View Full Version : mhk:n LäJä ja Hodari
No niin teempäs tästäkin autosta topikin.
Tuli ostettua tuossa viime vuoden puolella varsin hyväkuntoinen ja vähän ajettu Lj. Vuodelta -87 ja ajettu nyt jotain 277 tkm. Tuolloin ei ollut muuta kummempaa varustetta kuin 33x10,5 mutiaiset alle leimattuna. Töitten ja koulun takia toimi lähinnä käyttiksenä.
Liitteessä on joku kuva nykytilateesta.
Vinssikin tuli just tilattua. Suomen erikoistekniikalta. Pedin taidan teettää ammattikoululla.
Torseni perät tulee myös, elikkäs Detroit truetrack.
Mad ilmajouset, jotka tulee kierteen sisään. Sanuppilla ainakin on edustus.
Tulevaksi talveksi on kaavailtu auraa keulalle. Jos jollain löytyisi edes aihio Lapin tai oulun läänin alueelta, saa tarjota.
Tämmöstä tällä kertaa.
Joo hyvän näkönen LäJä. Pistä vaan rojektikuvia ku hommat etenee :):):)
RalliJari
27.05.2010, 13:27
Torsenit eteen ja taakse? Haluaa kuulla tästä sitten käyttökokemuksia lj:n alla. Tiiä vaikka joskus itellekki sit:)
Vinssikin tuli just tilattua. Preheatilta. Pedin taidan teettää ammattikoululla.
.
Mites sää sait tilattua ku toi preheatin porukka on ilimeisesti poikkeen kuvioista?? itekkii pari meiliä lähettänä eikä mitään oo kuulunu!?!? :confused:
Iisiraireri
27.05.2010, 15:29
Mistä ostit LJ:n?
Mites sää sait tilattua ku toi preheatin porukka on ilimeisesti poikkeen kuvioista?? itekkii pari meiliä lähettänä eikä mitään oo kuulunu!?!? :confused:
Niin joo siis viestin laitoin eikä muuta ole kuulunu. pari kertaa soitin eikä vastattu. no voi **ttu
Mistä ostit LJ:n?
Tuoltahan se oli Ylikylästä, rovaniemellä.
Vinssin toimittaja vaihtu. tilasin tämän; http://kauppa.erikoistekniikka.com/sahkovinssi-5440-vaijeri-p-880.html
Rojekti etenee taas vähän. Erikoistekniikalta tilattu vinssi tuli eilen, ja palstan kautta löyty Kemistä kunnollinen aura talveksi.
Vinssi on näköjään Ironmanin valmistuttama, luulisin ainaki. Vaikuttaisi ihan kelpo tekeleeltä, langaton kaukkarikin toimii :D
Mutta, kokeilin pelkkää relerasiaa akkulaturilla, uloskelaus toimii, mutta jos painaa in, solenoidi hakkaa pöljänä päälle-pois nopeaa ja virtamittari menee tappiin. Johtuuko tämä vain siitä ettei vinssi ollu kytkettynä? Sama toiminta siis molemmilla ohjaimila.
Hutkitaan asiaa.
Auran hydekoneikossa on 24v pumppu, mutta tämäpä näkyy toimivan normaalisti myös 12 voltilla. Joku sekavirtamoottori kyseessä? tosin 12 voltilla teho on neljäsosa verrattuna 24 volttiin, eli reilu 2kw - yli 8 kw mitä moottorin vastuksia mittasin.
Profiilissa on lisää kuvia.
käytä vinssi auki ja vaihda paremmat rasvat sisään!
Joo tämän merkitys olikin tiedossa.
mulla ainaki oli sellasta jankkia et huh huh..alko jo näyttämään siltä et ne ei liukene edes pois..
Pieni takaisku tuli aamulla, jarruputki taka-akselin päältä alkoi vuotaa, siis tulee putken läpi, mutta heitti vuotamasta muutaman tunnin jälkeen ?!
Sattuuko kellään olemaan mittoja molemmista putkista, saisi teetettyä Autoasilla kaupungissa ja vaihettua sitte ite. Niin ja nippojen tyyppi.
Joo edittinä mittasin putket, vasen 108 cm, oikea 57 cm. Olkoon tämä muillekin tiedoksi jos vaikka putki katkeaa ja vääntyy.
Lukkopihdet letkussa saavat välttää ensiviikkoon :D
Jotain taas tapahtunu. Taka-aksilan jarruputkiin löytyi ainoa järkevä ratkaisu toyotan tiskiltä tilaten. F- alkuisen tarvikeliikken kötöstämät putket eivät pahemmin nesteitä pitäneet, kartion kulmassa vanhaan verrattuna oli eroa, ja työkalusatsi jolla masentaja ne kötösti, oli sama mitä saa motonetistä/biltemasta 20 e hintaan... Sitäpaitsi, melkein parikymppiä halvemmaksi tuli alkuperäset putket, eli jotain 44 e. siis molemmat yhteensä.
Mitäs tästä opimme, no, vaikka ja mitä...
Tässä viimeviikolla tekasin bj-40:sessä olleen auran pikakiinnikkeen LäJään sopivaksi ja kiinnityspulttien paikkoja lisättiin hyödyntäen rungossa jo valmiina olevia orkkisvinssin muttereita.
Nostin auran keulaan ja kokeilin hydrauliikkaa. voima riittää vaikkakin moottori käy nyt vain puolella jännitteellä.
Jos tuohon vielä sen vinssin petin turaisi kiinni, ja valoraudan toisille ajovaloille joutuu myös tekeen.
Juutuubassa auran kokeilua;
http://www.youtube.com/watch?v=elDve2eus0s
mehtämörö
11.07.2010, 16:32
Vaikuttaa auran kääntökulma aika pieneltä? voipi olla että ei jaksa läjä hirveen isoa määrää puskea jos ei tuon enempää käänny levy sivulle..
joo eihän se aivan tarpeeksi käänny, mutta sittempä näkee.
Jotain kehitystä taas, saksasta tuli Airtechin ilmajouset, eli vieterit poistuvat edestä ja ilmat tilalle.
Kyseessä on tämä malli: http://www.airsprings.de/epages/airsprings.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/airsprings/Products/140303
Mitoista sen verran, kun palje on lyhimmässä pituudessa paineistettuna, halkasia on 14 cm luokkaa.
Jos ilmajousille tarvetta, suosittelen kyllä tätä firmaa, paketti kotio viikossa "standard" toimituksella.
tutun näköinen aura :D, se koneikko on tien hoito sisun mahaaura käytöstä. hallinta venttiilit on nissanin trukista.jos ne samat kun täältä lähtiessä.
Jotain kehitystä taas, saksasta tuli Airtechin ilmajouset, eli vieterit poistuvat edestä ja ilmat tilalle.
Mitoista sen verran, kun palje on lyhimmässä pituudessa paineistettuna, halkasia on 14 cm luokkaa.
Mites meinasit paineistuksen toteuttaa? Paljonko noi kantaa?
Kompura ja ohjauspaneeli mittarilla ovat 245 Volvosta. Oli joku Monroen ilmaiskari viritys taka-akselilla. Tuottoa riittävästi ja kykenee 9 bar paineeseen.
Mäntään tein uudet tiivisteet, ja veivikammioon laitettu öljyt joskus.
Kompura on aivan toista luokkaa kuin ne muovikuoriset rimpulat, tupakinsytytyin pistokkeella olevat.
Laskin yhdelle palkeelle kantavuutta 5 bar paineella n. 700 kg.
JV73; oliko sun tekemä tämä aura?
Tuossa taannoin tuli soviteltua eri jousia alle.
Edessä on nyt Volvo 245 kuormajouset biltemasta. Nosti jotain 3 tuuman verran. Ennen oli sisäänjoustoakin peräti 3 cm..
Taakse kokeilin ensin täälläkin mainittuja jotain ladan kuormajousia motonetistä, verkonpainoksihan ne joutaisi.. on kyllä paljon pidemmät, mutta langanvahvuuskin oli jotain ihan muuta kuin omissa vietereissä. Eli sama korkeus pysy, mutta kuormaa ei kestäny...
Niimpä laitoin takajousien sisään entiset etujouset. Ja hyvin ajaa asiansa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2372&pictureid=85357
Tuossa taannoin tuli soviteltua eri jousia alle.
Edessä on nyt Volvo 245 kuormajouset biltemasta. Nosti jotain 3 tuuman verran. Ennen oli sisäänjoustoakin peräti 3 cm..
Taakse kokeilin ensin täälläkin mainittuja jotain ladan kuormajousia motonetistä, verkonpainoksihan ne joutaisi.. on kyllä paljon pidemmät, mutta langanvahvuuskin oli jotain ihan muuta kuin omissa vietereissä. Eli sama korkeus pysy, mutta kuormaa ei kestäny...
Niimpä laitoin takajousien sisään entiset etujouset. Ja hyvin ajaa asiansa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2372&pictureid=85357
Siitähän tuli hyvännäkönen... :)
Täällä taas :rolleyes:
Parin vuoden hiljaiselon jälkeen inspiraatio palaa, edessä olisi päälaatikon vaihto ja jakiksenkin sietäisi laakeroida. Miksi näin, erehyin lainaan koslaa eräälle "kaverile" ehkä tunniksi, ja tyypillisestihän tavarat paranee lainassa...
Oli siis tahallaan sorvannu vaihteita ja 3-4 siirtäjänkin oli palasina.
Asiasta tulikin turpakäräjät mutta ketkun saaminen muuten vastuuseen olis toivotonta kun ei itte ollu näkemässä.
Että terveisiä vaan tänne rovaniemelle sille nuorelle automiehelle jolla on viirusilmä FH16 kasetti kuljetuksen ajossa :D
Noniin asiaan eli pääaski on haussa, enkä ole täälläkään myytäviä nähnyt, nyt olis purkaamolla, vanhan joutuu laittaan vaihdossa. -91 näyttää vuosimalliksi eli onko se nyt sitten 2lt2 koneen perästä ? moottoriksi väittää kuiten 2.4D ??
Oliko kytkinkopassa eroa, kytkinki oli kait isompi halkasialtaan ja vauhtipyörä 8 pultilla ? Vai käykö siltikin.
Tutkin myös A343F askin sijoittamista joka on peräisin kdj90 ruiserista. Jakolaatikko kävisi -97< hiluxista, mutta. Vetolevy on 8 pultilla eikä turbiinikoppa käy viereenkään 2lt:n kanssa. Startti ainakin on ehkä tuuman pari alempana kehällä.
Olen pettynyt :D
Läjää ei kaiketi ole eurooppaan tuotukaan automaattina, mitä toyodiystä kattoin. Miten hiacen automaatti, onko sekään mahollinen ?
veikkaan että jos kytkin koppa ei käy koneen perään suoraan niin voit vaihtaa kytkin kopan siitä vanhasta laatikosta siihen uuteen? Ei ole oma kohtaista kokemusta mutta ihan mutu tuntumalla arvioiden uskoisin että tälläinen onnistuisi?
Mutta uskoisin kyllä että se laatikko käy suoraan siihen 2lt:n perään?? kertokoot viisaammat olinko miten väärässä.
Joo, kytkinkopan kiinnityksessä laatikkoon ei varmaankaan ollu eroa, sama r151f lootahan se oli uudemmassakin läjässä. Pitää tahtoa mittanauhan kans otettuja kuvia siitä askista.
