View Full Version : mikä olisi paras öljy turbodieseliin??
toyota4x4
22.06.2010, 18:11
elikkä mikä olis parasta öljyä ominaisuuksiltaan ( kone on toytan 3.0 turbo diesel)
onko jossain ollut öljy vertailuja.?
nytten koneessä on käytetty teboilin gold öljyä joka on täys synteettinen. sen ominaisuudet eivät ole riittäneen lämpösenä(ei ole minun analyysi).
nytten koneessä on käytetty teboilin gold öljyä joka on täys synteettinen. sen ominaisuudet eivät ole riittäneen lämpösenä(ei ole minun analyysi).
Kenenkäs tekemä analyysi se sitten on? Millaisilla perusteilla?
Eiköhän noissa öljyissäkin mene hinta-laatu käsikädessä eli pistät sinne vaan kalliimpaa kuraa sisään;)
toyota4x4
22.06.2010, 18:20
Kenenkäs tekemä analyysi se sitten on? Millaisilla perusteilla?
Eiköhän noissa öljyissäkin mene hinta-laatu käsikädessä eli pistät sinne vaan kalliimpaa kuraa sisään;)
ihan prohuollon , männän helma on ollut voitelematta, jos olisis pakolämmöt kovat olis männän laki ja renkaat paskana.
gastrollin edge 10w-60w öljyä meinasin kokeilla on kyllä kallista mutta pitäs olla parhaimpia ominaisuuksiltaan mm. bmw M-5 sarjan moottoreihin pitää tota työntää
mikkoimp
22.06.2010, 18:35
gastrollin edge 10w-60w öljyä meinasin kokeilla on kyllä kallista mutta pitäs olla parhaimpia ominaisuuksiltaan mm. bmw M-5 sarjan moottoreihin pitää tota työntää
mahtaako olla dieseliin hyvää?
onkos miten rankasti viritetty kone ja missä käytössä?
toyota4x4
22.06.2010, 18:43
mahtaako olla dieseliin hyvää?
onkos miten rankasti viritetty kone ja missä käytössä?
on koneeseen syöttöö lisätty ymm.,ihan offikäytössä. eikä ongelmia ole tullut muualla kuin jos kengittää tossa isommilla teillä.
gastrollin edge 10w-60w öljyä meinasin kokeilla on kyllä kallista mutta pitäs olla parhaimpia ominaisuuksiltaan mm. bmw M-5 sarjan moottoreihin pitää tota työntää
Veikkaan että on jo liian hyvää öljyä tollaseen dieseliin, mitäs valmistaja tohon moottoriin suosittelee/vaatii? Ettei vaan kuumenis öljy liikaa? Mittaria tuskin on?
Vaikka mitn jenkkidieseliä ei tietenkään voi verrata Toijotan moottoriin, nehän on ihan silkkaa paskaa ja tehottomia verrattuna tollaseen niin yhden Chevyn 6.5td koneen tiedän mihin on tehty pariinkin otteeseen koneremonttia hyvin lyhyellä aikavälillä (tekijät ollu ihan ammattimiehiä). Ajettu nykyisen omistajan toimesta pelkästään "parhailla" öljyillä mitä löytyy. Ja kiinnileikkautumisesta kyse oli siinäkin... Autohan on ihan vakio, ja hyvin huollettu/pidetty.
Nesteen Turbo lxe 10w-40:stä olen käyttänyt LäJässä. Paineet (mittari) pysyvät samoina koko vaihtovälin, kuumanakin tyhjäkäynti n. 2bar - 5 bar 2000-2500 rpm. mittarissa 279 tkm.
Eikä ole liian jankkia -20 pakkasessakaan, hyvin nousee paineet.
Laatuluokituksiakin on monelta valmistajalta raskaankaluston osalta.
Varsinkin ns."vanhan liiton" dieseleihin ehdottomasti dieselmoottoriöljy,siis sellainen mikä on erityisesti dieseleihin suunniteltu (esim.neste Turbo LXE,teboil Super HPD tms.).
Noilla yleissynteettisillä tulee ongelma noen kanssa,ja korostuu erityisesti ruuvatuissa koneissa.
patroltd
22.06.2010, 21:09
Mulla ja veljellä on ollu useammassa dieselissä, bemarista patrolliin aina teboilin 5w/40 täyssynteettinen dieselmoottoriöljy, eikä yhtään konetta oo saatu rikki. Joten siitä ainakin hyviä kokemuksia.
Ainoa että jos kyseessä on joku ikivanha latolöytö (tai vain muuten huonosti huollettu kampe...) jossa ei ole koskaan käytetty muuta kuin halvinta mineraaliöljyä niin voi nämä paremmat D-moottoriöljyt irrottaa sen verran paljon pikipaskaa että suodattimen vaihto kannattaa tehdä aika tiheällä välillä pari kertaa alkuun.
Kendall GT1... Oon ruvent pitämään aika yleispätevänä sitä. :D
mikaylikoski
22.06.2010, 21:39
farmoilin universaalii eli tyylii vartra öljy 10w30 niin on pysyny sisällä ja kestää turbokuumuude
Viritetyssä turbodiesel mersussa käytin Mobilin 5w-40 ja ei huonoa sanottavaa. Tämmöstäki löysin ku vähä googlasin. Ei välttämättä hassumpaa öljyä...
13336
Mobil delvac super 1400 15-40, turbo lxe 15w40 bj:ssä varmaa jo senverta harva öljypumppu että saa olla vähän jäykempää ja ite käyttäsin vanhassa koneessa mineraali öljyjä. talveks laittaa sit mobil delvac 10-30:sta NESTE FARM UNIVERSAL 10W-30 ja turbo lxe 15w40 käy kans
kaise on mistä itetykkää mejän taloudessa ei synteettisiä käytetä.. ja kohtalaisen lyhyet vaihtovälit tuo ikää lisää
-89 2,5tdic Pajeron juuri rempatussa koneessa olen nyt käyttänyt Castrol Prestige fully syntetic 5W-40 longlife.
Sitä en tiedä sitten onko se hyvää vai huonoa mutta näkyy tuo koneessa pysyvän ja mittarissa paineet.
Ahtoja on vähän yli ykkösen ja pumppuakin on näplitty...
shell 10/40 diesel plus...ainaki omissa kikottimissa kestäny hyvin sisässä ja pitäny hyvin paineet...
bj45lava
23.06.2010, 07:51
Castrol TWS 10w60 olen käyttänyt lj:ssä ja hdj:ssä nyt virityksen jälkeen, kone sisältä puhdas kuin uutta avaisi.
Ja ominaisuudet riittää varmasti.
Ite vaihtanut vielä 5000 km välein.
Se edge 10w60 ei oo sama tavara, vaan jotain heikompilatuista paskaa yleisille markkinoille.
Mun kautta saa tota tws:ää 45€/4l pönttö
semmosen huomion tehny hjssa että tepoilin diamon 5w40 öljyllä on parempi öljynpaine kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä kuin nesteen diesel 15w40 öljyllä... ja toi tepoili pitää koneen puhtaana. aika kallista vaan minusta n.70€/10L
Topi1982
23.06.2010, 14:27
Toyota Fortuner 3.0 D4D turbodieseli, sama kuin Hilux.
On lastutettu viimesen paalle, turbo suurempi, pakopuoli rakennettu uusiks.
Kulkee ja ajetaan lujaa (ei nopeusvalvontaa "koskaan"), ulkolampotila yleensa 32-38.
Oljyna Toyotan 10-30, vaihtovali 10 000, tietenkin myos suodatin.
Kay ja kukkuu, ei havita oljya eika paineita.
MB 400 ML Mobil 0- jotakin, lisattava 15 000km vaihtovalilla n.1 litra.
Ei ongelmia siinakaan.Paitsi hinta, oljynvaihto n.10,5 litraa.
MAARISTEILIJÄ
23.06.2010, 20:12
jos on tarkoitus käyttää tehoja niin en laittais muuta kuin täyssynteettistä tupromoottoriin,noilla mineraaliöljyillä on taipumusta PALAA kun ne ajetaan punahehkuisen turpon läpi.ai joo tietenkin jos ajellaan kuin keskiverto volvohenkilö tätä lämpenemistä ei tapahdu:D
toyota4x4
23.06.2010, 20:51
Castrol TWS 10w60 olen käyttänyt lj:ssä ja hdj:ssä nyt virityksen jälkeen, kone sisältä puhdas kuin uutta avaisi.
Ja ominaisuudet riittää varmasti.
Ite vaihtanut vielä 5000 km välein.
Se edge 10w60 ei oo sama tavara, vaan jotain heikompilatuista paskaa yleisille markkinoille.
Mun kautta saa tota tws:ää 45€/4l pönttö
tota ostin koneseen ,ja sisäpiirin mukaa se on teboilin tavaraa ?? elikkä teboil extreme 10w-60w pitäs olla samaa kuraa ? joka saattaa olla muutaman euron halvempaa teboilin purkissa?.
toyota4x4
23.06.2010, 20:55
Toyota Fortuner 3.0 D4D turbodieseli, sama kuin Hilux.
On lastutettu viimesen paalle, turbo suurempi, pakopuoli rakennettu uusiks.
Kulkee ja ajetaan lujaa (ei nopeusvalvontaa "koskaan"), ulkolampotila yleensa 32-38.
Oljyna Toyotan 10-30, vaihtovali 10 000, tietenkin myos suodatin.
Kay ja kukkuu, ei havita oljya eika paineita.
MB 400 ML Mobil 0- jotakin, lisattava 15 000km vaihtovalilla n.1 litra.
Ei ongelmia siinakaan.Paitsi hinta, oljynvaihto n.10,5 litraa.
juu tosta mun koneesta on lastut poisettu ja mekaaninen pumppu laitettu tilalle. samoin egr-venttiili hevon-kuuseen.
Kendall on NIIIIN hyvää että sitä vois vaikka juoda:D:D:D
10w30 tai 15w40 delvac 20litran pönikkä 60e motonetistä.. sitä olen kaikissa mun dieseleiss käyttäny
ja hyvin on toiminu! tai pajeroon laitoin kerran bilteman "turbo diesel" 10litran pönikkä
oliskohan ollu 15w40 mutt hyvin pelasi
mikkoimp
26.06.2010, 18:41
semmosen huomion tehny hjssa että tepoilin diamon 5w40 öljyllä on parempi öljynpaine kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä kuin nesteen diesel 15w40 öljyllä... ja toi tepoili pitää koneen puhtaana. aika kallista vaan minusta n.70€/10L
itse huomannut juurikin samaa nesteen ja TB:n öljyillä, TB:n 10w-30 pysyy paineet samoina kuin nesteen 15w-40 ja TB:n öljyä ei kulu eikä huohota likikään samaan tahtiin..
ihan prohuollon , männän helma on ollut voitelematta
Ettei nyt olisi ollut männärenkaat jumissa ja puhaltaneet sylinteriputken öljyn pois
TAI
männän (öljy)jäähdytyssuutin rikki/tukossa/vinossa ja männän jäähdytys/voitelu ei pelaa
JOS VAIN yksi mäntä menee rikki??? Öljyhän vaikuttaa joka sylinteriin, joten JOKAISESSA pytyssä pitää silloin olla ko. ongelma...:confused::confused::confused:
gastrollin edge 10w-60w öljyä meinasin kokeilla on kyllä kallista mutta pitäs olla parhaimpia ominaisuuksiltaan mm. bmw M-5 sarjan moottoreihin pitää tota työntää
Jos koneessa hydrauliset nostimet niin saattavat tykätä "hivenen" huonoa tuosta öljyn paksuudesta. Kokeilisin ennemminkin 10W-40 tai 15W-40 öljyä ensiksi. Ei muuten, mutta nostimet alkaa paukkumaan noilla XW-50 tai XW-60 öljyillä (omakohtaisia ja asiakaskokemuksia riittävästi!!)
Toivottavasti ei nyt sekoita ihan hirveästi lisää...:rolleyes:
Samaa minäkin kysäisin, kun konetta tuijoteltiin että mikäs tuon vaurion on aiheuttanut...
Voitelun puute selvästi, mutta miksi vain sinne yhdelle ei ole öljyä tullut?
Jos koneessa hydrauliset nostimet niin saattavat tykätä "hivenen" huonoa tuosta öljyn paksuudesta. Kokeilisin ennemminkin 10W-40 tai 15W-40 öljyä ensiksi. Ei muuten, mutta nostimet alkaa paukkumaan noilla XW-50 tai XW-60 öljyillä (omakohtaisia ja asiakaskokemuksia riittävästi!!)
Toivottavasti ei nyt sekoita ihan hirveästi lisää...:rolleyes:
Ei oo hydraulisia nostimia näissä Toyotan diisseleissä. Itellä ollut Teboil Diamond Diesel 5W-40 ölpät 1KZ-TE:ssa eikä ole mitään ongelmaa ollut, ei juuri tikku vaihtovälillä (15 tkm) vaju ja hoonijäljet näkyi vielä pytyissä (n. 200 tkm) myös männänrenkaiden kääntökohdilla kun talvella oli kansi irti.
Niin, ja tuota Diamond Dieseliä kannattaa ostaa vaikka Tarjoustalosta, oliko n. 63€/10 litraa. Motonetissa selvästi kalliimpaa.
Niin, ja tuota Diamond Dieseliä kannattaa ostaa vaikka Tarjoustalosta, oliko n. 63€/10 litraa. Motonetissa selvästi kalliimpaa.
Super HPD täyssynteettinen versio (5w-40) taitaisi olla vielä hivenen halvempaa,miinuksena ainoastaan 20/200 astiakoot.Laadullisesti jopa parempaa,tai ainakin kovemmat luokitukset.
Juu motoksi tai mikä se mätänetin oma dieselsyn öljy ny olikaa. Aukasin 2L-T koneen aj.450tkm ja hyvältä näytti paitsi että männänrenkaat niin loppu et yhest pytyst korkannu. Muistakin männistä lähti ravistamalla eli ei oikeestaan voi sanoo et olis epätasasesti kulunu. Edellinen omistaja oli käyttäny jotain agri-rattori öljyy kai kun oli paskaa täynnä. Nyt synteettisen öljyn jälkeen oli puhdistunut suuresti. Oma näkemys olis et ei tojotan koneet yleensäkään oo kovin kranttuja öljyn suhteen,synteettistä kun käyttää ni silloin varmasti on niin hyvälaatusta et ei jää siitä kiinni. Ja ku katot sieltä ohjekirjasta sitä viskositeetti taulukkoo ni erittäin harva öljy nykyään ei käy näihin vehkeisiin. Yleensä ku puhutaan öljyn ominaisuuksista ni kokeneemmankin objektiivisuus hämärtyy.
BJ-40/76
01.07.2010, 21:56
Teboilin shpd kaikissa dieseleissä, lukuunottamatta traktoria, ja ainut mikä vähän jännittää on tuo
Öljyn "säilyminen": veneessä puoli vuotta käyttämättä.
Noista säilytysominaisuuksista en saanut aikanaan tietoa, epäilys että ovat tarkoitettu vaihdettavaksi
vähintään 1/2 vuosittain, koska shpd tarkoitettu ensisijaisesti ammattikäytössä olevaan raskaaseen kalustoon.
tuota shbd:ta löytyy useita eri viskositeetteja, 10w-40 vois olla hyvä yleisöljy, toki tuo synteettinen
5w-40 varmaan parempaa; itsellä kesällä 15w-40 ja talvella joko 10w30 tai 5w40.
