PDA

View Full Version : Mistä se johtuu että Hj;n lämpö ja löpö mittarit nousee tappiin ilman järkisyytä


VonLeka
16.07.2010, 16:51
Mistä se johtuu että Hj;n lämpö ja löpö mittarit nousee tappiin ilman järkisyytä kesken ajon

santikko
16.07.2010, 17:01
vetää maihin jostain?

HJ-61
16.07.2010, 17:17
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=5900&highlight=l%E4mp%F6mittari+nousee

Mixu1
17.07.2010, 08:26
Niinhän se mulla kans teki mu ajoi pitemmpää matkaa,jos häiritsee niin käy välillä vaik kahvilla ja jatkaa taas niin on ihan normaali taas...Kai se liittyy jotenkin akun jännitteeseen,ainakin mun mielestä koska silloin jännite nousee reilusti.Eikä se mikään vika ole...se on Ominaisuus.

Jörmelö
17.07.2010, 18:48
Voi hyvän tähden. Mittarin takan on valkoinen pötkö, jota nimitetään jännitteensäätimeksi ko mittareille. Sen kun vaihtaa niin loppuu ko ongelmat.

kartsa69
17.07.2010, 23:27
Voi hyvän tähden. Mittarin takan on valkoinen pötkö, jota nimitetään jännitteensäätimeksi ko mittareille. Sen kun vaihtaa niin loppuu ko ongelmat.

Toimiikos toi ohje myös läjään?Nousee aika ajoin lämpö ja löpö viisarit tappiin mutta palaa hetken päästä takas normaaliin.

Rekisteröimätön
18.07.2010, 10:36
Se valkoinen pötkö on etuvastus, siis ihan tavallinen vastus, sillä ei ole vian kanssa tekemistä. Sensijaan mittarikotelon sisältä löytyy jänniteenvakavointikärjet, ne reagoi myös mittarikotelon lämpötilaan vakavoiden mittarien toiminnan myös lämpötilan muutoksia vastaan, kaksoismetallimittareita kun ovat. Kärjet viilaillen, ja taas toimii. Kärjet kun karstoittuu, ne hitsautuu kiinni, mutta aukeaa taas kun jäähtyvät enemmän. Nuo jännitteenvakavointikärjetkin on kaksoismatalliliuskoja, jotka taipuu lämmetessään ja katkoo mittareille menevää jännitettä. Yksinkertaistetuna: mittarikotelo auki, paikallista siellä olevat kärjet, viilaa/hio varovasti kärkiä taivuttelematta, kasaa, toimii.

Timop

KarvaTurpa
18.07.2010, 13:19
Se valkoinen pötkö on etuvastus, siis ihan tavallinen vastus, sillä ei ole vian kanssa tekemistä. Sensijaan mittarikotelon sisältä löytyy jänniteenvakavointikärjet, ne reagoi myös mittarikotelon lämpötilaan vakavoiden mittarien toiminnan myös lämpötilan muutoksia vastaan, kaksoismetallimittareita kun ovat. Kärjet viilaillen, ja taas toimii. Kärjet kun karstoittuu, ne hitsautuu kiinni, mutta aukeaa taas kun jäähtyvät enemmän. Nuo jännitteenvakavointikärjetkin on kaksoismatalliliuskoja, jotka taipuu lämmetessään ja katkoo mittareille menevää jännitettä. Yksinkertaistetuna: mittarikotelo auki, paikallista siellä olevat kärjet, viilaa/hio varovasti kärkiä taivuttelematta, kasaa, toimii.

Timop

Täsmennetään tähän vielä, että kärjissä on ohut hopeointikerros (tai joku sellainen) jota ei paljoa kärsi viilailla. Oikeampi työstömenetelmä voisi mielestäni olla mahdollisimman hieno vesihiomapaperi.
Itsekin aikanaan kyseisen operaation tein ja loppui viisareiden hyppely läjässä joksikin aikaa. Kokonaisuudessaan ominaisuus parani pitkälläkin aikavälillä, mutta jos nyt pitäisi moiseen ryhtyä, niin en viitsisi. Aika iso homma purkaa kaikki auki.

Rekisteröimätön
18.07.2010, 23:39
Kyllähän siinä oma hommansa on kaikkine irrotamisineen ja kasaamisineen. Tuhannen kilometrin reissut iso kärri perässä on vaan ikäviä jos ei tiedä onko ainetta jäljellä ja se lämpökin alkaa pikkuhiljaa kalvaa mieltä. Eikä joka onnikkapysäkillä kerkee jäähyttelemään.

Kärkien "viilaamiseen" pruukataan käyttää ihan oikeeta kärkiviilaa. Siinä sattaa lukea esim. Ericsson tai Siemens, ei kuitenkaan Viiala. Se on pikemminkin mattapintainen metalliliuska ja viimeistelypuoli on silmään ihan kiiltävä. Vesihiomapaperin on oltava vähintään tonnista, extra fine on vielä parempi, ja kiillotus vaikka paperiliuskalla. Pitää varoa ettei kärjet taivu tai näyttämät muuttuu. Jos on oikein rokolla, voi olla ettei enää toimi pitkään.

Kattelin vielä muistin virkistämiseksi kyseistä mittaria. Vakavointikärjet on polttoainemittarin koneistossa, se pitää irrottaa mittarikotelosta. Samoista kärjistä menee jännitesyöttö lämpömittarille piirilevyn kautta. Sen valkoisen "pötkylän" eli sarjavastuksen vaihtaminen saattaa tosiaankin hyvällä tuurilla korjata vian. Ei siksi, että vastus olisi rikki, mutta kun sen toisen johdon kaapelikenkä on saman kiinnityksen alla, minkä toisessa päässä on mittarin sisällä peltiläpäreeseen kiinitetty vakavointikärki. Kun mutteria kiristää, saattaa koko systeemi vähän heilahtaa ja kärjen puoliskot siirtyä keskenään sellaiseen asentoon että ne ei enää hitsaannu kiinni. Samanlainen säkä voi käydä jos mutteria vain kiristää. Siihen vastukseen on mahdollista tulla vain katkosvika, ja silloin viisarit ei heilahda mihinkään.

timop