PDA

View Full Version : HJ61 SYÖTTÖPUMPUN SÄÄTÄMINEN


Pierunkuori
01.08.2010, 19:51
NEli 61 pukkaa melkosta neekerin kyrpää kun turbo lähtee mukaan. Osaisko joku kertoa todella tarkasti missä säätöruuvit sijaitsee ja mitä tapahtuu mistäkin ja mitä ruuvia mihinki päin?

Mitä luki noita joitan vanhoja säätö keskusteluja niin meni pää ihan sekasin:eek:

Ei tullut pöljälle semmosta vimosen päälle vastausta.:confused:

mut jospa nyt tärppäis..

-kiitos vastanneille-

-MaTTi-
01.08.2010, 20:41
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=2835

tdi
02.08.2010, 13:36
tää on aika selkee? tuossa ahdon alaisen syötön vastapuolella on toinen ruuvvi josta sai muistaakseni alakierroksille syöttöä. joku tais nii sanoo ? siitähän sen näät pistä vähä muistiin vaikka monta kierrosta oot ruuvannu en nyt muista mihin suuntaan nuita piti punoo :D perus suöttöö silleen pienemmälle kun vipu työntyy keulaan päin ja tuota ahdon alaista kiinni niin pienenee ja sit se alasyöttö auki ni pienenee muistaakseni tällästä :rolleyes: korjatkaa jos meni iha vääri !!!
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-pumpun%20saadot.jpg

helmapelti
30.12.2010, 19:38
Jatketaan tästä kun on hyvä kuvakin, luin myös tuon Matin linkin.
Ensikesänä siis ihan kohta, pitäisi laittaa välijäähdyttimelle putket, nostaa ahdot n.1bar ja hieman ruuvailla syöttöpumppua.

Tarkoitus olisi välttää voimasavuja ja saada mahdollisimman paljon tehoja kohtuu savuilla.
Sitä lähdetään etsimään ahdonalaisen syötön säätämisellä, tietysti max syöttöäkin lisätään mutta savututuksen pitäisi pysyä kurissa.

Olen ruuvaillut vain Isuzun pumppua jossa varmaan on vastaava ahdonalaisen syötön säätö.
Säätökaraan oli kulunut jälki tapista ja liikerata oli vain n.puolet karan potentiaalista.
Poistin rajoitinholkin ja avasin ylärajoitinruuvia että sain koko liikeradan käyttöön.
Sitten perussyöttöä lisää kunnes savua oli riittävästi. ahdot 1bar+välijäähdytin.

Isuzussa ei mitään ihmeellistä tapahtunut mutta tuollaista säätöä suunnittelin hj61seenkin.
Onko kellään kokemusta kuinka laaja säätimen säätöalue on käytännössä?
Liikkuuko säätimen kara pohjaan jo vakioahdoilla vai liikkuuko lisää suuremalla paineella?
Onko joku huomannut em. tapin aiheuttamaa kulumaa karassa, onko karassa enemmän säätöpotentiaalia kun mitä se vakiona säätää?

Säädin olisi hyvä saada toimimaan niin että se säätäisi tasaisesti max ahtoihin asti, jos säädin pohjaa jo alemmilla paineilla niin kellon painetta voisi alentaa vuotoventtiilin ja painemittarin avulla,samoin kun hukkaporttiakin.
Jos taas säätöalue on liian kapea niin karaa voisi viilata alapäästä syvemmäksi, onko joku ohentanut karaa ja onko siinä varaa ohennukselle?

Toimiiko karaa seuraava tappi viilatun karan suuremmalla säätöalueella vai onko vaarana mennä sudeksi? Joku näitäkin varmaan on kokeillut muuten ole kokemuksista kuullut, olis hyvä saada vähän pohjatietoa kuinkapaljon ahdonalaista syöttöä on mahdollista hyödyntää.

Jani E
30.12.2010, 20:15
en tiedä kannataako sitä pumppua itte ruuvailla ihan miten sattuu! niitä syöttöruuveja on 61 pumpussa 5kpl. hp diesel otti vuosipari sitten irto pumpun säädöstä noin 200€
ja sääti maksimisyötön 110mm2 1,5bar ahto paineella.

helmapelti
30.12.2010, 23:08
No eipä tuo säätäminenkään kohtuuttomasti maksanut, tarkoitus ei olisi kajota kaikkiin säätöihin. Saako noilla säädöillä leimattua? Jos ei niin varmaan max syöttöä pienentämällä saa?
Onko sulla vakio ahdin noilla paineilla?

Jani E
31.12.2010, 18:00
no ainakin tolla hpn tekemällä pumpulla menee leimasta läpi. kun ahdot on jotaini 0,2-0,4 väliltä. tai ei se oikeen enempää paikalla pokiessa edes nosta...

ahdin on isommalla kompuralla (47mm) ja pakopesä jonku subran(vissiinki vähän isompi?)

tdi
31.12.2010, 20:56
mynäpumpulla savuarvo oli 0.7 vaikka vähän pölläyttikin mitään en säätänyt.

helmapelti
31.12.2010, 22:02
Toi leimattavuus kyllä puoltaa säädättämistä, tuo ahdonalainen syöttö taitaa olla täysin säädettävissä joten mihinkään kotikonstikokeiluihin ei taida kannattaa lähteä.
Kiinnostais tosin tietää mitä säätöjä vakiopumpulle tehdään.

Gravehill
01.01.2011, 10:44
Täältä ääni kans hp dieselille. Ero itte mutulla ruuvattuun oli aika suuri. Savut oli kuukausi sitten 1,7. Eli samaa mitä ne kyseisessä 61:ssä on ollut jo viimeset 16 vuotta. Vakioahtimella ja 3" putkella nostaa kyllä ahdot heti sinne 0,6bariin paikallaan polkiessa.

-MaTTi-
01.01.2011, 15:01
Ja se mikä monesti unohdetaan jopa katsastuksessa, on että HJ61:ssä saa savuarvo k-max. olla 3.2 (normaalisti turbokoneilla 3.0).

VonLeka
01.01.2011, 15:02
Ja se mikä monesti unohdetaan jopa katsastuksessa, on että HJ61:ssä saa savuarvo k-max. olla 3.2 (normaalisti turbokoneilla 3.0).

mihin tämä perustuu?

Jani E
01.01.2011, 15:55
tais olla mullakin viimetalvena savuarvo 1,7
tosin mulla toi pumppu on kiinni 2h moottorissa.
saakohan ton 60 savuarvoo verrata tohon 61 sallittuun?

eikös toi 3,2 savuarvo ole joku maahantuojan hakema poikkeuslupa kaikille 61, kuten on jossain mazdan 626 että saa olla joku co2 tai vastaava 8 vaikka normisti 2,5 tai jotain...

Hannes123
01.01.2011, 18:18
itse ruuvasin sitä alasyöttöä 1 3/4 sisään ja ahdonalaista 4 ulos, ei savua
ykkösellä ja kakkosella jauhaa 33 allterraini tyhjää asvaltilla ja kolmosella jauhaa sitte kytkin tyhjää.
ahtoja nostettu perus jousella 1,2baariin

Jani E
01.01.2011, 21:22
en tiedä miten nää pumput tuolla ammattipajoilla säädetään, mutta pyörittävät ainaki ton mikä tossa kuvassa lukee perussyöttönä niin kokonaan auki. (jopa poistavat)
ja tuon ahdonalaisen ruuvin vastapuolella on kans joku perus syöttöruuvi.

sitten ton kannen alla jonka saa auki imusarjan irrotuksen jälkeen, niin sieltä löytyy vie pari jotain ala ja yläsyötön säätökäyrän ruuvia.

sitten ku laittaa sinne kalvolle valmiiksi paineilmasäiliöstä 1,5bar niin rupee syöttään ilman ahtojakin täydet ku painaa kaasun lattiaan. ja tulee neekerinkyrpää 3" putken täydeltä :D

helmapelti
02.01.2011, 00:13
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Jull-(1)2h(-t)4.jpg

Tuossa ne ruuvit taitavat näkyäkkin, tuolla suurimman annostuksen rajoitinruuvilla saa varmaan juuri ahdonalaista lisättyä.Taas alkaa sormet syyhytä jos sittenkin itse vähän kokeilisi.:D
Säätökäyrän asetusruuvit saisi jäädä rauhaan.

