View Full Version : Cherokee (xj) jarrut
No niin, en sitte löytänty haulla mitään muuta kun tota abs höpötystä joten tässä sitten tietäjille paikka päteä.
pohjustus.
tossa xj:ssä on aika puhdittomat jarrut, ja heikotkin. oikeasti, tommosilla maantierenkaillakaan se ei tunnu kovin vihaisesti pysähtyvän, tehostimestakin loppuu puhti aika äkkiä ja tosissaan saa polkea jos meinaa että sillä nopeasti sais pysähdyttyä, mulla ainakin.
laikat on suorat, männät liikkuu, paloja ja kenkiä on, kengät on lähellä ja tehostin yrittää tehostaa, viimme katsastuksessa ollut 2-3% eroja jarruissa joten ei käytetyn auton jarrut paljo paremmat varmaan voi olla että vika siinä tuskin on, se on vaan varmaan ihan tehtaalta tullut mukana toi ominaisuus.
eilen huomas vielä kun laittoi venetrailerin perään niin eihän se toppaa enää ollenkaan, tulee mieleen se top gearin range, focus ja anglia jarrutesti, xj on siis lähinnä se anglia tässä asiassa.
huonoimmat jarrut tossa on mitä mulla on autoja ollut, toki mm. lehmäblazen 4x levyt ja hydroboost on sen 4x tehokkaammat mutta silti.
no itse asiaan, mites niitä jarruja sitten parantais, taasen jenkkisivuilta löytyy paljon juttua mutta kaipaan ihan kotimaisia mielipiteitä ja kokemusta mitä kannattais lähteä tekemään.
-levyt
-Satulat
-tehostin
-takaa rummut hukkaan?
siinä kommentoitavaa, saa suorittaa.
Ei ole kehumista XJ:n jarrutehossa. Itse kokeilisin ekaksi laittaa uudemman XJ:n taikka ZJ:n kaksikalvoisen jarrutehostimen.
Ainakin ZJ:ssä tuntuu ihan mukavalta käyttää tuommoinen ja painavammaksi autoks pysähtyy paremmin kuin XJ.
Tuosta swapista löytyy juttuja maailmalta.
villen (454ss) chero rojektissa takajarruille toimiva uudistus! Käsijarrukin toimii sen jälkeen.
Ei ole kehumista XJ:n jarrutehossa. Itse kokeilisin ekaksi laittaa uudemman XJ:n taikka ZJ:n kaksikalvoisen jarrutehostimen.
Ainakin ZJ:ssä tuntuu ihan mukavalta käyttää tuommoinen ja painavammaksi autoks pysähtyy paremmin kuin XJ.
Tuosta swapista löytyy juttuja maailmalta.
Komppaan tätä kyllä ihan täysin, auttaa jarrutehoissa jo todella paljon. Takana ei levyjarrut ole pakolliset pikkurenkailla (ei kyllä isoillakaan), mutta ei niistä mulla ainakaan haittaakaan ollut kun vaihdoin aikanaan taakse Fordin 8.8 akselin ja heitin samalla levyt sinne.
Uusin joskus tehostimen ja pääsylinterin (..tosin idioottina en silloin ostanut tuplakalvollista tehostinta..), eteen satulat, palat ja levyt, ja samalla tuli silloin taakse tuo F8.8 + levyt, niin 35" Creepyillä sain renkaat lukkoon kuivalla asvaltilla. Maantieajossa kyllä tehot hiipui kun palat lasittui, mutta metsässä kun ajoi välillä mutapaskasta niin palat karheni sen verran että pitoa oli taas hetken :D
Jos sitten haluaa oikeasti tehokkaat ja hyvät jarrut, niin sitten projektiksi WJ- mallin Grand Cherokeesta olkavarret (vai mitkä ne knucklet suomeksi onkaan?), levyt ja satulat niin johan stoppaa. Tarvii kyllä jo astetta enemmän muuttelua yms.. Itsellä on osat hankittu, kunhan saisi vain joskus kiinnikin :D Varmaan aikanaan siirtyy nuo jarruhilppeet sitten ZJ- Grandiin kun XJ:n akselit vaihtuu jykevämpiin.
no joo, käsijarrun kanssa vielä (kop kop) mitään ongelmaa ole ollut, etujarrulevyt oli aika huonot, toiseen kulunun pari kpl toista milliä syvää uraa, samoin palat kuluneet sen mukaisiksi, en iitä sitte mistä johtunut, mutta tosiaan toi teho tuntuu tosi huonolta, ja jarrua saa painaa kyllä aika lujaa, on mulla ollut tehostamattomat jarrutkin ke-20 corollassa, mutta nekin oli kyllä paremmat, ne sai sentään lukkoonki kestopäällystetielläkin aina...
ei sitte kyllä jenkkienkään tieto ole aukotonta kun lähteistä riippuen vaihtelee se että minkä ikäsen ja mallisen kakskalvoinen tehostin sinne oikein sopii, semmosen haluaa ettei tarvi sitä tehostimen tankoa pätkiä eikä mitään esineitä konehuoneesta siirrellä, ilmeisesti 99-04 wj on silloin kyseessä, tai 96 mallin xj, 97-up ei käy mutta kun niin montaa tarinaa on sitte siitäkin, millasia täällä kotomassa on laitettu ja mistä sitä helpoiten semmoset löytää, uusia saa kyllä, mutta ei vähä käytetty tehostinkaan tiemmä nyt huono olisi.
Tuplakalvollinen tehostin ei mene suoraan näihin vanhempiin, varsinkaan Renix- koneisiin XJ:hin. Muutoksia tarvii aina. Joko tehostimen tankoon, tai sitten jarrupolkimeen. Mutta se on jokseenkin ainoa keino saada lisää jarrutehoa.
Mulla on jotain käytettyjä tehostimia!!
Hyvin on riittänyt orggitehostimella jarruvoimat, kunhan putsailee turpeet tarpeeksi usein jarrusatuloista pois. Takapään levyjarrumuutos kyllä lisäsi käsijarrun tehoa 95% ja käyttöjarruihinkin noin 50% :) Seuraavaksi kyllä on tarkoitus laittaa kaksikalvoinen tehostin, mutta ihan vaan siitä syystä että se on halkaisijaltaan pienempi. Pienemmän tehostajan kanssa tulee enemmän pelivaraa imusarjan muokkaamiseen.
Ainiin, olis mulla parit levyjarrullisen taka-akselin jarrukilvetkin ylimääräisenä, jos kiinnostaa tehdä levyjarrumuutos, toiseen pariin on käsijarrun vivut (ne kilvestä läpimenevät), toiseen pariin ei...
454SSlle, ei mulla JEEPISSÄ kerry turvettajarruihin kun ajelen vaan kestopäällysteellä sillä toistaiseksi, jarruteho vaan ei silti ole kummonen.
JAMANTille, sopiikos niihin tehostimiin toi oma pääsylkky vai pitääkö sekin vaihtaa... jarrukilvet, mitkäs satulat? ja hinnat kiinnostaa aina...
TIMOLLE ymmärsin jenkkiteksteistä että 96 tehostinta ei tarvisi muuttaa juurikaan, ei ainakaan pituutta kun laittaa spacerin tehostimen taakse, renixseissa pitää jotain siirtää konehuoneessakin mutta HO:ssa niinku mun on ei visiin kuiteskaan ja sitä wj:n tehostinta tarvii katkasijan paikan verran rälläköidä, mutta oliko paremmin kokemusta muutoksista?
ja yleisesti, mitäs osia sitä sitten tommosen levyjarrumuutokseen taakse tarvii käyttää, mullahan on edelleen se kasivarttinen moparin perä tossa.
Oliskohan se ollut jopa niin että 8.25:een käy suoraan Grand Cherokeen jarrut yhtä lailla D35:stä kuin D44:stä. Paljon ovat tuolla jenkkifoorumeilla niitä vaihdelleet Cherokeihin, ja myös 8.25 periin. Grandeissähän ei 8.25:ttä edes käytetä, joten pitäisi sopia suoraan? Jos ei muuta, niin mittaa jarrukilven pulttijako niin sillähän se selviää. Keskireiän puolesta pitäisi ainakin mahtua, koska 8.25:ssä on akseliputkien halkaisija kaikista isoin.
Mulla olisi ollut kasa hyviä linkkejä jarrumuutoksiin, mutta hajosi kovalevy ja bookmarkit katosi siinä samalla. En nyt tarkkaan enää muista mitkä tehostimet kävi mitenkin - tuo HO- tekniikka helpottaa asiassa jo kuitenkin kummasti. '95 muistaakseni vaihtui tuplakalvoiseen tehostajaan, ja jarrupolkimeen ei kait tarvitse muutoksia XJ:n tehostimia käyttäessä. Joissain tosin on se pidempi varsi, tai erilainen mutka jolloin voi joutua poraamaan polkimeen uuden reiän.
..ja hetken kun etsi niin löytyi ihan ok oloinen linkki:
http://home.swbell.net/rriojas3/reardisk.html
Käsijarruvaijerit ilmeisesti esim. Explorerista, tai YJ:stä? Mulla olisi yhdet ylimääräiset mitä käytin Ford 8.8:n käsijarrussa, en tiedä riittääkö/ kelpaako sun käyttöön? Luulisin kyllä että kävisi.
http://www.jeepforum.com/forum/f11/what-e-brake-cables-do-i-need-1080957/
edit: Tässä vielä toinen rakennusstoori http://www.jeepforum.com/forum/f11/zj-rear-disc-conversion-8-25-write-up-whole-truth-607435/
JAMANTille, sopiikos niihin tehostimiin toi oma pääsylkky vai pitääkö sekin vaihtaa... jarrukilvet, mitkäs satulat? ja hinnat kiinnostaa aina...
Ainakin yksi tehostin on -96 tai -97:sta, tosin nyt en äkkiä sitä enää löytänyt!!! Täytyy etsiä lisää...
Jarrukilvet on 93-98 ZJ:n eli ZJ:n osat sopii suoraan!!
Niin, ne hinnat, jarrutehostin on 50,-/kpl ja kilvet 100,-/pari (riippumatta onko kaikki osat tallella vai ei, toisesta puuttuu edelleen ne käsijarrun linkut)!!
Uudet Grandin jarrulevyt n.70 euroa, purkamolta Vivaron/Primastarin/Trafficin satulat satasella tai alle ja uudet Vivaron vaijerit 40 euroa. Sitten vielä palaset 10mm levyä
jos nyt aloittasi tosta tehostimesta ainakin, 96 kelpaa, 97 ei niinkään, jamantti jos löytää omansa niin kiinnsotasi, tai sitte 99-04wj:n tehostin ja pääsylkky, levyjarrujuttu olis kans mutta sitä ei viittis ruveta tekeen enneku on toinenki auto leimassa että pääsee jollain kulkeen, ja tällä työtilanteella ei blazea viitis pitää ajossa...
99-04wj:n tehostin ja pääsylkky Tommonen löytyy tosta -99 purku WJ:stä, maksaa pakettina 200,- + toimitus/rahti!!
Miekin voin myydä kakskalvosen tehostajan ja siihen kuuluvan pääsylkyn 150 eurolla.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75728 tuolla nyt sitte se juttu mun tehostimen vaihdosta....
bj45lava
23.09.2010, 06:39
Mul olis Wj satuloita nurkissa 4 kpl, kiinnostaako??
Gary Grand
23.09.2010, 07:19
Mul olis Wj satuloita nurkissa 4 kpl, kiinnostaako??
Nämä olisi hyvät, mutta taitaapa vaatia WJ:n olka-akselitkin.
ja levytkin... ja taakse käsijarrujutut kilpineen, nekin tarvis sitte löytyä että kannattais, uudet etusatulat tarvis kyllä kattella....