Kirjaudu sisään

View Full Version : Toyota 2H+remmi


t.haapala
13.06.2010, 19:36
Eli mikä remmiahdin ois käypänen toyon 2H mottiin? Oisko joku Eatonin m62 tai m90 passeli? m45 riittää vajaan 2 litran bensa konees 200hv:n nurkille, mut taitaa olla liian pieni 4 litraseen diisseli koneeseen vaik ei sielt tuliskaan sitä 200 hevosta, vai? Onkos ketään rakentanu hojoon remmiahdinta ennen? Tuli vaan kauhee tyhmyydenväläys et jos remmittäis ton lavahj:n, ois ainaki vähä erikoisempi peli sit ku noit turpo vehkei on joka kulman takan. Mites, tuleeko jotain hyvii/huonoi puolii mielee remmiahtimest offikäytös? Huonoi puolii tuli ittel mielee ainaki et risut, kivet ja kura tuppaa tunkemaan itteään remmin väliin.

Kiitos jo etukäteen hyvist ja huonoist vastauksist :)

t.haapala
17.06.2010, 13:17
Ei oo kellään mitää sanottavaa vai? Ees nyybeil ei oo mitää huudeltavaa :D

tdi
17.06.2010, 14:30
ehottomasti kuulostaa hyvältä! jonkunhan se on kokeiltava toiset tekee perässä ! :D sit remmiahdettu tuplaturbo..:cool: toimisi kai oikein hyvin offikäytössä kun ei ole sellaisia turbo viiveitä oikea mitoitus joka suhteessa varmaan takaa hyvän lopputuloksen minulla ei oo kyllä mitään hajuu remmiahtimista.. tsemppii vaa projektille !

mikjus
17.06.2010, 14:34
Lanteen Samillahan oli remmi + pakokaasuahdin 2hssa. Kuviakin oli joskus hänen sivuillaan. Sivuilta taitaa löytyy yhteystiedotkin ja tais olla tunnuskin täällä mutta en muista mikä. http://www.kolumbus.fi/s.lantee

BJ-40/76
17.06.2010, 14:44
Ongelmana on se, että näillä ei tahdo saada paineita kovinkaan paljon, tai ainakaan valmistaja ei
lupaa paljoakaan.
Ja kuulemma ilo alkaa kilosta....

Tuolla pienelläkin (45) saa varmaan aika kivasti lisää alavääntöä, jos tarkoitus on kierrätellä enemmän, niin
saattaa käydä pieneksi.

virtauskartoista voi arpoa välityksiä ja tuottoja.

Ja coolerihan auttaa myös, vaikkakin noilla pikkupaineilla ei varmaan dramaattista hyötyä

tuo 90 varmaan liian iso (ainakin riittävän iso, valmistajan ilmottamilla paineilla)

googlella löytyy virtauskartat.

t.haapala
17.06.2010, 16:54
Joo eihän tota kauheest oo tarkotus kierrätella ku ei sitä oo alunperinkään kierroskoneeks tarkotettu :).

mikkoimp
17.06.2010, 18:48
kai se tuo 62 voisi olla sopivaa kokoluokkaa, 90 ei varmaan vielä pääse oikeen kartalle järkevillä välityksillä ja sitä pitäisi sitten niin huudattaa että vie vaan turhaan pyöritys tehoa ja 45 taitaa vähän pieneksi jäädä...

tiipe
17.06.2010, 18:53
Lanteen Samillahan oli remmi + pakokaasuahdin 2hssa. Kuviakin oli joskus hänen sivuillaan. Sivuilta taitaa löytyy yhteystiedotkin ja tais olla tunnuskin täällä mutta en muista mikä. http://www.kolumbus.fi/s.lantee
Jörmelö oli samin tunnus

jv
17.06.2010, 19:19
tosta sen verran et tojotan b-moottoriin (eli se 3 litranen) täällä lahdessa on kokoeiltu pikku iittonia. tais olla eaton 45:nen. todettu aivan liian pieneksi. vaikka kuinka muutteli välityksiä niin ahtoja ei saatu juuri yli 0,4bar korkeemmalle. ei vain riitä tuotto.

jos itte laittasin 2h koneeseen remmiä niin eaton 90:nen ehdottomasti. sellasta meinasin patrollin 3,3litraseen jo tossa mut idea hyytyi tilan ahtauteen, oli jo ahdinkin ostettuna.