Suurimman annostuksen rajoitinruuvi taitaa pysäyttää säätökaran?

helmapelti
02.01.2011, 00:29
itse ruuvasin sitä alasyöttöä 1 3/4 sisään ja ahdonalaista 4 ulos, ei savua
ykkösellä ja kakkosella jauhaa 33 allterraini tyhjää asvaltilla ja kolmosella jauhaa sitte kytkin tyhjää.
ahtoja nostettu perus jousella 1,2baariin

Tarkoititko varmaan -ahdonalaista 4 ulos- ylärajoitinruuvia?
Sääditkö ollenkaan kalvon jousen esijännitystä? Sitä varmaan voisi vähän kiristää jos antaa täydet syötöt jo vakiopaineilla.

tdi
02.01.2011, 00:34
perhana kun ois tienny tuon suurimman annostuksen ruuvin se oli mynän jäljiltä melko koskematon enkä itse kehdannut paljoo säädellä... ois voinu herää 40 vähän paremmin kyllä vituttaa..... :mad:

helmapelti
02.01.2011, 12:07
Tuossa olis vielä aiheeseen liittyen hieno amishenkinen turbonappi, vois säätää vaikka 0,8/1,2bar kytkin ei luista/luistaa:D

http://www.katuauto.fi/images/bleedi_kytkimella.jpg

http://www.katuauto.fi/product_info.php?products_id=392

Hannes123
02.01.2011, 17:04
Tarkoititko varmaan -ahdonalaista 4 ulos- ylärajoitinruuvia?
Sääditkö ollenkaan kalvon jousen esijännitystä? Sitä varmaan voisi vähän kiristää jos antaa täydet syötöt jo vakiopaineilla.
tuota suurimman annoksen rajoitin suuvia 4 kiekkaa ja vasta puolelta toista eli savukseneston jousta kiristäen.

Hannes123
02.01.2011, 17:25
miksei näitä viestejä voi muokata! tarkoitus oli lisätävettä tuos sammutinvivun vieres olevaa mollukkaa sai kans kiristää (vai löysätä) eli yht, kolme vaikuttavaa ruuvia tässä tapauksessa. Eiköhän nuo päällä olevan kannen alta löytyvät ruuvit kannata jättää rauhaan tai oikeasti pitää tietää mitä tekee!

JiiPee
02.01.2011, 17:55
miksei näitä viestejä voi muokata!

Laitoin sinulle yksitysviestin tähän liittyen.

helmapelti
02.01.2011, 21:33
Kyllähän tässä jo perussäädöt on kasassa:
-perussyöttö auki niin että sammutinvipu? ottaa melkein kiinni.
-suurimman annostuksen rajoitinruuvia auki n.4kierrosta
-kalvonpään rajoitinruuvia kiinni vähän eli lisää ahtamatonta syöttöä.
Kahta viimeistä on helppo säädellä kokeilemalla.

Lisäksi olis hyvä selvittää millä paineella kalvossa kiinnioleva säätökara on pohjassa, jos pohjaa liian alhaisella paineella niin lisää jousen esikiristystä.
Isuzussa kun laittoi kalvolle 1bar paineen niin kara kopsahti ääriasentoon, esikiristystä lisää kunnes kopsahdus vaimenee. Äärimmäisen tarkka ja tieteellinen menetelmä:D

Hannes123
02.01.2011, 21:54
juuri näin. siinähän ne syötön salaisuudet!

patroltd
02.01.2011, 21:55
Kyllähän tässä jo perussäädöt on kasassa:
-perussyöttö auki niin että sammutinvipu? ottaa melkein kiinni.
-suurimman annostuksen rajoitinruuvia auki n.4kierrosta
-kalvonpään rajoitinruuvia kiinni vähän eli lisää ahtamatonta syöttöä.
Kahta viimeistä on helppo säädellä kokeilemalla.

Lisäksi olis hyvä selvittää millä paineella kalvossa kiinnioleva säätökara on pohjassa, jos pohjaa liian alhaisella paineella niin lisää jousen esikiristystä.
Isuzussa kun laittoi kalvolle 1bar paineen niin kara kopsahti ääriasentoon, esikiristystä lisää kunnes kopsahdus vaimenee. Äärimmäisen tarkka ja tieteellinen menetelmä:D

Tässähän nämä tiivistettynä, ei mitään rakettitiedettä vaikka 61:sen pumpussa onkin hyvät säädöt. Ja haittaako tuokaan nyt mitään vaikka syöttö nousiskin hiukka liian nopeasti suhteessa paineeseen, vähä pölläyttää mutta nouseepa ahdotkin nopeemmin säädettyyn maksimiin.
Tuo 4 kierrosta ahdonalaista auki on muuten jo aika rankka säätö.

helmapelti
03.01.2011, 11:18
Eihän tuo nopea syötönnousu ahtoihin nähden haittaa mutta periaatteesta vois yrittää säätää mahd. savuttomaks. Sit tolla em. sähköventtiilillä sais tehonsäädön just esim. 0,8/1,2bar.

Muistaako kukaan kumpaansuuntaan max. kierroksia vähennetään?
Sekin tietty selviää kokeilemalla..

Lisäks vois säätää käsikaasun niin että sillä sais tyhjäkäyntiä vähän isommalle, ryömiminen helpottuis kun ei tarvis pitää pumppujalkaa kaasulla. Nyt käsikaasu ottaa kiinni liian korkeilla kierroksilla.
Voishan tietty laittaa sähköventtiilin sille kylmäkierrosten nostajalle niin vois kätevästi kytkimestä napsauttaa kierrokset isommalle.

Ideoita syntyy aina kolmekertaa enemmän mitä ikinä ehtii toteuttaan:D

patroltd
03.01.2011, 16:57
Tuo viimeinen on kyllä täysin totta, pää täynnä visioita mutta aikaa ja rahaa ei sitten ookkaan:(

helmapelti
03.01.2011, 19:54
Tuo viimeinen on kyllä täysin totta, pää täynnä visioita mutta aikaa ja rahaa ei sitten ookkaan:(

Krooninen rahapula onkin pitänyt ideat edullisina, kaikki pitäis tehdä itte tai ainakin yrittää.
Täällä onkin hyvä virtuaalivisioida, välillä saa hyviä vinkkejä ja välillä keksii ite jotain toteuttamiskelpoista, kiitokset pumpunsäätövinkeistä:)

Jani E
04.01.2011, 11:22
toi tyhjäkäynnin säätökin on sitten tarkkaa puuhaa jos haluaa tyhjäkäynnille vääntöä ettei sammahda heti esteeseen osuessa. sitäkin kun voi säätää siitä kaasuvivusta, ja tyhjäkäynin säätimen ruuvista! se iso noin 21mm kupu mutteri pois pumpun perästä ja sitten lukitus löysäksi ja pyöritellä sitä keskellä olevaa ruuvia, mistä törröttää se jousikuormtteinen tappi!

tästä tyhjäkäynnin säädöstä on hyvä ohje slck sivulla jossain. täytyy vaikka ettiä josain välissä!

Hannes123
04.01.2011, 17:06
mä säädin tyhjäkäyntiä ihan siitä vaijerista ku rytkytti niin perhanasti, tilanne parani , ennen kävi jonku 5-600 nyt 700

Fjs-Amilo
06.01.2011, 12:13
toi tyhjäkäynnin säätökin on sitten tarkkaa puuhaa jos haluaa tyhjäkäynnille vääntöä ettei sammahda heti esteeseen osuessa. sitäkin kun voi säätää siitä kaasuvivusta, ja tyhjäkäynin säätimen ruuvista! se iso noin 21mm kupu mutteri pois pumpun perästä ja sitten lukitus löysäksi ja pyöritellä sitä keskellä olevaa ruuvia, mistä törröttää se jousikuormtteinen tappi!

tästä tyhjäkäynnin säädöstä on hyvä ohje slck sivulla jossain. täytyy vaikka ettiä josain välissä!

Tämä ohje kiinnostaisi kovasti. oma 61 sammuu töks, omasta mielestä liian herkästi liikkeelle lähdössä..
Auttaiskohan myöskin siihen, kun välillä sammuu kun heittää vaihteen vapaalle, useimmiten kierrokset niiaa vaihtaessa..

Jani E
06.01.2011, 13:17
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=5144&start=0

tuolla on kuvien kans ohje siitä tyhjäkäynnin säädöstä.
ja lämpöselle koneelle tehdään.

huonot moottoriöljyt voi kans sammuttaa koneen vaihdetta vaihtaessa.
on säädin nii tahmee!

Fjs-Amilo
07.01.2011, 15:55
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=5144&start=0

tuolla on kuvien kans ohje siitä tyhjäkäynnin säädöstä.
ja lämpöselle koneelle tehdään.

huonot moottoriöljyt voi kans sammuttaa koneen vaihdetta vaihtaessa.
on säädin nii tahmee!


Kiitos !

Glutton
10.09.2011, 23:47
Nonii meikä ruuvaili suuntaan jos toiseen tota punpua ja sain aikaan kaaoksen nyt jos sais rautalangasta miten saan vakio säädöt kohdalleen!
Olis kiva päässä back to the square one ja saada menetetyt tehot takas!

sitten vois taas kokeilla uudestaan kun on tiedossa alkuperäinen säätö!

Glutton
16.09.2011, 16:28
onkos mitään jippoa!

Jani E
16.09.2011, 17:05
lähetät sen pumpun vaikka säädettäväksi hp dieseliin!
tulee kerrasta hyvä.

tdi
16.09.2011, 17:42
Nonii meikä ruuvaili suuntaan jos toiseen tota punpua ja sain aikaan kaaoksen nyt jos sais rautalangasta miten saan vakio säädöt kohdalleen!
Olis kiva päässä back to the square one ja saada menetetyt tehot takas!

sitten vois taas kokeilla uudestaan kun on tiedossa alkuperäinen säätö!

ei siihen kyllä oo sen tyyppisiä ohjeita että ruuvvi kiinni ja puoltoistakierrosta auki, että ne tehdään kyllä jollaki penkillä. ei se tosiaan nii mahdottoman kallis ois lähettää pajalle. mutta mikäs siinä nyt mättää ei vaan kulje ? savuako tulee ja missä vaiheessa ?

Jani E
16.09.2011, 17:48
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-pumpun%20saadot.jpg[/QUOTE]

väännä vaikka toi perus syöttöruuvi kokonaan auki, ja kokeile.

niin ja ton ahdonalaisen ruuvin vastapuolelta löytyy myös yks perus syöttöruuvi lisää...

tdi
16.09.2011, 17:55
ja oikean suunnan löytää kyllä noilla perus syöttö ruuvveille vaikka ei tietäiskää yhtä kerralla säätää ja auto käynnis ja sit ryntäyttää ja kattoo lisääntykö savu vai väheneekö ahdon alaisen saa selville kyllä sitte ajossa mutta taisi olla aukipäin

Glutton
16.09.2011, 17:57
Noniin elikkäs ongelma on se että ensin oli tarkoitus vääntää tyhjäkäyntiä lisää ja tein sen ihan väärästä paikasta... otin SLCK:n sivuilta ohjeen siihen ja vituiks meni. joku oli vissiin kännissä väsänny ohjeen.. ja sit löysin oikean kuvan missä oli ruuvi savutuksen estolle ja ahdon alaiselle syötölle... no kun olin väännelly niistä kahdesta ruuvista homman perseelleen niin oli kiva ruveta hakemaan perus säätöä!

Auto savuttaa helvetisti kun vedättää tyhjäkäynniltä ylöspäin esim hidastaa risteykseen ja siitä kiihdytys...

ahdon alainen syöttö on todella pienellä kun auto ei savuta yhtään siellä ja soppa tankissa vaan riittää ja riittää...
eukon 1.6 hitlerin kostokin syö enemmän...

nyt olis bleedi ja aattelin vähän kutitella ahtoja ja kaatamalla soppaa koneseen...

tdi
16.09.2011, 18:23
Noniin elikkäs ongelma on se että ensin oli tarkoitus vääntää tyhjäkäyntiä lisää ja tein sen ihan väärästä paikasta... otin SLCK:n sivuilta ohjeen siihen ja vituiks meni. joku oli vissiin kännissä väsänny ohjeen.. ja sit löysin oikean kuvan missä oli ruuvi savutuksen estolle ja ahdon alaiselle syötölle... no kun olin väännelly niistä kahdesta ruuvista homman perseelleen niin oli kiva ruveta hakemaan perus säätöä!

Auto savuttaa helvetisti kun vedättää tyhjäkäynniltä ylöspäin esim hidastaa risteykseen ja siitä kiihdytys...

ahdon alainen syöttö on todella pienellä kun auto ei savuta yhtään siellä ja soppa tankissa vaan riittää ja riittää...
eukon 1.6 hitlerin kostokin syö enemmän...

nyt olis bleedi ja aattelin vähän kutitella ahtoja ja kaatamalla soppaa koneseen...

sitte vaa sitä alasyöttöö pienemmällä ja ahdon alainen saa olla kokonaan auki siitä ei paljoo tapahdu :D

Glutton
16.09.2011, 18:32
sitte vaa sitä alasyöttöö pienemmällä ja ahdon alainen saa olla kokonaan auki siitä ei paljoo tapahdu :D

jaa et ei tapahdu??? mitäs HEL... miten sinne sitä soppaa saadaan lissää???

tdi
16.09.2011, 18:46
jaa et ei tapahdu??? mitäs HEL... miten sinne sitä soppaa saadaan lissää???

no kokeile ensin ei siitä minunmielestä saa kyllä ihan mielettömän palja savua/voimaa aikaseks kotikonstein vaikka ois joka ruuvvi väännetty "tappiin" tai sit oon tottunu näihin mersuihin :D kaikki on suhteellista. mutta se suhteettoman paljon alakierroksilla savuaminen ei oo kyllä kannattavaa senkun sais sinne yläkierroksille ni hyvä ois

helmapelti
01.09.2012, 17:47
Upataampas tämä vielä kun tuli ajankohtaiseksi.

Ongelmaksi säätämisessä muodustuu se että puhutaan samoista asioista eri nimillä. Toiset tykkää puhua savun rajoituksesta ja toiset ahdonalaisesta syötön lisäämisestä.
Mulle selkein ajatus on syötön ns säätöramppi, siis syötönmääräkäyrä paperilla jota ahtopaine säätää.Ahtopaine nousee ja se lisää syöttöä.
lIlmeisesti hj61 pumpussa on kartiokara tai vipusysteemi joka ohjautuu ahtopaineen vaikutuksesta.

Ahdonalaisen säädön ruuvit vaikuttaa niin että toisestapäästä voidaan säätää karan tms ohjaamaa syötön aloitussyöttömäärää ja toisestapäästä sen maximimäärää. Näin olen ymmärtänyt.
Pumpussa on joku ylikuumenemissuojasammutin eikä se vaikuta syöttöön jos se ei kanna sitäkohtaavaan vipuun. Se siis sammuttaa kun siisä oleva "lämpörele" työntää vipua edellään.Näin olen ymmärtänyt.

Ahdonalaisen syötön akselin läheisyydessä kannen alla on säätöruuvit tuon säätörampin säätämniseksi.
Toinen vaikuttaa alasytön aloitusmäärään ja toinen maximisyötönmäärään.Näin olen ymmärtänyt.
Eli mielestäni olisi mielekästä muokata ahdonalaisen syötön säätökelloa vastaamaan käytettävää ahtopainetta, eli jos max ahtopaine on 1bar niin max syöttö saavuttettaisiin sopivasti sitä ennen.
Alasyöttö säädettäisiin niin että esim savutus on hyväksyttävää. Maksimoimalla ahdonalaisen syötön säätövara saataisiin paras teho/minimi savutus optimaalisella säätökellon jousivastuksella.
Jossain pumpuissa sääkellon jousi on säädettävissä tai siellä on liikerataa rajoittava holkki, nuo säätömahdollisuudet ovat mielestäni tärkeimpiä tekijöitä syötön lisäyksessä.

En oikestaan tiedä pumpuista mitään joten toivoisin jonkun viisaamman kertovan mitä kaikkea pumpussa oikeastaan voi säätää. Yleensä asiat ei ole niin yksinkertaisi kun äkkiä luulisi ja varsinkin vipusysteemit aiheuttaa monesti säädettäessä muita vaikutuksia.
Kiristin max kierrosten säätöruuvia ja mielestäni se ei vaikuttanut muihin säätöihin ennen 500rpm max kierroksia.Eli pienensin maxkierroksia n 600rpm.
Aiemmista viesteistä voi olettaa että ahdonalainen syöttö rajoittuu jo ahtopaineesta ruuvista huolimatta koska 8r avauksella 0,7bar paineilla tehoa tuli n 15hp eikä savua nimeksikään.

