View Full Version : Jenkkimallin vetokoukun pikakiinnitys?
RalliJari
15.08.2010, 15:14
Elis, onko kuvan mukainen neliöputki neliöputken sisässä ja siitä poikkitappi tyylinen vetokoukun pikakiinnitys laillinen Suomessa? Jos omaan ruiseriin semmosen kötöstelis..
Ja selvennökseksi että kuvassa ei sitä sisempää putkee, jossa ite koukku olisi, ole paikallaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1217&pictureid=65119
Jenkkien ja Austraalian markkinoilla näkyy ihan tehtaalta moinen olevan monissa autoissa, fiksu systeemi ois.
mulla ollut ainakin kaikissa koukullisissa autoissa juuri tommonen samanlainen ja hyvin on kelvannut, vanhemmissahan koukun alkuperää /ikää tms. ei edes voida selvittää joten semmosen saattais tehdä itsekkin.
Samantapainen omatekemä on minulla Rangessa, yksi vetopistemalli,
http://lh3.ggpht.com/_S0KfBp9lAl0/TGgb53SDo_I/AAAAAAAAFio/nd1ifkv2PvU/IMG_3327.JPG
yksi maastokärryä varten (korkea)
http://lh6.ggpht.com/_S0KfBp9lAl0/TGgb6FfVrpI/AAAAAAAAFis/jb3wyYH0SM4/IMG_3328.JPG
ja yksi matala tavallisille kärryille (tästä puuttuu vielä pultattavat vaakatuet runkoon)
http://lh5.ggpht.com/_S0KfBp9lAl0/TGgb6TALRZI/AAAAAAAAFiw/hhCialscpFQ/IMG_3332.JPG
Vain vetonuppi tarvii olla tehdastekoinen (tarvikeliikkeistä saa)
näyttää olevan noissa ameriikan vehkeissä se sisempi umpitankoa
näyttää olevan noissa ameriikan vehkeissä se sisempi umpitankoa
Mulla ainakin on kaksi koukku juttua ameriikan ja austraalian poikien tekeleet molemmat 50x50x4 putkesta tehtynä. Se umpi putkesta :D
Jenkkivehkeissä on ainakin Class I, II ja III versiota tuosta kiinnityksestä ja varsinaisesta koukkuosasta. Eli ihan niin kuin täällä on koukkuja luokiteltu eri vetokyvyille ja sen mukaan on koukun rakenne, sama sielläkin. Jenkkikoukkujahan löytyy itse asiassa melkoisen järeillekin vetopainoille.
Ko. mallinen jenkkikoukku kelpaa 1.4.2000 asti henkilö- ja pakettiautoissa ilman dokumenttia, kuorma-autoissa 1.8.1997 asti.
Daddy's Toy
16.08.2010, 13:34
Itelle pitäis kanssa väsätä samanlainen korkeus säädettävä.
Vanha oli pikairroitettava malli. Nyt yhtä rautaa:mad:
RalliJari
17.08.2010, 16:11
Jees, kiitän vastauksista, pitää täs syksyn mittaan uus koukkusysteemi väsäillä.
paikkatakki
18.08.2010, 20:02
Samantapainen omatekemä on minulla Rangessa, yksi vetopistemalli,
yksi maastokärryä varten (korkea)
ja yksi matala tavallisille kärryille (tästä puuttuu vielä pultattavat vaakatuet runkoon)
Vain vetonuppi tarvii olla tehdastekoinen (tarvikeliikkeistä saa)
Tuon tyylinen on mullakin Blazerissa. Ihmetyttää vaan nuo vetopainot: jarruton 450kg ja jarrullinen 1500kg. Onkohan koukku se rajoittava, vai mitä muilla on Blazerien (K5) vetopainot? Ilmeisesti jos koukku on nuo painot tuollasiksi rajoittanut, niin koukkua vaihtamalla kai olis mahollista saaha noita painoja nostettua, vai?
escorvet
18.08.2010, 20:49
Tuon tyylinen on mullakin Blazerissa. Ihmetyttää vaan nuo vetopainot: jarruton 450kg ja jarrullinen 1500kg. Onkohan koukku se rajoittava, vai mitä muilla on Blazerien (K5) vetopainot? Ilmeisesti jos koukku on nuo painot tuollasiksi rajoittanut, niin koukkua vaihtamalla kai olis mahollista saaha noita painoja nostettua, vai?
Tuohon joku vois kertoa vielä vastauksen ennen kuin alan itelle moista väsätä.
HJ:ssa kun on tuo 3500kg koukku nyt.
Tuon tyylinen on mullakin Blazerissa. Ihmetyttää vaan nuo vetopainot: jarruton 450kg ja jarrullinen 1500kg. Onkohan koukku se rajoittava, vai mitä muilla on Blazerien (K5) vetopainot? Ilmeisesti jos koukku on nuo painot tuollasiksi rajoittanut, niin koukkua vaihtamalla kai olis mahollista saaha noita painoja nostettua, vai?
Muiden vetopainot ei tässä paljon jeesaa. Ennen vanhaanhan tehtiin ristiinkytkentäkatsastuksia jolloin saatiin nelivetoautoon 1,5 x kokonaismassa jarrullisen vetopainoiksi, sallipa valmistaja mitä tahansa.
Jenkkiautoissa on pienet vetomassat, todnäk valmistajan sallimia nuo. Jos otteella on tyyppikoodissa 10 merkkiä, silloin pitänee ainakin paikkaansa. Vähemmillä merkeillä vähemmän varmaa.
HJ:ssa on 3500 kg vetomassa valmistajan sallima.
Eikä näitä koukkuja pitäis ihan omasta päästä väsäillä, omatekoisista on mahdollista pyytää lujuustodistusta katsastuksessa jos herättää epäilystä tai ei ole minkään tunnetun mallin näköinen.
paikkatakki
18.08.2010, 21:55
Jenkkiautoissa on pienet vetomassat, todnäk valmistajan sallimia nuo. Jos otteella on tyyppikoodissa 10 merkkiä, silloin pitänee ainakin paikkaansa. Vähemmillä merkeillä vähemmän varmaa.
Otteessa ei oo tyypin kohdalla mitään. Erikoisehdot ja huomautukset kohdassa lukee "LTJ tyyppikoodi: 4" Eli yksi merkki...
Näyttäs ainakin tuolla Jari Mäki Oy:llä olevan noita tehdastekoisia jenkkikoukkuja. Jos sellaisen vaihtamalla sais edes sen jarruttoman 750 kiloon ja jarrullisen johonkin 2000kilon hujakoille, niin kiinnostais... Sais sitten laillisesti hinata hirvenruhot pois metsästä. Pitänee kysellä asiaa konttorilta.
susiraja2
20.08.2010, 22:12
mulla on tossa rc tollanen koukku ja sillä on veto massan kohalla tyhjää konttorilla sanovat että saa vetää jarrutonta 750 kiloa ja jarrullista 3500 kiloa
blazerin kohalla oli sama juttu
mulla on tossa rc tollanen koukku ja sillä on veto massan kohalla tyhjää konttorilla sanovat että saa vetää jarrutonta 750 kiloa ja jarrullista 3500 kiloa
blazerin kohalla oli sama juttu
niinhän ne sanoo, eri asia on se, että kannattaako kaikkea uskoa...
Lainaanpa vanhaa topikkia kun koukun vaihto on mielessä...
Olenko käsittänyt oikein, että yleinen jenkkikoukku on 2"x2" rungolla? Onkohan noihin rungon puoleista osaa myynnissä, jonka vois hitsata autoon. Vai minkälaisilla toleransseilla nuo on, käykö esimerkiksi 60x60x5 neliöputki?