veikkaanpa et 62:sellakin loppuu tuotto neli litrasessa koneessa yläkierroksilla, täytyy aina muistaa et diiseli kone tarvii ilmaa suhteessa ihan vitusti enemmän kuin vastaavan kokoinen bensa. en tiedä minkä takia mut on todettu lukuisia kertoja ihan livenä. joo ja joku koht laittaa ja laskee jonku kaavan et ei se noin mene mut sanompa vaan et kyllä se vaan valitettavasti menee. tässäkään asiassa ei teoria ja käytäntö kohtaa.


niin ja se viel et noiden remmejen ja turbojen kanssa päivittäin pelaava henkilö totes et ei kannata hullutella paineilla noitten kans. sen mukaan hyötysuhde laskee kuin lehmän häntä kun aletaan repiä remmistä yli 1,2bar paineita. meinas et toi on se kipuraja ja suositteli mulle et kilossa olis hyvä. samaan hengen vetoon tyrkytti holsetin 40 superia remmin kaveriks :D


mut juu itse asiaan sen verta et osta eattonin m90:nen ja laske tai lasketuta sopiva välitys suhde ja tyrkkää kiinni. varmasti päihittää monet turbo turaukset ja vetää tasasesti alhaalta asti. suosittelisin sullekkin et kiloon ahdot ja kuulerit voi heittää kuikkaan ku ne on kumminkii tukos kuravellistä. luulisin vahvasti et on sopivan kokoinen ahdin 2h-moottoriin.

remmiä ostaessa kannattaa hieman silmäillä ruuvien ja laakereiden kuntoa et on kans kunnossa. itte remmejähän saa halvalla mut niiden remontit on hinnakkaampia.

t.haapala
17.06.2010, 20:40
Meinasin kans et tomonen mylly imee sitä ilmaa aika hyvin, ja et m90 vois olla passeli. Eikä oo tarkotus repii mitää hirmu painei sillä, 0,5 bar vaikuttaa jo ihan kivasti. Ja jos ei riitä ni nostetaan sit vähän :).

t.haapala
17.06.2010, 21:01
Löytyhän tuolt ainaki yks topikki mis oli Jörmelön pistämii kuvii. Toinen oli vissiin BJ:n pellin alla ja toinen oli 12HT:n kans lyöttäytymäs yhteen. Kovasti ainaki kehu et vääntöö löytyy alhaalt asti. Joo, eiköhän tää ala olemaan selvää kauraa. Nyt vaan kerätään rahat ja hommataan se m90 ni sit se selvii kummonen tulee :).

t.haapala
28.12.2013, 23:31
Tääkin idea nostelee taas päätään.

Mahtaakohan tommonen kiilahihna pitää ahdin käytössä tarpeeks vai pitäiskö viritellä moniuraseks?

Ois vaan pirusti helpompi toi kiila versio kun vois ite pyöritellä ahtimeen uusia pyöriä sorvissa,
jos tarvii välityksiä alkaa muuttelemaan. :)

HRD
29.12.2013, 00:37
Mahtaakohan tommonen kiilahihna pitää ahdin käytössä tarpeeks vai pitäiskö viritellä moniuraseks?

Ois vaan pirusti helpompi toi kiila versio kun vois ite pyöritellä ahtimeen uusia pyöriä sorvissa,
jos tarvii välityksiä alkaa muuttelemaan. :)

Kai sopivan kokosen kiilankin sais pitämään tai vaikka kaks vierekkäin.

Mutta eipä se ole mikään amerikantemppu tehdä moniura hihnapyörää sorvissa. Pikateräksestä vaan hioo sopivan terän ja tuikkii sopivan syvyisiä uria oikealla välimitalla tarvittavan määrän. Noin olen ite tehnyt ja hyvin on pelannu hihnapyörät.

Jappi
29.12.2013, 04:32
Hammashihna olis aika pro ratkaisu... Vaatii tosin hyvän linjauksen...

t.haapala
29.12.2013, 15:50
Tos kiilas ois sekin hyvä puoli ettei oo linjauksestaan nii tarkka.
Eihän hoojiin konees oo laturikaan ihan linjassa :).
Taidan koittaa ens tol 17mm kiilahihnal, jos ei tuu hyvä ni muutetaan moniuraseks...

sos
30.12.2013, 09:21
ei taia riittää, kuksassa moniura ja riittää justjust välillä vinkasee aika reilusti ku polkasee kaasua

mikkoimp
31.12.2013, 00:30
muistelisin sääntöä että 5hv per kiilahihnahihna saadaan siirrettyä. kai tuommoinen nyt sen 20hv ottaa jos antaa vaikka sen 60hv?

