View Full Version : Kokemuksia Teboilin SHPD-öljyistä?
Taas tätä iänikuista vääntöä öljyistä, mutta kuitenkin..Olisiko herroilla mielipidettä ko.litkuista? Verrokkina esim. Mobilin Delvac.Kiitos.
BJ-40/76
17.08.2010, 22:01
Tuota ölppää olen juottanut kaikille dieseleille (keskieurooppalainen traktori nauttii monitraa)
Tosin juomahalu on ollut heikko, mutta eipä ole tullut ongelmiakaan.
Tuohan shpd on tarkoitettu isoihin raskaasti kuormitettuihin dieseleihin, ja kun vertaa esim. kiertokangen laakerin halkaisijaa näihin maastureihin, niin liukunopeus on samaa suuruusluokkaa, maasturissa jopa pienempi matka-ajossa.
Itseäni eniten huolettaa tuo öljyn säilytyskestävyys, nimenomaan kun tulee kuukausien katkoksia käyttöön.
mutta vielä tuo hapettuminen ei ole aiheuttanut ongelmia, toivottavasti seuraavat 15v menee yhtä hyvin.
Ainakin aikaisemmin nuo eri shpd:t oli keskenään sekoituskelpoisia. (itselläni pänikät: 10w-30 talvella ja 15w-40 kesällä) toki nuo "paremmat-" lue kalliimmat laajemman viskositeetin öjlyt ovat monikäyttöisimpiä, mutta...
Hyvää ja halpaa ei ole samassa pänikässä, mutta tuo shpd on hyvä ja kohtuuhintainen....
muistin varasta et ainakaa mobilin shpd ei sisällä kaikkia nyky pikkudieselin vaatimia hyväksyntöjä,voihan se silti täyttää ne mut niit vaan ei oo testattu. Huono ainehan se ei oo mut taitaa kaikki shpd öljyt olla mineraali pohjaisia. Itte pysyn nois synteettisis,toki vois homma olla eri jos öljytilavuus olis jotain muuta ku alta kuus litraa. Mut yks on varmaa:ku katot vaikka käyttömanuaalista ne laatuvaatimukset ja viel sen viskositeetti taulukon ja katot löytyykö pänikän kyljest samat ni TOIMII. Vanhois tojotis tais olla API cf ja 10w/30 joten aika monest löytyy noi,toki synteettinen on puhtaampi ja varmaa voitelee paremmin. Mut hintaaki on niin paljo et moottorin käyttöikä ei aina vastaavasti pitene. Mutta kun on just tehty koneremppa ja puhtii otettu reilusti lisää ja ihka-uus turbo ja muut hilut ni varma on varmaa..
muistin varasta et ainakaa mobilin shpd ei sisällä kaikkia nyky pikkudieselin vaatimia hyväksyntöjä
Mikä tai mitkä Mobilin öljyt on SHPD-öljyjä?
Rekisteröimätön
18.08.2010, 08:35
Miks pitäis olla kaikki hyväksynnät? Ei näissä maastureissa varmaan ole pieniä korkeaviritteisiä diisseleitä jotka on tarkempia öljyn suhteen. Määrä korvaa laadun näissäkin;)
Vaatimuksetkin vaihtelee saman moottorin osalta. Esimerkiksi meikäläisen mazdarangeri, jossa on Mazdan WL-T -moottori, ahdettu 2.5 nelos-diesel. Maahantuoja Ford määrittelee siihen vuonna 1999 painetun käyttäjän käsikirjan mukaan öljyvaatimuksen ympäri vuoden 5W-30 (suositus) tai 10W-30 (voi käyttää) luokitus ACEA B1 (suositus) tai B3 (voi käyttää).
Kun samaa katsotaan Euroopan mallien englanninlkielisestä korjaamokäsikirjasta (1999 Ford Motor Company, PRINTED IN JAPAN, JAN.1999), on kyseisen moottorin voiteluaineista mainittu seuraavat:
LUBRICATION SYSTEM Engine WL Turbo
Engine oil API service CD
–15°C — 40°C SAE 10W-30
Below 10°C SAE 5W-30
API CD tai parempi löytyy lähes joka öljypurkin kyljestä, mutta ACEA B3 ei kovinkaan monesta raskaan kaluston öljytynnyristä. B1 on teknisesti kovempi vaatimus kuin B3 ja löytyy yleensä vain osassa kevyen kaluston "poltoaineensäästö"-öljyissä 5W-30.
