PDA

View Full Version : Range-Volvo: aurausta vai haritusta


Paavo
21.07.2010, 12:48
Moi,

millaisia pyöränkulmia porukka käyttää volvon porttaaliakseleissa jatkuvalla nelivedolla?

Range alunperin 0-2mm haritusta 16" vanteen reunasta mitattuna (jatkuva neliveto siis)
Volvo alunperin 2-4mm aurausta ilmeisesti 16" vanteen reunasta mitattuna (tiellä takaveto)

Mulla nyt jotakuinkin suorassa, mutta neljänkympin jälkeen tuntuu pientä vemputusta,
jos kyse on aurauskulmasta niin mihin suuntaan kannattais lähteä ruuvaamaan?

Vähän harituksen puolelle?

-Paavo

fj40
21.07.2010, 18:35
kyllä mulla hj venkuilee hyppii säntäilee pomppii repii ja riuhtoo yli/aliohjautuu 39,5 renkailla vaikka miten säätää, mutta se on jo tekele jota ei kadulle oo tehtykkään.

Kokeileppas laittaa pikkasen haritukselle, saattaa parantua tai sitte ei.
Tekstailua tekstailua niin paras tulee.
Kuitenkaan mitään junaa et varmaankaan saa isoilla maastorenkailla rangesta, eikös ne sinun renkaat ollu 38,5"

Paavo
22.07.2010, 06:59
Ei siitä junaa ole tarkoitus tehdä, maastorenkaat eli ei, mutta jotainhan siinä on pielessä jos alkaa vatkaamaan vaikka vaan vähän.

Simpukasta kiristelin pienen välyksen pois, ja sektorivarren pallonivel (eka ratista päin laskien) meni vaihtoon, oli himppasen väljä.

Kaikki muut nivelet on ehyet, ja olkatappivälykset on vielä aika pienet, ja ohjausvaimennin oli vielä tosi jämy, joten pitää käännellä vähän haritukselle alkuun jos vielä vemputtaa.

Ehkä pitäis harkita renkaisen tasapainottamistakin... :D

Bj Andy
22.07.2010, 09:19
Koska se on jatkuva neliveto niin arvaisin harituksen puolelle.

IironSika
22.07.2010, 10:07
Panhardin puslat.

Paavo
22.07.2010, 14:24
Punaiset polyuretaaniset, uskoisin että ovat kunnossa, vaihdettu viimevuonna ja sen jälkeen ajettu vaan muutama reissu, ehkä 10-15 päivää yhteensä. Nyt pysyy pultitkin kiinni, alkuperäisten metalli-kumi-metalli-puslien kanssa niitä sai kiriä sillointällöin.

Simpukan pultit oli osa vähän löysemmässä, mutta silti kiinni, kiristyivät noin puoli kierrosta kahden ähkäisyn momenttiin.

Just sain uuden sektorivarren, pääseen kokoamaan kapistusta taas ajokuntoon.

Panhardin puslat.

Mikki
22.07.2010, 17:41
Taas kaks kuppikuntaa...

Laittaisin auraukselle, KOSKA harituksella ollessa:
- ohjaus herkämpi vetelemään, koska rengas on jo ohjaavassa asennossa
- rasittaa enemmän pyöränlaakereita maantieajossa
- rasittaa raidetangon päitä ja olka-akselia ajon aikana

Aurauksella ollessa:
- ohjaus keskittää ensiksi ja sen jälkeen alkaa vasta rengas ohjaamaan
- KÄÄNTÖYMPYRÄ pienenee (koska renkaat kääntyy enemmän)
- olka-akseli rasittuu alapäästään, ei yläpäästään!!!

Eli tää on näitä kuppikuntajuttuja, mutta noi asiat on 20v testailulla saatu mietittyä henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoissa...