View Full Version : Mäkistartti automaatilla ???
Noniin.. tulipahan aivopieru taas...
Automaattiahan ei työntämällä saa käyntiin, mutta jos voiman ulosotosta vetäisi jonkinlaisen vetosysteemin kampiakselille, niin laatikko vapaalla voisi saada käyntiin? Onko joku muu hiljaa mielessään moista funtsinut?
..taitaa melkein olla sitsättijuttuja, mutta tulipahan mieleen päivänä eräänä...
käynnistys on helpompi ratkaisu, osta vanha zetori niin voit kopioda.
Rekisteröimätön
13.08.2010, 18:02
Noniin.. tulipahan aivopieru taas...
Automaattiahan ei työntämällä saa käyntiin, mutta jos voiman ulosotosta vetäisi jonkinlaisen vetosysteemin kampiakselille, niin laatikko vapaalla voisi saada käyntiin? Onko joku muu hiljaa mielessään moista funtsinut?
..taitaa melkein olla sitsättijuttuja, mutta tulipahan mieleen päivänä eräänä...
Lukee käyttöohjekirjaa ja sieltä kohdan auton hinaaminen ja käynnistäminen hinaamalla, niin löytyy varmaan tietoa. esimerkiksi W4A 018 vaihteistolle on selkeät ohjeet.
kylmällä laatikolla hinataan 2 minuuttia nopeus 25km/h N-asennossa ja pannaan kakkonen päälle, niin pitäis alkaa moottori pyörimään, lämpimällä laatikolla nopeus on 40km/h, kun moottori käynnistyy siirretään valitsin asentoon "N" mikäli moottori ei käynnisty muutaman sekunnin kuluessa, toistetaan toimenpide.
näin Geessä ohjeistetaan
Kiitos vaan infosta...
Miten keskellä lepikkoa hinataan 2min 25km/h jne ??
Ja zetorissa ei ole letukan moottori... (eikä toisinpäin)
Vaihda siihen zetaan mesen pata niin lähtee joko napista tai hinaamal
Rekisteröimätön
13.08.2010, 19:47
ruuvaa B&S:n käynnistin kampuran etupäähän :D
Tarkennetaan nyt sen verran, että kyseessä vaikkapa ihan tavallinen Blazer, (tai ihanmikävaan) TH350 askilla (tai millä muulla tahansa kun mersun askilla)
oletetaan että kyseinen bensakone on virtojen loputtua hyytynyt lepikkoon. Miten siis tönäisemällä hereille?
Ei ole siis perivenäläistä paineilmastarttia, tms.
Rekisteröimätön
13.08.2010, 19:55
joku jossain käynnisti rangen "narukäynnistimellä".
olikohan naru kampuran hihnapyörän ympäri ja riski mies narun päässä, nykäsy ja starttaus vain pitää ajoittaa oikein.
Jos ei muuten niin laturista remmi irti ja mahollisimman pitkä ohut naru kiepitetään siivapyörään kiinni, jonka jälkeen veto ja uusitaan operaatio niin monesti, että on ladannut tarpeeksi, on kova homma, mutta testattu ja toimii.
moggirange
13.08.2010, 20:23
Virtojen loputtua voi moottorisahalla pyörittää laturia helposti. Terä vaan pois ja laturin hihna kytkinrummulle. Toimii!
Topi1982
13.08.2010, 20:27
Ohut sidontaliina kierretään laturinhihnan päälle useita kertoja.
Pari jätkää vetää sen helposti käymään, kuten perämoottorin.
Aikoinaan Capric Classikista oli Moskovassa pudonnut startti maantielle (laatutyötä).
Pistettiin em. konstilla se tulille, eikä sammutettu ennen kotipihaa.
Ohut sidontaliina kierretään laturinhihnan päälle useita kertoja.
Pari jätkää vetää sen helposti käymään, kuten perämoottorin.
Aikoinaan Capric Classikista oli Moskovassa pudonnut startti maantielle (laatutyötä).
Pistettiin em. konstilla se tulille, eikä sammutettu ennen kotipihaa.
Oliko tuosta videokin jossain tai ainakin vastaavasta tapahtumasta.
Virtojen loputtua voi moottorisahalla pyörittää laturia helposti. Terä vaan pois ja laturin hihna kytkinrummulle. Toimii!
Toi on hyvä idea, saattais toimia myös hyvällä akkuporakoneella, tosin tietenkin hitaammin.
