Kirjaudu sisään

View Full Version : etupyörässä väljää?


rockyy
06.06.2010, 17:57
rockyn katsastus rupeais olemaan edessä. mutta mutta. etupyörissä tuntuu pysty suunnassa väljää.sivuttain ei niinkään.laakerin kiristämisellä ei ole vaikutusta(n.1kierroksen meni kireämmälle ei enempää)

katselin alta kun veli väänteli rengasta,näytti välys olevan navan ja akselin liitoksessa.mitä sieltä mahtaisi olla vaihtokunnossa. laakeri tuskin koska välys on tuntui pystysuunnassa...

termit voi olla vähän hakusessa:D

baxxter
06.06.2010, 18:17
Olkatapin laakerit tai sitten jotain on löysällä.

rockyy
06.06.2010, 18:39
millainen operaatio vaihtaa nuo laakerit?

Jopo_
06.06.2010, 22:27
Toyotoissa pystyy tuota olkatapin laakerien välystä säätämään shimmilevyillä, jotka tulevat kääntöpään laakerikansien alle (kuvassa näkyvät mustat nuolet). Rockyssä pystyy varmaan säätämään ihan samalla lailla...?!?
Shimmilevyjä pois ---> välys pienemmäksi

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1281&pictureid=55857

Kyseinen räjäytyskuva Hiluxista

rockyy
07.06.2010, 05:58
auttoi hahmottamaan paljon.kiitos. tuleekos sieltä mitään öljyä ulos ja jos tulee niin mitä tilalle?

Jopo_
07.06.2010, 09:39
Ei pitäis peräöljyä tulla ulos, jos ei sitä oo ylitäytetty ja stefa vuoda. Vaseliiniä voi samalla painaa tuolta vähän lisää sinne napaan...

rockyy
07.06.2010, 16:08
hiukan on napa sisäreunalta öljyinen.sen näkee sitten mitä sieltä löytyy. oisko vetarirasva parempaa tuonne kuin vaseliini?

baxxter
07.06.2010, 17:12
Kannattaa kuitenki ainakin henkisesti varautua vaihtamaan ne laakerit. Jos ihan oikeesti on väljää niin ei välttämättä riitä vaikka ottais kaikki simmit pois. Tuntee kyllä jos rupee "pykältämään" napaa käsin käännellessä.
Vetarirasvalla tarkotat varmaan vetonivelrasvaa, on se varmaan parempaa jos vaan pysyy sisällä. Esim rovereissa on samassa tilassa ollut ihan peräöljyä ja varmasti voitelee parhaiten kunhan pysyy öljy sisällä. Riippuu ihan siitä kuulan pinnan kunnosta ja tiivisteestä, mikä siellä pysyy.

Voi tosiaan purkaa niin että ottaa ensin kuulan tiivisteen pois (oil seal set toyota-kuvassa), sitten olkatapit pois. Alempaa olkatappia ei välttämättä tarvitse ottaa edes pois, eikä siellä välissä välttämättä ole simmilevyjäkään (esim roverissa ei taida ihan mahtua tappi pois kun ottaa jarrulevyyn kiinni.)
Tässä vaiheessa tulee etuvetari ja murroskin mukana, jos ei ole napalukon päästä ottanut sokkarengasta pois. Ja saattaa olla vähän ankea laittaa takaisin paikoilleen. Kannattaa harkita navan purkamista, näkee samalla pyöränlaakerien kunnon. Toisaalta tieto lisää tuskaa ;)

rockyy
07.06.2010, 21:49
pitänee keskiviikkona lähteä katsomaan onko vaihtokunnossa vai riittääkö shimmailu. 100e näkyis tamgearsissa olevan kaikki neljä laakeria. samalla pieni woblaaminen luulisi vähentyvän ja ajotuntuma parantuvan.

rockyy
11.06.2010, 20:38
toiselta puolelta kirin vähän pyöränlaakeria se riitti. toiselta puolen yksi simmi pois ylhäältä ja alhaalla ei ollutkaan yhtään. timmi siitä tuli kuitenkin.