Ja aina kun vaihdan uuteen koneeseen niin seuraan öljyn mustumista tosi tarkkaa ensimmäiset ajokerrat:
jos edellinen öjly jotain halpaa paskaa, niin shpd muuttuu tosi mustaksi jo ensimmäisen 100 km aikana, jolloin
olen vaihtanut suodattimen viimmeistään 1000 km jälkeen, ja taasen 5000 kohdalla.
Tuo yhden männänhelman vaurio voisi johtua nimenomaan öljysuihku viasta, nimittäin se vauriomäntä
omaa ehyen paineventtiilin, muut vois olla paskana (Jos sama rakenne kuin vanhemmissa L-sarjan koneissa)
toinen on nimenomaan ohivuoto männänrenkaista
ja kolmas: Mikä sylinteri kyseessä? eihän jäähdyttäjän kylmä vesitulo ole juuri tuossa kohdassa?
Mopilin ykkostä (5W 50) ympäri vuoden.
Ei oo karkaillu tai muutakaan häikkää tuon suhteen.
toyota4x4
13.07.2010, 09:12
juu konetta on koeponnistettu noin 400km maasto ajossa ymm.ja tuntus toimivan , ykkös pytyssä on nyt ehjä mäntä ja kiertokangenlaakerit on uusittu koneeseen. laakerit kasasin stp:llä ja koneeseen tuli noi gastrollin TWS öljyt, hyvin tuntus toimivan noilla öljyillä jos nyt pers tuntumalla eroja huomaa. mutta kone käy tosi tasasesti verrattuna ennen remottia .
Juu motoksi tai mikä se mätänetin oma dieselsyn öljy ny olikaa. Aukasin 2L-T koneen aj.450tkm ja hyvältä näytti paitsi että männänrenkaat niin loppu et yhest pytyst korkannu. Muistakin männistä lähti ravistamalla eli ei oikeestaan voi sanoo et olis epätasasesti kulunu. Edellinen omistaja oli käyttäny jotain agri-rattori öljyy kai kun oli paskaa täynnä. Nyt synteettisen öljyn jälkeen oli puhdistunut suuresti. Oma näkemys olis et ei tojotan koneet yleensäkään oo kovin kranttuja öljyn suhteen,synteettistä kun käyttää ni silloin varmasti on niin hyvälaatusta et ei jää siitä kiinni. Ja ku katot sieltä ohjekirjasta sitä viskositeetti taulukkoo ni erittäin harva öljy nykyään ei käy näihin vehkeisiin. Yleensä ku puhutaan öljyn ominaisuuksista ni kokeneemmankin objektiivisuus hämärtyy.
Motoxilla omassa bj:ssä öljynpaineet kuumalla koneellä n.2.2 bar,ja teboil n.2.4 bar.
mielipuoli
14.07.2010, 00:39
omissa työautoissa ja koneissa käytän ainoastaan TB:n Super HPD 15W-40.
aluksi kokeilin muiitakin merkkejä. uudet koneet pelas suht hyvin mutta vanhemmassa alko huomaamaan eroa. öljyn vaihtoväli on noin 250-300h. Tb öljyä pitää lisätä 1-2litraa tuona aikana. Nesteen ja Shellin vastaavaan öljyä kokeiltiin pariinkiin otteseen ja huomas jo kaataessa että notkeampia ovat. ja vastaavassa tuntimäärässä lisättiin n.5litraa. kone huohotti huomattavasti enemmän. tietysti voihan se olla että johonki muuhun moottoriin se ei ehkä käy mutta omissa vehkeissä ainaki on pelannu pirun hyvin.
koneissa ovat turbolliset moottorit ja työ on erittäin raskasta.
jos yli 300h ajaa niin TB:n öljylläkin alkaa huohottamaan. ja 10w-30 Tb:n öljy ei pysynyt koneessa sisällä kokeiltaessa, sai lisätä kans jonku 5litraa.
jospa käy vaikka paikalliselta valtralta hakemassa moottori öljyt makso jotain 52 ekee 20 litraa ja jos se toimii 300 000 euron rattorissa ni varmaan näissä halvemmissa autoissakin. toden näköisästi otettu huomioon suunnittelussa pitkä kestoiset rasitukset huonoissa olosuhteissa.
Lorotin tossa justiinsa Läjään Neste Turbo LXE 15-40 eikä öljynpainemittarissa ei tapahtunu mitää muutosta vrt 6 tonnia ajetut Delvac MX 15-40.
Seuraavaks tarviikin sitten katella jotain talviöljyjä, 5 vee jotain.
Jes, saatiinha me offipalstalleki oma "suomi24" "mitä öljyä 600tkm ajettuun 200 dsl mersuun".... -öljytopicci.
Ei taida saada nykyään niin huonoa öljyä kaupasta, että sen takia tulee ongelmia. Tietysti nämä nykykoneiden luokitukset pitää ottaa huomioon.
Toisaalta miten normi jantteri niitä öljyjä voi keskenään vertailla kun ei oo käytössä mitään laitteita sen testaamiseen.
Jes, saatiinha me offipalstalleki oma "suomi24" "mitä öljyä 600tkm ajettuun 200 dsl mersuun".... -öljytopicci.
Ei taida saada nykyään niin huonoa öljyä kaupasta, että sen takia tulee ongelmia. Tietysti nämä nykykoneiden luokitukset pitää ottaa huomioon.
Toisaalta miten normi jantteri niitä öljyjä voi keskenään vertailla kun ei oo käytössä mitään laitteita sen testaamiseen.
Älä muuta viserrä. Sitte pikku referenssi isäukon Corollasta: -83 ke-70 kortsu ja äijä kaato samaa tiselirasvaa ku kuorma-autoonki,SAE30 kastrool ja mitä vittua muuta. Jos se cumminssi kestää miljuunan tolla ni kai se tommseen kippuraanki kelpaa. Ja kelpashan se,moottorilla ajettiin kaikkiaan todistetusti 390tkm. Mitään muuta remonttia ei tehty apulaitteita lukuun ottamatta kun imu/pako tiiviste ja pinnapultit ois muka kiristellä pitäny.
Luin Tokmanin sivulta, että Teboil 5w40 Diamond on "useista valikoiduista synteettisistä perusöljyistä ja lisäaineista valmistettu moottoriöljy". Tämä öljy sopii varmasti talvikäyttöön, mutta sopiiko Teboil SHPD 15w40 (mineraaliöljy?) kesäkäyttöön samassa (HDJ80) motissa?
Voiko noita öljyjä käyttää vuorotellen - synteettistäöljyä talvisin ja mineraaliöljyä kesäisin, vai onko siitä jotain haittaa / hyötyä ?
Eiköhän se olisi parasta käyttää kaikenaikaa samaa...
Luin Tokmanin sivulta, että Teboil 5w40 Diamond on "useista valikoiduista synteettisistä perusöljyistä ja lisäaineista valmistettu moottoriöljy". Tämä öljy sopii varmasti talvikäyttöön, mutta sopiiko Teboil SHPD 15w40 (mineraaliöljy?) kesäkäyttöön samassa (HDJ80) motissa?
Voiko noita öljyjä käyttää vuorotellen - synteettistäöljyä talvisin ja mineraaliöljyä kesäisin, vai onko siitä jotain haittaa / hyötyä ?
Ihan huoletta voi käyttää vuorotellen. Itsekin olen juuri noin tehnyt kun tulee sen verran kilometrejä, että öljyn vaihto on kaksi kertaa vuodessa niin syksyllä 5w-40 ja keväällä 15w-40.
https://www.tokmanni.fi/teboil-super-hpd-10l-15w-40-6415790365217
ite laitan aina kesäksi nuo L200:seen, on todella pesevä öljy syksyllä kun laittaa diamomd diisselit ja katsoo parin viikon päästä tikkua niin eipä ole paljoa mustunu kun tuo hpd putsaa koneen aina kesän aikana.
oon raskaankaluston huollossa töissä ja kun kuorkeissa käyttää venakopan irti niin ne joilla on ajettu teboililla ovat todella siistissä kunnossa, ei ole mustaa jankkia paikat täynnä.
ei kannata sitte säikähtää ku eka kertaa valuttaa nuo hpd:tulos on aivan pikimustaa se öljy ku tulee vanhat kuonat pois
Hessu888
28.04.2021, 17:58
Ja pesevien öljyjen kanssa kandee käyttää vaan kunnon suodattimia. Mann ja Toitsun oma putsas ainakin teknarin testin mukaan parhaiten.
BJ-40/76
29.04.2021, 00:12
https://www.tokmanni.fi/teboil-super-hpd-10l-15w-40-6415790365217
ite laitan aina kesäksi nuo L200:seen, on todella pesevä öljy syksyllä kun laittaa diamomd diisselit ja katsoo parin viikon päästä tikkua niin eipä ole paljoa mustunu kun tuo hpd putsaa koneen aina kesän aikana.
oon raskaankaluston huollossa töissä ja kun kuorkeissa käyttää venakopan irti niin ne joilla on ajettu teboililla ovat todella siistissä kunnossa, ei ole mustaa jankkia paikat täynnä.
ei kannata sitte säikähtää ku eka kertaa valuttaa nuo hpd:tulos on aivan pikimustaa se öljy ku tulee vanhat kuonat pois
Siis noita teboilin Superhpd öljyjä löytyy 5w-40 ja useampia siltä valiltä.
Ja jos noista shpd öljyistä hounoja puolia hakee, niin tuon pesevyyden lisäksi on se, että käsittääkseni öljy ei ole ikuista, ei edes isältä pojalle...
Mutta jos edes kerran vuodessa vaihtaa, niin pitäs olla hyvä.
Ja sitten taas se varoituksen sana; Jos laitat pesevät, esim. superHPD öljyt koneeseen, niin seuraa öljyjen väriä; jos muuttuu mustaksi, niin öljynsuodatin vaihtoon uudelleen noin puolen tankin kohdalla, ja sitten tuhannen km? kohdalla, ja vielä 2500 km kohdalla, ja 5000 km kohdalla kannattaa vaihtaa öljyt ja suodatin.
Jos rahasta on yhtään kiinni, niin noita halvempia suodattimia mieluummin kuin suodattimen vaihtoa lykäten....
Sillä, jos varsinkin vanhalla/paljon ajetulla, johon on laitettu halvimpia öljyjä (täyttää kyllä vaatimukset, mitä huoltokirjassa on) öljytilaan on kertynyt "pikeä", varsinkin kylmimpiin kohtiin, esim. venttiilikoppaan.)
Ja kun tämä pikikerros irtoaa, niin suodattimeen kertyy hiutalemaista "pikeä"
ja kun suodatin tukkeentuu tästä, niin ohivirtausventtiilin kautta (kuten kaikki kylmä öljy) nämä hiutaleet pääsee öljykanaviin, ja tukkii joko kiertokangen öljykanavan Tai jonkin muun, ja koneremontti.... """vaikka parhaat (pesevät-)öljyt laitoin 5000 km sitten""""
Ja sitten, kun tilanne vakiintunut, niin suodattimen laadusta ei kannata tinkiä viimmeistä euroa.
Sitten on vielä nykyään Super HPD ECV: https://www.teboil.fi/yhtio/tiedotearkisto/2017/raskaan-sarjan-uusi-mestari-teboil-super-hpd-ecv-5w-40-dieselmoottorioljy/
Tämmöstä lurautin BJ:n 3B-maamoottoriin.
Sitten on vielä nykyään Super HPD ECV: https://www.teboil.fi/yhtio/tiedotearkisto/2017/raskaan-sarjan-uusi-mestari-teboil-super-hpd-ecv-5w-40-dieselmoottorioljy/
Käytännössä sama öljy, kun HPD, mutta vähätuhkaisempi ja lisäaineistus, sekä hinta muokattu sopimaan hiukkasloukulla varustettuihin ns. nykydieseleihin.
Teboilin HPD:tä vastaa Nesteen LXA ja vähätuhkaisempana hiukkasloukullisiin dieseleihin LSA.
Kustannusteknisistä syistä ollaan töissä laitettu loukuttomiin koneisiin HPD tai LXA kumpaa on sattunu tilaushetkellä saamaan paremmalla tarjouksella.
Uusiin joutuu sit käyttämään hieman kalliimpaa, eli ECV tai LSA.
Käytännössä sama öljy, kun HPD, mutta vähätuhkaisempi ja lisäaineistus, sekä hinta muokattu sopimaan hiukkasloukulla varustettuihin ns. nykydieseleihin.
Yhtä halpaa tuo HPD ECV on ainakin mun tutkimusten mukaan, ellei jopa halvempaa. 107€/20 litraa = reilun 5€/litra.
Ja sitten, kun tilanne vakiintunut, niin suodattimen laadusta ei kannata tinkiä viimmeistä euroa.
Pakko tarttua tähän:confused:
Mikä siitä euron halvemmasta filtteristä tekee huonomman kuin toisesta?
Meinaan kun oon noita tilannut niin verkkokaupasta riippuen saman filtterin hinta on voinut vaihdella välillä 3-35e, onko siis niin että esim. Mannin filtteri on täysin paska jos sen saa vitosella verkkokaupasta vs. 35e marmorilta?
Ja sitten tulee vastaus että no ei mut kun se valmistaja xxx:n filtteri ei oo hyvä.
No hyvä millä perustein ja kenen kertomana? Mä meinaan just katoin että kinukkikaupassa saa valita minkä brändin pakkauksessa ko.suodatin toimitetaan.
Eli lähes kaikki tehdään samoissa tehtaissa, se et salliiko joku brändi enempivähempi laadunvaihtelua niin on sitten isomman kädessä :rolleyes:
Mutta jos parasta öljyä turbokoneeseen ettii nii en tiiä.
artsi777
28.05.2021, 22:22
Pakko tarttua tähän:confused:
Mikä siitä euron halvemmasta filtteristä tekee huonomman kuin toisesta?
Meinaan kun oon noita tilannut niin verkkokaupasta riippuen saman filtterin hinta on voinut vaihdella välillä 3-35e, onko siis niin että esim. Mannin filtteri on täysin paska jos sen saa vitosella verkkokaupasta vs. 35e marmorilta?
Ja sitten tulee vastaus että no ei mut kun se valmistaja xxx:n filtteri ei oo hyvä.
No hyvä millä perustein ja kenen kertomana? Mä meinaan just katoin että kinukkikaupassa saa valita minkä brändin pakkauksessa ko.suodatin toimitetaan.
Eli lähes kaikki tehdään samoissa tehtaissa, se et salliiko joku brändi enempivähempi laadunvaihtelua niin on sitten isomman kädessä :rolleyes:
Mutta jos parasta öljyä turbokoneeseen ettii nii en tiiä.
Oletko ikinä avannut eri valmlstajien suodattimia, jos et niin suosittelen :)
Mikä on paras suodatin jos ei lasketa mukaan toyotan alkuperäistä
Ovatko suomalaiset M filterit minkään arvoisia ja miten on Motonetin niin kutsuttuja alkuperäislaatuisia jotka ovat nyt Mann ja olivat vuosi sitten Boschin
Mann
Linkki: https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-oljynsuodattimet/
Mä meinaan just katoin että kinukkikaupassa saa valita minkä brändin pakkauksessa ko.suodatin toimitetaan.
Eli lähes kaikki tehdään samoissa tehtaissa,
Ootko kuullu semmosesta kuin piraattikopio tai tuoteväärennös? Kiinalaiset on maailman parhaita tässä lajissa.
Eli älä oleta, äläkä usko vaikka sanotaan että esim. kiinasta ostettu MANN:in filtteri on sama kuin jostain varaosaliikkeestä saatava. Todellakin on eri tehtaat jokaisella tunnetulla valmistajalla.
Oon kuullut ja nähnyt. Mutta mistä minä tai kukaan tietää mitä Mannin filtteriä mulle nettikaupasta toimitetaan?
Eikös joskus 80 luvulla ollut autolehdissä jo silloin,pakattiin tavaraa firman logolla mitä ostaja vaati.
Oon kuullut ja nähnyt. Mutta mistä minä tai kukaan tietää mitä Mannin filtteriä mulle nettikaupasta toimitetaan?
Älä osta mistään epämääräisestä nettikaupasta yhtään mitään. Osta suomalaisesta kivijalkakaupasta niin saat sen valmistajan filtterin joka pakkauksessa lukee.
Just ostin kivijalka liikkeestä Mannin filtterin. Tehty leiman mukaan Ukrainassa. Mutta paketissa tekstit myös kiinaksi tms.
Sitten löytyy pakista Khenst, mäde in Itävalta. Fengst, Saksassa tehty. Nämä maksoi yhteensä vähemmän kuin kivijalkaliikkeen Manni. Kaikki päällepäin saman oloisia, vain paperin väreissä on eroja.
BJ-40/76
31.05.2021, 22:45
Just ostin kivijalka liikkeestä Mannin filtterin. Tehty leiman mukaan Ukrainassa. Mutta paketissa tekstit myös kiinaksi tms.
Sitten löytyy pakista Khenst, mäde in Itävalta. Fengst, Saksassa tehty. Nämä maksoi yhteensä vähemmän kuin kivijalkaliikkeen Manni. Kaikki päällepäin saman oloisia, vain paperin väreissä on eroja.
Silmällä on vaikeampi katsoa suodattimen rakennetta; siis että uloin kerros "paperista" suodattaa karkeimmat epäpuhtaudet, ja siitä sitten kohti "puhtaampaa" sopivalla tavalla, että suodattimen läpäissyt öljy on sitten "sopivan puhdasta"
Mitä Tarkoittaa tuo "sopivan puhdasta"?
Monessa halpiskinnerissä ja varsinkin halpissuodattimissa on vain yksi suodatustaso, ja se ei kerää pieniä epäpuhtauksia, koska vielä lähes normaalilämpöinen moottoriöljy on niin paksua, ettei se läpäisisi suodatinta järkevällä painehäviöllä.
Talvipakkasella kylmäkäynnistyksessä kaikki suodattimet on tukossa pitkän aikaa, siis öljy virtaa suodattimen ylipaine venttiilin kautta suoraan pumpulta öljykanaviin.
Joissain turbodiseleissä on yhdessä suodatinpatruunassa kaksi suodatinta:
toisen, karkeamman, läpi menee öljy pääöljykanavan kautta laakereille yms, ja hienosuodatin suodattaa kuumasta öljystä pienet patikkelit pois, ja öljy palaa öljypohjaan....
Lerssinen
01.06.2021, 14:11
Älä osta mistään epämääräisestä nettikaupasta yhtään mitään. Osta suomalaisesta kivijalkakaupasta niin saat sen valmistajan filtterin joka pakkauksessa lukee.
Olisin tästä aikalailla eri mieltä, tukkurit ostaa sitä tännekkin myytävää mistä halvimmalla saa parhaat katteet.
Hessu888
01.06.2021, 18:29
Olisin tästä aikalailla eri mieltä, tukkurit ostaa sitä tännekkin myytävää mistä halvimmalla saa parhaat katteet.
Kyllä ne tukkurit ostaa kuitenkin pääsääntösesti luotettavilta toimittajilta, ei mistään alibabasta vaikka kuin halvalla saisivat. Joku voi mennä tietysti lankaan jos huijaus on tehty tarpeeksi hyvin kuten aikanaan kävi niiden markettien myymien moottoriöljyjen.
Lerssinen
01.06.2021, 21:08
Niin no tämä sisälsi sen että ne "luotettavat" toimittajat saattaa saada ihan samaa kiinanyllätystä kuin suoraan netistäkin ostavat, nykyään paine on melkoinen ajatella sisäänostohinnan kautta asioita.
Tämä tuoteväärentely on myös ihan aito ongelma.
https://focusoilfilter.com/wp-content/uploads/how-to-spot-fake-oil-filter-ford-focus.jpg
https://images.wapcar.my/file1/02a35ba8a2ed4458937f0845953d0da4_800.jpg
Onnea väärennettyjen etsimiseen.. Tukkuri katsoo että tarjoaja 1 haluaa tuhannesta suodattimesta 1020 € ja tarjoaja 2 haluaa 999 € jolloin 999 erä ostetaan levitykseen ja kiinnostus loppuu siihen. Tämä on volyymikauppaa ja pennin osat ratkaisee.
Onnea väärennettyjen etsimiseen.. Tukkuri katsoo että tarjoaja 1 haluaa tuhannesta suodattimesta 1020 € ja tarjoaja 2 haluaa 999 € jolloin 999 erä ostetaan levitykseen ja kiinnostus loppuu siihen. Tämä on volyymikauppaa ja pennin osat ratkaisee.
