View Full Version : Mitsubishi Pajero 3.2DiD Egr ongelma
Arska-tehtaalta
09.06.2010, 20:12
Onkos kukaan tulpannu eegeeärrää ko. koneesta?
Huollossa huomattiin tänään, että venttiili pitää aikamoista elämää, joten tulppaus lienee ajankohtaista.
Vinkkejä ja neuvoja vastaanotetaan...
offroadjouni
09.06.2010, 20:47
Ei ole kokemusta tulppauksesta, mutta uuden vaihtoivat joskus huollossa. Osa on kyllä helppo vaihtaa itsekin. Hajallinen EGR saattaa löytyä vielä nurkista jos siitä olis apua suunnitteluun?
Arska-tehtaalta
09.06.2010, 21:07
Tuliko siulla joku vikailmotus egr:stä vai miten homma tuli ilmi?
Tietääkö kukaan, tuleeko vika päällensä jos tulppaan kylmästi umpilaipalla linjan?
offroadjouni
09.06.2010, 21:26
Koneesta oli tehot hukassa, pakoäänet kovemmat ja moottorin vikavalo paloi kojelaudassa. Vikakoodi kertoi EGR-ongelmasta ja syynä olikin EGR:n seinämässä ollut halkeama.
Tietääkö kukaan, tuleeko vika päällensä jos tulppaan kylmästi umpilaipalla linjan?
Eipä oo korviin kantautunut, että mikään vehjes olisi alkanut herjaamaan.
Muutaman laipan eri merkkisiin oon iteki laittant, eikä niissäkään ole ollut propleemia vaikka kaikista
lyönyt alipaineputkenki tukkoon, ettei suotta jamita.
Testaa ni tiiät.:D
Samsonite
10.06.2010, 21:24
Kyllä uuemmat vakkilaiset ja mersut (henkilöautot) purnaa jos egr:n disaploi, jostain -03 alkaen noin....mitsusta tiiä mittään, osta olutrasioita tarvikkeeks, juo ja kokkeile. :D
bj45lava
11.06.2010, 07:05
Kyllä syttyy vikavalo...kaikissa uudemmissa vehkeissä valvonta ymmärtää mekaanisen tukkimisenkin, saati sitten, että ottaa johdon irti
http://140.99.20.180/forum/showthread.php?t=8931
Ei vissiin ole EGR:n jälkeistä lämpötila-anturia Di-Dissä, joten ei tajunne tulppaamista.
Arska-tehtaalta
24.02.2011, 18:20
No enhän mie mitään tulpannu kun oli kiireitä ja kaikee sellasta :rolleyes:
No otinpa tänään palikoita irti ja JUMALAUTA imusarja on täynnä nokipaskaa :mad::mad::mad:
Panen kuvat näytille jossain välissä, niin siinäpähän kärvistelette 3.2DiD omistajat :D
patroltd
24.02.2011, 19:07
EGR on maailmanlopun keksintö ja kannattaa AINA tulpata.
mikkoimp
24.02.2011, 19:39
jep, tuo egr on kyllä varsinainen maailman pelastaja perkele! saa kyllä paikat aika kaameaan kuntoon, väliin tulee eteen imukanavia joista tuskin saa lyijykynää mahtumaan kun ovat niin umpeen muurautuneita!
sentään suomessa ei mitata nox päästöjä niin egr tulppaus ei vaikuta kuin positiivisesti jos se vaan n mahdollista suorittaa!
Arska-tehtaalta
24.02.2011, 20:37
Tässä ensinäkymää
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3731&pictureid=75428
Imusarjan sisäpuoli samaa paskaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3731&pictureid=75430
Konehuone from hell
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3731&pictureid=75431
Jos toi eegeeärrän keksijä saadaan joskus giljotiiniin, niin tulen henkilökohtaisesti vetämään laukaisimesta :mad:
Autolla ajettu 180 k ja huollettu ajallaan... Huomenna ruiskuputkia irrottamaan jos sais ton paskaläjän vihdoin irtoomaan. VITTU
Kummisedän 320CDI mese oli 500tkm ajomäärän aikana kolme kertaa Veholla imusarjan puhdistuksessa, kun meni niin tukkoon että ei oikein tahtonut kulkea. Kolmannella kerralla oli tainnut olla Vehon pojilla vähän isot työkalut, kun huollosta ilmoitettiin että saat auton vasta huomenna, kun imusarja meni halki ja pitää vaihtaa uusi.
Vaggi laisilla ja muissakin, joissa on Bosch ohjainlaite tai joku muu joista softamiehet jotain ymmärtää, ei ole EGR:n poisto mikään ongelma, koska se poistetaan myös softasta. Tämän jälkeen siitä ei tule mitään vikailmoituksia tai vastaavaa, eikä tarvi tulpata, kun EGR:lle ei enää tule käskyä avautua.
Edellisestä autosta vaihdoin egr:n tiivisteen umpilaippaan ja ohjausletkuun laakerin kuula sisälle. Ja toisesta autosta, joka oli vaggilainen se poistettiin softasta ja tulppa tuli silti laitettua egr:n laippaan.
