PDA

View Full Version : Kannattaako land rover series I ottaa projektiksi?


tikpe
24.07.2010, 18:07
Niin nyt ko kulkineita tuntevilta kommenttia että kannattaako -51 tai -51 vuosmallin lantikka pickup ottaa harmikseen.. Pelliltään auto on suora mutta toki pinttynyt kun ollut kuusenpersiissä jo vuodesta miekka. Konetta ei oo (ollu myyjän mukaan 2.25d mut eikös tuo oo vasta series II kone?) vaihteisto ja etuakseli osina laatikossa. Korin osat näytti olevan kokolailla kaikki tallessa, vain vänkärin ikkuna risana.
Eli onko tuollaisessa mitään mieltä alkaa laittamaan kulkinetta vai onko kyseessä enämpi harmaita hiuksia, lähinnä osien kestävyyden/saannin suhteen.

pee
24.07.2010, 18:48
hienoja nuo rojekteina on, mutta jos ajoautoa havittelet niin osta joku, noin 40 vuotta uudempi

tuollaisissa 50 luvun lantikoissa on paljon hienoa, ja tunnelmaa, mutta vaatii älyttömästi, ja jos haluaa ajamaan maastoon, ei niistä sitten kuitenkaan oikein helposti siihen ole, ainakaan vakavampaan offaamiseen...

Racingrabbit
24.07.2010, 19:01
Series 1 alkaa olla suht hankala harrastettava osien löytymisen suhteen.Series 2 ja 3 ovat huomattavasti parempia aihioita.
Serieksissä yleensäkin ei ole muuta hyvää hardcore maastokäyttöä ajatellen kuin kevyt kori.Kannattaa varmaan katsella muita Land/Range Rover malleja tai kokonaan toista merkkiä jos maastokäyttöön autoa suunnittelee rakentavansa.



Itsellä on työn alla Series 3 109" STW johon istutetaan 200(T)di moottori -90 luvun Discoverystä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=63874

Seuraavana on projektijonossa vuorossa metsäkäyttöön Disco 1/Range/Series 2A/(Toyota?) sekoitus.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=63872

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=63871


Ja jos vielä virtaa piisaa,niin vielä pitäisi rakentaa Series 1,johon tulee joku nykyaikaisempi moottori ja vaihteisto (Volvo B19?).Jakovaihteisto tulee Suzukista.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=63873

Viipo
25.07.2010, 00:55
no hyviä puolia projektille on siinä, ettei ainakaan lantikan koppa oo pahasti ruosteessa! (voihan se vähä hapettunu olla...)

Racingrabbit
25.07.2010, 08:11
no hyviä puolia projektille on siinä, ettei ainakaan lantikan koppa oo pahasti ruosteessa! (voihan se vähä hapettunu olla...)

Korin pintapellit ei ruostu,mutta kyllä Land Roverissa vielä paljonkin ruostuvaa rautaa löytyy.
Yleensä metsälöydöissä on takarunko,rintapelti ja ovien rungot entiset

Edittiä... Kakkos ja kolmossarjalaisiin löytyy uutta osaa aika helposti, jos tilaa esimerkiksi Englannista: http://www.paddockspares.com/

Jare
25.07.2010, 10:46
Jos projektia haluaa ja tykkää vanhoista autoista, niin ehdottomasti!! Onhan sitä kaikenlaisia muitakin projekteja ihmisillä olemassa;)

ZeiZei
25.07.2010, 11:40
Racingrabbitti yrittää selvästi säikyttää kaikki muut karttamaan Lantikoita, että sais ne kaikki itselleen. :)

Kun puhutaan Lantikoista, niin voisi sanoa että mitä vanhempi, sen parempi.

Ykkös sarjassa on huomattavan vähän rautapeltiä, verrattuna uudempiin kakkos ja kolmossarjan autoihin ja se on ollut parempi laatuista. Galvanointi peltiosissa on sitä parempi, mitä vanhempi laite kyseessä.

Korjausten kannalta rakenne on yksinkertainen.

Osien saatavuudesta vois sanoa sen verran, että jos vertaa vaikka vanhoihin Rangeihin, noita ykkös sarjan Lantikoita ei ole nurkissa kovinkaan runsaasti, joten "kotimainen varaosavarasto" on rajallinen.

Osia kuitenkin saa, tietenkin valmistusmaasta, Englannista.
Osien saanti on oikeastaan melkein parempi kuin Rangeen, koska harvinaisempia osia on alettu tekemään pienissä sarjoissa uudelleen. (esimerkiksi Rangen 2D "front door glass waist seal", ei saa mistään. Vastaava ykkös sarjan ikkunan liukutiiviste on hyvin saatavilla.)
Ja mm. uusia runkoja on saatavana kaikkiin ykkös sarjan malleihin.

