View Full Version : valmet 411b + Jeep
young n dum
23.08.2010, 22:03
jos nyt kävisi nii kivasti et löytyis valmetin 411 kone tohon diiselöinti projektiin ni onko mitä eroja koneilla raktori/puimuri? vanhoissa sampoissahan tota kiulua on käytetty ainakin.
naapurin veijo arveli et puimurin koneessa ois jotenki erillainen syöttöpumppu ku on ikäänkuin tasa kierros kone??? oliko veijo ottanut muutaman liikaa vai tiesikö oikein? :D
Rekisteröimätön
23.08.2010, 22:22
Kysäseppä nimimerkiltä AP sillä on ollut sellanen kone jos olis vielä TJiiVee
Puimurin koneessa on varmaan ns. vakionopeussäädin, rakvaattorin koneesta en tiijjä millasia säätimiä.
Olen ainakin nähnyt kolmepyttysen valmetin jossa oli ulkoisesti saman näkönen säädin kuin tuo vakionopeussäädin. Boschin vermeitä jos kattoo niin rsv säädin on tollanen vakiokierrosvehje ja
rqv säädin taas ajoneuvokäyttöön, löytyy ainakin kuorma-autojen pumpuista. Ovat ulkoisesti erinäkösiä, eli tunnistaa kyllä.
Itselläni on unimogissa kone puimurin peruja ja siinä on tollanen vakiokierrossäädin, Joutsenon dieselukko kun vähän vaihteli sinne sisuskaluja niin rupes toimii aika sujuvasti auto käytössäkin. Puimurin säädöillä kaasusta voi tulla aikalailla on/off tyyppinen.
young n dum
24.08.2010, 19:03
no nyt löyty kone. puimurista 411. sitä malli kirjainta en viel tiiä. b?
eli pumpulle pitäs tehä jotain taikoja... missäs päin joussenoa tää diesel setä siaitsee? oiskin hyvä jos löytyy osaava seppä ihan naapurista.
joutsenon dieselasennus, korvenkylässä siis
voiha se olla ettei sille pumpulle mitää tarvii tehä, en tiiä mut tuo diesel asennuksen ukkeli kyl tietää aika hyvin
nimenomaan se ite isä pasanen
mogin pumppua kun ruuvvas niin sano että oli hankala löytää mistään sopivia sisuskaluja säätimeen
ja tämä siis boschin rivipumppuun
young n dum
24.08.2010, 20:42
no kylhä mie nyt tiiänki paikan! komeita vehkeitä siinä pihalla.
juu ei mitään tietoa mitä sille pumputtimelle pitäs tehä vai ei mitään :D
kokeilemallahan se selviää.. :rolleyes:
no nyt löyty kone. puimurista 411. sitä malli kirjainta en viel tiiä. b?
-onko cav vai boschin pumppu?
-kaksi vai nelihaarainen pakosarja?
-jos kaksi haaraisella pakosarjalla, niin onko ruiskupumpun päällä lohkossa "tuhkalukut"? Eli kaksi irrotettavaa laippaa.
Nuo kun tarkistat, niin malli selviää.
mulla oli joskus wagoneeri maahantuoja asennus valmetilla, sillä oli myös taipumus lisätä happee jos kierrokset tippu. Jotkut kuskit sillä sit nosti nopeutta ylämäessä vaistomaisesti kaasuttamalla.
Masinistien palstalla on kohtuu pitkä topicci Valmetin myllyistä:
http://masinistit.com/viewtopic.php?t=64&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=c27f0022a593373653bec10daa38dd4c
jos tuosta nyt hyötyä lienee...
Puimurin koneessa on varmaan ns. vakionopeussäädin, rakvaattorin koneesta en tiijjä millasia säätimiä.
Rattorin säädin on vakiokierrokset pitävä, koska rattorilla pyöritetään ulkoisia laitteita PTO:n avulla ja niiden laitteiden kuormitus vaihtelee. Sama juttu puimurissa ja myös Unimogissa, eli kun tarvitaan vakiona pysyvää kierroslukua. Ei tulisi mm. kenttäsirkkelin pyörityksetä oikein mitään ilman vakiokierrospumppua.
Pienemmät ja vanhemmat Mogit on ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseltaan lähempänä traktoria ja maamoottoria kuin autoa, joten siksi sieltä löytyy se vakiokierros RSV-pumppu. Tieajoon tarkoitettu RQV-pumppu on ollut optiona eli tehtaalta saatavana, mutta jos Moggi on hankittu PTO:lla varustettuna, niin todennäköisesti koneen kyljessä on silloin ollut RSV-pumppu. Joku aurauskäyttöön tai paloautoksi hankittu voisi olla vakiona RQV-pumpulla.
RQV-pumppu on joustavammin toimiva ja "pehmeämpi" autoon, ei tule niin äkkinäisiä syötön lisäyksiä kaasua vähän painaessa kuin RSV:llä.
