, mutta tuareekin voimansiirto on aika kaukana portterista. :)

Transportterissa on kone poikittain, ja voiman jakajana haldex. Tässä taas kone pitkittäin, ja torsen. Tuo 3.0 V6 on 90 asteen V-kone, sitä ei ole missään autossa poikittain nokalla.

Bj Andy
05.11.2010, 17:44
Talvirenkaat on ollut alla jo pari viikkoa. Ei vaikutusta ääneen.
Rengaskoko 275/40/20.


Sitten sen täytyy olla niin että tehdas on lisännyt hieman noita voimansiirtoääniä , että laitteeseen saataisiin edes vähän katu uskottavuutta,ja "oikean nelivedon tuntua".:D:D:D

Mikki
08.11.2010, 00:40
Ei millään pahalla, mutta tuareekin voimansiirto on aika kaukana portterista.
Vetoakselit samat kuin Transporter,akselin mitta eri (nivelet samat, kuten suojakumitkin)...

Transportterissa on kone poikittain, ja voiman jakajana haldex. Tässä taas kone pitkittäin, ja torsen.
2.5tiitseli on asennettu pitkittäin ja sama patti kuin Transportterissa (AXD). Laatikko oma mallinsa (hinnat alkaen mallissa oli automaagi "jokin" yleinen konsernin tuote, mutta muuten oma aski tässä sarjassa, samoin jakovaihteisto), mutta perä ja sen tarvikkeet samaa tavaraa kuin 4x4 7H portterissa. Jarrut suoraan portterista, samoin ohjaustehostin/tanko... Muutenkin sisältää kauheasti 7H alkuista tavaraa, vaikka mallimerkintä onkin turakissa 7L...

Tuo 3.0 V6 on 90 asteen V-kone, sitä ei ole missään autossa poikittain nokalla
Tätä ei ole saatavana Transportteriin (onneksi, vois olla konehuone aika täys...):rolleyes::rolleyes:

sisua45
08.11.2010, 19:31
En muistanut että tuota rivi viitosta sai tuareekiin, muistelin vaan V-pannuja.

Mikki
09.11.2010, 18:43
En muistanut että tuota rivi viitosta sai tuareekiin, muistelin vaan V-pannuja.

Niin joo...
V10 = 2xR5;)

Eli niille jotka EI tiedä, niin Volkkarin V10 on 2 rivi 5:ta liimattuna yhteen
Ja Audin V12 on 2xV6 liimatuna yhteen
ja V6 on 2x1.4Tdi liimattuna yhteen.... Et sillee!!!

Ja jottei loppuis, niin Bugatin W16 kone on tehty 2.0Tdin lohkoista liimailemalla....;););)
Tollasta OT juttua ja ihan tarpeellista jokapäiväistä elämää tietoutta!!!

sisua45
09.11.2010, 22:01
Niin joo...
V10 = 2xR5;)

Eli niille jotka EI tiedä, niin Volkkarin V10 on 2 rivi 5:ta liimattuna yhteen
Ja Audin V12 on 2xV6 liimatuna yhteen
ja V6 on 2x1.4Tdi liimattuna yhteen.... Et sillee!!!

Ja jottei loppuis, niin Bugatin W16 kone on tehty 2.0Tdin lohkoista liimailemalla....;););)
Tollasta OT juttua ja ihan tarpeellista jokapäiväistä elämää tietoutta!!!

Juu, ne on kovia poikia liimaamaan. Mutta mun passatin kone onkin tehty isommasta sahaamalla. :D

180578
11.11.2010, 12:24
Sitten sen täytyy olla niin että tehdas on lisännyt hieman noita voimansiirtoääniä , että laitteeseen saataisiin edes vähän katu uskottavuutta,ja "oikean nelivedon tuntua".:D:D:D
Näin sen täytyy olla...toivottavasti. Jos ääni kovenee, pitää kääntää stereoita kovemmalle...Kunnes meno pysähtyy...

