PDA

View Full Version : tojon kässärit

04.01.2005, 17:47
Onko muilla vanhojen tojon omistajilla ollu käsijarrun vivustojen kans onkelmia? Mun 83 hilussa joka(puoli)vuotinen juttu on se että saa irrotella ja hioo sen keinuvipusysteemin mikä liikuttaa kenkiä.
Samoin automaattisäädöt ei käsijarrussa kauaa toimi ja sopivaa etäisyyttä kengille ei meinaa löytyä.
Ei asia mua sinänsä huoleta mutta sitä suikkapäätä näköjään huolettaa, oon meinaan toisenkin hylätyn saanu takajarruista.
Onko kukaan keksinyt mitään tehostavaa systeemiä kässärille? Ratin vierestä vedettävää kässärikahvaa saa vetää tosissaan että se rupee pitään kunnolla.
Niin ja muuttuuko kässäriin tarvittava voima isommaksi kun on isommat munkit alla? (en tiedä kun en vielä omista isoja rinkuloita).

Note! This message was posted anonymously!

JF
04.01.2005, 19:25
Kyllä ne minulla toimivat pienen herkistelyn seurauksena, tosin toisen puolen säätöruuvi taisi mennä uusiksi ja pari muutakin osaa, mutta sen jälkeen ovat toimineet yli vuoden toistuvasta liejussa pyörittelystä huolimatta. Keinuvivut tuntuvat liikkuvan hyvin mutta osasyynä voi olla että niissä on tarpeeksi "käyntivälystä" eli eivät ihan herkästi jämähdä kiinni.

Sitten mitä jarruttamiseen vaadittavaan voimaan tulee, voit laskea sen itse seuraavalla kaavalla:

M = F * d

jossa

M on vääntömomentti, F on voima ja d on matka vipuvarren nivelpisteestä kohtaan jossa voima vaikuttaa.

Jos laitat isommat renkaat, kasvaa d ja mitä tapahtuukaan navan ympärillä pyörivän massan (renkaan) vääntömomentille?

kivinen
04.01.2005, 19:49
quote:
Mun 83 hilussa joka(puoli)vuotinen juttu on se että saa irrotella ja hioo sen keinuvipusysteemin mikä liikuttaa kenkiä.
Samoin automaattisäädöt ei käsijarrussa kauaa toimi ja sopivaa etäisyyttä kengille ei meinaa löytyä.
Note! This message was posted anonymously!

Tuttu on ongelma. Kannattaa tarkistaa kaikki nivelet koko järjestelmästä. Vaijerin pään ja vipusysteemin välissä voi olla paljon väljää kun se pellistä väännetty pää kuluu silmissä. Vipu, joka liikuttaa kenkiä on nivelöity jarru kilpeen ja siinä voi olla myös paljon väljää. Lisäksi auton pohjassa oleva vivusto, joka liikuttaa vaijereita, voi kulua sekin väljäksi.

Uudet kengät helpottaa säätöä, jos vanhat on jo aivan kuluneet.

www.alanmiehet.com #1

mikjus
04.01.2005, 22:33
Kaikki muut paitti kardaani käkkäri on perseestä. En ymmärrä miksi tojota on bertoissakin mennyt huonompaan suuntaan ja uudemmissä siirtynyt "normaaliin" käsijarruun.

www.G-69.tk - www.pahama.com