View Full Version : Project: Muzin Suiza
J0hannes
20.05.2010, 22:58
Jees, eli sairaus leviää, eiku:D
Mutsi osti viime vuoden lopulla Samurain ja sitä pitää sitten myös tässä oman auton laittelun ohella tuunailla.
Autolla näyttäisi olevan ajettu vain 60 000km ja kuntokin on sen mukainen, eli helvetin hyvässä kunnossa kaikki paikat.
Tehtyjä muutoksia:
- Jumputus stereot (Ripax freebie)+ Bilteman penkin alle sopiva subbari
- 3" korottava alusta
- 31" renkaat ja tarvittavat lokasuojien avarrukset
- J0hannes Design CAD Puskuri Evo 1.0®
- Uudet penkit jostain sopivasta lotjasta
- 2" putkisto ja Calminin pakosarja
- Bushwackerin 4.75" levikkeet
- Kestomagneettimoottorilla oleva vinssi mahdollisesti höystettynä Säätäjä_setän teknologialla
- 4.9 välitykset
Tulossa muutoksia:
- perien suojukset
-jakolaatikolle panssari
-J0hannes Design CAD Tankin panssari Evo 1.0®
- Ym ym...
Ja ainahan sitä pitää aloittaa tärkeimmästä ensin eli öljynvaihdosta:D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=12785&stc=1&d=1274388510
Seuraavaksi tärkein tietenkin Stereot!
Päätin veistellä uudet takapahvit 9mm vanerista, jotta julmetun kokoset ämyrit saadaan paikoilleen.
Vanhoista takapaffeista tussilla hahmotelmat 9mm vaneriiin ja muutama vedos kaiuttimen kehyksestä.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=12787&stc=1&d=1274388510
Sahailua
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=12788&stc=1&d=1274388510
Uutta ja vanhaa, on pientä kokoeroa havaittavissa:P
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=12789&stc=1&d=1274388510
Valmis tuote, tulihan muuten aivan helvetin hienot!:cool: Vanerikorokkeiden ja keinonahkan välissä on uretaanivaahtoa, jotta muoto säilyy.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=12790&stc=1&d=1274388510
Laitan vielä huomenna kuvia, kun pahvit on autoon istutettuna.
Tästäkin autosta varmaan ilmestyy sitten mun sivuille omat stoorit.
J0hannes
19.07.2011, 22:05
Lähti täys rähinä tämänkin kanssa käyntiin:)
Nyt saa velikin opetella hitsaamaan:D
Piti alottaa ihan pikkupaikkojen tekemisellä ja harjotella parilla jutulla, mutta:D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20261&d=1311105260
Veli laulatti rälläkkää ja plasmaa ihan antaumuksella:p
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20263&d=1311105339
Palkkia helmaan ja 070 peltiä muualle:)
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20265&d=1311105420
Sairaat osat alta pois.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20266&d=1311105458
Mites se menikään... Juu! Osta japsi ja opit hitsaa:D Tästä se lähtee;)
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20262&d=1311105301
Säätäjä_setä
20.07.2011, 23:41
Takaiskut ensin.
Syylari kävi jäähdytinkorjaamolla ja siihen tehtiin helvetin kallis remontti(kennon vaihto). Onneksi tuli sovitettua ennen lopullista kasausta. Perkele! päädyt juotettu väärin päin paikoilleen. Usiks meni. No takaiskuihin on totuttu. Eilen loppui kaasu kesken "rähinän". Toinen tämän päivän huomio oli, että vasen takajousi on poikki. Ollut ties kuinka kauan. No hyvin se on topparin varassa kulkenut!
Koolmas takaisku oli läpeensä mädät lokasuojat. Make kerkesi jo leikellä ja valmistella niitä korjausta/avarrusta varten, mutta ei oikein löytynyt enää kovaa paikkaa mistään.
Onneksi varastosta löytyi uudet 410:n tarvikelokasuojat. Niistä ruvettiin sitten muokkaamaan avarampia. Tarvikepelleissä mitat tuntuvat olevan vähän sinne päin.
Säätäjä_setä
21.07.2011, 00:02
Make on oppinut parissa päivässä hitsaamaan. On se totta: Osta Japsi, niin opit hitsaamaan. Jälki on jo ihan priimaa.
