PDA

View Full Version : Sj 413 lockright paukuttelee!!!!


korbimotors
28.06.2010, 23:17
juu elikkä otsikon auto ja takaperässä on lockright lukko joka on alkanut paukuttelemaan ihan suoralla tielläkin ajettaessa. Ennen saattoi vain satunnaisesti paukahtaa ja nyt on alkanut paukuttelemaan tiheämmin. Paukahdus kuuluu nimenomaan aina kuskinpuoleta takaa. Lukko näytti kuitenkin vielä pelaavan kun kokeilin "sudittaa takarenkailla niin molemmat renkaat löi tyhjää".
kääntäessä myös näyttää lukko laplattavan niinkuin kuuluukin eli vapauttaa lukkoa ettei ole tönkissä.
Oliskohan tuo korjauksen tarpeessa takalukko tuon paukahtelun takia?? tuntuu kuin autoakin hieman vetäis jonnekkin suuntaan aina kun paukahtelee..
Molemmat takaristikot pasahti tässä viikko sit rikki niin mietin et ottikohan takalukkoki kipeää siinä samassa kun uusien ristikoiden laitoin jälkeen on alkanut paukahtelemaan enenmpikin. Talvella se saattoi joskus silloin tällöin paukahtaa mutta nyt paukahtelee ihan maantie ajossakin suoraa ajettaessa:((

j1s
28.06.2010, 23:38
itellä teki saman hiluxissa ku ristitappi katkes ja välykset meni liian isoks. ei muutaku perä auki. pääsevät hyppimään yhtäaikaa yli ne lukkopalat.

korbimotors
28.06.2010, 23:50
itellä teki saman hiluxissa ku ristitappi katkes ja välykset meni liian isoks. ei muutaku perä auki. pääsevät hyppimään yhtäaikaa yli ne lukkopalat.

Näin olisin itsekin kuullut jostain että se ristitappi olisi katkennut. En tosin ole perehtynyt koko lockrightiin eli ei mitään hajua vielä minkälainen systeemi sielä on kun oli tuo lukko jo valmiina tuossa paikoillaan aikanaan kun ostin auton. Saakohan noita tappeja jostain ostettua vai käykö sinne jostain tilalle sopiva varaosa tappi? Ja onko kuinka työläs homma vaihdella tuo tappi sinne ja onko vaativa homma saada sinne laitettua oikeat välykset ja millä ne simmaillaan kohilleen? rakotulkilla vai millä? murikka ilmeisesti nostettava pöydälle?

j1s
29.06.2010, 00:02
kyllä ihan tyntömitta siihen riittää en tiedä miten susukin perässä on että joutuuko shimmaan uudestaan välityksen välyksen. jos joutuu ni se on hankalampi homma. mutta lukon välyksen saa ihan työntömitalla. jos lukon välys on liian iso niin sillon tekee juuri noin että hyppii molemmilla puolilla yhtäaikaa yli ja pamahtelee ja hytkyilee. muistaakseni susukis oli kaks ristitappia että on aikavaikee saada niitä poikki. jos jollakulla on muistissa sivu missä oli ne ohjeet lockrihtin asennuksee ni heittäkääpä linkkiä. Jopo ainaki mulle joskus näytti sivun missä oli hyvät ohjeet. välityksen oon itse aina leiponu näppituntumalla kohdalleen.

Nevalainen.84
29.06.2010, 05:45
Terve. Kato että on perän kiinnitys kunnossa. Mulla paukutti suikissa kardaani, ku oli u-pultit vähän löysällä ja pääs taka-akseli heilumaan ylös alas. Pamahteli välillä kesken ajon ja melkein aina, ku lähti liikkeelle.:) Sit palo kannen tiiviste, nii ei oo suikilla ajettu sen jälkeen.:(

korbimotors
29.06.2010, 08:36
Terve. Kato että on perän kiinnitys kunnossa. Mulla paukutti suikissa kardaani, ku oli u-pultit vähän löysällä ja pääs taka-akseli heilumaan ylös alas. Pamahteli välillä kesken ajon ja melkein aina, ku lähti liikkeelle.:) Sit palo kannen tiiviste, nii ei oo suikilla ajettu sen jälkeen.:(