180578
11.11.2010, 12:31
Tuota, tuota... Vielä sellainen kysymys, että mitenköhän suurta tuhoa aiheuttaa, jos esim murros tai vetari, tai mikä ikinä tuota ääntä sitten pitääkään, sanoo sopimuksen lopullisesti irti ja muuttuu takaisin atomeiksi? Onko siis syytä tehdä perusteellisempi tsekkaus kuin VW-huollon korjaajan koeajolenkki? Ja pystyykö vikaa toteamaan kuin purkamalla puolet autosta?

KoniJeep
11.11.2010, 23:47
Tuota, tuota... Vielä sellainen kysymys, että mitenköhän suurta tuhoa aiheuttaa, jos esim murros tai vetari, tai mikä ikinä tuota ääntä sitten pitääkään, sanoo sopimuksen lopullisesti irti ja muuttuu takaisin atomeiksi? Onko siis syytä tehdä perusteellisempi tsekkaus kuin VW-huollon korjaajan koeajolenkki? Ja pystyykö vikaa toteamaan kuin purkamalla puolet autosta?


Heikkouttaan hajjoovat!

Anna vaan kunnolla happee ja jos ei paukaha, lopeta ite ulina ja nauti talvesta!
Jos paukahtaa, pistä mopo vaihtoon!

Mikee
13.11.2010, 10:30
Tuota, tuota... Vielä sellainen kysymys, että mitenköhän suurta tuhoa aiheuttaa, jos esim murros tai vetari, tai mikä ikinä tuota ääntä sitten pitääkään, sanoo sopimuksen lopullisesti irti ja muuttuu takaisin atomeiksi? Onko siis syytä tehdä perusteellisempi tsekkaus kuin VW-huollon korjaajan koeajolenkki? Ja pystyykö vikaa toteamaan kuin purkamalla puolet autosta?


Moi!
Satuin lukemaan tästä touaregin kahnutuksesta ja hyvin sama vika minun autossani joka on 2005 vuosimallia aj.140tkm moottori on R5 ja automaatti.
Sen verran olen tutkinut että ääni kuuluu 60-80 km ja kun on veto päällä tai moottori jarruttaa niin ääni
on kovempi mutta ei kuulu kun siinä välissä eikä kun auto on kylmä.Olen myös kokeillut laittaa vapaalle
vauhdissa mutta sama kahnutus jatkuu kun vauhti hiljenee.Öljyt on vaihdettu joka paikkaan eikä ollut metalli purua missään.
Olen nostanut auton ylös ja ajanut ja todennut että ääni tulee 99% etu kardaanista.
Merkki korjaamolla ei ollut kuvia tai varaosalistaa etumurikasta eikä kokemusta äänestä,uusi murikka maksaa 2700e.
Terv. Mike

180578
15.11.2010, 14:43
Olen nostanut auton ylös ja ajanut ja todennut että ääni tulee 99% etu kardaanista.
Merkki korjaamolla ei ollut kuvia tai varaosalistaa etumurikasta eikä kokemusta äänestä,uusi murikka maksaa 2700e.
Terv. Mike
Ok, minä taas olen 95% varma, että ääni tulee takaa. Ja antaa tulla vaan vastaisuudessakin. Jos jokin paukahtaa, niin sitten vaihdetaan uutta palikkaa. Kyllähän se vähän häiritsee se ulina...ei se kovin kova ole mutta silti.

Minkälainen tuo ääni on, joka autostasi lähtee? Onko se "kahnutusta" niinkuin sanoit eikä "ulinaa" kuten minä ääntä kuvailisin? Ulinan taajuus kasvaa vauhdin kiihtyessä. Se alkaa noin 35-40 km/h vauhdissa ja häviää 60 km/h paikkeilla.

Mikee
15.11.2010, 20:04
Ok, minä taas olen 95% varma, että ääni tulee takaa. Ja antaa tulla vaan vastaisuudessakin. Jos jokin paukahtaa, niin sitten vaihdetaan uutta palikkaa. Kyllähän se vähän häiritsee se ulina...ei se kovin kova ole mutta silti.

Minkälainen tuo ääni on, joka autostasi lähtee? Onko se "kahnutusta" niinkuin sanoit eikä "ulinaa" kuten minä ääntä kuvailisin? Ulinan taajuus kasvaa vauhdin kiihtyessä. Se alkaa noin 35-40 km/h vauhdissa ja häviää 60 km/h paikkeilla.

