Kirjaudu sisään

View Full Version : MB G "Keiju"


Mico
23.05.2010, 23:06
Pitkästä aikaa sain hilattua itseni talliin... talvi on keräilty taas motivaatiota ja osia :cool:

Keijun ensi esiintyminen viime kesältä "Mersupato"

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60231

kivaa oli, särettiin koko porukan vinssit tuota irti nyhtäessä :D

Parilla muullakin retkellä kerittiin käydä "rättisulkeisissa"

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60224

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60217

Hauska loppui aikanaan, kuin myös motivaatio, tuli rakentelurapula, pökkyrät myytiin ja rahat juotiin.
Lähellä oli että koko romu olisi vaihtanut omistajaa.

Kuvia viime kesän kokoonpanosta

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60239

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60238

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60237

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60236

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60234

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60233

Se historiasta:cool:

Nyt on vähän tullut taas askarreltua ja parin iltakaljan jälkeen, ajattelin vähän raottaa tallinovea
"keijun" muutoksista tälle kesälle:D

Viimekesänä alkuperäisen bensatankin luovutettua kantoon tein konttiin tuollaisen häkkyrän, jossa 190mb
tankki, virveli, kompura, jauhesammutin ja takavinssin oma patteri

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60216

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60228

Kaverilla oli joutoaikaa töissä ja siellä syntyi tuollaiset vieterinjatkeet

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60215

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60226

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60225

Vastaavanlaiset palikat laitettiin myös eteen, kuvassa muuten näkyy myös jotain erikoista kardaanin ristikon paikalla:D ...jep! ne on Audin murrokset:eek:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60227

Perälukko oli myös hiukkasen ottanut itseensä ja piti laittaa maailmalle koneistettavaksi

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60213

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60212

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60211

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60210

Rengastus vaihtui myöskin pykälän isompaan, eli viimekesän kuvissa on alla 16/35-15
ja nyt sovitellan alle 19,5/44-16,5


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60214

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60218

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60219

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60220

Arveluttaa vähäsen vielä notta kuinkahan tuon korkean painopisteen kanssa oppii elämään... saattaa tulla kaatumatauti...

Pikkusen joutui leikkaamaan tilaa pyörille, edestä joutui siirtämään tuon korikiinnikkeen pois. samoin takaa piti molemmin puolin renkasta leikata nuo korikiinnikkeenputket pois

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60222

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60223

Tekniikkapuolella on menosta tähän asti vastannut 2,8i twincam automaagilla, mutta turun kupeessa sattui olemaan sopuhintaan pikkuisen aloiteltu 124 300td

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60241

elikkäs tästä pitäisi tekniikka tuohon "heittää":D

Työkiireet sanelee rojjektin etenemistä ja saattaa olla että tässä vielä kotvasen kestää ennekuin tällä maastoon pääsee...:cool:

Repro
24.05.2010, 06:53
Hyvännäköistä! :D
Ei muuta kuin kovaa rakentelua jatkossakin!

pee
24.05.2010, 16:15
Asiallista G settiä ! Miks siellä on henkkarin kumilimppu voimansiirrossa ?

poispois mokomat sitten uuden koneswapin yhteydessä...

Mappe
24.05.2010, 20:10
Tohon 603:een vielä cooleri turbon ja imusarjan väliin niin hyvä tulee. Onko muuten vaparikoneesta tehty?

Mico
24.05.2010, 21:30
Asiallista G settiä ! Miks siellä on henkkarin kumilimppu voimansiirrossa ?

poispois mokomat sitten uuden koneswapin yhteydessä...

Se on peruja edellisestä tekniikanvaihdosta, noin viisi vuotta sitten yksi seppä laittoi tuohon 300d tilalle pystylyhdyn vinkukaminan, suurin syy tuolle rätin kestämättömyydelle oli se että valikardaani oli usemman asteen vinossa kun ei ollut imusarja ja simpukka meinanneet mahtua samaan konehuoneeseen, oli motti laitettu toiseen laitaan...:mad:

Pois se on lähdossä, meinasin kokeilla korvata tuon koko kardinaalin volvon nappiviitosella, väärinpäin. kokeillaan kestääkö

Mico
24.05.2010, 21:35
Tohon 603:een vielä cooleri turbon ja imusarjan väliin niin hyvä tulee. Onko muuten vaparikoneesta tehty?

kuuleri on tallissa, mallia scania :D ei ehkä hyötysuhteeltaan yhtä hyvä kuin pikkuinen sisärivotettu mutta läpäsee suota ehkä paremmin :)

vaparistahan tuo näyttää olevan sävelletty, painekotelo millistä peltiä ja vuotaa kuin kastelukannu. pakosarjan laipassakin on vähän pojat rautaa säästäneet, on peräti kaksimillistä... uusiksihan tuosta nuo hipo palikat menee:D

Mico
24.05.2010, 21:57
Onko muilla g harrastajilla kokemusta mitä nuo omat aksulat kestää? tuosta on tarkoitus kutitella 350-450 heposta ja rengaskoko on tuo 44", murroksen tuosta sai rikki jo 35", tosin vähän ääntävän sellaisen:D

Toinen mieltä askaruttanut asia on nuo jousipedin jatkeet onko kellään kokemusta katsastus sedän kanssa moisista?

ja nyt kun kysely ikään päästiin niin onko jotain valmista reseptiä kuinka tuon automaagin saisi pakotettua pitämään ykkösen silmässä?

Tänään meni ilta muissa projekteissa, huomenna pitää ottaa vanteet leikkauspöydälle ja kasvattaa vähän kehää 16" -> 16,5". lukkokehät on valmiiksi niin reippaan kokoiset että niille ei tarvitse tehdä mitään mutta sisäreunaa kemppaan 3mm latin ja humpiksi 4mm pyörön.

Tumi
25.05.2010, 13:52
kuinka tuon automaagin saisi pakotettua pitämään ykkösen silmässä?


Napilla? on-off katkaisija päälle ja pois. Kyllähän se loota jossain vaiheessa heittää isompaa silmään olipa nappia tai ei. Jos ei oo muokattu loota.

uokki
25.05.2010, 14:06
Onko muilla g harrastajilla kokemusta mitä nuo omat aksulat kestää? tuosta on tarkoitus kutitella 350-450 heposta ja rengaskoko on tuo 44", murroksen tuosta sai rikki jo 35", tosin vähän ääntävän sellaisen:D

Toinen mieltä askaruttanut asia on nuo jousipedin jatkeet onko kellään kokemusta katsastus sedän kanssa moisista?

ja nyt kun kysely ikään päästiin niin onko jotain valmista reseptiä kuinka tuon automaagin saisi pakotettua pitämään ykkösen silmässä?

Tänään meni ilta muissa projekteissa, huomenna pitää ottaa vanteet leikkauspöydälle ja kasvattaa vähän kehää 16" -> 16,5". lukkokehät on valmiiksi niin reippaan kokoiset että niille ei tarvitse tehdä mitään mutta sisäreunaa kemppaan 3mm latin ja humpiksi 4mm pyörön.

Murrokset ei kestä sen enempää kuin muissakaan maastureissa,lukkopäällä kun kääntelee niin kyllä poikii,laakerointihan on kovilla kun muutat offsettiä,voi katketa vaikka edestä napa kuten mulla kävi 35 renkailla ja kevyttä offia tarjoen.Varamurros on hyvä olla olemassa...

Ruusulehto
25.05.2010, 19:30
Ja kun tuleva moottori on vaparikone alkujaan niin eipä kannata tuommosia 400 heposen tehoja tavotella, kun sieltä yleensä puuttuu öljysuihkut männille ja kiertokangen laakerit on ihan höttöä. Mutta jos vaihat turbon kk laakerit niin auttaa jo jotakin, kun niitten pitäis olla punametallia, mutta siihen öljysuihkujen puuttumiseen ei helppoa konstia oikein oo kun alkuperäiset ei mahu elämään vaparin mäntien ja kankien kanssa

jyrden
25.05.2010, 20:04
Jaa... Hallilla Nissanin 2.0dsl ahettuna ollu jo 15v... Ja EI ollu öljyruiskuja vielä, mutta nyt tulevaan moottoriin tulee ne ja jälkiasenuksena. Entisestä pannusta 0,7bar ahtja ja tehoa pyörille 114,7hp ja eikä ees ehditty säätää mitään... Pumppu laiteltu ahonalaselle syötölle ja nestepääkin vaihdettu milliä isommaksi mitä orkkis oli ja säädetty... Ruokahalut kasvaa syödessä ja siksi rakenteella uutta versiota...
Öljyruiskut napattu Nissanin SD23 moottorista ja eikä vakiomäntiin tarvi muutoksia tehdä. Ehkä ei siksi, kun kysest moottoria on tehty laivakäyttöön turbolla.