Olikos siinä sun suitsassa sit lockright lukko taka-akselilla? Ei tuo mun mielestä ole kardaani joka paukahtelee vaan ihan on se lukko joka vapauttelee itseänsä vähän väliä ja jysähtää oikein kunnolla ja aina vaan tuolta kuskin puoilelta. Ja nyt kun miettii niin tuntuu ihan siltä että se paukuttelu on tihentynyt kun laitoin takasin traction barin, En tiedä voisko tuo siihen vaikuttaa vaan onko silkkaa yhteen sattumaa :) Eikä se paukuttele edes ihan koko aikaa, Jos pidempääkin matkaa ajaa niin kyl se siitä sit rauhtottuu mut tuossa kun nurkka ajoa ajelee ja joutuu kiihytteleen ja jarrutteleen jne.. niin sillon se tuntuu et paukahtelee vähän väliä ja ikkuna auki kun olen ajanu niin kyllä se ulos asti paukahtaa ihan niin että päitä kääntyy kuin ihmiset katselee että mitä se mies ammuskelee :D

Jopo_
29.06.2010, 14:08
Toyotan ohje: http://www.4x4wire.com/toyota/tech/lockright_locker/
Suzukista ei mitään hajua, mutta Toyotassa tuo lukon välys säädetään sinne palojen alle tulevien shimmilevyjen paksuudella
http://www.4x4wire.com/toyota/tech/lockright_locker/locker10.jpg

Ite paiskasin tuonne väliin orkkis levyjen lisäksi 0,2mm paksuja laakerin sovitelevyjä (DIN 988) jotta sain tuon väliksen kohdilleen.

Tuntuu että tuo lockrightin pauke taitaa olla kuitenkin enemmän ominaisuus kuin vika. Kaikista parhaiten toimii jos pitää koko ajan vedon tai moottorijarrutuksen päällä. Jos vetoa ei ole kumpaankaan suuntaan niin tuntuu että herkästi paukahtaa.

sako
29.06.2010, 19:20
Ei se ristitappi varmaan viallinen ole. Veikkaan että ne pienen tappien jouset on kuoleentuneet. Ei jaksa pitää niitä "lukko hammastuslevyjä" tarpeeksi lähellä toisiaan, et lukko pitää. Ja uusia jousia on ollut vaikea saaha suomesta.
Voihan sinne jousen alle vaikka laittaa 0,5mm prikasta "korotuspalat".

Tossa linkkiä
http://www.richmondgear.com/0002pdfs/1000702MIA.pdf

korbimotors
30.06.2010, 13:26
Tuntuu että tuo lockrightin pauke taitaa olla kuitenkin enemmän ominaisuus kuin vika. Kaikista parhaiten toimii jos pitää koko ajan vedon tai moottorijarrutuksen päällä. Jos vetoa ei ole kumpaankaan suuntaan niin tuntuu että herkästi paukahtaa.[/QUOTE]

En usko että tuon lukon omisaisuus ihan tälläinen kuuluu olla niinkuin se on nyt tuossa minun suitsassa. Eilisen ajon jälkeen alkoi entistä enempi paukahtelemaan ja aika kovastikkin. ihan kaikilla nopeuksilla paukkaa ja ääni tulee melko 100% varmuudella kuskin takarenkaan tuntumasta. Ainut miten pystyi ajeleen kotiin asti oli se että laittoi nelivedon päälle niin pauke pieneni puolella jos ei jopa enemmänkin(paukkui kuitenkin 4-vedollakin) jos alkaa nuita jousia vaihteleen tai laitteleen rikkoja niiden alle niin tarviiko tehdä nämä kauheat välyksien mittaukset heittokelloin vai mitenkä toi operaatio menisi kaikista yksinkertaisimmin?? Ja onko toi vaikea paketti olemassaan (murikka sisuskaluineen)

korbimotors
30.06.2010, 18:08
jos vaihtaa noihin tappeihin uudet joudet niin tarviiko tehdä taas tarkat välyksien mittaukset vai onnistuuko pelkästään vain niin että vanhat joudet pois ja uudet tilalle ja kasaa samassa järjestyksessä takaisin.

Rak
30.06.2010, 21:01
Ne pikkujouset painaa lukituslevyjä poskirattaita vasten ja sekin suurinpiirtein siksi ettei romut helise perässä.

Ne välykset mittaukseen ihan ensimmäiseksi, ite jouduin muistaakseni shimmaamaan kun läjäsin, se taitaa jo asennusohjeessa lukea että välykset pitää mitata asentaessa...

Shimmejä saa laakerikaupoista eikä jää niiden hinnasta homma varmasti kiinni.

korbimotors
04.07.2010, 20:25
Toyotan ohje: http://www.4x4wire.com/toyota/tech/lockright_locker/
Suzukista ei mitään hajua, mutta Toyotassa tuo lukon välys säädetään sinne palojen alle tulevien shimmilevyjen paksuudella
http://www.4x4wire.com/toyota/tech/lockright_locker/locker10.jpg

Ite paiskasin tuonne väliin orkkis levyjen lisäksi 0,2mm paksuja laakerin sovitelevyjä (DIN 988) jotta sain tuon väliksen kohdilleen.

Tuntuu että tuo lockrightin pauke taitaa olla kuitenkin enemmän ominaisuus kuin vika. Kaikista parhaiten toimii jos pitää koko ajan vedon tai moottorijarrutuksen päällä. Jos vetoa ei ole kumpaankaan suuntaan niin tuntuu että herkästi paukahtaa.

Tietäiskö joku kertoa et millä numero koodilla saisin tuohon suitsaan ostettua nuita laakerinsovite levyjä poskirattaisiin?? Perän ehdin jo kasata niin ei kehtais sen takia nyt heti purkaa sitä.. niitähän saa varmaan eripaksuisina?? mutta tarvis tietää se keskireiän koko ja ja koko halkaisija tai sitten jos joku tietää suoraan jonkun koodin millä tulee oikeat.http://www.essve.com/upload/ESSVE%20Finland/elect_prod_pdf/din988.pdf tuossa linkissä on erivaihtoehtoja nuille soviteprikoille mut mikäs se suitsaan sopiva prikka on??

korbimotors
04.07.2010, 21:13
piru ku en älynny mitata sen poskirattaan akselin paksuutta :( Mut ajatus olis et olis 25x35 tai seuraava taulukossa oleva 30x42 olis aika lähellä sitä todellista mittaa?? Jos jollaiki varma tieto niin antaapi kuulua niin saa hommattua noita prikkoja ennenkuin hajottaa tuon perän taas atomeiksi!! Niin ja sen verran vielä lisäystä et kyseessä on sitten Sj413 jos sattuu et 410 on vaikka ohuempi toi poskirattaan akseli??!!

korbimotors
05.07.2010, 22:59
Eikö tosiaan kellän ollut tietoa että minkä kokoiset nuo soviterenkaat on tuohon sj 413 suitsaan, lähtö lähenee niin tarvisi tiedon että voisi reissusta ostaa näitä shimmi levyjä tuohon kun alkaa tekeen tuota takaperä remppaa..

Rak
06.07.2010, 06:32
On koittanu mietiskellä onko mulla irtolevyjä mistä mitata mutta ei voi muistaa..

Keskiviikkona saan selvyyttä asiaan kun käyn romuja penkomassa, niin näkee oliko mulla yhtään purettua tasauspyörästöä.

korbimotors
06.07.2010, 09:30
On koittanu mietiskellä onko mulla irtolevyjä mistä mitata mutta ei voi muistaa..

Keskiviikkona saan selvyyttä asiaan kun käyn romuja penkomassa, niin näkee oliko mulla yhtään purettua tasauspyörästöä.

Täälä foorumilla on tälläkin hetkellä myynnissä sillä yhdellä hemmolla suzuki jimnyn etu ja taka tasauspyörästö. Onko jimnyssä samat peräromppeet kuin 413 suitsassa? Tämä mies oli muistaakseni nim. merkillä JER ja joku nro perään tms... siltähän sais mitat jos vaan osat on samanlaiset

korbimotors
06.07.2010, 09:36
Suzuki Jimnyn tasauspyörästöt (etu + taka)

--------------------------------------------------------------------------------

Myydään Suzuki Jimnyn vm.2002 etu- ja taka-akselin tasauspyörästöt. Ei lukkoja. Ajettu n. 60tkm.

JER81 nim.merkillä

Jos nuo on samanlaiset tasauspyörästöt kuin 413 suitsassa niin tuostahan sais mitat poskirattaalle tuleville shimmi levyille..

korbimotors
07.07.2010, 20:37
Asiassa hieman vielä epävarmuutta joten varmaa tietoa odotellaan.. Onko se 35x45 sj 413 suitsaan nuo laakerinsovite prikat?

korbimotors
13.07.2010, 20:01
Onko vieläkään tullut varmuutta? Tietääkö sako oliko se tuo 35 x 45 se oikean kokoinen shimmi levy tuohon suitsaan?

