View Full Version : Nallen pikkuprojekti: Larvala
Pari vuotta sitten tuli intouduttua pulittamaan vm 79 Lada Niva.. Paskasta puuttui moottori ja muuan oleellinen osanen, joten siksi sen sai halvalla..
Nyt viimeinkin homma aloitettiin ja kun muuan ilta mäikättiin tallissa, seuraavaa on tapahtunut:
Moottoriksi asennettii 1500sen Kombi-Ladan voimalaitos. Koska Nivan koneesta ei ollut jäljellä mitään muuta ku kasa letkuja ja pahanhajuinen muisto, piti 15satku rakennella sopivaksi tuonne Vladivostokin Wranglerin sisuksiin. Tämä luonnollisesti tiesi öljypohjan uudelleenmuokkasta. Noh, pala pois ja paremmin muotoiltu kappale tilalle. Ei se senkummempaa ollut. Pallopää hitsasi ainakin polttoöljyn pitävää saumaa, joten kai se 10-30nen rapakin siellä pysyy.
Sitten tietty piti koneen ja perän korvakot vääntää uusiksi. Ai perkele, mikä homma siinäkin oli, mutta pitkällisen mekastamisen, mittaamisen ja puikonpolton jälkeen palikat saatiin mukavasti istumaan paikoilleen.. Lopputuloksena oli, että mosa saatiin tungettua paikoilleen ja perämurikkakin saatiin tarttumaan kiinni johonkin muualle, kuin alapuolisten rautojen päälle.
Värkkäämisen ja väsäämisen jälkeen koneeseen viimein eilis-iltana kaadettiin paljon bensaa, arvottiin virranjakajan kansi oikeinpäin, parit piuhat UUTEEN laturiin ja väännettiin (uhka)rohkeasti avaimesta. Muutaman yrityksen jälkeen Lenin puhalsi voimasavut ilmoille ja jälleen kerran oli saatu yksi Neuvostoliiton ylpeyden aihe puskemaan palamattomia hiilivetyjä, hiukkasia, paskaa ja häkää ilmakehään.
Kuvia älysin alkaa ottamaan vasta tänään, joten yritän saada joitain jopa näkyville.
Koska 4x4-magazinen kautta ei Nalle pääse rojektia tekemään, niin tehdään se sitten tänne. Kieliasu ei välttämättä ole ihan sitä, mitä painetussa sanassa, mutta toivottavasti kelpaa.. Eipähän tämä maksakaan mitään, joten saanee kelvata.
Tosiaan, kuvia tulee myöhemmin.
Ja kuvia...
Lenin itse
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61015
Kone
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61016
Korvakot kuskin puolella
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61017
Kaasuttimelle rakennettiin uutta vivustoa.. Materiaalina pitkä 10mm pultti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61018
Jonkun edellisen omistajan väsäämiä sähköjä.. Ihme, ettei tämä ole palanut jo aikaa sitten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61020
Kerta kaikkiaan karu kapistus
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61019
Ei tos ole vielä pahat sähköt itsellä oli asennettu kaikkee keskuslukitusta, lisämittareita sun muuta ylimäärästä ja kyl oli sit palanutkin. Itsellä kans 1500 ladasta kone vaihdettu. Onnea projektiin..
Ei tos ole vielä pahat sähköt itsellä oli asennettu kaikkee keskuslukitusta, lisämittareita sun muuta ylimäärästä ja kyl oli sit palanutkin. Itsellä kans 1500 ladasta kone vaihdettu. Onnea projektiin..
Onkos se kierroslukumittarin yhteydessä oleva punainen merkkivalo latauksen valo vai mikä... Siinä on niinkuin kaksi maadoituksen symbolia vastakkain.. Vai onko se keskitasauspyörästön lukon tuikku... Perskeles, kun ei ole ikuna tarvinnut tuollaisia(kaan) miettiä.
Se ei meinaan sammu.. Siinä mittarin yhteydessä on oikealta lukien ryyppy, se mikälie ja kolmantena vasemmalla käsijarru..
Sitten kojetaulussa on kaksi keltaista valoa.. Mitä ne on? Toinen (oikeanpuoleinen) palaa sytytysvirran kytkemisestä koko ajan, myös auton käydessä ja toinen ei lainkaan.
Hetki sitten hermostuin Kurskin käyntiongelmaan.. Käynnistäessä vakiokaasarilla hörähtää komeesti ja käy hetken. Sitten sammuu. Oli imu päällä tai ei.. Kaasutti tai ei.
Nyt koneen päällä makaa Weber-merkkinen bensaletkun laajentuma ja hienosti pöräjää.
¤Offi-Osku¤
06.06.2010, 16:49
Yleensä ne keltaset ollut jarruneste ja keskitasauspyörästö jos en ihan pahasti väärin muista.
Ja laturin valo siinä ryypyn valon luona.
Nämä muistin mukaan joku korjatkoon jos väärin.
Yleensä ne keltaset ollut jarruneste ja keskitasauspyörästö jos en ihan pahasti väärin muista.
Ja laturin valo siinä ryypyn valon luona.
Nämä muistin mukaan joku korjatkoon jos väärin.
Joo.. Niin mä vähän laskeskelin.. Kiitos Osku.
Ja tais tuossa selvetä sekin, miksi latauksen valo palaa... Mutta en ehtinyt vielä ongelmaa korjata. Lataa se kuitenkin.
¤Offi-Osku¤
06.06.2010, 19:31
Joo ja jos jotain tietoo tarvii niin eiköhän sitä löydy kun on niitä tullut tutkittuu :)
Homma etenee...
Weber sai uutta elämää, kun Leninin bensakrematorion suuttimelle tulevat vivustot yhdistettiin tähän länsimaisen benziinin ruiskuttimen vivuille.. Lopputuloksena saatiin Rutinoffi käynnistymään kohtuu helposti, ottaen huomioon, että tankissa on yli kaksi vuotta vanhaa bensiiniä. Edellämainituilla rassailuilla Larva saatiin tottelemaan imuvivun ja kaasupolkimen käskyjä. Ja kun kone saatiin toimimaan kuskin sille esittämien toiveiden mukaisesti, piti värkkiä luonnollisesti ulkoiluttaa hieman. Nokkaketju reippaasti rallattaen Leniniä usutettiin pitkin pihamaata ja lystiä oli.
Rassailujen lomassa puolan ja virranjakajan väliin leivottiin uusi kaapeli, sekä asennettiin väliaikaisratkaisuksi liian pieni alipaineletku jarrutehostimelle.. Lisäksi laturille liitettiin puuttuva piuha ja näin saatiin latauksen valokin toimiaan oikein.
Ottaen huomioon, mistä rojekti aloitettiin, Larvala liikkui ihan tyydyttävästi.. Huomenna homma jatkuu ja kenties saan leivottua muutamia kuviakin eetteriin.
Ja homma etenee.. Tänään oli vuorossa venäläis-ruotsalaisena yhteistyönä syntyneen matkustusmukavuuden ulosheitto.. Eli kuskin penkin virkaa toimittanut Volvon ja pelkääjän puolen Ladan jakkarat heitettiin tallin taakse happanemaan ja kaivettiin laikkakone hyllyltä, tarkoituksena lattioiden avaus ja korajaus.. Perkeleiden määrä rojektissa lienee vakio.. Niin nytkin Leninin ohjaamon täytti alkusuomalainen murina kun lattian monitahoista peltiä alettiin leikkoa auki. Toisilla tuntuu auton rakentelu kiteytyvän sellaiseen tosiasiaan, että kun lattia kannattaisi rakenteluvaiheessa avata ja korjata kunnolla, niin mieluummin hakataan sisäpuolelle uutta peltiä, joka sitten nähtävästi ilman suojakaasua räitään kiinni..
Kyllä syletti..
Noh, kuvia, kun ne kerta ovat kivoja.
Enste se eilen luvattu kuva Weberistä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61559
Jakkarat
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61560
Hävityksenkauhistusta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61561
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61562
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61563
Huomenna jatketaan. Lattiat ovat aivan paskat. Samoin ovat lattioiden alla sukkuloivat palkit.. Kynnyskotelot on niin moneen kertaan päällekäin hitsattua paskaa, että ne varmaan kestäisivät, mutta nekin kyllä poistetaan..
