Kirjaudu sisään

View Full Version : BJ42:n jännitteenalennin vetokoukkua varten


Ramimo
18.07.2010, 22:01
Sattuukko kenelläkkään olemaan kuvaa Bertan alkuperäisestä jännitteenalentimen kytkennästä ?

BJ-40/76
19.07.2010, 22:40
Ulkoinen kytkentä selviäisi kunhan kävisin lunttaamassa pihalta, toki siitä ei ole tietoa missä järjestyksessä
nuo 5 lohkoa alunperin on, ja sisäinen kytkentä selviää kun avaat ja katsot (kaikki 5 lohkoa alunperin identtiset)

Nuo alkuperäiset punaset lankut ovat yleensä jo niin hapettuneita ja palaneita että kannattaa miettiä
modernimpaa ratkaisua (ei tietysti museoautossa).
Alkuperäisessä lankussa ei ole mitään elektronisia suojauksia, ja muutenkin "-70 luvun" tekniikkaa.

Aiemmin keskusteltu samasta aiheesta, ja silloin (muistaakseni) yksi isompi hakkuritekniikalla tehty alennin ja
siitä 12v ulos kaikille 12v systeemeille (LA navigaattori stereot...) ja myös kuokulle releiden kautta.

Noissa hakkuri alentimissa hyötysuhde suuruusluokkaa 90%, kun esim tuolla alkuperäisellä lankulla vain 50%

Jos elektroniikan rakentelu on hanskassa, voi itse rakentaa... vaikkapa L200 regun ympärille, saa helposti
elekronisen ylivirtasuojan ja vaikkapa pietso summeri hälytyksellä... tosin hyötysuhde edelleen 50%, mutta
sähköisesti luja ja ennenkaikkea ei aiheuta häiriötä radioon eikä lälläriin.

Ramimo
22.07.2010, 07:40
Ensin ajattelin ulkoista kytkentäjärjestystä, sitten sisäistä (korjaamista varten) mutta sitten aloin miettiä samaa kuin itsekin ehdottelit - mitä jos tekisi itse jonkun regulaattorin kanssa. Aika vaan on hiukan kortilla. Tällävälin selvisi, että Pyry-Tuote Espoossa korjaa myös vanhoja. Löysin myös psri vslmidts ratkaisua; http://www.adita.fi/?j%E4nnitteenmuuntimet.3;2;4700;2900.4700.html., . 160€/kpl.

Bj Andy
22.07.2010, 09:15
Aika vaan on hiukan kortilla.

??? Ei tuon rakentamiseen päiviä mene.

No jokatapauksessa hae jostain vaikka 30 A muuntaja ja ota siitä sähköt mankalle,ym. ja sitten releiden kautta peräkärrille,lisänähän tässä tulee semmoinenkin vaihtoehto että vaihtokytkimellä saa perävaunu pistorasialle joko 12 tai 24 volttia,tai sammutettua valot kokonaan esim.trailerin järveen peruutusta ajatellen.
Ja vielä hyvänä puolena että jos kärrissä on sähköt sekaisin niin se ei heijastele auton sähköihin.

Ramimo
23.07.2010, 08:54
.. väliaikaisratkaisu (?).on vaihtraa 24V polttimot kärryyn. Ainakin itselleni tämä toi avun kun ei ole muissa autoissa koukkuakaan.... 5€ ;=)

Bj Andy
23.07.2010, 12:38
Kyllä.Ja ne toimii myös 12 autossa ovat vaan hieman himmeät. Ja jos vetelet ainoastaan omaa kärriä ja monella autolla , niin on myöskin nykyaikaa laittaa sinne kärriin 9-32 V ledi valot.

romurauta
27.07.2010, 19:08
tässä olis helpompi konsti.tökkää vain paikoilleen. http://www.adita.fi/?j%E4nnitteenmuuntimet.3;2;4700;2900.4700.html
hintakaan paha...jossain reipas parikymppiä oli.en tarkkaa hintaa muista.taisi ollakin aika reipas se parikymppiä...yli sataa euroa nuo näkyivät olevan :)

A-P
27.07.2010, 21:42
taisi ollakin aika reipas se parikymppiä...yli sataa euroa nuo näkyivät olevan :)
Just meinasin kysyä missä! Onneksi ennätit itte korjaamaan. ;)