Jylppy4x4
14.07.2010, 16:06
Asiassa hieman vielä epävarmuutta joten varmaa tietoa odotellaan.. Onko se 35x45 sj 413 suitsaan nuo laakerinsovite prikat?

Moi!
35x45x??? on juurikin oikea mitta. Purin ylimääräisen tasauspyörästön ja tarkistin.

-Jyrki-

korbimotors
15.07.2010, 17:13
Moi!
35x45x??? on juurikin oikea mitta. Purin ylimääräisen tasauspyörästön ja tarkistin.

-Jyrki-

kiittää ja kumartaa!!

korbimotors
24.07.2010, 09:44
Nyt on vaihdettu uudet joudet lukkoon. Kuskinpuolen poskiratas ja se lukon sisempi ratas näytti hieman kuluneelta. Aikaisemmin oli ed. omistajan toimesta laitettu 0.5 shimmi levyt, nyt liaäain molöwmmillw puolille 0.1 lisää eli ei juuri mtn!! Perä taas jälleen kerran kasaan.
pari metriä ehdin ajaa suitsalla eteenpäin niin jo heti kuulu sellainen kovaääninen naksahdus ja kuskin takarenkaasta. Sitten testasin enempi niin paukahtelee tosi voimakkaasti ja nimenomaan kuskintakarenkaan paikkeilta. Sitten kokeilin soratiellä että pitääkö perä niin ainoastaan hanttimiehen puolen rengas löi tyhjää ja tämä kuskinpuoli ja rutisi yli oikein huolella. Saman huomasin myös kun ajoin ympyrää molemmin puolin että kun käänsit kaikki peliin vasemmalle ja ajoit ympyrää niin kuskin takarengas takerteli jotenkin oudosti ja teki sorakolla ihan sellaista suttaus jälkeäkin ja naksahteli ja paukahteli rumasti. sitten ajoin ympyrää ja kaikki pelissä oikealle niin sitten ei oikein jarraillut mikään rengas ja aika normi hiljainen oli peräkin kun nätillä kaasulla ajoi, jos painautti enempi kaasua niin kuskin puolelta kuului taas sellaista ylilyöntiä että sukat pois:)
Voisko joku kertoa että kuinka nuita välyksiä mitataan tuolta perästä siitä lukosta ja mistä kohtaa niitä sieltä mittaillaan. Olen käyttänyt perän jo pari kertaa auki niin on kuitenkin jotain älyä siitä. Olisko tälle perälle enään mitään tehtavissä vai onko uuden lukon hommaaminen edessä?? Kaikki poorit ja hammasrattaat jne... oli minun mielestä ihan hyvässä kunnossa, ainut että niiden lockrihtin hammasrattaiden hampaat oli ehkä hieman kulunut. Voiskohan tuota saada vielä jotenkin pelaamaan, esim. lisäämällä vaikka lisää noita shimmilevyjä tuonne kuskinpuolen poskirattaan alle ja näin se toisi lähemmäs rattaita. Onko myös vaarana että jos liikaa laittaa noita shimmejä tuohon poskirattaan alle että perästä tulee tönkköperä?? antakaa mulle neuvoja mitä tekisin, tarvii saada auto kuntoon!!!

BJ-40/76
24.07.2010, 21:17
Lukko huolella, sillä nyt tuntuu että siellä on jotain semmoista, mitä ei ole tarkoitettu.

Ulkomuistista, korjatkaa jotka paremmin tiedätte!!!!

Tuon lukon toimintaperiaatehan on seuraava: vetarin päässä on laipat, "sakarakytkimet", ja keskimmäisiä laippoja "sakarakytkimiä" pakotetaan tasauspyörästön ristitapilla puristukseen vetoakselien laippoja vasten.
tuo ristitapin ja keskimmäisten laippojen sovitus on sellainen, että jos vetoakseli pyrkii pyörimään nopeammin
kun tasauspyörästön kuoret, niin silloin ristitapin kohdalla on tilaa -> sisempi laippa pääsee pakenemaan ristitappia kohti ja sakarakytkin aukeaa.

Nuo mystiset tapit noiden keskimmäisten puolikkaiden välissä pitää huolta siitä, että tuo nopeammin pyörivä laippa ei pääse tuon "-ristitapin kohdalla tilaa-" kohdan yli, vaan sakarakytkimen vinot hampaat kampeavat
tuon hammaskosketuksen auki, siis puristavat nuo keskilautasten välissä olevat jouset n.2 mm? kasaan, jolloin hampaat "hyppää yli"- > kurvatessa ulkopuolen puoleinen pyörä pääsee pyörimään nopeammin.

Onko mahdollista että sinulla lukko on kasattu väärin? esim keskipuolikkaat eivät ole oikeassa asennossa keskenään, vaan 90 tai 180 astetta puolessa? onhan nuo tapit ja jouset oikeilla paikoillaan?
Tarkista myös että tapit eivät ole liian pitkät, ja että ristitapit ovat kunnossa.

Tarkista irrallaan että nuo keskimmäiset laipat pääsevät kiertymään keskenään oikean määrän:
Itse pistäsin ristitapin noiden laippojen väliin (laippojen välissä jouset ja tapit paikoillaan) ja kiertäsin noita
laippoja eri suuntiin, tappien pitäisi ottaa liike kiinni silloin kun ristitappi on toisen laipan liikeradan päässä ja toisen keskellä. (eli toisessa liikeradan päässä ja toisessa siinä missä ristitappi mahdollistaa laipan liukuvan
"luisto"-asentoon)

Ja tuota shimmaamista kannattais varmaan kokeilla murikkaan ilman noita juosia, silloin lukko pitäisi saada toimimaan käsipelissä, ja näkee mitä tapahtuu. (ehkä pikkasen täytyy meissälillä avittaa)

Tuo lukko pitää simmata ristitapin suhteen: eli kummallakin uloimmalla laipalla voi olla eri vahvuiset shimmit.
kun veto on k.o laipassa päällä, niin silloin ristitapin pitää puristaa lataset tiiviisti/lujasti yhteen, ja kun laippa on keski-"luisto-" asennossa, niin sen pitää päästä "hyppäämään/luistamaan" sakaroiden/hampaiden yli.

Onhan sinulla samanlaiset ja samalla ilmanpaineella olevat renkaat takana?

Ja vielä kerran: ulkomuistista, korjatkaa paremmintietävät, jos virheitä!

P.S se 4wd ajoneuvo, missä tuon tyypin etuakselin lukko on uutena, karsii yleensä jumimisesta, ei paukkumisesta, ja siihen on ratkaisuna uudet jouset ja uudet, kiiltävät, kovat ja päistä hivenen pyöristetyt tapit. (jos tapit hakkautuneet ja teräväreunaiset, niin tapit eivät liuvu kohdatessa toisen laipan, vaan ahdistaa hiukan, jolloin etulukko kamittaa maantienopeuksissa)

korbimotors
25.07.2010, 17:01
eilen tuli taas jälleen kerran purettua perä ja lisäsin sinne kuskinpuolen poskirattaan alle simmejä 0.7mm ja eikun perä kasaan ja liikenteeseen. Toimi ihan mukavasti eikä paukannu ja löysäs niinkuin pitää kun kaarsi mutkaan. Yhden ainoan reissun se kesti eilen metsässä ja toimi jängässäkin mainiosti. Nyt se taas alkoi paukuttamaan samaan vanhaan tyyliin. Nyt lähtee lockrightin paska pois perästä ja vakio hilut paikoilleen!!! Epäilen että poskirattaat ja lukon rattaat sen verran kuluneet ettei enään toimi kuin hetken aikaa kun lisäilee simmejä sinne.

Jyrays
28.07.2010, 17:16
Makin vaihdoin lopulta taakse uuden lukon... vanha oli tullut "hampaattomaksi! ;)

korbimotors
31.07.2010, 11:54
Makin vaihdoin lopulta taakse uuden lukon... vanha oli tullut "hampaattomaksi! ;)

laitoitko myös uudet poskirattaat?

HJ60
01.08.2010, 09:20
Epäilen että poskirattaat ja lukon rattaat sen verran kuluneet ettei enään toimi kuin hetken aikaa kun lisäilee simmejä sinne.

Onko siellä siis alkuperäset poskirattaat ja sitte niitä vasten lukkohilut? Eikös lock-rihgt:issa pitäs tulla ne lukko-osat sinne poskirattaidenki tilalle, niinku aussie locker:issa. Onko tuo siis sitte joku quick lock, vai mikä se oli... Ettei haukuta väärää puuta tuleville lukijoille. Sori, pikasen kuuklauksen päätteeksi suzukissa lock-right:illaki käytetään vakiorattaita, lukon voi tilata myös uusien kanssa.