Ruusulehto
25.05.2010, 20:43
Jaa... Hallilla Nissanin 2.0dsl ahettuna ollu jo 15v... Ja EI ollu öljyruiskuja vielä, mutta nyt tulevaan moottoriin tulee ne ja jälkiasenuksena. Entisestä pannusta 0,7bar ahtja ja tehoa pyörille 114,7hp ja eikä ees ehditty säätää mitään... Pumppu laiteltu ahonalaselle syötölle ja nestepääkin vaihdettu milliä isommaksi mitä orkkis oli ja säädetty... Ruokahalut kasvaa syödessä ja siksi rakenteella uutta versiota...
Öljyruiskut napattu Nissanin SD23 moottorista ja eikä vakiomäntiin tarvi muutoksia tehdä. Ehkä ei siksi, kun kysest moottoria on tehty laivakäyttöön turbolla.

Niin niin mutta nyt oli kyse mersun moottorista mikä muuten on ikuinen mutta se vaan on kylmä fakta että ne kk laakerit kandee vaihtaa niihin turbon punametallisiin, koska vaparin laakerit alkaa oleen loppu jo 400000km tietysti yksilöstä riippuen.
Ps. itsellä ollut yksi w124 300d 870000 ajettuna ja nyt alla toinen samanlainen mutta vain 660000km ajettu ja orkkis laakereil molemmat, mutta turboa ne ei oikeen kestä

mersuana
25.05.2010, 20:48
Kannattaa pitää tehot maltillisina tuossa 603 moottorissa, varsinkin metsäkäytössä kun kovasti lämpeää, esim:"jos vaikka kaasu pohjassa sitten menisi" tilanteissa. Itse tullut särjettyä ko. moottorityypistä runsaasti kansia ja kaikkea mikä liittyy voiman siirtoon yli 420hv teholla, kiva moottori mutta "kuolee" melko helposti. Toki mulla ei ole koskaan järki ja laitteet kohdanneet, mutta se on varma että kun kasvan isoksi niin ostan taas G-mersun...

petr
25.05.2010, 21:23
Hieno ennakkoluuloton projekti :) Joo, itsekkin ihmettelin tuota kuminiveltä kun en ole ennen G vaunuissa nähnyt. Mutta jos on henkilöauton perua tekniikka niin sehän sen selittää. Mulla on kans henkilömallin 280 ruisku pellin alla (n. 180hv) ja sekin on vähän "kierossa", mutta eipä ole oireillut mitenkään normi kardaaneilla ja ristikoilla. Murroksiakaan en ole saanut rikki, mutta gummitkin on vaan 36/12,5 Pamppersin TSL:ät. Toki 450hv ja 600-700NM ja tuo rengaskoko niin varmaan alkaa niveliä nolottamaan jossain vaiheessa...riippumatta akseleiden valmistajasta ;)

Niinhän ne puhuu, että vaparista tehty SuperTurbo ei ole niin pitkäikäinen ja tottahan se varmaan on. Toisaalta, offiskäytössä on kovin harvoin lappu lattiassa minuuttitolkulla, jotta se lämpökuorma sulattaisi kannen tai männät (mäntien öljyruiskun pääasiallinen tehtävä on käsittääkseni jäähdyttää mäntiä?)....5-10 sekuntia lappu lattiassa noilla tehoilla ja renkailla => vauhtia on niin paljon että menee kiviin tai kantoihin pahki...tai on kaivanut alaspäin niin paljon että pyörii jo tyhjää pohjan varassa? ;) Ja ehkä niitä viimeisiä hevosvoimia ei edes tarvitse kaivaa esille...itse olisi varsin tyytyväinen esim. 250-300hv ja 500nm lukuihin ja alhaalta herkästi vetävään moottoriin.

Kai laitat pidemmät iskarit tai korotuspalat kiinnikkeisiin...voipi jäädä ulosjousto muuten vähäksi? Ja jarruputkia/letkuja saa vähän pidentää myös :) Meinaatko muuten välityksiä tihentää jotenkin?

Mico
25.05.2010, 21:27
Kannattaa pitää tehot maltillisina tuossa 603 moottorissa, varsinkin metsäkäytössä kun kovasti lämpeää, esim:"jos vaikka kaasu pohjassa sitten menisi" tilanteissa. Itse tullut särjettyä ko. moottorityypistä runsaasti kansia ja kaikkea mikä liittyy voiman siirtoon yli 420hv teholla, kiva moottori mutta "kuolee" melko helposti. Toki mulla ei ole koskaan järki ja laitteet kohdanneet, mutta se on varma että kun kasvan isoksi niin ostan taas G-mersun...

oman ajotyylini tuntien paras olisi laittaa 200d ja pirun tiheä välitys:D mut kokeillaan nyt tuolla vaparista rakennetulla, ei nuo mersun alakerrat ja kannet niin kalliita ole, pumppuhan siinä eniten maksaa:D

Mikä siellä voimansiirrossa on pahin sulake jos murroksia ei lasketa?

Mico
25.05.2010, 21:37
Kai laitat pidemmät iskarit tai korotuspalat kiinnikkeisiin...voipi jäädä ulosjousto muuten vähäksi? Ja jarruputkia/letkuja saa vähän pidentää myös :) Meinaatko muuten välityksiä tihentää jotenkin?

Iskari paketeista otin tuossa äsken pari kuvaakin, mutta ei tällä kotikoneella saa tänne laitettua... 300mm iskulla, unipallipäillä tulee etuset kaksi puolelleen kun ovat niin hepposen näköisiä (A omega), takana jo paikallaan 270mm iskulla vastaavan painoiseen tarkoitetut. taka korvakot ja iskarit siirrän vähän keskemmälle akselia, edessä yläkiinnikkeen siirto.

Välitystä meinasin kokeilla muuttaa tuolla ylempänä mainitulla volvon nappiviitosella "väärinpäin" laatikoiden väliin. jakolaatikko välitetään kunhan poijjat saa yhden laatikon ensin välitettyä

Mico
25.05.2010, 22:03
Sainpas kuvat ulos kapulasta ihan koti-oloissa. pahoittelen p*skaa kuvanlaatua

eli vanteen kasvatusta 0,5" ja iskari pakettia eteen:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60372

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60373

Tuli tuosta humpista vähän liian korkea = kaksi ukkia, kuusi kaljaa, mäntysuopaa ja pari tuntia jumppaa, siis ei pesty mattoja eikä harrastettu poikarakkautta, mutta rengas saatiin vanteelle :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60374

Iskareista parit kuvat:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60375

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=60377

Ruusulehto
26.05.2010, 08:16
Jos haluaa kestävän st moottorin niin lähtökohdaksi om603 turbo tai om606

Mico
26.05.2010, 08:32
Jos haluaa kestävän st moottorin niin lähtökohdaksi om603 turbo tai om606

606 katselin, mutta siinäkin oma hommansa muuttaa mekaaniselle pumpulle ja maksavatkin vielä jonkin verran.

petr
26.05.2010, 09:24
jep...kun kuitenkin käytät G vaunua myös sukellusveneenä niin kannattaa välttää suurempia sähköohjauksia :) Tuo kutosmoottori ja tomaatti on aika pitkä paketti, tuleekohan kuin ahdasta siihen välikardaanille ennen jakista jos meinaat vielä jonkin "lisävaihteen" siihen väliin laittaa?

Ruusulehto
26.05.2010, 10:47
No se on kyllä tosi että halpoja ne 606:set ei ole ja sillä sähköpumpulla kannattaa heittää vesilintua tai myydä mikäli joku sellasen haluaa. Mutta tietysti kestää se vaparikin kunhan vaihtaa ees ne kk laakerit ja pitää järjen päässä viritys puuhassa. Ja sellanen tuli vielä mieleen että tuolla mersuforumin puolella joskus muistan lukeneeni että tuossa vaparissakin olis ne öljyruutat jos on valmistettu 7-9 kuukaudet ja vuosi -91, kuukaudet ihan muistin varassa mutta vuosiluku on varma

Tumi
26.05.2010, 13:16
Mikä siellä voimansiirrossa on pahin sulake jos murroksia ei lasketa?

Hammaspeikko iskee taakse?


Tuo kutosmoottori ja tomaatti on aika pitkä paketti, tuleekohan kuin ahdasta siihen välikardaanille ennen jakista jos meinaat vielä jonkin "lisävaihteen" siihen väliin laittaa?

Kamoon sehän on pitkämalli!?! Lattiaan lisää reikiä, kyllä sinne mahan alle tavaraa mahtuu.

pee
26.05.2010, 17:15
ja 606.91x moottorit on mekaanisella rivipumpulla, eli vapari 24 Veet... ainakin alkupää, 124 koppasesta...

mainio aihio, isommat elementit vakiona ja suihkut löytyy, taisipa olla samat laakerikint kuin tbossa...

Ruusulehto
26.05.2010, 19:01
ja 606.91x moottorit on mekaanisella rivipumpulla, eli vapari 24 Veet... ainakin alkupää, 124 koppasesta...

mainio aihio, isommat elementit vakiona ja suihkut löytyy, taisipa olla samat laakerikint kuin tbossa...

Juu siis käsittääkseni nuo om606 moottorit ovat juurikin mekaanisella rivipumpulla mutta se pumppu on sähköohjattu. Korjatkaa jos olen väärässä, kun ihan kaikkee ei voi muistaa.

Mico
26.05.2010, 19:26
jep...kun kuitenkin käytät G vaunua myös sukellusveneenä niin kannattaa välttää suurempia sähköohjauksia :) Tuo kutosmoottori ja tomaatti on aika pitkä paketti, tuleekohan kuin ahdasta siihen välikardaanille ennen jakista jos meinaat vielä jonkin "lisävaihteen" siihen väliin laittaa?

Tuo sähkön ja veden yhteensopimattomuus on suurin syy tuolle bensakoneestakin luopumiselle, on tullut korjattua tuota metsässä jo ihan tarpeeksi noiden sähkövikojen vuoksi:cool:

ei se 603 ja automaatti taida olla yhtään pitempi kuin tuo bensakuutonen ja automaatti, välikardaani on jotain 300mm, siihenhän mahtuis vaikka kokonainen volvon laatikko, ilman sitä nappiviitosta. Voihan sitä pataa tietysti myös ottaa vähän eteenpäin jos siirtäisi tuon jäähyttäjän konttiin vaikka toisen takasivuikkunan paikalle:D

pee
26.05.2010, 19:37
Ruusulehto muistaa oikein ja väärin, osa on ihan mekaanisia, ainoa sähköjuttu on tyhjäkäynnin korjaus, näin siis vapareissa... Näissä on sitten se alppiventtiili yllänsä, jota voi melko helposti modata tai muuttaa morkooliksi

Jyymmärsinkö oikein, että Mico pujottaa lodan perään pelkän ylivaihdeyksikön ? ja vielä väärtepäin ?

miesmies
26.05.2010, 20:13
Mulla kovasti heräs kysymyksiä pieneen mieleeni...
CV eli vakionopeus nivel...Ehdinkin jo pähkiä mistä sellaiset vois saada valmiina vai tarviiko värkätä jostain tehokkaammasta etuveto autosta...Noitten käyttöähän puoltaa jos autoa on korotettu, ainakin Geessä sille on tarvetta. Noi on ilmeisesti pelannut hyvin?
Nyt kun sä oot korotellut niin ookko ajatellut sitä olka-akselin kulmaa? Mulla ainakin meni omassa Geessä katuajo-omituisuudet huonompaan suuntaan kun vaihdoin pidemmät jouset, no on se nyt korkeempi mutta erinomaisen vikuri ajettava vaikka ohjaus iskari on kunnossa...Se on tietty oma vika kun halusin korottaa...No sehän piti sisällään tietty myös muutoksia panhard tankoihin, niistä piti värkätä säädettävät että akseli istuu keskellä runkoa.

Sitten se Volvon sähkövitos laatikko...Eli sehän on se Laycock ylivaihde...Niitä on Volvoissa kahta sorttia, toista en muista..Jos löydät jostain turbovolvon lootan niin siinä on muistakseni merkintä: type J..on hivenen kestävämpi kun se tavanomainen...Sitä samaa on ollut joskus brittivehkeissä suoraan perään kiinnitettynä...No enivei..oiken päin, eli ylivaihteena sen pitäis kestää 400nm vääntö...Sitä en tiedä kuika sitten käy jos ruuvaat sen ylivaihde osan irti siitä Volvon askista ja teet siitä "alivaihteen" Ihan kokeilemisen arvoinen juttu kuitenkin vaikka siinä on kovasti mietiskelyä monen asian suhteen...

Sitten tuosta sun koneesta...Kaikkihan saa asennettua mihin vaan jos yritystä ja intoa piisaa, veikkaampa että ö-pohja tulee just inhottavasti etukardaanin tielle...Mä pistin omaani OM602 ja henkilöauton ö-pohja ei kovin kauas kardaanista jäänyt joten vaihdoin sen ihan oikeen Geen koneen ö-pohjaan. Oli melkoisesti eroa...
No kuitenkin voi olla kovin kiintoisa kuljettaa kantojen välistä laitetta jossa on alavääntö hmmm..alhainen...Enmä nyt ala moittimaan tuota sun konetta mutta noissa on monesti melko mitätön vääntö alakierroksilla elon merkkejä alkaa näkyä 2500-3000 rpm:n jälkeen ja monesti kunnioitettaviakin lukuja. Mutta se kiertopumpun korvaaminen rivipumpulla ei siihen lohkoon aivan hirvitä vaadi, rälläkkä, vinku ja läjä erimoisia hiomavälineitä piisaa. Toki niiden "ylimääräisten" ja tiellä olevien onaleiden hiominen muutaman tunnin ottaa...nimimerkillä on tehty.
En muuten olis sekaantunut tähän kirjoittelemaan mutta kun mulla on tuo sama ajatus ollut asentaa Geehen viriviridiesel. Mä pitkään ja hartaasti mietin 603 tai 606 mutta päädyin sitten OM602:seen...Toki sekin on pitkään ja hartaasti ollut työn alla, nyt on kuitenkin kasassa ja olis tarkoitus "pudottaa" se paikalle lähiviikkoina. Voin kuvitella että ahdasta sullakin tulee kun tuo viisipyttyinenkin sopii kovin ahtaasti konehuoneeseen holset hx 40 kanssa...
Mutta mutta...kun tuo että nää "superdieselit" on "ylävireisiä" niin mä ajattelin sit kokeilla suorasuihkuna tätä mun konetta, eli mulla on 290 lohko (sprinter tai väyrynen), männät ja kansi, 250 turbon kampiakseli ja veivit...eli kone on ns. 270...
Sit ajan takaa että jos saat käsiisi suorasuihkuversion tosta kutos koneesta kun sulla nyt on jo tavanomainen kone olemassa niin aikasi kun niitä yhdistelet niin sulla pitäis olla "väännökäs" kone kasassa jonkun ajan päästä...
Eli voimaa ja vääntöä alhaalta asti Geen koriin niin ollaan asian ytimessä, taisin hoksata mitä sulla on ajatuksissa?

Täytyypä seurailla tätä sun hyvältä vaikuttavaa touhaamista toistekkin!

TommiH
26.05.2010, 22:20
Jos se alavääntö on hukassa, ni kaipa valtoselta voi ottaa mallia...
http://www.youtube.com/watch?v=Yv2aX58lx2Q

veijon-esso
27.05.2010, 09:12
Jos se alavääntö on hukassa, ni kaipa valtoselta voi ottaa mallia...
http://www.youtube.com/watch?v=Yv2aX58lx2Q

Siinäpä vasta hyvä moottori offiautoon suoupotuksiin! :-)

kaistapää
27.05.2010, 09:12
mites muuten tuo volvon nappivitunen?lähinnä sen kestävyys?omassa tieherrastepelissä oli ainakin koko ajan päreinä.vääntö rikkoi jota siinä pelissä oli jotain 450nm.

Gee.
27.05.2010, 21:37
Onko muilla g harrastajilla kokemusta mitä nuo omat aksulat kestää? tuosta on tarkoitus kutitella 350-450 heposta ja rengaskoko on tuo 44", murroksen tuosta sai rikki jo 35", tosin vähän ääntävän sellaisen:D



Mulla ois tuohon sopiva ahin ja pakosarja tuolla myydään osia osastolla jos tuollasia tehoja tavottelet.

Mahtava projekti sulla!!

Gee.

Mico
27.05.2010, 21:45
mites muuten tuo volvon nappivitunen?lähinnä sen kestävyys?omassa tieherrastepelissä oli ainakin koko ajan päreinä.vääntö rikkoi jota siinä pelissä oli jotain 450nm.

Oisko sulla semmosta voimalla särettyä vielä tallessa niin voisi ihmetellä, että mikä siinä antaa periksi ja miksi?

Syy siihen miksi moista viritystä olen suunnitellut, on aikalailla edullinen välityksen muutos, välitys noissa ylivaihteissa on 0,8.

karkealla prosenttilaskulla 35" pyörällä välitys olisi vielä tiheämpi kuin orkkisrenkailla ja noilla 44":silla vastaava kuin orkkivälitys 35" pyörällä. Tosin alkuperäiset välitykset meni 35" pyörällä jo aika pitkiksi tuolle bensakoneelle, mutta josko se tuo tiisselöinti toisi sen verran lisää punetta että saisi sillä kompensoitua:D

pee
27.05.2010, 21:47
onks tuo alunperin ollu millä motilla, eli kummat välitykset aksiloissa ?

Tourinki
27.05.2010, 21:55
Oisko sulla semmosta voimalla särettyä vielä tallessa niin voisi ihmetellä, että mikä siinä antaa periksi ja miksi?

Syy siihen miksi moista viritystä olen suunnitellut, on aikalailla edullinen välityksen muutos, välitys noissa ylivaihteissa on 0,8.

karkealla prosenttilaskulla 35" pyörällä välitys olisi vielä tiheämpi kuin orkkisrenkailla ja noilla 44":silla vastaava kuin orkkivälitys 35" pyörällä. Tosin alkuperäiset välitykset meni 35" pyörällä jo aika pitkiksi tuolle bensakoneelle, mutta josko se tuo tiisselöinti toisi sen verran lisää punetta että saisi sillä kompensoitua:D

Mulla ois yks M46 volvon loota mikä on särjetty reippaalla kaasun käytöllä sen ollessa pikkusen viritetyn B230ET koneen jäljessä. Mutta yleensä nuo ylivaihde yksiköt on pysyneet ehjinä (ylivaihteen käyttö pakilla tappaa sen varmasti), muuten nuo lootat antaa periks joko 1 tai 2 vaihteen synkrosta tai kolmosen rattaista (yksi M47 löytyy mistä on nuo rattaat sileänä, saman koneen jäljestä...)

Mico
27.05.2010, 22:02
Mulla ois tuohon sopiva ahin ja pakosarja tuolla myydään osia osastolla jos tuollasia tehoja tavottelet.

Mahtava projekti sulla!!

Gee.

Mulla on tuossa 603 kyljessä kkk27, koitetaan sillä nyt alkuun. Tehotavoitetta voidaan sitten päivittää pienemmäksi jos siltä tuntuu:) Pakosarjan kävin hakemassa putkiliikkeestä, pitäs vaan heppailla nippuun:D

Mico
27.05.2010, 22:03
onks tuo alunperin ollu millä motilla, eli kummat välitykset aksiloissa ?

300D on ollut alkujaan

Mico
27.05.2010, 22:07
...Mutta yleensä nuo ylivaihde yksiköt on pysyneet ehjinä (ylivaihteen käyttö pakilla tappaa sen varmasti)...

ootko katsonut mitä siitä ylivaihteesta särkyy?

Mappe
27.05.2010, 22:08
Mulla on tuossa 603 kyljessä kkk27, koitetaan sillä nyt alkuun. Tehotavoitetta voidaan sitten päivittää pienemmäksi jos siltä tuntuu:) Pakosarjan kävin hakemassa putkiliikkeestä, pitäs vaan heppailla nippuun:D

Let me guess... 48mm vesijohto käyriä?

pee
27.05.2010, 22:09
240 GD murikoillahan sais taas kymmenisen rosenttia loppupään välityksiä tiuhemmiks... ja myyntipalstaltahan sellaiset löytyis kuljetustelineessään...

Tourinki
27.05.2010, 22:29
ootko katsonut mitä siitä ylivaihteesta särkyy?

En tiedä kun mulla meni siitä lootasta tuo synkro nähtävästi rikki, enkä oo ite rikkonu tuota ylivaihdetta kertaakaan näin vaan on muut harrastajat puhuneet merkkifoorumilla että se pakittaminen rikkoo sen. Eikä tule mieleen onko kukaan ottanut sitä ylivaihdeyksikköä auki sen jälkeen kun se on rikottu, valtaosa porukasta vaihtaa suoraan uuden tilalle eikä tutki mikä siitä on menny rikki.
Mikä tuli itellä mieleen niistä ajoista kun Volvo mulla vielä oli niin ylivaihteen kytkettäessä vedon palatessa se ylivaihde alkoi luistaa aika herkästi. Tosin kun vähän odotteli ennen kuin nosti kytkimen niin se toimi ihan ok. Ja kuitenkin siinä motissa oli vain 210-230 heppaa... Ja pikainen tutkiminen landiassa paljasti ainakin sen että ylivaihteen kytkentä tapahtuu öljypaineen välityksellä, ja paineen tuottava pumppu on vissiin aika alimitoitettu (ei kytke ylivaihdetta kunnolla alle 80km/h)

Mico
27.05.2010, 22:41
Mulla kovasti heräs kysymyksiä pieneen mieleeni...
CV eli vakionopeus nivel...Ehdinkin jo pähkiä mistä sellaiset vois saada valmiina vai tarviiko värkätä jostain tehokkaammasta etuveto autosta...Noitten käyttöähän puoltaa jos autoa on korotettu, ainakin Geessä sille on tarvetta. Noi on ilmeisesti pelannut hyvin?
Nyt kun sä oot korotellut niin ookko ajatellut sitä olka-akselin kulmaa? Mulla ainakin meni omassa Geessä katuajo-omituisuudet huonompaan suuntaan kun vaihdoin pidemmät jouset, no on se nyt korkeempi mutta erinomaisen vikuri ajettava vaikka ohjaus iskari on kunnossa...Se on tietty oma vika kun halusin korottaa...No sehän piti sisällään tietty myös muutoksia panhard tankoihin, niistä piti värkätä säädettävät että akseli istuu keskellä runkoa.

Sitten se Volvon sähkövitos laatikko...Eli sehän on se Laycock ylivaihde...Niitä on Volvoissa kahta sorttia, toista en muista..Jos löydät jostain turbovolvon lootan niin siinä on muistakseni merkintä: type J..on hivenen kestävämpi kun se tavanomainen...Sitä samaa on ollut joskus brittivehkeissä suoraan perään kiinnitettynä...No enivei..oiken päin, eli ylivaihteena sen pitäis kestää 400nm vääntö...Sitä en tiedä kuika sitten käy jos ruuvaat sen ylivaihde osan irti siitä Volvon askista ja teet siitä "alivaihteen" Ihan kokeilemisen arvoinen juttu kuitenkin vaikka siinä on kovasti mietiskelyä monen asian suhteen...

Sitten tuosta sun koneesta...Kaikkihan saa asennettua mihin vaan jos yritystä ja intoa piisaa, veikkaampa että ö-pohja tulee just inhottavasti etukardaanin tielle...Mä pistin omaani OM602 ja henkilöauton ö-pohja ei kovin kauas kardaanista jäänyt joten vaihdoin sen ihan oikeen Geen koneen ö-pohjaan. Oli melkoisesti eroa...


Tuossa on ollut kardaaneissa nuo vakionopeusnivelet nyt viisi vuotta, edellinen omistaja vaihdatti ne siihen samalla kun laittoivat bensakoneen, syy moiselle muutokselle oli pitkät työmatkat venäjälle:D noi on Audin sisemmät murrokset. oli muuten ajanut tuolla 2 tkm/viikossa venäjä-suomi väliä parin vuoden ajan

Korotusten kanssa en ole vielä metriäkään ajanut, kun on tuo perävälitys irti ja tallin oviaukko 20 cm liian matala että tuon saisi ulos sieltä:D Olka-akseli kulmia pitää kääntää jos alkavat häiritä, mutta epäilisin että ei siitä tiellä ajettavaa saa tuolla rengaskoolla muutenkaan, aika näyttää kuin käy.

Panhard tankoihin ei ole tehty muutoksia, mutta niiden rungonpuoleiset korvakot putoaa korotuksen verran alemmaksi

Etukardinaali ja ö.pohja ei varmaankaan enää yllä tervehtimään toisiaan, mutta jos yltävät niin pitää sitten muotoilla ö.pohja uudelleen

Moottorista on jokaisella tänne kirjoittaneella oma mielipiteensä ja toteutustapansa, Onneksi Merssssun tehtaalta on tullut paljon hyviä aihiota tänne meidän rikottavaksi:D

Oma reseptini on kuitenkin tuo 603, kkk27, kuuleri ja 7mm tapit. Ja tarkoitushan ei ole huipputehon hakeminen vaan suohon polkeminen:D

Mico
27.05.2010, 22:42
Let me guess... 48mm vesijohto käyriä?

:eek::D

Mico
28.05.2010, 09:19
Kävin aamulla st keskustelun mersufoorumilta tutun mikko.k:n kanssa ja tuomio oli että vaparikone ja laatikko myyntiin! 200hv on maksimi mitä tuo vapari kestää, samoin "leikkiminen" vaparin automaatilla on kuulemma tuhoon tuomittua. Turbon automaatissa on myöskin tuon ykkösen pakottaminen päälle huomattavasti helpompaa

Samassa yhteydessä ihmeteltiin tuollaista volvon nappiviitosen sielun elämää ja tuomio oli sama, eli roskiin koko paska. Kokeillaan vielä jatkaa kuitenkin samalla linjauksella eli "ylimääräisellä" vaihteistolla välikardaanissa eli aihio hakusessa.

Mappe
28.05.2010, 09:27
Kävin aamulla st keskustelun mersufoorumilta tutun mikko.k:n kanssa ja tuomio oli että vaparikone ja laatikko myyntiin! 200hv on maksimi mitä tuo vapari kestää, samoin "leikkiminen" vaparin automaatilla on kuulemma tuhoon tuomittua. Turbon automaatissa on myöskin tuon ykkösen pakottaminen päälle huomattavasti helpompaa

Samassa yhteydessä ihmeteltiin tuollaista volvon nappiviitosen sielun elämää ja tuomio oli sama, eli roskiin koko paska. Kokeillaan vielä jatkaa kuitenkin samalla linjauksella eli "ylimääräisellä" vaihteistolla välikardaanissa eli aihio hakusessa.

Mikä on ton moottorin laatikon tyyppi? Jos 722,3 niin ei kannata myydä. Muistaakseni esim vapari farmareissa ollut noita 722,3:sia. Se on paras mahdollinen automaattilaatikko mersuun.

petr
28.05.2010, 11:18
vai että 200hv maksimi? Kovin vähältä kuulosta kun ovatten ottanee sen verran vapari 200D vehkeistäkin? Toki tuskin kovin pitkäikäisesti. Itsekkin olen paljon seuraillut niitä keskusteluita ja minulle jäi sellainen mielikuva että joku 250-300hv alkaa olemaan siellä maksimin rajoissa jos auto on enemmän tai vähemmän säännöllisessä ajossa. Toki 800.000 ajettu valmiiksi surkeilla laakereilla varustettu vehje voi antautua vähemmälläkin. Samoin luulen että 200 hepan kantturoissa (vääntö?) ei vielä 300d:n vaihdelootakaan kypsy. Näistähän löytyy sen koodin perusteella myös suunniteltu väännön kesto...

Mappe
28.05.2010, 11:47
Korjausta edelliseen viestiin: Toi 722,3 löytyy 300turbodieselistä ja 300 bensasta. Vakiona kestää noin 400nm ja vahvistettuna jopa +700nm. Tossa Micon koneessa on aikas varmasti 722,4 joka kestää vakiona noin 300nm mutta senkin pystyy vahvistamaan esim: http://www.kotinet.com/jm-kone/. Täältä itsellä hyvät kokemukset laatikon vahvistamisesta.

pee
28.05.2010, 16:35
Ite ajelin jälkiahdetulla moniventtiili 606 vaparilla runsaan 230 tkm eikä ongelmia, paineet 0.8 ja tehot kahtapuolta 200 hp - kaikenhan saa rikki nopeastikin... tuohan tosin on öljysuihkuilla

AtteL
28.05.2010, 17:30
Kävin aamulla st keskustelun mersufoorumilta tutun mikko.k:n kanssa ja tuomio oli että vaparikone ja laatikko myyntiin! 200hv on maksimi mitä tuo vapari kestää, samoin "leikkiminen" vaparin automaatilla on kuulemma tuhoon tuomittua. Turbon automaatissa on myöskin tuon ykkösen pakottaminen päälle huomattavasti helpompaa

Samassa yhteydessä ihmeteltiin tuollaista volvon nappiviitosen sielun elämää ja tuomio oli sama, eli roskiin koko paska. Kokeillaan vielä jatkaa kuitenkin samalla linjauksella eli "ylimääräisellä" vaihteistolla välikardaanissa eli aihio hakusessa.

Nyt on järkeä! Säästät koko hommassa reilusti rahaa, aikaa ja hermoja kun teet kerralla kestäväksi ja toimivaksi todetun kokooonpanon. Kyllä siellä mersufoorumilla on nuo asiat kokeiltu ja todettu moneen kertaan.

Muista vielä laittaa tuohon 722.3xx laatikkoon detxron 2 luokan öljy, niin toimii parhaiten.
Eikä tuo alkuperäinen 603A pakosarja ole ensimmäisenä vaihtolistalla, siitä saa hyvän tekemällä jaetun ulostulon. Herää jopa paremmin kuin ylipitkät ja turhan paksusta(>38mm) vesikäyristä väännetyt.
Turbokoneen öljypohja mahtuu hyvin kun poistaa sen irroitettavan lisäosan, ja laittaa siihen laipan.

Profiilissa on yhestä tekniikanvaihdosta kuraisia kuvia jos niistä on apua.

Mappe
28.05.2010, 23:04
Nyt on järkeä! Säästät koko hommassa reilusti rahaa, aikaa ja hermoja kun teet kerralla kestäväksi ja toimivaksi todetun kokooonpanon. Kyllä siellä mersufoorumilla on nuo asiat kokeiltu ja todettu moneen kertaan.

Muista vielä laittaa tuohon 722.3xx laatikkoon detxron 2 luokan öljy, niin toimii parhaiten.
Eikä tuo alkuperäinen 603A pakosarja ole ensimmäisenä vaihtolistalla, siitä saa hyvän tekemällä jaetun ulostulon. Herää jopa paremmin kuin ylipitkät ja turhan paksusta(>38mm) vesikäyristä väännetyt.
Turbokoneen öljypohja mahtuu hyvin kun poistaa sen irroitettavan lisäosan, ja laittaa siihen laipan.

Profiilissa on yhestä tekniikanvaihdosta kuraisia kuvia jos niistä on apua.

Totta! Turbon vakio pakosarjaan on myös helppo modata ulkoinen hukkis (jos tarvetta) siihen EGR reijän tilalle. Jos mersun konetta rakentaa ei sen tarvitse aina olla se perus 7mm mynä, omavalmiste pakosarja, HX super/gt40 asetelma. Tällaisessa maasturissa turbohan saisi herätä aika alhaalta.

Ruusulehto
29.05.2010, 20:40
Ite ajelin jälkiahdetulla moniventtiili 606 vaparilla runsaan 230 tkm eikä ongelmia, paineet 0.8 ja tehot kahtapuolta 200 hp - kaikenhan saa rikki nopeastikin... tuohan tosin on öljysuihkuilla

Tuossahan on juuri tuo maaginen kirjain numeroyhdistelmä eli om606. Paras aihio st moottoriksi ainut huonohan noissa on vielä että hinnat keikkuu siellä noin 2500€

Mico
08.06.2010, 22:50
jotain taas jouti askartelemaan,
on vähän liikaa projekteja niin mitään ei kerkee tekemään:mad:

tulipas huonoja kuvia... pitäs varmaan ottaa oikealla kameralla...

nyt on pyörät alla, sen verran joutui leikkelemään että orkkis takapenkistä piti luopua,
voi kyynel:D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=61590

jonkun verran pitää myös leikellä tallia jos tuon meinaa joskus ulos saada,
eli kuva oven yläkarmista.

onneksi on vielä muutama sentti väljää ennen sähköpiuhoja,
niin ei tarvitse niitä jatkaa:cool:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=61589

Pökkyröiden laitto vanteille vaati myös hieman dopingia,
eli kuvan mukaisilla liemillä kokeilin.

kossupullossa 50/50 bensa/sinol, butaania, 80% vodka ja navetta radar.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=61593

bensa/sinol - toimii
butaani - toimii, katkesi jopa pari pulttia lukkokehältä:D
saarenmaa - ei toimi tai joku "söi liikaa kuormasta"...
navetta radar - toimii hienosti!!! tätä on jatkossa aina pullo mukana sahvaarilla
ja häviää kaikki itikatkin 100 metrin säteellä:eek:

Viipo
09.06.2010, 06:01
Joko/vieläkö se liikkuu ominvoimin, jotta voi käydä hakemassa motivaatiota uusilla renkailla metsästä?

Mico
09.06.2010, 06:25
Joko/vieläkö se liikkuu ominvoimin, jotta voi käydä hakemassa motivaatiota uusilla renkailla metsästä?

liikkuuhan se muttei mahdu tallista ulos:D tein itseni kanssa diilin että oviaukko isonnetaan sitten kun on kori hitsattu valmiiksi asti:D

...niin ja perävälityksen tilalla on alumiiniputki yhdistämässä vetareita, elikkäs tämä on se veikkauksen uusi peli, etuveto.

petr
09.06.2010, 07:46
Orkkis takapenkki muuten painaa melkein 50kg, eli sen verran se nyt keveni. Muutenhan se onkin tuollainen keijukainen... ;)

TommiH
09.06.2010, 16:45
Eiköhän siihen löydetä joku entistä painavampi, ahtaampi ja epämukavampi jakkara tilalle ;)

Mico
09.06.2010, 23:39
Orkkis takapenkki muuten painaa melkein 50kg, eli sen verran se nyt keveni. Muutenhan se onkin tuollainen keijukainen... ;)

juu, se oli yllättävän painava. kaveri jätti sormensa vielä karmin ja jakkaran väliin kun lempattiin pihalle se, hieno vekki tuli:)

tänään soviteltiin 626 matukan etujakkaroita taakse, huomattavasti paremmat kuin tuo merssun oma soffa:D

Mico
14.06.2010, 23:02
lissee huonoja kuvia, viikonloppuna turattiin ja tinattiin, peltiä ja kaljaa:D

eli helmoihin tuollaiset 50x50 rhs tuplana ja kaariin lattaa levikkeen kiinnikkeeksi. Levikkeet mustaa polycarbonanttia

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=61720

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=61718

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=61719

Gee.
15.06.2010, 21:23
Profiilissa on yhestä tekniikanvaihdosta kuraisia kuvia jos niistä on apua.

Miten tuo etukartaani mahtuu tuon 722.3xx laatikona kanssa..??
Näky menevän "aika" läheltä...

Gee.

AtteL
16.06.2010, 16:39
Miten tuo etukartaani mahtuu tuon 722.3xx laatikona kanssa..??
Näky menevän "aika" läheltä...

Gee.

Menee läheltä mutta ei ole ottanu osumaa ainakaan tähän mennessä. Joustoliikeessä sivuuttaa laatikon öljypohjan, ja teoriassa on mahdollista että kardaani ottaa kiinni laatikon öljypohjaan jos auto on lähes kylellään ja samalla ryntäyttää ja väännättää siten että koneen ja laatikon kiinnityskumit antaa myöten.

Koneen/laatikon suunta on keskilinjasta pikkasen vasempaan sivuun joka auttaa tuohon ahtauteen mutta sitä ei silmällä erota.

Vuorsolan Mikko oli ainakin joskus saanu laatikon öljypohjan tiivisteen vuotamaan kartaanin ottaessa kiinni siihen jonkinlaisessa "kikotus"tilanteessa.

Korotuksen määrä vaikuttaa ja panhardin mitallahan voi säätää pikkasen akselin ja etukartaanin rakoa. Mulla ne on edessä alkuperäisiä.

Mico
16.06.2010, 21:27
Menee läheltä mutta ei ole ottanu osumaa ainakaan tähän mennessä. Joustoliikeessä sivuuttaa laatikon öljypohjan, ja teoriassa on mahdollista että kardaani ottaa kiinni laatikon öljypohjaan jos auto on lähes kylellään ja samalla ryntäyttää ja väännättää siten että koneen ja laatikon kiinnityskumit antaa myöten.

Koneen/laatikon suunta on keskilinjasta pikkasen vasempaan sivuun joka auttaa tuohon ahtauteen mutta sitä ei silmällä erota.

Vuorsolan Mikko oli ainakin joskus saanu laatikon öljypohjan tiivisteen vuotamaan kartaanin ottaessa kiinni siihen jonkinlaisessa "kikotus"tilanteessa.

Korotuksen määrä vaikuttaa ja panhardin mitallahan voi säätää pikkasen akselin ja etukartaanin rakoa. Mulla ne on edessä alkuperäisiä.

Mulla katkes tuolla nykyisellä tekniikalla laatikon lauhduttajan putket kun kardinaali otti kiinni laatikon kylkeen, eli siinä on aika ahdasta vaikkakin etukardaani on tehty traktorin ulosottovälikardaanin sisäputkesta. halkaisija puolta pienempi kuin geen omassa.

Gee.
21.06.2010, 15:52
Minkä mittanen tuo 722.3 ja jakolaatikon välinen kartaani on?
Ja missä ootte hitsauttanu vai onko ite tehty?

Gee.

Gee.
21.07.2010, 16:24
Niin ei oo vielä selvinny tuo et käykö automaatin 25 cm pitkä kardaani tuohon suoraan vai pitääkö sitä lyhentää??

Gee.

AtteL
21.07.2010, 17:54
Niin ei oo vielä selvinny tuo et käykö automaatin 25 cm pitkä kardaani tuohon suoraan vai pitääkö sitä lyhentää??

Gee.

Lyhensin ihan rälläkällä liukua pari-kolme senttiä. Ja sama siitä stefan puolelta tiivisteen alapuolelta välistä pätkä pois ja hitsaten tiivistepää takas paikoilleen. Sorvi helpottaa hommaa.

Mico
21.07.2010, 21:37
Pitkästä aikaa jotain näppäilyä

eli välityksen muutosta kokeillaan (koitetaan) tehdä tälläisillä palikoilla.

vähän olivat routineet palikat toisiinsa kiinni, mutta viikon öljykylpy ja isolla lekalla auki...

ja tarkoitushan on laittaa nuo pinjonin ja kardinaalin väliin:D, murikoitten kääntö ja kardaaneiden lyhennys.
korjautuu samalla nuo kardaanien kulmat

onko kellään kokemuksia tai muuta rakentavaa kritiikkiä aiheesta?

ja tiedän kyllä ettei noita bokseja tarvita kun kaksi lisää niin ne voisi laittaa omille paikoilleen:rolleyes:

kuviloita - edelleen p.skalla kameralla:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=63724

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=63722

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=63723

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3067&pictureid=63725

Lainaan tänne listausta laakereista kaiman topikista että löydän sen itse helpommin:D:

Tein listaa laakereista ja stefoista mitä valukuoriset pikkuperät pitävät sisällään, toivottavasti tästä on jollekin apua esim jos ennakoi remonttia ja hankkii osia valmiiksi.

Laakerit:
Perän isompi poskilaakeri: 30214U
Perän pienempi poskilaakeri: 30211A
Pinionin ulompi laakeri: 31308A
Pinionin sisempi laakeri: 30309
Porttaali, navan ulompi: 314743
Porttaali, navan sisempi: 6211
Vetoakseli, porttaalin puoleinen pää
Sisempi: 30309A
Ulompi: 322/28B

Stefat:
Porttaalin iso stefa: 135-165-15
Etuakseli,
vetoakselin ulkopää: 48-80-10
Pinioni: 70-90-8

O-renkaita
Porttaalin vetoakselin ja napa-akselin laakereihin
yhteensä 4kpl 100/2mm /akseli
Pinionin laakerille 1 kpl 100/2mm tai 110/2mm, venytetään paikoilleen.

Täydennän listaa mikäli siihen löytyy lisää tietoja.


Kyllä siitä pääsee, se vaan näyttää jyrkältä

Edited by - MikkoVuorsola on 19/11/2007 21:06:06

Edited by - MikkoVuorsola on 19/11/2007 21:06:45

Gee.
29.07.2010, 09:40
Lyhensin ihan rälläkällä liukua pari-kolme senttiä. Ja sama siitä stefan puolelta tiivisteen alapuolelta välistä pätkä pois ja hitsaten tiivistepää takas paikoilleen. Sorvi helpottaa hommaa.

Tänks!

Vielä yks kymysys tuosta välikartaanista....

Miten Gee Mersun välikartaani sovitetaan tuohon 124:n laatikon perään ku124:n laatikon laipassa on kolme lapaa..??

Vai onko G Mersun automaatin akselissa sama poori ku 124:n laatikossa?

Gee.

Tumi
29.07.2010, 15:25
Miten Gee Mersun välikartaani sovitetaan tuohon 124:n laatikon perään ku124:n laatikon laipassa on kolme lapaa..??
Vai onko G Mersun automaatin akselissa sama poori ku 124:n laatikossa?



Siihen 124 laatikon perään vaihdetaan G:n laippa. On ihan sama pooritus.

Gee.
29.07.2010, 20:36
Siihen 124 laatikon perään vaihdetaan G:n laippa. On ihan sama pooritus.

Kiitos tiedosta!!!!

Gee.

Viipo
15.08.2010, 07:50
No, mites patovolvo? joko sille tulee kohta oma threadi?

MikkoVuorsola
15.08.2010, 22:10
Periaatteessa ihan hauska idea.
Ootkos muuten ottanut huomioon että mogin napavälityksessä muuttuu pyörimissuunta eli jos tälläät nuo suoraan pinjoniin kiinni niin sitten taaksepäin löytyy vaihteita josta valita.
Volvon napa voisi soveltua kuitenkin helpommin tähän.

Seuraavat huomiot on tehty omakohtaisesti, osittain erehdysten kautta ja osittain laskemalla ja sen jälkeen ne on käytänössä toimivaksi todettu.

Mersun laatikoissa on lähestulkoon kaikissa samat poorit, automaatista täytyi muistaakseni katkaista mutterin ulkopuolelle jäävää suoraa osaa pari-kolme senttiä pois,
Omassa minulla on muistaakseni välikardaanin mitta paikoillaan 28 senttiä.

Etukardaani menee todella läheltä automaatin öljypohjan oikeaa sivua, alkuperäinen etupanhard muuttuu melko nopeasti pehmoiseksi ja sitten kardaani osuu laatikon kylkeen ja työntää tiivisteen laatikon sisälle, ja öljyt pihalle. Tämän voi estää tekemällä panhardin jostain kunnon suurlujuus tavarasta.
Kirjoittelit että aiot laskea panhardin korvakkeita korotuksen verran alas, aiotko laskea myös ohjaus simpukkaa? koska panhardin ja ohjausvarren täytyisi kulkea samassa kulmassa, tai auto on aivan äärettömän kauhea ajaa (Terveisin nimimerkki: kokemusta aiheesta)
Joku kirjoitteli myös että korottamien tekee Mersusta kiikkerän ajettavan, hiukankin reilummalla korotuksella (yleisimmin jotain 10 cm luokkaa) se on juurikin näin, Caster kulma muuttuu eteenpäin nojaavaksi (pitäisi olla +5 astetta mutta tällöin onkin -3 astetta) ja "ajossa auto haistelee joka liikennemerkin ja lyhtypylvään". Tästä pääsee kaikkein helpoiten eroon kun ottaa pitkittäiset etutukivarret irti ja painaa niihin präsillä 8 asteen mutkan siihen kohtaan jossa tangossa lukee 460, eli niin että tangon etupää ikään kuin nousee.
Tämä rauhoittaa ohjauksen, ja kaupantekijäisiksi parantaa etukardaanin kulmaa ja jousilautasten asentoa.

Om603 turbon öljypohjan lisäpala mahtuu olemaan paikoillaan kun sen takanurkasta viistää hiukan pois.
itse otin noin 4 cm ja hitsasin tigillä levystä paikan tilalle.

Minkäskokoiset nuo boggerit olikaan,ai juu 44":set, tuntuu aika rajuilta Mersun akseleille. Noille renkaille suosittelisin k yllä lämpimästi esimerkiksi Mogin tai jonkun ison jenkin akseleita. Kardaanien pyörimissuunnat pitää vaan tarkistaa ennen asennusta jotta ei tule yllätyksiä.
Se on vaan nimiitäin seuraavanlainen hiukan vaikea yhtälö: Isot renkaat + paljon voimaa = runsaasti remonttia voimansiirtopuolelle.
'Edelliskerralla kun oltiin metsässä niin multa räjähti ensin yksi uniball poikittaistukivarresta, pieni pikahuolto ja uusi nivel paikoilleen,
sitten meni seuraavassa rysäyksessä murrosnivel ja etuvetari paskaksi ja takavetari kieroon!! eikä ole kuin 35":set Creepyt alla.

Ahtimista sen verran että mulla on omassa Mitsu Evo8:n ahdin, se herää ja toimii mukavasti mutta jossain 5000 rpm paikkeilla se menee Mynäpumpun ruokkimana ylikierroksille ja kavitoi niin voimakkaasti että ahdot hukkuu täysin. Heti kun löydän jostain sopivasti, olisiko ollut tyypilttään 2560 tai vastaavan VNT ahtimen, niin sellaisen asennan paikoilleen.

Gee.
18.08.2010, 21:58
Mersun laatikoissa on lähestulkoon kaikissa samat poorit, automaatista täytyi muistaakseni katkaista mutterin ulkopuolelle jäävää suoraa osaa pari-kolme senttiä pois,
Omassa minulla on muistaakseni välikardaanin mitta paikoillaan 28 senttiä.



No niin nyt on tallissa Gee Mersu ilman vitos konetta.
603 turbokone menossa lähipäivinä tilalle kunhan siihen saa kampiakselin takapäähän korjaus stefan.

Tuohon 722.3 laatikon perään tuli G:n automaatin takalaippa eikä akselia tarvinnu lyhentää...
Tosin siihen väliin tuli (ainakin toistaiseksi) se n. 5mm paksuinen keskityslaippa.

G:n orkkis automaatin välikartaani on n. 25cm pitkä.
Pitikö Mikon jatkaa sitä vai onko orkkis..??

Asiasta kolmanteen...
Mitä ohjaustehostimen pumppua ootte käyttäny tuossa G:n simpukassa??
300GD:n tehostin on 82 baarinen ja 240GD:n 65 baarinen, kun taas 124:n tehostin on 110 baarinen.
Hajoaako G:n simpukka jos siihen pistää tuon 110 baarisen pumpun?

Gee.

sumpe
19.08.2010, 07:37
Tuskin siihen simpukkaan muuta tulee ku öljyn keitin.

MikkoVuorsola
19.08.2010, 17:39
Tuohon 722.3 laatikon perään tuli G:n automaatin takalaippa eikä akselia tarvinnu lyhentää...
Tosin siihen väliin tuli (ainakin toistaiseksi) se n. 5mm paksuinen keskityslaippa.

Ei tarvi mitään laippoja kun hienovaraisesti päästää akselin päästä rälläkällä pätkän pois, se ulkopää on sitä kolmisakaraista kuminivel kardaania varten ja täten täysin turha.

G:n orkkis automaatin välikartaani on n. 25cm pitkä.
Pitikö Mikon jatkaa sitä vai onko orkkis..??

Minun kotteroni ovat aina olleet alunperin manuaaleja joten niissä on ollut pidempi välikardaani eli katkaisuhoitoa on jouduttu antamaan.


Asiasta kolmanteen...
Mitä ohjaustehostimen pumppua ootte käyttäny tuossa G:n simpukassa??
300GD:n tehostin on 82 baarinen ja 240GD:n 65 baarinen, kun taas 124:n tehostin on 110 baarinen.
Hajoaako G:n simpukka jos siihen pistää tuon 110 baarisen pumpun?

124:sen pumppu toimii moitteetta, ohjaus on kevyempi mitä vanhan koneen pumpulla, eikä se öljykään sanottavasti lämpene, mitään ongelmia ei ole ollut ja 124:sen koneella on jo ajettu vuosia.
G:n simpukka on varmaan järeimmästä päästä maastoautojen simpukoista, monet jotka rakentavat jotain rajumpia menopelejä ovat laittaneet niihin G:n simpukan koska se kestää, akselikin on huomattavasti vahvempi kuin monissa muissa.

Mico
19.08.2010, 21:28
No, mites patovolvo? joko sille tulee kohta oma threadi?

sillä perkeleen purolla on jotain minua vastaan...

Mico
19.08.2010, 22:05
Periaatteessa ihan hauska idea.
Ootkos muuten ottanut huomioon että mogin napavälityksessä muuttuu pyörimissuunta eli jos tälläät nuo suoraan pinjoniin kiinni niin sitten taaksepäin löytyy vaihteita josta valita.
Volvon napa voisi soveltua kuitenkin helpommin tähän..

tiedossa on, joutuu kääntää perät ympäri... tai laittaa samanlaiset navat myös banjojen päihin:D

Etukardaani menee todella läheltä automaatin öljypohjan oikeaa sivua, alkuperäinen etupanhard muuttuu melko nopeasti pehmoiseksi ja sitten kardaani osuu laatikon kylkeen ja työntää tiivisteen laatikon sisälle, ja öljyt pihalle.

Tämäkin on jo kokeiltu käytännössä, samalla saa ruttuun myös pakoputken:D

Kirjoittelit että aiot laskea panhardin korvakkeita korotuksen verran alas, aiotko laskea myös ohjaus simpukkaa? koska panhardin ja ohjausvarren täytyisi kulkea samassa kulmassa, tai auto on aivan äärettömän kauhea ajaa (Terveisin nimimerkki: kokemusta aiheesta)

tätäkin asiaa puntaroitu mielessä, korjaantunee kun unohdetaan leimaaminen tieliikenteeseen ja korvataan tuo mekaniikka hydraalilla. Mielessä kävi myös tuon simpun ja veivin välisen akselin jatkaminen + tukilaakeri...

Joku kirjoitteli myös että korottamien tekee Mersusta kiikkerän ajettavan, hiukankin reilummalla korotuksella (yleisimmin jotain 10 cm luokkaa) se on juurikin näin, Caster kulma muuttuu eteenpäin nojaavaksi (pitäisi olla +5 astetta mutta tällöin onkin -3 astetta) ja "ajossa auto haistelee joka liikennemerkin ja lyhtypylvään". Tästä pääsee kaikkein helpoiten eroon kun ottaa pitkittäiset etutukivarret irti ja painaa niihin präsillä 8 asteen mutkan siihen kohtaan jossa tangossa lukee 460, eli niin että tangon etupää ikään kuin nousee.
Tämä rauhoittaa ohjauksen, ja kaupantekijäisiksi parantaa etukardaanin kulmaa ja jousilautasten asentoa.


hmm... tuo on helpompi tapa kuin vaihtaa jakoavainten kiinnityslätkien paikkoja banjossa, kardaanin kulmaa saa paremmaksi samalla jos kääntää nuo murikat toisin päin.

Minkäskokoiset nuo boggerit olikaan,ai juu 44":set, tuntuu aika rajuilta Mersun akseleille. Noille renkaille suosittelisin k yllä lämpimästi esimerkiksi Mogin tai jonkun ison jenkin akseleita. Kardaanien pyörimissuunnat pitää vaan tarkistaa ennen asennusta jotta ei tule yllätyksiä.
Se on vaan nimiitäin seuraavanlainen hiukan vaikea yhtälö: Isot renkaat + paljon voimaa = runsaasti remonttia voimansiirtopuolelle.

mikä lienee se heikoin paikka noissa geen omissa akseleissa, murrosten lisäksi? vetarit ainakin vaikuttaa keskiverto sitymaasturia paksummilta ja perävälitykset aika asiallisen näköistä tavaraa. En kyllä ihan hirveän yllättynyt ole jos jokin paikka purkautuu tuolla yhtälöllä... vaikka minulla onkin niin kevyt kaasujalka:D

Perävälityksestä puheenollen, murikka on nyt hammaslääkärillä lukon "tornin" hampaiden hionnassa ja kytkentä torni+sitä liikuttava holkki on tehty uusiksi työkaluteräksestä.

Työhommat ja laiskuus häirinnyt rojjektin etenemistä, volvolla ruvetty pahimpaan tuskaan:eek:

MikkoVuorsola
20.08.2010, 08:51
tiedossa on, joutuu kääntää perät ympäri... tai laittaa samanlaiset navat myös banjojen päihin:D



Tällöin myös lukko täytyy siirtää toiselle puolelle.
Takana se ei liene isokaan ongelma jos kääntää koko akselin selälleen.
Etupäässä se ei käykään ihan niin kätevästi, lukko ei mahdu akselin oikealle puolelle, joten ainoa vaihtoehto on koneistaa uusi runko etutasauspyörästölle, jossa on lukon hampaat eri puolella kuin normaalisti.


mikä lienee se heikoin paikka noissa geen omissa akseleissa, murrosten lisäksi? vetarit ainakin vaikuttaa keskiverto sitymaasturia paksummilta ja perävälitykset aika asiallisen näköistä tavaraa. En kyllä ihan hirveän yllättynyt ole jos jokin paikka purkautuu tuolla yhtälöllä... vaikka minulla onkin niin kevyt kaasujalka:D

Kyllähän ne vetarit on keskivertoa paksummat ja tehty hyvästä materiaalista mutta kaikki hajoaa, sekä edestä että takaa.
Ison ongelma on murrokset, jos on uudet murrokset ja pyörät suorassa, hiukan hapea niin murros ei hajoa nivelestä vaan murroksen akseli katkeaa, sitten koko naparakennelma on jarrulevyn varassa, yleensä tällöin hajoaa murroksen lisäksi pyörän napa, jarrusatula, kääntöpää sekä usein myös jarrulevy. (Nämä kokemukset on kerätty 35-16-15 boggereilla ja 35:lla creepyillä.)
Takaa menee vetoakseli kieroon rihlan puoleisesta päästä tai sitten se katkeaa rihlan juuresta.

Suosittelen jotain muita akseleita noille mahtibaarumeille.

Rakenteluintoa.

Mico
13.01.2011, 22:47
Nyt on tallissa ollut pitkään liiian hiljaista, talo ja talli myynnissä pois uuden alta... elikkäs laitetaan tämä keksintö myyntiin...

Mico
06.09.2011, 20:53
Ja heti kohta :D (8kk) ilmoituksen laittamisesta kaupat tuli ja Keijun jalostus jatkuu jäsenen nbf (http://forums.offipalsta.com/member.php?u=16827) toimesta!