Kyllä autostani kuuluu pikemmin kahnutusta kuin ulinaa, olin tänään merkkikorjaamolla ja
ajettiin pyörät ilmassa ja todettiin stetoskoopilla niin kuin olin jo kotona todennut että se tulee etupään
kardaanista ja enemmän oikealta puolelta,mahdollisesti laakeri ?
Aikoivat kysellä päääkallopaikalta että onko ollut vastaavia tapauksia?
Varaosia/laakereita ei VW:ltä löydy mutta onhan ne joku tähänkin autoon valmistanut.
Ei muuta kuin murikka auki joku viikonloppu ja katsotaan mitä on syönyt.

Mikki
15.11.2010, 20:16
Varaosia/laakereita ei VW:ltä löydy

Ei niin ja on "valmistajan suojaamia" laakereita kun yritettiin saada yhteen Golf:n perään osia...

VAIN akselitiivisteet tilattavissa "toistaiseksi"... Muuten koko malmikasa

180578
15.11.2010, 20:42
Kyllä autostani kuuluu pikemmin kahnutusta kuin ulinaa.
Sittenpä ei taida olla kyse samanlaisesta viasta. Taidanpa odotella seuraavaa huoltoa ja pyytää silloin tarkastamaan paremmin, mistä tuo ääni johtuu. Jos jokin ei ole paukahtanut sitä ennen...

Kerro, miten oman autosi kanssa kävi.

Bj Andy
15.11.2010, 22:07
No saattaa olla että saat ootella sitä paukausta pitkäänkin...

Eihän tuo ollu automaatti???

180578
16.11.2010, 12:01
No saattaa olla että saat ootella sitä paukausta pitkäänkin...

Eihän tuo ollu automaatti???
On automaatti. Laatikko lienee sama kuin V10-versiossa, kuten muukin voimansiirto?

Bj Andy
16.11.2010, 15:50
No joillekkin automaateille on ihan tyypillistä tuo jollakin vaihteeella ujeltaminen,johtuen kaiketi siitä että planeetta vaihteisto on "suorahampainen" tms.

Esim.Saapin loota viheltää jollain vaihteella.

180578
16.11.2010, 16:29
No joillekkin automaateille on ihan tyypillistä tuo jollakin vaihteeella ujeltaminen,johtuen kaiketi siitä että planeetta vaihteisto on "suorahampainen" tms.

Esim.Saapin loota viheltää jollain vaihteella.
Ok, pitääpä kokeilla vielä eri vaihteilla ajella tuota 40-60 km/h vauhtia ja kuulostella kuuluuko ääni vain tietyllä vaihteella. Kuitenkin vapaalle heittäessä tuo ääni kyllä kuuluu edelleen.

180578
26.11.2010, 09:07
Päivitystä...

Ääni ei siis ole riippuvainen mistään muusta kuin nopeudesta. Vaihde, mutkittelu jne. ei vaikuta ääneen mitenkään. Myös vapaalla ääni kuuluu.

Mutta, -10 astetta teki ihmeitä ja ääni hävisi?!

Volksvaken
24.05.2011, 13:30
Onko alkuperäisillä kirjoittajilla (-jalla) tullut lisää valaistusta ?

Luulin kuulevani ihan omiani, mutta mielestäni omaan 07 V6TDI ilmaantui keväällä samanlainen "rengasääni" kuin tässä on kuvattu.Juuri 60 km/h kieppeillä.

Ajettu 140 tkm josta omaa ajoa 50 tkm enkä mielestäni ennen kevättä ääntä noteerannut. Toki saattaa olla uudet renkaatkin, mene ja tiedä. Mutta ihan mielenkiinnosta kysymään päivitystä asiaan..

180578
24.05.2011, 14:32
Eipä ole tullut mitään lisävalaistusta. Päätin olla välittämättä ujelluksesta. Ääni ei siis tule renkaista. Nyt taas kun kelit lämpenivät, alkoi ujellus voimistua. Rengastuksella ei pitäisi olla merkitystä, koska ympärysmitta on sama sekä kesä- että talvirenkailla. Katsotaan laukeaako jossain vaiheessa jotain...