PDA

View Full Version : Auton kiinnitys kärryyn.


Angelo
11.07.2010, 10:35
Tuli hankittua traileri joka aikaisemmin palvellut koneiden kuljetuksessa. Ajo siltoihin on pultattu pari 2x5 patikkaa vierekkäin, tarkoituksena ollut estää poravaunujen ketjujen vaurioita.
Nyt pitäis saada auto kunnolla kiinni kärryyn. Sidonta lenkkejä pitää hakea kassillinen (niitä hyviä), mut oliko hyviä ehdotuksia mihin niitä laittaa. Eli mikä on paras kiinnitys tapa?

Vaihte ehto yksi. Auto akseleista kiinni kärryyn? Kestää varmasti ja helpotta erikokoisten autojen kuljetusta.

Vaihtoehto kaksi. Jokainen rengas omalla liinalla kiinni erikseen? Ei sovi oikein kuin yhteen autoon mutta helppo ja nopea.

Vaihtoehto kolme. ??

Yksi tuttu sanoi että laita sellainen mikä on hinausautoissa, internentti ei vaan kerro minkälainen se olis.

joker
11.07.2010, 10:51
ite ainakin köytän joka renkaasta ja vielä koristakin 4 liinaa eli 8 liinalla kiinni joku naureskelee kun on noin monella kiinni. Jos kärry karkaa niin olis ainakin auto lavalla vielä kiinni kun vauhti loppuu.

Jare
11.07.2010, 11:15
Paat paljon tukevia kiinnityspisteitä, niin se on hyvä. Omaan traileriin tehtiin 8 kiinnikepistettä tyyliin jokaisen renkaan etu ja takapuolelle. Toimii ihan hyvin omalle trial autolle ja mäki kilpurille, mutta muutamien muiden autojen kans sais olla useampia kiinnikkeitä. Tämän virheen Tare korjas omaan traileriin ja laittoi paljon kiinnityspisteitä ja helposti on tähän mennessä saanu kamat kiinni.

Ite olen sitonu maasturit aina ja vain pyöristä/akseleista kiinni, ku koppa tuppaa jousien mukana elään niin paljon, että hankaa ja repii liinat rikki. Tietty jos kuskaa aina vaan yhtä ja samaa autoa, niin sillehän voi tehdä pukit rungon ja akselin väliin tai rungosta traileriin ja siitä kun kiristää, niin eipä heiluis koppakaan enään.

LaaLaa
11.07.2010, 18:57
Näyttäisivät itsetehdyt ja tehdastekoiset kärryt käytössä väsyvän niin olisiko kärrylle kevyempää, jos kuljetettavan auton omat jousetkin tekeisivät työtä montuissa? Eli itse suosin akseleista/renkaista kiinnitystä.

Tuolta löytyy kaikki tarvittava
http://www.certex.fi/

tikpe
11.07.2010, 19:26
Juu ehdottomasti jousittamattomasta massasta auto kiinni raileriin... muuten on pommi liikenteessä. Ja nuo hinausautojen käyttämät pyörien liinnoittamiset on kyllä pätevä, vaatii vain reitetyn alustan jos eri akselivälillä olevia kuskailee. Ite laittelen taljoilla aksuloista eteen ja taakse vedot, sekä yks painamaan suoraan lavaan.

Rekisteröimätön
11.07.2010, 20:47
2 liinaa etuakselista etee ja 2 liinaa taka-akselista taakse sillä lailla on autot pysyneet kyydissä

-ossi-

mikkoimp
11.07.2010, 22:00
vanteista on tullut yleensä sidottua, talvella vaan kun on tarkkana että ei laita vanteen vasta puolelta niin että rengas pääsee pyörähtämään liukkaalla alustalla..
pää asia siis on että jousittamattomista paikoista laitetaan kiinni, ei siis korista!

pee
12.07.2010, 05:40
2 liinaa etuakselista etee ja 2 liinaa taka-akselista taakse sillä lailla on autot pysyneet kyydissä