Säädöt ei varmaankaan ole systeemeistä riippuen lineaarisia ja esim jos pumpussa on ns. säätökara niin sitä muokkaamalla varmaan voi säätöä saada progressiivisemmaksi jota itse haen.
Kaikki tieto ja kokemukset varmaan kiinnostaa muitakin.

isuzubj
02.09.2012, 18:28
Ite en ole muuta kokeillu kun tota ahdonalaista auki ja sieltä vastapuolelta takaa suunnilleen samassa suhteessa kiinni. ja ahtopainetta lisää...Niin jo vain alkaa kelkka liikkumaan melko reippaasti.eikä kovin paljoo työnnä mustaa eikä mitään muutakaan ongelmia ilmenny..

helmapelti
03.09.2012, 12:57
Hitto kun taas joku juotti mulle tuota tulilientä etten enää tienny millä planeetalla ollaan:o

Aika selkeitä asioitahan nuo ovat kun selvinpäin miettii ja muistaa edes jotain..

Nyt siis ahdonalaista syöttöä avattu 8r ja syöttöputken lähtö tulee vastaan. Toistapuolta en kokenut tarpeelliseksi säätää ja jos säätäisin niin vähentäisin alkusyöttöä ja kannenalta lisäisin sitä eli saisin laajemman ahdonalaisen säätöalueen käyttöön.

Ahdot hyökkää "rajapaineventtiililläni" 1,1bar ja olen säätöön erittäin tyytyväinen, savua ei itse näe joten kai se on pientä. Tosin lyhyehkö avara sivuputki sekoittaa sen hyvin ajoviimaan. Ennen sai kiihdytysrampeilla aikaiseksi vain pölypilviä kun putki puhalsi ajokaistan vierestä pölyä.

Olisi mielenkiintoista tietää millä ahtopaineella pumppu antaa maksimisyötön, isuzulla sen kuuli kun syötti sopivan paineen säätimeen ja kuuli säätökaran pohjaavan..pitäiskö testailla.
Mielestäni syöttö vois edetä vaikka 0,2b ahtoja edellä, siis max saavuitettaisiin jo 0,2b max ahtoja ennen.
Nyt en tiedä saavutetaanko ne jo 0,5b ennen ja silloinhan syöttöä kehtais lisätä..

Tehojen lisääminen on kuin heroiini, kun siihen sortuu niin paluuta ei ole.
Lisää pitää saada hinnalla millä hyvänsä..

Jani E
06.06.2013, 19:36
onkos kukaan nyt perehtynyt pitääkö sitä suurimman annostuksen säätöruuvia kiristää vai löysätä jotta syöttö isonee?

tdi
06.06.2013, 22:04
Onko kukaan miettiny että sovittaia jotenki boschin p pumpun ja jotkut järeemmät suuttimet. En oo vieläkään päässy eroon ajatuksesta etteikö tossa malmikasassa ois enemmänkin potenttiaalia eikai senyt niin mahdoton temppu olis ? :D

pesix
06.06.2013, 22:37
Ite olen laittanut ahdonalaista auki 3 kiekkaa ja sieltä vastapuolelta takaa suunnilleen samassa suhteessa kiinni.
Hukka portin letku on pois. Kulutus n.11l/km tarpeen tullen ahdot nousee 2 kiloon.

Jani E
07.06.2013, 17:08
Onko kukaan miettiny että sovittaia jotenki boschin p pumpun ja jotkut järeemmät suuttimet. En oo vieläkään päässy eroon ajatuksesta etteikö tossa malmikasassa ois enemmänkin potenttiaalia eikai senyt niin mahdoton temppu olis ? :D

silloin ku sulla oli siinä hjssa mynädieselin tekemä pumppu, niin pöräyttelikö se mustaa kuinkapaljo? eikös siinä ollu kans sama maksimi syöttömäärä 110mm.
ainakin kun tossa 2h koneessa ollessaan niin toi on niin ekopumppu ku voi olla. ei tomuuta mustaa, mutta taitaa toi kammiokone polttaa aika hyvin verrattuna suoraruikkariin...

custon fordista saa näihin pumppuihin 9,5mm elementit ja syöttöö jonku 160mm.
ja tais tarvita jonku mersun säätimen vie kaveriks...

tdi
07.06.2013, 20:13
silloin ku sulla oli siinä hjssa mynädieselin tekemä pumppu, niin pöräyttelikö se mustaa kuinkapaljo? eikös siinä ollu kans sama maksimi syöttömäärä 110mm.
ainakin kun tossa 2h koneessa ollessaan niin toi on niin ekopumppu ku voi olla. ei tomuuta mustaa, mutta taitaa toi kammiokone polttaa aika hyvin verrattuna suoraruikkariin...

custon fordista saa näihin pumppuihin 9,5mm elementit ja syöttöö jonku 160mm.
ja tais tarvita jonku mersun säätimen vie kaveriks...

Ei tullu mustaa juuri ollenkaan vähän enemmän kun ahdonalaisen ruuvas tappiin mutta sitten kun ohjas paineilmaa kellolle ni rupes tulee no tietenkin se loppu kun ahdot nousi yli kilon mutta kyllä se piristää huomattavasti kun alhaalta asti on kaikki mukana. Se oli napista että tarvittaessa käytti ei näin ollen suurtavaikutusta kulutukseen. Onhan tuo customin pumppukin jo parempi saiko turbo-urpo ikinä penkkiin asti sitä ? On siinä lähemmäs 300hp varmaan ? Mynän p pumppu 13mm elementeillä ois näkemisen arvonen? Tai joku vastaava holsetin vgt kaverina :D
Pitäs vähän enemmän tietää noista ja miten paljon suoraruiskussa ne suuttimet vaikuttaa ? 2h:ssa tuskin jäävät pullonkaulaks. En muista antoko mynä mitään ennakko suosituksia noille pumpuille ?

Jani E
07.06.2013, 21:18
mulla on ennakkoo pikkasen vähemmän ku vakiopumpun kans, ja käyntiääni aavistuksen kiree. olikohan 12h-t ennakko vakiona jonku 7 astetta ja 2h 18astetta.

tiedä sitten mitä ennakko vaikuttaa koneen luonteeseen, mutta tässä joskus vähän lisäsin niin rupes pikkasen pöläyttään mustaa polkastessa.

Jani E
08.06.2013, 14:34
väänsin sitä pumpun takapäässä olevaa(12mm likitus) ruuvia kiinnipäin kierroksen. aika paljo syöttöö nyt ennen ahtopaineen nousua. sais ottaa puol kierrosta takas... mutta savutus loppuu heti ku ahdot nousee. kuinka ulos sen suurimman annostuksen ruuvin voi pyörittää? sen joka on 10mm mutterilla lukitettu?

Profi
09.06.2013, 18:05
Onko kukaan miettiny että sovittaia jotenki boschin p pumpun ja jotkut järeemmät suuttimet. En oo vieläkään päässy eroon ajatuksesta etteikö tossa malmikasassa ois enemmänkin potenttiaalia eikai senyt niin mahdoton temppu olis ? :D

Onhan tuommosen minipullerin joku tehny hj:n koneella:eek:. Tietääkö joku tuon tapauksen, olis kiva tietää paljonko siitä on saatu tehoa ulos:rolleyes:
http://www.youtube.com/watch?v=0jx8HJhDuI4

BJ-40/76
09.06.2013, 18:25
Onhan tuommosen minipullerin joku tehny hj:n koneella:eek:. Tietääkö joku tuon tapauksen, olis kiva tietää paljonko siitä on saatu tehoa ulos:rolleyes:
http://www.youtube.com/watch?v=0jx8HJhDuI4

Pudasjärvellä tekivät bulleria hj:n koneen ympärille, olisko tuo se?

Sähköhommia suunniteltiin siihen, oliskohan jossain vielä tuon rakentelijan yhteystiedot tallessa? aikaa on muutama vuosi...

tdi
09.06.2013, 18:42
Onhan tuommosen minipullerin joku tehny hj:n koneella:eek:. Tietääkö joku tuon tapauksen, olis kiva tietää paljonko siitä on saatu tehoa ulos:rolleyes:
http://www.youtube.com/watch?v=0jx8HJhDuI4

Ei hitto on kyl kova vehje ! :D minuukin kiinnostais mitä pellinalla on ?

BJ-40/76
13.06.2013, 22:44
Ei hitto on kyl kova vehje ! :D minuukin kiinnostais mitä pellinalla on ?