Samurai saa uuden lookin. 410:n lokareihin kun sopii vain 410:n etumaski. Onneksi sellainen oli "varastossa".
Kolmeykkösten sovittelua ja lokareiden modausta niitä varten. Nyt hitsarikin jo vähän hymyilee. Jatkuu huomenna. 10-litran varapullo vaan hupenee uhkaavaa vauhttia,
temmi_hoo
21.07.2011, 05:41
tekemisen meininkihän on erinomainen!
jakke ja sepi
21.07.2011, 07:41
Mukava kattella hyviä projektikuvia.Jatkakaa samaan malliin.
Säätäjä_setä
24.07.2011, 22:59
Hitsari lähti partioleirille, mutta aika hyvin projekti on edistynyt. Hitsaustaito kehittynyt tunti tunnilta ja lankakilojen mukaan. Menossa on toinen rulla ja toinen kaasupullo.
Mätää löytyy
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20355&stc=1&d=1311540632
Kylkiputkien sovittelua
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20356&stc=1&d=1311540632
Monttöörit
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20357&stc=1&d=1311540632
Jälki paranee
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20358&stc=1&d=1311540632
Mätää paljastuu aina vaan lisää. Ei tartte kun teräsharjalla sipaisee, niin reikää löytyy. Kohta loppuu peltikin.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20359&stc=1&d=1311540632
Säätäjä_setä
24.07.2011, 23:18
Oikea helma kasassa
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20360&stc=1&d=1311541470
Vasen helma ja renkaan sovitusta. Huomaa kiinalaisen tarvikelokasuojan mittatarkkuus! Yksikään reikä ei sattunut kohdalleen.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20361&stc=1&d=1311541470
Samurai new look. Taisi tulla aikaisemmin mainittua, että 410:n lokasuoja pelteihin käy vain 410:n grilli. No tästä tulee custom Samurai.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20362&stc=1&d=1311541470
Kasattiin vielä lauantai iltana Juuson kanssa Motonetin mutkista putki Makelle. 2" tavaraa alusta loppuun. Testattu Juuson vehkeessä. Laulaa vähän liiankin hyvin.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20363&stc=1&d=1311541470
Hyvältä näyttää. Sai ripustettua alkuperäisiin kannattimiin helposti.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20364&stc=1&d=1311541470
pastirolli
25.07.2011, 15:37
Eikö 2" putki ole liian isoa noin pienen moottorin perään? Kyllähän sitä meteliä löytyy mutta tehot ja väännöt katoavat täysin.
http://www.martelius.com/?type=0&id=5
Eikö 2" putki ole liian isoa noin pienen moottorin perään? Kyllähän sitä meteliä löytyy mutta tehot ja väännöt katoavat täysin.
http://www.martelius.com/?type=0&id=5
Aivan samaa mieltä!
Bensaa palaa kyllä ja tehot uupuu, muutenkin jo laiskasta koneesta loputkin poikkeen :confused:. Ei sinällään tuossa omassa king capissakaan tehoja ole :D
Sieltä uupuu jotain oleellista, jos kerran iso putki vie tehot.
J0hannes
25.07.2011, 21:43
Kyllä se putki on oikein mukavasti omassa sj413:ssa pelittää. Perstuntumalta sanois, että on sitä poweriakin lisää, mutta eihän sitä oikeasti tiiä.
Kyllähän sitä meteliä löytyy mutta tehot ja väännöt katoavat täysin
En nyt oikein tätä ymmärrä ?
Heikki L
26.07.2011, 10:09
Niin kuin en minäkään.
Empä ole huomannut että suzukeja olis 2T koneellakin...;)
En nyt oikein tätä ymmärrä ?
Olen kyllä kuullut puhuttavan samaa tuolla ameriikan auto puolella toden peräisyydestä en tiedä sen tarkemmin ja kyllä sillä pakoputkistolla on merkitystä 4 tahtikoneessakin.