Tuossa joku aika sitten tuli tilattua 183 ? tkm ajettu -91:n läjän päälaatikko, pienellä riskillä tosin kun sopivuudesta ei ollu täyttä takuuta. Tamgearsilta tuli laakerit, stefat ja tiivisteet jakoaskiin, etuakseliin vetonivelen puslat ja stefat. Kytkin ja takastefa vaihtuu myös. Kytkin tosin olikin korean ihme Seco ?? Valeon sijaan, ikkään tuommosesta kuulukkaan, mutta tuo selvensikin hieman asiaa : http://www.tamgears.com/kytkimet%20info.htm
Niin se laatikko, -87:n ja -91:n erot ovat tukikumien kiinnityksessä ja laatikot yhistävän pooriakselin läpimitassa, joka siis on uudemmassa muutaman millin vähemmän. Lähtöakselia ei myöskään enään ole laakeroitu erikseen siihen välikoppaan. Uuden lootan mukana tuli (onneksi) se liitosholkki, sorvaamossa voivat sitten hitsata nuo holkit yhteen ja pätkästä oikeaan mittaan.
Muita eroja laatikoissa on ainakin kytkinakselin puolella, uudemmassa sen laakeri ja stefa ovat ulkohalkaisijaltansa pienempiä. -87:n kytkin näytti käyvän tuohon. Tamgearsila sanovat että 4/1988…7/1992 ikäsissä kytkin on sama kuin vanhemmisa, mutta painelaakeri on eri.
Mitä mitä, säästöäkö kun kaikki pitäny tehä kevyemmäksi ? :D
Alpumista löytyy kuvia laatikoista.
Jakolaatikkokin saatu laakeroitua, mitä nyt pari alumeetista laakeripesää yrittää olla huolimatta ulkokooleja paikoillensa :D Koittaa huomena lämmitellä pesiä koolin pakastamisen lisäksi.
Takavedon sisempi&ulompi laakeripesä ovat tuossa syyllisiä numeroila 36134 ja 36132.
http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/1987/land-cruiser-70/lj70l-mrxw/3_781520_013_/powertrain-chassis/3609_transfer-case-extension-housing
Sitten kysymys muillekin saman rempan tehneile, sisääntuloakselin rattaan ja ekan laakerin välissä pitäisi olla paksu o-rengas, joka tulikin tamgearsin lähetyksessä. Edellinen remontoija ei sitä ollu laittanu sinne, ja kokeilemalla kävi ilmi että rattaat siirtyvät liian kauas akselilla. Paitsi että, tarkemmin kun kattoo, tuo japanpartsi ja toyodiy näyttää sen o-rinkilän kohalla Not aplicable. Poistunu käytöstä?
Vaan mistä syystä öljytilat erottava stefa löytyy vain tamgearsin kuvasta?
Edellisessä rempassa oli näemmä laitettu vakiomallinen stefa, nyt tuli 2-puoleinen.
http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/1987/land-cruiser-70/lj70l-mrxw/3_781520_013_/powertrain-chassis/3608_transfer-assembly-gasket-kit
No jo, loota muljahti paikallensa tuossa lauantaina puolilta öin ja loput osat ruuvattiin tänään paikollensa. Laatikon suhteen kaikki muu kävi yhteen paitsi jakolaatikon keppi osuu nopella alueellakin lattian aukkoon, syynä on niveltappi siinä välikopassa joka näyttäis olevan pari senttiä tai sinnepäin taempana kuin vanhassa, eikä käyttötangossa riittänyt säätövara. Taidan jatkaa sitä tankoa ennemmin kuin leikata peltiin lisää tilaa :rolleyes:
Eli tässä on -87:n kytkinsatsi, -91:n kytkinkoppa, päälaatikko ja välikoppa, puolet vanhan ja uuemman lootan "yokesta" eli booriholkki laatikoiden välillä, liitettynä lämpösovitteella ja hitsaamalla Eskelisen sorvaamossa.
-87:n jakis käy siten suoraan tiivisteineen päivineen tähän.
Laatikot pelittävät nyt hyvin ja ne ennen nelosella ja vitosella rullatessa kuuluneet rahinat loistavat poissaolollaan.
Vaikka lattian luukku ei vielä ole paikallaan, en erottanut ajossa muuta kuin koneen ja renkaitten mölyn.
Tuli käytyä syyskuun puolivälissä 1500 km lenkki ja mukaan tarttu -90 HDJ80 automaatilla, halpahan se oli mutta pelleissä riittää työtä. Tekniikka pelaa ja veivien laakeritkin sano vaihettaneen vastikään, aattelin kuiten tarkistaan niien kunnon ennen enempiä ajoja. 480 tkm näyttää mittari.
Varusteista löytyy sähkölasit, peilit ja keskuslukko jotka jopa toimivat :D
Takaperän lukko sen sijaan ei kytke, joku jumissa kun virtaa näkyy menevän 2 sek. ja mittarivalot kirkastuu. Oisin käyttäny pois vaan joku oli jo mäljänny pultinkannat pas-2, ja epämääräsiä liitoksiakin oli ainakin maajohdossa.
Lisää tulee kun muistaa ottaa kuvia, Läjäkin on vielä käytössä joskin vähemmällä, kannen vaihto ja muun moottorin kunnostus alkaa olla ajankohtasia.
Noniin pari kuvaakin ois. Ens viikolla kun alakaa loma(utus) niin kerkiäs alkaa laittaan tuotakin.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=7714
Hodarin ehostus päästy viimein alottaan etuakselista, peräkin jäi käteen :D
Siinä sinänsä ei ole remontin aihetta, välyskin on sallituissa rajoissa mitattuna ihan näppituntumalla. Lukkomoottorin poistin, kaikenlisäksi täysin toimivan.. Takalukon moottorihan tässä sen sijaan ei pelaa, vaatinee kunnostusta. Sekään ei tosin ole takaisin menossa. Lukot nimittäin tulevat toimiin ilmalla.
Kääntöpäissä sen sijaan oli vikaa enemmänkin. Stefat tieten, vetarin kaulakin sen kuluttama, murrokset ja helat. Niien tilalle on nyt neulalaakerit. Olkalaakerit kiritty liian tiukkaan (liian vähän shimmejä) mistä johtuen laakerissa pykälät. Ei kuitenkaan ollu laakerit palasina kuten läjässä viime vuonna.
Öljyt ja suodattimet vaihtu mottiin ja automaattilootakin sai uuet liemet, osittain tosin kun en alkanut huuhtelemalla vaihtamaan. Vaihtaa vaikka joka öljynvaihdossa sen 6 litraa sinnekin. Aika terävästi kytkee nyt pykälät, vaikkei sen suhteen ennen öljynvaihtoakaan ollu mitään heikkoa.
Tarkotus on laittaa laatikollekin paine ja lämpömittari, paineenmittausta varten laatikon etupäässä vasemmalla puolen ylhäällä on tulppa, käyttää pois ja mitata kierre siitä. Ulkomaan voorumeilla olivat lämpöanturin laittaneet jäähdyttimelle lähtevän putken kulmanippaan, samassa nipassa on lämpövalon kytkin joka kytkee vasta 150 asteen tiemämillä. Se on jo myöhästä sillon...
Vdo:n mittareita saa esim. raskassarjan ketjun liikkeien kautta, itte mittarit oli 50 e tietämillä, paineanturi taisi olla reilun 100 e. Mittarin ja anturin pitää olla asteikolla 0-25 bar.
Täytyy se olla jonku edellisen omistajan olleen sippi kun calixin johtosarjan oli kehannu pois ottaa sisälämppärin telineestä lähtien, lokivastusta ei ollu kuiten vieny :D Sekin uus sarja tuli tuossa puuhasteltua paikalleen.
Siinäpä se on etuperän ilmalukko.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7714&pictureid=186469
Mistä hommaisit sen paineilmasylinderin ,oman LJ akselissa on sama homma edessa,mootori paskana ,pitäis saada paineilmatoimiseksi ,onko see liikeraja 25 mm
Olis kyllä jouten toimiva etulukon moottori, mutta käyttäjä guinnes teetätti nämä sylinterit jollain pajalla, ruuhkaa siellä oli tais mennä pari kk ennenku sai nämät.
Lukkojen ohjauslaatikkokin tuli värkättyä, johtoja vielä siistiä vetämällä 7 napainen eculta tähän yksikköön.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7714&pictureid=186538
Onko noissa sylintereissä jousi palauttamassa lukon pois päältä?