Höpö höpö. Luotettavat maahantuojat ostaa tavaraa vain ja ainoastaan sellaisilta toimioilta joiden alkuperään voi luottaa.
Lerssinen
01.06.2021, 21:50
Tässä uskossahan saa jokainen olla vahva mutta raha valitettavasti ratkaisee.
Tässä uskossahan saa jokainen olla vahva mutta raha valitettavasti ratkaisee.
Työni puolesta olen näiden asioiden kanssa tekemisissä, en ehkä juuri tämän tuotteen ydinbisneksessä, mutta kuitenkin läheltä seuranneena.
Mielipiteestäsi huolimatta olen edelleen sitä mieltä että jos ostat suomalaisesta kivijalkakaupasta öljynsuodattimen, niin se ei ole tuoteväärennyksen uhri, vaan ihan oikean valmistajan tekele.
Kiinan kaupasta oon tilannut tavaraa niin kauan kuin sieltä on tänne sitä rahdattu. Laatu vaihtelee hyvästä surkeaan. Monesti hyvän tavaran tekijät tekevät samaa tavaraa esim. mersulle.
En tosin suodattimia tuolta osta, koska 10e takia en viitsi odotella epämääräistä aikaa niitä. Suodattimia ostan nettikaupoista siksi että monessa paikkaa kun tilaa tietyn summan yli niin eivät ota rahtikuluja, eli monesti suodatin on tullut "ilmaiseksi".
Tuote väärennykset on yks vaiva. Mutta mietitäämpä itämaita joissa ajetaan vielä vanhemmalla kalustolla kuin täälä. Meinaatko että esim. kinukki laittaa päiväpalkkansa hiluksin öljynsuodattimeen? Vai mahtaisko ostaa halvimman mitä löytää? Tai sikäläinen autokorjaamo, laittaako alkuperäislaadun suodattimen vai törkkääkö halvimman filtterin mitä ikinä vastaan tulee?
Itelläkin oli tapana 80-luvulla vaihtaa suodatin vain joka toinen öljynvaihto, eikä ykskään hajonnut suodattimen vuoksi. Yksi leikkas kiinni kun meni jäähdysnesteet öljyn sekaan. Kahdessa muussa samoin, mutta huomasin ajoissa ja ehdin rempata ennen isompaa hässäkkää.
Veli oli ½ vuotta eräässä autokorjaamossa töissä, siellä öljyn vaihto tarkoitti konepellin avaamista ja laskun kirjoittamista. Hyvin kuulemma riittää joka 3. kerta tehty todellinen vaihto operaatio.
Itse pari vuotta sitten leikkasin auki hiluxin ja land cruiserin suodattimia niin m-filter (mh3352) oli ainut suodatin, jossa oli kaksi erillistä suodatin elementtiä sisällä. Oletan, että toinen näistä on se hieno suodatin, joka suodattaa paljon pinemmätkin partikkelit kuin se yleinen 20 micronin suodatus ihan niinkuin toyotan orginaali suodatin. Jossain myös näin mainoksen pari vuotta sitten, että kaikkiin m-filttereihin tuli long life ominaisuudet eli vissiinkin synteettinen tai osasynteettinen suodatinpaperi. Näitä oon sitten itse käyttänyt kun niitä vielä saakin helposti paikallisesta varaosa liikkeestä. Ja toisekseen miksi ostaa jotain mannia made china, kun voi tukea suomalaista :)
Veli oli ½ vuotta eräässä autokorjaamossa töissä, siellä öljyn vaihto tarkoitti konepellin avaamista ja laskun kirjoittamista. Hyvin kuulemma riittää joka 3. kerta tehty todellinen vaihto operaatio.
Aika puusilmä asiakas on, jos ei valmistajan suosittamalla pitkällä vaihtovälillä huomaa "huollon" jälkeen mitään eroa mittatikussa. Hyväuskoisten kustannuksella on osa kauppamiehistä tehnyt hyvää tiliä ns. maailman sivu.
Jossain myös näin mainoksen pari vuotta sitten, että kaikkiin m-filttereihin tuli long life ominaisuudet eli vissiinkin synteettinen tai osasynteettinen suodatinpaperi.
Uskon asia vai onko valmistaja antanut jotakin faktaa tämän tueksi?
Noo, osa auton omistajista ei taida edes tietää että autossa on öljytikku :D
Noo, osa auton omistajista ei taida edes tietää että autossa on öljytikku :D
Eipä sitäkään uudemmissa enää välttämättä ole.
Noo, osa auton omistajista ei taida edes tietää että autossa on öljytikku :D
Eipä sitäkään uudemmissa enää välttämättä ole.
Juuri tämä. Tuossa oli joku aika sitten muutaman vuoden E91 BMW 318 ja siinä vietin hyvän tovin etsien öljytikkua :confused: kunnes viimein suostuin luovuttamaan ja käännyin käyttöoppaan puoleen ja selvisi ettei sitä edes ole :eek: vaan pitää mittariston kautta katsoa öljytaso.
Eli öljyn väri ja laatu ei ihan tavan käyttäjälle selviä vaikka öljytikkua olisi muuten autoissa tottunut vilkuilemaan. :(