Enisimmäisissä Ryslerin 727 lootissa oli mahollisuus mäkistarttiin. Ja muistaakseni joissain letukan askeissa kans. Oisko sit ollu Powerglide. Tosin ei sen manuaali lootalla varustetun auton mäkilähettäminen kovin helppoa ole lepikossa. Mitä se sit on automaatin, ku öljypumpun pitää paine eka tuottaa.
Toi on hyvä idea, saattais toimia myös hyvällä akkuporakoneella, tosin tietenkin hitaammin.
Isompi siivapyörä porakoneeseen. :)
Tarkennetaan nyt sen verran, että kyseessä vaikkapa ihan tavallinen Blazer, (tai ihanmikävaan) TH350 askilla (tai millä muulla tahansa kun mersun askilla)
oletetaan että kyseinen bensakone on virtojen loputtua hyytynyt lepikkoon. Miten siis tönäisemällä hereille?
Ei ole siis perivenäläistä paineilmastarttia, tms.
Kannattaa jättää se Bleiseri sinne metsäpolun alkuun niin se on helpompi vetäistä takaisin tielle :D
Toi on hyvä idea, saattais toimia myös hyvällä akkuporakoneella, tosin tietenkin hitaammin.
Ei muuten toimi, on kokeiltu...
Akku simahtaa tosi nopeesti ja (Panasonic) porasta tuloo savua suht nopeesti!
Ehkä helpoin: toinen akku kontissa. Onko tätä käynnistymättömyyttä ollut suvussanne? ;)
Ehkä helpoin: toinen akku kontissa. Onko tätä käynnistymättömyyttä ollut suvussanne? ;)
Ensimmäisten viestien toimintamalliehdotelmien perusteella päättelin, ettei tässä kuitenkaan olla hakemassa sitä helpointa tapaa ja rohkenisin väittää että makitan 18v akkukone ja 2kpl 3amp 18v li-ion akkua niin pystyy pyörittään laturia sen verran, että akussa on starttivirta. uskon kyllä,että panasonicci lakee savut allensa, mutta nehä porat onkin tarkoitettu levyruuvien irroitukseen...................................... .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ..............
;)
Imaset putkesta (putkista) . Voit herätteksi kaataa hieman olutta putkeen, niin käynnistyy se refleksin omainen toiminta ja muistat pistää virrat päälle ennen iimaisua. Ja sitten kun käynnistyy, niin muistat ottaa sen naamas irti siitä putkesta. Siitä tulee pitemmän päälle heikko olo, jos jatkaa imemistä, kun kone on käynnissä.
ja tuossa laturin kanssa snöörillä leikkiessäkin kannattanee pitää syttyvirrat on asennossa... :rolleyes:
Ensimmäisten viestien toimintamalliehdotelmien perusteella päättelin, ettei tässä kuitenkaan olla hakemassa sitä helpointa tapaa ja rohkenisin väittää että makitan 18v akkukone ja 2kpl 3amp 18v li-ion akkua niin pystyy pyörittään laturia sen verran, että akussa on starttivirta. uskon kyllä,että panasonicci lakee savut allensa, mutta nehä porat onkin tarkoitettu levyruuvien irroitukseen...................................... ...............
;)
Tai kytkee sen poran akut suoraan auton akkuun ilman turhaa pyörittämistä...
Paras hyötysuhde.
Ei varmasti helpoin tapa
joku jossain käynnisti rangen "narukäynnistimellä".
olikohan naru kampuran hihnapyörän ympäri ja riski mies narun päässä, nykäsy ja starttaus vain pitää ajoittaa oikein.
http://www.youtube.com/watch?v=3hTs2DYWxWw
Pelkän narun kanssa ei kone pyörinyt, mutta heikolla akulla starttia samalla niin pyöri tarpeeksi.
Tai kytkee sen poran akut suoraan auton akkuun ilman turhaa pyörittämistä...
Paras hyötysuhde.
Ei varmasti helpoin tapa
No mikä ettei, vaan oikeastihan juttu on niin ettei sen startti moottorin tarvi pyöriä yhtä pitkään kuin akkuja ladataan vaan vain muutama sekunti niin ehjän moottorin pitäis käynnistyä
Tarkennetaan nyt sen verran, että kyseessä vaikkapa ihan tavallinen Blazer, (tai ihanmikävaan) TH350 askilla (tai millä muulla tahansa kun mersun askilla)
oletetaan että kyseinen bensakone on virtojen loputtua hyytynyt lepikkoon. Miten siis tönäisemällä hereille?
Ei ole siis perivenäläistä paineilmastarttia, tms.
Lepikossa tönäisemällä ei mitenkään, kuulemma vaatii vähintään 60km/h vauhtia, ja laatikko ottaa siinä kipiää kun ei siellä kierrä öljy vasta kun kone käy. Sitä en sitten tiedä että miten tuo suurempi nopeus auttaa, kun ei ne pakat toimi ilman öljynpainetta.
Joissain vanhoissa Fordin automaateissa on vaihteiston takapäässäkin pumppu, ja sellasella varustetun auton saa hinattua käyntiin. Ja google kertoi että myös Mersuissa on ollut laatikon takapäässä pumppu.
No mikä ettei, vaan oikeastihan juttu on niin ettei sen startti moottorin tarvi pyöriä yhtä pitkään kuin akkuja ladataan vaan vain muutama sekunti niin ehjän moottorin pitäis käynnistyä
Ja just niille muutamille sekunneille tarvitaan kaikki liikenevä teho.
On kyllä raja tapaus jos poran akut auttais.
meinasinkin sitä, kun pyörittää porakoneella laturia, vaikka puoli minuuttia kerrallaan useita kertoja peräkkäin niin luulis saavan jo sen verran virtaa, että pystyy starttaamaan hetken, koska tuolla narusysteemillä latailtiin niin ei niitäkään vetoja nyt ihan mielettömästi tarvinnut tehdä, lähtökohtana startti jaksoi akun virralla pyörittää konetta pari kierrosta ja tuon naru session jälkeen sen verran paremmin että auto hörähti käyntiin.
Rekisteröimätön
14.08.2010, 00:57
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68424
ja jos ei tuo inertiakäynnistin toimi, niin ainahan voi pitää aurinkopaneelin mukana, odottaa vain paistetta ja latailee akun aurinkoenergialla (vrt. laturinpyörittäminen narulla) :D :D
Mites jos sais vaikka akkuporakäyttöisellä öljypumpulla nostettua laatikkoon paineet ja pakko-ohjatulla venttiilillä lukkoturbiini kiinni,ni oltas aika lähellä onnistumista.
Menee vaan tuon systeemin rakentelu suht monimutkaseks,mut periaatteessa??
Varmasti kaikki konstit tulee koitettuu,kun auto jontkassa eikä apuja lähimain.
Vara-akku ei varmaan turhin varuste,jos yksin pitemmälle eksyy.
Tuukka Impala
14.08.2010, 22:40
joku jossain käynnisti rangen "narukäynnistimellä".
olikohan naru kampuran hihnapyörän ympäri ja riski mies narun päässä, nykäsy ja starttaus vain pitää ajoittaa oikein.
Toisella foorumilla joku kirjotti että käynnisti starttivikasen vanin silleen että pyöritti kuormaliinan turbiinin ympärille ja veti moottorikelkalla.....
Moi,
yhdestä rangesta (ei mun) hajos startti taivalkoskella paro viikkoa sitten, biltema-merkkistä nauhaa hihnapyörän ympäri muutama kierros ja sitten 3-4 ukkoa vetämään. Hyvin lähti käyntiin, mutta sai sitä vetää ihan kunnolla. Nauhoja oli muutama peräkkäin että sai tarpeeksi pitkän, lyhyitä pärkiä olivat.
-Paavo
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/34/large/34-271_l.jpg
Hieman aiheen vierestä. Automaatia ei kaiketi voi hinata, mutta jos jakolaatikon laittaa vapaalle. Silloinhan ei pitäisi laatikon pyöriä?
Hieman aiheen vierestä. Automaatia ei kaiketi voi hinata, mutta jos jakolaatikon laittaa vapaalle. Silloinhan ei pitäisi laatikon pyöriä?
Mitenniin ei voi hinata? laittaa liinalla perään ja vetää. Viime kesänä lojahti vanista kone himokselle, niin piti hinata sekin kotiin 300km. Hyvinhän tuo taas toimii, kun vaihto moottorin.
voihan sitä juu hinata mutta ei suositella vetää yli 30km/h koska ei öljy kierrä. tietenkin jos jakolaatikosta vapaalle tai takavetosessa kardaani irti ni voi ihan hyvin vetää kovempaa...
Paavo ennättikin jo tarinan kertoa. Ei kyllä heti olisi uskonut asiaa, jos ei ite olisi ollut liinassa kiinni.