PDA

View Full Version : HDJ:n käyntiongelma


Daniel
08.08.2010, 18:17
Kysytään nyt täältäkin, kun alkaa itseltä usko ja ideat loppumaan tuon vekottimen kanssa.


Ongelmana on moottorin huono käynti. Tyhjäkäyntiä käy kohtalaisesti mutta kun kierroksia alkaa hiljalleen nostaa niin kone täristää ja käy huonosti. Ongelma on pahimmillaan 1000-2000 kierroksen välissä. Reilummin kierrätettäessä ongelma joko katoaa tai se ei ole yhtä paha. Ajossa tulee esille lähinnä säksättävänä äänenä ajettaessa tasaisesti, kierrosten ollessa juuri tuolla alueella.

Moottori on täysin remontoitu. Sylinterit porattu, männät uusittu, kanteen vaihdettu kaikki venttiilit ja koneistettu. Suuttimet on myös huollettu.

Syöttöpumppu on nyt remontoitu kolme kertaa. Kaksi ensimmäistä kertaa todettiin ajoittimen männän jumittavan ja se herkistettiin. Kolmannella kerralla meni pumpun runko ja mäntä uusiksi, kun ei ottanut toimiakseen. Auto on toiminut aina hyvin vähän aikaa näiden pumppuremonttejen jälkeen ja sitten ongelma on asteittain tullut taas takaisin.

Olen vaihtanut myös uuden suodattimen jalan, kun epäilin käsipumpun vetävän ilmaa. Paluuletkuna on kirkas letku eikä kuplia näy. Polttoainelinjaan lisäsin myös siirtopumpun mutta ei se vaikuttanut käyntiin.

Pumpun remontoija väittää, ettei vika voi enää olla siinä. No, sitä minäkin toivoisin mutta ei oikein löydy enää mitään mitä voisi tarkistaa.

Voisin kokeilla ottaa huomenna videota tuosta moottorista.

Tämän kanssa on nyt tapeltu tammikuusta lähtien joten jos joku keksii ratkaisun tähän tarjoan ilmomielin hänelle vaikkapa jallupullon :D

Daniel
08.08.2010, 18:22
Tämähän tuli sitten väärään osioon. Piti mennä tuolle tekniikkapuolelle.
Modet varmaan siirtää?

Calmari
08.08.2010, 19:26
meniskö tuo lie pilalle jos tarjois hiukka öljyä dieselin sekaan jos joku suutin tms takertelee kuivuuttaan ??

pee
08.08.2010, 20:02
Onks pumpun ajoitus VARMAsti oikein, saattais olla myöhäsellä oireista päätellen... Possautteleeko sinisiä tuprahduksia silloin kun rykii ?

Pete
08.08.2010, 20:03
Onko suuttimet toyotan alkuperäiset vai tarvikkeet? Porvoon dieselissä eivät suostuneet tavikesuuttimia edes asentamaan kun sanoivat että paskat alkuperäiset on paremmat kuin uudet tarvikkeet..

Daniel
09.08.2010, 12:45
En tiedä olisko tuosta 2t öljystä haittaa. Ei kai se mahdoton idea olisi kokeilla. Suuttimet kävivät kyllä juuri testissä ja aukesivat kaikki hyvin.

Pumpun ajoituksen tarkstin ensin itse ja kun ei toiminut tarkistutin vielä diesel pajalla ja kunnossa se oli.

Suutinkärjet on kyllä vaihdettu edellisen omistajan mukaan ainakin. Merkkiä en tiedä mutta eipä tuo dieselhuolto niistä mitään ainakaan maininnut.

Näissähän suuttimissahan on tietysti semmoinen homma, että kun pajat testaavat niiden toiminnan, niin ne katsoavat vaan sen 2 avautimispaineen. Jos se on kunnossa niin ainakin väittivät, että toinenkin avautumispaine on ok. Sen toisen avautumispaineen tarkistaminen olis maksanut melkein 300e

-Captain-
09.08.2010, 14:26
onks siitä mitattu pumpun paine? sehän vaikuttaa kuitenki suoraan tohon ajottimen männän vaikutukseen syötön ajoitukseen.. toivottavasti ei ollu liian vaikeesti selitetty :) eli jos ei oo tarpeeks painetta ni se jää myöhäselle ku kierrokset nousee.. polttoaineen painehan siinä muuttaa sen ennakon aikasemmaks kun kierrokset nousee.

Daniel
09.08.2010, 15:08
onks siitä mitattu pumpun paine? sehän vaikuttaa kuitenki suoraan tohon ajottimen männän vaikutukseen syötön ajoitukseen.. toivottavasti ei ollu liian vaikeesti selitetty :) eli jos ei oo tarpeeks painetta ni se jää myöhäselle ku kierrokset nousee.. polttoaineen painehan siinä muuttaa sen ennakon aikasemmaks kun kierrokset nousee.

En osaa sanoa, onko tuota mitattu. Mahtaakohan se kuulua "normaaleihin" huolto toimenpiteisiin? Penkissä se on kuitenkin testattu ja siinä toiminut.

hunter hdj
10.08.2010, 22:27
Tutkiskelisin vielä ajoitus merkkejä kun moottori on ollu palasina. jos syöttöpumppu ja nokka-akseli hihnalla on keskenään merkeissään, niin missä kohdalla kampi-akseli silloin huitelee kun siin on se ratas hässäkkä niin ei oo ihan simppeli jutska.

Daniel
11.08.2010, 12:08
Tuossa videota.


http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/videot/th_hotsielokuva.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/videot/?action=view&current=hotsielokuva.mp4)

Tuosta ei nyt kauhean hyvin näe, kuinka paljon tuo moottori heiluu.
Tuon hihnan värähteleminen on aika kummallinen juttu. Mahtaakohan olla syy vai seuraus?
Käytin tämän jälkeen vielä remiin irti ja laitoin takaisin. Tässä yhteydessä jouduin hiukan pyörittämään moottoria, että pumpun merkki meni aivan kohdalleen. En nyt tiedä johtuiko tuo siitä,ettei se ollut aivan kohdallaan, kun hihnan irroitin vai siitä että joku siirtyi irroitusvaiheessa. Lisäksi laitoin vielä astiaan vajaa 2% 2t seoksella olevaa dieseliä ja käytin moottoria sillä.
Samalla tavalla tuo hihna vieläkin värisee. Mutta käynti ehkä hieman parani, tiedä sitten mistä johtui. Moottori otti ehkä paremmin kierroksia ja vika tuntui melkein häviävän jossain 2500 kierroksen jälkeen. Mutta kyllä siellä selkeesti vielä jotain on vialla. Pahimmillaan ravistus on, kun lähtee hitaasti laskemaan kierroksia 2000 jälkeen.

Moottorihan toimi melkein täydellisesti viimeisen pumppuremonti jälkeen.(lukuunottamatta pientä heilumista tietyllä kierrosalueella.) Sitä kesti melkein päivä, jonka jälkeen tuo vika alkoi vähitellen. Eli samat ajoitukset ja ennakot tässä on vielä tälläkin hetkellä.

Niitä jakorattaita, jotka pyörittää pumppua on minun mielestä melkein mahdotonta saada laitettua väärin. Ja jos ne laittaa väärin ei kampiakselin ja pumpun merkit osuisi kohdalleen.

Daniel
11.08.2010, 12:55
http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/videot/th_hotsielokuva2.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/videot/?action=view&current=hotsielokuva2.mp4)

Tässä vielä videokuvaa paluuletkusta. Kyllä siellä joitakin kuplia silloin tällöin näkyy. Mahtaakohan noista olla haittaa? En oikein vaan tiedä mistä nämä tulevat, koska dieseli tulee tuosta astiasta. Suodattimen jalka ja kaikki letkut & klemmarit on vaihdettu.

Daniel
11.08.2010, 14:32
Onks pumpun ajoitus VARMAsti oikein, saattais olla myöhäsellä oireista päätellen... Possautteleeko sinisiä tuprahduksia silloin kun rykii ?

Niin tähän piti vielä sanoa, että ei tupruttele sinistä. Ehkä aivan hiukkasen harmaata utua, kun oikein kenkii mutta se johtuu varmaan tuosta reilusta syötön määrästä.

pee
11.08.2010, 22:16
Tässä kohtaa tarkkana:

"Käytin tämän jälkeen vielä remiin irti ja laitoin takaisin. Tässä yhteydessä jouduin hiukan pyörittämään moottoria, että pumpun merkki meni aivan kohdalleen. En nyt tiedä johtuiko tuo siitä,ettei se ollut aivan kohdallaan, kun hihnan irroitin vai siitä että joku siirtyi irroitusvaiheessa."

Rattaillahan on merkit muistaaksein I ja II ja pisteet * ja ** tjsp... Näitä EI VOI(NE) laittaa väärin ... ???
Jos pumpun merkki tällöin ei osu kohdilleen, olet lähellä ongelmaa,,,

Olenpa paininut vastaavan ongelman kanssa MB merkissä liki 200 tkm, käyttänyt pumppua yhellä ja toisella pajalla, epäillyt ilmavikaa, vaihdellut tiivistetä, o-renkaita, kannen tiivistettä, venttiilinohjureita, hehkuja, yms yms. ja loppujenlopuks löytänyt ongelman liian myöshäisestä ajoituksesta

Eli: jos sulla on syöttöä runsaasti, ja ajoitus myöhäisen kintaalla, oire vois olla hyvinkin juuri kuvatunlainen, jaksaa sitten kierroksilla palaa kyllä, ennakonsäädin auttanee tässä (MB ssä ei ole), mutta välikierroksilla röpeltää, eli kamaa "tulee liikaa väärään aikaan"

Onks pumpun remmi uusittu ? Kiristin myös ? Alkup. vai tarvike ?