-ossi-


just näin, yks eteen ja kaks taakse minimi,

ja aina akseleista / pyöristä / vanteista

khonkonen
12.07.2010, 17:28
Jossain oli joskus maininta et auto on sidottava aina NELJÄSTÄ pisteestä kiinni, eli esim kax liinaa/per akseli tai joka renkaasta.
Ja aina sidotaan sitä JOUSITTAMATONTA kuormaa, koska jousien puristuessa läjään esim töyssyssä liinat voi karata pois paikoiltaan tai jopa katketa.
Sekä muistetaan aina käyttää mieluummin liian isoja kuormaliinoja niin vältytään haavereilta. Eihän kukaan halua tuottaa kellekkään vammaa tai jopa kuolemaa.

Killman
12.07.2010, 17:59
Tässä oli ilmeisen asiallisesti sidottu eli autot nököttää kärryllä ihan kuin ei mitään...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2065&pictureid=52669

pee
12.07.2010, 18:07
tuolta 76 sivua teoriaa aluks:

http://www.logy.fi/doc/Kuormansidonta.pdf

ja kaiken sen jälkeen huomataan, ettei puhuttu alkup. aiheesta mitään :D

PeteTurku
14.07.2010, 17:20
Ja kannattaa gummeihin laittaa riittävästi ilmaa, jottei ne töyssyissä mee littuun ja liinat löysty.

ImacInnes
02.06.2016, 22:15
Terve.
Löysin tämmösen just 6 vuotta tuoreen topikin ja heitämpä tänne kysymyksen.

Haluaisin ostaa semmoiset auton kiinnitys liinat joissa pitkä liina kulkee lyhyen liinan lenkin läpi pyörän edessä ja kiertää pyörän takaa uudestaan pyörän eteen lyhyen liinan toisen lenkin läpi.

Löysin jo netistä setin joka maksoi n. 80,-sarja, vaan nyt en mistään enään tuota löydä vaikka miten etsin?

Onkos kellään tieto kuka moisia myy?

t. Ismo Ämmä

pee
02.06.2016, 22:33
http://www.prolux-shop.com/fi_fi/nostaminen-kiinnitys/sidontaliinat/rengasliinat/ ??

ImacInnes
02.06.2016, 22:41
Joo, tuolla ei ole kuin noita vanteen ympäri meneviä tai koukulla vanteesta kiinitettäviä.
Jääpi jälkiä hienompiin vanteisiin.

Eikun olihan siellä alempana toisella sivulla kun klikkas ruutua jossa lukee "Näytä milissä tuotteita!
En vaan tuota ymmärtänyt aluksi klikata.
Kiitos.

t. Ismo Ämmä

Repro
04.06.2016, 14:21
Akseliputkiin paikat koukuille, esim. tässä pyörötanko hitsatty akseliputken ja tukivarren korvallisen väliin.
Pysyy auto kiinni eikä ole virkavallalta tullut moitteita.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=191077

Killer-Wo
04.06.2016, 14:57
Liinat ristissä?? Jos tulee kovempi sivuttais tälli niin eikö tuo auto pääse keikahtamaan nurin. Onhan tuossa pieni vipuvarsi joka pitää autoa pystyssä mutta jos olisi joka nurkasta poispäin veto niin olisi tukevampi.
Poliisithan eivät tunnetusti ole paljoa vektoreita koulussa pyöritellyt, lähinnä tussaria :)

vmt
04.06.2016, 21:06
Liinat ristissä?? Jos tulee kovempi sivuttais tälli niin eikö tuo auto pääse keikahtamaan nurin. Onhan tuossa pieni vipuvarsi joka pitää autoa pystyssä mutta jos olisi joka nurkasta poispäin veto niin olisi tukevampi.
Poliisithan eivät tunnetusti ole paljoa vektoreita koulussa pyöritellyt, lähinnä tussaria :)

Tosiaan, kauempana keskilinjasta olisi tukevampi.