Luulisin kyllä että pakosarja sitä moottorin luonnetta tuossa eniten sanelee??? En asiasta sen tarkemmin tiedä... Eikä kiinnostakkaan... paljon helpompaa ahtaa... :)
Säätäjä_setä
26.07.2011, 10:57
Kyllä niitä 2T Suzukeitakin on olemassa. Ovat vaan vähän harvinaisempia. 360cc ja 540cc "voimamoottoreilla".
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Jimny
2T koneissa käytetään aina resonanssiputkia täytön hallinnan takia. Uusimmissa vehkeissä nämä on vielä jollain lailla säädettäviä(muuttuva pakoaukko sun muuta).
4T koneissa resonanssiputkesta on myös hyötyä. Tuo asennettu Torley on myös sellainen. Rakenne on 2-yhteen + 2-yhteen. Rakenteella(rytmityksellä), tilavuuksilla ja pituuksilla passataan resonanssi lalutulle kierroslukualueelle. Resonanssin tarkoitus on tuottaa alipaine pakokanavaan sille hetkelle kun pakoventtiili aukeaa ja näin parantaa kaasunvaihtoa. Samoja rakenteita käytetään yleisesti myös imupuolella mutta tietenkin vastakkaisessa vaiheessa. Painehuippu ajoitetaan kohtaan missä imuventtiili aukeaa.
Oikeat moottoreiden virittäjät osaavat selittää asian tarkemmin.
pastirolli
26.07.2011, 15:42
En nyt oikein tätä ymmärrä ?
Nooh.. Kokeilen jos pystyisin verbaalisesti selittämään asian. :D
-Sylinteriin menee A määrä ilmaa.
-Samaan sylinteriin menee B määrä bensaa.
-A+B=C.
-C on pakokaasuannos määränä joka on suoraan verrannollinen A:n ja B:n yhteismäärään.
-Kuuma pakokaasuannos menee pakosarjan kautta pakoputkeen.
-Pakokaasu menee putkea pitkin kohti ulos ja jäähtyy samalla. Muodostuu alipainetta.
-Alipaine vetää uutta pakokaasuannosta joka taas jäähtyessään vetää seuraavaa. Jos vapari 4-tahtikoneessa on liian iso putki niin tuota alipainetta ei synny ja männän on työnnettävä vastapaineeseen pakokaasua.
Saako tuollaisesta mitään selkoa? :D
Nooh.. Kokeilen jos pystyisin verbaalisesti selittämään asian. :D
-Sylinteriin menee A määrä ilmaa.
-Samaan sylinteriin menee B määrä bensaa.
-A+B=C.
-C on pakokaasuannos määränä joka on suoraan verrannollinen A:n ja B:n yhteismäärään.
-Kuuma pakokaasuannos menee pakosarjan kautta pakoputkeen.
-Pakokaasu menee putkea pitkin kohti ulos ja jäähtyy samalla. Muodostuu alipainetta.
-Alipaine vetää uutta pakokaasuannosta joka taas jäähtyessään vetää seuraavaa. Jos vapari 4-tahtikoneessa on liian iso putki niin tuota alipainetta ei synny ja männän on työnnettävä vastapaineeseen pakokaasua.
Saako tuollaisesta mitään selkoa? :D
Saa siitä hyvinkin selkoa.
Nelitahtikoneessa on tunnetusti 4 tahtia ja vain yksi niistä tekee positiivista työtä, loput 3 kuluttavat energiaa. Eli pakotahdin aikana kuluu työtahdin aikana tehtyä energiaa.
Ja pysytään nyt ihan normikoneissa, unohdetaan kaikki viimeisen päälle viritetyt rallikoneet yms. Kuten tuossa Revu ja Säätäjä_setä totesivatkin, on pakosarjalla ehdottomasti suurin merkitys pakopuolella. Ja nyt siis edelleen puhutaan ahtamattomasta moottorista. Tuo pakosarjan värähtely on kaiken lähtökohta, eli palamiskaasut saadaan pytystä vois "imien". Kun tuo on tehty, ei pakoputken halkaisijalla ole paljon merkitystä. Kunhan se putki ei ahdista pakokaasujen matkaa liikaa.
Tuo mainitsemasi ilmiö on teoriassa totta ja jossain kilpakoneissa pakoputkiston halkaisija ei ole vakio juurikin tuosta syystä. Silloin haetaan niitä viimeisiä hevosvoimia.