Kuukauen päivät tuo makas sisällä lämpimässä tallissa kun ei taaskaan töiltä ehtiny eikä jaksanu tehä mitään mutta tällä viikolla tuli laitettua taka akselille yhtä sun toista kulutusosaa, sekä ne kultapinnotteiset jarrukilvet (ainakin hinnasta vois niin päätellä)
Kaikki läpipaskat jarruosat vaihtoon, uuet satulatkin tulee maanataina. Navat laakeroitu jne. Takalukon hapero moottori irrotettu palasina ja korvattu ilmasylkyllä. Lukkojen ohjaus pelaa nyt pitkälti alkuperäisellä kytkennällä ecun kautta. Merkkivalot myös käytössä.
Niin joo tulihan tuo viimein leimattua muuan viikko sitten, peräti kehujen kanssa :D
Jonkun aikaisemman omistajan toimesta vetokoukku ym oli hävitetty kokonaan, ei ollut jälellä kuin lahot kiinnitysraudat rundon kylessä. Siitä huolimatta rungon takapää on täysin ehjä. Hessu888:lta tuli priima vetopalkki jonka paikalleen nostoa tässä tuumaillaan. Pulttikaupan kautta käytävä kun käyttökelposia ei yllättäin jääny.
Aikasemmin tuli laitettua älyä kojelautaan, lähinnä maastokartoja ja navigointia ajatellen. Kyseessä on tuo laite http://www.erisin.com/erisin-es2007a-7-2din-android-444-car-gps-wifi-3g-dvr-obd_p563.html
Jotakin aina sillon tällön laiteltu kun ehditty, ensin tein rungon takapään reilun puolen metrin matkalta uusiksi 120x60x5 rhs käyttäen, sopiva koko kun saa uuden palkin runkopalkin sisä ja alalaidalta limittäin, kaksi muuta kylkiä päittäin. Vetopalkin pultinreiät magneettiporalla toki ennen paikalleen hitsaamista. Ja tuli kerrala hyvä kun mitto tarkoin. Takahelmat uusiksi 1,5 mm pellistä. Myöhemmin löyty mätäpelti-sikaflex pommi oikiasta takalokarista. Siihenkin muotoutu yhestä palasta samaa peltiä korjaus. Kärrypistokkeen sähköt oli yllätten otettu rosvoilla ja niitäkin näky korjailtaneen ainakin kertaalleen uusilla rosvoilla eri kohasta. Kuvassa on miten ne omasta mielestä pitäs aina tehdä jos ei ole valmista haaraa. Valojen johdot tekee lenkin rasian kautta. Hodarissa muuten on tehtaan tekemä haarotus 7 napaiselle rasialle, 4 ja 3 napaiset liittimet pitäs löytyä lattian alta, keskeltä viimeistä poikittaiskoteloa, tässä niillä tosin ei ollut mitään virkaa enään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7714&pictureid=203308
Aussien kehittämä venttiilikoneisto tuli asennettua, ja kyllä parani lootan toiminta kummasti. Painemittari näyttää linjapaineen nousseen normaaliajossa n.9 kiloon (ennen 6), stall-paineita en ole vielä katsonut. Myös pakko 1 ja 2 sekä pakki näyttävät linjapaineeksi kevyesti 13 kiloa kun ennen oli max 10.
Galleriassa lisää kuvia.
Hessu888
29.04.2017, 13:19
Mitä kaikkia ominaisuuksia tuo parantaa?
Kehuvat että koska ainakin karoja ja kanavia olis muutettu, saadaan suurempi kierto muuntimeen ja jäähdytytykseen. Lisäksi mainittuna oli muutettu paineensäätöventtiili ja lock-up venttiili jotta saadaan 3. lukkoon. Toimii siten että keppi 3:lla kun vinguttaa 65 mittarin mukaan iskee lukon päälle, keppi D:lle ja kytkee 4 :n suorana. D:llä ajaessa 3 lock-up ei normaalisti toimi, ellei kaasupoljin ole siinä asennosa että 4 ei kytkeydy ennen nopeutta 65 km/h. Kaasu pohjassa ei tainnu lukkoa kytkeäkään ainakaan alle 80:n.
