View Full Version : Läjän koneremonttia pukkaa
murkula_
06.06.2010, 19:13
Savu ja huohotus alkoi olla jo sitä luokkaa että kone pöydälle ja lihoiksi.
Tänään sain koneen moottoripukkiin ja jos ensi viikolla sais pestyä ja avattua.
Selailin tuolta motonetin sivuja ja siellä kun laittaa hakusanaksi 2l t niin vuosimalli vaihtoehdoiksi tulee yleensä 88 tai 89-01. Itsellä auto ja kait konekkin on vm86. Joten sopiiko tiivisteet yms jos haen sieltä?
Mitä tarkoittaa tuo kansipahvin 2 tai 3 lovea?
Tai paksuuttahan se vissiin tarkoittaa mutta missä lovet siaitsee? Myöskään kiertokangen laakereita se ei tunnistanu vissiin marmoritiski tavaraa?
Mistä löytyisi kiristys momentit? Myös muut vinkit tervetulleita.
Tuosta L/2L/2L-T moottorimanuaali: http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?ttid=32
torrenttilinkki eli vaatii esim. utorrent -ohjelman tai operan selaimen jotta saa ladattua
vanhassa pahvissa on reunassa koloja tai reikiä 2tai3 uusi pahvi sen mukaan.
Ainakin 0.25 ja 0.5 alikoon kk laakereita saa varaosaliikkeestä.
murkula_
07.06.2010, 18:16
Tuosta L/2L/2L-T moottorimanuaali: http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?ttid=32
torrenttilinkki eli vaatii esim. utorrent -ohjelman tai operan selaimen jotta saa ladattua
En ainakaan operalla saa tota auki. Tai sitten vaan en osaa... :confused:
Ei lähde lataamaan ja väittää että tarjoajat 0 ja lataajat 0
BJ-40/76
07.06.2010, 18:32
Sitä että tarkistappa ne mäntien öljysuihkujen paineventtiilit, ettei tulis turhaa remonttia..
Ts. tarkista että niissä kiinnitysruuveissa on ehjät jouset-> mäntien jäähdytys ei saa toimia alle 1 kg öljynpaineilla.
murkula_
07.06.2010, 20:02
Joo noi paineventtiilit tarttee kyl kattoo. Opein viime kerrasta kun riisseli bemariin konetta tein. :o
ajatuksena olis vaihtaa myös ahdin, mites passaisi tollanen Garretin gt18V
vissiin vnt? loppukirjaimesta päätellen. Olisko tuo sellanen että heräisi mukavan alhaalta ja ei olisi pakosarjan tukkeena?
En ainakaan operalla saa tota auki. Tai sitten vaan en osaa... :confused:
Ei lähde lataamaan ja väittää että tarjoajat 0 ja lataajat 0
Hae utorrent -ohjelma koneelle, sillä lähti lataamaan kun äsken koitin...
http://www.utorrent.com/downloads
murkula_
08.06.2010, 19:26
Hae utorrent -ohjelma koneelle, sillä lähti lataamaan kun äsken koitin...
http://www.utorrent.com/downloads
Jepulis KIITOKSIA nyt tuli kuvia :)
murkula_
08.06.2010, 19:34
Nyt olis kone pesty ja venttiilikopakin sain jo irti.
nokka keppi menee ainakin vaihtoon ja yksi venttiili kantoi. Liekkö se syynä savutukseen...
Nokkaakselissa oli parissa kohtaa ilmeisemmin karkaisu mennyt ja siinä oli "pistesyöpymiä"
Noh auki vaan kun aloitettiin :D
onkos ketään täältlä laittanut 2l koneen nokka akselia tuohon koneeseen?
Pikaisella googletuksella löytyi tällainen finntoys juttu:
http://www.fintoys.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1111065423/50
Siinä joku mainitsi että olisi käyttänyt ko nokkaa jossain projektissa.
Olisi varmaan todennäköistä että löytyisi helpommin nokkaakseli eikä tarvisi marmoritiskille mennä.