Mutta toisaalta nämä resonanssit ovat hyvin vaikeasti hallittavia juttuja eivätkä ne suinkaan toimi kaikilla pyörimisnopeuksilla.
Mutta tämä tästä, mutsin suikka-projekti on hyvällä mallilla, seuraamme sen tilannetta vesi kielellä :)
Itse kun pakosarjaa väänsin tuohon tojotaan ja sukisukiin niin testasin sarjan "toimivuuden" ainoastaan sillä kun paineilmapillillä puhaltaa vaikka kannenpuolelta 1putkeen niin muissa kolmessa pitää tuntua pientä imua. silloin tietää että pakokaasuilla oikea suunta eivätkä sotke virtauksia. ja kohta joku kirjoittaa taas uskomattoman copypasten suomi24 forumilta tai gti magasinen forumilta miten pitää putket olla millilleen saman pituisia ja plaa plaa ja oma peilikuva näkyä putken sisäpinnoilta ja maalattava maxin mattamustalla yms yms niin hoh hoijaa, ei taida näissä meidän hommissa olla ihan niin viimesen päälle:rolleyes: kun itse tekee niin tulee juuri semmoinen kun sattuu tulemaanPISTE ja jos tuntuu että auttaa koneen kulkuun nin vielä parempi, mutta kyllähän se taitaa tässäkin olla paljon se tekemisen ilo ja oppiminen vielä pääaineena eikä se murskaava vääntö ja teho tuosta suikan myllystä. eikö niin??
pastirolli
27.07.2011, 15:23
Hieno suikki on tulossa. Anteeksi kun sekasin juttua mutta saatiin ainakin keskustelua aikaiseksi. :D
BryGgi: sellaiset peilikuvien näkymiset on niiin out. Nykyään pitää maalata männät. http://www.martelius.com/index.php?id=24 :D:D
Kyselin tuohon toiseen projektiin noita aineita kun kovasti kehuja saneet tärpätti puolelta. yhdessä vw 1.9tdi issä olivat männät käsitelleet ja venttiilit palotilat yms, nin ongelmaski tuli talvisin kun ei nosta enää lämpöjä kunnollla.
Entinen turbo minun tojotassa oli myös pakopesän oulelta päällystetty niin huomattava ero oli konehuoneen lämmöissä. toimivaa tavaraa siis
Säätäjä_setä
31.07.2011, 22:56
Homma etenee hissukseen vaikka hitsari onkin vielä partioleirillä. Jousten vaihto tehty. Aikanaan tuli hommattua käytetty Calmini setti tätä projektia varten. Vähän tylsää hommaa kun yksikään pultti eikä mutteri lähde vapaehtoisesti auki. No onneksi on rälläkkä ja 2mm Rapoflex laikkoja. Uusia U-pultteja ei tähän hätään saanut joten vanhat piti ottaa ehjänä auki ja putsailla "toimintakuntoon".
Jousenvaihto
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20507&stc=1&d=1312144914
Konttiin piti lisätä painoa jotta keula nousisi ylös
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20508&stc=1&d=1312144966
Akselin paikalleen venyttelyä
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20509&stc=1&d=1312145022
Säätäjä_setä
31.07.2011, 23:22
Huomenna pitää lähteä hankintamatkalle. Etuiskareista puuttui suojakumit ja jarruletkut ei tietenkään riitä. Ostin jo yhdet (Ascona/Kadet) letkut Motonetistä, mutta putkiliitin on väärän tyyppinen(naaras kartio letkun päässä). Jos jollain on hyviä vihjeitä mikä letku sopii suoraan, niin kiitoksia etukäteen vastauksesta.
Toinen kysymys on toppari kumeista. Uudet iskarit jää sisään joustossa noin 50mm pidemmäksi kuin alla olleet tuntemattomat. En päässyt kokeilemaan sisään joustoa eli en tiedä pohjaako iskarit ensin vai tuleeko toppari vastaan kuten pitää. Edessä varmaan kestäisi iskarin pohjaaminenkin, mutta takana iskareiden yläpään kiinnitys(ohut vähän jo mätäkin palkki) ei tule kestämään jos iskarit pohjaa ennen toppareita. Onko kellään tietoa/kokemusta tästä Calminin satsista tarvitseeko tämä stoppareiden korotuksen.
