Kirjaudu sisään

View Full Version : Rockyn 5. vaihde hävisi !

drocky
09.06.2010, 19:26
Kyseessä vasta 220 tkm ajettu turboton 2,8D, vm 1989. Olen omistanut ja hyvin huoltanut v 1992 lähtien.

Sattui "pieni" vahinko; hankalassa asennossa ja kiireessä auton alla menivät puolet sekaisin. Avasin väärän propun vaihteiston kyljestä. Ei ollut öljypinnan tsekkausproppu vaan 5. vaihteen siirtäjän tappi, "shift arm pivot" . Sitä varovasti takaisin laittaessa kuuluui kilahdus vaihteistosta !! Siihen loppui kiire. Öljyt pois ja magneetilla etsimään, ei mitään vaihteiston kopan pohjalla. Löysin hyvän Rocky-linkin, räjäytyskuvat ja kaikki http://www.warfs.org/daihatsu-manuals (http://www.warfs.org/daihatsu-manuals)

Ei kuitenkaan yksiselitteistä, täytyykö koko vaihteisto irrottaa ja purkaa vai onko jokin helpompi tapa saada uudenkarhea vaihdelaatikko kuntoon (=ei koskaan metallijauhoa vaihteiston kopan magneettitulpassa ja vaihteistoöljyt olen vaihtanut 2 x tarvittavaa useammin). :confused: Eihän kukaan ole koskaan tehnyt vastaavaa mokaa minkään japsin kanssa, eihän ?

murkula_
09.06.2010, 19:42
ei siitä taida olla kun parisen vuotta aikaa kun kaverilla oli tollanen rocky.
siinä kanssa kävi samaten, epähuomiossa avattu "täyttöproppu" ja siirtäjä putosi laatikkoon :mad:
laatikko pois vaan ei siinä muu auta...

rockyy
09.06.2010, 20:31
oisko kuvaa tuosta ropusta jotta osaa varoa ;) öljyt vaihdoin juuri oikean ropun kautta mutta tulee aika kaikkia reikiä sörkittyä :D

vähän ohi aiheen. kummastuttaa tuo jakolaatikko. öljyntarkastus reikä on n.15cm alempana kuin pääakseli jossa on 2 herkkää neulalaakeria. öljy tuskin liiaksi sinne yläpäähän roiskuu. täytinkin itse ylimpään akseliin asti ja puhdistin huohotinreiän.tulkoon ylimääräiset pois jos on tullakseen. 1.5l on tilavuus ja 3l rupiaa olemaan akselin tasalla.

drocky
09.06.2010, 21:26
Iltaa iisalamen mies, minäkiin oon alunperin iisalamesta.

Tuossa postittamassani linkissä on hyvät kuvat kaikesta mahdollisesta rockyn tekniikasta. Päälootassa on vain kaksi proppua, melko symmetrisesti molemmilla kyljillä. Öljyntäyttöpropussa ei ole taivutettavaa prikkaa, siinä "vaarallisessa" on. Mutta vähätkös siitä propun tavallista nihkeämmästä avautumisesta (kiireessä, ahtaudesssa ja lähietäisyydellä melkein sokeana) osasi välittää. Olis pitäny.

Jakolaatikon öljytilavuuteen en osaa ottaa kantaa, paitsi että ei sinne 3 l mahdu, ainakaan omistajan käsikirjan mukaan.

rockyy
10.06.2010, 05:46
ai se on kuskin puolella. nyt osaakin sit varoa :D kyllä sinne jakikseen aika paljon enemmän menee kuin suositellaan. jotain 3,4l laitettiin tuohon rempattuun askiin.