View Full Version : suzuki samurai lehtijouset
samuraista on takaalta kolmas lati lehtipakasta poikki ja muutenkin( etu/taka) jouset on lässähtäneet pahasti, korotustakin sais tulla. mistä saa edulliset "korotus" jouset tilalle. näytää noi sarjat maksavan auton hinnan mitä eteen tuli.
korbimotors
05.07.2010, 19:46
samuraista on takaalta kolmas lati lehtipakasta poikki ja muutenkin( etu/taka) jouset on lässähtäneet pahasti, korotustakin sais tulla. mistä saa edulliset "korotus" jouset tilalle. näytää noi sarjat maksavan auton hinnan mitä eteen tuli.
Käy ostamassa motonetisa peräkärryyn tarkoitettuja jousipakkoja ja lisäilet niistä vaan oman mielen mukaan lateja. Ei maksa paljon!!
kampiveivi
26.07.2013, 21:10
Jatkampa tähän keskusteluun kun en ilikiä uutta alottaa...
On tässä vuoden päivät tullu omistettua -89 samurai. Kiva peli mutta alkaa nuo jouset olla jo jonkin verran lässähtäny ja auto tuntuu melkoselta kivireeltä kun ei paljo ole joustovaraa kun pohjaanlyöntikumit jo puuttuu peliin. Iskarit varmaan ei kovin häävit enää ole joten nekin samaan pakettiin menis vaihtoon. Mitään kauheita korotuksia ei ole ollut tarkoitus laittaa. Ihan miedolla setillä olis tarkoitus mennä.
Alkuun mietin että jos koittas takoa niitä entisiä ja vaikka lisäillä noita kärryn jousia. Mutta varsinkin takajousissa norrassa on alemman jousen pää syönyt pahan kolon ja riskinä on että jousi katkeaa siitä herkästi. Joitain sarjoja olen katellu mm offivarusteelta ja cros4wd:tä. Matalin korotus sarja mitä löysin on +50mm eli 2". +40mm jousiakin ois myynnissä mutta ei sarjana. Iskareiden +muun hilppeen kanssa menee hinta yli jos vaikka verokiksi ottas sarjan +50mm korotuksella.
Tarviiko tuota +50mm korotusta muutoskatsastaa? Ja entä miten on kun ois tarjolla jäykempää= kantavampaa ja "löyhempää" sarjaa. Miten ratkaiseva ero niillä on. Onko jäykkä miten kova sitten tie ajossa tai löysä liika vetelä?
Oma käyttö ei mitään hc offailua ole vaan tähän asti lähinnä tarve ajoa muiden harrastusten lomassa.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95405
Vois vaikka tuolla jatkaa kyseistä keskustelua...
kampiveivi
27.07.2013, 08:47
No, pitääpä sitte jatkaa sinne. Tuntu vaan turhan "laajalta" aihepiiriltään tuo keskustelu ketju.
Paremminhan tämän topikin otsikko natsaa kuin tuo yleisjorinat.
Kaikki v. 1993 jälkeen tehdyt jousituksen korkeusmuutokset tulee muutoskatsastaa jos se on ilmeistä. Toki jonkun yksittäisen latin vaihto käyremmäksi tuskin ketään kiinnostaa.
Terveeks !
Mulla oli kanssa 410:n kans aikoinaan samaa ongelmaa , paitti että mulla oli vielä lisätty joka nurkkaan vieterit = järkyttävä kivireki ilman sisään - tai ulosjoustoa :(
Tilasin sitten tollaset Heysteenin tekemät paraboliset-jouset , niin johan muuttu ajettavuus paremmaksi ! ( toki maantiellä pitää "suurissa" nopeuksissa kurvailla rauhallisesti )
Maastossa muuttu eteneminen paremmaksi kertaa 10 , jos vertaa vanhaan alustasettiin. Vakio alustasta mulla ei siis ole mitään ajotuntumaa metsän puolelta.
Ainoa miinus oli noissa yksilehtisyydentakia tuo s-mutkalle menemisen vaara , jos tömäyttää latin kiveä päin ... Naapurin pojaat ajeli yhen latin mutkalle , mutta saivat vissiin jotakin hyvitystä ja uudet etupakat olikin sitten kaks´lehtiset.
Tossa näyttäs olevan jonninmoinen setti : http://www.heystee-automotive.com/onlineshop/catalog/index.php?cPath=24_52
kampiveivi
28.07.2013, 21:14
Kaikki v. 1993 jälkeen tehdyt jousituksen korkeusmuutokset tulee muutoskatsastaa jos se on ilmeistä.
Varsin tulkinnan varaista.:) Vaan eipä tuo ongelma sinällään ole jos se on vain pelkkä "muodollisuus" eikä homma ole inssin mielialasta kiinni saako leimaa vai ei.
Tilasin sitten tollaset Heysteenin tekemät paraboliset-jouset
Tossa näyttäs olevan jonninmoinen setti : http://www.heystee-automotive.com/onlineshop/catalog/index.php?cPath=24_52
Nuo ei taida olla korottavat? Ei sitä ainakaan mainita. Mutta eipä se mikään itseisarvo ole jos jousituksesta tulee inhimillisempi ja töyssyt ottaa vastaan jouset eikä pohjaanlyöntikumit.