= tarkista ajoitus

Daniel
11.08.2010, 22:53
Tässä kohtaa tarkkana:

"Käytin tämän jälkeen vielä remiin irti ja laitoin takaisin. Tässä yhteydessä jouduin hiukan pyörittämään moottoria, että pumpun merkki meni aivan kohdalleen. En nyt tiedä johtuiko tuo siitä,ettei se ollut aivan kohdallaan, kun hihnan irroitin vai siitä että joku siirtyi irroitusvaiheessa."

Rattaillahan on merkit muistaaksein I ja II ja pisteet * ja ** tjsp... Näitä EI VOI(NE) laittaa väärin ... ???
Jos pumpun merkki tällöin ei osu kohdilleen, olet lähellä ongelmaa,,,

Olenpa paininut vastaavan ongelman kanssa MB merkissä liki 200 tkm, käyttänyt pumppua yhellä ja toisella pajalla, epäillyt ilmavikaa, vaihdellut tiivistetä, o-renkaita, kannen tiivistettä, venttiilinohjureita, hehkuja, yms yms. ja loppujenlopuks löytänyt ongelman liian myöshäisestä ajoituksesta

Eli: jos sulla on syöttöä runsaasti, ja ajoitus myöhäisen kintaalla, oire vois olla hyvinkin juuri kuvatunlainen, jaksaa sitten kierroksilla palaa kyllä, ennakonsäädin auttanee tässä (MB ssä ei ole), mutta välikierroksilla röpeltää, eli kamaa "tulee liikaa väärään aikaan"

Onks pumpun remmi uusittu ? Kiristin myös ? Alkup. vai tarvike ?



= tarkista ajoitus

No saahan ne rattaat laitettua väärin, tarkoitin sitä, että kun tuo pumppu pyörii ratasvälityksellä kampuralta niin ne ovat "yhtä puuta" eikä näin ollen pumpun ja kampuran merkit voisi osua kohdalleen. Molemmissa ykk merkki. Kyllä kasausvaiheessa tuli tarkistettua monta kertaa, että ne numerot osuivat kohdalleen. Kun käytin hihnaa irti, niin pyöritin moottorin ensin 1 sylinterin akk. toyotan manuaalin ohjeiden mukaisesti. Remmin ollessa irti moottoria pyöritettäessä muuttuu moottorin ja pumpun ajoituksen suhde nokka-akseliin. Tuolle akk. on merkit vain pumpussa ja nokkapyörässä.

Remmi on käytännössä uusi. Tosi sitä on jo käytetty monta kertaa irti, mutta kilometrejä sillä on varmaan n. 500km.
Tuon kiristimen jousen uusin (alkp. toyota), kun ajattelin tuon hihnan tärinän johtuvan siitä, samalla herkistelin sen kiristimen.
Kyllä tämä kieltämättä vaikuttaa siltä, että voisi johtua ruiskutusennakoista. Vika on tosin aivan samanlainen, kuin ennen pumppuremontteja ja noissa huolloissa todettiin ennakonsäätimen männän olevan jumissa.

Viimeisen pumppuremontin jälkeen, jossa uusittiin koko pumpun runko ja ajoittimen mäntä annoin paikallisen dieselpajan asentaa pumpun ja pistää ennakon kohdilleen, kun aloin epäilemään omia kykyjä.

Kyllähän tuon ennakon voisi vielä tarkistaa ja kokeilla aikaistaa pumppua hiukan. Tässä on jo ties kuinka mones kierros menossa muillakin tarkistuksilla . :D

pee
11.08.2010, 22:57
Jep

Eihän vaan ollut pääkaupungin naapurikaupungissa, kehä III tuntumassa oleva diesel"paja" ?

hunter hdj
12.08.2010, 20:40
No saahan ne rattaat laitettua väärin, tarkoitin sitä, että kun tuo pumppu pyörii ratasvälityksellä kampuralta niin ne ovat "yhtä puuta" eikä näin ollen pumpun ja kampuran merkit voisi osua kohdalleen. Molemmissa ykk merkki. Kyllä kasausvaiheessa tuli tarkistettua monta kertaa, että ne numerot osuivat kohdalleen. Kun käytin hihnaa irti, niin pyöritin moottorin ensin 1 sylinterin akk. toyotan manuaalin ohjeiden mukaisesti. Remmin ollessa irti moottoria pyöritettäessä muuttuu moottorin ja pumpun ajoituksen suhde nokka-akseliin. Tuolle akk. on merkit vain pumpussa ja nokkapyörässä.

Remmi on käytännössä uusi. Tosi sitä on jo käytetty monta kertaa irti, mutta kilometrejä sillä on varmaan n. 500km.
Tuon kiristimen jousen uusin (alkp. toyota), kun ajattelin tuon hihnan tärinän johtuvan siitä, samalla herkistelin sen kiristimen.
Kyllä tämä kieltämättä vaikuttaa siltä, että voisi johtua ruiskutusennakoista. Vika on tosin aivan samanlainen, kuin ennen pumppuremontteja ja noissa huolloissa todettiin ennakonsäätimen männän olevan jumissa.

Viimeisen pumppuremontin jälkeen, jossa uusittiin koko pumpun runko ja ajoittimen mäntä annoin paikallisen dieselpajan asentaa pumpun ja pistää ennakon kohdilleen, kun aloin epäilemään omia kykyjä.

Kyllähän tuon ennakon voisi vielä tarkistaa ja kokeilla aikaistaa pumppua hiukan. Tässä on jo ties kuinka mones kierros menossa muillakin tarkistuksilla . :D



Jep,jep.Videosta kuunneltuna aikas karkea on käynti kun kierroksia nostaa,jossain on jotain...??

Jos olet varma et perus-ajoitus merkit on kohdallaan.Kampiakselin suhde nokka-akseliin ja pumppu myös lovi merkissä katsottuna 10cm päästä vaaka-suoraan. 3 merkkiä vain.

jos näin on niin perus-ajoitus on OK.Mut sit on pumpun ennakko.

Kun pumppu on tullut pajalta niin oletko tarkastanut mitta-kellolla pumpun perästä ennakon mm Tehdas arvo on JAKK 1.29mm-1.35mm
jos pumppu on moottorista otettu irti niin kellolla on ennakko ajoitettava takaisin laitettaessa.. Voihan tietysti omia merkkejä missä se on ennen ollu mutta se on miten sen ottaa.

Pumpun päässä oleva säätö pakka kannattaa tarkistaa ettei ajoitus muutu itsestään jos lukitus ruuvit ei toimikaan niin kuin pitäisi..

PS nää on vaan vinkkejä. Toivottavasti jotain jelppiä.

-MaTTi-
12.08.2010, 21:34
En tiedä olisko tuosta 2t öljystä haittaa. Ei kai se mahdoton idea olisi kokeilla. Suuttimet kävivät kyllä juuri testissä ja aukesivat kaikki hyvin.

Pumpun ajoituksen tarkstin ensin itse ja kun ei toiminut tarkistutin vielä diesel pajalla ja kunnossa se oli.

Suutinkärjet on kyllä vaihdettu edellisen omistajan mukaan ainakin. Merkkiä en tiedä mutta eipä tuo dieselhuolto niistä mitään ainakaan maininnut.

Näissähän suuttimissahan on tietysti semmoinen homma, että kun pajat testaavat niiden toiminnan, niin ne katsoavat vaan sen 2 avautimispaineen. Jos se on kunnossa niin ainakin väittivät, että toinenkin avautumispaine on ok. Sen toisen avautumispaineen tarkistaminen olis maksanut melkein 300e

Tälle osastolle laittaisin veikkauspanoksen, eli suuttimet. Avautumispaineet jos heittää niin samalla heittää ruiskutusennakkokin, vaikka kuinka pumppu olis oikein ajoitettu. Nuo 2-vaiheisesti avautuvat kun varmastikin voi saada mitattua ihan päin hanuria käsipumpulla ja viisarilla ihmetellessä. Ensimmäinen paine jos on tippunut niin ennakkoa on todnäk liikaa ja käynti tollasta kiroilevan kuulosta. Remmin vatkauskin voi juontaa samaan vikaan, joku sylkkä potkii hivenen vastaan ennakosta johtuen tai jotain...
1HD-T No.1 opening pressure
180-190 kg/cm2 (2,560-2,702 psi) (17,652 - 18,633 kPa)
No.2 opening pressure (Inspection pressure)
132-138 kg/cm2 (1,877-1,963 psi) (12,945-13,533 kPa)

Kärkiä on kaikenlaisia kiinalaisiakin olemassa, niissä ei kannata säästää kun lähes poikkeuksetta kaikki säästö on laadusta pois.

Täällä jotain juttua tikittämisestä: http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewtopic.php?t=991&sid=5da059060245cfcd58da9e8f28ba3aa1

hunter hdj
13.08.2010, 00:34
Tälle osastolle laittaisin veikkauspanoksen, eli suuttimet. Avautumispaineet jos heittää niin samalla heittää ruiskutusennakkokin, vaikka kuinka pumppu olis oikein ajoitettu. Nuo 2-vaiheisesti avautuvat kun varmastikin voi saada mitattua ihan päin hanuria käsipumpulla ja viisarilla ihmetellessä. Ensimmäinen paine jos on tippunut niin ennakkoa on todnäk liikaa ja käynti tollasta kiroilevan kuulosta. Remmin vatkauskin voi juontaa samaan vikaan, joku sylkkä potkii hivenen vastaan ennakosta johtuen tai jotain...


