PDA

View Full Version : Patrol Hihnapyörän kiinnitys.


Janne1986
14.07.2010, 09:01
Eli kävi silleen että hihnapyörä lähti irti kampiakselin päästä.
Ja tietenkin kiila-ura ihan paskana.
Miten olette itse korjanneet noita kampiakselin päitä?
Tässä on hihna pyörässä kiila-ura n.3cm ja sitten toisesta suunnasta tulee kartioholkki jossa on halkio
kiilalle.
Ja sitten tulee rikka ja mutteri.
Kaikki muut ovat siis ehjiä paitsi tuo ura.
Itse meinattiin kaverin kanssa seuraavaa:
Jätetään kampiakselilta kiila kokonaan pois.
Sitten jatkan tota kartioholkkia leveämmästä päästä ja ohkasemmalta puolelta otan vähän pois.
Sitten hankin kiila materiaalia jolla "sidon" hihnapyörän ja ton kartioholkin yhteen.
Ja sen jälkeen vedetään helvetin lujaa kiinni kampiakselin päähän tolla mutterilla ja rikalla...
Eli hihnapyörä tulis pelkän ton kartion tiukkuuden varaan.
Kun tuo alkuperänen kiila ei itsessään pidä edes älyttömästi sivuttais suunnassa.
Mitä olette mieltä tosta tavasta?
Kestäisikö se pelkän kartioholkin avulla?
Kun tuskin saa koneistettua akselia paikallaan...
Ja autohan on siis 3.3td nissan patrol.

Rolpatti
15.07.2010, 01:06
Onko varmasti kartiot kunnossa, itselläni oli kartio pyörinyt siellä ja ei enää kiristynyt, vaikka näytti että olis kunnossa ja pyyhkäsin hiomapaperilla suurimmat poies niin ei vaan alkanut pitämään. sitten tein itse viilaamalla koloon sopivan kiilan ja vähän kierrelukitetta ja ihan perkeleen piukkaan (1 silmässä ja käsijarrupiukassa jalalla painoin samalla pitäen puskurista kiinni) .

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70992 <tollai kävi itsellä

Janne1986
15.07.2010, 09:00
Onko varmasti kartiot kunnossa, itselläni oli kartio pyörinyt siellä ja ei enää kiristynyt, vaikka näytti että olis kunnossa ja pyyhkäsin hiomapaperilla suurimmat poies niin ei vaan alkanut pitämään. sitten tein itse viilaamalla koloon sopivan kiilan ja vähän kierrelukitetta ja ihan perkeleen piukkaan (1 silmässä ja käsijarrupiukassa jalalla painoin samalla pitäen puskurista kiinni) .

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70992 <tollai kävi itsellä

On kartiot kunnossa.
Kartioholkin ja hihnapyörän kiila-urat ovat kans ok.
Mut kampiakseli on sitten aika hurjan näkönen.
Samaa luokkaa kuin tuossa sinun kuvassa.
Laitoitko siis tuohon rälläkän uraan uuden kiilan?
Millä tota akselia kannattaisi työstää jos meinais tehdä uuden uran?
Vai rälläkällä/dremelillä.
Ja miten tuo sinun hihnapyörä on kestänyt paikallaan?

Rolpatti
15.07.2010, 18:59
Pahimmat jäysteet otin viilalla ja sitten kaveri pyöritti startilla sammutin pohajassa niin karkealla kangasvahvisteisella hiomapaperilla väärinpäin aksaelinpää kiiltäväksi. ei kannata paljoa sitä akselia hioa pienemmäksi, tuo kiila ei paljoa kiinni pidä lähinnä se kartio kiristää sen paikalleen.
Omassa kiilasta tuli melkoisen erikoisen näköinen mutta hoitaa asiansa.
Raadosta josta otin itselleni hilut pois oli hihnapyörä oli ihan perkeleen piukassa.. irtos reseptillä: Lämpöä, iskua jäähdytystä ja lopuksi löin raatokoneen käymän ja annoin kilkuttaa ilman remmejä ja kiristysmutteria niin hetken kuluttua alkoi värisemään niin sain osat pois.

Tulipas paljon tekstiä.. tulikohan edes vastattua kysymykseen?!

Janne1986
15.07.2010, 19:20
Ok.
No mä taidan vaihtaa koneen.
Kun sellanen sattuu löytymään.
Pitää joskus paremmalla ajalla katsoa tota risaa konetta...
Mutta kiitos kumminkin neuvoista.