Satsi on tällainen Calmini SS1550
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20517&stc=1&d=1312146929
Ulos jousto noin 10cm lisää
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20514&stc=1&d=1312145859
Sisään jousto jää 5cm alkuperäistä korkeammaksi
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20515&stc=1&d=1312145886
Jarruletkut
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20516&stc=1&d=1312145938
pastirolli
01.08.2011, 05:07
Hae kaksi suikin taka-akselille tulevaa jarruletkua ja laita ne eteen niin alkaa pituus riittämään. Minulla on omassa suikissa ihan vakioletkut mutta tuo rungossa kiinni oleva kiinnike on tiputettu alemmas lisäämällä kiinnikkeen ja rungon väliin pellinpala.
Säätäjä_setä
01.08.2011, 22:59
Kiitoksia vihjeestä. Tänään kävin hankintamatkalla Espoossa Sinikalliontien Fixus myymälässä. Palvelu oli hyvää ja tarvikkeet löytyivät. Kohta tähän Zuibaan pitää liimata varmaan Mazdan merkki ;) Suojakumit ja jarruletkut sattuivat molemmat olemaan Mazdan osia. Kuvia ja osanumeroita alla.
Onko kellään tietoa/kokemusta tästä Calminin satsista tarvitseeko tämä stoppareiden korotuksen.
Satsi on tällainen Calmini SS1550
Tuli jo tuohon toiseen projektiin vastattua mutta ainakin alkuperäisessä sarjassa on "alennuspalikat" stoppareille. Voin illalla mitata paljonko ne pudottaa. Ovat siis ihan neliöputken pätkät. Toinen vaihtoehto on tietysti hankkia korkeammat stopparit.
EDIT: näyttää olevan 50*50 neliöputkea tuo adapteri.
Moro vaan palstalle, tällä kertaa puikoissa on Säätäjä_sedän nuorimmainen ja J0hanneksen veli eli Make_ .
Lomat rupeaa olemaan finaalissa ja projekti sen kuin junnaa paikoillaan. Pitkän paussin jälken oon päässyt taas laiittamaan "mutsin" biiliä kesäkuntoon ja alkaa tuntumaan siltä, että peltihommat alkaisivat olemaan voiton puolella, mutta aina sieltä joku ylläri löytyy. :rolleyes:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20653&stc=1&d=1312577812
Rankan hitsauksen jälkeen maistuu kura kuin kura, mutta tällä kertaa asennuskaljan asemaan tyytyi Fosters :p. Jännitystä elämään toi tulella leikkiminen bensatankin läheisyydessä. Lopulta jouduttiin irroittamaan bensatankinletku ja vääntämään sivuun suojaan.
Argoniakin laskettiin tankkiin hiukan migistä ( toimi vissiin ku hengissä ollaan)
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20654&stc=1&d=1312577953
Tältä näyttää kuskin puoleinen takakaari sisäpuolelta. Kosmeettiset probleemit eivät haittaa koska päälle tulee velimiehen taikomat takakaijutinpahvihärpäkkeet.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20655&stc=1&d=1312578153
Sama kaari ulkopuolelta. Tsinkkimaalin päälle tulee yön mustaa spreimaalia ala Motox. ( ripulitautinen orava vissiin käyny heittämässä "saumat" lokariin)
Onneksi päälle tulee mukavat muoviset Bushwalkerin levikkeet.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20656&stc=1&d=1312578265
Hitsausapua tuli yllättävältä taholta, serkkujen koira päätti tulla "auttamaan" hitsaajaa eli antamaan hyvin ansaitun rapsutustauon.
Jotenkin ironinen tuo veljen lausahdus "helvetin hyvässä kunnossa kaikki paikat"...vissiin parii ämpärillistä "varaosia" irronnut rapoflexillä ja plasmalla Susukista. ( tai sitten se oli viimetalven suolamällit joka on tehnyt tehtävänsä :D mene ja tiedä)
Eipä mulla muuta tällä kertaa. Peace out.
Jännitystä elämään toi tulella leikkiminen bensatankin läheisyydessä. Lopulta jouduttiin irroittamaan bensatankinletku ja vääntämään sivuun suojaan.
Varmaan jo tiedättekin, että alkuperäinen peltinen bensatankki näissä ruostuu aika pahasti. Kannattaa tarkistaa kunto tässä vaiheessa kun peli on työn alla. Omassa suikassa aikanaan tankkia oli korjailtu ruosteenestomassalla ja kattohuovan palasilla. Ei ollut ihan pitävä tämä "korjaus" ja tarkempi tutkimus paljasti, että koko tankki oli kasassa sillä kuuluisalla pyhällä hengellä massan lisäksi.
Pyhä henki on vahva tässä yksilössä. Tankki on kestänyt painepesurilla ja paineilmalla riehumiset, joten eiköhän se siinä vielä jonkin aikaan pysy. Tämän hetken tärkein agenda on pitää auto leimassa.
Eilen unohtui laittaa kuvat etu- ja takatoppareista. Topparit tehtiin jostain rakenneteräksestä jota löytyi "materiaalivarastosta". Putki oli 50x50 millistä tavaraa.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20660&stc=1&d=1312614093
Takaa..
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20661&stc=1&d=1312614226
Edestä.. Säätäjä_setä päätti asentaa jarruletkuun väärinpäin eteen :D(Kuulemma letku istui nätimmiin paikoilleen).
Pitkän työn tulos! Auto on (ehkä) katsastuskunnossa, huomenna olisi tarkoitus yrittää rulettia ja viedä auto leimattavaksi.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20696&stc=1&d=1312748213
Viimeksi taisin tuulettaa, että hitsaushommat olisivat loppu. Arvatenkin seuraavana päivänä löytyi noin 10 cm pitkä ruostereikä auton takalattiasta.
No mitäpä ei peltilappu ja muutama sentti saumaa korjaisi...
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20697&stc=1&d=1312748277
Taka- vetokoukku.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20698&stc=1&d=1312748365
Ehkä maailman Veemäisin tiiviste laittaa paikoilleen, muutama asennuskalja niin nekin menivät paikoilleen.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20699&stc=1&d=1312748435
Pari neliötä kokispeltiä , 2 kiloa hitsauslankaa myöhemmin auto on hetken taas valmis.
Seuraavaa episodia odotellessa. Isommat gummit, vonssi ja välitykset ovat seuraavana jonossa.
J0hannes
07.08.2011, 22:43
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20699&stc=1&d=1312748435
Pari neliötä kokispeltiä , 2 kiloa hitsauslankaa myöhemmin auto on hetken taas valmis.
Seuraavaa episodia odotellessa. Isommat gummit, vonssi ja välitykset ovat seuraavana jonossa.
Aikas helvetin hyvin muuten sopii toi puskuri ton 410 maskin kannsa. Teittekö takapuskurille vielä mitään?
Säätäjä_setä
07.08.2011, 23:29
Juuso lahjoitti CAD puskuri version 1.0:n Makelle. Sitä ruvettiin sitten sovittelemaan paikoilleen. Kuten yleensä tässäkin tuli pari takaiskua. Samuraissa etujousien kiinikkeet ovat runkopalkkien ulkopuolella ei alla kuten 413:ssa. Puskurin kiinikkeitä piti modifioida vähän. Toinen juttu oli rungon leveyden toleranssi. Boksattu Hardox teräs kun joustaa pirun huonosti.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20701&stc=1&d=1312750903
Rungon päihin lisättiin myös vahvikkeet ettei runkopalkki puristu kasaan.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20702&stc=1&d=1312750976
Helvetinmoisella työllä siistittyyn 410:n maskiin piti heti leikellä tilaa puskurille. Myöhemmin kun vinssi löytyy ja asennetaan joutuu maskia leikkelemään vielä lisää. Tällä kertaa uusi syylari säilyi ehjänä rälläköinnistä huolimatta;)
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20703&stc=1&d=1312751062
Tässä vielä kuva Juuson piirtämistä vetopisteistä. Leikattu Optim 650 teräksestä. Vaikka ei ole kun 3mm tavaraa niin taivuttaminen oli aika homma. Lekalla piti lyödä ihan tosissaan. Hyvää tavaraa:)
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20704&stc=1&d=1312751178
Vetopisteet valmiina.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20705&stc=1&d=1312751255
Säätäjä_setä
07.08.2011, 23:48
Make ssovittelee Bushwalkerin levikkeitä paikoilleen.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20706&stc=1&d=1312752796
Hitsaamisen lisäksi Make opetteli auton maalausta. Välineet ja olosuhteet eiv vaan oleet kovin kummoiset. Spray kannulla ja taivasalla.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20707&stc=1&d=1312752886
"Kolvikalle" laittoi vielä autoon valot. Vilkut on tehty siitä materiaalista mitä sattui sunnuntaina olemaan saatavilla eli Samurain omat vilkut kiinitettiin puskurin päälle. Saas nähdä kuinka pysyvä väliaikaisratkaisu tämäkin taas on.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20708&stc=1&d=1312752998
Säätäjä_setä
08.08.2011, 00:32
Vastaus Juuson kysymykseen takapuskurista tulee vähän myöhässä kun tämä pajan nettiyhteys ei kovin kummoinen ole.