Rekisteröimätön
25.08.2010, 14:15
Jos tuo on B tai C sarjan 411, niin siellä on cav minimec. 411 D-sarjassa on vasta A-mallin bosch.
sisua45
Rattorin säädin on vakiokierrokset pitävä, koska rattorilla pyöritetään ulkoisia laitteita PTO:n avulla ja niiden laitteiden kuormitus vaihtelee. Sama juttu puimurissa ja myös Unimogissa, eli kun tarvitaan vakiona pysyvää kierroslukua. Ei tulisi mm. kenttäsirkkelin pyörityksetä oikein mitään ilman vakiokierrospumppua.
Pienemmät ja vanhemmat Mogit on ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseltaan lähempänä traktoria ja maamoottoria kuin autoa, joten siksi sieltä löytyy se vakiokierros RSV-pumppu. Tieajoon tarkoitettu RQV-pumppu on ollut optiona eli tehtaalta saatavana, mutta jos Moggi on hankittu PTO:lla varustettuna, niin todennäköisesti koneen kyljessä on silloin ollut RSV-pumppu. Joku aurauskäyttöön tai paloautoksi hankittu voisi olla vakiona RQV-pumpulla.
RQV-pumppu on joustavammin toimiva ja "pehmeämpi" autoon, ei tule niin äkkinäisiä syötön lisäyksiä kaasua vähän painaessa kuin RSV:llä.
Olishan tuon tietysti voinu iha järellä ajatella, ilmankos oli valmetissa herkän olone kaasupolin. Nimimerkillä "kerran raktoria ajanu" :rolleyes:
Pikkumogissahan ei alunperin kuuluis olla tuollasta säädintä vaan alipainesäädin jota kaasuläpällä ohjustellaan.
Jokohan rupee olemaan tarpeeks offtopic..
young n dum
25.08.2010, 21:32
herättikin kivasti keskustelu eikä nii väliä vaikka oiskin vähä ohi aiheen. syöttöpumppu pulmaan löytyikin vastauksia. kiitos.
ja laitan nyt tähän jatkoks pari kuvaa tuosta aarteesta :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3027&pictureid=65625
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3027&pictureid=65627
ja toi masinisti linkki oli kyl hyvä :)
Joo, elikä siinä näkyy nyt hyvin se Linnavuoren mioottoritehtaalla suunniteltu alumiininen kytkinkoppa. Tuohon istuu se puimurin pyöreä (ja litteä) SAE3 vauhtipyöräkotelo. Moottoriin tarvittavasta vauhtipyörästä minulla ei ole tietoa, mutta se lienee valmetti-jeepeissä ihan oma.
Löytyykö sulta Valmet/jeep vauhtipyörä?
young n dum
26.08.2010, 16:17
no eihän miulla oo :p mie kuvittelin et hyödynnän valmetin orkkis v-pyörää jotenki sellai et poraan jeepin asetelmalle uudet holet? jos vaa laatikon pää akselilla riittää pituus ja poorit. jeepin orkkis kytkin vois olla vähä kovilla mut eiköhän siintäkin saa vähä vahvempia versioita. jotenki tollai:D korjatkaa jos oon väärässä.!
Täytyis jostain koittaa vakoilla, että minkälainen se jeeppi vauhtipyörä on oikein ollut. Valmettiin on vauhtipyöriä kymmeniä eri malleja. Asetelman omatoiminen sovittaminen "väärään" vauhtipyörään voi toki onnistua. Keskitys täytyy tietysti tehdä tarkasti.
orggis kytkin käy luistamaan 1,5 bar ahdoilla ja pikku 3 ainakin kaverin omassa just tänään oli juttua kun sillä on kone ja laatikko varalla niin pitäis vauhtipyörää vakoilla miltä se näyttää kun juttelin että sellaista vaille olet young n dum eli savulta kysele jos kerkee kurkkaamaan paketin .
young n dum
26.08.2010, 21:12
asetelman keskittäminen varmaa onnistuu yhen amattilais sorvarin kautta kun ei sitä omaa sorvia oo vieläkään tullu hankittua.
1,5bar.. öö . . paljos siinä on sit vääntöä / hp noilla paineiila?
joo ja pitää kysellä savulta. ;)
voisin ensiviikolla ottaa laatikon irti varaosakoneesta niin näkis mimmonen vauhtipyörä on ,kun ei enää muista viime levyn vaihdon jälkeen....
young n dum
26.08.2010, 21:51
ok. ja kiitoksia.
sitten vielä tuosta syöttöpumpusta: kumpis noista on se "parempi" minimecci vai bossilainen? vieläkään ei oo tietoa kumpi siin koneessa on eli innolla odotan suurta pettymystä:D
mikkoimp
26.08.2010, 22:48
bossihan se parempi on... tuohon rivipumppu aikaan se vielä osasi kunnon pumppuja tehdä!
ok. ja kiitoksia.
sitten vielä tuosta syöttöpumpusta: kumpis noista on se "parempi" minimecci vai bossilainen? vieläkään ei oo tietoa kumpi siin koneessa on eli innolla odotan suurta pettymystä:D
Bosch tuli 411 D-sarjaan, joskus 1985. Eli A, B, ja C ovat minimecillä.
