PDA

View Full Version : Rangevisa: Milloin tuli automaagit + muutakin?


tug3
28.12.2004, 19:17
Tässä kun tuota tyttökaverin Rangea nyt ohjastanu jonkin verran, niin iski kiinnostus. Se pelihän on todella hyvä ajaa maantiellä ja metsätiellä en ole millään autolla niin pehmeää kyytiä eläissäni saanut! On ne britti-insinöörit jotain osanneet jo 70-luvulla!

Nimittäin kun itsellä on visiona alkaa seuraava projekti ja yksi vaihtoehto olis ottaa 4WD-ajoneuvo käsittelyyn ja työstää siitä käyttöpeli itelle. Mutta, mutta! Vaatimukset on tiukat:

1) valmistusvuoden pitää olla 70-lukunen tai vanhempi. (1980 tai 1981 tuli paljon tyhmiä vaatimuksia auton rakenteelle)
2) runko pitää olla. (Muuten ei saa rakentaa)
3) automaagi-loota pitää olla tehtaalta asti ollut. (Prosenttien takia tehtaalta asti ja laiska kun olen, niin en jaksa manuaalia hämmentää.)

Eli kertokaapa Range-viisaat, että koskas niihin alettiin automaagilootia paikalle pistää tehtaalla? Ja onko näitä Suomeenkin saatu?

Tähän mennessä on mielessä siinnellyt Jeepin aihio, mutta nyt tuo Rangen jousitus ihastutti, eikä nuo levyjarrutkaan huono olis.

Lisäksi kiinnostais kuulla mitä heikkoja kohtia Rangessa tekniikan osalta mahtollisesti on? Sähköt juu, mutta ne voi laittaa uusiksi. Entä millanen tuo Rangen kasi on kestämään? Entä miten vinhaan se jaksaa automaagia siivittää maantiellä? Loppuuko välitykset ja vauhti?

Kertokaat, oi Range Gurut!

--
Life is but white light, slightly out of focus.

moggirange
28.12.2004, 20:40
Automaatti (3-vaiht, Chrysler 727)tuli elok._82 Ja muuttui 4- vaihteiseksi ZF- automaattiin syksyllä -85! Jousitushan on tosi hyvä ja mukava samoiten jarrut. Heikkoja kohtia siinä on lähinnä ne akselit ,jotka on mitotettu kestämään vain alkuperäisiä renkaita. Tosin kohtuullisesti kestää vielä 32". Tehoa on riittävästi noin vakionaki ja konetta olen keitelly monta kertaa, mutta ei ole siitä moksiskaan.

No kyllähän tuosta nyt pääsee!

moggirange
28.12.2004, 21:20
Niin vielä noista välityksistä... sekin on parempaa muihin autoihin verrattuna (hehee) että löytyy tarpeeksi tiuhat välitykset pikkupuolella 3.320:1 laatikossa. Kone on muuten kestävä mutta nokka-akseli kuluu noissa vanhemmissa malleissa. Lisää etuja... tasapainossa 50/50 etu- ja taka-akseli , kevyt 8-kone kokonaan alumiiniseosta... onhan siinä etuja noihin vankkurinjousilla oleviin "rattoreihin" verrattuna aika lailla!!!

No kyllähän tuosta nyt pääsee!

tug3
29.12.2004, 09:40
Buhuu!

Siis tuo automaattivispilän saapuminen noin myöhään! Kun taitaa juuri 1981 tulla paljon tyhmiä määräyksiä auton rakenteesta... ...täytyy tarkistella.

Mitenkä muuten tuo vanhempien nokka-akselin kuluminen. Onko vika nokan seoksessa vai rakenteellinen vika. Eli kestääkö, jos uusii nokka-akselin "kunnolliseen"?

Samoin tuo akseleiden kesto on hiukka kinkkinen. Nimittäin visioon kuului myö 35" kumit. Joskaan tarkotus ei olis rakentaa mitään kisarassia, vaan värkki tulis päivittäiseen ajoon... ...no, on tässä vielä aikaa zoomailla ja harkita, kun ei ole edes päättnänyt minkä merkkinen se aihio olis. Tää Range kyllä kiinnostais just jousituksen ja jarrujen takia! On se sen verta toimiva jousitus!