Kärkiä on kaikenlaisia kiinalaisiakin olemassa, niissä ei kannata säästää kun lähes poikkeuksetta kaikki säästö on laadusta pois.

Täällä jotain juttua tikittämisestä: http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewtopic.php?t=991&sid=5da059060245cfcd58da9e8f28ba3aa1


Tästä on faktaa en halua muureja kumota mut totuus on?? Suuttimella ei ole vaikutusta ennakkoon... Testasin ite suuttimet penkissä ja omassa yksi ns kusi.Sain tämän suuttimen kunnostettua ja auto kävi sen jälkeen todella hienostiToyotan HDJ suutin antaa 5 reiästä poltto ainetta n130bar peruspaineella. penkissä jonka pumppu ponkaisee ilmoille ja se toinen paine on paljon puhua tyhjää mitä se tykittää? Tässä autossa ongelma on jossain muualla.

Syöttöpumpun hihnan väristy sei vaikuta mitään on vain et hihna on himpun löysäkllä mut parempi kuin pingottaa sitä. ITe olin TAMMER DIESELISSÄ 3 vuotta hommissa ja tein ammatikseni jakopään hihnan vaihtoja ja teinhän mie ARTO HÖYLÄN TOP ALKOHOL DRAGSTERIIN VENTTIILIN OHJAIMEN SIIRROT IMU VENTTIILEILLE JA TASOT PLAANASIN...

hunter hdj
13.08.2010, 02:57
Tästä on faktaa en halua muureja kumota mut totuus on?? Suuttimella ei ole vaikutusta ennakkoon... Testasin ite suuttimet penkissä ja omassa yksi ns kusi.Sain tämän suuttimen kunnostettua ja auto kävi sen jälkeen todella hienostiToyotan HDJ suutin antaa 5 reiästä poltto ainetta n130bar peruspaineella. penkissä jonka pumppu ponkaisee ilmoille ja se toinen paine on paljon puhua tyhjää mitä se tykittää? Tässä autossa ongelma on jossain muualla.

Syöttöpumpun hihnan väristy sei vaikuta mitään on vain et hihna on himpun löysäkllä mut parempi kuin pingottaa sitä. ITe olin TAMMER DIESELISSÄ 3 vuotta hommissa ja tein ammatikseni jakopään hihnan vaihtoja ja teinhän mie ARTO HÖYLÄN TOP ALKOHOL DRAGSTERIIN VENTTIILIN OHJAIMEN SIIRROT IMU VENTTIILEILLE JA TASOT PLAANASIN...

Tämäkin on vain vinkki: mut jos perä tasku kestää niin aja hodarilla Tammer Dieselille Tampereelle Lakalaivalle , niin silloin loppu ongelmat HDJ 80 parissa. Sen jälkeen sinua vain naurattaa kun hodari puskee eteenpäin ja taakse jää vain mustaa savua eikä ole käynti ongelmia... :)

pee
13.08.2010, 06:55
Mulle ei aivan nuo Hunterin teoriat aukene, eikä kirjoituksetkaan kokonaan, mutta etteikö suuttimen avautumispaine vaikuta mitään ennakkoon ? Jos avautumispaine on liian alhainen, on ruiskusitushetki "takuulla" pielessä, samoin jos suutin jumii, on hetki pielessä, eli jotain vaikutusta on !

Joskus tuntuu, että pumpun ajoitus, rusikutusaika ja hetki, ja suihkun kulma ja muoto eivät saa arvoistaan huomiota - edes "ammattilaisilta"

Ja vielä, onko mustan savun jääminen merkki hyvin tehdystä pumpusta ?

bj45lava
13.08.2010, 07:02
Niin ja eiks se suuttimen toisen vaiheen paineen mittaus vaatinut jotkut erikoistyökalut ja sen ekan vaiheen tukkimisen sieltä suuttimesta jollain palikalla, näin mulle diesel ukko selitti aikanaan.

Mutta tosiaan ton kusemisenhan saa tutkittua tolla perus käsipumpullakin.

Ja pumppuhan sitten ajoitetaan kellolla eikä millään itse ennen irroitusta tehdyillä merkeillä.

Asian erikseen on se, että ruuvattu pumppuhan ei pelaa välttämättä ihan vakioajoituksella parhaiten, mutta sitä on sitten mulkattava siitä vakioajoituksesta hieman oikeaan suuntaan...

Itellä vaan tarkistettin suuttimet ja ruuvattiin pumppu hp dieselillä laitettiin vakioajalle ja hyvin toimii, täytyy alkaa hieroa tarkemmin, kunhan saa auton kasaan, kylläkin semmoinen ominaisuus että liian pienellä tyhjäkäynnillä alkaa täristämään käynti, mut kun säätää kiekat yli 650 niin siten on ok.

Ja sit se vaimennus täytyy säätää aina tapauskohtaisesti, kun alko tuokin pumpun vaihdon jälkeen kuumana nostella kierroksia silleen röyhtäisemällä aina hetken. No se korjaantui säädöllä, kun kuulemma laitetaan se huollossa johonkin perusasetukseen.

hunter hdj
13.08.2010, 13:19
Mulle ei aivan nuo Hunterin teoriat aukene, eikä kirjoituksetkaan kokonaan, mutta etteikö suuttimen avautumispaine vaikuta mitään ennakkoon ? Jos avautumispaine on liian alhainen, on ruiskusitushetki "takuulla" pielessä, samoin jos suutin jumii, on hetki pielessä, eli jotain vaikutusta on !

Joskus tuntuu, että pumpun ajoitus, rusikutusaika ja hetki, ja suihkun kulma ja muoto eivät saa arvoistaan huomiota - edes "ammattilaisilta"

Ja vielä, onko mustan savun jääminen merkki hyvin tehdystä pumpusta ?


Juu vain olen kyllä suuttimen suhteen väärässä.se vääristää ajoitusta jos ei pelitä tehdas arvoissa.

Hdj on jo mielestäni sen verran vanhaa diesel tekniikkaa et tummaa savua tuprauttelee vaikka kaikki on ihan tikissä. Ei valtavaa pilveä sikkoin on jo ruuvailtu jonnekin suuntaan :)

Mikki
14.08.2010, 00:00
Onneksi olit laittanu videota, niin kuuluu tuo moottorin käynti siinä parhaiten. Kun kierroksia nostaa alkaa yksi suutin kalkattamaan, eli suutin "kusee" ja sitä kautta moottorin palaminen ei ole kunnollista. lisäksi että moottori savuttaa mustaa (kolmasti rempatulla pumpulla) lisää ko. suuttimien toiminnan epäilyä! ja lisäksi pumpun runko mennyt halki --> onko suutin jumiutunut ja ruiskutuspaineet purkautuneet suoran pumpun koteloon ja halkaissut sen takia rungon???

Jotenka tuplajousisuuttimet, OSTA uudet, sillä enpä tiedä korjaamoa Suomessa joka ne pystyy OIKEIN säätämään kärjen vaihdon jälkeen. (nimimerkillä avannut olen ja epätoivon ohittanut tilaamalla vaihtorungot)!!!

Jakohihnasta ei kannata murehtia, sehän alkaa resonoimaan tietyllä kierroksilla "jossakin vaiheessa" muutenkin, mutta tarkasta kiristimen toiminta, sen pitäis vähän rauhoittaa tuota vapinaa!

Ilmakuplat viittaa kavitaatioon (jotakin jumissa), joten katoppas uudestaan suuttimien vaihdon jälkeen!

Moottori muuten käy kyllä todella nätisti joten ajoitus ei ainakaan kaukana merkistä ole, jos et sitä kellolla ole ajoittanut!!!


Sitten muille sepille:
- SUUTTIMEN alhainen avautumispaine --> aikaisempi ruiskutus ja mustaa sauhua, kone kilkattaa
- SUUTTIMEN korkea avautumispaine --> myöhäisempi ruiskutus ja "kitkerämpi" sininen savu
- LISÄTTY ruiskutusta "sopparuuvista" --> korkeampi ruiskutuspaine ja pidempi paloaika, kauhiasti mustaa sauhua

- pumppu aikaisella --> mustaa sauhua ja kone kalkattaa kauhiasti
- pumppu myöhäisellä --> sinistä sauhua ja silmiä kirvelee (vanha mersu efekti) ja käy "pehmeästi"
- ilmavuoto --> sama kuin pumppu myöhäisellä!

Daniel
15.08.2010, 21:56
Pee: Ihan paikallinen, Hämeenlinnassa toimiva paja kyseessä.

Pumpun remontin on tosin suorittanut sama kaveri, joka suurimalla todennäköisyydellä on virittänyt muidenkin hodarien pumput. Kaikki merkit on kyllä kohdallansa. Tänään sain mitattua sen ennakon ja tehtaan rajoissa se on 1,35, eli niin (aikaisella?), kun tehtaan rajoissa voi laittaa. En kerennyt vielä muuttamaan tuota, kun meni koko päivä tuon ennakon mittaamisen merkeissä. Ei onnistunut enää magneettijalan kanssa kun on moottori autossa kiinni ja tuon adapterin turaamiseen paloi sitten aikaa.

Ei kyllä kestä lompakko enää yhtään enempää teetettyjä työtunteja. Paikallinen paja on nostanut kädet pystyyn tuon vehkeen suhteen. Vähän semmonen käsitys jäi, että heidän mielestään vika on siinä että pumppua on viritetty. Pumpun laittajan mielestä vika ei taas voi enään olla pumpussa.

Kyllä nuo suuttimet testataan ainakin tuon tehtaan ohjekirjan mukaan ihan sillä käsipumpulla. Kakkospaineen testaukseen pitää tosin jättää pois ykköspaineen jousi ja shimmi. Ei tuo nyt niin ydinfysiikalta vaikuta, etteikö sitä osaava kaveri, jolla on oikeat työkalut osaisi tehdä. Itseasiassa soitin riihimäen dieseliin ja siellä kaveri tiesi heti miten nuo testataan. Taisi jonkun palstalaisen suuttimetkin oltu sielä tehty. Täällä hämeenlinnassa löytyi kyllä kaikki välineet mutta en oikein vakuuttunut oliko kenelläkään taitoa tehdä sitä hommaa. Ja jos tuo kakkospaine ei ole oikein niin joudutaan ne kärjet sitten uusimaan kuitenkin. On vaan melko kallis kokeilu uusia/testata suuttimet joiden pitäisi (ainkin yhden pajan mukaan) olla kunnossa.

En nyt tiedä mistä tuo käsitys, että auto savuttaisi paljon mustaa savua on tullut. Mielestäni sanoin ettei pölläyttele sinistä ja että harmaata utua kyllä tulee kun kunolla kenkii.

Eikö kuseva suutin oirehdi jo tyhjäkäynnillä? Ei tuo savuta yhtään kun käy tyhjäkäyntiä. Minusta tuntuu että tuo utu mitä siitä tulee kuuluu asiaan. Alkaahan tuo jo hiukan ahtamaankin ilman kuormaa vapaalla kun kenkii, joten lienee ihan normaalia, että kun pumpusta on tuplattu tuo sopan määrä, niin jotain savua tulee.

-Captain-
15.08.2010, 22:10
pakko kommentoida.. jos tulee harmaata utua ku kenkii niin se on merkki palamattomasta polttoaineesta, omassa hodarissa tuli kun ajoittimen mäntä jumitti ja ennakot myöhäsellä :) eli vieläkin olisin sitä mieltä jos kerran perusennakko on kohdallaan niin se pumpun paine ei ole tarpeeksi iso eli ei lisää ennakkoa tarpeeks kierrosten mukaan.

RIPAX
15.08.2010, 22:22
Ei oo omassa romussa moista ollu mut kun oon yhtä ja toista rotteloo rassannu (siis auton rotteloo ei mitään alapää asioita hyh hyh) ja en mikään diesel rohvessoori oo joten sit ku jotain muuta ku rutiini juttuja ilmenee ni diselipajalle sitä tulee mentyä kun ei omat työkalut edes riitä kaikkeen. Muistaakseen tässäkin topicissa vilahtaneella diesel pajalla on semmonen pulssi tai tippa-anturi jolla voi kattoo sen ajotuksen koneen käydessä. Eli oli suuttimet ja/tai pumppu mitä tahansa ni sillä näkee todellisen ajoituksen samaan tapaan ku pensa autossa. Ja onhan niitä tapauksia ollu et se suutin penkissä on ookoo mut sit lämmetessään ei. Mun mielestä se vika on joko suuttimissa tai sit siin pumpussa. Mut mua vaivais et onko varmaa et se ajotus ei nyt vaeltele missä sattuu?

Rekisteröimätön
15.08.2010, 23:41
Ei ole sitten vieläkään vika löytyny. Danielin kanssa tästä joskus juteltiin ja siitä on jo aikaa. Omia kokemuksia aiheesta, jos olis vaikka jotain apuja. Noissa on se vaikeus, kun ammattiliike laittaa ja vakuuttaa että kaikki on kohdallaan, niin ei auta kun uskoa.

Onko muistettu, että perusennakko säädetään "lämpimänä", eli kylmäkäynnistysennakonsäädin pakotettuna lämpimään asentoon. Semmonenkin värkki sieltä löytyy. Kuten tuolla Captain aikaisemmin mainitsi, kellolla asetettavan perusennakon lisäksi ajoitukseen vaikuttaa pumpun sisäinen paine, joka sääteleejuuri sen usein jumittavan männän avulla rullarenkaan asentoa. Nämä toiminevat nyt, toivottavasti, onhan pumpun runko ja ajoittimen mäntä vaihdettu. MUTTA, onhan pumpun sisäinen paine varmasti mitattu, ja vielä erikseen eri kierrosluvuilla. Olettaisin että on, tai ainakin pitäisi olla, kun pumppu on käynyt useampaan kertaan huollossa. Tämä paine vaikuttaa SUORAAN ennakoihin, eli perusennakko + ajoittimen lisäämä ennakko. Pelkkä perusennakko ei vielä ratkaise yhtään mitään, ja tämä vaikutta nimenomaan eri kierrosluvuilla. Tehtaan tapa ilmoittaa ennakot tuolle moottorille on minusta typerä, kai se on samanlainen kaikilla lelupumppuisilla (lue=jakajapumppuisilla), ilmoitetaan vain pumpun männän liike tietyllä kampiakselin asennolla ja pumpun kammiopaine tietyllä kierrosluvulla. Missään ei mainita halaistua sanaa kampiakselin kulmasta asteina, en ole onnistunut löytämään rehellistä ennakkokäyrää mistään tuolle moottorille. 61:n moottorille sellainen vielä oli tehtaan korjauskirjassa, mutta olihan siinä vielä oikee ruiskutuspumppukin. Kai noille ei sitä uskalleta edes tehtaalla ilmoittaa kun ne ei pitäisi kuitenkaan paikkaansa.

Nyt ei ole kirja käsillä, mutta pumpun sisäinen paine hatusta vedettynä: Kierrosluku 800, paine 1,1-1,5 kiloa, kierrosluku 1800, paine 2,5-3,0 kiloa. Kierrosluku 4000, paine 9,0 kiloa. Kirjassa kierrokset ilmoitetaan pumpun kierroksina, eli puolet tuosta, mutta kätevämpää noin kun ei pelata pumppupenkissä, auton oma varvikello riittää. Noilla arvoilla varmasti toimii, jos kaikki muuten kunnossa, arvot vaihtelee vähän vuosimallin mukaan ja onko automaatti vai manuaali. Paine säädetään pumpun kiinnityslaipan puoleisessa päässä, yläpinnassa, lohkonpuoleisessa reunassa olevasta paineensäätöventtiilistä. Muistuttaa ulkonäöltään 12mm avainvälillä varustettua (suorat sivut) kiväärinhylsyn kantaa, jossa nallia muistuttavaa karaa naputetaan sisäänpäin. Kaikissa mitä olen mitannut, paine on ollut n. puolet siitä mitä pitäisi = ennakko myöhäisellä. Paine nousee kun karaa naputtaa sisäänpäin, jos menee ohi, venttiili vaihdetaan tehtaan ojeen mukaan, tietysti. No, voi sen pakittaa kun irrottaa ja purkaa sen ja naputtaa karan takaisin. Sisustaa ei saa naarmuttaa, tuurna kannattaa vaikka teipata. Paineen voi mitata esim. paluuputken juuresta sopivalla adapterilla, ENNEN banjopultissa olevaa kuristinta, tai mistä tahansa pumpun pesään yhteydessä olevasta reiästä. Pitää vaan tietää että se todella on yhteydessä pumpun pesään.

Ja sitten niistä suuttimista. Ei ne mekaaniset kaksivaiheiset taivasta ihmellisemmät ole, työläät vaan. Olen vaihtanut ja säätänyt autotalliolosuhteissa käsipumpulla omiin vehkeisiin ja on toimineet. Tehtaan iso kirja antaa seikkaperäiset ohjeet niiden mittaamiseen ja säätämiseen ihan perusvälineillä. Muutama "SST" tarvitaan lisäjousipatruunan ja painenastan välyksen mittaamiseen, mutta näppärä kaveri sorvailee semmoset adapterit heittokelloon. Suutin toimii niin, että ensimmäinen vaihe toimii kuten tavallinen suutin, jonka avautumispaine on n. 130 kiloa. Kun neula on liikkunut 0,08-0,10mm auki, painenasta törmää jousen sisällä olevaan lisäjousipatruunan karaan, ja jousen takana oleva lisäjousi alkaa puristua aiheuttaen paineen nousun suurempaan arvoon. Suurempi paine mitataan niin, että jengalla kasattua lisäjousipatruunaa avataan avataan yksi kierros jolloin välys poistuu ja suurempi paine vaikuttaa heti. Suutin pitää tietysti ensin kasata. Pienempi paine säädetään jousen ja lisäjousipatruunan välissä olevalla säätöprikalla ja painenastan ja lisäjousipatruunan karan välys ohjearvoon 0,08-0,10mm lisäjousipatruunan takana olevalla säätölevyllä, joka osaltaan vaikuttaa myös pienempään paineeseen. Jos suurempi paine ei ole kohdallaan, tehtaan ohjeen mukaan lisäjousipatruuna vaihdetaan, tietysti. Se kylläkin aukeaa jengalla ja tulee heti mieleen että prikoillahan sekin säätyy, mutta ehkä on ajateltu että menee jo liian monimutkaiseksi pienelle mielelle koko toimitus, eikä minulla ole ollut tähän koskaan tarvettakaan. Kyllä, homma on työläs, suorastaan tuskastuttava x 6, enkä yhtään ihmettele, että halukkaita tekijöitä on harvassa. Ja vielä, käsikirja kutsuu ensin muodostuvaa pienempää painetta vaiheeksi 2. ja seuraavaa suurempaa painetta vaiheeksi 1., luonnollisesti. Tai sitten se on joku suomennuskukkanen säätämisjärjestyksestä johtuen.

Moni on sanonut samaa, että jakohina värähtelee, vaikka mitään vikaa käynnissä ei olekkaan. Lienee ollut jonkinasteinen ongelma johon tehtaallakin on reagoitu, koska uudemmissa moottoreissa kiristimeen on lisätty jonkinlainen hydraulinen vaimennin tai kaasupumppu, en ole käytännössä nähnyt, mutta noissa kirjoissa on kuvia. -94 mallissa ei vielä ole. En usko että tuo voi olla noin pahaan käyntihäiriöön syynä.

Siinä sitä taas tuli vaikeaselkosta tarinaa. Yhteenvetona, vaikka kaikki onkin jo varmaan tarkistettu moneen kertaan: Perusennakko säädetty kylmäennakonsäädin käännettynä "lämpimään" asentoon. Pumpun sisäinen paine oikea eri kierrosalueilla, tämä on tärkeä, vaikka monet ei sitä noteeraa mitenkään. Arvelen, että tämä ainakin tuplaa perusennakon suurilla kierroksilla vaikka faktaa ei olekkaan. Ja tämä vaikuttaa juuri samaan asiaan ja yhtä paljon kun takerteleva ennakonsäätimen mäntä, koska tämä paine juuri työntelee sitä mäntää. Luonnostaan tuo pumppu aina epäilyttää, koska se on selkeällä suomenkielellä sanottuna naurettava paska, eikä kuuluisi tämäntasoiseen moottoriin ollenkaan, vaikkakin se on laadukkaammin tehty kuin esikuvansa. Suuttimet sitten, testattu, pienempi paine kohdallaan, sumuttaa hyvin eikä tiputa. Voisko vakuttaa noin paljon jos pienemmän ja suuremman paineen raja tulee kovin eriaikaan, en osaa sanoa.

Toivotan edelleen menestystä etsintään ja hyviä hermoja.

Timop

Rekisteröimätön
16.08.2010, 00:00
Jaa tällävälin olikin jo lisää tietoa ilmestynyt...

Mikäli oikein ymmärrän, olet säätänyt perusennakon kylmäkäyntiasennossa, mikäli säädintä ei ole poistetty kokonaan. Tästäkään ei minulla ole faktaa paljonko se vaikuttaa asteina, mutta säätö kuuluu tehdä lämminkäyntiasennossa. Pumpun kyljessä olevan vahapatruunan nokan ja siihen vastaavan vivuston väliin pitää laittaa n. 7mm paksu palikka. Vivustoa pitää kääntää ensin siihen suuntaan että palikan saa väliin. Melko jäykkä jousi vastassa, voimaa vaan. Ja sitten perusennakko kohdalleen.

Timop

Mikki
16.08.2010, 00:42
Ja sitten niistä suuttimista. Ei ne mekaaniset kaksivaiheiset taivasta ihmellisemmät ole, työläät vaan. Olen vaihtanut ja säätänyt autotalliolosuhteissa käsipumpulla omiin vehkeisiin ja on toimineet. Tehtaan iso kirja antaa seikkaperäiset ohjeet niiden mittaamiseen ja säätämiseen ihan perusvälineillä. Muutama "SST" tarvitaan lisäjousipatruunan ja painenastan välyksen mittaamiseen, mutta näppärä kaveri sorvailee semmoset adapterit heittokelloon. Suutin toimii niin, että ensimmäinen vaihe toimii kuten tavallinen suutin, jonka avautumispaine on n. 130 kiloa. Kun neula on liikkunut 0,08-0,10mm auki, painenasta törmää jousen sisällä olevaan lisäjousipatruunan karaan, ja jousen takana oleva lisäjousi alkaa puristua aiheuttaen paineen nousun suurempaan arvoon. Suurempi paine mitataan niin, että jengalla kasattua lisäjousipatruunaa avataan avataan yksi kierros jolloin välys poistuu ja suurempi paine vaikuttaa heti. Suutin pitää tietysti ensin kasata. Pienempi paine säädetään jousen ja lisäjousipatruunan välissä olevalla säätöprikalla ja painenastan ja lisäjousipatruunan karan välys ohjearvoon 0,08-0,10mm lisäjousipatruunan takana olevalla säätölevyllä, joka osaltaan vaikuttaa myös pienempään paineeseen. Jos suurempi paine ei ole kohdallaan, tehtaan ohjeen mukaan lisäjousipatruuna vaihdetaan, tietysti. Se kylläkin aukeaa jengalla ja tulee heti mieleen että prikoillahan sekin säätyy, mutta ehkä on ajateltu että menee jo liian monimutkaiseksi pienelle mielelle koko toimitus, eikä minulla ole ollut tähän koskaan tarvettakaan. Kyllä, homma on työläs, suorastaan tuskastuttava x 6, enkä yhtään ihmettele, että halukkaita tekijöitä on harvassa. Ja vielä, käsikirja kutsuu ensin muodostuvaa pienempää painetta vaiheeksi 2. ja seuraavaa suurempaa painetta vaiheeksi 1., luonnollisesti. Tai sitten se on joku suomennuskukkanen säätämisjärjestyksestä johtuen.

Eli tässä tulee juuri eteen "tein itse, säästin rahaa" työ.

2-jousiset suuttimet toimivat juuri kuten kirjassasi mainitaan:
- korkeampi ruiskutuspaine AUKAISEE suuttimen ja ruiskutuksen loppuessa MATALAMPI paine päästää neulaa hivenen nousemaan, jottei jäännöspaine (ja takasinvirtaus) hyppäytä suuttimen neulaa tuossa korkeammassa paineessa, vaan matalammassa, jolloin "hyppiminen" saadaan eliminoitua ja pakokaasut pysymään puhtaampina (ELI SAVUTTAA VÄHEMMÄN!!!!) Ja maailma pelastuu..

Juuri tuon takia suuttimien korjaus ei oikein tahdo onnistua, koska suuttimen vastakappaleeseen kuluu kolo, ja vastakappale vaihdettaessa tuo paineensäätöjuttu onkin sitten aika "mielenkiintoinen" juttu (tehtaalla ihan pikkuhomma!!!)

Joten lapanen syvälle taskuun ja uudet suuttimet...


Kotelopaineista:
- kannattaa ihan OIKEASTI mitata, ja PYYTÄÄ siltä "kaverilta" joka sitä muutaman kerran on ajanut, antaa varmaankin tiedot ilomielin!
- ei kannata paineita säädellä naputtelemalla, saattaa säätimen jousi naksahtaa poikki ja sitten meneekin "halvat osat" uusiksi. Hommaan saatavissa parilla kympillä ihan oma työkalu, joka menee sen kannassa olevaan uraan ja sitten ruuvista saa käännettyä paineet kohdalleeen!;)

pee
16.08.2010, 18:41
tämmöisenä maallikko sorapihamekaanikkona vaan ihmetyttää, että jos annoskoko on tuplaantunut ja ruokailuaika on sama, onko ihme jos ähkyttää... oliskos se evään tarjoilu hippasen aikaisemmin aloittaen turmion tie ?

eli jos syöttöä on 2 x alkuperäiseen, niin meneekö jälkipoltolle vakion ajoituksin... = oire kuin myöhäisessä...

-Captain-
16.08.2010, 19:44
tarkistin nuo paineet tosta oppaasta, 1HD-T 400rpm 2,2-3,1 bar, 1900rpm 8,1-8,4bar ja 2200rpm 9,0 tai vähemmän..

Daniel
16.08.2010, 21:45
tämmöisenä maallikko sorapihamekaanikkona vaan ihmetyttää, että jos annoskoko on tuplaantunut ja ruokailuaika on sama, onko ihme jos ähkyttää... oliskos se evään tarjoilu hippasen aikaisemmin aloittaen turmion tie ?

eli jos syöttöä on 2 x alkuperäiseen, niin meneekö jälkipoltolle vakion ajoituksin... = oire kuin myöhäisessä...

Mää ny näistä mitään tiedä mutta remppaajan mukaan tehtaan arvoille ennakko pitäisi laittaa. Eihän tuo nyt paikallaan oleessaan ilman kuormaa kuitenkaan kovin suuria soppamääriä pitäisi tarjoilla. Eiköhän ne tule siellä ahtojen mukana sitten. Pajalta tullessaan pumppu oli käännetty maksimi syötölle ja olenhan minä tuota perussyöttöä siitä vähentänyt.

Pitää kuitenkin kokeilla vielä muuttaa tuota ennakkoa.

Tuo kammiopaineen mittaus olisi varmasti seuraavana listalla. Tehtaan manuallissa paine mitataan tuosta ennakonsäätimen männän laipan tienoilta jollain erikoistyökalulla. Taitaa olla helpompi soveltaa tuohon paluun banjoon josta Timo mainitsi. Vai olisiko vieläkin joku helpompi paikka? Turha sitä on kai kysellä pajalta onko sitä mittailtu vai ei, pitäähän se kuitenkin pitää mitata.

Rekisteröimätön
16.08.2010, 23:26
Niin se muisti pettää, ei pitäs koskaan vedellä hatusta, hyvä että Captainil oli kirja kotona... Ja ei tosiaan kannata naputella säätöä jos kerta omistaa säätötyökalun. Kyllä se minustakin kuitenkin ajotuksen puolelle taitaa mennä tuo onkelma.

Tää nyt alkaa olla jo jo vähän OT, mutta en kyllä vieläkään laita kättäni kovin syvälle taskuun omien suuttimien kanssa. Toki uusi on aina uusi, mutta nekin maksaa jotain, eikä ihan vähän ymmärtääkseni. Minun puolesta joku voi vaikka ostaa kokonaan uuden auton jos suuttimet piiputtaa. Mutta, sen takia ne välyksen arvot mitataan heittokellolla jossa on pallomainen mittauspää ettei pienet kolot vaikuta mittaukseen. Jos taas kolot on niin isot että ne alkaa tuohon mittaustapaan vaikuttaa, on osat jo muutenkin tosiaan vaihtokunnossa. Mittaustekniikka on kyllä minulle tuttua niin mekaanisella kuin sähköisellä puolellakin.

Olen kuvitellut, että ns. delivery valve (Toijota ainakin käyttää tätä nimitystä) siellä pumpun ja suuttimelle lähtevän putken vällissä pudottaa paineen putkessa ruiskutuksen jälkeen ja estää jäkivärähtelyn, suuttimen tyypistä riippumatta. Jossain kirjallisuudessakin olen nähnyt niin väitettävän. Minulla oli sivistyksessä aukko.

En tiedä mikä paine siellä koneen käydessä ensin on, tuo selostus perustuu vain suuttimen täysin maallikkona tehtyyn mekaanisen toiminnan havainnointiin tukeutuen korjaamokirjan vaihtelevalla menestyksellä tehtyyn käännöstekstiin, eli kun suuttimen neula nojaa paineettomana vapaasti istukkaansa, siihen vaikuttaa yhden jousen voima, ja kun se paineen vaikutuksesta on liikkunut jonkun aikayksikön jälkeen sen 0,08mm, siihen alkaa vaikuttaa toisenkin jousen voima, niin putkessa vaikuttava paine oletettavasti kasvaa. Niin luulisi äkkiseltään. Neulan ja nesteen hitausvoimat ja nesteenkin vähäinen kokoonpuristuminen noilla paineilla ja paineennousunopeuksilla saattaa arvatenkin muuttaa tilannetta käytännössä. Mutta eihän se muuta miksikään sitä, että ohjeen mukaisesti tehtynä se toimii niinkuin pitääkin, pomppikoon miten pomppii.

Jos auton valmistaja antaa virallisessa merkkikorjaamoilleen tarkoitetussa korjaamokirjassa seikkaperäiset ohjeet suuttimien korjaamiseen, en edelleenkään ymmärrä miksi se ei muka onnistuisi, etenkin kun näin toimien moottorin toiminta on sen jälkeen ollut moitteetonta omien ja muiden korvien, silmien, takapuolen ja A-katsastuksen konenenän puolesta, mitä vielä vaaditaan? Sen tonnin tai kaksi jollekkin työn "virallistamiseksi"?
Jos parin illan työllä säästän tonnin, ilkeän kyllä sanoa kenelle tahansa, että tein itse ja säästin. Kuten sanottu, ymmärrän hyvin, että halukkaita tekijöitä on vähän, työ on kuitenkin suuri ja lisäksi tulee vastuu niiden toimimisesta, en tarkoita ettei niitä osattaisi tehdä.

Riitäköön tuo suuttimista minun osalta, en oikein jaksa uskoa, että tässä tapauksessa ne on syynä kuitenkaan.

Timop

Daniel
21.08.2010, 18:26
Jaahas.
Nyt on sitten kammiopaineet mitattu ja ajotusta kokeiltu käännellä molempiin suuntiin.
Paineet oli ok. ehkä hiukan alle ohjearvon, joten nostin niitä hiukan. Ei vaikutusta käyntiin.

Ajotusta aikaistamalla kävi kone jo melko rumasti eikä tuo käynti ainakaan parantunut yhtään. Myöhäisemmälle kun laitoin, niin kone kävi kyllä pehmeämmin mutta sama ravistus jatkui. Kierrosherkkyys parani ehkä hiukan.
Kokeilin vielä laittaa reilusti myöhäiselle, niin johan oli tienoo savun peitossa.:D ja äänet melko mureat.

Tässäkohdin huomasin, että tuossa moottorissa aina ollut kumea naputus katosi. Tuo naputus oli yksi syy siihen miksi sen alkujaan purin ja vaikka paljon korjattavaa löytyi, niin jatkui sama naputus remontin jälkeen. Luin joltakin Jenkkifoorumilta, että muutkin ovat purkaneet moottoreita löytämättä syytä tuohon naputukseen. Ei tuo moottori näytä hirveän ronkeli olevan tuon ajoituksen suhteen. Hienosti se käynnistyi kaikissa pumpun eri asennoissa ja melkein samalla tavalla kiersi.

Taitaa kuitenkin olla tuo paine homma rajattu nyt pois, eikä tuo mistään ajoituksestakaan ole kiinni. Ellei sitten se ajoittimen mäntä jumíta jostain muusta syystä.

Miten muuten sen kylmäkäynnistymokkula kanssa, kun olen sen kokonaan repinyt mäkeen. Pumpun ennakkohan säädetään moottori lämpimänä, eli sillä muutaman millin palasella siellä mokkulan välissä. Ilman tuota mokkulaa pumppu on ilmeisesti kokoajan "kylmä"? Jostain luin,että sen mokkulan tarkoitus on aikaistaa ennakkoa moottorin ollessa kylmä, eli lämmetessään myöhäistää ennakkoa? Mutta miten sitten pitäisi toimia jos kyseistä kapistusta ei ole. Jääkö tuo pummpu liian aikaiselle mitatessa tuo ennakko sitten normaalisti heittokellolla?

En kuitenkaan usko tuon olevan tämän vian takana, koska ei tuo ravistus muuttunut kääntelemällä ennakkoa.

Täytyy sanoa, että tuo on kyllä surkein ikinä omistamani auto. Ajotunnit suhteessa remonttituneihin on varmaan luokkaa 1:1000 ja euromäärää en uskalla edes ajatella. Tämän piti vielä olla valmiiksi remontoitu vehje :D

bj45lava
21.08.2010, 20:18
Kylmäkäyntimokkula itellä heitetty viripumpusta vittuun kun ei sillä mitään merkitystä käyntiin ollut ja ite lämmitän ton webastolla jokatapauksessa talvella, ja se oli jo niin helvetin kulunutkin, ettei toiminut kunnolla, lj:n palikka on muuten sama ja 300 ajetussa autossa ihan uutta vastaavassa kunnossa, mut en silti vaivautunut sitä laittamaan, käsikaasu ajaa saman asian ja kiekat saa haluamalleen tasolla.

Kylhän toi munkin kone ravistaa jos tyhjäkäynti on liian pieni, mut kun nostaa 600 + kierrokset, niin käy ok.

Mikki
22.08.2010, 13:14
Niin se muisti pettää, ei pitäs koskaan vedellä hatusta, hyvä että Captainil oli kirja kotona... Ja ei tosiaan kannata naputella säätöä jos kerta omistaa säätötyökalun. Kyllä se minustakin kuitenkin ajotuksen puolelle taitaa mennä tuo onkelma.

Tää nyt alkaa olla jo jo vähän OT, mutta en kyllä vieläkään laita kättäni kovin syvälle taskuun omien suuttimien kanssa. Toki uusi on aina uusi, mutta nekin maksaa jotain, eikä ihan vähän ymmärtääkseni. Minun puolesta joku voi vaikka ostaa kokonaan uuden auton jos suuttimet piiputtaa. Mutta, sen takia ne välyksen arvot mitataan heittokellolla jossa on pallomainen mittauspää ettei pienet kolot vaikuta mittaukseen. Jos taas kolot on niin isot että ne alkaa tuohon mittaustapaan vaikuttaa, on osat jo muutenkin tosiaan vaihtokunnossa. Mittaustekniikka on kyllä minulle tuttua niin mekaanisella kuin sähköisellä puolellakin.

Olen kuvitellut, että ns. delivery valve (Toijota ainakin käyttää tätä nimitystä) siellä pumpun ja suuttimelle lähtevän putken vällissä pudottaa paineen putkessa ruiskutuksen jälkeen ja estää jäkivärähtelyn, suuttimen tyypistä riippumatta. Jossain kirjallisuudessakin olen nähnyt niin väitettävän. Minulla oli sivistyksessä aukko.

En tiedä mikä paine siellä koneen käydessä ensin on, tuo selostus perustuu vain suuttimen täysin maallikkona tehtyyn mekaanisen toiminnan havainnointiin tukeutuen korjaamokirjan vaihtelevalla menestyksellä tehtyyn käännöstekstiin, eli kun suuttimen neula nojaa paineettomana vapaasti istukkaansa, siihen vaikuttaa yhden jousen voima, ja kun se paineen vaikutuksesta on liikkunut jonkun aikayksikön jälkeen sen 0,08mm, siihen alkaa vaikuttaa toisenkin jousen voima, niin putkessa vaikuttava paine oletettavasti kasvaa. Niin luulisi äkkiseltään. Neulan ja nesteen hitausvoimat ja nesteenkin vähäinen kokoonpuristuminen noilla paineilla ja paineennousunopeuksilla saattaa arvatenkin muuttaa tilannetta käytännössä. Mutta eihän se muuta miksikään sitä, että ohjeen mukaisesti tehtynä se toimii niinkuin pitääkin, pomppikoon miten pomppii.