Arkikulkine eli mersu c200cdi -99 240tkm on vähän kärsinyt egr-vaivaa, tuntuu menevän venttiili jotenkin jumiin ja tyhjäkäynti muuttuu hassuksi. Venttiili käteen ja puoli pulloa liotinta auttoi ekalla kerralla muutamaksi viikoksi ja toisen kerran jälkeen on toiminut puoli vuotta. Voi olla että lämpimillä keleillä taas temppuilee. Sähköventtiili avaa alipainelinjan ja alipaine avaa egr-venttiilin, joten boksi ei tiedä suoraan aukeaako venttiili vai ei. Mutta jos alipainelinjan tai pakokaasukanavan tukkii, boksi on niin viisas että muiden antureiden kautta huomaa ettei venttiili aukea ja menee vikatilaan jossa vikavalo ei pala. Ja vikatila tulee ainoastaan tyhjäkäynnillä ja muistaakseni vain ensimmäisen liikkelle lähdön jälkeen, jos ei päästä autoa tyhjäkäynnille vaan pitää kierrokset aina päälle 1000, toimii hienosti. Egr:stä ei pääse eroon ilman ohjelman vaihtoa, eikä millään viitsis tuohon ruostepommiin sijoittaa..
Ja imusarjaa ei ilmeisesti ole hirveän paljon vielä tukkinut, tosin tässä on vielä alumiininen imusarja ja uudemmissa muovinen jos jotain vaikuttaa. Ja tietty kaikkia seitsemääkymmentäviiittä (75) kilowattia käytetään säännöllisesti, joten ei pääse karstottumaan ;)
mikkoimp
24.02.2011, 23:25
ilmamassa mittari kertoo boksille egr:n toimivuuden, tietysti koneeseen menee vähemmän ilmaa sisälle kun takaisinkierrätys päällä ja jos ilmamassa ei muutu kun egr aktivoituu niin tulee vikakoodi.
metalliset imusarjat olen putsannut näin:
bensalla kunnon huljutus ja tulta perään, sen jälkeen hiiltynyt moska lähtee paineilmalla ja kopistelemalla sieltä suht helposti, kertokaa jos joku on vielä helpomman keinon keksinyt..
Arska-tehtaalta
25.02.2011, 09:05
Onko ilmamäärän muutos ainoo kontrolli? Läppäkotelon kyljessä näyttäs olevan joku anturi.
Niin joo ja eegeeärrän vaihdossa ei ole kuin puolen tunnin homma ja imusarjan puhdistus kahden päivän keikka...
Mää oon tarvittaessa ohittanut EGR:n (jos tulppaus ei onnistu) seuraavasti:
- PAKOSARJAN laippa umpeen
- egr:n lauhdutin pois nestekierrosta
- ilmaputki ilmasuodattimen jälkeen EGR:lle (ennen ilmamassamittaria), jolloin saadaan suodatettua ilmaa moottorille ja ei vaikuta ilmamassan signaaliin.
Ei syty vikavalo
laitteisto toimii alkuperäisellä softalla
EI MENE IMUPUTKISTO TUKKOON!!!!
Joo tossa ooppelissa (isuzu) on kans egr. Viime kesä otin imupuolen putket irti ja ihmettelin kun on niin puhdasta. Kevyt huohotus öljy imusarjan pinnassa. Aikani tutkin ja ihmettelin niin tuli siihen tulokseen että tossa ei ole ollut tehtaalla lähtiessään egr toiminnassa. Nimittäin imusarjan kupeessa on egr venttiiliit mutta imusarjaan ei tule mitään reikiä.
Ja imusarja taitaa olla myös bensavehkeisiin sopiva kun siin on luntit jokakanavan kohdalla.
Auto on 3.1td ja vm93. ja silti on päästöt ollut pienet :)
Arska-tehtaalta
28.02.2011, 20:07
No ni. Nyt on kasa paskasta alumiinia lähdössä pesukoneeseen, kyrpä on ottassa kun aatteleekin kasaamista :mad:
Onko kellään kokemuksia forten intake cleanerista?
olikohan se nimeltään Forte diesel intake cleaner( keltanen etiketti) niin se ainakin liuottaa karstaa tosi tehokkaasti.
Arska-tehtaalta
10.03.2011, 18:56
Väliaikatiedote:
Imusarja pesty höyrypesurilla/teijossa. Kannen imukanavat hinkattu puhtaammaksi ja kasauksen jälkeen putsattu fortella, oli meinaan uskomattomat savut alussa :D
Moottorivikavalo syttyy jos läppäakselilta irrottaa tai tulppaa letkun, joten kokeilemma ilmaletkua putsarilta ja raportoidaan . . .
Väliaikatiedote:
Imusarja pesty höyrypesurilla/teijossa. Kannen imukanavat hinkattu puhtaammaksi ja kasauksen jälkeen putsattu fortella, oli meinaan uskomattomat savut alussa :D
Moottorivikavalo syttyy jos läppäakselilta irrottaa tai tulppaa letkun, joten kokeilemma ilmaletkua putsarilta ja raportoidaan . . .
Saattais toimia jos laitat peitelevyn pakosarjan ja EGR-venttiilin välille.
Arska-tehtaalta
14.03.2011, 20:03
Umpilätkä on pakosarjan puoleisessa päässä, ja homma pelaa niinku pitääkin.
Suosittelen kaikille...
t.haapala
14.03.2011, 21:21
Taidonnäyte Ooppelin DTI koneen imusarjasta. Aika ahtaaks käy :D
No on ooppelilla mustaa räkää nenässä. :D Melkonen maailman pelastaja tämä EGR.
Taidonnäyte Ooppelin DTI koneen imusarjasta. Aika ahtaaks käy :D
Ei ole vielä edes kaikkein tukkoisin näkemäni Opelin imusarja.
farmforest
16.11.2011, 19:38
Kertokaas mikä toi egr on? Noesta päätellen joku pakokaasun takaisin kierrätysjärjestelmä. Mahtaako mun Isuzu Campossa 2.5D -92 olla tommosta? Sama vehje ku käyttäjä Ooppelilla mut pikkupikkulohkolla... Vai onko toi vaan joku turbokoneitten juttu?
http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili