Kirjaudu sisään

View Full Version : Zil 131 uudistusprojekti


JTY
08.06.2010, 00:44
Täällä nyt aluksi jokunen kuva:
http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71
Päivitetään kun homma kehittyy

pjtk
08.06.2010, 07:00
Tuota ei oo vielä nähtykään, ruiskua ja ahdistinta Zilissä. Mielenkiintosen olonen rojekti tulossa.

Gravedigger
08.06.2010, 09:43
Tätä seurataan. Ja erityisesti mihin suuntaan tuo zilin kulutus menee ruutta vermeillä.

sisua45
08.06.2010, 17:23
Tämä on mielenkiintoinen projekti. :)

Onko tässä Zilin "pikkulohkossa" myös kärjetön sytkä, niin kuin on "isolohkossa" (Ural 375)..?

antonmies
14.06.2010, 20:31
Kärjetön sytty siellä oli ja magneetto jakajan sisällä. Päivittelin projektia (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71), jos ette oo huomannu.

antonmies
19.06.2010, 00:42
Foorumin käyttäjät päätti, et turpo siihen pitää laittaa ja se sinne sit laitetaan.

http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&start=25

Äänimäärä ei ollut perin ihmeellinen, mut prosentuaalisesti murskaava. Sitä en tiä, kuka laitto vaparille äänen, ku ette jääväsin itteni enkä äänestäny :D

antonmies
20.06.2010, 23:28
Tulihan taas nyperreltyä (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=971#p971)

antonmies
24.06.2010, 23:38
Ja nypertely sen kun jatkuu.
http://www.hevosvoima.com/foorumi/files/zil/zil131040.jpg

Foorumilla lisempää (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1019#p1019)

antonmies
27.06.2010, 23:01
Noin. Sain pakosarjajatkeet kondikseen ja hevosvoima.com foorumin käyttäjät äänesti ulkoisen hukkaportin käytön puolesta, ni semmonenhan sit laitetaan.
Kuvat täällä (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1039#p1039)

tdi
27.06.2010, 23:25
kovajätkä ! lisää näitä isojenpoikien leluja :D pistähän sitten videoo kun saat nippuun =P

antonmies
28.06.2010, 01:07
kovajätkä ! lisää näitä isojenpoikien leluja :D pistähän sitten videoo kun saat nippuun =P

No totta munassa laitan!

antonmies
02.07.2010, 00:25
Nyt on näperrelty melko pienellä intensiteetillä ja tuloksetkin ovat vähäisiä (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&start=25#p1054) kuluneisiin päiviin nähden.

Jappi
02.07.2010, 00:46
Kai huomasit laittaa suodattimen sisukset keskenään oikeaan asentoon?Mikäli käsitin oikein että purit myös tuon pyörivän osan,se kun tasapainotetaan pakettina.

antonmies
02.07.2010, 21:16
Joo, pyörivä osa pitää purkaa, jotta saa talman putsattua. Purkuhetkellä en edes tuumannut koko asiaa, mutta nytpä pistää miettimään senkin edestä :D
Toisaalta, tuo on tehty putsattavaksi kenttäolosuhteissa, niin en usko asialla olevan merkitystä. Jos punttauspainot olisi myös alareunassa tai jalassa olisi punttausjälkiä, asialla olisi merkitystä.
Saa nähdä, miten äijän käy. Saahan noita sit ryssistä halvalla, jos uuden tarvii :D

HeikkiH
02.07.2010, 23:15
OT: Scaniassa käytetään kaikissa koneissa tuollaista linkoa. Kuvassa lähes samanalainen:

http://static.howstuffworks.com/gif/portable-centrifugal-oil-cleaning-system-2.gif

Scaniassa saa olla jopa 25mm sitä törkyä, ja se lähtee parhaiten irti kun pesee kuumalla vedellä 5-10 minuuttia (pesukoneessa). Sitten vaan rapsuttelee puukolla irti kun se töhnä kovettuu ja kuivuu pesussa.

Kätevä laite, tuon lisäks tarvii yhden normisuodattimen, kun esimerkiksi Volvossa on muistaakseni kolme ilman linkoa.

Jappi
03.07.2010, 02:50
Ei se kauas heitä,kierre kun yleensä stoppaa oikeille tonteille.Mutta tuo oikeasti kiertää paljon...Linko toimii ilman paperiakin,tehokkain puhdistaja mitä on keksitty.Tarvitsee vain ison öljypumpun.Paperi ilmeisesti Scaniassa suodattaa voitelukierron öljyn?Volvoissa on muuten kaksi voitelukierron suodatinta ja yksi sivukierron suodatin,ei linkoa.

Viipo
03.07.2010, 06:17
Myös Ursuksissa on moottoriöljynsuodatus lingolla.
Scaniassa paperisuodatin on turbolle, kaikki muu lingolla. Ja sinne linkopatruunan sisään voi laittaa paperin sinne ulkoreunalle, jonne kaikki paska öljyistä jääpi. Paljon helpompi putsata, kun se paksu musta töhnä lähtee mattona.
Nykyöljyillä on meillä scanioissa pidetty öljynvaihtovälinä 50tkm, ja siinä ajassa linkoon kertyy töhnää seinämälle n. 5mm.
Montakohan öljynvaihtoväliä lie menny yksi meidän 144 Scania ilman lingon puhdistusta, ku siellä oli seinämillä se reilu pari senttiä töhnää taloon tullessaan :P

sisua45
03.07.2010, 13:05
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=678&pictureid=8560

Kuvassa Ural 375 konehuone. Moottorihan on Zilin valmistama 7 litrainen "isolohko". Linko näkyy kaasarin takana. Huomatkaa suojattu virranjakaja, ja tulpan johdot. Zilin "pikkulohkossa" lienee samanlaiset järjestelyt?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=678&pictureid=8561

Nykyään tuo ohjaamo toimii poikien leikkimökkinä. :)

Myin tuosta moottorin pois, se meni David Brown traktoriin... :D Ajattelin, että jos ei mene kaupaksi, niin laitan sen jenkki autoon, johon saa leimattua 425 kuutiotuumaisen koneen.

antonmies
03.07.2010, 18:32
Kuvassa Ural 375 konehuone. Moottorihan on Zilin valmistama 7 litrainen "isolohko". Linko näkyy kaasarin takana. Huomatkaa suojattu virranjakaja, ja tulpan johdot. Zilin "pikkulohkossa" lienee samanlaiset järjestelyt?


Joo, noissa lienee kaikissa alkujaan tuo radiohäiriöt poistava/vähentävä systeemi. Jos puuttuu, niin on SA toimesta otettu veke, jos esim tulpanjohdot tarvinnu vaihtaa. Tossa, mitä rakentelen, ei niitä ollut ollenkaan, ja tuossa toisessa puuttuu nuo yksittäisille sylintereille menevät piuhat.

Sitten kannattaa huomioida myös nuo kaksi letkua, jotka menee virranjakajan ja kaasarin välillä. Niillä kuivataan muuten käytännössä täysin tiivis virranjakaja. Kaasuttimen sisällä on vaakatasossa kaksi pilliä, joissa molemmissa n.20ast viiste päässä. Toinen viiste ylöspäin ja toinen alaspäin ja ilmavirtaus virranjakajassa taattu.

sisua45
04.07.2010, 00:51
http://www.youtube.com/watch?v=-YhiZ7LpqPE

Suojatut virranjakaja, ja tulpan johdon ovat lähinnä vesistön ylityksiä varten.

antonmies
04.07.2010, 00:55
Suojatut virranjakaja, ja tulpan johdon ovat lähinnä vesistön ylityksiä varten.

Niinhän sitä vois kuvitella.

sisua45
04.07.2010, 01:04
Niinhän sitä vois kuvitella.

No, mitä varten sitten on vesitiiviit johdot virran jakajasta tulpan johdoille?

http://www.youtube.com/watch?v=c0TjVbD48ac

http://www.youtube.com/watch?v=9IoApNqTVxk&NR=1

Mielestäni ne ovat tätä varten.

antonmies
04.07.2010, 01:36
No, mitä varten sitten on vesitiiviit johdot virran jakajasta tulpan johdoille?

http://www.youtube.com/watch?v=c0TjVbD48ac

http://www.youtube.com/watch?v=9IoApNqTVxk&NR=1

Mielestäni ne ovat tätä varten.

Jep, Vesitiiviit ne on kyllä tota läträämistä varten. Ja metallipunos päällä syö sytkän aiheuttamia radiohäiriöitä. Tuo on sotilasvehkeessä oleellista, varsinkin radikopilla olevassa vehkeessä, tukinkannossa sillä ei niinkään ole väliä.

Jos radioasialla ei olisi merkitystä, ne olis todennäkösesti samalla kangaspunoksella kun kaikki tasavirtajohdotkin. Itse asiassa kaikki sytytysjärjestelmän johdot on teräspunoksen sisällä. Kai sillä jotain emppisuojaakin on haettu...

JTY
04.07.2010, 01:40
Sytkäjohdot on suojattu RFI:n takia, ei veden takia ja kyllä kaikissa radiokopeissa oli automaattisesti häiriösuojatut sytkäpiuhat ja jakaja, normi lavamallissa ei ollu.
Jos et usko niin ota normi keskiaalto radio ja laita se päälle mene suojatun zilin luokse kun on käynnissä ja kuuntele napsuuko, sitten menet ei suojatun zilin luokse ja kuuntele napsuuko.

näistä varmaan mitään tiedä 73 de OH1JTY

sisua45
04.07.2010, 01:58
Eli vesitiiveys on vähän niinkuin itseä varten, ja metallipunos-häiriösuojaus vihollisia varten. :D

antonmies
05.07.2010, 00:44
Eli vesitiiveys on vähän niinkuin itseä varten, ja metallipunos-häiriösuojaus vihollisia varten. :D

Nii, ja oman radistin mielenterveyden turvaamiseksi :D

Sain vähän puuhasteltua (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1131#p1129)

antonmies
31.07.2010, 23:52
Tuli näperreltyä kaasuläpän ja tyhjäkäyntimoottorin kanssa. Seuraavaks voi lapioida imusarjan konehuoneeseen.
Täällä detaljit (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1296#p1296)

antonmies
01.08.2010, 23:17
Tänään oli vuorossa imusarjan asennusta, turbon öljysyötön reikää yms. puuhastelua (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&start=50#p1319).

antonmies
30.08.2010, 21:46
Tuli askarreltua kuulerin kimpussa. Vähän ahtoputkeakin synty.

Tarkemmin täällä (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1546#p1546)

antonmies
10.09.2010, 00:30
Ahtoputket valmisutui ja sen jälkeen tuli tehtyä vähän sähköhommien alustöitä. Eli sulakkeille, eculle ym. telinettä hanskalokeroon, puolateline ja sit tuli alotettua toisen tankin muokkaus sisäiselle polttoainepumpulle. Hommia piisaa...

Lisää täällä (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1626#p1574)

antonmies
21.09.2010, 23:28
Tuli askarreltua yleismies jantusena pakarin, konehuoneen ja sähköjen parissa.

Täällä speksit (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1692#p1689)

AH-64D
22.09.2010, 08:58
Koska käy? :D
vai käykö koskaan kun zili ottaa nokkiinsa länsimaisista osista? ;)

antonmies
25.09.2010, 00:13
Triggeriä piti vähän modata, kun se "alkuperäinen" 8-1 ei loppujen lopuksi käynytkään. 16-1 kelpas ja semmonen sinne sitten tuli turattua. Pitäähän tuossa jotain venäläistäkin olla :D

http://www.hevosvoima.com/foorumi/files/zil/zil131154.jpg

http://www.hevosvoima.com/foorumi/files/zil/zil131155.jpg

Ja mikä tärkeintä, nyt se käy! (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1703#p1703)

antonmies
28.09.2010, 10:26
Jotain tarinaa lisää (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&start=100)

Ja muutama video. http://www.youtube.com/user/HevosvoimaCom?feature=mhum#p/c/026E0DEBBC55EB57

antonmies
30.09.2010, 01:51
Tuli veivattua polttoainesysteemien kimpussa ja vähän muutakin.Täällä yksityiskohtaa (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1741#p1741)

http://www.hevosvoima.com/foorumi/files/zil/zil131165.jpg

antonmies
14.10.2010, 22:20
Tuli veivattua tämä kilpiin. Viime pe oli katsastus ja eilen leimasetä soitti, että saa tulla hakemaan laput. No mähän menin.
Täytyy kyllä sanoa, että melkoisesti muuttui laitteen ajokäytös ja nyt rupeaa olemaan aika hyvin säädöissäkin. Pientä hieromista tehdään vielä ja maastoajoille pitää tehdä omat kartat ja napin taakse valinta kummalla ajetaan.

Vesivälijäähyn virittelyä:
http://www.hevosvoima.com/foorumi/files/zil/zil131193.jpg

Jostain tosta kohtaa (http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=71&p=1782#p1756) on varmaan hyvä lukea, jos ei ole toviin katsonut tilanteita.

SauliS
15.10.2010, 08:23
Mistä löytyi ZILille sopiva tehopenkki? :D Ja sitten toinen kysymys, mistä tämä hullu kansa saa kaiken voimansa?

Ei vaan, mahtavaa seurata kun jotkut osaa ja viitsii tehdä vimosen päälle!! "Älyttömiä" projekteja saa ja pitää olla!

tiipe
15.10.2010, 08:42
tuonne penkkiin riittää 1000hv raskaalle http://www.hakkinen.fi/html/tehomittaukset.php

Repro
15.10.2010, 08:54
Tepalmetilla "dynot" pultataan renkaiden tilalle eli periaatteessa voi penkittää kait missä vain.

AH-64D
15.10.2010, 09:17
On se komia. Miten oottekin päässyt hiipimään tuosta meidän ohi etten ole huomannut :O
Eikös tämä ostettu kevään huutokaupasta ja nyt syksyn huutokaupassa oli nähtävillä minne en päässyt :(

antonmies
15.10.2010, 12:59
On se komia. Miten oottekin päässyt hiipimään tuosta meidän ohi etten ole huomannut :O
Eikös tämä ostettu kevään huutokaupasta ja nyt syksyn huutokaupassa oli nähtävillä minne en päässyt :(

Juu, keväällä ostettiin ja oli nyt ajoneuvokaluston myyntipäivänä esillä.

antonmies
15.10.2010, 13:05
Aa, oli näemmä tullut muutakin. Ja kiitokset kohteliaisuuksista!

Tepalmetin rototesti olis ihan mahdollinen, jos auton tukee akseleista, muuten rototestistä loppuisi kantavuudet.
Kappas, turussakin on tuollainen raskaan kaluston dyno, luulin, että vaan helsingissä. Kaipa niitä on muuallakin.

Teholappua ei kuorma-autolla tarvittu, suurin "haaste" oli hyväksytyt tuulilasit (DOT riitti) ja lavasta todistus, että täyttää liikenneministeriön kuormakehikolle vaaatimat asetukset. Lamput oli kaikki E-hyväksyttyjä tuossa jo alkujaan pl etu parkit, mutta sävy ja kirkkaus oli ok, niin kelpasivat.

sisua45
15.10.2010, 16:31
http://www.sisua.net/gallery/d/12572-4/Kuva+664.jpg

Mikä Zili tuolla on pelti pystyssä?, ajattelin kun kävelin hernesopalta pois. :) Mutta heti tajusin kun kurkistin sinne pellin alle.

Kuvassa näkyy muuten yksi made-in-finland osa, huomaako muut?

antonmies
15.10.2010, 20:34
Toi gaaddääm pääsulake?

sisua45
15.10.2010, 22:44
Toi gaaddääm pääsulake?

Eip, mainitsemani osa näkyy selkeästi kuvasta. USSR osa on korvattu FIN osalla. Siinä mun Uralin nokassa oli vastaava USSR osa vielä.

antonmies
16.10.2010, 00:24
Syylari? Jos ei, ni annappa kuulua :D

sisua45
16.10.2010, 10:14
Neuvostoliittolaisen autonpoltto järjestelmän polttoainesäiliön korkki on tässä yksilössä vaihdettu valmetin öljyntäyttö korkkiin. :)

antonmies
16.10.2010, 12:11
Lol, ilmankos se onkin ihan paskajäykkä :D
Tuo pääsulake on niinikään jälkituotantoasennus. Orkkiksena näissä on kaikissa automaattisulakkeet.

sisua45
16.10.2010, 18:42
Mulla on tuommoinen Uralin säiliö orkkis korkilla, se menee mikroautoon bensatankiksi. :)

antonmies
17.10.2010, 03:33
Paljolla muuten möit sen Uralin koneen?

antonmies
17.10.2010, 10:16
Laitoin videota: http://www.youtube.com/user/HevosvoimaCom?feature=mhum

kany
17.10.2010, 16:12
Paljokos IRJa:lla on omapaino? Entäs välitykset? Makee laitos!

sisua45
17.10.2010, 18:30
Paljolla muuten möit sen Uralin koneen?

En mä muista enää, joku 150-200e.

AH-64D
17.10.2010, 19:34
Käy kyllä nätisti kun tuosta ohi tänään meni :D
Venäläinen saa kyllä V8 käymään nätisti ja pehmeesti mutta jenkki ei :D

antonmies
18.10.2010, 13:41
En mä muista enää, joku 150-200e.

Pitäs jostain mettästää semmonen...