Laki on ilmeisesti edelleen sama, eli -91 autoon tuollaisen voi tehdä? Muut osat ostan kyllä tehdastekoisina, mutta Geehen sopivaa runkoa ei taida saada mistään.
Lainaanpa vanhaa topikkia kun koukun vaihto on mielessä...
Olenko käsittänyt oikein, että yleinen jenkkikoukku on 2"x2" rungolla? Onkohan noihin rungon puoleista osaa myynnissä, jonka vois hitsata autoon. Vai minkälaisilla toleransseilla nuo on, käykö esimerkiksi 60x60x5 neliöputki?
Laki on ilmeisesti edelleen sama, eli -91 autoon tuollaisen voi tehdä? Muut osat ostan kyllä tehdastekoisina, mutta Geehen sopivaa runkoa ei taida saada mistään.
2" yleisin. Ks. https://www.disabilitysystems.com/images/hitch-data.pdf
Nykyäänhän näitä "jenkkikoukkuja" on E-tyyppihyväksyttynäkin, esim. uudessa Ford Ranger Raptorissa tehdasvarusteenakin. Nykykoppaseen Hiluxiinkin saatavilla, jopa Kovilin tarroilla.
Kun vähän lisää googlettelin, niin selvisi että jenkkilässä Geet on myyty jenkkikoukulla, tai ainakin sellainen on ollu saatavilla. Hintakin oli Geemäinen, 650 usd. Siis tarvikkeosalla, mutta alkuperäisen kaltaisella. Muuten kyllä tukevan näköinen, se oli rungossakin kiinni useammasta pisteestä kuin eurooppalaiset. Ja hyvä ollakin, kun vipuvartta tulee lisää.
Taidanpa itse väkertää samanlaisen, tai ainakin teen osat jotka oikea hitsari saa laittaa kasaan.
Näitähän saa pelkkiä putkiaihioitakin, olis ainakin oikeilla mitoilla ja vahvuuksilla. Esim. https://www.ebay.com/itm/TOPTOW-64454-9-Hitch-Receiver-Tube-2-Receiver-Size-Weld-on-Combo-Bar-Raw/193555259690?_trkparms=ispr%3D1&hash=item2d10cae12a:g:kxoAAOSw44FfAq1I
Mä tilasin tollasen valmiin putken ebaystä kun tarpeeksi paksua putkea ei löytynyt helposti. Koukun rakennus on ajatustasolla vasta käsittelyssä. Koitan keksiä minkälainen runko siihen tulee. Pitää olla kestävä mutta järkevä tilankäytön suhteen. Pohjan alle kun mahdollisesti tulee joskus lisätankki. Koukku ei saa myöskään viedä maavaraa yhtään joten se tulee läpi rautapuskurista, hieman hankala koska sokka jää puskurin taakse eli joutuu kyykkimään auton alle että saa sen laitettua. Tuskin ongelma koska käytän koukkua aniharvoin. Jos rungon joutuisi tekemään puskurin alle saisi se aika kovaa sikaa koska puskuri hakkaa aina kiville maastossa.
Tässä vähän ajatuksia. Putki tulisi puskurista läpi ja kiinnitys puskuriin joko hitsaamalla tai pulteilla ( kuvassa kohta 1.)? Putki hitsaten poikkipalkkiin joka rungossa pultaten tai hitsaten (kuvassa kohta 2.)? Lisäpoikkituet (3.) jos tarvetta? Putken päälle mahdollisesti lisäjäykistys (4.)?
Droppia tulee jonkinverran koska auto on 35" renkailla ja "100mm ++" korotuksella. Koukuksi hankitaan joku jytky tehdasvalmisteinen. Haave kuitenkin ettei mitään lisätukia itse koukkuun tulisi. Voiko tuolla setupilla vetää hodarin max koukkupainon turvallisesti? Tiedän että vastaavia rakennelmia on ja ne toimineet moitteitta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=231907
Löysitkö mikjus putken Euroopasta? Tuo Matin laittama ja kaikki muut mitä itse löysin oli jenkkilässä jolloin rahti ja tullauskulut paljon kalliimpia kuin itse putki.
Suunnitelmastasi uskallan väittää ettei varmasti hajoa jos on kunnolla hitsattu ja ainevahvuudet riittäviä. Ja itse koukkua saa varmasti kestävänä, kun järeimmissä on sallitut vetomassat paljon isompia kuin Suomessa on ylipäätään laillista vetää kuulalla. Jos puskuri on kunnon rautaa, niin ei varmaan tarvi sivutukia(3) vaikka eihän niistä varmasti haittaakaan ole.
Edit. Suunnitelmastasi tulikin mieleen, että taidan itsekin käyttää puskuria tukena. Putki kiinni alkuperäiseen koukun paikkaan ja puskurin alta törröttämään. Siitä on helppo pulttiliitoksella yhdistää se puskuriin.
Tuo putki tuli jenkeistä kun en muualta löytänyt. Putki maksoi 18€ + pk 34€. En muista menikö tullia vielä mutta jos niin se on max 30% tosta alvin kanssa. Tuleehan siinä hintaa yhdelle mokomalle putkelle.
Jos joku on tilailemassa tuollaisia niin voin lähteä porukkaan
toyovoima
21.07.2020, 13:55
Itse ostin 4x4 partsilta, mutta nyt näyttää olevan loppu: https://www.4x4parts.fi/en/outside-car/16101-hitch-mount-profile-9--2400000083764.html?search_query=Hitch+mount&results=190
Kieltämättä on kyllä arvokas putki osti mistä tahansa..
Tuo putki tuli jenkeistä kun en muualta löytänyt. Putki maksoi 18€ + pk 34€. En muista menikö tullia vielä mutta jos niin se on max 30% tosta alvin kanssa. Tuleehan siinä hintaa yhdelle mokomalle putkelle.
Ei siitä tarvii tulleja ja alveja maksella kun ite tuote max. 22€.
FJ Cruiserissa orkkiskoukku on tällanen L-mallinen, yhteensä 6 kpl 12 mm pultilla kiinni, 4 takaapäin ja 2 altapäin.
https://pic.useful.fi/wGkCBF9xL.jpg
Eijkö aina tuote+rahti on se joka määrää tullin/veron
ihan samalla tavalla kun alvia lisätään ja sekin sekä tuotteelle että rahdille
Koskien koukkua ja putkea mistä saisi ostettua metrin pätkä paksuseinämäistä putkea missä 2" reikä 50mm ei riitä ja pitää olla rhs laatua. Tietysti pätkä sen päälle menevää niin saa tehtyä sen vahvistuksen mikä on niissä vaalmiina ostettavissa.
Niihinhän saa tehtyä vaikka mitä mutta kun ei löydy rhs putkea mihin menee 50mm rhs putki ja paksuseinämäinen pitää olla molemmat eli se 2" reijällä jostain
Alvi menee tavarasta ja rahdista. Tulli vain tavarasta.
Ja postikin ottaa vielä muutaman euron tulliin jäävistä paketeista.
Ei mee jos tarpeeks halpa tavara. Jos tavara on max. 22€ ja rahtikulut 100€ niin tullaamatta selviää.
https://pic.useful.fi/XgvdHKtcj.jpg
Ei mee jos tarpeeks halpa tavara. Jos tavara on max. 22€ ja rahtikulut 100€ niin tullaamatta selviää.
https://pic.useful.fi/XgvdHKtcj.jpg
Juu tietysti noi rajat täytyy täyttyä. Sitä koitin selventää et rahdista ei mene tullia mut alvi molemmista. Edellyttäen et raja-arvot ylittyy.
