PDA

View Full Version : Jeep xj pinionin stefan vaihto ?


sako
20.05.2010, 20:26
Takaperän pinjonin stefan vaihto olis edessä jossain vaiheessa.
Joten kaivataan asennus vinkkejä ?
Ja mitä pitäisi huomioida asennuksessa ja kuinka tiukalle pinjoni akselin
mutteri vedetään ?

jappe
20.05.2010, 21:13
Taitaa olla dana35 ja krymppirengas. Siinä kiristysmomentti pitää olla sellainen, että pinioni pyörii muistaakseni 5 newtonin voimalla.

Periaate siis on rutistaa rengasta kasaan kunnes tuo esijännitys saadaan kartiolaakereille. Pelkkää tiivisten vaihtoa en ole tehnyt mutta luulisin näin. Mitataan pyörimismomentti, vaihdetaan tiiviste ja kiristetään kunnes sama momentti ssavutetaan. Silloinhan kaikki on kuten ennen.

Mutta jos laakerit on kuluneet voisi ehkä kiristää hieman?

Tuo 5 newtonia on tosi vähän. Minä käytin sellaista ruuvimeisselin tapaista momenttiväänintä.

hunter hdj
20.05.2010, 21:31
Tää on ainakin toiminu omissa projekteissa kun pelkän stefan vaihtaa. Merkkaat mutterin paikan kissanpää akseliin.Lukitse akseli ja laske kierrokset kun avaat mutterin.

Kasatessa kiristä mutteri samaan kohtaan kun oli purkaessa. Ei kannata yli kiristää tai yrittää saada välyksiä pois tätä mutteria tiukkaamalla lisää. Menee helposti liian tiukalle romua tulee...

Rymppiholkki tarvitsee vaihtaa vasta kun laakerit vaihtuu.

Timo_L
21.05.2010, 07:57
Jeps, pelkkää stefaa vaihtaessa krymppirengasta ei ole pakko vaihtaa. Ei se tietysti pahitteeksikaan olisi, mutta tekee hommasta paljon vaikeamman ja oikeastaan ihan turhaan. Tuo ylläoleva keino on varsin hyvä. Muista käyttää jonkin sortin ruuvilukitetta kun laitat yoken mutterin takaisin niin ei sitten aukene itsekseen.

edit: tossa olisi englanniksi hyvä ohje jos vaan kieli taipuu: http://www.jeepingsingles.net/tech/pinionseal.asp

sako
17.06.2010, 19:52
Nyt on yritetty vaihtaa sitä stefaa.
Mutta on se prk... tiukassa se yoken mutteri. Ei sit lähe millään auki.
Ja ei ole pulttipyssyäkään.
Ei kait se noin tiukassa pitäis olla ?

Timo_L
17.06.2010, 21:17
No kyllä se hyvin voi olla aivan helvetin tiukassa, 15-20 vuotta suolaa & paskaa ja kiristysmomentti on muistaakseni jotain 500Nm ja siitä ylöspäin että krymppirengas menee kasaan ja vielä ruuvilukite välissä. Auto vaan maahan, vaihde (ja kiinteä neliveto) päälle että etuakseli pitää auton paikallaan, vedä vielä vaikka käsijarrukin päälle. Sitten pitkällä ja vahvalla jatkovarrella avaamaan. 1" hylsyt & varret suositeltavia, tosin kyllä 1/2" kestää myös jos on kunnollisia.

edit: niin ja suosittelen kokeilla jotain kunnollista ruosteenpoistaja-litkua joka osaa tunkeutua pienimpiinkin koloihin. Ei välttämättä auta kun on lukitteet välissä, mutta ei se myöskään haittaa.

sako
17.06.2010, 21:51
Okei !
Pitää sitten vaan yrittää vääntää...
Onko siinä mutterissa normaali kierresuunta ?
Eli lähtee aukipäin kuten muutkin mutterit.

Timo_L
17.06.2010, 23:24
Jep.

sako
20.06.2010, 19:46
No lähtihän se mutsku auki n.120cm varrella. Piti vaan tehä tollanen tukivarsi.
Ja yksi T-väännin meni mutkalle.
Mutterin kohdan merkkasin akseliin, kuten yllä oli vinkkinä ja 12 kierrosta oli mutterilla kierroksia aukipäin. Ja samanverran kiinnipäinkin laiton ja lukitteet väliin.

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

13306