Jos auton valmistaja antaa virallisessa merkkikorjaamoilleen tarkoitetussa korjaamokirjassa seikkaperäiset ohjeet suuttimien korjaamiseen, en edelleenkään ymmärrä miksi se ei muka onnistuisi, etenkin kun näin toimien moottorin toiminta on sen jälkeen ollut moitteetonta omien ja muiden korvien, silmien, takapuolen ja A-katsastuksen konenenän puolesta, mitä vielä vaaditaan? Sen tonnin tai kaksi jollekkin työn "virallistamiseksi"?
Jos parin illan työllä säästän tonnin, ilkeän kyllä sanoa kenelle tahansa, että tein itse ja säästin. Kuten sanottu, ymmärrän hyvin, että halukkaita tekijöitä on vähän, työ on kuitenkin suuri ja lisäksi tulee vastuu niiden toimimisesta, en tarkoita ettei niitä osattaisi tehdä.

Riitäköön tuo suuttimista minun osalta, en oikein jaksa uskoa, että tässä tapauksessa ne on syynä kuitenkaan.

Timop

Niinpä...

Jos ei ole tietoa, niin miksi kuunnella muita???

OT: "Mitäköhän tietoa vailla homot ovat, kun ei "toosa" kiinnosta????":rolleyes::confused::D

Mikki
22.08.2010, 13:30
Kokeilin vielä laittaa reilusti myöhäiselle, niin johan oli tienoo savun peitossa.
Tässäkohdin huomasin, että tuossa moottorissa aina ollut kumea naputus katosi.

Eihän suutinputkia ole vaihdettu??? Jos putki on eri mittainen kuin muut (toleranssi 1/100mm), niin lyhyt putki aiheutta liian aikaisen ruiskutuksen (naputtaa) ja liian pitkä myöhäisen (savuttaa)...

Aikoinaan tuli auto , jossa oli ollut vettä polttonesteen seassa ja siinä ruiskutusputki oli "syöpynyt" (kavitaation takia), jolloin putken reikä oli laajentunut melkein koko matkaltaan ja polttonesteen paine "katosi" tuohon laajentumaan, mutta se taas esiintyi myöhäisenä ruiskutuksena ja savutuksena.

Mutta muuten oireet vain vahvistaa vikaa --> palamishäiriö (todnäk polttonesteen pisarointia), ja kone on rempattu, niin ei jää paljon muuta kuin suutin... Tietenkin kanittava venttiili, mutta ei tekisi tuollaista ongelmaa palamiseen!

Pumppukaan se ei voi olla, koska testipenkissä jumiutuva takaiskuventtiili näkyisi välittömästi määrisä ja tyhjäkäynti "humppaisi", eikä olisi tasainen!!!

Daniel
22.08.2010, 14:21
Eihän suutinputkia ole vaihdettu??? Jos putki on eri mittainen kuin muut (toleranssi 1/100mm), niin lyhyt putki aiheutta liian aikaisen ruiskutuksen (naputtaa) ja liian pitkä myöhäisen (savuttaa)...

Aikoinaan tuli auto , jossa oli ollut vettä polttonesteen seassa ja siinä ruiskutusputki oli "syöpynyt" (kavitaation takia), jolloin putken reikä oli laajentunut melkein koko matkaltaan ja polttonesteen paine "katosi" tuohon laajentumaan, mutta se taas esiintyi myöhäisenä ruiskutuksena ja savutuksena.

Mutta muuten oireet vain vahvistaa vikaa --> palamishäiriö (todnäk polttonesteen pisarointia), ja kone on rempattu, niin ei jää paljon muuta kuin suutin... Tietenkin kanittava venttiili, mutta ei tekisi tuollaista ongelmaa palamiseen!

Pumppukaan se ei voi olla, koska testipenkissä jumiutuva takaiskuventtiili näkyisi välittömästi määrisä ja tyhjäkäynti "humppaisi", eikä olisi tasainen!!!


Ei ole putkia ainakaan minun toimesta vaihdettu ja alkuperäisiltä ne näyttää.

Pumppuhan toimi kyllä penkissä hyvin ja sitten autossakin päivän verran ihan kohtalaisesti kunnes alkoi moottori täristämään. Sillä tuo pumppuvika tuntuisi kaikista loogisimmalta. Tietysti vannomatta paras tässäkin hommassa. Kaikista paras olisi, kun saisi varmasti toimivat suuttimet ja/tai pumpun lainaan ja kokeilisi niillä. Tuosta pumpusta kun on nyt löydetty remonteissa vikaa ja sitä rempattu 1,5k€ verran, eikä auto kuitenkaan toimi, niin ei millään viitsisi enää kokeilla mitään hintavaa jos ei ole 100% varmuutta.

RIPAX
22.08.2010, 21:08
Vai onko sittenkään? Jos se ajotus ei oliskaa kohillaan,vaikka valmistus vian takia tai jostain kummallisesta syystä,eikö koneen käydessä tippa-anturilla mitaten sais ajotuksen tarkistettua joka pytyltä erikseen? Tai vilkasis endoskoopilla hehkun reijästä pyttyyn että ei kai vaan oo taskunauris männän päällä/venttiilin välissä? En minäkään enää laittais montaa tonnia hakuammuntaan mutta nämä nyt halpoina konsteina..

Pete
23.08.2010, 15:45
Eihän kampuran dampperi vain ole paskana?

pee
23.08.2010, 17:04
Eihän suutinputkia ole vaihdettu??? Jos putki on eri mittainen kuin muut (toleranssi 1/100mm), niin lyhyt putki aiheutta liian aikaisen ruiskutuksen (naputtaa) ja liian pitkä myöhäisen (savuttaa)...

Aikoinaan tuli auto , jossa oli ollut vettä polttonesteen seassa ja siinä ruiskutusputki oli "syöpynyt" (kavitaation takia), jolloin putken reikä oli laajentunut melkein koko matkaltaan ja polttonesteen paine "katosi" tuohon laajentumaan, mutta se taas esiintyi myöhäisenä ruiskutuksena ja savutuksena.


tämäpä onkin metka teoria !

Daniel
24.08.2010, 16:35
Vai onko sittenkään? Jos se ajotus ei oliskaa kohillaan,vaikka valmistus vian takia tai jostain kummallisesta syystä,eikö koneen käydessä tippa-anturilla mitaten sais ajotuksen tarkistettua joka pytyltä erikseen? Tai vilkasis endoskoopilla hehkun reijästä pyttyyn että ei kai vaan oo taskunauris männän päällä/venttiilin välissä? En minäkään enää laittais montaa tonnia hakuammuntaan mutta nämä nyt halpoina konsteina..


Pitää kyselle tuota ajoitustyökalua paikalliselta pajalta, jos olisivat halukkaita lainaamaan. Noin pientä endoskooppia en löytänyt tähän hätään millä pääsisi hehkun reiästä tirkistämään. ajattelin mitata puristukset, selviäähän silläkin, jos sinne olisi jotain juureksia jäänyt.

Tuosta dampperista nyt ei takuuseen millään muulla voi mennä, kun vaihtamalla se uuteen. Kyllä se irti oli ja vetäisin siihen jopa uudet maalit mutta en kyllä huomannut siinä mitään.

Toisaalta jos vika olisi jokin mekaaninen epätasapaino, niin ei se oiken voisi olla sellainen, että olisi toiminut välillä.
Tuntuu, että moottori myös käy huonosta, eikä vaan ravista. Toisaalta voihan se olla, että epätasapaino saa moottorin käymään huonosti, kai, ehkä? :D

AlluK
24.08.2010, 19:21
Noista kiinalaisista kikottimista en mitään tiedä, mutta onkos siinä kaikilla hihna/ketjupyörillä kiilat tai ruuvit
tai muut härpäkkeet, jotka pakottavat pyörät oikeaan asentoon?
Jossain vehkeissähän on pelkkä kartio, joka voi remontissa lipsahtaa hiukan väärään asentoon.
Tai jos on kiiloilla, onko kiilat/urat väljät?

RIPAX
24.08.2010, 22:01
Juu ei se hakuammunta isoa pommia tartte,endoskooppia löytyy optisella piuhalla pienimmillään 4mm,taitaa olla aika arvokkaita sitten jo. Itellä on semmonen digitaalinen jossa on LCD näyttö ja sillä pääsee 10mm reijästä sisään. Yks konsti tuli ny mieleen vielä et jos infrapuna lämpömittarilla mittaa pakosarjan käyrästä lämmöt ni kaikist viilein ei sitte polta. Jotain voi tietysti päätellä männän päällä olevasta karstasta et onko suutin toiminu ja jos on puti puhdas ni sit yleensä ei oo,tai jos karstasempi kun muut ni sitkää ei.

Daniel
25.08.2010, 18:59
Taas on yksi päivä urhattu tuolle vekottimelle. Tuloksena selvisi, että kaikissa sylintereissä 32bar kylmänä. Eli on kohdallaan, kun tehtaan minimi on 25 lämpöisellä koneella. Eipä taida olla hyötyä tirkístellä sinne sylintereihin noilla lukemilla. Tai voisihan sinne katsoa mutta en kyllä tiedä mistä saisi tarpeeksi siron endoskoopin. Paikallinen dieselpaja väitti ettei heillä ollut, kuin joku vanha suurikokonen endoskooppi.Samalla kysyin sitä pulssi anturia, niin sanoivat, että heillä joskus sellainen oli mutta se ei toiminut tai eivät osanneet käyttää.

En minäkää kiinalaisista mitään ymmärrä mutta tässä pyörii tuo pumppu ratasvälityksellä kampuralta ja pumppu pyörittää nokka-akselia. Rattaissa on omat kohdistusmerkit. Sitten vielä hihnapyrörissä on merkit. Kampiakselin hihnapyörällä on kiila mutta se ei pyöritä muuta kuin apulaitteita. Nokka-akselissa on kiila ja kartio. Kaikki ne on tarkistettu kasausvaiheessa, eikä niissä mitään hälyyttävää ollut.