Jos hommaat tuollaisen, kannattaa liittyä LRSOC:iin, saa paljon vinkkejä ja linkkejä

http://www.lrsoc.com/forum/ Forumin lisäksi tulee lehti, joka on täynnä eri valmistajien tuotteita ykkös sarjalaiseen. clubilla on myös kauppa josta voi ostaa kaikenlaista nippeliä näihin. Osat ei ole edes hirveän hintaisia, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta ( ei silti kalliita verrattuna vaikka orkkis land cruiserin(toyota) osiin) Ja tietenkin että 60 vuotta vanhaan ylipäätään saa osia.

http://www.lrsoc.com/forum/index.php?page=partslist

Jos tuo nyt on -51, on koneena ollut alunperin I.O.E. eli 1,6 tai 2,0 sekaventtiili kone sama kuin Rover P3/4:ssa. Akseliväli 80 tuumaa, eli lyhin malli, eroaa myöhemmistä oven takareunan viistosta leikkauksesta, uudemmissa 86":ssa se on suora. Muita tuntomerkkejä parkit tulipellissä / lokasuojissa, ja maskin lamput umpiritilällä/lamput läpi/ ylösalaisin oleva T:een mallinen ritilä.

-MaTTi-
25.07.2010, 11:40
Niin nyt ko kulkineita tuntevilta kommenttia että kannattaako -51 tai -51 vuosmallin lantikka pickup ottaa harmikseen.. Pelliltään auto on suora mutta toki pinttynyt kun ollut kuusenpersiissä jo vuodesta miekka. Konetta ei oo (ollu myyjän mukaan 2.25d mut eikös tuo oo vasta series II kone?) vaihteisto ja etuakseli osina laatikossa. Korin osat näytti olevan kokolailla kaikki tallessa, vain vänkärin ikkuna risana.
Eli onko tuollaisessa mitään mieltä alkaa laittamaan kulkinetta vai onko kyseessä enämpi harmaita hiuksia, lähinnä osien kestävyyden/saannin suhteen.

Tarttee olla jonkin sortin masokisti että tollaseen lähtee, eikä ajaminenkaan mitään herkkua ole. :D
Mutta saahan siitä kun laitat jonkin nykyaikaisemman moottorin ja ohjaustehostimen + alusta edes hieman töyssyjä pehmentäväksi.

Racingrabbit
25.07.2010, 20:14
Tarttee olla jonkin sortin masokisti että tollaseen lähtee, eikä ajaminenkaan mitään herkkua ole. :D
Mutta saahan siitä kun laitat jonkin nykyaikaisemman moottorin ja ohjaustehostimen + alusta edes hieman töyssyjä pehmentäväksi.

Jousitusta voi parantaa esimerkiksi parabolisilla jousilla:

http://www.mm-4x4.com/special-offer-series-land-rovers-parabolic-springs---swblwb-front-2-leaf---pair-403-p.asp
http://www.mm-4x4.com/special-offer-series-land-rovers-parabolic-springs---lwb-rear-4-leaf---pair-405-p.asp

.

tikpe
26.07.2010, 07:39
Kiitos kommenteista, täytyy käydä vielä nuo ZeiZein tärpit kattomassa ja pyytää omistajaa etsimään paperit (siis ne on tallessa jossain "piirongin laatikossa" :D ) jotta selviää oikee vuosimalli. Omistaja kun puhui koko ajan että 2.25d oli siinä mutta myyty veneeseen vuosia sitten.
Huomio tosiaan kiinnittyi esim tuulilasin kehykseen.. en halua mitään toyota/muut vääntöä tästä mutta takapihan bj:ssä oli kokolailla hapan kehikko vaikka seitkytluvun tuotos, tuossa lantikassa taas sinkitty ja ehjä. Konepellin ja ovien tukirakenteet näytti kans täysin ehjille ja koska koppa on pelleiltään suora niin vähän kyllä polttelee... Toki jos jotain tartee hitsailla niin sinkitty rautahan on se keuhkotautisen unelma ja ei tuota kopan lentokonealumiinia uskalla rissalan koriste migistä lähtee päästelemään, ainakaan päivän valolla. ;)

ZeiZei
26.07.2010, 09:43
Juu, kaivappas runkonumero esille, niin selviää malli.
Pitäis olla 1613xxxxx jos perusmalli tai 1623xxxxx jos Station Wagon.
Löytyy autosta hytän puolelta tulipellistä (joka on rautaa ja ruostuu yleensä)
Voi löytyä myös rungosta vasemman takajousen takakiinnikkeen yläosasta tai rungonpäältä pakosarjan/putken kohdalta (orkkiskoneen putki lähtee vasemmalta vaakassa sisälokarin läpi josta alas auton alle.)

Diesel konetta noissa ei ole ollut kuin vasta -57 eteenpäin ja sekin aluksi 2 litrainen. 2,25 tuli vasta series2 malliin.

Noita galvanoituja osia ei tarvi juuri koskaan hitsailla, koskapa ovat yleensä hyvässä kunnossa (näissä S1 malleissa) ja melkein kaikki on kiinni niittaamalla.
Ainoat osat rungon lisäksi jotka on galvanoimatta on tulipelti ja maski, tosin omassa -55 ainakin maski on alumiinipellillä ja olen kuullut joissain olevan tulipellinkin alumiinia(tosi harvinainen)