--
Life is but white light, slightly out of focus.

moggirange
29.12.2004, 09:57
Nokka-akselin kuluminen johtuu huonosta öljynkierrosta kun niissä vanhemmissa on liian pieni öljypumppu. Vaihtaminen isompaan pumppuun on aika hankalaa kun se pumppu ei ole irrallinen osa vaan joutuis vaihtamaan koko jakopään suojakotelohässäkän (valettu siihen kiini). Mutta löytyyhän niitä uudempia purettuina josta sen sais? Akseleihinhan saa vahvempia tikkuja ja esim ARB lukkoperiä jotka on vahvoja. Kyllä ne vakiotki kestää ku ei kovin rankkaa offia aja, Kaverilla oli 10 vuotta 35" mutikkaat alla eikä ikinä särkyny mitään, tosin ei ollu lukkojakaan mutta ajotyylillä on varmaan osuutta aika paljon? Kaasu pohjassa kivikkoiseen ylämäkeen niin taatusti napsahtaa...

No kyllähän tuosta nyt pääsee!

pjtk
29.12.2004, 20:22
quote:

Kaasu pohjassa kivikkoiseen ylämäkeen niin taatusti napsahtaa...



Ei mun tarvinnu ees laittaa kaasua pohjaan ko napsahti. Tosin toi yritys oli vasta niin alussa, että en kerinny pedaalia pohjaan painaan. Jokusessa aikasemmassa yrityksessä samassa mäessä oli kyllä lappu lattiassa. Niin ja mulla oli lapikkaat alla.

Pikku_Nasu
29.12.2004, 20:55
No olemmää jo vaihtanu nenän vm. -94 4,kutoseenkin..
Kyllä se siitä öljyn puutteesta johtuu, pitäis olla silmä moottorin sisällä,et näkis kunnolla. meinaa aina olla täynnä pikeä nuo koneet kun niitä avaa. Joku Forte-käsittely kerran vuoteen vois olla hyvä. Mä vaan sanoisin että tiuha öljynvaihto ja uuden nenän sisäänajo on ne tärkeimmät sitten vaihdon jälkeen..
Ja kun olette siinä nokan vaihdon yhteydessä pesseet öljypumpun, niin painakaa se vaseliinia täyteen, että alkaa heti kehittään painetta.

Antti L
RR-73

tug3
30.12.2004, 13:04
Moggirange on oikeessa, että kuskit niitä akseleita katkoo, ei autot. Eli kaasujalasta kii... ...että sikäli toi mun visio varmaan kestäiskin. Ja jos ei, niin saahan niitä rahalla uusia - varsinkin jos vahvempiakin saa...

Sikälikin tuo Range on vielä listalla, että jos semmoseen vanhaan heittäis ZF:n automaagin ja jakolootan (9%), niin ehkä rosentit riittäis vielä. Mutta tosiaan homma ei etene mihinkään ennen kesää, kun toinen projekti on vielä kesken. Mut tässä visioin ja piirtelen paperille ajatuksiani. Niinettä kesällä tietää mitä rupee puuhaan ja minne kaiken sen ylimääräisen rahansa syytää...

--
Mitä eroa on maasturilla? - Sitä mutasempi, mitä pörisee!

baxxter
30.12.2004, 13:46
Mitäs oikeen on suunnitelmissa jos noin paljon prosentteja menee?
90 Defenderissä ainaskin on sama taka-akseli, paitsi paksummat 21spline tms tikut.

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

Paavo
30.12.2004, 13:48
Moi,

> 1) valmistusvuoden pitää olla 70-lukunen tai vanhempi. (1980 tai 1981 tuli paljon tyhmiä vaatimuksia auton rakenteelle)

Millaisia sun visiot ja suunnitelmat on, mikä estäisi esim. 80-luvun loppupuolen aihion käytön?

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

30.12.2004, 22:31
Laita tomaatti (joku jenkki) ja oma laatikon loppuosa,ei ole huolta rosenteista.
Ja tietysti ohjaustehostin.

Note! This message was posted anonymously!

30.12.2004, 22:33
Hommaa ihmeessä range, on se ihan eri maata kun joku lahnaTOYOTA.

Note! This message was posted anonymously!

Rölli
30.12.2004, 22:47
mitäs vaatimuksia silloin kaheksankymmentä luvun alussa sit on tullu? meinaan jos noin paljon vaikuttaa?