Mutta rivien välistä luettuna HJ-60:n 2H moottori on ISO, mutta liian pieni kiertokangille.
Nykyään ei enää noita suuria koneita enää harrasteta?
Ja tuossa muuta clippi, missä vedetään bullinkia mm. Suomen suurimmassa Kaupungissa!
Toki rivien välistä luettuna enemmän periaatteella"nyt vedot alta pois..."

Missähän minä olen ollut noitten kapinoiden aikana?

http://www.123kotisivu.fi/icpulling/

Taitaa tuo samanen jontikka vetää tuollakin jossain videossa, ja hyytymiseen on syy tiedossa.

jaska77
01.12.2014, 18:02
Ite olen laittanut ahdonalaista auki 3 kiekkaa ja sieltä vastapuolelta takaa suunnilleen samassa suhteessa kiinni.
Hukka portin letku on pois. Kulutus n.11l/km tarpeen tullen ahdot nousee 2 kiloon.

Morjensta. en viitsinyt alottaa uutta aihetta ku näitä vanhojakin näyttää löytyvän. tosin ni monella eri nimellä ja ohjeella tuntuu löytyvän että menee sekasin. nyt tänään ruuvasn tota ahdon alasta eka kiinni päin ja sehän oli väärä suunta ku auto ei mennyt enään mihkään ni sit ruuvasin aukipäin ja nyt se on EHKÄ jonkin verran enemmän kuin oli ni edelleenkään en kärytystä ainakaan illan alkuhämärässä nähnyt. ja kaasu pohjassa kiihty hitaampaa kuin vähän vajaalla kaasulla!? eli onko vieläkin luuloistani huolimatta pienemmällä kuin oli alunperin? huomena taas valosan aikaan otan uusiksi. mutta nyt ku tuola lukee parisssakin kommentissa että vastakkaiselta puolen vähän kiinni päin ni mitäs se ruuvvi tekee? lisääkö kakkua alakierroksille? sitä perus säädön isoa mutteria en saanut vielä auki. lisääkö se koko kierrosalueelle vai mihin. nyt siis ei tule misään vaiheessa putkesta mitään paitsi ihan pieni sillä hetkellä ku painaa kaasun pohjaan paikoillaan

60lantikka
02.12.2014, 07:34
eikös siitä isosta säädetä perussyöttö...
rintapellin puolelta ahtamattoman aluuen syöttö ja syylärin puolelta ahtojen alainen syöttö.sitä perussyöttöö ku isonnat nii pitäs ruveta savua tulemaan.
sitte käyt ajamassa ja katot millon pöläyttää,ennen ahtoja vai ahdoilla ja sitte sen mukaan säätelet.
jos en väärin muista niin rintapellin puoleista kun pyöritti pumppuun päin, savut pieneni alakierroksilla,syylärin puoleista pumpusta poispäin, niin lisäs syöttöö ahdoilla....
muistikuvia, 2-3 vuotta ku viimeks säätelin

helmapelti
02.12.2014, 18:21
Kerrotaan nyt vielä kerran mun ruuvailukokemukset.
Jos kone on kokonaisuudessaan hyvä ja säädöissään niin pelkkä ahdonalaisen ruuvin avaaminen nostaa ahdot 0,7bar ja saa liikettä aikaan sopivasti. Ahdot voi nostaa 1 bariin ja tehot nousee kivasti. 1,2 bar ahdoilla vakio turbo alkaa kuullostaa ahtaalta ja turbo suhisee mutta merkittävää tehonlisäystä ei tapahdu, mulla kytkin kuitenkin alkoi luistaa. Pakopaineet ja lämmöt varmaan nousi jo vaara-alueelle.

Jos ei halua perehtyä koko pumpun säätöihin niin tuo ahdonalaisen säätö riittää hyvin, se riittäisi hieman isommalle ahtimellekin. Parasta että motti ei savuta oikein mitään eikä kulutus lisäänny normiajossa.
Vakioahdoilla penkissä tehoja oli vakiot, ahdon tuplaus ja ruuvin avaus n 10r luulis nostavan tehot 160-170hp tuntumaan. Ainakin perstuntumalla muutos oli huomattava.

Jos kone on susiväljä paska kuten pumppu ja suuttimet ja ajoitus pielessä niin syötön ruuvailu ei ole mielekästä.

t.haapala
04.12.2014, 22:00
Vakioahdoilla penkissä tehoja oli vakiot, ahdon tuplaus ja ruuvin avaus n 10r luulis nostavan tehot 160-170hp tuntumaan.

Tänään kävin penkittämässä omani ja tehoiks tul 165hp ja 470nm vääntöä parhaassa vedossa, eli aika hyvä persdyno sul on :D

Tosiaan mk3 supran vakio ahdin, cooleri, ahdot 1bar, 3"/2,5" putkisto ja pumpusta ei enää irronnu enempää kakkua,
koitin penkissä viel ruuvata hiukan mut ei vaan tullu enempää :rolleyes:

Perussyöttö otettu niin auki ettei ees koske siihen vipuun enää, ahdonalast varmaan 8r auki,
ja sitä toista mikä on ahdonalast vastapäätä kirrattu(en muista enää kuin mont kierrost)

Ja koneelle ei o tehty mitään muuta ku noi yllä olevat, eli kaikil perus palikoil (esim. pumppu,suuttimet) on ajettu se 0,5miljoonaakm

Jos lisää woimaa haluais ni pitäs varmaan suuttimet huoltaa ja pumppu lähettää pajalle, ihanan kallista :D

141
22.09.2016, 14:51
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-pumpun%20saadot.jpg

Mites tuo perussyötönsäätö nyt, tulipeltiin päin ja kuinka paljon? Näkys nyt olevan about samassa kohtaa omassa kuin tuossa kuvassa. Tekkeekö tuo edes kuinka merkittävvää muutosta syötön määrään?

:confused::confused:

hj 60/61
24.09.2016, 21:06
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-pumpun%20saadot.jpg

Mites tuo perussyötönsäätö nyt, tulipeltiin päin ja kuinka paljon? Näkys nyt olevan about samassa kohtaa omassa kuin tuossa kuvassa. Tekkeekö tuo edes kuinka merkittävvää muutosta syötön määrään?

:confused::confused:

Itellä väänsin sen täysin auki, mustaa tulee putkesta ehkä hieman enemmän... Muihin ruuveihin en oo vielä koskenut, ja metsässä vain ajellut, eli ei ihan kauheesti osaa sanoo vaikutuksesta. Mut sen verran vähän tulee tuubaa putkesta, että jumissa ei ei tuu pimee...

141
24.09.2016, 22:41
Nojjoo.. sama kai se sitte on pyöritellä kokonaa auki, ahdonalainen näkyki olevan jo tapissa.

remmi
23.09.2017, 18:20
Elikkäs jos haluan ahdonalaista syöttöä pienemmälle niin pyöritän kiinni päin?

141
23.09.2017, 20:22
Elikkäs jos haluan ahdonalaista syöttöä pienemmälle niin pyöritän kiinni päin?

Joo

dartsan
09.08.2018, 06:55
No nyt painiskelen tuon 12 HT:n kanssa. Eli yöllä koetin hakea vetoa tuohon.

Alkutilanne oli semmonen, et ahto 0,7bar. Mut ei heränny tarpeeks ajoissa. Viitosella ku ajeli 80 km/h, niin ei noussu maantiellä mäkiä hyytymättä. Ahdot 0,2-0,3.

Nyt kääntelin noita ruuveja kokeilumielessä miten saattuu. Tuolla ahdonalaisen syötön säädöllä en huomannu olevan juurikaan vaikutusta. Kokeilin kierros kerrallaan avata. Nyt se on yhden kierroksen auki.

Mutta sieltä pumpun takapäästä, kun kirras sitä ahtokellolla olevaa ruuvia, niin rupes vastamäet pienenemään. Nyt on 3 kierrosta kiritty ja vetoja ois.

Vetääköhän tuo nyt soppaa sankkosotalla, kun tätä topiccia luettuani muut on saaneet vetoa avaamalla tuota etummaista ja tuskin koskeneet siihen kellossa olevaan ruuviin?

Savutuksesta ei tietoo vielä, kun oli pimeetä.

Ja vetoja tuntus nyt kyllä olevan.

