PDA

View Full Version : Apua muutoskatsastukseen


HekaNRT
16.05.2010, 22:56
Tavoitteena olisi saada jollain konstilla katsastettua vm.81 hj-60 jollain muulla jousituksella kuin lehtijouset akseleiden alla. Entisiä muutosprosentteja moottorista johtuen 12%

Ymmärtääkseni N1G autoa saa nykyään korottaa 75mm akseleilla ja 50mm korinkorotus ja kokonaisuudessaan 150mm? Onko tuo jäljelle jäävä 25mm sitten renkaiden osuus? Vai miten nämä tarkalleen ottaen menee?

Varsinaista ongelmaa ei olisi (esim soan muutoskatsastukseen) jos otteessa ei olisi vaihtoehtoisena rengaskokona 37x13.00-15LT. Ja myös 60mm korinkorotus otteessa mietityttää.. Soa ei siis ainakaan etuakselilla tule onnistumaan koska korkeutta ei saa kestämään lähellä alkuperäistä. takana ehkä saisi jouset väänneltyä ainakin leiman ajaksi tarpeeksi mutkalle..

Kierrejousitus olisi kuitenkin mielestäni fiksumpi vaihtoehto, saisi kokonais korkeuden pysymään jopa rajoissa ja LJ:n tukivarret pyörisi tuolla nurkissa. Ei tarvitsisi katsastus insönöörille puhua mistään korotuksesta vaan jousitustyypin muutoksesta. Tässä vaan mietityttää tarvitseeko ottaa akselimassoja huomioon kun akseli ei vaihdu vaan tuenta?

Neuvokaa viisaammat! en oikein osannut selittää koko asiaa mutta kait tuossa jo pääpiirteittään tuli asia selväksi :)

Viipo
16.05.2010, 23:04
Akselimassat pitää tukivarsissakin olla samat tai isommat, mutta LJ:n tukivarsilla onnistuu ainakin edessä. Tosin nyt en muista oliko HJ:ssa taka-akselin massa 1500kg vai 1600kg. Etuakselimassa on HJ:ssa jopa pienempi ku LJ:n etuakselissa (LJ:ssä 1350kg ja takana 1500kg). Jos ei muuten, niin tekee taakse nelilinkin. Mallia voi katsoa esim. GR-patrollista tai HDJ:stä. Molemmissa on akselimassat jotain 1800kg, mutta esim. nissanin originaaleja en suosittele, jos maastossa autoa käyttää. Tuppaavat vääntymään ja kohta on sitten pinjoni poikki. Sorvailee päisin puslille pesät ja käyttää putkena jotain ainesputkea. Leimalla vaan sanoo niiden olevan peräisin nissanista/hodarista.

HekaNRT
16.05.2010, 23:24
LJ:ssä 1350kg ja takana 1500kg.

Mites ku minulla otteessa sanotaan etuakselimassaks 0 ja taka-akselille 1350kg? Tuota nollaa kysyin katsastusinssiltä ja se kaiveli tietokoneeltaan muistaakseni luvun 1280 etuakselille?

Jos nuo LJ:n akselimassat pitää paikkansa nii voisin laittaa eteen ja taakse nuo ko. tukivarret?

Viipo
16.05.2010, 23:27
Siellä lukee hojon rintapellissä ne oikeat akselimassat. Vanhoissa otteissa on ihan hatusta revityt akselimassat. Ja piti ihan käydä tarkistamassa, niin HJ:ssa oli 1300kg ja 1600kg, kun taasen LJ:ssä 1300kg ja 1500kg. Itellä on näköjään vain otteessa korotettuna 1350kg lumiauraa varten.

HekaNRT
16.05.2010, 23:42
Siellä lukee hojon rintapellissä ne oikeat akselimassat. Vanhoissa otteissa on ihan hatusta revityt akselimassat. Ja piti ihan käydä tarkistamassa, niin HJ:ssa oli 1300kg ja 1600kg, kun taasen LJ:ssä 1300kg ja 1500kg.

Piti ihan käydä tarkistamassa ja ei siellä mitään lue akselimassojen kohdalla. Muissa pihan hoojiissa kyllä luki 1-1300 2-1600.

Meneekö se siis aina mallisarjan akselimassojen mukaan vai tapauskohtaisesti?

HekaNRT
17.05.2010, 13:00
LJ:ssä 1300kg ja 1500kg.

Mistähän löytäisin dokumenttia nuista akselimassoista joka kelpaisi katsastusinssille? onko kyseessä minkä vuosimallin LJ?