Vetokoukulle ostettiin menolippu Kuubaan
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20709&stc=1&d=1312755595
Työvaltaista touhua tämä purkukin. Jos ei avatessa katkea niin sitten katkaistaan. Yksikään pultti ei vapaehtoisesti auennut.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20710&stc=1&d=1312755674
Tämän näköiseksi takapää jäi. Originaali puskuri laidat trimmattuna levikkeisiin sopivaksi.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20711&stc=1&d=1312755738
jakke ja sepi
08.08.2011, 08:01
Sehän on valmistunu nopiasti ja todella siististi. Omat projektit ne vaa junnaa paikallansa. . .
Moro palstalle, Tänään käytiin Tattarinsuolla leimalla ja semmoinen saatiin!
Palvelu oli parasta A luokkaa suosittelen lämpimästi.
Nyt ois hakusessa vielä 31" renkaat ja vanteet Susukiin. Onko hyviä suosituksia? Renkaat tulisivat tie- ja metsäkäyttöön.
Nyt ei enää itketä, sillä lapsi on saanut uudet gummit!
Alla on nykyään Mud terrain MK2 31" Kumit.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20998&stc=1&d=1313915325
Ennen isompia pyöriä
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20997&stc=1&d=1313915277
Jälkeen. Kumpikohan sopii paremmin Susukiin...
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=20999&stc=1&d=1313915549
Autokin on nykyään korkeampi kuin kuski :D taas nousi auton säkä noin kymmenellä sentillä. Parkkihallejakin pitänee alkaa varoa ettei kattoon tule naarmuja:p. Kaiken lisäksi nyt saa istua ylöspäin oikein urakalla ku jalkakaan ei meinaa taipua.
asiallisen näkönen maasturin poikanen, ja hyvin sopii ilveeseen nuo bushwackerit
Juu, onhan nuo Hummerin poikaset kasvaneet isoiksi mutta velimiehen autolle sattui vaan huonot hampaat :D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=21090&stc=1&d=1314370398
Perhepotretti...
temmi_hoo
26.08.2011, 18:36
Hei mähän tiiän tän mestan, oon ohipyäräillessäni useesti kattonu kun on kalliolla iso rapu tai suikkanderi parkissa ja miettiny että ehkä tässä on jotain takana.
Isä-ukolla on Hummer, ja pojat rakentaa äiteelle ja itsellensä suzukeita..?
Off road (ja mikä tahansa muukin autoilu suuntaus) voi olla koko perheen harrastus, ja tässä se tulee hienosti esille. :)
Toivottavasti meillä on muutaman vuoden päästä sama homma. :D Kyllähän nuo pojat on ajamisessa mukana, mutta saavat kohta alkaa "pajottamaan".
Sunnuntaina käytiin isämiehen kanssa vaihtamassa Susukiin oikea olkalaakeri. Kuvat saavat puhua taas puolestaan
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=21134&stc=1&d=1314627192 Auki vaan...
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=21135&stc=1&d=1314627202
Vaseliini, tuo ihanista ihanin aine.. Sotkee erittäin paljon. Vetoakseli oli virheettömässä kunnossa, joka on vissiin ihan hyvä asia.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=21136&stc=1&d=1314627230
Uuden olkalaakerin paikoilleen naputtelua..
Jouduttiin asentamaan sadetta vastaan, jonka takia vasen puoli jäi odottamaan ensi viikonloppua.
sombrero
14.10.2012, 00:52
Vaikkakin alkaa olemaan vähän vanha tämä topicci, niin ajattelin kysellä mistä noita Bushwackereita oikeen saa ? mulle tulossa projektiksi maanantaina samurai ja siinä noi alkuperäset levikkeet ihan läpimädät
J0hannes
14.10.2012, 01:13
Tähän, kuten omaanikin, on levikkeet tilattu jenkeistä Low Range Off Roadilta (http://www.lowrangeoffroad.com/index.php/suzuki/samurai/exterior-body/bushwacker-extended-fender-flares.html).
En muista mitä rahti oli, mutta taisi tullien ja alvien jälkeen jäädä kumminkin noin 400€ pintaan kun muutama vuosi sitten tilailin noi. Voin myös muistaa väärin:D
Saa noita vissiin ihan suomestakin tilattua, mutta hinta on sitten jotain muuta:eek:
Jos ihan leimaan mielit saada nuo sitten, niin tilaa ne 4.75" leveät levikkeet. 6" levittää liikaa, että saa otteeseen...
sombrero
14.10.2012, 01:32
Kiitos nopeasta vastauksesta ! :) Joo kattelin että ainakin saksan ebayssa aika arvokkaita yli 500euroa helposti. Joo tarkoitus ois tehä tommonen ihan leimallinen vehje millä, kuljetaan inttiin. Tottakai pyritään tekemään myös sen ehdoilla, että pääsee kulkemaan myös esteettä maastossa ;) Mutta siitä nyt tuleekin varmaan sitten ihan oma projekti osionsa, kunhan saa vietyä auton hallille ja projektin aloiteltua.
mistä oot hommannu noi 410 uudet lokarit?? ja mitä jäi maksamaan?
J0hannes
14.10.2012, 17:23
Lokarit on varmaan 10v sitten tilattu paikallisesta varaosaliikkeestä. Merkkinä Klokkerholm. Hinta oli varmaan 2-300€ silloin...
Joku saksalainen pulju tekee noita kuidusta. (http://www.weiss-design.de/kunstofftechnik/sj.anbauteile.html)
Saksan ebaysta (http://www.ebay.de/itm/Kotflugel-rechts-links-Suzuki-Samurai-413-90-95-/330636820462?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3ASuzuki%7CModel%3ASamurai&hash=item4cfb7d7fee#ht_2345wt_1140) saa näköjään kans tilattua...
Säätäjä_setä
30.07.2022, 22:04
Herätellään tätäkin ketjua pitkästä aikaa.
Makella on autossa LED umpiot missä myös vilkut ja huomiovalot. Huomiovalot tietysti ihan liian kirkkaat parkeiksi. Viime talvena tein kontrollerin millä voi himmentää huomiovalot parkkikirkkauteen. Linkki projektiin tässä:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166894&highlight=huomiovalo
Kontrollerit asennettu jo Juuson autoihin ja viikonloppuna sattui sopiva hetki tehdä asennus myös Maken Zuibaan.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102689&stc=1&d=1659210257
Kontrollerin koekytkentä ja koepoltto. Oikea/kuskin puoli huomiovalokirkkaus ja vasen parkki. Kamera ei kerro ihan koko totuutta, mutta ero näkyy kuvassakin.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102691&stc=1&d=1659210257
Kontrollerin asennus toteutui taas pysyvä väliaikaisratkaisu - menetelmällä. Nippusiteellä kiinni vinssin kaapeliin ja johtoviidakon sekaan.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102692&stc=1&d=1659210257
Parkit toimii nyt hyvin. Huomiovaloille heräte tulee bensapumpun piiristä, eli huomiovalot palavat koneen käydessä. Parkkikirkkaus palaa aina kun parkit tai ajovalot on kytketty.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102693&stc=1&d=1659210915