Otan ylensä tiivisteet , laakerit ja renkaat koneistamon kautta. Usein hinnat on kuitenkin mätänetin luokka. Sit saa ainakin oikeat osat, mätänetistä saa välillä mitä sattuu. Joudut varmasti viemään kansi ainakin koneistamoon ja samalla ne näkee ja tietää mitä tarvitset.
onkos ketään täältlä laittanut 2l koneen nokka akselia tuohon koneeseen?
Mulla on,kun oli alkuperäinen hiukka kulahtanut.Ja toimii.
Mulla tosin on Cressidasta tuo kone lähtöisin,vaikka tuskin siinä juuri eroa tulee.
murkula_
11.06.2010, 18:49
Nyt olis kone purettu. Vikoja löyty ainakin:
- Yhdestä männästä renkaat jumissa
- Kansipahvista liekkirengas poikki
- Nokassa ne aiemmin mainitut syöpymät
Muuten vaikutti hyvältä :) ei edes ollu kunnolla pykälää pytyissä ja öljyruiskutkin ok.
Olisko joku rempannut aiemmin...
Mutta nyt selvitään pelkällä hoonauksella, männänrenkailla ja laakereiden vaihdolla.
kävin motonetistä noita osia kyselemässä eikä oikein ollut halukas myymään kun ei heidän tietokoneen mukaan sovi kun -88 eteenpäin. Tarvii varmaan käydä maanantaina uudelleen jututtamassa eri myyjää :)
Mistä mahtaisi löytyä laakereiden mittoja? Vanhoissa laakereissa oli stanssattu
nokkalaakerit oc5g u
runkolaakerit o6c e
olisko stanuja? Täytyy varmaan marmoritiskiltä udella...
Onko tietoa että olisiko 2l moottorissa mitään samoja tiivisteitä jos niitä kyselisi...
Mulla sopi tiivisteet ainakin vaikka otin 89 koneeseen ja käytin 86 koneeseen.. Pitäs olla jämpti samalaiset.. Nokkakeppi on mun silmällä kattoen samalainen 2l ja 2lt molempia löytyy parit ylimääräset ''hyllystä''. Ei tartte näiden 2l tai 2lt mosien takia edes pissiä rintajuopolle päin.. Raumalta saa ainakin joka varaosapuljusta koneeseen tavaraa. Akselien ym stefojen ja laakerien kanssa enempi ongelmia.. Niin ja unohda se mätänetti ja ota samalla kertaa koneistamosta johon viet kannen... Tietty jos itseltä löytyy vermeet työstöön niin sitte eri asia...
teamwille
11.06.2010, 21:02
Ei pitäis käydä -89 tiivisteet -86 koneeseen....
-88 vuonna vaihtuu aika lailla hilkkeet. Onx sun kone 2L-T vai 2L-T2???
Eroja myös esim. venttiilienvarsien halkaisijassa ym...
Siis koneistamolle koko homma....
Ja samalla kun on nippelit itri, niin kiikutappas suuttimet ja pumppu pajalle "hoitoon"...
Suuttimet testaus
Pumppu penkkiin säätöön ja samalla sanot, jotta alaväännöt "tappiin" niin saat ihan erillaisen moottorin autoos tällä "pikkujutulla"...
Rekisteröimätön
14.06.2010, 21:51
Kehtaatko kurkata minkä muotoiset läjän männänrenkaat ovat poikkileikkaukseltaan.. Jonkun netistä löytyneen manuaalin mukaan 2L ja 2LT:n männänrenkaat ovat 2mm korkeat ja poraus 92mm.. Männärenkaan "syvyys" olisi myös hyvä tieto.