-MaTTi-
17.05.2010, 18:04
Mistähän löytäisin dokumenttia nuista akselimassoista joka kelpaisi katsastusinssille? onko kyseessä minkä vuosimallin LJ?

Pyydä kattomaan tyyppitiedoista. Kaikissa pyöreelamppusissa nuo, neliölampuilla etuakseli 1150 kg.

Tuohon aikaan merkittiin akselimassoiksi jotain hatusta temmottua, joita voidaan käyttää edelleen, mutta tyyppitiedoista (ja auton valmistajankilvestä) löytyy valmistajan sallimat, joita voidaan käyttää myös. Eli voi ottaa käyttöön HJ:sta pienimmät merkatut ja LJ:stä suurimmat.

HekaNRT
17.05.2010, 19:04
Sen suurimmilla akselimassoilla olevan LJ:n tyyppikoodi taitaisi olla helpoin niin katsastusinssi löytäisi ne massat koneeltaan ilman turhia ihmettelyjä. Joku jos vaan viitsisi sen vaikka rekisteriotteestaan katsoa :)

Oman HJ:n akselimassat sainkin tänään selville kun soittelin ympäriinsä ja saan laittaa LJ:n tukivarret niiden puolesta :)

Jopo_
18.05.2010, 07:14
Ymmärtääkseni N1G autoa saa nykyään korottaa 75mm akseleilla ja 50mm korinkorotus ja kokonaisuudessaan 150mm? Onko tuo jäljelle jäävä 25mm sitten renkaiden osuus? Vai miten nämä tarkalleen ottaen menee?

M1 ja N1 (henkilöauto ja paku): alustan korotus max 51mm, kokonaiskorotus max 100mm sis. renkaista johtuva
M1G ja N1G (maastohenkilöauto ja maastopaku): Korinkorotus max. 77mm, alustan korotus max 77mm, kokonaiskorotus max 150mm sis. renkaista johtuva.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Juis
18.05.2010, 08:30
M1 ja N1 (henkilöauto ja paku): alustan korotus max 51mm, kokonaiskorotus max 100mm sis. renkaista johtuva
M1G ja N1G (maastohenkilöauto ja maastopaku): Korinkorotus max. 77mm, alustan korotus max 77mm, kokonaiskorotus max 150mm sis. renkaista johtuva.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Eikös 77mm+77mm oo 154mm? Sorry, ei herneitä, oli vaan pakko takertuu :D

Luigi81
18.05.2010, 16:28
Eikös 77mm+77mm oo 154mm? Sorry, ei herneitä, oli vaan pakko takertuu :D

Onhan se,mutta siinä saa sitten päättää kumpaa korottaa sen 77mm ja toista sitten sen73mm :) Taikka 77mm ja 50mm ja renkaille sitten 23mm

Tollukka
18.05.2010, 21:03
Mistähän rakkineesta löytysi jakarimalliset tukivarret yli 1600kg akselimassalle?

Samsonite
19.05.2010, 04:30
Defe 130.

HekaNRT
06.04.2011, 13:29
Tehääs tännekkii pieni tilapäivitys. Eli rakkine katsastettu onnistuneesti alustamuutoksille ym. Katsastus itessään oli kuin normaali vuosikatsastus ilman mitään turhia ihmettelemisiä. Jaksoi vaa ettiä konttoria missä oli oikeella asenteella oleva inssi :) mitään ylimääräsiä lappuja en tarvinnu mukaan.

Varmaan vaikutti myös hitsauspätevyys lappu jossa magin levyluokat tuli ilmi. Siihen tuntui loppuvan kiinnostus tutkia miten mikäkin on kiinni :D

Kuva virityksestä löytyy proviilista. Jonkinlaisen projekti kertomuksen tuosta olis saanu jos ei allekirjoittanu olis keskittyny oluen juontii nii paljon vaa olis kehannu ottaa kameran joskus mukaan pajaan :D

Korpikumpu
06.04.2011, 13:53
Tehääs tännekkii pieni tilapäivitys. Eli rakkine katsastettu onnistuneesti alustamuutoksille ym. Katsastus itessään oli kuin normaali vuosikatsastus ilman mitään turhia ihmettelemisiä. Jaksoi vaa ettiä konttoria missä oli oikeella asenteella oleva inssi :) mitään ylimääräsiä lappuja en tarvinnu mukaan.

