PDA

View Full Version : Rankku vaeltaa....


sippis
23.12.2004, 08:58
I.

Mistä johtuu ko ajan vasemmalle kaartuvaan mutkaan niin rankun oikea takakulma tuntuu niiaavan jonkin verran. Siitä seuraa hiukan matomainen mutkittelu.... Oikeaan kaarteeseen ei vastaavaa tunnu...

II.

Kesällä tuo tehokas ohjaustehostin tuntuu mukavalta, mutta näin talvella isoratti + tehostin= tunnoton ohjaus, ainakin mulla. Helposti tulee tehtyä liian suuri ohjausliike, eilen oli loskassa ajettaessa kabiini täynnä käsiä ko vas. mutkassa persaus lähti irti ja korjaus ohjauksen jälkeen vastaheitto jne... jne... pysyi tiellä mutta...

Mitä tuolle vois tehdä?

Se on varmaa et talvirengas kauppaan poikkean heti ko palkka tulee...

Firestonet on niin saatanan liukkaat, puskee range lähes joka risteyksessä jos on hiukankaan liukkaampi tie... Ja ei nuo Ekoturbotkaan mitkään pitohirmut ole...

Niin tää on eka talvi kun kunnolla pääsee tuolla autolla ajamaan. Nyt sitten näkee missä on parannettavaa...



-J-

Elmor
23.12.2004, 09:54
Mulla on Rankussa myös pieni vaeltelutaipumus mutkissa, ei kuitenkaan mielestäni johdu kallistelusta. Käännöksen alkupuolella maantienopeuksissa tulee outo heilahdus, ikäänkuin joku klappi siirtyisi laidasta toiseen. Sama molempiin suuntiin. Kaikki puslat on tsekattu pariinkin kertaan ja muutamia vaihdettu vähän varmuuden vuoksi. Ei auta, mutta kaikkeen tottuu.

Mitäs muilla on kokemuksia Rankun ajamisesta luistossa? Aika vaikealta tuntuu tosiaan hallita ja vastaheitto tapahtuu yleensä nopeammin kuin ehtii ratilla mukaan. Ja taas mennään toiseen laitaan... Täytynee välttää niitä luistoja.

Itse ajelin puoli talvea vanhoilla Misukan M+Sillä, mutta meininki muuttui todella paljon paremmaksi, kun laitoin alle käytetyt Hakkapeliitat nastoilla. Enää ei luistele pehmeästi ja vaivihkaa, vaan menee just sinne minne käsketään. Ja kiihdytyksissä pito on tietysti lähinnä hämmentävää. Suosittelen. Sulalla meno on ehkä hiukan vähemmän suuntavakaata, mutta toimii kuitenkin, eikä nastojen rapina pahasti kuulu maantielläkään.

Elmor ja Efi

Kupla
23.12.2004, 18:00
Juu Rangen kans saa olla varovainen näin talvella. Tuntuma tiehen on petollisen hyvä ja sitten yht äkkiä ollaankin menossa jonnekkin ihan muualle.

Se niiailu homma viittais vähän sinne takapään pusliin ja se klappi siellä takana kuulostas viittaavan palloniveleen. Mulla oli kans melkonen klappi takana, joka korjaantu pallonivelen vaihtamisella...

Hiljaa hyvä tulee...Hiippailemalla siitä on ennenkin menty
______________________________________________

pee
23.12.2004, 21:05
kattokaa takapään puslat ja se A-tuki, sielt löytynee, sladia kandee vältellä ja pikkasen tukevoituu keskilukko kiinni, tosin ei kandee ajella kuin v...n liukkailla siten

-pee-

ei se satu...

Paavo
23.12.2004, 21:50
Epäilisin kans A-tuen palloa, tai sen rungon puoleisia puslia, tai takapään pitkittäistukivarren puslia joko rungon tai akselin päässä. Pyöränlaakereissa vois periaatteessa kans olla välystä, mutta se tuntuis varmaan muutenkin jos sitä olis ihan sikana.

Entäs jos otat kax kaveria, ja laitat ne heiluttamaan autoa takakulmista sivullepäin niin lujaan kun pystyvät, ja kömmit itse auton alle välyksiä tutkimaan. Samalla reseptillä löytyy edestäkin esim. panhardin puslien tai pulttien välykset, mahdollisesti myös olkatappien ja/tai pyöränlaakerin klapit (varsinkin jos kaverit heiluttaa autoa etukulmista :-)

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Ossi_p
23.12.2004, 22:00
moi

takapään pitkittäis tukien välyksen tai väsyneet kumit tunnistaa parhaiten kun pitää ratin tiukasti keskellä ja moottorilla voimakkaasti jarruttaa sen jälken tekee voimakkaan kiihdyttämisen jos taka akselin tuissa on väljää auto siirtyy kiihdyttäessä toiseen suuntaan ja jarruttaesa toiseen suuntaan
minulla ei löytynyt puslista mitään vikaa katsastuksessa eikä heiluttamalla vaan kun vaihdoin rungon puoleiset puslat vika hävis

-ossi-

sippis
26.12.2004, 21:31
Klappia löytyi ohjaustehostimesta... Pitää kiristää, mutta miten tuo tapahtuu? Ikinä en tuota ole tehnyt...

Jos jollakin on ohjeet niin otan mielelläni vastaan...

-J-

Paavo
26.12.2004, 23:14
Moi,

miten sattuikaan, kiemurtelin tänään Oulunsaloon ja takaisin (30-40km/sivu), senverta levottomasti kottero meni tien päällä että jossain oli pakko olla "jotain", ne perinteiset "heilutan autoa sivusuunnassa niin perhanasti" eivät paljastaneet mitään (normaalia) isompia kolinoita, joten kotia päästyä piti komentaa poika vemputtaan rattia, oli aika miehekäs välys simpukassa, se pystyakseli heiluu useamman millin sivusuunnassa, ja auto siis oli käynnissä, eli pumppu pyöri.

Saamarin heikkoja vehkeitä englesmannit tekee, ajattu vasta 350tkm, ja nyt jo pitää huoltaa...

Kts. http://www.spanishtrailrovers.com/Tech/Info/Range_Rover_Manual/rrm_steering.pdf

Siinä simpukan päällä on kiristys, myötäpäivään välykset vähenevät. Tässä pikaohje:

Adjusting the sector shaft

Set the worm on centre by rotating the input shaft half the total number of turns from either lock.
Rotate the sector shaft adjusting screw counter-clockwise to obtain backlash between the input shaft and the sector shaft.
Rotate the sector shaft adjusting screw clockwise until the backlash is just eliminated.
Measure and record the maximum rolling resistance at the input shaft, using a spring balance, cord and torque tool ROlOl6.
Hold the sector shatt adjuster screw and loosely tit a new locknut.
Turn in the sector shaft adjuster screw until the figure recorded in instruction 85 is increased by 0.9 to 1.3 kg (2 to 3 lb) with the locknut tightened.

Onneks kunnostetut osat ei oo kalliita, jos pelkkä hienosäätö ei auta.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Edited by - Paavo on 26/12/2004 23:21:07

sippis
27.12.2004, 14:25
Kiitos taas kerran neuvoista...

Eiköhän toi auto ole kohta "ajettavassa" kunnossa.




quote:
Moi,

miten sattuikaan, kiemurtelin tänään Oulunsaloon ja takaisin (30-40km/sivu), senverta levottomasti kottero meni tien päällä että jossain oli pakko olla "jotain", ne perinteiset "heilutan autoa sivusuunnassa niin perhanasti" eivät paljastaneet mitään (normaalia) isompia kolinoita, joten kotia päästyä piti komentaa poika vemputtaan rattia, oli aika miehekäs välys simpukassa, se pystyakseli heiluu useamman millin sivusuunnassa, ja auto siis oli käynnissä, eli pumppu pyöri.

Saamarin heikkoja vehkeitä englesmannit tekee, ajattu vasta 350tkm, ja nyt jo pitää huoltaa...

Kts. http://www.spanishtrailrovers.com/Tech/Info/Range_Rover_Manual/rrm_steering.pdf

Siinä simpukan päällä on kiristys, myötäpäivään välykset vähenevät. Tässä pikaohje:

Adjusting the sector shaft

Set the worm on centre by rotating the input shaft half the total number of turns from either lock.
Rotate the sector shaft adjusting screw counter-clockwise to obtain backlash between the input shaft and the sector shaft.
Rotate the sector shaft adjusting screw clockwise until the backlash is just eliminated.
Measure and record the maximum rolling resistance at the input shaft, using a spring balance, cord and torque tool ROlOl6.
Hold the sector shatt adjuster screw and loosely tit a new locknut.
Turn in the sector shaft adjuster screw until the figure recorded in instruction 85 is increased by 0.9 to 1.3 kg (2 to 3 lb) with the locknut tightened.

Onneks kunnostetut osat ei oo kalliita, jos pelkkä hienosäätö ei auta.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Edited by - Paavo on 26/12/2004 23:21:07


-J-