Itse on tullut noin laitettua ja hyvin on pysynyt eikä moitteitakaan ole tullut. Liinat pysyvät hyvin paikallaan, kun rengas painuu liinan alla kiristäessä lyttyyn. Toki myös keskilukko, P ja käsijarru päällä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=174410

0ltzi
04.06.2016, 21:21
sillai ku ammattilaiset eli hinurit. eli vinssi vaijeri keulassa ja yks liina vanteesta :D :D

bj45lava
04.06.2016, 21:24
Ite vedän renkaan yli pitkittäissuunnassa keskeltä, tarvis vaan liinassa olla ylimääräinen koukku kiristyspuolelle, niin sais lukon helppoon paikkaan.

Toimii hyvin noissa reikäkärryissä.

Joske
04.06.2016, 21:37
Ja muistakaa sitte että kiristimen pittää AINA olla tuossa Repro:n kuvan asennoissa, eli aivan alas asti käännettynä.

Nikuzai
05.06.2016, 14:21
Ja muistakaa sitte että kiristimen pittää AINA olla tuossa Repro:n kuvan asennoissa, eli aivan alas asti käännettynä.


Ite en ees käytä lukottomia räikkiä

Kerran oon nähny kun heitossa nousi alhaalla ollut kahva pystyyn ja liina löysälle, seuraavassa montussa se sit olikin lavalla kun koukku hyppäsi vanteen reiästä (niin ja ei ollut sitova liina, oli ihan vaan kuivumassa)

Eli jos kahvan sulkee kokonaan ja saa nostettua sen ylös ilman, et salpaan koskee, niin jättää hyllyyn sen räikän.
Tai voihan sillä konepellin varmistaa tai jotain muuta joka ei irtoa



Haettiin crafter ja laitoin sen takavanteista eteen 4kpl ja etuvanteista taakse 2kpl, tosin puskuri oli sermissä kiinni kun meinasi lava olla lyhyenläntä, eiköhän se kaanivan repivässä kiihtyvyydessä kyydissä pysynyt vaikka puskuri raappi asfalttia kun kyytiin lavan vedin.
Eikä liinat ees löystynyt koko matkalla, mikä oli kyllä ihmetys :eek:



Ja tosta repro;n kuvasta väittäisin, et jos toi auto karkaa sivutöytäisyssä tosta niin että on kyljellään trailerin vieressä niin ei sitä traileriakaan enää vetämällä siirretä

Ite en uskaltaisi noin sitoa kuin vmt, mutta iteppä en jarruja kytke trailerilla, liinat on ne joiden pitää se auto kiinni pitää ei jarrujen.
Tossa tulee mieleen hirven väistöjarrutus, vuotavan renkaan kanssa jolloin auto nitkahtaa eteen päin ja liinat tippuu alas, sit kiihdytetään mäkeen jolloin auto valuu taakseppäin ja takaliinat tipahtaa alas. sit joku töytäisee eteen ja jeeppi on aisalla

JiiPee
05.06.2016, 18:16
semmoiset auton kiinnitys liinat joissa pitkä liina kulkee lyhyen liinan lenkin läpi pyörän edessä ja kiertää pyörän takaa uudestaan pyörän eteen lyhyen liinan toisen lenkin läpi.

Ei nyt oikein aukea ajatus tästä. "Lyhyen liinan lenkki", eikö se ole joko räikkä tai räikän vastakkaisessa päässä oleva koukku?

artsi777
05.06.2016, 21:03
Aina renkaista/vanteista auto kiinni neljästä pisteestä joko rengaslenkki liinoilla tai vanteista koukulla ja ainakin raskaammat autot vielä rungosta keskeltä kiinni niin pysyy kovassakin kyydissä mukana :)

Ranee
05.06.2016, 21:10
Ei nyt oikein aukea ajatus tästä. "Lyhyen liinan lenkki", eikö se ole joko räikkä tai räikän vastakkaisessa päässä oleva koukku?
Onko joku tämmönen paketti?
http://www.prolux-shop.com/fi_fi/kuormaliina-renkaalle-3402.html

ImacInnes
05.06.2016, 21:10
Joo, hieman vaikea selittää. Vaan linkin takaa löytyy moiset.
http://www.prolux-shop.com/fi_fi/renkaansidontaliina-3403.html

Ranee kerkes laittaa kuvan tuosta kevyemmästä versiosta.

t. Ismo Ämmä

Ei nyt oikein aukea ajatus tästä. "Lyhyen liinan lenkki", eikö se ole joko räikkä tai räikän vastakkaisessa päässä oleva koukku?

4WD
17.03.2018, 20:41
sillai ku ammattilaiset eli hinurit. eli vinssi vaijeri keulassa ja yks liina vanteesta :D :D

Tässä yhden ammattilaisen sidonta:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3316&pictureid=211340

Henkilöauton yhdessä pyörässä oli sidontaliina....

Racingrabbit
22.03.2018, 13:31
Yhden kerran on omalle kohdalle sattunut että vetoautosta oli koukun runko ruostunut sisäpuolelta ja risteyksestä käännyttäessä koukku poikki ja kärry kyytiläisineen liikenteenjakajan päälle.
Kilpuri oli sidottu edestä ja takaa yksillä liinoilla niin että liina meni vanteiden läpi puolelta toiselle ja kiinnitys kärryn nurkkiin.
Takaliina ei kestänyt äkkipysäystä vaan liina leikkautui poikki vanteen kohdalta,ja auto hyppäsi aisan päälle. Sen jälkeen olen aina sitonut niin että joka nurkkaan oma liina ja koukku suoraan kiinni vanteeseen tai akseliin.

Repro
24.03.2018, 02:37
Kilpuri oli sidottu edestä ja takaa yksillä liinoilla niin että liina meni vanteiden läpi puolelta toiselle ja kiinnitys kärryn nurkkiin.
Takaliina ei kestänyt äkkipysäystä vaan liina leikkautui poikki vanteen kohdalta,ja auto hyppäsi aisan päälle. Sen jälkeen olen aina sitonut niin että joka nurkkaan oma liina ja koukku suoraan kiinni vanteeseen tai akseliin.
Itse olen saanut silloiselta Liikkuvalta Poliisilta moitteita vastaavanlaisesta sidonnasta ettei se tue kuormaa sivuttain liinan luistaessa sidontapisteen läpi.
Sen jälkeen suosiolla sitonut liina/kulma.

Ippe69
24.03.2018, 11:18
"Ammattilaisena" olen tykästyny sitomaan hirttosilmukka renkaan yläosan yli ja eturenkaista vetoa eteen ja takaa taakse. Ja samalla sivuille, kun kiinnityspisteet on kärryn/lavan reunassa. Ja lähimpään mahdolliseen sidontapisteeseen. Seisontajarru ja mahdollinen p-vaihde kytkettynä. Tuo tyyli on aika helppo ja toimii lähes kaikkiin autoihin. Kun liinat on kiristetty niin että rengas on sopivasti läjässä, ei ne löysty kuopissakaan.
Vanteiden läpi pujottamalla saa vielä vähän tukevammin kiinni, mutta kaikista vanteista ei saa liinaa läpi. Lisäksi voi olla teräviä kulmia ja jos oikein hienot vanteet on, niin pitää varoa liinan tekemiä jälkiä.
Offipeleissä varmasti onnistuu akseleistakin sitominen, mutta toisaalta vähän turhaa lähteä auton alle kyykistylemään kun ei tarvi. Lisäksi mitä lähempää auton nurkkia saa sidottua, sen tukevammin se pysyy.

miksi
28.03.2018, 18:06
Liinoista kysymys niin onko miten vanhojakin sidontaliinoja käytössä, kun aikoinaan miliisit marisi että liinat on sidonnassa vanhoja. Oli 5kk päiväyksestä yli mennyt mutta ei kiinnityksessä vaan pitämässä peltejä kiinni.