View Full Version : Perässä öljy + vesi + lämpö = Terva?
Talvella vaihdoin takaperään öljyt ja vanhoja ulos valuttaessa mönjä oikeen kasaantui astian pohjalle. No ajattelin että kylmän ilman tepposia. Vettähän siellä myös oli varmasti seassa kun silloin muistaakseni väri hieman harmaa.
No nyt sitten helatorstain venäjän safarin jälkeen (noin 700km ajoa) kotipihaan saapuessa tsekkasin auton alle ja pinionin stefasta oli ruiskunut öljyä pitkin pohjaa. Pinionissa tuntui myös melkoinen klappi. Perä oli huomattavan kuuma mutta ajossa en huomannut mitään oireita paitsi hieman nylkyttävän liikkeellelähdön joka varmaan johtui suuresta klapista pinionin laakereissa ja välityksessä. Arbin "holkkikin" oli kairannut stefojen kohdalle melkoset urat mutta en tiedä onko se normaalia vai johtuuko voitelun puutteesta. No ei muuta kun öljyt ulos ja sitä olikin vielä runsaasti jäljellä. Melko mustaa ja jopa yli 20 asteen lämpötilassa melko paksua tervaa. Laakerit ja varsinkin välitykset oli kulunut ihan silmin nähden. Öljy haisi todella palaneelle. Onko tämä vain yksinkertaisesti öljyn, veden ja ylikuumenemisen aiheuttama ilmiö että öljy menee ihan tervaksi. Öljyt oli vaihdettu juuri ennen reissua (teboilin 80w-90 hypoid). Takavetarin stefat näytti olevan hieman rikki joten sieltä sitä vettä on tainnut mennä sisään. Takavetarin laipoissa ei ollut myöskään mitään tiivistettä tai tiivisteliimaa. Täytyy vaan nämä kaikki epäkohdat käydä läpi ettei vastaava satu uudelleen. Taidanpa tästä lähtien tehdän öljyn laadun tarkistuksen ennen pitkiä paluumatkoja tai jopa vaihtaa jo maastossa uudet öljyt sisään.
Oliskohan käynyt niin että pinionin laakeri on hajonnut ja kuumentunut,ja sitä kautta öljyt palaneet pilalle.Veden vaikutusta öljyn pikeytymiseen en usko,alkuperäisen vaurion syntymiseen sillä varmaankin on osuutta.
Kyllä se vesi siellä temppunsa tekee, eli peräöljy menee IHAN tahnaksi, kun sitä sinne vähän menee...
Oli sen muutaman kerran linja-autoissa peräölpät kaivettava ulos, kun oli murikka ruostunut puhki, ja hitaasti vettä meni öljyn sekaan.
Ja nuo renkaat tekevät myös sen, ettei perä pyöri niin kovasti kuin ennen (ellei ole tiheemmät perävälitykset), jolloin öljy ei kauheesti "kierrä" perässä ja varsinkin pinjonilla, niin alkaa pinjoni kuumenemaan "ylemmästä" laakerista.
Lisäksi isot renkaat aiheuttavat lisää vastusta (momenttia) lautaspyörän hampaisiin, joka tarkoittaa korkeampaa lämpötilaa!
Suosittelisin ajamaan esim Castrol TAF-XJ 75W-140 GL-5 öljyillä (tätä itsekkin käytän, koska normi 80W-90 meni n.1500km ajon jälkeen mustaksi, samoin jakiksessa oli samaa ongelmaa), jonkä jälkeen ajettu n. 4000km ja öljyt olivat aivan puhtaat lukuunottamatta pieniä kokkareita kun tasauspyörästö mureni tuossa vähän aikaa sitten...
bj45lava
25.05.2010, 22:52
Olisko SAF-XJ ollu oikein
Olisiko tietoa mistähän tätä Castrol öljyä mahtaisi voida ostaa?
Perissä ei ole ollut ainakaan vielä öljyjen kanssa ongelmia, mutta jakolaatikon öljy
muuttui aikalailla. Olisko reilun 1000km ollut sisällä ja muuttui semmoseksi tumman-
ruskeaksi ja se peräöljyn ominais haju muuttui vähän palaneeseen vivavhtavaksi.