Kertakaikkiaan, täytyy todeta, että on kyllä taidokkaasti rävitty tekele.. Tämän tuhon korjaamiseen menee sitten pitkään.
Kiitos ja Anteeksi
Rekisteröimätön
08.06.2010, 22:21
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=380&pictureid=61562
Kertakaikkiaan, täytyy todeta, että on kyllä taidokkaasti rävitty tekele.. Tämän tuhon korjaamiseen menee sitten pitkään.
Kiitos ja Anteeksi
Saattaa olla aika kiikkerä tuo uusi kuskin penkki
Ja pientä päivitystä ilman kuvia...
Eli kuskin lattia ja istuimen kiinnikkeet saatiin eilis-iltana hakattua kasaan. Lattiassa tehtiin muutamia ratkaisuja, joiden perusteella tuon värkin pitäis kyllä kestää vähän pidempäänkin.. Tänään isketään kynnet pelkääjän lattiaan. Siinä on valitettavasti edessä saman maasepän-perkeleen turaama viritys, eli peltiä pellin päälle hitsatun kerroshelvetin purkaminen. Suomeksi sanottuna hieman rassaa, mutta alettu mikä alettu. Pelkääjän lattia tullaan tekemään hieman erillä kaavalla, kuin kuskinpuoli. Kuvia tulee myöhemmin, jahka saan ne siirrettyä kortilta koneelle.
Nyt tallille.
Ja talli kutsuu.....
Päivistystä ilman kuvia.
Kuljettajan ja pelkääjän lattiat saatiin turattua kasaan. Samoin vaihdettiin myös pelkäänjän lattian alla ollut koripalkki. Helmoihin laitettiin semmoiset palkit, että pitäis kestää. Samoin lattioihin tehtiin mukamas vahvistustarkoituksessa kunnolliset vahvikekotelot. Istuimiksi valittiin 80-luvun Celican huippumodernit istuimet ja ne saatiin jopa sovitettua Larvan ohjaamoon. Takaistuimen jätin ennalleen ja sekin pultattiin paikoilleen, jahka olin hitsannut takalokasuojassa olleen reiän umpeen. Seuraavana onkin vuorossa tavaratilan pohjan kunnostus, sekä ulkokuoren sipistely, hionta, sekä maalaus. Pakkelia tuohon paskaan laitetaan just niin vähän, kuin voidaan.
Ja pakkelista puheenollen, sitä muuten oli tuohonkin rapaan tungettu oikein huolella. Ettei vaan olis aikoinaan tehty jonkinsorttista myyntiremppaa.... Ei sillä, että minäkään tuossa ihan viimeisen taptin takaa turaisin, mutta jo tässävaiheessa tuntuu, että parempi tuosta tulee, kuin edeltäjänsä toimesta.
Ja talli kutsuu.....
Ja pakkelista puheenollen, sitä muuten oli tuohonkin rapaan tungettu oikein huolella. Ettei vaan olis aikoinaan tehty jonkinsorttista myyntiremppaa.... Ei sillä, että minäkään tuossa ihan viimeisen taptin takaa turaisin, mutta jo tässävaiheessa tuntuu, että parempi tuosta tulee, kuin edeltäjänsä toimesta.
Otan Nalle osaa.. Mulla ne pahviahanskojakoivunhalkojajakaikkeasiltäväliltäko rjaukset on jo tehtynä! Nyt pitäis vain laittaa KEVYT kerros pakkelia niihin kohtiin jotka sitä vaativat.. Esittely autoa ei olla tekemässä!
Ja taas on pakkelia pölisytetty..... Etulokareista oikeanpuoleinenkin saatiin riisuttua ja kevennettyä... Olihan taas pitsistä peltiä yritetty verhoilla...
Suurimman muodonmuutoksen kokee kuitenkin tässä vaiheessa vielä auton persus. Eli tavaratilan lattia, mukaanluettuna takahelmat ja kotelot, olivat aivan paskat. Leikkaamallahan siitä selvitään, joten laikkakonetta vingutettiin oikein urakalla.. Itseasiassa perä muuttaa muotoaan hieman enemmän, kuin oli tarkoitus, mutta kyllä sen vielä Niveaksi tunnistaa.
Kuvia tulee edelleenkin myöhemmin, kun ei vieläkään ole mitä tarjota.