1-2 vaihtuu varsin tymäkästi, normaali kiihdytyksessä, ennen oli vaihteleva viive ja automaattiasennossa 2 saattoi luistaa aavistuksen keskiraskaassa kuormituksessa, manuaali 2 ei sitä tehnyt. 2-3 menee jouhevasti, 3-4 myös jossa ennen oli vähän hakeminen kaasua keventämällä ja pieni katkoskin saattoi esiintyä. Mukana tulikin uusi jousi Bo painevaraajalle joka on ylivaihteen jarrupakka. Lisäksi uudet tiivisterenkaat koneiston ja laatikon väliin ja oikia korkkitiiviste öljypohjaan ettei millään mäskeillä tarvi yrittää suljata. Suodatin oli myös, halpa kiinalainen tarvike tosin joka näytti vähän epämääräiseltä vaikka tuskin siinä mitään toimintaa haittaavaa puutetta on, hyllyssä oli kylläkin tojota orikinelli niin sen laitoin.
Vika tuli ajettua ulos hodarin lodjusta. Ei liiku enää eteenpäin kun vähän lämpiää öljyt. Usiampaan kertaan tuli nekin vaihettua kun ongelmaa ilmeni, ensimmäsellä vaihdolla vaikutti korjaantuvan vaan ei sittenkään. Aikasemmin, jo 2 v sitten oli epäilys että muunninlukko tai ylivaihteen pakka luistaisi, kun toisinaan sitä ilmeni ravistamisena/jurrauksena.
Kesällä se alko ilmetä kun vaihtoi 1=>2 ja lopulta jo 1:llä liikkeellelähdössä, ravisti kuten joku sintterikytkin. Pakki pelaa normaalisti ja paineet on pysyny samana myös kuumana.
Vika on aika varmasti yhdessä pakassa, C1 kytkin eli forward clutch. Lootaan on tehty jotain räpellyksiä edellisen omistajan aikaan, venttiilikoneistoa vaihtaessa tuon laitoin merkille. Kuten ohjausvaijeri (vaikuttaa paineisiin ja vaihtokohtaan) joka oli irti kaasuvivustolta ja hirtetty vain johonkin asentoon. Kulutus kuulemmma huomattavasti pienempi näin.. Takersi se ainakin, joka korjaantui ihan öljyllä heti kun koslan sai kärryltä alas.
Korjaussarjaa (master kit) ettiessä tuli ilmi se että ainakaan euvostoliitossa ei tiedetä näistä laatikoista juuri mitään, -92/93 asti olisi muka ollut A440F ilman ylivaihdetta tai lock-uppia ja seuraava malli alkaen -93 on sähköohjattu A442F ylivaihteella.
Luultavasti peruja sieltäpäin missä 80 sarjaa on lähinnä bensakoneella, sen perässä on ollut 440 aikana 1.1990 - 7.1992, ilmeisesti myös 1hz kanssa.
1hd-t jatkeena tuona aikana on täysin mekaaninen A442f. Kaikki kolme mallia on ylivaihteella ja lock-upilla. Euro4x4parts:lta tiedustelin korjaussarjan saatavuutta kun laatikon tyypit on nettikaupassa ilmotettu aivan metsään, ja vastaus oli että heidän osatoimittaja ei tunne tuota a442:sta.
440 ja mekaanisen 442 olennaisena erona on kitkalevyjen määrät, ja vielä sähköohjatussa 422 on eroa yhdessä kytkimessä riippuen onko se bensa vai dieselkoneen perässä.
Rodneyltä Australiasta pitää tämäkin hommata, siellä ainakin tiedetään nämä.
https://cobratransmission.com/index.php?main_page=index&cPath=1_1243_1245_1356_1357&zenid=5c7ad654b09808bc6fdef316da304466
tuolla näyttäis löytyvän palikoita a440 askiin.
Mutta ei mekaaniseen A442F:ään jota on käytetty 1/90 - 7/92.