Teboilin GL-5 öljyä käytin, sitä kun saa 20l pöntöissä suhteellisen edullisesti.
Ainakin aikoinaan oli käsitys että Teboilin öljyt olis ihan OK kamaa.
Mitäs öljyjä käytätte voimansiirrossa ja minkäslaisia kokemuksia on?
Nykyään tulee Comanchessa käytettyä 10w-30 GL-4 maatalousyleisöljyä kaikissa kolmessa lootassa (halpaa öljyä ja kun silti joutuu kohtuu usein ne vaihtamaankin)
perissä Teboil 80w-90 GL-5:sta
GL-5 kuulostaa vähän väärältä öljyltä Land Roverin jakikseen?
Talvella vaihdoin takaperään öljyt ja vanhoja ulos valuttaessa mönjä oikeen kasaantui astian pohjalle.
Kyl on öljyt käynyt kuumana, synteettinen öljy kestää paremmin lämpöä. Sitä ei ollut mainittu että kunpaa tuo on, mut kitkaa jossain liikaa kerran kuumenee noin paljon. Ei pelkän veden pitäis noin paljon vaikuttaa.
Vanelle sen verran että että laita castrol syntrax universal öljyt, hieman kalliimpaa mut toimii mulla ainakin paremmin ja pitäis kestää myös enenmmän. Kuumana noikin öljyt on käynyt.
Jollain valmistajalla oli LT230 laatikkoon sen nelisnurkkaisen tarkistus luukun päälle myytävänä sellainen vino laatikko joka oli rivoitettu. Öljyä mahtui muistaakseni toista litraa enemmän ja rivoitus ajaa lämpöä myös pois. Pitäis kaivaa linkki vaan jostain esiin..
Tuossahan se linkki olikin..
http://www.rockymountainspares.co.uk/rocky/images/52-zoomed.jpg
Täytyypä vaihtaa taas jakiksen öljyt niin näkee mitä tulee ulos.
Aika kuumana se käy, varsinkin maantiellä kun tuli ne välitykset vaihdettua.
Mutta kyllä sitä vielä voi käpälöidä, eli ei pitäisi vielä olla niin kuuma että öljy
"palaisi". Tommonen lisäöljypohja varmaan auttais, mutta on Lantikoilla
kuumemmissakin paikoissa ajeltu.
GL-5 laadun pitäisi sopia, GL-numero kertoo sen pintapaine lisäaineistuksen määrän.
Isompi numero, enemmän lisäainetta. Tämä on aikalailla yksinkertaistettu.
Ongelmia voi tulla jos GL-5 öljyä laittaa vaihteistoon, synkkaus voi toimia
huonosti koska synk renkaat ei tartu kun öljyssä niin paljon pintapaineen
kestoa lisääviä aineita.
Synteettinen olis varmaan hyvä, mutta kun tulee öljyjä vaihdettua aika
usein niin tulee se kustannus puoli vastaan.
Taidan vielä pysyä mineraaliöljyssä, mutta kokeilen jotain toista merkkiä.
Oottekos koskaan avannut diesel mosaa jossa öljyt ja vedet sekaisin...
Ei paljoo naurata, kun öljyn voi leikata pois moottorista!!!!!:eek::eek::eek:
Eli nesteessä glykooli tappaa öljyn pinnan ja vesi muuttaa öljyn "tahnaksi". Sen jälkeen nokipartikkelit "kristallisoituvat" tai "koksaantuvat" ja liukenevat tahnaan --> lopputuloksena lähes sementtiä vastaava seos, jonka saa moottorista vain piikkaamalla pois, tai jollakin älyttömällä myrkyllä, jonka käyttö EU-alueella on kielletty (Volkkareissa tätä ongelmaa kun vesipumppu paukahtaa R4/R5-moottoreissa)
Joten kannattaa paneutua noihin veden pääsyn estoihin mahd. hyvin!!!!