PDA

View Full Version : HJ61 sammutusläppä kotelo

escorvet
04.08.2010, 16:28
Rupesin sellasta tossa ahtioputkia suunnitellessa miettimään et toi reikähän on aika olemattoman kokonen.
Tönärillä mittailin ja sehän on 55mm. Luulis ton jo ahdistavan aika pahasti ilman virtausta koneelle???

Kaivoin sit 10mm alsa levyä hyllystä ja laikkasin uuden laipan siihen ja tein 70mm reiän siihen putkea varten.
Nyt täytyy hommata 3" alsa putkea mistä hitsailee siihen pätkän kiinni ja alkaa suunnitella sammutusläpän sorvailua siihen.

Onko kukaan muu tehnyt vastaavaa ja onko se oikeesti ahdistava niinkuin musta tuntuu.
kumminkin 55-->70mm on jo ihan kiva kasvu tuolle läppäkotelolle.

Täälläkin on muutama HJ mihin on työnnetty isoa fööniä kylkeen mutta onks niissäkin toi vakio 55mm kuristin vielä tallessa???

MAARISTEILIJÄ
04.08.2010, 19:42
ei ole välttämättä jarruna kun turporuuvista vääntämällä saa kamat meneen läpi ahtaammastakin kohdasta,nää vehkeet ei tainnu olla kumminkaan sitä kunnolla viritettyä osastoa 250hp/l?.ja onhan siellä grillikin joka varmasti ahdistaa äärimmäistä tehoa haettaessa

escorvet
04.08.2010, 20:05
Grillin kohdalla aukon pinta-ala on niin suuri että ei se kyllä ahdista. Vähän virtauksia saattaa haitata mutta se on noin 80-85mm halk. ja nelion muotoinen.

Mä nyt kyllä teen siihen uuden kotelon 3" putkesta ja katotaan mitä tekee.

ahtoputket tulee kans 3" rännistä ja cooleri on 300x600 kennolla.

Ainut haitta tosta setistä voi olla että viive vähän kasvaa.

escorvet
07.08.2010, 08:29
Tuli tossa ihmeteltyä taas tota asiaa ja eikös sammutuksen voi hoitaa yhtä hyvin pumpun kyljestä?
Monissa autoissahan sammutus tapahtuu just syötön katkasulla eikä tollasella sammutusläpällä.

Taas vähemmän hilpettä ilmantiellä ku jää läppä pois kokonaan.

antti4x4
07.08.2010, 09:10
Tuollanen patentti tuli ex hoojiihin tehtyä tuskinpa se siinä laitteessa paljon vaikuttii mutta tulipahan tehtyä. Sammuteltua tuli suoraan pumpun kyljestä konepellin aukasu vaijerilla mikä oli käännetty pumpun kylkeen. Leimallakin oli ilmeet kohillaan kun inssi kysyy mistä tää sammuu? Siihen vaan että, vedä konepelti auki.

escorvet
07.08.2010, 09:23
Tuollanen patentti tuli ex hoojiihin tehtyä tuskinpa se siinä laitteessa paljon vaikuttii mutta tulipahan tehtyä. Sammuteltua tuli suoraan pumpun kyljestä konepellin aukasu vaijerilla mikä oli käännetty pumpun kylkeen. Leimallakin oli ilmeet kohillaan kun inssi kysyy mistä tää sammuu? Siihen vaan että, vedä konepelti auki.

Mä aattelin siirtää sen saman alipaine venttiilin siihen sammutukseen pumpulta.
Kyl tossa vähän muutakin tulee samalla.

kaistapää
07.08.2010, 20:28
Grillin kohdalla aukon pinta-ala on niin suuri että ei se kyllä ahdista. Vähän virtauksia saattaa haitata mutta se on noin 80-85mm halk. ja nelion muotoinen.

Mä nyt kyllä teen siihen uuden kotelon 3" putkesta ja katotaan mitä tekee.

ahtoputket tulee kans 3" rännistä ja cooleri on 300x600 kennolla.

Ainut haitta tosta setistä voi olla että viive vähän kasvaa.

paljonko tehotavoite?älä hyvä mies tee putkia 3 tuumaisesta jollei tavoite pyöri yli 400 humman paikkeilla.joku varmasti käsittää elvistelynä muuta voin kokemuksesta sanoa että 99% suomen maastureista pelaa 2 tai 2.5 tuuman ahtoputkilla paljon nöyremmin kuin 3".

luulen että kyseinen auto saattaa joskun kurvata asfaltiltakin pois ja siellä se viive vituttaa mika kasvaa vakioahtimellakin liian isojen putkien takia.

esim. wrc autojen ahtoputket luokkaa 2" ja allekkin.tehoa 300-400 todellista hevosta,joo...on kuristimet.dieseli tarvii samoihin tehoihin enemmän ilmaa,n.30% ja itse jos projektoisin dieseliä noihin tehoihin niin putki olisi max 2.5",ehkä jopa 2 ja yksneljäsosa.

Jappi
07.08.2010, 23:10
Tuli tossa ihmeteltyä taas tota asiaa ja eikös sammutuksen voi hoitaa yhtä hyvin pumpun kyljestä?
Monissa autoissahan sammutus tapahtuu just syötön katkasulla eikä tollasella sammutusläpällä.

Taas vähemmän hilpettä ilmantiellä ku jää läppä pois kokonaan.

Tojo on viljellyt noita varmistusläppiä turbodieseleihin ilmeisesti turborikkojen varalta (kun dieseli käy myös moottoriöljyllä,ja ottaa ihan riittävästi kierroksia...Eikä sammu pumpun kylestäkään.)

Jos se turbo sitten alkaa syöttää öljyä koneeseen niin sitten vaan muistetaan seistä jarrulla eikä missään nimessä paineta kytkintä.

Viipo
07.08.2010, 23:22
Tojo on viljellyt noita varmistusläppiä turbodieseleihin ilmeisesti turborikkojen varalta (kun dieseli käy myös moottoriöljyllä,ja ottaa ihan riittävästi kierroksia...Eikä sammu pumpun kylestäkään.)

Jos se turbo sitten alkaa syöttää öljyä koneeseen niin sitten vaan muistetaan seistä jarrulla eikä missään nimessä paineta kytkintä.

Ja rikotaan samalla voimansiirto kytkimesta, vaihdelaatikosta ja akseleista. Näin kävi mm. Varkaudessa yhdelle Volvolle, josta unohdettiin tyhjentää välijäähdytin.

Kyl se on halvempi antaa koneen huutaa ittesä rikki, kun rikkoa koko voimalinja...

Sit jos ahdin laukee tien päälä ja kärri on perässä, on mahdollisuudet hillitä motti sammuksiin....

Harzaa
07.08.2010, 23:27
Jos se turbo sitten alkaa syöttää öljyä koneeseen niin sitten vaan muistetaan seistä jarrulla eikä missään nimessä paineta kytkintä.[/QUOTE]

ei se välttämättä sammu silloinkaan....kytkii sulaa ja milläs sitte sammutat??seurauksen sitte lentää suurin osa moottorin osista "kuubaan"...

escorvet
08.08.2010, 09:52
paljonko tehotavoite?älä hyvä mies tee putkia 3 tuumaisesta jollei tavoite pyöri yli 400 humman paikkeilla.joku varmasti käsittää elvistelynä muuta voin kokemuksesta sanoa että 99% suomen maastureista pelaa 2 tai 2.5 tuuman ahtoputkilla paljon nöyremmin kuin 3".

luulen että kyseinen auto saattaa joskun kurvata asfaltiltakin pois ja siellä se viive vituttaa mika kasvaa vakioahtimellakin liian isojen putkien takia.

esim. wrc autojen ahtoputket luokkaa 2" ja allekkin.tehoa 300-400 todellista hevosta,joo...on kuristimet.dieseli tarvii samoihin tehoihin enemmän ilmaa,n.30% ja itse jos projektoisin dieseliä noihin tehoihin niin putki olisi max 2.5",ehkä jopa 2 ja yksneljäsosa.
vois ehkä tiputtaa sit ton putki koon pienemmäksi.
en minä näistä dieseleistä mitään ymmärrä mut bensa koneista enemmän. Tota focusta on tullut hieman kutiteltua ja siinä tällä hetkellä lähemmäs 350hv. Siihen tein ahtoputket 60mm putkesta. Ajattelin et kai tossa ilma sen verran enemmän liikkuu että 3” olis passeli.

Jani E
08.08.2010, 10:47
siinä uudessa land cruiserin turbotetussa v8 koneessa on myös 2" ahtoputket!

Gravehill
08.08.2010, 12:50
Mulla on 3" ihan sen takia ku sitä ilman sai, eikä siinä kyllä viivettä mun mielestä oo. Vastaa kaasuun välittömästi.

escorvet
08.08.2010, 14:47
Mulla on 3" ihan sen takia ku sitä ilman sai, eikä siinä kyllä viivettä mun mielestä oo. Vastaa kaasuun välittömästi.

Juu eihän noihin putkiin pituutta paljoa tule ni ei se viive voi ihan mahdoton olla.

Jappi
08.08.2010, 21:10
Ja rikotaan samalla voimansiirto kytkimesta, vaihdelaatikosta ja akseleista. Näin kävi mm. Varkaudessa yhdelle Volvolle, josta unohdettiin tyhjentää välijäähdytin.

Ei tapahdu HJ-61 tojossa,ei riitä voima siihen.

patroltd
08.08.2010, 21:25

Ootko sinä tai joku muu joskus huomannu että viive kasvaa isommilla ahtoputkilla?

BJ-40/76
08.08.2010, 21:50
On nimenomaan sitä että moottori saa jostain muualta "polttoainetta", usein omaa voiteluöljyä,
ja silloin kaikki happi ja öljy, mitkä mottiin menee, muutetaan tehoksi.
Jos kone ottaa "hullut", niin miielestäni ainut vaihtoehto on seisoa jarrulla, jos se tapahtuu 200 kmh nopeudessa, niin luontoäiti hoitaa osan tuosta hidastuksesta, mutta vain hetken!
Maasturinopeuksissa kannattas varmaan sammuttaa kone jarrulla, ja ninenomaan siten, että stopataan tähän, ja nyt.
Ja jos hipasetkaan kytkintä, niin silloin levy pääsee eläkkeelle samantien!(ja moottorin loppu)

Tuo kaatojen jälkeinen "öljynmetsästys" on oma rituaalinsa, mutta aika tärkeä!

Topiikki alko hj-61:stä, ja jos sylinterit ui öjlyssä kaadon jälkeen, miten nuo "reikäpää" männät saadaan
tyhjiksi öljystä?, ettei ottas hulluja?
Ja tähän vastaus "otetaan hehkutulpat pois-" vastaus saa hymyn aikaan....:o