PDA

View Full Version : Levikekumin kiinnitys

Rekisteröimätön
20.06.2010, 08:57
Olis tarkoitus kohta alkaa asentamaan pajeroon levikekumeja ja ajattelin kysäistä onko mitään hyviä ideoita siihen liittyen. Kyseessä on siis tämä Korja-kumin metritavaramalli. Esim. ajattelin laittaa lokarin ja kumin väliin jotain paksua vaseliinia reilusti ettei jäis hautomaan vesiä eikä ruostuis ainakaan niin helposti. Ja onko väliä laittaako ruuveilla vai popniiteillä, ensimmäinen vaihtoehto luultavasti ainakin säästäis käsiä. Ehkäpä leveäkantainen peltiruuvi? Ja kun reijät poraa niin niihinkin varmaan kannattais "töpöttää" jotain ferrexiä tai massaa? Näin olin ajatellu mutta kertokaa kokemuksia ja ideoita. Kiitokset vastauksista!

jyrden
20.06.2010, 09:18
Vaseliiniä, tai sit jotain EI silikoonipohjasta tiivistemassaa siihen väliin... Ja sit ne reijät tosiaan kannattaa ainakin takana käsitellä jollain ruostetta estävällä ja suojaavalla maalilla... Ruuvein kiinnitys, kun poppeilla tahtoo märätä sit kiinnityspisteet, kun ovat alumiinisiä... Ku auto ei oo Land Rover....

Rekisteröimätön
20.06.2010, 14:34
sikaflexiä niin pysyy ei tarvi reijittä autoa

Dethlock
20.06.2010, 17:04
Terva toimii hyvin. Jos se toimii lantalan siirtomekanismeissa niin toimii muuallakin.

LaaLaa
20.06.2010, 20:02
Itse en lähtisi millään liimaamaan levikkeitä kiinni.

Yksinkertaisesti siveltävä alustamassa väliin ja poraruuveilla melko tiheään kiinni, toimii. Ja jos haluaa hyvän niin käyttää ruostumattomia ruuveja.

Rekisteröimätön
20.06.2010, 20:31
Ei kannata ruostumattomia ruuveja laittaa! Alkaa pelti ruuvien ympäriltä syöpymään joutuin.

LaaLaa
20.06.2010, 21:51
Ei kannata ruostumattomia ruuveja laittaa! Alkaa pelti ruuvien ympäriltä syöpymään joutuin.

Voipihan se niinkin olla. Joskus näin itseporautuvia ruuveja jollain paremmalla pinnoituksella kuin normi sähkösinkitys mutta ei vahingossakaan tule nyt mieleen se nimi.

Rekisteröimätön
02.07.2010, 23:19
Noniin nyt on asennettu etulokareihin levikkeet. Homma meni ja tulee menemään kutakuinkin näin (jos mikään ikinä menee niin kuin sen pitäisi!): Etulokareissa on levikkeet kiinni leveäkantaisilla sinkityillä ruuveilla. Nyt ei ollut sikaflexiä juuri saatavilla ja korin ja levikkeen väliin ei vielä laitettu mitään paitsi ruuvien läpitulon puolelle vaseliinia ja oikeestaan hyvä niin. Päätinkin laittaa väliin alustamassaa. Ja tämä siksi että jos minä tai joku muu joskus haluaakin ottaa levikkeet pois niin luulen että alustamassa on edes jotenkin irrotettavissa maalipinnasta muutoin kuin työstämällä maaleineen kaikkineen. Korjatkaa jos olen värässä. Edessä työtä hieman hidasti sisälokarit jotka piti irrottaa että taustapuolelle sai laitettua vaseliinin. Ja sama on vielä tiedossa...Takana tota vaivaa ei tule olemaan. Se tulee menemään varmaankin niin että ensin kumi kiinnitetään koko matkalta ruuveilla, sitten taas irroitetaan ja sivellään massa väliin ja kierretään takas valmiisiin reikiin ja sitten vaseliini taustapuolelle. Irroitus sen takia etä reiät on nyt valmiina ja säästytään paremmin massan sotkevalta vaikutukselta. Nyt homma meni niin että leikattiin 6m pätkästä noin sopivan mittainen pätkä yhteen lokariin ja kaksissa tuumin toinen piti kumia paikallaan, toinen porasi vuoronperään kahdella poralla, toisella reiän kumista ja lokarista läpi ja sitten heti perään toisella ruuvin kiinni. Eli toisessa porassa itse poranterä ja toisessa ruuvauskärki, ja helpotti ja nopeutti aika hitosti! Ja tämä vois olla ehkä pieni vinkki jos auto ei ole ihan täys offikäyttöön rakennettu tai näin ainakin itse asian tulkitsin: leveäkantainen ruuvi kiristyessään vetää peltiä etenkin kaartuvissa osissa kohdaltaan "suoraksi" ja saa lokarin hitusen aaltoilemaan, joka näkyy kumin ja lokarin pienenä rakoiluna. Ja tämä oli oma tulkintani mitä tuossa tapahtui. Eli luultavasti laitan seuraavaksi normaaleilla pallokantasilla ruuveilla koska tämän levikkeen lävistyskohdassa on ohut, kylläkin tosi ohut alumiinivahvike joka vahvistaa kiinnitystä. Ja tuskimpa siihen muutenkaan mitään erityisen irtirepiviä voimia kohdistuu. Tuli pitkä teksti, toivottavasti ei vaikeasti ymmärrettävää eikä itsestäänselvää

Nevalainen.84
06.07.2010, 06:55
Mulla on ainaki suikissa vedetty reikänauhalla ja porakärkiruuveilla. Aika leveä ja matala kanta noissa ruuveissa, eikä tarvii ku yhen poran. Jos viel rikat laittaa, nii pysyy varmasta. ja massa pellin ja kumin väliin..