Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzuki sj410 pinjonin laakerin kiristys


sledge66
08.07.2010, 15:02
Moi,
en sitten millään keksinyt kuinka suikan takaperän pinjonin laakeri/laippa kiristetään oikeaoppisesti.
Mahtaneeko siellä olla joku prikka vai holkki vai mitä?
Jos kiristän mutteria, niin koko juttu menee jumiin. Jos jätän vähän löysälle, niin tuntuis toimivan, mutta ei vaikuta oikein ammattimaiselta. Käytin laippaa irti ja vaihdoin stefan, jonka jälkeen tuli kyseinen ongelma.

Olisin neuvosta tosi kiitollinen !

Palex
08.07.2010, 16:05
Jos sitä oikeaoppisesti alkaa kiristelemään, nii pitäisi hommata uusi krymppiholkki pinjonin laakereiden väliin, ja sen jälkeen kiristää oikeaan momenttiin...

Mutta ei niin oikeaoppisesti niitä kiristellään vain sen verran että välyksiä ei enään laakereissa tunnu, ja hiukan vielä siitä yli. Jos koko pinjoni menee mutteria kiristämällä jumiin, niin silloin on kyllä laakerit jo vaihtokunnossa, tai sitten mutteri on jo "hivenen" ylikireällä.:rolleyes:

sledge66
08.07.2010, 17:20
Kiitos Palex!
Tämä selvitti koko ongelman. Eipä sitten muuta kun laakerikauppaan ....

HRD
08.07.2010, 21:14
Tai krymppiholkki on jo kiristetty liikaa, tätä voi kikkailla laittamalla rympin kaveriksi vähä simmiä, ni saa "pelivaraa" rympille.

Land Cruiser
09.07.2010, 08:28
Helpoimmalla olisi päässyt, kun olisi merkannut mutterin asennon ja kasauksen jälkeen kiristänyt mutterin samaan asentoon(kireyteen):confused:

-MaTTi-
09.07.2010, 20:47
Helpoimmalla olisi päässyt, kun olisi merkannut mutterin asennon ja kasauksen jälkeen kiristänyt mutterin samaan asentoon(kireyteen):confused:

Pitäis vaihtaa munkin pinjonin stefa Cruiseriin, mutta hivenen epäilyttää tämä yleisesti käytetty "helpoimmalla pääset" tyyli joka sotii kaikkia asennusohjeita vastaan. Krymppiholkki kun ei palaudu yhtään, niin miten voi laakeri olla oikeassa momentissa jos mutteri löysätään välillä ja kiristetään takaisin? Voi olla että käytännössä toimii, mutta vaarana on ainakin pinjonin laipan löystyminen ja boorien kuluminen jne.

Tässä Toyotan 8" perän pinjonin stefan vaihto-ohje joka pätenee moneen muuhunkin samankaltaiseen: http://personal.utulsa.edu/~nathan-buchanan/93fsm/suspensionandaxle/35differen.pdf Sieltä sivu SA-149 eteenpäin. Eli se vedetään aluks 196 Nm, jonka jälkeen tarkastellaan pyörimisvastusta ja kiristellään 13 Nm kerrallaan lisää kunnes vastus on 0.5-0.8 Nm. Ja maksimi mitä saa vetää on se 343 Nm. Löysätä ei saa, eli jos on mutteria höllätty, aina pitää laittaa uusi spaceri eli tuo krymppiholkki eli kimmopuristusholkki. Tämä em. toimintatapa edellyttäisi perän nostamisen pöydälle eli ei vaihdeta ihan 5 minuutissa.

höpöhöpö
09.07.2010, 21:44
Pitäis vaihtaa munkin pinjonin stefa Cruiseriin, mutta hivenen epäilyttää tämä yleisesti käytetty "helpoimmalla pääset" tyyli joka sotii kaikkia asennusohjeita vastaan. Krymppiholkki kun ei palaudu yhtään, niin miten voi laakeri olla oikeassa momentissa jos mutteri löysätään välillä ja kiristetään takaisin? Voi olla että käytännössä toimii, mutta vaarana on ainakin pinjonin laipan löystyminen ja boorien kuluminen jne.

Tässä Toyotan 8" perän pinjonin stefan vaihto-ohje joka pätenee moneen muuhunkin samankaltaiseen: http://personal.utulsa.edu/~nathan-buchanan/93fsm/suspensionandaxle/35differen.pdf Sieltä sivu SA-149 eteenpäin. Eli se vedetään aluks 196 Nm, jonka jälkeen tarkastellaan pyörimisvastusta ja kiristellään 13 Nm kerrallaan lisää kunnes vastus on 0.5-0.8 Nm. Ja maksimi mitä saa vetää on se 343 Nm. Löysätä ei saa, eli jos on mutteria höllätty, aina pitää laittaa uusi spaceri eli tuo krymppiholkki eli kimmopuristusholkki. Tämä em. toimintatapa edellyttäisi perän nostamisen pöydälle eli ei vaihdeta ihan 5 minuutissa.

totta joka sana.eli ainaki uus rymppi holkkijja mielellään laakerit.
on meinaan kokemusta ko perä rempataan päinpersettä.vittumainen homma taas ens viikolla repiä koko perä auki.

HRD
09.07.2010, 23:36
Pitäis vaihtaa munkin pinjonin stefa Cruiseriin, mutta hivenen epäilyttää tämä yleisesti käytetty "helpoimmalla pääset" tyyli joka sotii kaikkia asennusohjeita vastaan. Krymppiholkki kun ei palaudu yhtään, niin miten voi laakeri olla oikeassa momentissa jos mutteri löysätään välillä ja kiristetään takaisin? Voi olla että käytännössä toimii, mutta vaarana on ainakin pinjonin laipan löystyminen ja boorien kuluminen jne.

Tässä Toyotan 8" perän pinjonin stefan vaihto-ohje joka pätenee moneen muuhunkin samankaltaiseen: http://personal.utulsa.edu/~nathan-buchanan/93fsm/suspensionandaxle/35differen.pdf Sieltä sivu SA-149 eteenpäin. Eli se vedetään aluks 196 Nm, jonka jälkeen tarkastellaan pyörimisvastusta ja kiristellään 13 Nm kerrallaan lisää kunnes vastus on 0.5-0.8 Nm. Ja maksimi mitä saa vetää on se 343 Nm. Löysätä ei saa, eli jos on mutteria höllätty, aina pitää laittaa uusi spaceri eli tuo krymppiholkki eli kimmopuristusholkki. Tämä em. toimintatapa edellyttäisi perän nostamisen pöydälle eli ei vaihdeta ihan 5 minuutissa.

Vanhemmissa kasi tuumasissa on käytetty myös sellasta valu holkkia joka ei anna periks, vaan shimmataan sopivaksi.

Rekisteröimätön
06.12.2010, 22:45
Miten toi posilaakerin kiristys oikein menee en löydä momenttia siihen

Rekisteröimätön
06.12.2010, 22:54
Miten toi posilaakerin kiristys oikein menee en löydä momenttia siihen

Mikä auto kyseessä ?