Jotenkin tämä vaan haiskahtaa edelleen sille pumppu vialle. Miksi se olisi muuten toiminut joka kerta sen jälkeen kun se on purettu ja putsattu päivän verran.

Profi
25.08.2010, 20:48
Varmaan helpoin konsti olis jos sais jostain vaikka lainaan toisen varmasti toimivan pumpun ja kokeilis sillä mitä tapahtuu.

AlluK
26.08.2010, 08:39
Miksi se olisi muuten toiminut joka kerta sen jälkeen kun se on purettu ja putsattu päivän verran.

Eikös tämä viittaa epäpuhtauksiin polttoaineessa?

Daniel
26.08.2010, 14:49
Helpoin konsti olisi kyllä saada toinen pumppu. Ei vaan taidä näitä hirveästi irrallaan olla kenelläkään. Jos jollain lojuu ylimääräisiä niin voi tarjota vuokralle.

Tuo epäpuhtaus polttoaineessa olisi tietenkin yksi selitys. Olen kyllä pistänyt tankin täyteen näiden remonttien aikana ja tankkiinkin olen kurkistanut. Sihti oli aivan puhdas eikä tuo itse polttoaine mitenkään epäilyttävältä näyttänyt. Suodatin on uusittu varmaan 4-5 kertaa. Ameriikan palstoilta luin jostain sienestä mikä voi olla dieselissä mutta en nyt tiedä miltä tuon tulisi sitten näyttää. Eihän tuo tietenkään olisi iso vaiva tyhjätä tuo tankki ja laittaa uudet litkut sisään mutta jos vika on siinä tarvii se pumppu taas kertaalleen käyttää huollossa.

Jani E
26.08.2010, 18:11
onko se pumppu käyny aina samassa liikkeessä huollossa, vai mitä hä? kenellä?

Rekisteröimätön
30.08.2010, 23:10
Ootko koittanu puhaltaa suodatinjalalta tankkin päin. Se tankissa oleva siivilä on todella tiheä, saattaa tukkentua tosi hienosta mujusta mitä ei ehkä silmällä huomaa.

Timop

Hilari
31.08.2010, 07:57
Slck:n puolella silloin viestiteltiin aikoja sitten ja nyt bongasin tämän topicin.
kovasti on teettänyt käyntiongelma töitä...

olethan varmasti kokeillut toimiiko pata yhtä huonosti, jos ohitat oman polttoainelinjaston ja otat aineen pumpulle polttoainepullosta.
eli 1,5L limupullon korkiin reikä letkulle ja toinen pää pumpuun. letkun väliin mielellään jokin halpa iso bensasuodatin tai sitten noudatetaan äärimmäistä tarkkuutta ja puhtautta ;-)

tällä saat suljettua ongelmat pumppuun ja moottoriin aivan varmasti.

edelleenkin ongelmat voi johtua vuotavasta käsipumpullisesta suodatinjalasta (heitä mäkeen se ja tavallinen bosch jalka tilalle niin on edulliset suodattimet, se ei tarvi sitä käsilutkutinta) tai tankin sihti tukossa...

Rekisteröimätön
31.08.2010, 17:10
on kai jo kokeiltu?

Tässä vielä videokuvaa paluuletkusta. Kyllä siellä joitakin kuplia silloin tällöin näkyy. Mahtaakohan noista olla haittaa? En oikein vaan tiedä mistä nämä tulevat, koska dieseli tulee tuosta astiasta. Suodattimen jalka ja kaikki letkut & klemmarit on vaihdettu.

Daniel
02.09.2010, 13:55
On kokeiltu kanisterilla. On myös kokeiltu siirtopumpun kanssa sekä uudella suodatinjalalla. Tankin sihdin putsasin vaikka ei siinä mitään moskaa näkynyt.
Tällä viikolla pääsee ehkä kokeilemaan toisella pumpulla.

Daniel
05.09.2010, 22:22
No niin. 500tkm ajetun vakiopumpun laitoin kiinni. Yllätys oli melkoinen, kun kone käy niin nätisti, kuin tuommoinen nyt vaan voi käydä. Joopa joo, "ammattimiehet" ovat rempanneet tätä pumppua kolme kertaa eikä millään saa toimimaan, eikä siinäkään vielä mitään mutta kun heidän vakuutteluista johtuen vikaa on sitten yritetty metsästää kaikkialta muualta. Olisi ilmeisesti pitänyt tehdä tämä pumppuremonttikin itse kun se nyt oli ainoa seikka koko koneremontissa jonka jätin ammattilaisille. Sitähän voi sitten laskeskella mitä on tullut maksamaan kolme kertaa pumpun purku, uudet tiivarit ja säätö penkissä sekä uusi ajoittimen mäntä ja pumpun runko. Lisäksi olen yhden kierroksen pumpun irroitus/asennus rumban teettänyt pajalla, kun luulin etten vain itse osaa. Rahaa on lisäksi palanut kaiken maailman letkuihin, nippoihin, klemmareihin, suodattimiin, suodatinjalkoihin, siirtopumppuun ym melkoisesti, työtunneista puhumattakaan. Eiköhän näillä olisi ostanut jo tehdasuuden pumpun. Suoraa sanoen vituttaa suunnattomasti. Ei oikein meinaa uskoa, että se syy on nyt löytynyt.

Veikkaan edelleen, että jostain irtoaa jotain mujua, joka jumittaa sen ennakonsäätimen männän. Kaippa se pumppu toimii hienosti aina penkissä sen jälkeen, kun paikat on putsattu ja herkistelty. Syytä ei ole selvitetty, vaan seuraus korjattu.

Pitänee nyt laittaa tuo siihen kuntoon, että sillä voi ajella ja katsoa pelaisiko se nyt tuolla toisella pumpulla kauemmin. Eiköhän tuo vika ole kuitenkin paikallistettu siihen pumppuun.

Rekisteröimätön
05.09.2010, 23:55
Niinpä niin... voitkos sen vielä paremmin sanoa. Hyvä että lopulta selvis, vitutuksen määrän voin hyvin kuvitella. Tuo jakajan paska on niin äärirajoilla tuossa koneessa että vanhemmiten mujua tulee, siinä se. Oikeen pelottaa miten käy venemoottoriprojektin kanssa kun syöttöökin pitäs saada vähän reilummin. Ehkä pitää laskee paineita heti suosiolla kuin tarkotus laittaa kuitenkin kahdeksanreikäset suuttimet.

Timop

titanix
06.09.2010, 20:47
mielenkiinnolla olen seurannnnut tätä topikkia,ja hyvä kun vika on paikallistunut pumputtimeen.itelläni kävi pumppu viime viikolla sepällä ,kun alkoi tiputtamaan alleen reilulla tyhjä käynillä,no vuorokauden se viipy reisussa ja oli puhe että perus huolto ja voimaa sopivasti, noo ammatti mies kun teki niin jo vain soppaa on nyt riittävästi pitää vain vissiin uutta kytkintä alkaa miettimään.
ei ehkä niinkään liittynyt aiheeseen mutta toiset näkyy osaavan tehä nuo pumppu hommat ja toise ei vaikka olis kova halu

RIPAX
06.09.2010, 21:45
Nno perskeles. Nyt sais jälkisopat keitettyä ,sanottiin ennen ku jäljillä oltiin eikä saatu ees jyvälle..eli syötiin syötit. Mut se ajotus oli siis pielessä. Ei se pumpun tekijäkään ihan syytön ollu kun ei ees vikaa löytäny.

Bj Andy
06.09.2010, 22:14
Sitten vielä jälki viisaana kysymys notta miksi tuo moottori rempattiin alunperin? Ja oliko tuo vika jo silloin,vai tuliko se rempan jälkeen?

bj45lava
06.09.2010, 22:55
Niin mullahan pumppu vuosi huollon jälkeen, mutta se johtu siitä paskasta kylmäkäyntilaitteesta, joka akseliltaan niin väljä, ettei kestänyt uudella tiivisteelläkään enää, no nyt on boschin tulppa tossa reiässä.

Kukas sen pumpun muuten teki sen kolme kertaa???

Daniel
07.09.2010, 15:49
Moottorin avasin kun se alkoi käymään todella huonosti. Täristi, säksätti ja piti aika pahaa naputusta. Ensiksi säädin venttiilit uusiksi, kun ne kantoi. No, arvasihan tuon mitä siellä oli, kun ei saanut enää tarpeeksi ohuita säätölevyjä.

http://i41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/th_jep142.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e293/Vitunkissarotta/?action=view&current=jep142.jpg)

Kansi oli pahin, mutta löytyi sitä sanomista muualtakin.

Pumppu ei siis toiminut ennen remonttia. Eikä ole sen jälkeekään tuo oma pumppu pelannut.

Rotpal GR
29.11.2012, 22:52
Niin mullahan pumppu vuosi huollon jälkeen, mutta se johtu siitä paskasta kylmäkäyntilaitteesta, joka akseliltaan niin väljä, ettei kestänyt uudella tiivisteelläkään enää, no nyt on boschin tulppa tossa reiässä.

Kukas sen pumpun muuten teki sen kolme kertaa???


Hiukan ot mutta Mistä tuollasen tulpan saa ? vai ihan tiisselipajalta ?

BJ-40/76
30.11.2012, 00:23
Hiukan ot mutta Mistä tuollasen tulpan saa ? vai ihan tiisselipajalta ?

Ja maksoi minimissään noin 10 euroa.........

Rotpal GR
30.11.2012, 00:27
No perkele. Taidankin ajella heti huomenissa tammer dieselille.