15W-40 Delvac MX:ää on parhaillaan koneessa, joka tosin täyttää ACEA B3:n. Kuitenkin perus-dieselmoottoriöljy API CD pitäisi valmistajan mukaan riittää??? Samahan se on mitä sinne laittaa, kun perstaskutakuu (oma lompakko) on edelleen voimassa :rolleyes:
Mulla on tuota teboilin SHPD 15w-40:stä rangeissa (sekä daily driverit että maastoauto, kaikissa nykyään 3.9 pata, yx matavapuristeinen katalysaattoripaska ja loput kax normaali korkeapuristeisia), ei valittamista. Polttoaineena olen käyttänyt E95 (DD:t) ja E98 (porttaakikikotin). Pojan suikkaan (1.3 Samurai) laitetaan kans samaa soppaa kunhan öljynvaihdon aika tulee.
Sama öljy siis kesät talvet, kun aika usein (lähes aina) pakkasilla on mahdollisuus käynnistää auto roikan nokasta. Ja vaikka ei oliskaan, moottorin/akun/piuhojen/startin/jne. tulee olla kunnossa että auto käynnistyy silloin kun sen tarttee käynnistyä.
Öljynvaihtoväli on ollut vuoden (DD:t) tai kax (maastoautot), kilometrejä en ole seurannut ollenkaan, luultavasti käyttöautojenkin kilsat jää huomattavasti alle valmistajan suositusten, mutta kun en suosituksia muista niin evvk.
Ilman tieteellistä tuskimusta olen ajatellut että tiisselikoneisiin tarkoitettujen luikasteiden hyvä pesukyky ei varmaan ole haitaksi vanhoissa bensakoneissakaan. Mutta mitään vaativuusluokitusten tarkisteluita en ole tehnyt, olen noudattanut periaatetta että jos jotakuinkin sopivat liukasteet (moottori/vaihteistot/perät jne.) tarkistaa ja vaihtaa tarpeex usein niin se on parempi että just parasta sotkua käytetään maksimiaika/kilometrit eikä kertaakaan tarkistella välillä.
Ja nuo tepoilin öljyt (shpr, fluid-d, hypoidi) on ainakin minusta aika edullisia 20l pöntöissä ostettuna, 50-100e purkki taitaa olla kaikki laadut mitä itse olen tarvinnut, vai olikohan kovan askin vaihteistoöljy (gl-4) yli satasen? Montakohan vuosikymmentä muuten menee että saa 20l astian tuhlattua yhden maastoautonpoikasen laatikkoon? Muita laatuja menee tasaisemmin ja enemmän, porttaalikikottimessa on yksinään liki 20l hypoidiöljyä (etuperä 5l, takaperä 4l, porttaalipoksit 4x vajaa kax, jakis pari-kolme litraa).
-Paavo
jokku porakonemiehet kehuu että tebbarin öljyt syttyy palamaan paljon pienemmissä lämpötiloissa kun muut ja on joitain porakoneiden moottoreit pamahtanu ? nää on essonbaari puheita että ei pidä ottaa vakavasti :D
Mä oon ite käyttäny kyseistä öljyä ja firman autoissa kaikissa aina ollu noi ja tyytyväisiä oltu.
Tuossapa linkki suoraan öljysuosituksiin Teboilin aineissa:
Löytyy täyttömäärät ja vaihtovälit jne...
http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/lang.asp
niin ja siitä synteettisyydestä:
Teboil Super HPD -sarjaan kuuluu täyssynteettinen SAE 5W-40,
synteettinen SAE 10W-40 sekä
mineraaliöljypohjaiset SAE 10W-30 ja 15W-40.
jotta tälleen
-axo
Mikä tai mitkä Mobilin öljyt on SHPD-öljyjä?
Ainaki joku delvac. Mun tuote tieto katalogi on vanha joten paskat siitä.
Huono ainehan se ei oo mut taitaa kaikki shpd öljyt olla mineraali pohjaisia.
Teboilin SHPD löytyy synteettisenä,5w-40(täys) ja 10w-40(osa).Kallista vaan köyhälle kun astiakoko on pienimmillään 20l...