Kaipaisin UAZiin männänrenkaita ja poraus ja renkaan korkeus passaisivat.. Tilasin venäjältä uudet männät jotka tulivat ilman renkaita eikä vanhatkaan renkaat sopineet. Tarkemmin kun tutkailin niin UAZiin on kahta eri mäntäsarjaa, toinen 2mm korkealla renkaalla ja toinen 2,5millisellä. Nyt pitää etsiskellä länsimaisia (tai vielä kauempaa idästä olevia) rinkuloita..
murkula_
20.06.2010, 19:19
Kehtaatko kurkata minkä muotoiset läjän männänrenkaat ovat poikkileikkaukseltaan.. Jonkun netistä löytyneen manuaalin mukaan 2L ja 2LT:n männänrenkaat ovat 2mm korkeat ja poraus 92mm.. Männärenkaan "syvyys" olisi myös hyvä tieto.
Kaipaisin UAZiin männänrenkaita ja poraus ja renkaan korkeus passaisivat.. Tilasin venäjältä uudet männät jotka tulivat ilman renkaita eikä vanhatkaan renkaat sopineet. Tarkemmin kun tutkailin niin UAZiin on kahta eri mäntäsarjaa, toinen 2mm korkealla renkaalla ja toinen 2,5millisellä. Nyt pitää etsiskellä länsimaisia (tai vielä kauempaa idästä olevia) rinkuloita..
laita mulle yv:nä osoite niin lähetän vaikka vanhat renkaat sulle? eihän tuo pstimerkki paljoa maksa...
murkula_
20.06.2010, 19:33
nyt olis alakerta niputettu! jee
Tiivisteet tuli motonetistä ja toisin kun heidän koneensa ilmoittaa ettei sarja sisällä kannen tiivistettä niin sellainen oli kuitenkin mukana?? No hyvä vaan säästinpähän 60e :D
Laakerit tuli Porista, Motormarket nimisestä puljusta oli hinta kohdallaan ja kaikki sopi.
Suppe myi sopivasti hyvän nokkaakselin joten sekin puoli olis nyt kunnossa. Kiitos Suppelle!
Nyt vaan sitten Kannen kimppuun...
Tarttuihan matkaan tossa viimeviikolla tällänenkin
Kompura puolesta ei tullu otettua kuvaa mutta eihän siinä lue kuin Air Search t3
Eli garretin velipoikiahan se...
Siipiä en muistanut mitata mutta rempan vaatii kun pyörii nahkeesti, ei kuitenkaan välyksiä.
Osaako kukaan sanoa miten tuo heräilee lj:ssä?
mikkoimp
20.06.2010, 21:05
jessus, mistä oletkin löytänyt noin pienen garrettin? en ole ennen nähnyt moista AR.24 pesää! mistä on kotoisin?
murkula_
21.06.2010, 06:02
Ei mitään hajua mistä on, mutta jos joku tietää niin olis apua.
Kun halvalla sain... Tulee myyntiin jos en itse keksi käyttöä.
Rekisteröimätön
23.06.2010, 22:32
kiitos tarjouksesta mutta ei ole enää tarvetta renkuloiille.. kävin liikkeessä kurkistelemassa ja totesin että poikkileikkaus on toisessa renkaassa vino, toinen rengas olisi passannut.. nyt tilasin volvo B21sen renkaat jotka näyttää suurin piirtein sopivilta noihin minun mäntiin....
murkula_
08.07.2010, 19:33
Nyt olis kone nipussa, paikallaan ja koe ajettu. Ahdistimeksi laitoin vielä tuon ct-20:sen katsotaan sitä turbopuolta sitten myöhemmin... Nyt on poissa savutus ja huohotus, motonetin tiivisteistä sen verran että mikään ei sopinut :mad: Kyllä oli monia hammasten kiristystä ja perke****ä ilmassa kun konetta niputin, viimeksi eilen kun kone oli nokalla ja ekaa koe käyttöa valmistelin niin kone käymään ja yllätys yllätys, kannentiiviste vuotaa. Syynä tähän kupari renkaita puuttuu oljykanavien ja vesikanavien ympäriltä! No omaa vikaa silti olisi pitänyt katsoa tarkemmin itse.Jotenkin silti vaikuttaa puhdittomalta kone, mutta siihen löytyy selitys akseleiden päästä. Renkaat vaihtuivat remontin aikana 33/13.5 mudzzilloista 37/14 irokkeihin :D