PDA

View Full Version : Radioantenni autoon

-Epeli
19.08.2010, 13:28
Tarvis tohon jeeppiin saada kunnollinen radioantenni. Onkos jollain kokemuksia että mikä olis semmonen toimiva yksilö esim. motonetin tai bilteman valikoimista, luultavasti semmonen pitkä piiskamallinen oli paras kuuluvuuden kannalta?

farmari
19.08.2010, 15:04
Jos oikeasti hyvän tahot, niin kysäseppä oikeasta sähkö/elektroniikkaliikkeestä, niin saat merkillesi sopivimman. Väittävät sillä olevan merkitystä.

-MaTTi-
11.11.2013, 22:09
Onko hyviä antenneja löytynyt? FJ:n oma alkaa olla todella surkee, lienee hapettunu jostain maadoituksestaan sisälokasuojan välissä. Sais varmaan jonkin yleismallinkin sovellettua.

pee
11.11.2013, 22:48
ihmeen hyvin toimii Bertassa tuommonen, metsässäkin ...

http://www.motonet.fi/fi/tuote/471224/Elektroninen-antenni-12V-11cm

Nerd-O
12.11.2013, 07:11
Mä olen aina luottanut mahdollisimman pitkiin antenneihin.

Esim. tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/471241/Antenni-pallonivelella-78cm

Aina on radio hyvin kuulunut sen jälkeen. Kaikki elektroniset antennit voi heittää roskikseen. Yhtään toimivaa sellaista en ole nähnyt. Todella surkea kuuluvuus.

Arpe
13.11.2013, 21:10
Kaikki elektroniset antennit voi heittää roskikseen. Yhtään toimivaa sellaista en ole nähnyt. Todella surkea kuuluvuus.

Noup! Läjään ostin motonetistä elektronisen antennin ja liimasin taustapeilin taakse tuulilasin sisäpintaan.
Kuuluu mm.suomipoppi pitkin korpia,missä ei normianteenilla kuulunu ku muutama kanava.
Pikku boonuksena kuuluu varsin parikymmentä muutakin kanavaa + Karjalan tasavallan lähetykset.
Kerrankin osu jotain hyvää ja halpaa,vielä ku olis pitkäikäinen..

-MaTTi-
13.11.2013, 23:39
Noup! Läjään ostin motonetistä elektronisen antennin ja liimasin taustapeilin taakse tuulilasin sisäpintaan.
Onks se tollain mitä peen linkissä? Olis ainaki helppo asentaa, eikä tarttis piiskaa miettiä enää.

Arpe
15.11.2013, 16:17
Onks se tollain mitä peen linkissä? Olis ainaki helppo asentaa, eikä tarttis piiskaa miettiä enää.

Ei oo tuo sama. Katoin tänää motonetissä shoppaillessa,ni ei ollu enää samanlaista mallia kaupan ku tuo oma,paria muuta kumminkin.
Mitä asennuksen helppouteen tulee,ni noillehan pitää keksiä jostain sähkö. Mieluiten mankan takaa ohjausjohdosta (sininen) tai lukkosähkökin välttää.

Timo_L
15.11.2013, 17:38
Mulla oli jossain vaihessa olikohan Blaupunktin ikkunaan liimattava elektroninen antenni mikä oli vahvistimella, ja siinä siis viikset sekä pysty- että vaakapolarisoituja lähetyksiä varten. Kuului kyllä helvetin paljon paremmin kuin sellainen perinteinen pitkä piiska viistossa. Onnistuin vain rikkomaan sen kun jotain raappasin lasin sisäpinnasta ja nirhasin johdon poikki..

Epro
15.11.2013, 18:27
Itellä on ollu muutamassa autossa sellanen Motonetin joku tuulilasiin liimattava antenni, molemmin puolin jotkut noin 15 senttiä pitkät piiskat, ei kannata ottaa sitä kaikkein halvinta. Posiitivisesti on aina yllättänyt, RJ:n antennillakin pystyi jumputtamaan YleX:ää pitkälle kohti Laatokkaa. :D

-MaTTi-
15.11.2013, 20:36
Ostin nyt koemielessä tollasen yleismallin antennivahvistimen, saa nähä auttaako yhtään, en oo kovin toiveikas.

pee
15.11.2013, 21:00
... sähkö moottoriantennin ohjauksesta ...

Joske
15.11.2013, 22:02
Mulla oli jossain vaihessa olikohan Blaupunktin ikkunaan liimattava elektroninen antenni mikä oli vahvistimella, ja siinä siis viikset sekä pysty- että vaakapolarisoituja lähetyksiä varten. Kuului kyllä helvetin paljon paremmin kuin sellainen perinteinen pitkä piiska viistossa. Onnistuin vain rikkomaan sen kun jotain raappasin lasin sisäpinnasta ja nirhasin johdon poikki..

Mulla on nyt rintterissä tuollanen, ja kuuluu muuten erikoisen hyvin ilman vahvistintakaan.

0ltzi
13.05.2014, 15:34
sanokaas viisaammat kun asensin tollasen ihan normi antennin. niin saako se johto mennä maihin?

se antennin johdon pää joka pultataan itse antenniin. niin siinä on sellaset väkäset jotta puris vähän kiinni. jäin vaan miettiiin että saako ne mennä maihin?

pee
13.05.2014, 15:40
saa ja pitääkin maadoittua

Harriko
13.05.2014, 15:52
sanokaas viisaammat kun asensin tollasen ihan normi antennin. niin saako se johto mennä maihin?

se antennin johdon pää joka pultataan itse antenniin. niin siinä on sellaset väkäset jotta puris vähän kiinni. jäin vaan miettiiin että saako ne mennä maihin?
Se itse antennista tuleva johto ei saa osua maihin, mutta jos oikein ymmärsin niin ne väkäset on juuri maadoittamista varten eli niiden pitää olla maissa. Asennuksen jälkeen on hyvä mitata yleismittarilla johdonpäässä olevasta liittimestä, keskipiikki ei saa olla maissa, liittimen ulkoreunan pitää olla maissa, ja jos antennipiiska on metallia ja mitattavissa niin niin sen kuuluisi olla yhteydessä siihen liittimen keskipiikkiin.
Pee ehti ensin

Ambula
13.05.2014, 21:18

Ääni tälle. Samanlainen hodarissa, enää ei pätki eikä rätise kanavat.