Varmaan vaikutti myös hitsauspätevyys lappu jossa magin levyluokat tuli ilmi. Siihen tuntui loppuvan kiinnostus tutkia miten mikäkin on kiinni :D

Kuva virityksestä löytyy proviilista. Jonkinlaisen projekti kertomuksen tuosta olis saanu jos ei allekirjoittanu olis keskittyny oluen juontii nii paljon vaa olis kehannu ottaa kameran joskus mukaan pajaan :D

Onko tuo kippuroille muuttaminen perkeleenkin iso homma? Mietin, että kun omassa on tuo runko aika rapsakka ja korin irrotukseen alkaa, niin kannataiskohan tuota kierrejousille muuttaa samalla? Onko siinä mitään järkeä, eli onko vaivan arvoista? Mitä hintaluokkaa mahtaa olla tukivarret jos jostain löytää? Tarviis varmaan sitten ammattitaitoista hitsaajaa kunnon vehkeillä tuohon akselin päähän hitsailuun?

Kertokaa, niin tiiän sitten, että kannattaako eis haaveilla :D

Niin ja tuli vielä mieleen, että minkä vehkeen jouset tuli laitettua? Iskarit?

HekaNRT
06.04.2011, 18:18
Onko tuo kippuroille muuttaminen perkeleenkin iso homma? Mietin, että kun omassa on tuo runko aika rapsakka ja korin irrotukseen alkaa, niin kannataiskohan tuota kierrejousille muuttaa samalla? Onko siinä mitään järkeä, eli onko vaivan arvoista? Mitä hintaluokkaa mahtaa olla tukivarret jos jostain löytää? Tarviis varmaan sitten ammattitaitoista hitsaajaa kunnon vehkeillä tuohon akselin päähän hitsailuun?

Kertokaa, niin tiiän sitten, että kannattaako eis haaveilla :D

Niin ja tuli vielä mieleen, että minkä vehkeen jouset tuli laitettua? Iskarit?

Omien kokemusten perusteella ei kannata alkaa projektiin ellei oikeesti ole kyllästyny elämäänsä :D

Paljon joutuu ettimään ja tekemään osia. Jousilautaset, korvallisia ym sorvaamista ja hieromista... Ja mittailu ym miettiminen päälle jos ei aikasemmin ole tehnyt vastaavia rakennelmia = PALJON menetettyä vapaa aikaa..

Mutta siis tästä omasta sen verran että muutamalla satasella löysin tukivarret ja niiden kaveriks uretaanipuslasarja. Iskareiksi Ranchon rs9000 12" iskulla. Jouset on peräisin volvosta. Panhardeista en vannomaan mene mistä ne on peräisin mutta vahvat ne on. Ja siihen puolen vuoden aikana monta rakentelu iltaa päälle alkoi olla vempele nipussa. Tietysti kaikkea muutakin tuli tehtyä alustan lisäksi. Positiivinen mieli kaiken jälkeen kuitenkin jäi, alusta toimii pehmeästi ja joustaa lajinsa. Maantiellä erinomainen kulkemaan jopa noilla 37 creepyillä.

RIPAX
06.04.2011, 23:08
Mistähän rakkineesta löytysi jakarimalliset tukivarret yli 1600kg akselimassalle?

Juu defe lantikassa ja tais olla G-mersussa. En oo varma mut p38 rangessa kans,ja takana on viel jotku ihmeelliset suxisauvakuitu malliset. On kevyet ja pitkät.

HekaNRT
07.04.2011, 08:51
Juu defe lantikassa ja tais olla G-mersussa. En oo varma mut p38 rangessa kans,ja takana on viel jotku ihmeelliset suxisauvakuitu malliset. On kevyet ja pitkät.

Tollukan ongelma ratkesi mitsun osilla. 91-99 pajerosta löytyy takaa jakarit ja niissä akselimassa 1600kg tai ylikin saattoi olla. Ulkonäöltään LJ:n ja pajeron varret erehdyttävästi saman näköisiä... :rolleyes:

RIPAX
07.04.2011, 22:47
Tollukan ongelma ratkesi mitsun osilla. 91-99 pajerosta löytyy takaa jakarit ja niissä akselimassa 1600kg tai ylikin saattoi olla. Ulkonäöltään LJ:n ja pajeron varret erehdyttävästi saman näköisiä... :rolleyes:

Sit semmonen seikka nois p38 rankgen etuvarsissa et niis on semmoset väistöt et ei rengas osu varteen,hiluksissa käytännöllinen kun ei sovi runkoon muuten. Range p38 etuakselimassa on erään tiedon mukaan 1300kg.