Bj Andy
31.12.2013, 16:32
Mönkkärin lingossa kun on 20 hp Honda niin siitä lensi yksi hihna mäelle muutamassa minuutissa. Tuplahihnalla on kestäny koko viime talven vaikka välillä luisti aika rajustikkin kun sai lunta väliin.

Eli kokemuksen mukaan 10 hp/hihna kestää ainakin jonkin aikaa.

sos
31.12.2013, 17:53
saattaapi vaikuttaa myös miten sitä voimaa ottaa, tasaine 5-10 heppaa varmaan menee, mutta jos kiskaistaan lähes nollasta kymppiin ni tilanne voi olla toinen?

mikkoimp
31.12.2013, 22:28
jep, tuo 5hv on se minkä se luotettavasti kestää kiihdytyksineen jne..
lumilinkoa kun nyt ei ihan hirveän montaa tuntia vuodessa käytetä, tuolle autolle saattaa ehtoossa tulla lingon vuoden tunnit ja kiihdytyksiä lähes kokoajan jotka sitä remmiä syövät!

Jappi
03.01.2014, 11:24
Hihnapyörän halkaisija on aika ratkaiseva paljonko tehoa pystyy siirtämään...

sos
03.01.2014, 11:27
kuksassa ehkä vajaa 10cm ja kiertää niin paljon kuin mahdollista, eli alapuolella kiristinpyörä jonka selkäpuolelta hihna ottaa, värinöidessä kiinni alaspäin menevään ns"vetävään"puoleen

VOLIATTI
03.01.2014, 23:16
ei taia riittää, kuksassa moniura ja riittää justjust välillä vinkasee aika reilusti ku polkasee kaasua

joo laita vaan moniura hihna, tai sit toosi monta kiilahihaa peräkanaa on meinaan niitäkin nähty, hammas hihna on varmasti paras vollottaa vaan aika paljon, en tiiä sit lämpiääkö pahasti tommonen,

kumiapu vantaan hakkilassa tekee hihnan

Jörmelö_2
06.01.2014, 20:34
Joo,tossa pölyttyvässä kisapelissä on muistaakseni 220mm kiekko kampuranpäässä, ja ahtimessa on jotain 100mm päälle oleva halkaisija. Viisiurainen hihna on minimileveys, joka vinkaisee yläkierroksilla jos on kostea keli. Hihnanohjureita ja käpyestimiä on laitettu riittävästi. Kiristin tai joku rulla kannattaa olla jousitettu.

sos
06.01.2014, 21:37
ei tarvii olla jousitettu

kippo86
07.01.2014, 07:25
Mekaaninen kiristin vetopuolelle, ja jos jousitettu, niin toiselle...

Mulla ainakaa ollu mitää ongelmia vaikka oli vain mekaaninen kiristin.

sos
07.01.2014, 07:49
meillä on ns takapuolella ja toimii ainut, että kun vetopuoli menee suoraa suoraa ahtimelta ni pitkä matka suoraa vetoa ni hihna värisee jonki verran, muttei se ole vielä ongelmia aiheuttanu

tare
07.01.2014, 08:17
Pitäis muistella kaivella valokuvia kun jossain vaiheessahan "spacecruiserin" jossain versiossa oli 2H moottorissa joku remmiahdin

kippo86
07.01.2014, 08:21
Remmiahtimet ei oo kovin yleisiä dieseleissä, vaikka ilmeisesti toiminta on hyvä varsinkin offikäyttöä ajatellen? Mikähän tähän on syynä?

Itekkii kovasti miettiny ahtaa oma 2h remmillä, mut toistaseks ollu muutakii tekemistä ennen sitä... :D

sos
07.01.2014, 08:29
mitä tuolla safareilla/kisoissa jutellu harrastajien kanssa, ni yleinen harhaluulo on, että ovat kalliita ja vaikeampia asentaa, kun normi turbo

kippo86
07.01.2014, 08:36
mitä tuolla safareilla/kisoissa jutellu harrastajien kanssa, ni yleinen harhaluulo on, että ovat kalliita ja vaikeampia asentaa, kun normi turbo

Saman veisun oon minäki kuullu.
Maksaahan ahtimet kyllä enemmän ku turbot, mut ei se asentaminen nyt mikää ameriikan temppu oo.

Lähinnä ihmetyttää, kun palstallaki on tiettävästi kokemusta dieselin remmiahtamisesta, niin miksei se oo yleistyny. Ja onko kellää tällähetkellä remmiahdettua dieseliä?
Jos on ollu, miksei ole enää? Varsinki jos se on toiminu hyvin? :eek:

sos
07.01.2014, 08:40
niin kuksan eaton90 maksoi toimitettuna muistaakseni 30e ja muikun vastaava 130e :)

kippo86
07.01.2014, 08:46
No ne on ollu kyl ilmasia

sos
07.01.2014, 09:31
eikä ollu ku 130e:)
kummastaki oli pinnoite vähän hilseilly, mutta eipä ole haitannut. tarkoitus oli kokeilla ja jos onnistuu ni ostetaa uusi, mutta kun toimii niin hyvin, ni ei tarvetta.
ensin ahdot oli 0,8 luokkaa ja vakio rooverin kone kesti ja toimi, sit iski ahneus ja ahdot nostettiin 1,2:teen kone vihelti ja sano poks, puotettiin 1baariin ja kone vihelti hienosti vieläkin, vähän aikaa ja sit sano poks, siinä vaiheessa oli em kisoihi 2viikkoa aikaa, ni tilattiin 5,2litranen alakerta takotako osilla, mutta ahtoja ei saatu enää nousemaan yli 0,9baarin, mutta nyt noilla ahdoilla toimii niin hyvin, ettei syytä muutella yhtään

Palde
07.01.2014, 20:04
Terveeks !
Mulla oli 3B:n kylessä Toyotan ( tietysti ... ) oma remmiahdin sc14
Veto toteutettu kiilahihnalla , koskapa se oli helpoin toteuttaa .
Ja paskapuhetta on että ei olisi tarkka linjauksesta ... lyhimmillään hihna kesti vajaat 14 km , juurikin linjausvirheen takia ---> lämpiää ja alkaa luistaa ...lämpiää lisää ja poks !

Ahtopaine oli 0,6 -0,8 luokkaa ja kyllä oli myös cooleri nokalla ...varaa olis ollu nostaa paineita pykälällä tai parilla , mutta pumppu lakkas tuottamasta ruokaa
Olis vaatinut pumppumodin , mutta kun piti pystyä leimaamaan ilman ahdinta ...jätettiin tekemättä koska huoltomies sano että seuraavalta tasolta ei oo paluuta vapariksi :)

Linjauksen ja kiristimien lisäyksellä toimi aivan perkeleen hyvin ...toi kaivattua vääntöä alas lisää . Pysty käyttään jopa vitosvaihdetta 35-tuumasten kanssa , itte asiassa 70 km/h lasissa niin pysty heittään "loikkarin"

SE että onko vaikeempi vaiko helpompi ku turbo ... ei pysty vastaan ku en oo vastaavaa turbomodia vielä tehny :)

Mutta tuumasin että kyllä toi remmi vois olla helpompi ...
-ei tarvii pakoputkimuutoksia pelkkä imuröörin modaus riittää
-turbo käy aivan s**tanan kuumana , remmi ei juur lämpene ...palovaara pienenee
-Öljynkierto pitää järjestää turbolle , tossa remmissä oli ittesssään öljy ( muisti vaan vaihtaa )

No remmissä on tietty se kiilahihna ,mikä katkee just sillon ku pirssi on suossa nokallaan ...

Muistaakseni profiilissä pitäs olla muutama kuva tuosta toteutuksesta , autona bj-75 ja mottina 3B ...jos kiinnostaa ...

Kuvissa on näköjään vol. 1 ilman cooleria ja "tee.se.ise"-mallin imu ja paineputket :)
Lopullisessa versiossa dumppi oli heti remmin jälkeen ja sitä ohjattiin sähköisesti kytkinpolkimessa olleella katkasijalla ...elikkä kun paino kytkintä , kytkeytyi alipaine dumppiin ja se aukes ...tää säästi ahdinta ja kiilahihnaa
Ilman tuota "viritystä" keräs ahtoja reilut 2 kiloo ( jos putket pysy kiinni )silloin kun vaihto vaihdetta ...ei hyvä ...
Juu ja ei ollu mitään mag.ohjausta ahtimessa ...hipohipoo

Offroadrunner
07.01.2014, 20:38
Terveeks !
Mulla oli 3B:n kylessä Toyotan ( tietysti ... ) oma remmiahdin sc14
Veto toteutettu kiilahihnalla , koskapa se oli helpoin toteuttaa .
Ja paskapuhetta on että ei olisi tarkka linjauksesta ... lyhimmillään hihna kesti vajaat 14 km , juurikin linjausvirheen takia ---> lämpiää ja alkaa luistaa ...lämpiää lisää ja poks !