Ja ahdinhan on mallia jota en muista. Eikä tuossa lue. Finn-turbolla sen tekivät aikasemman perusteella, mut hieman isommalla pakopesällä. Entinen oli jonkun traktorin ja se ahisti pakopuolelta ja siitä lähti siivet.

Vilbo
09.08.2018, 16:26
Tuon ahtopainekompensaattorin etummainen säätö (10mm mutteri) on siis maksimisyötön rajoitin. Jos ahtopainetta ei ole, tai letku on irti, niin sen ruuvin voi vaikka irroittaa eikä sillä ole vaikutusta.

Tuo taaempi ruuvi (12mm mutteri) taasen säätää räkin/tangon/säätimen asentoa kun ahtopainetta ei esiinny. Eli jos ahtopaineen alaisena on tällä säädöllä merkitystä niin todennäköisesti on jossakin kohtaa vuoto tai sitten kompensaattorin kalvo puhki.

Osaako joku sanoa minkälaisia pakolämpöjä on mitattu vakiomoottorilla maksimisyöttöä lisäten? Ainakin omassa vähemmän vakiokokoonpanossa savun määrä on hieman kehno indikaattori siitä milloinka lähestytään vaarallisen korkeita pakolämpöjä.

dartsan
09.08.2018, 20:12
Eli tuo taaempi rajoittaa tuon ahdonalaisen syötön minimiä? Antaa siis enemmän soppaa koko ajan.Voikos sen kiristäminen nyt tehdä sen, että se lisätty aine vaan herättää turbon herkemmin ja siks sillä on vaikutusta? Kun sen kiriminen herkentää ahtojen nousua matkavauhdissa. Jos tuo ahdin ei osunukaan oikein kohilleen...

Karkeesti sanottuna se savuaa vähäsen koko ajan, jos on ahtoa, mut veto alkaa n. 2000 rpm. Tai 0,6 bar herättää voiman myöskin.

Vilbo
09.08.2018, 20:37
Taaempi määrää tuon syötön rajoittimen asennon ennenkuin ahtopaine alkaa painamaan kalvoa ja kalvo "ylittää" tuon ruuvin asennon jonka jälkee sen merkitys lakkaa. Eli kun sitä riittävästi kiristää niin syöttöpumppu "luulee" että on jo ahtopainetta tarjolla vaikkei ahdin tarjoaisikaan painetta.

Tästä toki seuraa se että mitä enemmän on ns. perus syöttöä niin sitä enemmän on ainetta, savua ja lämpöä tarjolla herättämään ahdinta. Tällä siis saadaan kyllä ahdin heräämään aikaisemmin.

Minimisyöttö on periaatteessa kaasupolkimen/-vivun asento ylhäällä. Tähän voi tietysti vaikuttaa kuvernööriä eli keskipakosäädintä säätämällä, mutta se ei nyt kysyttyyn maksimisyöttöön eri ahtopaineilla vaikuta.

Säätö mihinkä en ole vielä koskenut on tuon kompensaattorin kalvon jousen guide bushing, eli jousen esijännityksen, säätö jolla saa vaikutettua maksimisyötön määrään osa-ahtopaineilla, eli alueelle jossa ei nojata kumpaankaan säätöruuviin. Myös tuohon maksimisyötön määrään eri kierroslukualueilla voi vaikuttaa jos aukaisee tuon kompensaattorin päällä olevan kannen ja sieltä säätää kahta tarjolla olevaa ruuvia jotka vaikuttavat full stop cam levyn säätökäyrään.

Tällä hetkellä pitäisi omasta pumpusta lisätä syöttöjen nousun herkkyyttä matalilla ahtopaineilla, eli saada kalvo liikkumaan enemmän pienemmillä ahtopaineilla. Tällöin ei tarvisi perus syötöstä lisätä savua niin paljoa, mutta saavuttaisi silti mahdollisesti herkemmin heräävän ahtimen.

Myös pakolämmöt vaikuttavat nousevan yläkierroksilla riskirajoille, johon tietysti välijäähdytin tarjoaisi ratkaisun, mutta tähän hätään en ole välijäähdytintä asentamassa. Siispä maksimi syötön määrää pitäisi pitäisi saada laskemaan alaspäin, tai ei ainakaan nousemaan yhtä rajusti, kierrosten noustessa. Tehtaan spekseissä 12H-T:n pumppu on säädetty lisäämään syöttöä tasaisesti about 1400 - 3400 rpm alueella.

dartsan
09.08.2018, 21:02
Eli tuota herkästi heräävää itekin tavottelin, ku tuota ahdinta rupesivat tekemään. Ois kyllä yks pumppu irrallaan, jos siitä teettäs jossain mieleisen.

Pitää vielä puhaltaa paine tuonne kalvoon ja kahtoo, että se ei falskaa. Mut kyllä se tuntus saavan paremmin soppaa, ku ahto nousee. Ahtaa n. 1,2. Veto alkaa himmetä kilon kohdalla. Varmaan jo joku käy jarruttamaan.

Paremmin toimi 2H koneessa tuo ahdin ja 12 HT: pumppu. Mut kaipa se on muutenkin alhaalla parempi tuo 2H ahdettuna.

Vilbo
09.08.2018, 21:15
Oliko sulla välijäähdytintä? Herkästi heräävä ahdin tarkoittaa tietysti mitoitukseltaan pienehköä, jolloin isommilla ahtopaineilla, ja varsinkin yläkierroksilla, myös pakopaine nousee. Siis moottorin hengittävyys kärsii. Hyvin mitoutetussa järjestelmässä ahtopaineen ollessa pakopainetta suurempi hengittävyys tietysti parempi. Välijäähdytin myös auttaa jonkin verran kun paineen noususta sekä kompressorin hyötysuhteesta johtuva imuilman lämpiäminen on vähäisempää ja sylinterin täytös on parempi.

Toki jos pumpun etupuolella oleva maksimisyötön määrää säätävä ruuvi alkaa rajoittamaan syöttöjä vaikka 1,0 barin kohdalla niin ahtopaineen lisäys ei tietenkään lisää syöttömäärää tämän enempää. Mutta jos tässä tilanteessa ahtopaine jatkaa kasvuaan, eli hukkaportti aukeaa myöhemmin, niin ahdin vaatii enemmän energiaa eli pakopainetta tuottaakseen enemmän ahtopainetta. Enempi ilmamäärä sylinterissä, polttoaineen syöttömäärää lisäämättä, myös tarkoittaa pakolämpöjen pienenemistä. Tämä on toki toivottavaa tietyin reunaehdoin. Mutta pakolämpöjen laskiessa myös turbiinin on vaikeampaa muuttaa pakokaasun energia työksi ja siten ahtopaineeksi jolloin taas pakopaineet kasvavat.

Eli ainakin teoriassa korkeampi ahtopaine ei aina lisää tehoja. Käytännössä toki niin kauan kuin sopan määrä kasvaa niin tehot lisääntyy mutta jossain kohtaa lämmöt karkaa lapasesta ja mäntätuho vääjäämättä lähestyy.

Homma on melkoista tasapainoilua kun lähestytään suorituskyvyn äärirajoja ja ilman mittaamista optimointi on suorastan mahdotonta.

No karkasi taas juttu vähän lapasesta. Jos saat kytkettyä vaikka rengaspainemittarin jolla näet kauanko paine viipyy tuolla painekellossa niin selviää vuotaako kalvo ahtopainetta. Huom tässä ei kannata varmaan yli 1 barin painetta tyrkätä kalvolle, voi olla että ehjäkin kalvo alkaa mittauksessa falskaamaan kun sinne kiskasee kompuralta suoraan lähemmäs 10 barin "ahtopaineet". :D

Vilbo
09.08.2018, 21:31
Oliko tuon 2H:n kyljessä sama syöttöpumppu ahtimen lisäksi? Kaasuläpän olit varmaan jo hävittänyt tuossa vaiheessa.

Toki tuon 2H:n suurempi puristussuhde tarjoaa hieman enemmän vääntöä. Mutta onhan näissä yli puoli miljoonaa ajetuissa syöttöpumpuissa on jo yksilöerojakin havaittavissa.

tdi
10.08.2018, 00:31
Jep kuulostaa ettei sulla tule ahdonalaisen kellolle painetta, jos oot joutunu sen takimmaisen ruuvin pohjaan? Tai iso ahdin/pakopesä? Vakiopumpullahan ei kuuhun mennä, soppa siinä varmasti loppuu 1.2barin kohda missä epäilit että joku alkaa jarruttaa.
2h suuttimista menee aikapaljo enemmän läpi 12ht pumpulla ja siitä johtuu "huima" tehon tunnun ero.:)

Tässä 37" renkailla kiihytystä. Ahdot huitelee 2 bar
https://youtu.be/hB37koTLC3w

dartsan
10.08.2018, 03:19
Cooleri on isoin mitä keulaan sopii. Painetta tulee kellolle, kun mittari on samassa linjassa. Pillit on auki ja ehjät.

