View Full Version : Suzuki Vitara, isompaa laturia?
Tuli näjemmä latturi tiensä päähän, jos päivittäis isompaan niin mikä lienee sinne mahtais sattua?
Tällä hetkellä orginelli 50A mitsukos se nyt on...
Ja "rautalanka" ohjeet kelpaa myös :D
Lisäystä: Äkkiseltään menis samat laturit mitkä esim 410.
Karvoja laturille menee kolme, se paksu ja musta valkoisella raidalla, sekä valkoinen punaisilla pisteillä. Joista ilmeisesti isosti virtaa, se paksu. Pienemmät latauksen merkkivalo ja kierrokset, milläs noi sitten selvittää?
Nyt laturi kainaloon ja varaosa putkaan katsastamaan sopivaa...
Biltemassa käyty latureita hipistelemässä, jokin bossilainen 63-627 menisi pienillä modauksilla paikoilleen... jos mahtuu fyysisesti koloonsa...
Ihmetyttää vain noi kytkennät...
Musta-valkoinen johto, tuleepi +virtaa. Haynesin raamatun mukaan menisi "Radio noise supp...jotain", ei ymmärrä tämä ei...
Valko-punanen johto, tulee myös +virtaa. Haynesi tarjoilee latauksen merkkivaloksi...
Musta-valkoinen johto, tuleepi +virtaa. Haynesin raamatun mukaan menisi "Radio noise supp...jotain", ei ymmärrä tämä ei...
Olisko häiriönpoistokondensaattorille, ettei raatio rätisis?
Paikallinen autosähö putiikki möi tollaisen Nissan Primeran vm.96-00, 80 aata antavan laturin. Hihnapyörä sattuupi suoraan, ovh 179eur. Kiinnikkeitä tarviaa vähän modailla, siintä myöhemmin lisää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2126&pictureid=64541
Todennäköisesti toi Bilteman 63-627 100 aata tarjoova menisi myös, vaihdetaan sitten jos ei tuo riitä.
Johdot laturille on ne: valk/pu, ilmeisesti merkkivalo/heräte.
must/valk virtalukon (IG) pohja tms, ei tarvitse.
Saa korjata jos olen värien suhteen väärässä, korjaan sitten ite jos ei muuta.
vellihousu
02.08.2010, 14:28
Muista ottaa kuvia ja kirjuutella tänne miten onnistuu. Ite kun ei osaa soveltaa niin on sitte helppo matkia.:)
Hienon vitaran oot väkertäny.
Alkuperäinen laturin alapään kiinnike irti, poraten 10mm reijät kiinnikkeisiin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2126&pictureid=64594
25mm Pultista katkaisten 12-13mm välilimppu, siihenkin 10mm reikä. Otetaan 10mm pultti jolla pituutta 120mm ja pistetään paketti nippuun:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2126&pictureid=64596
Sivareilla alkuperäinen laturin liitin niks, otetaan VALK-PUN johto, kuoritaan ja tinaten liitin kiinni:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2126&pictureid=64597
Säätöpulikan yläpään sivu käikäleeseen porataan viereen 8mm reikä, niputetaan paketti:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2126&pictureid=64598
Lopuksi kytketään johdot (MUST-VALK, poikki ja kutistesukan sisässä), tiukataan hihna ja pultit:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2126&pictureid=64599
Valmis.
vellihousu
03.08.2010, 13:45
Juurikin tuollaista selostusta kuvien kanssa kaipailin. Kiitti vaivannäöstä...
BJ-40/76
03.08.2010, 20:36
Nuo Bosch-laiset on varustettu sisäisellä säätimellä, ja sehän tarkoittaa sitä että laturin
latausvirtaliitin pidetään siinä latausjännitteessä, olisko se nyt vaikka 14 Volttia
Jos sähköjohdot on ohuehkot, ja pitkät niin jännitehäviö muodostuu ongelmaksi, sillä jo alle 1 voltti saa aikaan sen että akut eivät lataannu.
Eli ratkaisu tuohon olisi se, että otetaan tuosta ulostulosta useampi johto:
-1 auton käyttöakulle ( 2x laturin nimellistehon kokoisen sulakkeen kautta)
-2 auton alkuperäisille sähköille (noin 50A sulakkeen kautta)
-3 lisävarusteille, kuten apupitkät, kattovalot yms, 1,5 X maksimivirtaa vastaavaa sulakkeen kautta
-4 vinssin akulle/akuille 2x laturin maksimivirran kokoisten sulakkeiden kautta
Noiden laturien latausvirta riippuu suuresti kierroksista, kannattaa miettia remmipyörien kokoa tarkkaa:
Voisitteko pistää kuvia noiden laturien latausvirta/kierrosluku kuvaajia vaikkapa yv?
Ja kaikkien johtojen poikkipinta-ala pitää olla iso, unohtamatta sitä miinuspuoltakaan (jos kone ja akku on maadoitettu koriiin, niin silloin ne kaapelit pitää vähintään tuplata, mieluummin 4x tai enemmän poikkipintaa.)
Ja lopuksi: jos kaapelikenkä juotetaan johtoon, niin johto katkeaa tärinästä juuri siitä tinantun/tinaamattoman rajasta! (itse tinaan pelkästään liittimen pultin puoleisesta päästä, ja käytän kunnolla lämpöä ja juotosnestettä (IKH:lta ostettu Weller merkkinen, olisikohan ollun 10 mL ja makso 4e)
ja juotos suojataan kutistesukalla, siten että se ei pääse tärisemään juotoksen/liittimen rajasta.
Ja sitten se loppu kaneetti:
Tuo Bosch:n sisäisellä jäähdytyksellä oleva laturi kestää kosteulla ja kovaa käyttöä paljon paremmin kuin nuo
korvaavat, ja vanha kunnon ulkoisilla tuuletin siivillä oleva Bosch kestää paremmin myös lämpöä....