View Full Version : patrol vetokoukunpistoke...
perskeles poltin jo toisen kerran kärrystä kaikki lamput ko kytkin kärrynperään... voiko siihen koukulle "vetää" mistään 12v sähköjä???
tollasella http://www.meronet.com/catalog/product_info.php?cPath=54&products_id=377
12 v alentimelta releiden kautta. tämän olen todennut parhaaksio. koska noissa transistori alentimissa käryilee trankkuja...
http://www.garde.fi/~ollipa/peravaunu24v-12v.GIF
Osta sellanen pistokkeeseen törkättävä muuntaja uusi 160€ muistaakseni ad myy
Osta sellanen pistokkeeseen törkättävä muuntaja uusi 160€ muistaakseni ad myy
http://www.meronet.com/catalog/product_info.php?cPath=54&products_id=521
BJ-40/76
22.05.2010, 19:44
Tuo yksi alennin (esim 30A) ja releet 4 (5 kpl) on paras ratkaisu.
Ts. 24v otetaan suoraan laturin + navalta 30A sulakkeen kautta releelle, jota ohjataan virtalukon kautta
"ensimmäisessä" asennossa.
Alennin sijoitetaan mahdollisimman kuivaan ja hyvin tuulettuvaan paikkaan, esim. vänkärin jalkatilaan tms.
Alentimelta oletaan 12v releille edellä olevan ohjeen mukaan, toki fiksumpaa olisi ottaa releiden jälkeen sulakkeet esim.7,5A kaikille valoille ja molemmat parkit esikseen (yht. 5 kpl 7,5 A sulaketta).
Ja samasta alentimesta saa sitten lällärit, autojääkaapit ja stereot myös, vaikkapa 15A sulakkeen kautta.
Yllämainitulla kytkennällä peräkärryn valot (ja kaikki muut, mukaanlukien radion kanavat) sammuu, jos virta-avain ei ole 1. asennossa.
ts. "Laiton" Kytkentä, mutta eipä tyhjennä akkua parkissa ollessa.
Jos haluaa, että 12v saa säilymään vaikka avaimet taskussa, niin lisätään kytkentään yksi vaihtokytkin.
- vaihtokytkimen yhteiseen napaan tuodaan releelle menevä johto, toiseen liittimeen jatkuva 24v esim. sisävalon sulakkeelta, ja toiseen virtalukon 1. asennon sähköstä (kuten ilman kytkintä)
Jos jännitteen alentimella sähköt jatkuvasti, niin tyhjentää akut ajan kanssa. tuo rele kuluttaa sähköä myös,
mutta vain suuruusluokkaa pienen hehkulampun verran (n.4W ?)
P.S Toimiiko tuo CAN- väylällisiin tarkoitettu adabteri ilman can-väylää? ainakaan yli 10v vanhoissa 24v maastureissa ei ole k.o väylää?!
perse arska
23.05.2010, 21:14
laitoin itselle suoraan 24v sähköt pistokkeeseen ja adita ostetun jännitteenalentimen pistorasian perään ja hyvin on toiminut.maksoi muistaakseni 100 euroa jotain sinnepäin veroliisena.
Mulla oli tommonen pistoke malli 87 hojos ja se jos joku on alkukantainen itä auto
PERSKUTTA
24.05.2010, 15:14
Tuo yksi alennin (esim 30A) ja releet 4 (5 kpl) on paras ratkaisu.
Ts. 24v otetaan suoraan laturin + navalta 30A sulakkeen kautta releelle, jota ohjataan virtalukon kautta
"ensimmäisessä" asennossa.
Alennin sijoitetaan mahdollisimman kuivaan ja hyvin tuulettuvaan paikkaan, esim. vänkärin jalkatilaan tms.
Alentimelta oletaan 12v releille edellä olevan ohjeen mukaan, toki fiksumpaa olisi ottaa releiden jälkeen sulakkeet esim.7,5A kaikille valoille ja molemmat parkit esikseen (yht. 5 kpl 7,5 A sulaketta).
Ja samasta alentimesta saa sitten lällärit, autojääkaapit ja stereot myös, vaikkapa 15A sulakkeen kautta.
Yllämainitulla kytkennällä peräkärryn valot (ja kaikki muut, mukaanlukien radion kanavat) sammuu, jos virta-avain ei ole 1. asennossa.
ts. "Laiton" Kytkentä, mutta eipä tyhjennä akkua parkissa ollessa.
Jos haluaa, että 12v saa säilymään vaikka avaimet taskussa, niin lisätään kytkentään yksi vaihtokytkin.
- vaihtokytkimen yhteiseen napaan tuodaan releelle menevä johto, toiseen liittimeen jatkuva 24v esim. sisävalon sulakkeelta, ja toiseen virtalukon 1. asennon sähköstä (kuten ilman kytkintä)
Jos jännitteen alentimella sähköt jatkuvasti, niin tyhjentää akut ajan kanssa. tuo rele kuluttaa sähköä myös,
mutta vain suuruusluokkaa pienen hehkulampun verran (n.4W ?)
P.S Toimiiko tuo CAN- väylällisiin tarkoitettu adabteri ilman can-väylää? ainakaan yli 10v vanhoissa 24v maastureissa ei ole k.o väylää?!
Miksi vetokoukulle pitää tuoda 30A kun pelkkään kärryyn piisaa vähemmänkin. On meinaan hinnassa eroa jos ottaa pienemmän esim 10A joka kulutuksenakin vain hetkellinen mutta todennäköisesti piisaa. Eriasia jos rasiaan kytketään jotain muuta.