Mulla tuossa USA-tuonti Jeepissäni on tuollainen irtokoukku, kaverini Petsku lainasi aikoinaan Jeeppiä vetääkseen sillä venetraileria niin joutui vaihtamaan sen töpselin uuteen että kävi siihen trailerin pistokkeeseen... :o
Olikohan se töpseli erilainen kun täällä käytettävät, en älynnyt kysyä...:confused:
Sanoi että tällä autolla ei ole aiemmin vedetty mitään kun tutki peräkoukkua ja koko systeemiä, oli autosähköasentaja ammatiltaan... :cool:
R.I.P. Petsku... :(
Eli tulli tai alvi niin valtio rahastaa sen 25 prossaa vähintään.
Mulla tuossa USA-tuonti Jeepissäni on tuollainen irtokoukku, kaverini Petsku lainasi aikoinaan Jeeppiä vetääkseen sillä venetraileria niin joutui vaihtamaan sen töpselin uuteen että kävi siihen trailerin pistokkeeseen... :o
Olikohan se töpseli erilainen kun täällä käytettävät, en älynnyt kysyä...:confused:
Sanoi että tällä autolla ei ole aiemmin vedetty mitään kun tutki peräkoukkua ja koko systeemiä, oli autosähköasentaja ammatiltaan... :cool:
R.I.P. Petsku... :(
Eihän niissä ole välttämättä kuin 4-napainen pistoke, eikä koskaan käy muukaan eurotöpseleihin. Sähköt pitää tehdä siis uusiks jos jenkkispekseillä oleva. Mut eihän tää koukkuun liity.
Eihän niissä ole välttämättä kuin 4-napainen pistoke, eikä koskaan käy muukaan eurotöpseleihin. Sähköt pitää tehdä siis uusiks jos jenkkispekseillä oleva. Mut eihän tää koukkuun liity.
Sori asiaan liittymättömästä kommentistani.... :o
Mutta liippasi aika läheltä kuitenkin.... :rolleyes:
Asiaa sivuten HDJ80 35 pyörillä ja 4" korotus. Onkohan 10" droppikoukku hyvä? vai pitäskö olla 12" tai enemmän? Puskurin alalaidan korkeus on noin 61cm ja koukun runko tulee puskurista läpi joten sen keskikohta on kait noin 64cm, siitä jos laskee 10" dropin niin tuloksksi tulee noin 39cm. Asennuskorkeus määritelty 35 - 42 cm joten menee about haarukkaan jopa 37" renkailla. Nyt kun vaan löytää hyvän 3500Kg droppikoukun ja kuulan.
EDIT Droppi ilmoitetaan koukun putken yläpinnasta kuulan kiinnityspintaan ja siitä kuulan keskelle voi olla 7cm. Eli tuo heti vaikuttaa myös korkeuteen. Ompa hankalaa.
Mikä on yläraja koukulle että sillä vielä voi vetää esim. traileria. Toimiiko jos yli tuosta 42cm rajasta, esim 48cm? En osaa arvioda paljonko perä nyykähtää aisapainon takia jos esim. 2500kg auto trailerilla? Tietty tätä voi aina kompensoida vaihtamalla pienemmät renkaat alle. En tiedä onko se ongelma mutta yhtäkkiä katsottuna 3500kg koukkuja on vain 10" droppiin asti ja sitten tippuu vetopainot.
Asiaa sivuten HDJ80 35 pyörillä ja 4" korotus. Onkohan 10" droppikoukku hyvä? vai pitäskö olla 12" tai enemmän? Puskurin alalaidan korkeus on noin 61cm ja koukun runko tulee puskurista läpi joten sen keskikohta on kait noin 64cm, siitä jos laskee 10" dropin niin tuloksksi tulee noin 39cm. Asennuskorkeus määritelty 35 - 42 cm joten menee about haarukkaan jopa 37" renkailla. Nyt kun vaan löytää hyvän 3500Kg droppikoukun ja kuulan.
EDIT Droppi ilmoitetaan koukun putken yläpinnasta kuulan kiinnityspintaan ja siitä kuulan keskelle voi olla 7cm. Eli tuo heti vaikuttaa myös korkeuteen. Ompa hankalaa.
Mikä on yläraja koukulle että sillä vielä voi vetää esim. traileria. Toimiiko jos yli tuosta 42cm rajasta, esim 48cm? En osaa arvioda paljonko perä nyykähtää aisapainon takia jos esim. 25000kg auto trailerilla? Tietty tätä voi aina kompensoida vaihtamalla pienemmät renkaat alle. En tiedä onko se ongelma mutta yhtäkkiä katsottuna 3500kg koukkuja on vain 10" droppiin asti ja sitten tippuu vetopainot.
Voi toyota nyykähtää aikalailla jos kuljetettava auto painaa 25000kg.:D:D:D:D
Asiaa sivuten HDJ80 35 pyörillä ja 4" korotus. Onkohan 10" droppikoukku hyvä? vai pitäskö olla 12" tai enemmän? Puskurin alalaidan korkeus on noin 61cm ja koukun runko tulee puskurista läpi joten sen keskikohta on kait noin 64cm, siitä jos laskee 10" dropin niin tuloksksi tulee noin 39cm. Asennuskorkeus määritelty 35 - 42 cm joten menee about haarukkaan jopa 37" renkailla.
Mikä on yläraja koukulle että sillä vielä voi vetää esim. traileria. Toimiiko jos yli tuosta 42cm rajasta, esim 48cm?
Luultavasti just passeli. Toi 42 cm lasketaan kuormatusta ajoneuvosta, taka-akseli siis suurimpaan sallittuun massaan asti kuormattuna, eli tyhjässä autossa voi olla helposti 10 cm ylempänä niin on laillinen vielä.
Käytännössä kuulan korkeuden hyvä olla jossain ajotilanteessa 40-45 cm luokkaa niin 2-akseliset tönkköjousiset traikut tulee suht oikeassa asennossa perässä.
Ja kuulan korkeus maasta mitataan kuulan keskikohtaan, ei nupin päälle.
Jeepissä mulla ainakin on ihan liian ylhäällä kuula vaikka on tiputtava eurokoukku (nelipulttikiinnitys), miettinyt jo pidempään tollaista jenkkipötkylää kun siihen saisi paljon laajemmalla skaalalla droppikoukkuja.
Eilen vähän suunnittelin ja mittailin. Nykyinen mallikohtainen normikoukku on 57 sentin korkeudella ilman kuormaa. Ei se sinänsä vetämistä ole häirinnyt muuten mutta lyhyet ja/tai matalaperäiset kärryt herkästi raapii maata. Ja isommat kärryt hankala laittaa koukkuun kun nokkapyörä ei nosta tarpeeksi. Muuten ei pari tonnia perässä ole mitenkään erityisen pahalta tuntunut, tosin voihan se tuntua paremmalta kun kärry olis suorassa.
Kyselin muuten 4x4 partsilta noita putkia. Luultavasti 2-3 viikon kuluttua tulee varastoon, mutta koronan takia on vielä epävarmaa.
4x4 partsilla on nyt runkoon tulevia palikoita hyllyssä. Juuri sain omani, käykäähän tilaamassa!
Ko. mallinen jenkkikoukku kelpaa 1.4.2000 asti henkilö- ja pakettiautoissa ilman dokumenttia, kuorma-autoissa 1.8.1997 asti.
Sorry offtopic mutta ammattilaiselta täytyy kysyä...
Minkälainen paperi tarvitaan 1998 käyttöönotetun N2G luokan ajoneuvon vetokoukusta? Ja siis nimenomaan 50mm kuulasta kyse.
Sorry offtopic mutta ammattilaiselta täytyy kysyä...
Minkälainen paperi tarvitaan 1998 käyttöönotetun N2G luokan ajoneuvon vetokoukusta? Ja siis nimenomaan 50mm kuulasta kyse.
Ei tuon ikäisestä mitään papereita kysellä.