Veikkaan, et tuo ahtimen valinta meni nyt metsään. Kun näistä ei tajua, niin siks käännyin tuonne alan ammattilaisten puoleen. Kuuntelivat toiveet ja tekivät sen mukaan. Onhan tuolla jo ajettu pari vuotta, mutta pikkuhiljaa ois kiva saada semmonen, kun on oli tavoite.

Edittiä: Aikakirjoja muistellen. 2H:sta meni ahdin ja tuo ahdin on tehty siihen liian pienellä pakopesällä olleen tilalle. Samalla vaihdoin siihen sen 12 HT:n pumpun. Samaa heräämis ongelmaa oli siinäkin. Piti ruuvata molempia ruuveja "keulaanpäin" muistaakseni kolme kierrosta. Sillon lisäsin myös coolerin.

Tuon jälkeen vaihtui siis koko tekniikka 12HTeeks, josta orkkisahtimen möin pois ja laitoin tilalle uuden.

Eli taidanpa kysellä, josko tohon sais pienemmän pakopesän ja hukkaportinkin se varmaan tarviis.

Nyt on ajeltu päivänvalossa, niin mustaa tulee paikaltaan lähdössä niin kauan ku kiihdyttää. Alkaen heti ku ahdot nousee. Matkavauhdissa ei niinkään, mut ylämäkiin kyllä tuuppaa aika paljon savua, jos meinaa ajaa tasaista nopeutta.

Vilbo
10.08.2018, 21:02
Ei tuo mitoitus puhtaasti numeroiden perusteella ola mitenkään hanskassa. Mutta ainakin Patrol puolella on menestyksekkäästi käytetty TD05H ahtimessa 6 ja 8 cm pakopesiä. Toyotan CT26 ahtimista pitäisi HDT-FTE:n 7 cm pakopesä tarjota hyvin heräävän ahtimen turbiinin puolesta. Itse päädyin Taiwanin tuotteeseen kun oli tarjolla vaihtoehto jossa on tuohon CT26:n 7cm pesään sovitettu TD05H:n sisukset.

dartsan
11.08.2018, 03:39
Tuossa on garretin häkkyrä. Ens viikolla vien sen kaupunkiin. Lupasivat vaihtaa pakopesän pienempään.

dartsan
14.08.2018, 10:02
Nonniin. Nyt on pienempi pakopesä paikoillaan ja ne mäet mihin ennen hyydyttiin, mennään nyt kiihtyvällä nopeudella.

Nyt perussyöttö on täysin auki. Ahdonalainen minimi(tulipellin puoleinen) puol kierrosta kiinni ja ahdonalainen maksimi kiekan auki.

Vetelee ihan hyvin. Kiihytyksissä työntää sen verran mustaa, et peilistä erottaa pikitiellä. 80 nopeudessa ahtoja 0,2-0,3. Kaasulla saa nousemaan 0,5:een. 0,7 alkaa vetämään ihan tuntuvasti paremmin ja viisari pysähtyy 1,3 bariin.

Mut edelleen kaipaisin pikkusen herkkyyttä tuonne alle 2000 kierroksille. Meneekö sit jo pumpun sisältä säädettäviin seikkoihin? Vai antasko tuo ahtokellon ruuvin kiristäminen helpotusta? Ja vaikuttaako tuo säätö syötön määrään, myös ilman ahtoja? Ettei ala sit käryämään tyhjäkäynnillä ja käy paksulla ilman ahtoa tapahtuvassa ajossa.

Ja sen verran noista ruuvien säädöistä, että tässä tapauksessa ne ei ehkä ole verrattavissa tehtaan arvoihin, kun tuota on varmaan joskus jo ruuvailtu. Sinetit oli ainakin pois. Ja perussyötön säätötappi puuttui kokonaan.

Vilbo
14.08.2018, 13:37
Tuo kuvaan merkattu "perus syöttö" on käsittääkseni vain suojaelementti joka sammuttaa polttoaineensyötön jos kone lmpiää liikaa. En myöskään ole kuullut että kellään olisi tuo mokkula olisi kellään sammuttanut konetta joten veikkaan että on ollut jonkinlainen Japanin tieliikenne-/ajoneuvolain säädös.

Tyhjäkäyntiin voi vaikuttaa sillä kaasuvivun takana olevalla joutokäyntisäätimellä ja stoppariruuvilla jolla säädetään tyhjäkäyntikierrokset. Jos pitäisi saada lisää ns. täyskaasulla syöttöjä alakierroksille ennen ahtoja niin se tulipellin puoleinen ruuvi on ainut millä saa ulkoisesti säädettyä.

Pumpun luonnetta jos haluaa merkittävästi muutoin mulkata maksimiainemäärien osalta niin pitää avata sen kompensaattorin päällä oleva kansi. En ole vielä tosiaan ehtinyt siihen koskea, mutta manuaalin mukaan siitä saa muutettua säätökäyrää maksimisyötölle eri kierrosnopeuksilla. Sitten se guide bushing taasen vaikuttaa ainemäärän lisäyksen herkkyyteen suhteessa ahtopaineisiin.

tdi
14.08.2018, 17:58
Niillä kannen sisäsillä 2 ruuvia säätämällä ei kyllä suuria muutoksia saa aikaseksi. Imusarjan irroituttaa, mutta siellä on sen ahdonalasen jousen jännityksen säätö? Sitä löysemmälle, saa vähän paremmin herää. Sen keulan puoleisen maksimisyötön stopparin pyöritä vaa iha auki, sillee että jää vielä kierteelle. Mitä enemmän alasavua vastapuolelta kehtaa ruuvata sitä paremmin se herää, mutta kyllähän se kulutukseen vaikuttaa. Ehkä opettelee lyömään pienempää pykälää jos vetoja muuten on riittävästi.
Ja sulla on hukkaportti käytössä? Bleed valvella saa kans vähän lisää heräävyyttä, kun portti pysyy kiinni haluttuun paineeseen saakka.

dartsan
14.08.2018, 20:27
No portillinen pesä jäi vielä hommaamatta. Ulkoinen portti tulee, jos on tullakseen. Pitää nyt koettaa saada soimaan tuo noilla kokeiluilla. Ihan ok toimii nyt. Ainoa pieni miinus on tuo alakierrosten lievä heikkous.

Mut kyllä tuo noilla 33/12.5 RT03 hankookeilla on aika raskassuotuinen muutenkin ajaa. Ero on kuin yöllä ja päivällä ku vaihtaa aina talvipyörät alle.

Vilbo
14.08.2018, 22:46
Joo niillä kannen alla olevalla 2 ruuvilla ei varsinaisesti lisätä syöttöä siinä mielessä kuin noilla kompensaattorin maksimisyötönrajoittimella tai ahtamattoman syötön säädöllä. Pitäisi vaikuttaa vain balanssiin ylä- ja alakierroslukualueiden välillä. Itselle siinä mielessä oleellinen kun ilman välijäähdytintä yläkierroksilla pakolämmöt on merkittävästi korkeammat kuin 2000rpm tuntumassa. Eli voisi vähentää syöttöä yläkierroksilta ja vielä lisätä ainemäärää niin olisi enemmän vetoja alakierroksille ilman että tarvitsee varoa kierroksilla huudattamista.

Ymmärtääkseni tuosta HJ61:n vakiopumpusta menee kompensaattori tappiin (kun rajoitinruuvi on irroitettu) noin 1,4 barin ahtopaineilla. Eli maksimiainemäärä olisi sama oli sitten ahtoja 1,5 tai 4 bar. Jos sitä painekellon vastajousta ruuvaa löysemmälle niin tietysti painuu ääriasentoon pienemmälläkin ahtopaineella.

Tietenkään näillä kummallakaan kompensaattorin ruuvilla ei ole vaikutusta kulutukseen tasaisessa maantieajossa. Mutta kukapa sitä kehtaisi olla hyödyntämättä voimareserviä jos sitä on tarjolla. :p

Jos tavoite olisi saada turbo heräämään mahdollisimman aikaiseen niin resepti olisi ruuvata se tulipellin puoleinen ahtamattoman alueen ruuvi pohjaan ja kääntää pumppua myöhäisemmälle jotta ahtimelle virtaisi pakokaasut kuumempana.