Ei CAV mikään huono pumppu ole, ja uusia pumppuja saa vielä 500 eurolla. Mutta itsekin valitsisin Boschin, jos saa valita.
Yleisin bossi 411 koneissa on PES4A95, eli 9.5 millin elementeillä. Minimecciä on 8 ja 9.5 mm elementeillä.
Nippelitietona vielä mainittakoon, että A ja B ovat 4.2 litraisia kuivaputki koneita. C ja D 4.4 litraisia, ja märillä putkila. Jeeppeihin on asennettu uutena B ja C sarjan koneita.
Multa löytyy C ja D sarjan korjaamokäsikirjoja sähköisessä muodossa. Voin laittaa sulle sähköpostiin, jos haluat. B-sarjaan ei valitettavasti ole kuin paperi muodossa.
young n dum
27.08.2010, 20:35
joo laita vaan! pääsee opiskelemaan. ruvennu kiinnostamaan tuo valmetin kone ihan tosissaan.
kui paljo niitä kerettiin muuttaa? ja mitä tapahtu bensa koneille vai tuliks ne suomeen ilman konetta? koitin kuugelilla ja jotain historiikkia sielt löyty mut ei valmistus määriä
postilla niitä ainakin on ollu ja sähkölaitoksilla? eli oisko yli 100kpl painettu?
SD 4.4 TD
27.08.2010, 21:03
Kait noita valmetti jeeppejä on tehty useempi sata. Ittelläkin on ny 3 kpl vamettilaisia, 76, 420 dwr+T18, 76, 411B+3 vaiht. ,78,411B+T18 ja yks 411B+T18 irto tekn, oottaa asennusta. Vahda vaan valmettilainen jeeppiin on kunnon MIES moottori.
Näkyy tuo meikäläisen alumiiniämpäri päässeen jo paikalleen... Hyvä niin... :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3027&pictureid=65627
Koetin etsiä sitä Alavuden äijän puh nroa, sillä olis voinut olla tuo kaipaamasi vauhtipyörä... Ei ollut enää tallessa numeroa...
young n dum
27.08.2010, 21:32
onhan toi valmetin kone PALJON kyrväkkäämpi ku toi pensa kutonen! melko paljonhan niitä on näköjään tehty ja hävitetty..
juu ja heti ajoin pajalle sovittamaan sopiiko koppa:D
historiikki sivulla oli sellasta tarinaa et ois kevennettu v-pyörää tehtaalla mut siintä ois sit seurannu matka ajossa jotain värinätärinä onkelmia? ja on jälki diiselöity ihan vallun omalla v-pyörällä. siintä ei tietoa miten sit se toiminu? tietty laiskemmin vastaa kaasuun.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/sisua45-murkku2.jpg
Siinä kirein 411 kone. Eli bossin pumppu, ja ilmasta-veteen välijäähdytin.
Tarvetta valmet /jeep vauhtiyörälle ? Voisi löytyä vauhtipyörä ja soviteosa kytkinkopalle ja moottorille.
young n dum
31.08.2010, 19:46
saattaapi ollakkin. laitoin siulle yv:tä. mikäs juttu tuo väli käikäle on? kytkinkopalle ja moottorille..? voiskos joku selventää?
saattaapi ollakkin. laitoin siulle yv:tä. mikäs juttu tuo väli käikäle on? kytkinkopalle ja moottorille..? voiskos joku selventää?
Se on se osa lohkoa joka tulee vauhtipyörän ympärille näissä raskaissa koneissa,Valmet ja useampi muu valmistaja on nähnyt parhaaksi valmistaa sen erillisenä osana.Eli n.10 cm leveä kytkinkopan "jatkopala",rautaa yleensä.
Se on se osa lohkoa joka tulee vauhtipyörän ympärille näissä raskaissa koneissa,Valmet ja useampi muu valmistaja on nähnyt parhaaksi valmistaa sen erillisenä osana.Eli n.10 cm leveä kytkinkopan "jatkopala",rautaa yleensä.
Virallinen nimi vauhtipyöräkotelo. Kaikissa moottoreissa kun ei ole kytkintä, mutta kaikissa on vauhtipyörä. :)
Siinä kirein 411 kone. Eli bossin pumppu, ja ilmasta-veteen välijäähdytin.
Ja mää tollo menin tuon moottorin myymään... :( (veitsi pyörii haavassa) Eikä menny ees palstalaiselle!
Tässä olis vauhtipyörästä kuvia.eli 411b koneen perästä alkuperäisenä versiona,ja jeepin asetelma ja levy kiinni.
Siinä on hyviä kuvia vauhtipyörästä, on selkeesti ihan oma osa.
411-jeepin termostaatti on muuten 86 asteinen, se on valmetin termostaateista kaikein lämpimin. Mulla oli joskus audissa semmonen. :D
young n dum
04.09.2010, 20:55
kiitos kuvista. aika jättiläisen kokone toi vauhtipyörä:D