Ahtopaine oli 0,6 -0,8 luokkaa ja kyllä oli myös cooleri nokalla ...varaa olis ollu nostaa paineita pykälällä tai parilla , mutta pumppu lakkas tuottamasta ruokaa
Olis vaatinut pumppumodin , mutta kun piti pystyä leimaamaan ilman ahdinta ...jätettiin tekemättä koska huoltomies sano että seuraavalta tasolta ei oo paluuta vapariksi :)

Linjauksen ja kiristimien lisäyksellä toimi aivan perkeleen hyvin ...toi kaivattua vääntöä alas lisää . Pysty käyttään jopa vitosvaihdetta 35-tuumasten kanssa , itte asiassa 70 km/h lasissa niin pysty heittään "loikkarin"

SE että onko vaikeempi vaiko helpompi ku turbo ... ei pysty vastaan ku en oo vastaavaa turbomodia vielä tehny :)

Mutta tuumasin että kyllä toi remmi vois olla helpompi ...
-ei tarvii pakoputkimuutoksia pelkkä imuröörin modaus riittää
-turbo käy aivan s**tanan kuumana , remmi ei juur lämpene ...palovaara pienenee
-Öljynkierto pitää järjestää turbolle , tossa remmissä oli ittesssään öljy ( muisti vaan vaihtaa )

No remmissä on tietty se kiilahihna ,mikä katkee just sillon ku pirssi on suossa nokallaan ...

Muistaakseni profiilissä pitäs olla muutama kuva tuosta toteutuksesta , autona bj-75 ja mottina 3B ...jos kiinnostaa ...

Kuvissa on näköjään vol. 1 ilman cooleria ja "tee.se.ise"-mallin imu ja paineputket :)
Lopullisessa versiossa dumppi oli heti remmin jälkeen ja sitä ohjattiin sähköisesti kytkinpolkimessa olleella katkasijalla ...elikkä kun paino kytkintä , kytkeytyi alipaine dumppiin ja se aukes ...tää säästi ahdinta ja kiilahihnaa
Ilman tuota "viritystä" keräs ahtoja reilut 2 kiloo ( jos putket pysy kiinni )silloin kun vaihto vaihdetta ...ei hyvä ...
Juu ja ei ollu mitään mag.ohjausta ahtimessa ...hipohipoo

Kyseinen setti on nyt mulla tulossa seiskavitoseen, oottelee tallin pöydällä. Mietinki että mikä virka sillä kytkinsysteemillä on, mutta se siis kannattaa laittaa ��

Palde
08.01.2014, 20:39
Kyseinen setti on nyt mulla tulossa seiskavitoseen, oottelee tallin pöydällä. Mietinki että mikä virka sillä kytkinsysteemillä on, mutta se siis kannattaa laittaa ��

Jep , jos sama dumppi ku mulla ( biltemasta ja halpa) ...Se ei oikeen ehi aukeen siinä kohdin ku läppä menee kiinni :)

Onnee vaan rakenteluun , sittekö modaat viä pumpun "tappiin" niin jo alkaa savuaan ja kulkoon ...

tare
20.02.2014, 22:45
Pitäis muistella kaivella valokuvia kun jossain vaiheessahan "spacecruiserin" jossain versiossa oli 2H moottorissa joku remmiahdin

ainoo kuva minkä löysin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=149387

t.haapala
01.03.2014, 15:07
ainoo kuva minkä löysin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=149387

Mikäs ahdin tommonen on?
Paljonko oli ahtoja?
Oliko woimaa? :D
Luistiko kiilahihna pahasti?
Mitäs sormi osottaa? Joku popoff venttiili vai?

Kyselyikä iski :D

kippo86
01.03.2014, 16:42
Mikäs ahdin tommonen on?
Paljonko oli ahtoja?
Oliko woimaa? :D
Luistiko kiilahihna pahasti?
Mitäs sormi osottaa? Joku popoff venttiili vai?

Kyselyikä iski :D

Veikkaan et toi on Eaton M90?

tare
03.03.2014, 08:35
Mikäs ahdin tommonen on?
Paljonko oli ahtoja?
Oliko woimaa? :D
Luistiko kiilahihna pahasti?
Mitäs sormi osottaa? Joku popoff venttiili vai?

Kyselyikä iski :D

En kyllä muista yhtään, kuvakin taitaa olla otettu joskus -07