Mutta käytännöllisemmistä säädöistä sinne alakierroksille saisi pikkasen enemmän vääntöä kun kääntäisi syöttöpumpusta ennakkoa aavistuksen aikaisemmalle. Veikkaan että vakiosuuttimilla voisi saada tuntuvan eron parillakin asteella.

tdi
15.08.2018, 02:54
Jep:) ja jo pelkkä ajotuksen tarkistus kannattaa suorittaa. Paljon ajetussa moottorissa on äkkiä sen 2°, ellei enemmänkin myöhäsellä vakio arvosta, joka oliko nyt 11°? Se on luultavasti ihan sopiva arvo, vähän voi tietysti koittaa lisätä. Itellä oli vaan 8° ennakkoa, mutten huomannut kovin suurta eroa säädön jälkeen. Siis kyllä auttaa, muttei dramaattista muutosta. Ainut pakolämmöt laski ja minusta tyhjäkäyntivääntö vähän heikkeni.:rolleyes:

Paljonko muuten sulla vilbo on pahimmillaan pakolämmöt?

Vilbo
16.08.2018, 19:42
Hirveästi en ole vielä kerinnyt kokeilla pitkiä vetoja tuolla. Loppuu motarilla pienetkin mäet nopeasti kesken ennenkuin ehtii lämmöt tasaantua talla pohjassa. Mutta 730-740 Celsiusta (mittaus pakosarjasta ennen ahdinta) on suurin lämpötila mitä olen ehtinyt nähdä. Jatkaisi varmasti vielä useita kymmeniä asteita nousemistaan jos ei olisi pakko höllätä kaasua.

Tänään sain Taiwanista uuden kompressorikotelon ahtimeen. Alunperin tilasin hieman sokkona tuon ahtimen ja siihen ison 16G kompressorin pariksi valitsin Anti-surge tyyppisen kotelon. Tuon rakennetun moottorin kansi ja venttiilit vaan taitaa virrata sen verran paremmin että ei ole sakkaaminen lähelläkään. Tosin jälkikäteen mitoitusperusteita pohtiessa ei tuo Mitsun isompi 16G, billetti tai ei, taida edes vakio 12H-T:n kyljessä sakata. Eli asennan perinteisemmän mallisen non-antisurge kotelon jolla pitäisi ahtopaineet syntyä hieman paremmalla hyötysuhteella ja saattaa hyvällä tuurilla huomata pakolämpöjenkin olevan aavistuksen viileämmät.

Etummainen kompensaattorin ruuvi on niin auki ettei se rajoita syöttöjä. :D Toki ahtopaineet on hukkaportista säädetty n. 0,8-0,9 välille

tdi
16.08.2018, 21:32
Juu juu! Itellä hyvä jos 500° pääsen, tai nousee, olenkin epäillyt mittarin toimivuutta, mutta luultavasti pitää paikkaansa kun maalit ei ole palanut yhtään pakosarjan puolelta kannesta ja justiin maalattu kone. :o

Vilbo
16.08.2018, 22:03
Välijäähdytintä käyttämällä pitäisi tosiaan sylinterintäytöksen olla parempi ja sitä myöten myös pakolämpöjen pitäisi pysyä paremmin kurissa. Sitä en osaa sanoa voiko nuo isommat suutinkärjet tarjota määrällisesti enemmän soppaa. Ainakin nopeammin pitäisi aineen virrata palotapahtumaan, mutta jos ainemäärä olisi sama niin pakolämpöjen luulisi olevan isommilla kärjillä jopa matalemmat kuin hitaammin virtaavilla suuttimilla.

Jos ahtimesta ei hukkaporttia löydy, niin kuinka käy ahtopaineilla yläkierroksilla? Siis jos syöttöpumpusta on maksimisyöttö rajoitettu esim. 1 bar tuntumaan niin luulisin että ahdin silti silti tekee yläkierroksilla enemmän ahtopainetta vaikka sopan määrä ei enää kasvaisikaan... Tai ainakin näin olin järkeillyt että mieluummin rajoittaa ahtimelta maksimipaineet ja antaa ahtopaineiden hoitaa tuon maksimisyötön säädön, eli pumppu tarjoaisi soppaa maksimissaan juuri sen verran kuin on ilmaa tarjolla polttamaan dieseliä. Nyt vain on balanssi hukassa joten paha sanoa että kuinka hyvä tämä teoria on.. :rolleyes:

tdi
16.08.2018, 23:06
Nyt on 42% isommat suuttimet. Vakio pumppu, hukkaportti ei käytössä ja välijäähdytin. Ennakkoa n14-15°

Vilbo
27.08.2018, 20:57
Jotain dataa tosiaan tuosta rakennetusta moottorista:
- Suuttimet isommat Akaan sorvatut kiinasuuttimet, oliskohan ollu 5x0.32 rei'illä..
- Kannen kanavat silotettu, venttiileissä back cut. Impuventtiilissä ainakin pitopinta on tarpeettoman leveä ja sen keventämisestä varmasti enemmän iloa kuin pakoventtiilin.
- Venttilien seeteissä imupuolella 5 kulmaa ja pakopuolella 4 kulmaa, siis pitäisi virrata vakiota paremmin.
- Kannen palotilan puolelta avarrettu hieman venttiilien ympärystä ajatuksella että saisi pyörteilemään imuilman paremmin ja täytös olisi aavistuksen parempi. Siis melko minimaalisilla dremelöinneillä, mutta kuitenkin.
- Vakiona nuo kanavat on melko karun näköiset. Vaikuttaa siltä että aikanaan tehtaalla ei ole nähty viimeistelyä tarpeellisena ja tässä on varmasti hevosia jemmassa.
- Puristussuhde saattaa olla aavistuksen vakiota pienempi yllämainitun avarruksen vuoksi, mutta myös 2mm kuparinen kannentiiviste piti laittaa jotta sai kompensoitua dekkipinnan ja kannen plaanauksen myötä hävinnyttä korkeutta.
- Männät on teräsvahvistetut 0,5mm ylikoon männät ja kromimännänrenkaat tuohon kylkiäisenä.
- Turbo CT26 7cm pakopesään sovitettu TD05H 16G (isompi) Mamban tekele. Tuossa on turbiinin siivet seuraavan sukupolven designiä CT26 perheen tuotteisiin verrattuna. 12 siipinen turbiini ja 6+6 siipinen kompura. Juuri sain vaihdettua alunperin tilaamani "anti-surge" mallisen kompurakotelon tilalle perinteisemmän suoran jolla pitäisi olla hyötysuhteen aavistuksen parempi. Ahdin alkaa ahtamaa about 1100 rpm paikeilla ja nykyiset 0,7 bar max ahtopaineet saavutetaan 1700 rpm paikkeilla.

Syöttöpumppu on ns. vakio, mutta siitä ruuvattu seuraavaa:

- Alavääntöä tyhjäkäynnille lisää säätämällä keskipakosäätimen asetelmaa tiukemmalle. En suosittele ihan ensimmäisenä temppuna, tekemään. Tämä ei myöskään tarjoa etuja muualle kuin hitaaseen ryömitykseen.
- Maksimisyötön puolelta on ahtopaineen alainen rajoitinruuvi täysin auki.
- Ahtamattoman puolen ruuvista sen verran että näkyy pieni utu ennenkuin ahtopaine nousee abut 0,2 bar yläpuolelle.

Välijäähdytin on vielä asentamatta, joten ihan fiksuin viritys ei vielä tämä ole, eikä tästä syystä ole ole vielä ahtimestakaan ruuvattu hukkaporttia 0,7 bar isommalle. Mutta kokeilen nouseeko pakolämmöt samassa suhteessa ahtopaineisiin. Parhaimmillaan laskevat, tai ainakin voi lisätä ahtopainetta ja rajoittaa maksimisyöttöjä jos meinaa pakolämmöt karata.

Isoimmalla mäellä mitä nyt paikallisesti löysin niin 760 Celsiusta näytti max pakolämmöt. Anturi on ennen ahdinta. Siis hyvin lähellä riskirajoja, mutta eipä tuota laitosta kehtaa talla pohjassa ajaa muutenkaan jos meinaa pysytellä tieliikennelaillisissa ajonopeuksissa.